Ook deze week weer aandacht voor het aandeel TSLA. Hij staat op de hoogste koers ooit. Elon gaf een interview met toch weer nieuwtjes. De FSD Beta versie 5 werd uitgerold. Nieuws over the boring company, de 7 zitter van de Y, de Tesla Semi en meer... TSLA Ook deze week maakt het aandeel weer reuze sprongen. Een week geleden (19/11) was de koers $ 489. Een week later, op 26/11 is de koers op een all-time-high van $ 574. Dat was precies 12 maanden geleden overigens $ 66! Langzaam begint Wall St. in te zien dat 1 miljoen verkopen in 2021 realistisch gaat zijn en dat er ook omzet gehaald wordt uit de software-verkoop nu FSD zo’n stappen maakt. En dat in een groeiende EV markt met in veel markten stimulerende maatregelen. Met inkomsten uit een eventueel robottaxi netwerk wordt nog geen rekening gehouden. Ook de energiemarkt wordt niet echt meegenomen. Ark invest heeft een tijd geleden onderstaand overzicht gepubliceerd met het bull-scenario's. WE komen aardig in de buurt van wat ze "The High Functioning EV Company" noemen. De genoemde Price-targets in 2024 zijn van voor de split. De huidige koers pre-split is $ 2.870. Tesla in inderdaad fors de productie kosten aan het verlagen en in sommige markten de verkoopprijs en de prijs voor de FSD-software aan het laten stijgen. Goed voor nog grote winstmarges. Ook het bouwen van de 3 nieuwe fabrieken verloopt voorspoedig. En verdere uitbreiding zit in de pijplijn. The Boring Company Het moment waarop we de Tesla's in de Las Vegas Convention Centre Loop in actie zien, komt dichterbij. Op internet zijn natuurlijk al diverse animaties te vinden met inschatting van de capaciteit en de werking. Het wordt voor Tesla en TBC een mooie showcase (proof of concept). Het laat perfect zien hoe ons transport er in de toekomst uit kan komen te zien! Autonoom rijdende auto’s en pods in tunnels. Tegen een fractie van de kosten van de huidige technieken met metro’s en al het ander rijdend materiaal op rails in stedelijke gebieden. De Vegas-tunnel is met 1 boormachine gebouwd (Godot). Een modificatie van een bestaand design. Als ze straks met meerdere machines boren aan hetzelfde tunnelstelsel en met de eerste zelf ontwikkelde tunnelboormachine, gaat het heel snel. Zeker omdat de Prufrock (naam van de eerste volledig elektrische tunnelboormachine) niet eerst een schacht nodig heeft, maar “gewoon” zich begint in te graven! In deze video meer informatie over de machines. Model Y De 7-zitter van de Model Y is onderweg (in de VS). De eerste leveringen zijn volgens een tweet van Elon begin december. Er wordt natuurlijk druk gespeculeerd over de feitelijke ruimte op deze 3e rij. Er zijn zelfs enthousiastelingen die zelf zijn gaan knutselen. Mijn verwachting is dat de 7-zitter wat langer op zich heeft laten wachten omdat de nieuwe achterkant beschikbaar moet komen. Nu de Giga Press in Fremont in gebruik is en de achterkant van de Model Y uit één stuk wordt geperst, zal er ongetwijfeld meer ruimte gemaakt zijn voor de optionele 3e rij. Of er nu wel plaats is voor twee volwassenen blijft natuurlijk afwachten. Er zijn foto’s opgedoken van de Model Y MIC. Nog gecamoufleerd. Het is niet de verwachting dat de buitenkant er anders uit gaat zien dan de Fremont-versie. Ook de binnenkant is gecamoufleerd. Wat opvalt is dat er voor het stuur een instrumentencluster lijkt te zitten. Of dit werkelijk zo is, is natuurlijk speculeren. Hij zou mij enorm verbazen als de Y in China wel een 2e scherm zou krijgen. FSD Beta De ontwikkelingen van de FSD-suite gaan razendsnel. Deze week weer een nieuwe release. En wat maakt het wederom enorme sprongen voorwaarts. Natuurlijk zijn er nog steeds momenten waarop de bestuurder moet ingrijpen. Deze fase is juist ook bedoeld om de echte bugs er