Laatste update: 23 juni 2024
Op 27 juni 2019 mocht ik mijn Model 3 ophalen in Tilburg. Het is mijn eerste Tesla. Ik heb hem privé gekocht. Op deze pagina mijn ervaringen en leuke feitjes over vijf jaar in de Model 3! Ik heb een Black Solid Model 3 Standaard Range Plus met Full Self Driving en de af-fabriek 19 inch wielen. Voor de wintermaanden heb ik een set 19 inch Nokian-winterbanden op Monaco GP6 velgen.
Laden
Doordat ik een account heb bij Teslafi.com weet ik dat de Model 3 1.896 keer aan een AC-lader heeft gehangen, op 28 verschillende locaties. En dat ik hier 17.457 kWh geladen heb. Thuis is hij gemiddeld 47 minuten aan het laden. Van die 1.896 keer is 1.832 keer thuis. Ik plug hem maar 1x per dag in. En soms sla ik zelfs een dagje over. Maar Teslafi telt niet de "plug-ins" maar de gestarte laadsessies. Als ik de auto om 17.00 uur in plug en 's morgens om 07.00 uur weer loskoppelen kunnen er meerdere (hele korte) laadsessies geweest zijn. Maar de meeste kW gaan er in tijdens de "uitgesteld laden sessie". Onderweg heb ik 468 keer aan een SUC geladen, op 112 verschillende locaties. Door de loot-punten heb ik vrije laadkilometers en als ik tijd heb ga ik bij de SuC laden. Hier heb ik 11.739 kWh geladen. Gemiddelde laadtijd 21 minuten. Bij andere CCS-laders heb ik 42 keer geladen, met een gemiddelde laadtijd van 13 minuten en 541 kW toegevoegd. In totaal heb ik 29.232 kWh in de accu geladen. Heel kort door de bocht 29.232 x 0,30 cent en 150.000 km gereden is 6,4 cent per kilometer.
Op 27 juni 2019 mocht ik mijn Model 3 ophalen in Tilburg. Het is mijn eerste Tesla. Ik heb hem privé gekocht. Op deze pagina mijn ervaringen en leuke feitjes over vijf jaar in de Model 3! Ik heb een Black Solid Model 3 Standaard Range Plus met Full Self Driving en de af-fabriek 19 inch wielen. Voor de wintermaanden heb ik een set 19 inch Nokian-winterbanden op Monaco GP6 velgen.
Laden
Doordat ik een account heb bij Teslafi.com weet ik dat de Model 3 1.896 keer aan een AC-lader heeft gehangen, op 28 verschillende locaties. En dat ik hier 17.457 kWh geladen heb. Thuis is hij gemiddeld 47 minuten aan het laden. Van die 1.896 keer is 1.832 keer thuis. Ik plug hem maar 1x per dag in. En soms sla ik zelfs een dagje over. Maar Teslafi telt niet de "plug-ins" maar de gestarte laadsessies. Als ik de auto om 17.00 uur in plug en 's morgens om 07.00 uur weer loskoppelen kunnen er meerdere (hele korte) laadsessies geweest zijn. Maar de meeste kW gaan er in tijdens de "uitgesteld laden sessie". Onderweg heb ik 468 keer aan een SUC geladen, op 112 verschillende locaties. Door de loot-punten heb ik vrije laadkilometers en als ik tijd heb ga ik bij de SuC laden. Hier heb ik 11.739 kWh geladen. Gemiddelde laadtijd 21 minuten. Bij andere CCS-laders heb ik 42 keer geladen, met een gemiddelde laadtijd van 13 minuten en 541 kW toegevoegd. In totaal heb ik 29.232 kWh in de accu geladen. Heel kort door de bocht 29.232 x 0,30 cent en 150.000 km gereden is 6,4 cent per kilometer.
Verbruik
De auto geeft aan dat hij 24.823 kWh verbruikt heeft. Het gemiddeld verbruik bij een kilometerstand van 146.940 km is 169 Wh per km. Het verschil tussen laden en verbruik is 4.409 kWh. Dat verschil zit in het laadverlies, verwarmen/koelen, sentry, data, computers, e.d. Degene die Tesla wat intensiever volgt weet dat ze door hun verticale integratie het energieverbruik van alle (vaak kleine) onderdelen onder controle hebben. In alle modellen zit tegenwoordig een warmtepomp, maakt hem nog zuiniger. Mijn versie heeft deze niet.
