Ook deze week weer aandacht voor het aandeel TSLA. Hij staat op de hoogste koers ooit. Elon gaf een interview met toch weer nieuwtjes. De FSD Beta versie 5 werd uitgerold. Nieuws over the boring company, de 7 zitter van de Y, de Tesla Semi en meer... TSLA Ook deze week maakt het aandeel weer reuze sprongen. Een week geleden (19/11) was de koers $ 489. Een week later, op 26/11 is de koers op een all-time-high van $ 574. Dat was precies 12 maanden geleden overigens $ 66! Langzaam begint Wall St. in te zien dat 1 miljoen verkopen in 2021 realistisch gaat zijn en dat er ook omzet gehaald wordt uit de software-verkoop nu FSD zo’n stappen maakt. En dat in een groeiende EV markt met in veel markten stimulerende maatregelen. Met inkomsten uit een eventueel robottaxi netwerk wordt nog geen rekening gehouden. Ook de energiemarkt wordt niet echt meegenomen. Ark invest heeft een tijd geleden onderstaand overzicht gepubliceerd met het bull-scenario's. WE komen aardig in de buurt van wat ze "The High Functioning EV Company" noemen. De genoemde Price-targets in 2024 zijn van voor de split. De huidige koers pre-split is $ 2.870. Tesla in inderdaad fors de productie kosten aan het verlagen en in sommige markten de verkoopprijs en de prijs voor de FSD-software aan het laten stijgen. Goed voor nog grote winstmarges. Ook het bouwen van de 3 nieuwe fabrieken verloopt voorspoedig. En verdere uitbreiding zit in de pijplijn. The Boring Company Het moment waarop we de Tesla's in de Las Vegas Convention Centre Loop in actie zien, komt dichterbij. Op internet zijn natuurlijk al diverse animaties te vinden met inschatting van de capaciteit en de werking. Het wordt voor Tesla en TBC een mooie showcase (proof of concept). Het laat perfect zien hoe ons transport er in de toekomst uit kan komen te zien! Autonoom rijdende auto’s en pods in tunnels. Tegen een fractie van de kosten van de huidige technieken met metro’s en al het ander rijdend materiaal op rails in stedelijke gebieden. De Vegas-tunnel is met 1 boormachine gebouwd (Godot). Een modificatie van een bestaand design. Als ze straks met meerdere machines boren aan hetzelfde tunnelstelsel en met de eerste zelf ontwikkelde tunnelboormachine, gaat het heel snel. Zeker omdat de Prufrock (naam van de eerste volledig elektrische tunnelboormachine) niet eerst een schacht nodig heeft, maar “gewoon” zich begint in te graven! In deze video meer informatie over de machines. Model Y De 7-zitter van de Model Y is onderweg (in de VS). De eerste leveringen zijn volgens een tweet van Elon begin december. Er wordt natuurlijk druk gespeculeerd over de feitelijke ruimte op deze 3e rij. Er zijn zelfs enthousiastelingen die zelf zijn gaan knutselen. Mijn verwachting is dat de 7-zitter wat langer op zich heeft laten wachten omdat de nieuwe achterkant beschikbaar moet komen. Nu de Giga Press in Fremont in gebruik is en de achterkant van de Model Y uit één stuk wordt geperst, zal er ongetwijfeld meer ruimte gemaakt zijn voor de optionele 3e rij. Of er nu wel plaats is voor twee volwassenen blijft natuurlijk afwachten. Er zijn foto’s opgedoken van de Model Y MIC. Nog gecamoufleerd. Het is niet de verwachting dat de buitenkant er anders uit gaat zien dan de Fremont-versie. Ook de binnenkant is gecamoufleerd. Wat opvalt is dat er voor het stuur een instrumentencluster lijkt te zitten. Of dit werkelijk zo is, is natuurlijk speculeren. Hij zou mij enorm verbazen als de Y in China wel een 2e scherm zou krijgen. FSD Beta De ontwikkelingen van de FSD-suite gaan razendsnel. Deze week weer een nieuwe release. En wat maakt het wederom enorme sprongen voorwaarts. Natuurlijk zijn er nog steeds momenten waarop de bestuurder moet ingrijpen. Deze fase is juist ook bedoeld om de echte bugs er uit te halen die kunnen zorgen voor grote brokken. Maar als je ziet wat er nu al allemaal kan, dan ziet er goed uit voor een bredere uitrol de komende weken op weg naar een full release in de VS net voor de kerst. Als in de loop van 2021 ook nog de supercomputer DOJO ingepast wordt in het proces van continu verbeteren, dan gaan de iteratieslagen van nieuwe releases naar 1-3 dagen. Dit in combinatie met de verdere uitbreiding van de FSD-fleet in andere delen van de wereld (lees nog meer ervaringen van alle kilometers die Tesla’s autonoom gereden hebben) maakt dat bij de sceptici over autonoom rijden langzaam het besef gaan komen dat het tocht echt sneller gaat gebeuren dan werd gedacht. Natuurlijk zijn nog flink wat hordes te nemen, maar het perspectief wordt steeds duidelijker. Tesla Semi Deze week sprak Elon op de Europese conferentie over Batterijen. Er werden een paar