Laatste update: 10 november 2024
Evenals dat de Model S en de Model X twee totaal verschillende modellen zijn, zijn ook de Model 3 en de Model Y totaal verschillend. Toch delen de twee compacte Tesla's onderling veel met elkaar. Denk aan onderstel, aandrijflijn, type batterijen, hetzelfde interieur, kleurkeuzes, e.d.. Veel van de onderdelen van de Model Y worden gedeeld met de Model 3. Maar dan stopt de gelijkenis ook wel. Qua afmetingen komt de Model Y eerder in de buurt van de Model X. Alleen de Model Y heeft geen vleugeldeuren en is iets kleiner.
In september 2023 heeft de Model 3 een forse refresh doorgemaakt. Hierdoor zijn de verschillen tussen een Model Y en Model 3 qua interieur (tijdelijk) enorm groot. Daarentegen is de prijs van de Model Y en de Model 3 bijna gelijk. De bouwkwaliteit van beide is helemaal top. Alleen biedt de Model 3 nu nog meer rijcomfort.
Wil je een hoge zit, veel binnenruimte en een enorme laadbak met een goede toegankelijkheid, dan moet je bij de Model Y zijn. Ook voor een 7 zits uitvoering moet je bij de Y zijn (LR AWD). Zoek je een wat sportievere auto met een lagere zit, betere (sprint)prestaties en maakt de binnenruimte en toegang tot de laadruimte niet veel uit, dan moet je bij de Model 3 zijn. Door de recente upgrade van de Model 3 moet je ook bij dit model zijn als voor het nieuwe interieur, de laatste veiligheidsvoorzieningen en een nog betere efficiency! De Model 3 heeft in tegenstelling tot een Model Y geen HEPA-filter! De Model Y kan 1.600 kg trekken, de Model 3 1.000 kg. Wil je bedieningshendels, dan moet je ook (nog) bij de Model Y zijn.
Op 4 vlakken verschillen de Model 3 en de Model Y met elkaar
1. Prijs en uitvoering
Inmiddels is zowel de Model 3 als de Model Y in vier versies te verkrijgen: een RWD (voorheen standaard range+), een RWD of een AWD Long Range versie en een AWD Performance. De prijzen van Tesla zijn redelijk dynamisch. De actuele prijzen staan op de Tesla.com. Prijsopbouw Tesla Model Y en Model 3 M3 RWD € 40.990* MY RWD: € 45.990* M3 LR RWD: € 45.990* MY LR RWD: € 49.990 M3 LR AWD € 50.990 MY LR AWD € 52.990 M3 Performance €58.490 MY Performance € 58.990 * SEPP (-€ 2.950) De opties De prijzen voor andere dan de standaard velgen, de kleuren en EAP/FSD zijn bij de Model Y en Model 3 (nagenoeg) hetzelfde. De Model Y gemaakt in Giga Berlijn heeft een andere varianten op de kleur rood en de Model 3 uit Giga Shanghai heeft nog een extra kleur grijs. Voor de Model 3 is 18 inch de standaard. Bij de Model Y is de standaard de 19 inch. Grote velgen zijn verkrijgbaar. Een trekhaak voor de Model 3 en Model Y is na levering te monteren. Het interieur De interieuropties van de Model Y en de Model 3 zijn hetzelfde. Wit of zwart interieur. Bij een LR of Performance is de audio iets uitgebreider dan bij de RWD (bij de Model 3). De Model Y RWD heeft het premium interieur. De Model 3 RWD mist de subwoofer. Op alle modellen is de uitrusting meer dan compleet. Geen lijst met opties, alles zit er op! Alleen de Model Y is later mogelijk ook in een 7 zits configuratie te bestellen. De voorstoelen staan hoger op de bodemplaat dan een Model 3 (de rail waar de stoelen op staan). De achterbank bij de Model 3 is in 2 ongelijke delen neer te klappen. Bij de Model Y zijn er 3 delen naar beneden te klappen en kan de helling van de rugleuning van achterbank in standen. Na de refresh van de Model 3 (project Highland) is het interieur nu totaal verschillend ten opzichte van de Model Y. Geen bedieningshendels aan het stuur, nog betere geluidsinstallatie, snelle grafische processor, scherm voor de achterpassagiers, led sfeer verlichting, ander layout dahsboard, geventileerde stoelen, betere geluidsisolatie, andere demper- en onderstelafstellingen matrix-led koplampen, ed. De Model Y heeft een groter glazen dak uit één stuk, omdat de dwarsbalk zoals bij de Model 3 ter hoogte van de B-stijl, bij de Model Y verder naar achter ligt. De Model Y is een SUV met een hatchback. Deze scharniert aan de dwarsbalk die verder naar achter ligt. De hatchback van de Model Y en de kofferbak van de Model 3 zijn elektrisch te bedienen. Dus met een druk op de knop (fysiek en in de app) te openen en te sluiten.
|
In tegenstelling tot de Model 3 is de Model Y uitgerust met een hepa-filter en kan via de software de bio-wapon-defence mode geselecteerd worden waardoor je uitermate goed gefilterde lucht in het interieur krijgt. Van het huidige Tesla-gamma heeft alleen de Model 3 deze HEPA-filter niet.