Degradatie batterij
Iedere batterij degradeert. Dat wil zeggen dat de batterij in de tijd gezien een kleiner rijbereik krijgt dan toen hij nieuwe geleverd werd. Over het algemeen is de degradatie in de eerste 2 jaar hoger cq. na verloop van tijd blijft de degradatie redelijk stabiel. Een degradatie van circa 10%-12% is redelijk normaal. Teslafi geeft aan dat mijn Model 3 9,8% van zijn batterijcapaciteit verloren heeft. Dit is ongeveer het fleet gemiddeld. Fleet wil overigens zeggen, van de gebruikers van Teslafi en niet van de totale Tesla-vloot. Een volle batterij is goed voor 344 km. Als je hierbij behorende grafiek ziet, dan is de degradatie in de afgelopen 12 maanden ongeveer stabiel gebleven. Maar sinds update 2024.14 is er een dip. Geen idee waarom. Even kijken of het zich gaat corrigeren zoals de dip in 2021. Voor mij is het rijbereik overigens helemaal prima. 98% van mijn ritten past hier binnen en een langere afstand is met de SuC’s geen enkel probleem.
De auto geeft aan dat hij 24.823 kWh verbruikt heeft. Het gemiddeld verbruik bij een kilometerstand van 146.940 km is 169 Wh per km. Het verschil tussen laden en verbruik is 4.409 kWh. Dat verschil zit in het laadverlies, verwarmen/koelen, sentry, data, computers, e.d. Degene die Tesla wat intensiever volgt weet dat ze door hun verticale integratie het energieverbruik van alle (vaak kleine) onderdelen onder controle hebben. In alle modellen zit tegenwoordig een warmtepomp, maakt hem nog zuiniger. Mijn versie heeft deze niet.
Degradatie batterij
Iedere batterij degradeert. Dat wil zeggen dat de batterij in de tijd gezien een kleiner rijbereik krijgt dan toen hij nieuwe geleverd werd. Over het algemeen is de degradatie in de eerste 2 jaar hoger cq. na verloop van tijd blijft de degradatie redelijk stabiel. Een degradatie van circa 10%-12% is redelijk normaal. Teslafi geeft aan dat mijn Model 3 9,8% van zijn batterijcapaciteit verloren heeft. Dit is ongeveer het fleet gemiddeld. Fleet wil overigens zeggen, van de gebruikers van Teslafi en niet van de totale Tesla-vloot. Een volle batterij is goed voor 344 km. Als je hierbij behorende grafiek ziet, dan is de degradatie in de afgelopen 12 maanden ongeveer stabiel gebleven. Maar sinds update 2024.14 is er een dip. Geen idee waarom. Even kijken of het zich gaat corrigeren zoals de dip in 2021. Voor mij is het rijbereik overigens helemaal prima. 98% van mijn ritten past hier binnen en een langere afstand is met de SuC’s geen enkel probleem.
Wegenbelasting
Ik heb geen wegenbelasting betaald. De staatskas is wel 5x gesponsord doordat ik een bekeuring had wegens te hard rijden :-)
Verzekering
De auto is verzekerd bij InsureMyTesla voor circa 87 euro per maand. Ik heb 3x steenslag gehad op de vooruit. Deze is bij Autotaalglas gemaakt door de harsmethode en bij de derde keer is de ruit vervangen bij Carglass! Ik had een kleine parkeerdeukjes in mijn linker portier. Helaas geen Sentry-beelden. Ik hem ze er uit laten halen door een specialist (zonder spuiten).
Hardware upgrade
Ik heb FSD gekocht bij het bestellen van de auto. Bij aflevering zat de HW2.5 computer in de auto. In december 2020 heb ik het bericht gehad om gratis de upgrade te laten installeren naar HW3. Met HW3 is de auto klaar om steeds meer functionaliteiten te krijgen op weg naar full autonomy.
Software downloads
In de afgelopen 5 jaar heb ik 134 software-updates gehad! Dus gemiddeld om de twee weken. Gemiddeld krijg ik 3 dagen nadat een nieuwe versie wordt vrijgegeven de download-optie beschikbaar. Er zijn heel wat functionaliteiten bijgekomen. Sowieso is het fantastisch dat je auto steeds beter wordt. Zo is ondermeer de acceleratie van 5,6 naar 5,2 seconden gegaan! Het is fantastisch om de auto op deze manier actueel te houden en full self driving stapje voor stapje beter te zien worden. Zeker na HW3 upgrade! Hopelijk in 2024 de eerste FSD V11 Beta functionaliteiten in Europa.
Ik heb via de app de verwarming op de achterbank bijgekocht. Dit is dus een software update, omdat de hardware hiervoor al aanwezig was!
