Laatste update: 14 mei 2023
Evenals dat de Model S en de Model X twee totaal verschillende modellen zijn, zijn ook de Model 3 en de Model Y totaal verschillend. Toch delen de twee compacte Tesla's onderling veel met elkaar. Denk aan onderstel, aandrijflijn, type batterijen, hetzelfde interieur, kleurkeuzes, e.d.. Zo'n 75% van de onderdelen van de Model Y worden gedeeld met de Model 3. Maar dan stopt de gelijkenis ook wel. Qua afmetingen komt de Model Y eerder in de buurt van de Model X. Alleen de Model Y heeft geen vleugeldeuren en is iets kleiner. Maar zal op termijn ook als een 7-zitter te verkrijgen zijn.
Op 3 vlakken verschillen de Model 3 en de Model Y met elkaar
1. Prijs en uitvoering
Inmiddels is zowel de Model 3 als de Model Y in drie versies te verkrijgen: een RWD (voorheen standaard range+), een AWD Long Range versie en een AWD Performance. In de VS is er kort een Model Y RWD te bestellen geweest (met premium interieur). Maar na een paar weken was deze weer uit de configurator verdwenen. De prijzen van Tesla zijn redelijk dynamisch. De actuele prijzen staan op de Tesla.com Prijsopbouw Tesla Model Y en 3 M3 RWD € 41.990 (komt in aanmerking voor SEPP (-€ 2.950) MY RWD: € 46.990 M3 LR AWD € 49.990 MY LR AWD € 53.990 M3 Performance € 53.990 MY Performance € 59.990 De opties De prijzen voor andere dan de standaard velgen, andere kleuren dan wit en EAP/FSD zijn bij de Model Y en Model 3 hetzelfde. De Model Y gemaakt in Giga Berlijn heeft varianten op de kleuren rood, grijs en blauw. Voor de Model Y is een andere aanbod aan lichtmetaal dan bij de Model 3. De LR AWD wordt standaard met de 19 inch Gemini-velgen geleverd. Een trekhaak voor de Model 3 en Y is na levering te monteren. Het interieur De interieuropties van de Model Y en de Model 3 zijn hetzelfde. Wit of zwart interieur. Bij een LR of Performance is de audio iets uitgebreider dan bij de RWD (bij de Model 3). De Model Y RWD heeft het premium interieur. De Model 3 RWD mist de subwoofer. Op alle modellen is de uitrusting meer dan compleet. Geen lijst met opties, alles zit er op! Alleen de Model Y is later ook in een 7 zits configuratie te bestellen. Dat is natuurlijk echt uniek voor de Model Y. De voorstoelen staan hoger op de bodemplaat dan een Model 3 (de rail waar de stoelen op staan). De achterbank bij de Model 3 is in 2 ongelijke delen neer te klappen. Bij de Model Y zijn er 3 delen naar beneden te klappen en kan de helling van de rugleuning van de stoel in 3 standen. Het dashboard, stoelen, hendels, schakelaars in de deuren, e.d. zijn allemaal hetzelfde. Model Y en 3 delen circa 75% van de onderdelen met elkaar. Wat binnenin echt anders is, is het glazen dak. De Model Y heeft een groter glazen dak uit één stuk, omdat de dwarsbalk zoals bij de Model 3 ter hoogte van de B-stijl, bij de Y verder naar achter ligt. De Model Y is een SUV met een hatchback. Deze scharniert aan de dwarsbalk die verder naar achter ligt. De hatchback van de Model Y en de kofferbak van de Model 3 zijn elektrisch te bedienen. Dus met een druk op de knop (fysiek en in de app) te openen en te sluiten. |
In tegenstelling tot de Model 3 is de Model Y uitgerust met een hepa-filter en kan via de software de bio-wapon-defence mode geselecteerd worden waardoor je uitermate goed gefilterde lucht in het interieur krijgt. Van het huidige Tesla-gamma heeft alleen de Model 3 deze HEPA-filter niet.