uit te halen die kunnen zorgen voor grote brokken. Maar als je ziet wat er nu al allemaal kan, dan ziet er goed uit voor een bredere uitrol de komende weken op weg naar een full release in de VS net voor de kerst. Als in de loop van 2021 ook nog de supercomputer DOJO ingepast wordt in het proces van continu verbeteren, dan gaan de iteratieslagen van nieuwe releases naar 1-3 dagen. Dit in combinatie met de verdere uitbreiding van de FSD-fleet in andere delen van de wereld (lees nog meer ervaringen van alle kilometers die Tesla’s autonoom gereden hebben) maakt dat bij de sceptici over autonoom rijden langzaam het besef gaan komen dat het tocht echt sneller gaat gebeuren dan werd gedacht. Natuurlijk zijn nog flink wat hordes te nemen, maar het perspectief wordt steeds duidelijker. Tesla Semi Deze week sprak Elon op de Europese conferentie over Batterijen. Er werden een paar interessante vragen aan hem gesteld. Wat wel grappig was dat ook Elon kan vergeten de microfoon aan te zetten!!! Waar hij wel heel duidelijk over was is dat een 40-ton vrachtwagen maximaal, maar waarschijnlijk minder dan 1 ton, verliest aan ladingcapaciteit door het gewicht van de batterijen. En dan hebben we over een batterypack dat 600 km range heeft met die 40 ton! Hieronder het hele interview: Wat ik persoonlijk erg kan waarderen is dat hij met name het aantrekken en behouden van talentvolle ontwerpers en engineers als motivatie noemt om Europese Tesla-modellen te ontwikkelen. Door en voor Europeanen. Hetzelfde geldt voor China Giga Berlijn In het hiervoor genoemde interview sprak Elon ook over zijn ambities met de batterij-productie in Berlijn. Dit moet een van, of zelfs de grootste van Europa worden. Het moeilijkste is volgens Elon het opschalen van een concept in het laboratorium naar massaproductie. Qua batterij technologie wordt doorbraak naar doorbraak gepresenteerd. Nog hogere energiedichtheid, nog sneller laden, enz. enz. Maar de uitdaging zit in het uitvinden en ontwikkelen van alle nieuwe productietechnologieën welke nodig zijn om tot massa-productie te komen. Van lab naar proof of concept naar massa-productie. De proof of concept (project Roadrunner) staat in Fremont en Giga Berlijn wordt de eerste locatie voor massa-productie. Naast heel veel geld is natuurlijk het intellect van je enigeers doorslaggevend. Laat Tesla (samen met SpaceX) op 1 en 2 staan in de lijsten met meest gewilde werkgevers voor net afgestudeerde engineers! En aan geld is trouwens bij Tesla/SpaceX ook geen gebrek. Tijdens batteryday heeft Tesla de roadmap gepresenteerd om de productiecapaciteit tot grote hoogte te brengen en de prijs per kWh naar rond de $ 50. In onderstaande video (1 van 5 video’s) wordt uitgebreid ingegaan op dit meesterwerk. Software updates We zijn natuurlijk in afwachting van de Versie 11 of zoals Elon het noemt, de Holiday-release! Voor de meeste van de Tesla eigenaren wordt het al als normaal ervaren om iedere 2-3 weken een over-the-air update te ontvangen. Je bent dit immers ook gewend van je telefoon of tablet. Maar in de auto-industrie is het nog steeds heel bijzonder en is Tesla voorlopig de enige die over-the-air kan updaten en dan ook nog eens een ongekend grote hoeveelheid functionaliteiten toevoegt. De website teslamag.de presenteerde een overzicht van 75 functionaliteiten welke sinds de release van de Model 3 aan de software zijn toegevoegd! Klik op de afbeeldingen voor een vergroting. Tip van de week
Het is met Black Friday, Cybermonday en andere acties natuurlijk interessant om nu inkopen te doen van spullen die je toch al wilde kopen. Natuurlijk zijn er ook veel Tesla-gerelateerde koopjes. Bijvoorbeeld als je SR+ binnenkort geleverd gaat worden, is het nu bestellen van vloermatten wel handig.