2. Prestaties Bij een BEV gaat het bij prestaties over 2 zaken: rijbereik en snelheid. De Model 3 is in alle uitvoeringen sneller en heeft een groter rijbereik. Dat komt natuurlijk door het hogere gewicht van de Model Y. Maar mogelijk ook een aantal softwarematige ingrepen van Tesla om zo de Model 3 te positioneren ten opzichte van de Model Y. Maar ook de Model Y is, zeker in de AWD-versies qua acceleratie bizar snel. Je gaat de kracht van accelereren en het regeneren (one-pedal-drive) steeds meer waarderen. Een tweede aspect van prestaties is rijbereik. Hoeveel kilometer kan je rijden met de voorraad kilowatts in de batterij. Over rijbereik is veel te zeggen. Daarom is er een aparte pagina over gemaakt. Hoe ver je kan rijden op één lading is van heel veel factoren afhankelijk. Belangrijk deze factoren te kennen. Verdiep je hierin om teleurstellingen achteraf te voorkomen. De Model 3 heeft een groter rijbereik dan de Model Y, hoofdzakelijk door zijn lagere gewicht. Nog een paar verschillen tussen de Model Y en de Model 3
Er zijn natuurlijk verschillen omdat het gebruiksdoel andere functionaliteiten vraagt. Een hogere zit, meer kofferruimte door de hatchback, e.d. Ook door de iets grotere dimensies, is de frunk groter en dieper. Het trekgewicht voor de Model Y is 1600 kg (klasse II) een bij de Model 3 is dit 1.000kg. Een trekhaak wordt achteraf via het servicecentrum gemonteerd. De Model 3 is wat sportiever door de lagere zit en de betere prestaties. Iets lager in gewicht en een langer rijbereik. Batterijen Tesla is continu bezig om de vormfactor (4 formaten) en de verschillende chemische samenstelling van de batterijen aan te passen naar de toepassing en de positionering van het betreffende model in de markt. Feitelijk zou je als consument helemaal niet bezig moeten zijn met de vormfactor of chemische samenstelling van de batterij. Dat is eigenlijk alleen interessant voor Tesla zelf. Want ze willen tegen zo laag mogelijke kosten het rijbereik en de prestaties leveren afgestemd op de gekozen uitvoering. Laadsnelheid en het aantal laadcycli is bij alle Tesla's van nu dik in orde. En de software zorgt voor een optimale werking. Als consument is het in mijn optiek belangrijk om heel goed te begrijpen hoe het daadwerkelijk gebruik van de auto er uit gaat ziet. Bijvoorbeeld kan je thuis laden en hoe vaak rij je meer op een dag dat je onderweg moet bijladen. Op basis van dit beeld over gebruik en goede informatie over verbruik kan je het juiste model en de uitvoering kiezen. Alles over rijbereik en laden is hier te vinden. |
3. Toepassingsmogelijkheden
Hoe je de Model 3 of de Model Y wilt gaan gebruiken zal in grote mate bepalend zijn voor welke van deze twee je gaat kiezen.
Wil je een hoge zit, meer binnenruimte (met name achterin) en hoge doorgang naar de grote bagageruimte, dan moet je bij de Model Y zijn! Wil je op alle fronten een wat sportievere auto, dan moet je bij de Model 3 zijn. Na de refresh is de Model 3 qua interieur een stuk meer premium dan de Model Y. Dat zal begin 2025 gelijk getrokken worden, maar kan voor nu een doorslaggevend argument zijn.
4. Made in...
De Model Y wordt in Giga Brandenburg-Berlijn gemaakt. Een Europese autofabriek in plaatsje Grünheide, onder de rook van Berlijn. Het feit dat het een Europese fabriek is kan een belangrijk argument zijn. Deze hypermoderne autofabriek maakt vooralsnog alleen de Model Y. Hoofdzakelijk voor de Europese markt. Maar door importbeperkingen vanuit China, gaan ook Model Y's uit Berlijn naar bijvoorbeeld Japan. Rechtsgestuurde Model Y's voor onder meer het VK worden in Giga Shanghai gemaakt.
De Model 3 wordt niet in Berlijn gemaakt, maar in China. Giga Shanghai is een fabriek waar meer dan 1 miljoen Tesla's per jaar van de band rollen. Een deel hiervan komt dus naar Europa. Voordat de Giga Berlijn alle versies van de Model Y kon produceren, kwamen ook Model Y's uit China naar Nederland.
Wat je allemaal laat meewegen bepaal je uiteraard zelf. Er zijn zowel voor de Model 3 als voor de Model Y ook aparte pagina's beschikbaar.
Hoe je de Model 3 of de Model Y wilt gaan gebruiken zal in grote mate bepalend zijn voor welke van deze twee je gaat kiezen.
Wil je een hoge zit, meer binnenruimte (met name achterin) en hoge doorgang naar de grote bagageruimte, dan moet je bij de Model Y zijn! Wil je op alle fronten een wat sportievere auto, dan moet je bij de Model 3 zijn. Na de refresh is de Model 3 qua interieur een stuk meer premium dan de Model Y. Dat zal begin 2025 gelijk getrokken worden, maar kan voor nu een doorslaggevend argument zijn.
4. Made in...
De Model Y wordt in Giga Brandenburg-Berlijn gemaakt. Een Europese autofabriek in plaatsje Grünheide, onder de rook van Berlijn. Het feit dat het een Europese fabriek is kan een belangrijk argument zijn. Deze hypermoderne autofabriek maakt vooralsnog alleen de Model Y. Hoofdzakelijk voor de Europese markt. Maar door importbeperkingen vanuit China, gaan ook Model Y's uit Berlijn naar bijvoorbeeld Japan. Rechtsgestuurde Model Y's voor onder meer het VK worden in Giga Shanghai gemaakt.
De Model 3 wordt niet in Berlijn gemaakt, maar in China. Giga Shanghai is een fabriek waar meer dan 1 miljoen Tesla's per jaar van de band rollen. Een deel hiervan komt dus naar Europa. Voordat de Giga Berlijn alle versies van de Model Y kon produceren, kwamen ook Model Y's uit China naar Nederland.
Wat je allemaal laat meewegen bepaal je uiteraard zelf. Er zijn zowel voor de Model 3 als voor de Model Y ook aparte pagina's beschikbaar.