Service en Onderhoud
Ik heb een aantal keer de ruitensproeier vloeistof bijgevuld, verder hoefde ik nergens naar om te kijken, behalve bij de winterbandenwissel! Na 50.000 km heb ik de twee achterbanden (zomerbanden) moeten vervangen, en bij 110.000 km alle vier de zomerbanden. Ik heb ook een set winterbanden waarvan ik ook de achterbanden heb moeten vervangen. Ongeveer 30.000 km op een set achterbanden. Twee keer in vijf jaar tijd heb ik de interieurfilter vervangen, een keer door Tesla en een keer zelf gedaan.
In vijf jaar tijd ben ik vijf keer bij een servicecentrum geweest. Op mijn eigen verzoek heb ik in januari 2020 via de app een afspraak gemaakt bij het SUC in Hasselt (België) om de "HV Battery Breather" te laten vervangen. Klik hier voor het service bulletin van Tesla voor een uitleg. Tijdens het superchargen hoorde ik regelmatig een harde "klonk". Het geluid komt van een ventiel dat de druk regelt in het batterijpakket. In principe niet heel storend, maar ik hoorde het laatst ook tijdens het rijden. Na vervanging kon ik na een uurtje weer verder.
De tweede keer was voor het vervangen van de HW2.5 computer naar HW3, wat natuurlijk was inbegrepen bij de aanschaf van FSD. Het klepje van de laadpoort zat een beetje scheef. Dat is toen ook direct opgelost. De derde keer bezocht ik een servicecentrum omdat er water lekte uit het dashboardkastje in de wasstraat. Ook dat is onder garantie opgelost, samen met het smeren van de draagarmen. Ik ben ook terug geweest voor de recall van de kabelboom bij de achterklep.
Het smeren van de draagarmen heeft twee jaar geholpen, maar uiteindelijk moesten er nieuwe onderste draagarmen worden gemonteerd, buiten de garantieperiode. Samen met een nieuwe 12V accu kostte dit € 350. Daarover mag ik niet klagen.
Het waterlekkageprobleem onder het dashboardkastje kwam weer terug in de zeer natte winter/voorjaar van 2024. De auto is hiervoor opnieuw naar de service geweest en er zijn tests uitgevoerd. Uiteindelijk bleek een afdichting bij de voorruit te lekken, waarschijnlijk door een montagefout. Ik ben van mening dat dit onder garantie had moeten worden opgelost, ondanks dat de auto buiten garantie was. Na een derde keer steenslag op de voorruit is op kosten van de verzekeraar en mijn eigen bijdrage een nieuwe voorruit geplaatst, waarbij het lekkageprobleem ook is opgelost. Het windgeruis in de rechterbovenhoek van de voorruit is nu weg, dus de oude zat er inderdaad niet goed in.
Samenvattend: in vijf jaar tijd heb ik twee draagarmen en een 12V accu vervangen voor samen € 350! Natuurlijk waren er ook kosten voor banden, luchtfilter, ruitensproeier vloeistof en een nieuwe voorruit. De auto is nu een jaar uit garantie, maar op de aandrijflijn en batterij heb ik nog garantie tot 2027 of 160.000 km!
Trekhaak laten monteren
Ik heb een afneembare trekhaak laten monteren. Dat kon niet via de officiële tesla-service centra. Het is is dus een trekhaak welke alleen gebruikt mag worden voor de fietsendrager. De kosten waren ongeveer 1.200 euro. Ik ben er zeer tevreden over. Alleen jammer dat software-matig het gebruik van deze trekhaak niet gedetecteerd wordt. Dat is voorbehouden aan de officiële trekhaken welke 900 kilo mogen trekken.
Accessoires
De afgelopen maanden de volgende accessoires gekocht:
- wireless charger van Taptes.com
- Mattensetje (zit niet standaard op de SR+)
- De middenconsole in matt-zwart gewrapt. Na eerst wat Ali-versies, toch maar een duurdere gekocht bij Taptes.com
- Samsung SSD T5 voor dashcam en sentry.
- Een USB-HUB van Taptes.com om de Samsung netjes weg te werken.
- Van Ali een chromen pedalen set gemonteerd, staat net iets netter.
- Van Ali een middenconsole organizer. De console bakken zijn vrij diep en met zo'n organizer net wat meer mogelijkheden om iets af te leggen.
Chrome-Delete
In het voorjaar 2024 alle Chrome accenten voorzien van een mat-zwarte chroom delete. Ook de koplampen voorzien van een smoke-wrap. Lijkt wel of je een nieuwe auto hebt! Op de kofferdeksel het Tesla vervangen door het woord "Tesla". In het interieur, naast de mat-zwarte wrap op de middenconsole, nu ook de houtenstrip voorzien van een mat-zwarte cover.