0 Reacties
Deze week onder meer aandacht voor het aandeel TSLA, de aanstaande (jaarlijkse) grote software release, het einde van het ICE-tijdperk en meer. TSLA Het grote nieuws was natuurlijk de inclusie van het aandeel TSLA in de S&P500 half december. In de maand augustus hebben we een enorme rush gehad van $ 274 naar $ 498 n.a.v. de geruchten dat de inclusie in Q3 zou gaan plaatsvinden, maar toen niet doorging. De afgelopen weken had je nog kunnen instappen op $ 380. Na de bekendmaking dat besloten is tot inclusie steeg het aandeel deze week weer richting hoogste slotwaarde ooit met koersen rondom de $500. Verleden jaar december schreef ik een blog over wat Tesla ons in 2020 zou gaan brengen. Ik schreef toen dat ik het wel aandurfde dat het aandeel eind 2021 op $500 zou staan. Niet slecht he? Toch zat ik er flink naast. Want dat was natuurlijk voor de split!!! Ik had $ 2.500 moeten schrijven! Software Wederom kreeg een verzoek gericht aan Elon via Twitter “oke” als reactie. Ditmaal een verzoek of de automatisch inklappende binnenspiegels bij het afsluiten van de auto optioneel gemaakt kunnen worden. Zeker handig in de vrieskoude om te voorkomen dat spiegels niet meer uitklappen. Weer een op de lijst van aangekondigde updates. Elon is de Tesla-community weer aan het “ophitsen”! Hij twitterde dat de Tesla Holiday Software update on fire is! Het gaat om de V11 versie van de software en gaat in ieder geval andere visualisaties bevatten. De eerst beelden hiervan waren te zien in de auto’s met de FSD Beta. Circa 2/3 van het scherm wordt dan gebruikt voor visualisatie. De andere 1/3 voor de navigatie. Want in Navigatie-on-autopilot heb je feitelijk de navigatie-beelden niet meer nodig als de auto zelf de afslagen neemt. Op de vraag of hij een tipje van de sluier wilde oplichten over de release kwam de reactie dat het dingen bevat waarvan je niet wist dat je ze nodig had! Maar het zal ook genoeg onderdelen bevatten die de aflopen maanden via twitter zijn gevraagd en bevestigd, maar nog niet in een update meegenomen zijn: stoelen instellen via het scherm, beelden van de zijcamera’s bij een richting wijziging, waypoint-navigatie, bird-eye-view, e.d. Hieronder een vlog met speculaties over de V11 software. Ook gaf Elon aan dat de komende week de FSD Beta weer een flinke stap gaat maken met wederom nieuwe features. Als deze release goed gaat volgt daarna snel een bredere uitrol van FSD Beta op weg naar een fleet-brede uitrol in de VS voor de kerst. Giga Berlijn Tesla gaat aluminium inkopen in België. De aluminiumfabriek van Duffel en zijn nieuwe eigenaar Alvance gaan fors investeren om te leveren aan Tesla voor hun fabriek in Berlijn. Ze leveren ook aan de Duitse autobouwers. Tesla gaat in Berlijn gebruikmaken de Giga pers en heeft hiervoor een eigen aluminiumsoort ontwikkeld. Ik neem aan dat het met patenten beschermd is en dat in licentie deze variant in België gemaakt gaan worden. Tesla Tequila Het zit er naar uit dat in december er weer Tequila besteld kan worden. Helaas alleen in de VS. In de Europese Tesla-store komt wel de fles en shot glaasje te koop! Einde van een tijdperk Eindelijk durft de politiek jaartallen te noemen waarop de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor aan banden wordt gelegd. In de UK wordt 2030 genoemd. In Europa 2035, maar met de nieuwe uitstootnorm is het waarschijnlijk al eerder gedaan. En door een datum te noemen zal de vraag naar ICE sowieso al jaren eerder fors gaan afnemen. Er is geen ontkomen meer aan… de bestaande autobouwers zullen vol moeten gaan investeren in EV. Tesla is in een enorm tempo fabrieken aan het bouwen die ook nog eens heel snel op massa-productie-niveau zitten. Als de mainstream autobouwers in 2023-2025 met een diversiteit aan modellen komt, met zeer waarschijnlijk lage winstmarges, is Tesla al in de volgende fase. Want in 2050 produceren miljoenen Tesla's per jaar en zijn ze begonnen aan de transitie van het eigen bezit van een auto naar betalen voor