2. Prestaties Bij een BEV gaat het bij prestaties over 2 zaken: rijbereik en snelheid. De Model 3 is in alle uitvoeringen sneller en heeft een groter rijbereik.. Dat komt natuurlijk door het hogere gewicht van de Model Y. Maar mogelijk ook een aantal softwarematige ingrepen van Tesla om zo de Model 3 te positioneren ten opzichte van de Model Y. Wat opvalt is dat niet alleen de acceleratie en de tussen acceleraties van de Model 3 sneller zijn, maar ook de topsnelheid bij alle verschillende versies zo'n 10-15 km/u hoger ligt. Maar ook de Model Y is, zeker in de AWD-versies qua acceleratie bizar snel. Je gaat de kracht van accelereren en het regeneren (one-pedal-drive) steeds meer waarderen. Een tweede aspect van prestaties is rijbereik. Hoeveel kilometer kan je rijden met de voorraad kilowatts in de batterij. Over rijbereik is veel te zeggen. Daarom is er een aparte pagina over gemaakt. Hoe ver je kan rijden op één lading is van heel veel factoren afhankelijk. Belangrijk deze factoren te kennen. Verdiep je hierin om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Nog een paar verschillen tussen de Model Y en de Model 3
Er zijn natuurlijk verschillen omdat het gebruiksdoel andere functionaliteiten vraagt. Een hogere zit, meer kofferruimte door de hatchback, neerklappen van de achterbank, e.d. Ook door de iets grotere dimensies, is de frunk groter en dieper. Qua software krijgt de Model Y een stand om off-road beter uit de voeten te kunnen. Deze zit niet op de Model 3. Het trekgewicht voor de Model Y is 1600 kg (klasse II) een bij de Model 3 is dit 1.000kg. Een trekhaak wordt achteraf via het servicecentrum gemonteerd. De Model 3 is wat sportiever door de lagere zit en de betere prestaties. Iets lager in gewicht en een langer rijbereik. Batterijen Tesla is continu bezig om de vormfactor (4 formaten) en de verschillende chemische samenstelling van de batterijen aan te passen naar de toepassing en de positionering van het betreffende model in de markt. Feitelijk zou je als consument helemaal niet bezig moeten zijn met de vormfactor of chemische samenstelling van de batterij. Dat is eigenlijk alleen interessant voor Tesla zelf. Want ze willen tegen zo laag mogelijke kosten het rijbereik en de prestaties leveren afgestemd op de gekozen uitvoering. Laadsnelheid en het aantal laadcycli is bij alle Tesla's van nu dik in orde. En de software (zie item over BMS hieronder) zorgt voor een optimale werking. De Model Y uit Texas is de eerste Tesla met de 4680 batterij in een structural batterypack met de single-piece-castings. Later in 2022 wordt ook de 4680 batterij in Berlijn gemaakt en wordt er ook in Berlijn overgestapt naar deze vormfactor van batterijen. Als consument is het in mijn optiek veel belangrijker om heel goed te begrijpen hoe het daadwerkelijk gebruik van de auto er uit gaat ziet. Bijvoorbeeld kan je thuis gaan laden en hoe vaak rij je meer op een dag dat je onderweg moet bijladen. Op basis van dit beeld over gebruik en goede informatie over verbruik kan je het juiste model en de uitvoering kiezen. Alles over range en laden is hier te vinden. |
3. Toepassingsmogelijkheden
Hoe je de Model 3 of de Model Y wilt gaan gebruiken zal in grote mate bepalend zijn voor welke van deze twee je gaat kiezen. Wat je allemaal laat meewegen bepaal je uiteraard zelf. Hieronder worden beide modellen beschreven met de nadruk op de toepassingsmogelijkheden. Leasebudget of beschikbare middelen kunnen natuurlijk ook zeer bepalend zijn. Zowel tussen de 2 typen als tussen de verschillende versies.
Hoe je de Model 3 of de Model Y wilt gaan gebruiken zal in grote mate bepalend zijn voor welke van deze twee je gaat kiezen. Wat je allemaal laat meewegen bepaal je uiteraard zelf. Hieronder worden beide modellen beschreven met de nadruk op de toepassingsmogelijkheden. Leasebudget of beschikbare middelen kunnen natuurlijk ook zeer bepalend zijn. Zowel tussen de 2 typen als tussen de verschillende versies.
Model Y
Met de Model Y heeft Tesla een auto gemaakt die voor heel veel mensen hun mobiliteitsbehoefte kan invullen. De (mid-size) SUV is natuurlijk niet voor niets ontzettend populair. Met de Model Y koop je een ruime auto, met een handige hatchback waardoor je toegang hebt tot een grotere bagageruimte dan de Model 3. In de 7-zites configuratie (nog niet te bestellen) heb je hier zelfs 2 kleinere stoelen staan! Hij is fors hoger dan de Model 3. Dat komt helemaal ten goede aan de binnenruimte. Met name achterin en qua bagagere ruimte is de Model Y een klasse apart. Je krijgt heel veel waar voor je geld.
De Model Y voor Europa wordt in Giga Berlijn en Giga Shanghai gemaakt. Berlijn en Shanghai zijn hypermoderne fabrieken welke kwalitatief uitstekende auto's produceren. Single-piece-castings en een structural batterypack gaat op termijn de norm zijn. State-of-the-art lakstraten en qua aandrijf- en batterijtechnologie het neusje van de zalm. De software voor autonoom rijden in de toekomst, het superchargernetwerk en de mobile service maken het plaatje compleet.
Ik denk dat Tesla met de Model Y een auto gemaakt heeft die qua functioneel aan een auto te stellen eisen, voor 80% van de autokopers kan invullen. Dit staat los van de emoties of je het een mooie auto vindt, of je via een website wilt bestellen, of je overstapt maakt naar EV, e.d. Kortom een auto met een enorm verkooppotentieel. Musk zegt niet voor niets dat hij verwacht dat de Model Y qua aantallen boven de Model S, X en 3 gecombineerd uitgaat en in 2023 de meest verkopende auto ter wereld wordt. Hiermee de Toyota Corolla van de troon stotend.