Rij-ervaring
Het gevoel dat je krijgt wanneer je voor het eerst wegrijdt, dat gevoel is niet meer weggegaan. Je voelt dat je de toekomst instapt. Schoon en strak interieur. De auto reageert op je rechtervoet! Versnellen is naadloos, vertragen is remmen... je hebt zoveel controle. Dankzij het lage gewicht van het batterijpakket dat zich in de vloer bevindt, heeft hij een super strakke wegligging en stuurt hij heel direct. De constante en altijd aanwezige kracht is ongeëvenaard. Zelfs bij de SR+. De LR (met power-upgrade) en de Performance voegen hier nog een schepje bovenop. Zonder brullend geluid, zonder schakelen, zonder aarzeling, gewoon bam... accelereren. Vanuit stilstand, rollend, het maakt niet uit, er is altijd kracht. Het is redelijk rustig in de auto, met alleen wind- en rolgeluiden hoorbaar. Met nog betere isolatie zou het zeker nog stiller kunnen, maar ik vind het niet storend. Vanaf 2021 heeft de Model 3 trouwens dubbel glas. Bovendien heb je een fantastische geluidsinstallatie aan boord! Ook in de SR+. De LR heeft een subwoofer met extra versterker en nog 2 extra speakers. Maar misschien wel het belangrijkste is dat je weet dat je in een van de veiligste auto's rijdt die te koop zijn.
Door sommigen wordt geklaagd over de afwerking en de kwaliteit van de lak. Daar kunnen we kort over zijn: misschien gold dat voor de periode 2018-2020, maar de lak is echt veel beter geworden! Ook mijn Model 3 uit 2019 ziet er goed uit (voor zover zichtbaar), is netjes afgewerkt, kraakt niet en geeft je een premium gevoel. Maar de Duitse top 3 gaat hierin nog een stap verder. De refresh van 2021 van de Model 3 is bijna op het niveau van zijn Duitse concurrenten. Het spuitwerk is strakker en er wordt ook gespoten op plekken waar je het niet direct ziet. Er is echter wel een belangrijke overweging: ligt de lat wel op de juiste hoogte? Heeft de auto-industrie ons niet geleid naar een kwaliteitservaring waarbij we extra betalen voor een mooie stiknaad, een chromen randje, een schakelaar met een solide gevoel, enzovoort?
Ik denk dat Tesla, vooral met de Model 3 en Y, een balans zoekt tussen kwaliteitservaring, productiekosten, uiteindelijke verkoopprijs, enzovoort. Je krijgt waar voor je geld. Je Model 3 met al die technologie en innovatie (bekijk eens de prijslijsten voor een auto die in 5 seconden of minder naar 100 km/u kan accelereren) zou zomaar 20.000 euro duurder zijn als hij door Mercedes gemaakt zou zijn, met hun afwerkkwaliteit en marketing. Hetzelfde geldt voor de kritiek op de service. Bijna niemand heeft service nodig en kleine problemen worden thuis opgelost. Geen enkel ander merk biedt mobiele service! Maar natuurlijk kun je pech hebben als er meerdere dingen stuk zijn of als dingen niet goed functioneren. En als ze dan geen vervangende onderdelen hebben, kan het wat langer duren. Maar de service-organisatie groeit mee met de omvang van de Tesla-vloot. Ik ben erg tevreden over mijn ervaringen met Tesla en tot nu toe waren de service-ervaringen beperkt. Alleen die voorruit, tja... het zou netjes zijn geweest als die kosteloos vervangen was.
Het belangrijkste bij een EV is dat je een auto koopt die qua rijbereik past bij je gebruik en de omstandigheden. Voor mij is de SR+ perfect. Ik hoef zelden onderweg bij te laden. En als het wel moet, is het eigenlijk nooit een probleem om even te stoppen. Het Supercharger-netwerk van Tesla is een enorme plus ten opzichte van andere EV's. Een LR zou misschien iets meer comfort bieden tijdens 15 ritten per jaar, maar is wel 10.000 euro duurder. Ieder maakt zijn eigen keuze. Maar door het steeds uitgebreidere laadnetwerk worden die 15 ritten per jaar al snel 5 ritten per jaar omdat ik op mijn bestemming kan laden. Thuis laden (11 kW) is een ongekende luxe.
Wat ruimte betreft zit het met de Model 3 wel goed. Je kunt prima met 4 volwassenen zitten. De voorstoelen zijn elektrisch in alle standen verstelbaar. Heerlijk. Op alle stoelen is stoelverwarming aanwezig. Bij de SR+ kost stoelverwarming op de achterbank € 300 extra. In de tweede winter heb ik het aangeschaft, een aankoop die via de app kan worden gedaan! Binnen 2 minuten geregeld en direct beschikbaar! De frunk is een handige extra laadruimte voorin. Vooral erg handig voor als je pizza of friet hebt gehaald, zo stinkt de rest van de auto niet. Ook de kofferbak is erg ruim. Het nadeel is natuurlijk de sedan-vorm. De toegangshoogte is beperkt. De Model Y lost dit probleem op. Je hebt veel opbergvakken in de deuren en de middenconsole. Handige USB-laders op meerdere plaatsen en natuurlijk een goede oude 12v-aansluiting.