gebruik als robottaxi. De kleine Tesla wordt vanaf 2023 in alle bijna continenten “gevouwen” zoals de Cybertruck en gedycast als onderdelen van de Model Y. De productiekosten zijn zeer laag, de marges hoog, de batterij gaat onbeperkt mee, het Tesla-staal en Tesla-Armored glass is nagenoeg onverwoestbaar en de full self driving software zit op level 5. De kleine Tesla is een robottaxi die in verschillende verschijningsvormen gebouwd gaat worden en voor de Chinese markt anders is dan in de VS of Europa. Primair is het een auto ontworpen voor het robottaxi netwerk. Maar waarschijnlijk komt de kleine Tesla, zolang er markt voor is, ook nog met een stuur. Natuurlijk is deze met de FSD-suite ook toe te voegen aan het robottaxi-netwerk. Misschien is er een autobouwer die de ICE laat voor wat het is en gewoon nog 9 jaar verkoopt wat er nu geproduceerd wordt. Maar die ook niet massaal EV's gaat maken, maar vol gaat investeren in het ontwikkelen van alle technologie welke nodig is om goedkoop een robottaxi te ontwikkelen, inclusief natuurlijk de technologie voor autonoom rijden. Dus eigenlijk als een soort start-up weer opnieuw gaat beginnen. Maar dan natuurlijk wel met een rijk gevulde investeringspot vanuit het ICE-tijdperk. Bijna alle merken en startups zijn bezig om autonoom rijden mogelijk te maken. Bijna iedereen koppelt rijder-assisterende-systemen aan elkaar. Dat kan dan leiden tot level 3 (autoweg), maar gaat in de stad nooit werken. Of ze gebruiken dure radar systemen in combinatie met high definition maps. Dat gaat ze wel tot level 4 brengen, maar wel tegen hoge kosten. Level 5 lijkt alleen weggelegd te zijn voor een op vision gebaseerd systeem zoals dat van Tesla. Hier een overzicht van de verschillende systemen en leveranciers. Jammer dat de aanpak van Tesla zo onderschat wordt. Elon zal er om lachen. Hij is inmiddels de nummer 3 op lijst van rijkste mensen op aarde. Als hij de eerste is met een robottaxi netwerk zal het snel op de 1e plaats staan! Model Y
De Model Y krijgt nu ook de updates van de refresh Model 3. Zoals de USB-stick voor in het dashboardkastje en de middenconsole. Ook gaat de Model Y binnenkort een range-update krijgen. De Model 3 heeft een zo'n range en/of performance update in het verleden ook als eens gehad. Toch gaaf dat je door de software updates een steeds betere auto krijgt dan je gekocht hebt. Deze week onder andere aandacht voor een nieuw Tesla-collectorsitem, natuurlijk weer beelden van de FSD Beta en meer range voor de Model 3. Wat hebben banden en batterijen met elkaar van doen? En een eerste blik op de productieprognose 2020. Tesla collectors items Na de “not-a-flame-thrower”, een “surfbord” en de “short-shorts” was het nu de beurt aan “Tesla Tequila” om binnen een paar uur uitverkocht te zijn. Het zal ongetwijfeld wederom een collectors-item worden. Voor $ 250 werd de zeer mooie en bijzondere fles aangeboden. Het idee is ontstaan in 2018 als 1 april grap tijdens de “production-hell” van Model 3. Musk had te veel Tequila op en lag tegen een auto aan zijn roes uit te slapen met op een verpakking van een Tesla Wallconnector het woord “Bankwrupt” geschreven. Later ontstond natuurlijk via twitter het idee van de Tesla Tequila. En nu dik twee jaar later is de bijzondere fles er. Helaas alleen in de VS verkocht en al uitverkocht. Een leuke easter-egg is dat de Tequila-fles al weken te zien was. Zie onderstaande afbeelding. FSD Beta Uiteraard ook deze week weer indrukwekkende en/of informatieve vlogs en filmpjes over de FSD Beta. Hieronder een paar “must-watch” tips: In de stad met veel voetgangers: https://www.youtube.com/watch?v=gc-tZd71s7g&feature=youtu.be Steven Peeters over FSD en UNECE https://www.youtube.com/watch?v=ooB4f2j0xLY&t=675s FSD op gravel https://www.youtube.com/watch?v=4m_EpCvuM8g Model 3/Y Nu zowel de Model Y als de Model 3 een warmtepomp heeft, heeft Björn Nyland een nieuwe test gedaan om te kijken wat een warmtepomp nu echt oplevert. Hij verwacht dat het gemiddeld