De Model Y voor Europa wordt in Giga Berlijn en Giga Shanghai gemaakt. Berlijn en Shanghai zijn hypermoderne fabrieken welke kwalitatief uitstekende auto's produceren. Single-piece-castings en een structural batterypack gaat op termijn de norm zijn. State-of-the-art lakstraten en qua aandrijf- en batterijtechnologie het neusje van de zalm. De software voor autonoom rijden in de toekomst, het superchargernetwerk en de mobile service maken het plaatje compleet.
Ik denk dat Tesla met de Model Y een auto gemaakt heeft die qua functioneel aan een auto te stellen eisen, voor 80% van de autokopers kan invullen. Dit staat los van de emoties of je het een mooie auto vindt, of je via een website wilt bestellen, of je overstapt maakt naar EV, e.d. Kortom een auto met een enorm verkooppotentieel. Musk zegt niet voor niets dat hij verwacht dat de Model Y qua aantallen boven de Model S, X en 3 gecombineerd uitgaat en in 2023 de meest verkopende auto ter wereld wordt. Hiermee de Toyota Corolla van de troon stotend.
|
|
Model 3
De Model 3 is sinds zijn eerste marktintroductie steeds op kleine punten verbeterd. Tesla doet niet zo aan modeljaren. Alleen eind 2020 is een grotere update doorgevoerd voor de 2021 vin-nummers uit Fremont en later ook uit Shanghai. Chrome-delete, warmtepomp, elektrische kofferbak, andere middenconsole, USB met flashdrive in het dasboardkastje, e.d. Op de warmtepomp na, zijn de meeste items ook als zogenaamde aftermarkt-producten te verkrijgen voor de wat oudere modellen.
De Model 3 is een sedan. Zijn vorm lijkt een beetje op een hatchback. Het ontbreken van de hatchback maakt dat de ruime kofferruimte door een kleinere doorgang bereikbaar is. Nog steeds prima, maar grote voorwerpen hebben vaak meer hoogte nodig. De achterbank kan in 2 ongelijke delen worden neergeklapt. Er is geen skiluik. Officieel is de Model 3 een 5 zitter. De achterbank heeft ook op alle vijf de zitplaatsen verwarming. Bij SR+ kan je de verwarming op de achterbank en het stuur er later softwarematig bijkopen. Bij de LR en Performance is dit standaard. Je kan de luchtstroom en de ventilatieroosters achter instellen. Achterin kan je prima zitten met 2 volwassenen voor een langere rit. Er is voldoende been- en hoofdruimte. De hellingshoek is wat aan de steile kant, benen zijn een beetje opgetrokken. Als je een (iso)kinderstoel moet plaatsen, is er in theorie nog plek voor 2 kinderen. Maar dat is wat krap. Zeker niet voor lange ritten. Het ontbreekt in de auto aan een middentunnel en de motor voor de achterwielen zit tussen de achterwielen! Dit geeft een ruimtelijk gevoel achterin.
|
Voorin is het goed vertoeven in de Model 3. Beide stoelen zijn elektrisch 12 voudig te verstellen. De instelling van de bereider kan worden opgeslagen in een persoonlijk profiel. Het ventilatiesysteem in de Model 3 is gedetailleerd instelbaar via de luchtstromen. Hij heeft bijna direct koude danwel warme lucht. Aangezien er geen warmte afkomt van een verbrandingsmotor kost het verwarmen van lucht relatief veel energie. Met de komst van warmtepomp is dit minder geworden. Voordeel is dat je via de app de auto op afstand (of via een vooraf ingestelde vertrektijd) kan laten opwarmen. Heerlijk om in een voorverwarmde auto te stappen. En je hoeft niet de krabben bij vorst! Beide voorstoelen hebben bovendien stoelverwarming (3 standen). Ook op afstand al aan te zetten. De stoel- en stuurverwarming verbruikt minder energie dan de luchtverwarming.
De Model 3 is een sportieve sedan. In hetzelfde segment als de BMW 3, de Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. De SR+ is voor veel (privé) kopers een goede keuze. De balans tussen efficiency (range) en snelheid is optimaal. Met softwarematige upgrades kan je achteraf FSD, premium connectiviteit en mogelijk straks ook verwarming op de achterbank bijkopen. De LR-versie heeft AWD en premium interieur. Er ligt ook een motor tussen de voorwielen die met name als de omstandigheden dit vragen wordt ingeschakeld. Denk aan hard accelereren of gladheid. De LR versie heeft een grotere batterijcapaciteit. Het is officieel niet precies bekend, maar reken maar op zo'n 20 kWh meer accucapaciteit. In de praktijk zo'n 100 tot 150 km meer rijbereik, afhankelijk van de omstandigheden. Door de hogere capaciteit en de dual motor, is de LR bijzonder snel. In principe heb je 3 versies van de LR AWD: de "gewone", de "sleeper" en de "performance". De gewone is de versie die je via de website kan bestellen. Achteraf kan je een software upgrade hier extra performance bij kopen. Dan wordt het een "Sleeper". En dan heb je nog de speciale versie van LR AWD. De performance. De snelste Model 3 die je kan kopen. Gaat in iets meer dan 3 seconden naar de honderd, een top van 260 km/u, trackmodus, aangepaste remmen en een carbon-spoiler. |