interessante vragen aan hem gesteld. Wat wel grappig was dat ook Elon kan vergeten de microfoon aan te zetten!!! Waar hij wel heel duidelijk over was is dat een 40-ton vrachtwagen maximaal, maar waarschijnlijk minder dan 1 ton, verliest aan ladingcapaciteit door het gewicht van de batterijen. En dan hebben we over een batterypack dat 600 km range heeft met die 40 ton! Hieronder het hele interview: Wat ik persoonlijk erg kan waarderen is dat hij met name het aantrekken en behouden van talentvolle ontwerpers en engineers als motivatie noemt om Europese Tesla-modellen te ontwikkelen. Door en voor Europeanen. Hetzelfde geldt voor China Giga Berlijn In het hiervoor genoemde interview sprak Elon ook over zijn ambities met de batterij-productie in Berlijn. Dit moet een van, of zelfs de grootste van Europa worden. Het moeilijkste is volgens Elon het opschalen van een concept in het laboratorium naar massaproductie. Qua batterij technologie wordt doorbraak naar doorbraak gepresenteerd. Nog hogere energiedichtheid, nog sneller laden, enz. enz. Maar de uitdaging zit in het uitvinden en ontwikkelen van alle nieuwe productietechnologieën welke nodig zijn om tot massa-productie te komen. Van lab naar proof of concept naar massa-productie. De proof of concept (project Roadrunner) staat in Fremont en Giga Berlijn wordt de eerste locatie voor massa-productie. Naast heel veel geld is natuurlijk het intellect van je enigeers doorslaggevend. Laat Tesla (samen met SpaceX) op 1 en 2 staan in de lijsten met meest gewilde werkgevers voor net afgestudeerde engineers! En aan geld is trouwens bij Tesla/SpaceX ook geen gebrek. Tijdens batteryday heeft Tesla de roadmap gepresenteerd om de productiecapaciteit tot grote hoogte te brengen en de prijs per kWh naar rond de $ 50. In onderstaande video (1 van 5 video’s) wordt uitgebreid ingegaan op dit meesterwerk. Software updates We zijn natuurlijk in afwachting van de Versie 11 of zoals Elon het noemt, de Holiday-release! Voor de meeste van de Tesla eigenaren wordt het al als normaal ervaren om iedere 2-3 weken een over-the-air update te ontvangen. Je bent dit immers ook gewend van je telefoon of tablet. Maar in de auto-industrie is het nog steeds heel bijzonder en is Tesla voorlopig de enige die over-the-air kan updaten en dan ook nog eens een ongekend grote hoeveelheid functionaliteiten toevoegt. De website teslamag.de presenteerde een overzicht van 75 functionaliteiten welke sinds de release van de Model 3 aan de software zijn toegevoegd! Klik op de afbeeldingen voor een vergroting. Tip van de week
Het is met Black Friday, Cybermonday en andere acties natuurlijk interessant om nu inkopen te doen van spullen die je toch al wilde kopen. Natuurlijk zijn er ook veel Tesla-gerelateerde koopjes. Bijvoorbeeld als je SR+ binnenkort geleverd gaat worden, is het nu bestellen van vloermatten wel handig.
0 Comments
Deze week onder meer aandacht voor het aandeel TSLA, de aanstaande (jaarlijkse) grote software release, het einde van het ICE-tijdperk en meer. TSLA Het grote nieuws was natuurlijk de inclusie van het aandeel TSLA in de S&P500 half december. In de maand augustus hebben we een enorme rush gehad van $ 274 naar $ 498 n.a.v. de geruchten dat de inclusie in Q3 zou gaan plaatsvinden, maar toen niet doorging. De afgelopen weken had je nog kunnen instappen op $ 380. Na de bekendmaking dat besloten is tot inclusie steeg het aandeel deze week weer richting hoogste slotwaarde ooit met koersen rondom de $500. Verleden jaar december schreef ik een blog over wat Tesla ons in 2020 zou gaan brengen. Ik schreef toen dat ik het wel aandurfde dat het aandeel eind 2021 op $500 zou staan. Niet slecht he? Toch zat ik er flink naast. Want dat was natuurlijk voor de split!!! Ik had $ 2.500 moeten schrijven! Software Wederom kreeg een verzoek gericht aan Elon via Twitter “oke” als reactie. Ditmaal een verzoek of de automatisch inklappende binnenspiegels bij het afsluiten van de auto optioneel gemaakt kunnen worden. Zeker handig in de vrieskoude om te voorkomen dat spiegels niet meer uitklappen. Weer een op de lijst van aangekondigde updates. Elon is de Tesla-community weer aan het “ophitsen”! Hij twitterde dat de Tesla Holiday Software update on fire is! Het gaat om de V11 versie van de software en gaat in ieder geval andere visualisaties bevatten. De eerst beelden hiervan waren te zien in de auto’s met de FSD Beta. Circa 2/3 van het scherm wordt dan gebruikt voor visualisatie. De andere 1/3 voor de navigatie. Want in Navigatie-on-autopilot heb je feitelijk de navigatie-beelden niet meer nodig als de auto zelf de afslagen neemt. Op de vraag of hij een