zo’n 5% efficiency verbetering gaat brengen. Misschien niet erg veel, maar bij Tesla is het een optelsom van vele kleine en grotere efficiencyslagen om zoveel mogelijk range uit de batterij te halen, danwel de kosten per kilometer zo laag mogelijk te krijgen. Alle Tesla-modellen staan niet voor niets op de eerste plaatsen als het gaat om efficiency. Maar de range-toename in de Model 3 (van 512 naar 568km) komt ook door de 82 kWh in de batterypack voor de LR en Performance (was 78 kWh). De 2021 Model 3 heeft de nieuwe batterijen van Tesla/Panasonic met een al eerder aangekondigde density toename van ongeveer 5%. De SR+ uit Shanghai heeft de nieuwe CATL batterijen. De Model Y uit Berlijn krijgt straks de nieuwe 4680 batterij. Tesla heeft dus in de verschillende modellen andere type batterijen zitten, van verschillende leveranciers, afmetingen en chemische samenstelling. Je moet er op vertrouwen dat je van Tesla de beste batterij van dat moment krijgt en passend bij het gebruiksdoel van de versie welke je koopt. Supercharger netwerk Het wereldwijde supercharger netwerk heeft afgelopen week zijn 20.000e stall gekregen. Dat zijn er 5.000 meer dan aan het begin van dit jaar. De nieuwe stalls zijn V3 chargers met een hogere capaciteit. Ook in Nederland zijn er dit jaar op verschillende plaatsen nieuwe SUC locaties geopend en/of stalls bijgeplaatst. Als volgend jaar het aantal Tesla’s verdubbeld (nu iets meer dan 1 miljoen exemplaren en de productie volgend jaar is naar verwachting ook 1 miljoen) dan zal het SUC-netwerk moeten meegroeien. Dan gaan ze doen door nieuwe locaties te open, meer stalls per locatie en de laadsnelheid verder verhogen. Nog meer inzetten op destination-chargers kan ook de druk op de superchargers verlagen. Banden Deze week een vreemd bericht op BNR over dat elektrische auto’s duurder in onderhoud zouden zijn dan ICE. Natuurlijk een broodje aap! Een EV heeft bijna geen onderhoud. Toch? Nou niet helemaal. Aangezien de meeste Tesla’s bij Tesla Service-centrum komen voor onderhoud (als dat al nodig is), dan kom je alleen voor banden bij de reguliere garages. Twee of vier nieuwe (winter)banden zijn waarschijnlijk duurder dan een APK of kleine beurt van een Suzuki Alto of VW Polo. Vandaar de kop dat EV's duurder zijn onderhoud! Een beetje misleidende kop. Wordt in het artikel wel genuanceerd. Helaas werkt het zo bij digitale media. De kop is vaak negatief en/of misleidend. Alleen dan scoor je een klik en dus meer reclame inkomsten. Maar nu we het toch over banden hebben. Ik las op cleantechnica een leuk artikel over de kosten van de banden! De auteur maakt een vergelijking met de kosten van batterijen en de kosten van banden over de levensduur van de auto. Hij concludeert dat over de levensduur van de auto (1 million mile) de aanschaf van banden ongeveer 10x zo duur zijn dan de kosten van batterijen per gereden kilometer. Voor mij is het moraal van dit verhaal dat Elon en zijn mannen ook eens het first-principle-denken los moeten laten op autobanden. Kan hier nog iets disruptiefs gebeuren? Maar misschien nog wel belangrijker de bevestiging dat de kosten van het batterijpakket in het totaal kostenplaatje geen cruciale rol van betekenis meer speelt. Zeker niet voor de 4680! Dat is natuurlijk jaren anders geweest. Giga Factories Op 12 november 2019 kondigde Elon aan dat de Europese fabriek van Tesla in Duitsland zou komen. Sindsdien wordt in Grünheide in een moordtempo Giga Berlijn gerealiseerd. Zo snel dat het hele bureaucratische proces nog op zich laat wachten. Ze hebben nog niet alle vereiste vergunningen. Feitelijk is het proces omgekeerd. Vanuit vertrouwen dat ze binnen de wetgeving bouwen en met maximaal oog voor het milieu, mochten ze beginnen, maar wel op eigen risico. Kijk hieronder het indrukwekkend filmpje over de vorderingen tot nu toe! De verwachting is dat in Q2 2021 de eerste Model Y van de band rolt. We dachten dat fase 1 in Giga Shanghai al onmogelijk snel gebouwd was. Maar Berlijn gaat nog wat sneller. En dat het altijd sneller en efficiënter kan bewijst wel het tempo waarmee Giga Texas gerealiseerd wordt. Klik hier voor een filmpje. Maar het gaat natuurlijk om de apparatuur in die gebouwen. In Fremont is recent een nieuwe lakstraat in gebruik genomen. In Berlijn komt een totaal nieuwe lakstraat van de Italiaanse firma Geico (https://geicotaikisha.com/en/) Ook de batterijproductie gaat straks onsite plaatsvinden. In Fremont staat nu de pilotproductielijn van de 4680 batterij (project Roadrunner). En of dat niet genoeg is worden er ook nog gigantische persen geïnstalleerd. Giga press Tesla is in zijn fabrieken begonnen met het plaatsen van de giga-persen. In onderstaand filmpje is de omvang van zo’n pers goed te zien. Giga Berlijn gaat er 8 krijgen! In Fremont is de eerste operationeel. Ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat de andere leveranciers zich achter de oren krabben zijn hoe ze zelf ook deze innovatieslag kunnen gaan maken. Ze moeten wel, want hun productieproces is veel duurder! Vergeet niet dat Tesla een eigen materialen-divisie heeft (samen met SpaceX) en dat ze een aluminium-soort ontwikkeld hebben dat nog niet bestond. Jaarproductie 2020 Nu de Giga Shanghai productiecijfers over oktober bekend zijn, is Rob Maurer van Tesla Daily zijn rekenmodel gaan voeden. Kijk hier voor de vlog. De afgegeven jaarprognose was 500.000, zonder te weten dat we in 2020 te maken zouden krijgen met een pandemie en fabriekssluitingen. Het ziet er naar uit dat ze die prognose zelfs gaan overtreffen. Waar andere merken fors aan het inleveren is, is Tesla ontzettend aan het groeien. Het volgend jaar gaat ze dit getal verdubbelen. Dan gaan we in 1 jaar van iets meer dan 1 miljoen Tesla’s op de weg nu, naar 2 miljoen eind 2021! TSLA Het aandeel TSLA gaat deze week wat op en neer. Heeft natuurlijk alles te maken met de verkiezingsuitslag in de VS en de (on)zekerheid over de komst van een vaccin. Voor de lange termijn maakt het allemaal niet zoveel uit. ARK-invest heeft in 2017 een rapport uitgebracht over Mobility-as-a-service. In onderstaande recente vlog wordt hier nader op ingegaan. Tip de van de week
Het is sinds update 2020.44 mogelijk om de taal van het menu, de taal van de navigatie en de taal van de spraakherkenning volledig los van elkaar in te stellen! Deze week wederom aandacht voor de refresh van de Model 3. En er is weer een software-update onderweg (2020.44). In een mooi artikel van Auke Hoekstra geeft hij een debunk betreffende de Semi. Elon is weer in Berlijn voor het werven van top engineers. En een jaar na de lancering is het nog redelijk stil rondom de Cybertruck, maar dat kan snel veranderen. Refresh Model 3 Er blijven nieuwe geruchten de kop op steken. Deze week dook een Chinees filmpje op met hierin een review van de 12 veranderingen in de refresh Model 3:
Update 2020.44 Er is weer een nieuwe software update aan het uitrollen, 2020.44. Deze keer een waar met name Spotify een opfrisbuurt krijgt. Mooi om te zien dat ook hier tijd in wordt gestoken. In de softwarecode van deze release zijn aanwijzigingen gevonden dat er gewerkt wordt een 5g connectie. Misschien zit in de refresh een 5g module (andere hardware). Met een vaste 5g verbinding is er ook een hotspot functie mogelijk voor andere devices in de auto. In de update ook de mogelijkheid om een keuze te maken op welke snelheid de cruisecontrol moet staan bij het inschakelen: de snelheidslimiet van de weg of de huidige rijsnelheid. Je kan ook aangeven hoeveel de werkelijke rijsnelheid mag afwijken van de limiet (vast of procentueel). Prijzen In verschillende Europese landen is de prijs van de Model 3 iets verhoogd. In Nederland (nog) niet. Ik denk dat ze toch echt wel de Model 3 SR+ onder de € 50.000 willen houden. De prijs van kW bij de Supercharger is in NL verlaagd naar € 0,22. Was € 0,25. Toch wel een verschil met de commerciële aanbieders. En ook binnen Tesla toch een groot verschil tussen de verschillende