Bij de meeste auto's zou de review nu wel zo'n beetje klaar zijn. Tesla heeft echter nog twee unieke items. De integratie van software en hardware en de Full Self Driving suite. Over de integratie van software en hardware kunnen we kort zijn. Geen enkel ander merk biedt dit en ze zullen dit in de omvang van Tesla de komende jaren ook niet kunnen evenaren. Natuurlijk heeft elke auto een scherm en muziek uit de luidsprekers, navigatie en een achteruitrijcamera. Maar bij Tesla is alles, werkelijk alles, via de software in één systeem verbonden. Met tweewekelijkse software-updates worden verbeteringen doorgevoerd en nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Het is volledig te personaliseren en je voorkeuren worden opgeslagen in profielen. De camera's die zijn bedoeld voor autonoom rijden worden ook gebruikt om je auto te bewaken wanneer deze geparkeerd staat (sentry mode). De airconditioning blijft aan als je hond even in de auto blijft. In de winter stap je in een heerlijk voorverwarmde auto, in de zomer in een koele. Elke twee weken komen er nieuwe functies bij! Je auto wordt steeds beter. En dan moet de Tesla-app store met apps van derden nog komen! De Model 3 is verbonden met het internet via LTE. Thuis via wifi. Je ontvangt live verkeersinformatie en de navigatiekaarten zijn altijd up-to-date (gratis). Voor € 10 per maand kun je premium connectiviteit aanschaffen en heb je onder andere streaming media (inclusief YouTube en Netflix), satellietkaarten, enzovoort.
De bonus en naar mijn mening het meest fantastische aan Tesla is de Full Self Driving Suite. Het is geweldig om zoveel innovatie van zo dichtbij steeds beter te zien worden. Het is magisch hoe de auto nu al functioneert op de snelweg. Jammer genoeg werkt de wetgever in Europa nog erg beperkend met betuttelende regels. Ik rij elke dag met FSD naar mijn werk. Nu nog vanaf de oprit van de snelweg tot aan de afrit, maar het zal niet lang meer duren voordat het van voordeur tot voordeur kan. Ook op provinciale wegen is het een verademing. Mijn Model 3 heeft eens een kop-staartbotsing voorkomen. Hij ging vol in de remmen en stond op tijd stil. Ik was niet aan het opletten. Zonder FSD zou de auto dit ook gedaan hebben. Wie FSD vergelijkt met de cruisecontrol van zijn vorige Audi of Volvo begrijpt niets van wat er zich afspeelt in de neurale netwerken! We moeten alleen een beetje geduld hebben. Eerst met de
lerende netwerken en daarna met onze overheden. Maar als het eenmaal zover is, is het ongekend! De verbeteringen gaan steeds sneller! Ik begrijp niet waarom iemand meer dan 50.000 euro zou uitgeven aan een auto, zonder alle hardware voor autonoom rijden!
Kortom: een topauto, die in het dagelijks gebruik nauwelijks onderhoud of service nodig heeft en waarbij de kosten na de initiële aanschaf bijna te verwaarlozen zijn. Door de software-updates blijft de auto actueel. Met FSD kan de afschrijving er wel eens heel anders uit gaan zien zodra FSD (Supervised) in Europa wordt toegestaan.
Ik heb geen wegenbelasting betaald. De staatskas is wel 5x gesponsord doordat ik een bekeuring had wegens te hard rijden :-)
Verzekering
De auto is verzekerd bij InsureMyTesla voor circa 87 euro per maand. Ik heb 3x steenslag gehad op de vooruit. Deze is bij Autotaalglas gemaakt door de harsmethode en bij de derde keer is de ruit vervangen bij Carglass! Ik had een kleine parkeerdeukjes in mijn linker portier. Helaas geen Sentry-beelden. Ik hem ze er uit laten halen door een specialist (zonder spuiten).
Hardware upgrade
Ik heb FSD gekocht bij het bestellen van de auto. Bij aflevering zat de HW2.5 computer in de auto. In december 2020 heb ik het bericht gehad om gratis de upgrade te laten installeren naar HW3. Met HW3 is de auto klaar om steeds meer functionaliteiten te krijgen op weg naar full autonomy.