tipje van de sluier wilde oplichten over de release kwam de reactie dat het dingen bevat waarvan je niet wist dat je ze nodig had! Maar het zal ook genoeg onderdelen bevatten die de aflopen maanden via twitter zijn gevraagd en bevestigd, maar nog niet in een update meegenomen zijn: stoelen instellen via het scherm, beelden van de zijcamera’s bij een richting wijziging, waypoint-navigatie, bird-eye-view, e.d. Hieronder een vlog met speculaties over de V11 software. Ook gaf Elon aan dat de komende week de FSD Beta weer een flinke stap gaat maken met wederom nieuwe features. Als deze release goed gaat volgt daarna snel een bredere uitrol van FSD Beta op weg naar een fleet-brede uitrol in de VS voor de kerst. Giga Berlijn Tesla gaat aluminium inkopen in België. De aluminiumfabriek van Duffel en zijn nieuwe eigenaar Alvance gaan fors investeren om te leveren aan Tesla voor hun fabriek in Berlijn. Ze leveren ook aan de Duitse autobouwers. Tesla gaat in Berlijn gebruikmaken de Giga pers en heeft hiervoor een eigen aluminiumsoort ontwikkeld. Ik neem aan dat het met patenten beschermd is en dat in licentie deze variant in België gemaakt gaan worden. Tesla Tequila Het zit er naar uit dat in december er weer Tequila besteld kan worden. Helaas alleen in de VS. In de Europese Tesla-store komt wel de fles en shot glaasje te koop! Einde van een tijdperk Eindelijk durft de politiek jaartallen te noemen waarop de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor aan banden wordt gelegd. In de UK wordt 2030 genoemd. In Europa 2035, maar met de nieuwe uitstootnorm is het waarschijnlijk al eerder gedaan. En door een datum te noemen zal de vraag naar ICE sowieso al jaren eerder fors gaan afnemen. Er is geen ontkomen meer aan… de bestaande autobouwers zullen vol moeten gaan investeren in EV. Tesla is in een enorm tempo fabrieken aan het bouwen die ook nog eens heel snel op massa-productie-niveau zitten. Als de mainstream autobouwers in 2023-2025 met een diversiteit aan modellen komt, met zeer waarschijnlijk lage winstmarges, is Tesla al in de volgende fase. Want in 2050 produceren miljoenen Tesla's per jaar en zijn ze begonnen aan de transitie van het eigen bezit van een auto naar betalen voor gebruik als robottaxi. De kleine Tesla wordt vanaf 2023 in alle bijna continenten “gevouwen” zoals de Cybertruck en gedycast als onderdelen van de Model Y. De productiekosten zijn zeer laag, de marges hoog, de batterij gaat onbeperkt mee, het Tesla-staal en Tesla-Armored glass is nagenoeg onverwoestbaar en de full self driving software zit op level 5. De kleine Tesla is een robottaxi die in verschillende verschijningsvormen gebouwd gaat worden en voor de Chinese markt anders is dan in de VS of Europa. Primair is het een auto ontworpen voor het robottaxi netwerk. Maar waarschijnlijk komt de kleine Tesla, zolang er markt voor is, ook nog met een stuur. Natuurlijk is deze met de FSD-suite ook toe te voegen aan het robottaxi-netwerk. Misschien is er een autobouwer die de ICE laat voor wat het is en gewoon nog 9 jaar verkoopt wat er nu geproduceerd wordt. Maar die ook niet massaal EV's gaat maken, maar vol gaat investeren in het ontwikkelen van alle technologie welke nodig is om goedkoop een robottaxi te ontwikkelen, inclusief natuurlijk de technologie voor autonoom rijden. Dus eigenlijk als een soort start-up weer opnieuw gaat beginnen. Maar dan natuurlijk wel met een rijk gevulde investeringspot vanuit het ICE-tijdperk. Bijna alle merken en startups zijn bezig om autonoom rijden mogelijk te maken. Bijna iedereen koppelt rijder-assisterende-systemen aan elkaar. Dat kan dan leiden tot level 3 (autoweg), maar gaat in de stad nooit werken. Of ze gebruiken dure radar systemen in combinatie met high definition maps. Dat gaat ze wel tot level 4 brengen, maar wel tegen hoge kosten. Level 5 lijkt alleen weggelegd te zijn voor een op vision gebaseerd systeem zoals dat van Tesla. Hier een overzicht van de verschillende systemen en leveranciers. Jammer dat de aanpak van Tesla zo onderschat wordt. Elon zal er om lachen. Hij is inmiddels de nummer 3 op lijst van rijkste mensen op aarde. Als hij de eerste is met een robottaxi netwerk zal het snel op de 1e plaats staan! Model Y
De Model Y krijgt nu ook de updates van de refresh Model 3. Zoals de USB-stick voor in het dashboardkastje en de middenconsole. Ook gaat de Model Y binnenkort een range-update krijgen. De Model 3 heeft een zo'n range en/of performance update in het verleden ook als eens gehad. Toch gaaf dat je door de software updates een steeds betere auto krijgt dan je gekocht hebt. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |