Laatst keer bijgewerkt: 31 juli 2024
In de aanloop naar het Robotaxi-event op 10 oktober a.s. zal ik in vier delen steeds één aspect van wat ik denk dat we van event mogen verwachten onder de loep nemen. Het zijn natuurlijk allemaal speculaties en mijn verwachtingen en interpretaties van zaken die ik zie en hoor.
Mijn algemene verwachting is dat we iets voorgeschoteld krijgen dat we (nog) niet goed begrijpen en qua omvang en maatschappelijke impact maar moeilijk kunnen bevatten. Ik verwacht dat Elon Musk met zijn Masterplan 4 ons gaat meenemen in een nieuwe wereld met autonoom rijdende voertuigen (op grote schaal) en een enorme massa aan robots in een menselijke vorm en met AGI. Hij zal ook stilstaan bij de enorme rekenkracht, de energieconsumptie en de risico's van deze technologieën. Maar dergelijke technologische innovaties zijn niet tegen te houden.
Omdat we het niet goed kunnen bevatten is, zoals zo vaak bij Elon's Masterplannen, de primaire reactie tegenvallend. De angst voor verandering zorgt ervoor dat we het weglachen of simpelweg de schouders ophalen. Zie je Steve Jobs 17 jaar geleden nog op het podium staan om ons bij de presentatie van de eerste iPhone uit te leggen wat swipen en pinchen is? Nu zijn het twee handgebaren, toegevoegd aan de cultuur van de mens! De jongeren die nu de arbeidsmarkt opkomen, kunnen zich een wereld zonder die twee handgebaren niet eens meer voorstellen!
Deel I: AI-5 gaat alles veranderen
We beginnen het vierluik met het hart van Optimus, Cybercab en indirect ook Grok: de AI-chip. Een Tesla wordt vaak een iPad op wielen genoemd. Maak daar maar een AI-chip op wielen van en je komt dichter in de buurt bij de werkelijkheid. We kennen hardware 3 en 4 als de FSD-chip (en de camera’s) in Tesla’s vanaf midden 2019. Hardware 5 wordt eind 2025 verwacht en heet dan AI-5. En dat heeft een reden!
Met de almaar toenemende vraag naar AI-trainingscapaciteit gaat Elon een meesterzet doen met de Cybercab. De enorme vraag naar goedkope en veilige mobiliteit zal ervoor zorgen dat de Cybercabs massaal, en ook echt massaal, gebouwd en ingezet gaan worden vanaf eind 2025. Op deze manier worden de komende jaren wereldwijd tientallen miljoenen autonoom opererende voertuigen ingezet. Al die voertuigen zijn uitgerust met specifiek voor AI-taken gebouwde chips, door Tesla zelf ontworpen en qua productie niet afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Nvidia.
Een aantal uren per dag, al 10x meer dan het huidige gebruik van een gemiddelde auto, werkt de AI-chip als inferentiechip om lokaal in de auto, op basis van input via de camera’s, het voertuig autonoom en veilig door het verkeer te navigeren. De gebruiker heeft (zeer) goedkope en veilige mobiliteit en Tesla een financiële cashcow als per kilometer betaald gaat worden. Maar dat is maar het eerste deel van het plaatje!
Een aantal uren per dag, al 10x meer dan het huidige gebruik van een gemiddelde auto, werkt de AI-chip als inferentiechip om lokaal in de auto, op basis van input via de camera’s, het voertuig autonoom en veilig door het verkeer te navigeren. De gebruiker heeft (zeer) goedkope en veilige mobiliteit en Tesla een financiële cashcow als per kilometer betaald gaat worden. Maar dat is maar het eerste deel van het plaatje!
Staat het voertuig stil (welke via Starlink snel en constant met het internet verbonden is), dan wordt de AI-chip via distributed computing power een onderdeel van een AI-trainingscluster en vormt samen met tienduizenden andere AI-5-chips een zeer krachtige AI-supercomputer. Het grote voordeel is dat iedere chip in dat cluster ergens anders op de wereld staat en dus verwaarloosbare energieconsumptie en koeling vraagt. Zouden alle chips op één plaats draaien, dan is de output van een kernenergiecentrale nodig voor de rekenkracht en koeling zoals in Giga Texas! Tesla heeft op deze manier over een paar jaar tientallen, zo niet honderden AI-trainingclusters om aan de almaar toenemende vraag naar rekenkracht te voldoen in een wereld met AGI. AGI staat voor Artificial General Intelligence en verwijst naar een vorm van kunstmatige intelligentie die op menselijk niveau kan leren, begrijpen en toepassen over een breed scala aan taken. In tegenstelling tot smalle AI (zoals het besturen van een auto), kan AGI taken uitvoeren waarvoor menselijke intelligentie nodig is.
Een ander aspect van de AI-5 chip is dat deze ook in Optimus zit. Dus ook hier zijn ze zowel voor inferentie-taken als voor training te gebruiken. Van zowel Optimus als Cybercab worden er over een paar jaar uiteindelijk miljoenen exemplaren gebouwd. Door de massaproductie dalen de kosten! In een wereld waar betaald wordt per kilometer mobiliteit of uren arbeid zijn lage operationele kosten van essentieel belang.
Ik verwacht dat X.ai, het AI-bedrijf van Elon Musk en Tesla innig gaan samenwerken. Ik verwacht dat Elon zijn woord houdt en dat Tesla een (groot) belang in X.ai neemt waardoor Tesla-beleggers meeprofiteren! X.ai heeft de (gedistribueerde) rekenkracht nodig om Grok steeds krachtiger te maken. Grok, als taalmodel, zit natuurlijk, samen met Tesla Vision, geïntegreerd in Optimus en Cybercab. Tesla heeft X.ai nodig. Ook techbedrijf Dell wordt steeds vaker genoemd als medespeler in de samenwerking met X.ai en Tesla. Gaan we uiteindelijk die drie bedrijven zien integreren?
Een ander aspect van de AI-5 chip is dat deze ook in Optimus zit. Dus ook hier zijn ze zowel voor inferentie-taken als voor training te gebruiken. Van zowel Optimus als Cybercab worden er over een paar jaar uiteindelijk miljoenen exemplaren gebouwd. Door de massaproductie dalen de kosten! In een wereld waar betaald wordt per kilometer mobiliteit of uren arbeid zijn lage operationele kosten van essentieel belang.
Ik verwacht dat X.ai, het AI-bedrijf van Elon Musk en Tesla innig gaan samenwerken. Ik verwacht dat Elon zijn woord houdt en dat Tesla een (groot) belang in X.ai neemt waardoor Tesla-beleggers meeprofiteren! X.ai heeft de (gedistribueerde) rekenkracht nodig om Grok steeds krachtiger te maken. Grok, als taalmodel, zit natuurlijk, samen met Tesla Vision, geïntegreerd in Optimus en Cybercab. Tesla heeft X.ai nodig. Ook techbedrijf Dell wordt steeds vaker genoemd als medespeler in de samenwerking met X.ai en Tesla. Gaan we uiteindelijk die drie bedrijven zien integreren?