Software downloads
In de afgelopen 5 jaar heb ik 134 software-updates gehad! Dus gemiddeld om de twee weken. Gemiddeld krijg ik 3 dagen nadat een nieuwe versie wordt vrijgegeven de download-optie beschikbaar. Er zijn heel wat functionaliteiten bijgekomen. Sowieso is het fantastisch dat je auto steeds beter wordt. Zo is ondermeer de acceleratie van 5,6 naar 5,2 seconden gegaan! Het is fantastisch om de auto op deze manier actueel te houden en full self driving stapje voor stapje beter te zien worden. Zeker na HW3 upgrade! Hopelijk in 2024 de eerste FSD V11 Beta functionaliteiten in Europa.
Ik heb via de app de verwarming op de achterbank bijgekocht. Dit is dus een software update, omdat de hardware hiervoor al aanwezig was!
Service en Onderhoud
Ik heb een aantal keer de ruitensproeier vloeistof bijgevuld, verder hoefde ik nergens naar om te kijken, behalve bij de winterbandenwissel! Na 50.000 km heb ik de twee achterbanden (zomerbanden) moeten vervangen, en bij 110.000 km alle vier de zomerbanden. Ik heb ook een set winterbanden waarvan ik ook de achterbanden heb moeten vervangen. Ongeveer 30.000 km op een set achterbanden. Twee keer in vijf jaar tijd heb ik de interieurfilter vervangen, een keer door Tesla en een keer zelf gedaan.
In vijf jaar tijd ben ik vijf keer bij een servicecentrum geweest. Op mijn eigen verzoek heb ik in januari 2020 via de app een afspraak gemaakt bij het SUC in Hasselt (België) om de "HV Battery Breather" te laten vervangen. Klik hier voor het service bulletin van Tesla voor een uitleg. Tijdens het superchargen hoorde ik regelmatig een harde "klonk". Het geluid komt van een ventiel dat de druk regelt in het batterijpakket. In principe niet heel storend, maar ik hoorde het laatst ook tijdens het rijden. Na vervanging kon ik na een uurtje weer verder.
De tweede keer was voor het vervangen van de HW2.5 computer naar HW3, wat natuurlijk was inbegrepen bij de aanschaf van FSD. Het klepje van de laadpoort zat een beetje scheef. Dat is toen ook direct opgelost. De derde keer bezocht ik een servicecentrum omdat er water lekte uit het dashboardkastje in de wasstraat. Ook dat is onder garantie opgelost, samen met het smeren van de draagarmen. Ik ben ook terug geweest voor de recall van de kabelboom bij de achterklep.
Het smeren van de draagarmen heeft twee jaar geholpen, maar uiteindelijk moesten er nieuwe onderste draagarmen worden gemonteerd, buiten de garantieperiode. Samen met een nieuwe 12V accu kostte dit € 350. Daarover mag ik niet klagen.
Het waterlekkageprobleem onder het dashboardkastje kwam weer terug in de zeer natte winter/voorjaar van 2024. De auto is hiervoor opnieuw naar de service geweest en er zijn tests uitgevoerd. Uiteindelijk bleek een afdichting bij de voorruit te lekken, waarschijnlijk door een montagefout. Ik ben van mening dat dit onder garantie had moeten worden opgelost, ondanks dat de auto buiten garantie was. Na een derde keer steenslag op de voorruit is op kosten van de verzekeraar en mijn eigen bijdrage een nieuwe voorruit geplaatst, waarbij het lekkageprobleem ook is opgelost. Het windgeruis in de rechterbovenhoek van de voorruit is nu weg, dus de oude zat er inderdaad niet goed in.
Samenvattend: in vijf jaar tijd heb ik twee draagarmen en een 12V accu vervangen voor samen € 350! Natuurlijk waren er ook kosten voor banden, luchtfilter, ruitensproeier vloeistof en een nieuwe voorruit. De auto is nu een jaar uit garantie, maar op de aandrijflijn en batterij heb ik nog garantie tot 2027 of 160.000 km!
Trekhaak laten monteren
Ik heb een afneembare trekhaak laten monteren. Dat kon niet via de officiële tesla-service centra. Het is is dus een trekhaak welke alleen gebruikt mag worden voor de fietsendrager. De kosten waren ongeveer 1.200 euro. Ik ben er zeer tevreden over. Alleen jammer dat software-matig het gebruik van deze trekhaak niet gedetecteerd wordt. Dat is voorbehouden aan de officiële trekhaken welke 900 kilo mogen trekken.
Accessoires
De afgelopen maanden de volgende accessoires gekocht:
- wireless charger van Taptes.com
- Mattensetje (zit niet standaard op de SR+)
- De middenconsole in matt-zwart gewrapt. Na eerst wat Ali-versies, toch maar een duurdere gekocht bij Taptes.com
- Samsung SSD T5 voor dashcam en sentry.