landen. Onderstaand een overzicht in dollar. Tesla Semi Af en toe duikt er een nieuwsitem op rondom de Semi. Dat de Semi de transportwereld op zijn kop gaat zetten is voor de ingewijden duidelijk. Maar zeker rondom vrachtauto's komt altijd weer het verhaal met waterstof en het gewicht van de batterij de kop opsteken. In onderstaand artikel een debunk door Auke Hoekstra (TU/e) over deze mythes. Mooi om te lezen hoe in een paar jaar tijd door innovatie Tesla de meeste nadelen van EV-truck opgeheven heeft. En dan hebben we het nog niet over autonoom rijden! De orderportefeuille is inmiddels goed gevuld. Maar het is wachten op Giga Texas om tot massa productie te komen. Elon heeft het wel gehad over een kleine serie voorproductie eind 2020/begin 2021 voor eigen gebruik en bij enkele van de toekomstige grootafnemers. Vanaf eind 2021 gaat de productie vanuit Giga Texas beginnen. FSD Beta Nu de eerste hausse met typisch Amerikaanse filmpjes over FSD Beta voor bij is, komen de filmpjes met meer details. In dit filmpje is te zien hoe iets dat op de weg ligt wordt ontweken. Er is inmiddels ook al weer een nieuwe versie beschikbaar gekomen met nu ook een andere visualisatie. Ik kwam ook deze interessante video tegen van een vlogger over de werking van DOJO. De supercomputer van Tesla. Het schijnt nu nog een paar dagen te duren voordat alle berekeningen gemaakt zijn. Met Dojo moet dit proces terug gebracht kunnen worden tot 1 dag. Dus feitelijk worden alle ervaringen van alle Tesla's (opgedaan door de gereden km's) door de software geanalyseerd en gelabeld en weer toegevoegd aan de "ervaringen". Als ik het goed begrijp is het net alsof het leren autorijden plus het opdoen van jaren rij-ervaring iedere dag weer opnieuw wordt gedaan door DOJO. Deze berekeningen vinden dus niet in de auto plaats, maar in de trainingscomputer DOJO. De FSD software in de auto is dus een "chauffeur" die met elke update (Elon heeft het over een frequentie van 5 tot 10 dagen) de ervaringen van alle die KM's meeneemt. Met iedere nieuwe versie wordt het aantal interventies weer minder. Het is feitelijk een kwestie van tijd tot er (bijna) geen interventies meer nodig zijn. Hoeveel tijd is natuurlijk nog niet duidelijk. Wel werd duidelijk dat Canada en Noorwegen de volgende landen zijn waar FSD beta beschikbaar gaat komen na de eerste uitrol in de VS. Noorwegen gaat vol inzetten op EV én autonoom rijden. Er zullen dan snel meer landen de hand opsteken. Het terugdringen van het aantal verkeersdoden is natuurlijk een van de vele argumenten! Giga Berlijn
Elon Musk is donderdag in Berlijn aangekomen. Hij twitterde dat hij zelf de selectiegesprekken gaat doen met top engineers. Het e-mailadres waar de CV's naar toe kon was 25gun@tesla.com. Waarschijnlijk staat dit voor 25 German/European Engineers. Dat hij zelf komt geeft wel aan hoe belangrijk Giga Berlijn voor Tesla gaat zijn voor de toekomst. Hij wil ook daar ook "ace" engineers hebben. In China en Fremont is dat al het geval. Nu in Europa nog. Cybertruck Over 2 weken is het een jaar geleden dat de Cybertruck werd gepresenteerd. Sinds die tijd is het redelijk stil geweest. Maar deze week dan eindelijk een tweet van Elon over dat ze werken aan het uiteindelijke design en dat er binnen ongeveer een maand nieuwe beelden beschikbaar komen. Het motto is dat de productieversie mooier moet zijn dan bij de onthulling. Bij andere merken is het vaak net andersom. Veel innovaties zitten dan niet meer in de uiteindelijke productieversie om redenen van kosten en/of marketing. Bij de Cybertruck gaan we veel noviteiten zien. Over de mogelijkheden van de Cybertruck in Europa en de typegoedkeuring of de Europese variant is nog veel onduidelijkheid. De tijd zal het leren. Tesla Senior Verleden week samen met Tesla-Senior André (80-plus) uit België een blog geschreven over waarom het voor een senior slim is om een Tesla te kopen. Deze blog is hier te vinden. Door de website TeslaCampus is hij nu ook in het engels uitgebracht. |