- Een USB-HUB van Taptes.com om de Samsung netjes weg te werken.
- Van Ali een chromen pedalen set gemonteerd, staat net iets netter.
- Van Ali een middenconsole organizer. De console bakken zijn vrij diep en met zo'n organizer net wat meer mogelijkheden om iets af te leggen.
Chrome-Delete
In het voorjaar 2024 alle Chrome accenten voorzien van een mat-zwarte chroom delete. Ook de koplampen voorzien van een smoke-wrap. Lijkt wel of je een nieuwe auto hebt! Op de kofferdeksel het Tesla vervangen door het woord "Tesla". In het interieur, naast de mat-zwarte wrap op de middenconsole, nu ook de houtenstrip voorzien van een mat-zwarte cover.
Rij-ervaring
Het gevoel dat je krijgt wanneer je voor het eerst wegrijdt, dat gevoel is niet meer weggegaan. Je voelt dat je de toekomst instapt. Schoon en strak interieur. De auto reageert op je rechtervoet! Versnellen is naadloos, vertragen is remmen... je hebt zoveel controle. Dankzij het lage gewicht van het batterijpakket dat zich in de vloer bevindt, heeft hij een super strakke wegligging en stuurt hij heel direct. De constante en altijd aanwezige kracht is ongeëvenaard. Zelfs bij de SR+. De LR (met power-upgrade) en de Performance voegen hier nog een schepje bovenop. Zonder brullend geluid, zonder schakelen, zonder aarzeling, gewoon bam... accelereren. Vanuit stilstand, rollend, het maakt niet uit, er is altijd kracht. Het is redelijk rustig in de auto, met alleen wind- en rolgeluiden hoorbaar. Met nog betere isolatie zou het zeker nog stiller kunnen, maar ik vind het niet storend. Vanaf 2021 heeft de Model 3 trouwens dubbel glas. Bovendien heb je een fantastische geluidsinstallatie aan boord! Ook in de SR+. De LR heeft een subwoofer met extra versterker en nog 2 extra speakers. Maar misschien wel het belangrijkste is dat je weet dat je in een van de veiligste auto's rijdt die te koop zijn.
Door sommigen wordt geklaagd over de afwerking en de kwaliteit van de lak. Daar kunnen we kort over zijn: misschien gold dat voor de periode 2018-2020, maar de lak is echt veel beter geworden! Ook mijn Model 3 uit 2019 ziet er goed uit (voor zover zichtbaar), is netjes afgewerkt, kraakt niet en geeft je een premium gevoel. Maar de Duitse top 3 gaat hierin nog een stap verder. De refresh van 2021 van de Model 3 is bijna op het niveau van zijn Duitse concurrenten. Het spuitwerk is strakker en er wordt ook gespoten op plekken waar je het niet direct ziet. Er is echter wel een belangrijke overweging: ligt de lat wel op de juiste hoogte? Heeft de auto-industrie ons niet geleid naar een kwaliteitservaring waarbij we extra betalen voor een mooie stiknaad, een chromen randje, een schakelaar met een solide gevoel, enzovoort?
Ik denk dat Tesla, vooral met de Model 3 en Y, een balans zoekt tussen kwaliteitservaring, productiekosten, uiteindelijke verkoopprijs, enzovoort. Je krijgt waar voor je geld. Je Model 3 met al die technologie en innovatie (bekijk eens de prijslijsten voor een auto die in 5 seconden of minder naar 100 km/u kan accelereren) zou zomaar 20.000 euro duurder zijn als hij door Mercedes gemaakt zou zijn, met hun afwerkkwaliteit en marketing. Hetzelfde geldt voor de kritiek op de service. Bijna niemand heeft service nodig en kleine problemen worden thuis opgelost. Geen enkel ander merk biedt mobiele service! Maar natuurlijk kun je pech hebben als er meerdere dingen stuk zijn of als dingen niet goed functioneren. En als ze dan geen vervangende onderdelen hebben, kan het wat langer duren. Maar de service-organisatie groeit mee met de omvang van de Tesla-vloot. Ik ben erg tevreden over mijn ervaringen met Tesla en tot nu toe waren de service-ervaringen beperkt. Alleen die voorruit, tja... het zou netjes zijn geweest als die kosteloos vervangen was.
Het belangrijkste bij een EV is dat je een auto koopt die qua rijbereik past bij je gebruik en de omstandigheden. Voor mij is de SR+ perfect. Ik hoef zelden onderweg bij te laden. En als het wel moet, is het eigenlijk nooit een probleem om even te stoppen. Het Supercharger-netwerk van Tesla is een enorme plus ten opzichte van andere EV's. Een LR zou misschien iets meer comfort bieden tijdens 15 ritten per jaar, maar is wel 10.000 euro duurder. Ieder maakt zijn eigen keuze. Maar door het steeds uitgebreidere laadnetwerk worden die 15 ritten per jaar al snel 5 ritten per jaar omdat ik op mijn bestemming kan laden. Thuis laden (11 kW) is een ongekende luxe.
Wat ruimte betreft zit het met de Model 3 wel goed. Je kunt prima met 4 volwassenen zitten. De voorstoelen zijn elektrisch in alle standen verstelbaar. Heerlijk. Op alle stoelen is stoelverwarming aanwezig. Bij de SR+ kost stoelverwarming op de achterbank € 300 extra. In de tweede winter heb ik het aangeschaft, een aankoop die via de app kan worden gedaan! Binnen 2 minuten geregeld en direct beschikbaar! De frunk is een handige extra laadruimte voorin. Vooral erg handig voor als je pizza of friet hebt gehaald, zo stinkt de rest van de auto niet. Ook de kofferbak is erg ruim. Het nadeel is natuurlijk de sedan-vorm. De toegangshoogte is beperkt. De Model Y lost dit probleem op. Je hebt veel opbergvakken in de deuren en de middenconsole. Handige USB-laders op meerdere plaatsen en natuurlijk een goede oude 12v-aansluiting.
Bij de meeste auto's zou de review nu wel zo'n beetje klaar zijn. Tesla heeft echter nog twee unieke items. De integratie van software en hardware en de Full Self Driving suite. Over de integratie van software en hardware kunnen we kort zijn. Geen enkel ander merk biedt dit en ze zullen dit in de omvang van Tesla de komende jaren ook niet kunnen evenaren. Natuurlijk heeft elke auto een scherm en muziek uit de luidsprekers, navigatie en een achteruitrijcamera. Maar bij Tesla is alles, werkelijk alles, via de software in één systeem verbonden. Met tweewekelijkse software-updates worden verbeteringen doorgevoerd en nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Het is volledig te personaliseren en je voorkeuren worden opgeslagen in profielen. De camera's die zijn bedoeld voor autonoom rijden worden ook gebruikt om je auto te bewaken wanneer deze geparkeerd staat (sentry mode). De airconditioning blijft aan als je hond even in de auto blijft. In de winter stap je in een heerlijk voorverwarmde auto, in de zomer in een koele. Elke twee weken komen er nieuwe functies bij! Je auto wordt steeds beter. En dan moet de Tesla-app store met apps van derden nog komen! De Model 3 is verbonden met het internet via LTE. Thuis via wifi. Je ontvangt live verkeersinformatie en de navigatiekaarten zijn altijd up-to-date (gratis). Voor € 10 per maand kun je premium connectiviteit aanschaffen en heb je onder andere streaming media (inclusief YouTube en Netflix), satellietkaarten, enzovoort.
De bonus en naar mijn mening het meest fantastische aan Tesla is de Full Self Driving Suite. Het is geweldig om zoveel innovatie van zo dichtbij steeds beter te zien worden. Het is magisch hoe de auto nu al functioneert op de snelweg. Jammer genoeg werkt de wetgever in Europa nog erg beperkend met betuttelende regels. Ik rij elke dag met FSD naar mijn werk. Nu nog vanaf de oprit van de snelweg tot aan de afrit, maar het zal niet lang meer duren voordat het van voordeur tot voordeur kan. Ook op provinciale wegen is het een verademing. Mijn Model 3 heeft eens een kop-staartbotsing voorkomen. Hij ging vol in de remmen en stond op tijd stil. Ik was niet aan het opletten. Zonder FSD zou de auto dit ook gedaan hebben. Wie FSD vergelijkt met de cruisecontrol van zijn vorige Audi of Volvo begrijpt niets van wat er zich afspeelt in de neurale netwerken! We moeten alleen een beetje geduld hebben. Eerst met de
lerende netwerken en daarna met onze overheden. Maar als het eenmaal zover is, is het ongekend! De verbeteringen gaan steeds sneller! Ik begrijp niet waarom iemand meer dan 50.000 euro zou uitgeven aan een auto, zonder alle hardware voor autonoom rijden!
Kortom: een topauto, die in het dagelijks gebruik nauwelijks onderhoud of service nodig heeft en waarbij de kosten na de initiële aanschaf bijna te verwaarlozen zijn. Door de software-updates blijft de auto actueel. Met FSD kan de afschrijving er wel eens heel anders uit gaan zien zodra FSD (Supervised) in Europa wordt toegestaan.