Laatste update: 7 maart 2025
Evenals dat de Model S en de Model X twee totaal verschillende modellen zijn, zijn ook de Model 3 en de Model Y totaal verschillend. Toch delen de twee compacte Tesla's onderling veel met elkaar. Denk aan onderstel, aandrijflijn, type batterijen, grotendeels hetzelfde interieur, kleurkeuzes, e.d. De Model Y voor Europa wordt in Giga Berlijn gemaakt, de Model 3 komt uit Giga Shanghai.
Wil je een hoge zit, veel binnenruimte en een enorme laadbak met een goede toegankelijkheid, dan moet je bij de Model Y zijn. Zoek je een wat sportievere auto met een lagere zit, betere (sprint)prestaties en maakt de binnenruimte en toegang tot de laadruimte niet veel uit, dan moet je bij de Model 3 zijn. Het interieur van de Model 3 en de Model Y komt grotendeels overeen. De Model 3 heeft in tegenstelling tot een Model Y geen HEPA-filter! De Model Y kan 1.600 kg trekken, de Model 3 1.000 kg. Wil je bedieningshendels, dan moet je bij de Model Y zijn.
Op 4 vlakken verschillen de Model 3 en de Model Y met elkaar
1. Prijs en uitvoering
Met de komst van de nieuwe Model Y zijn nog niet alle versies zoals ze wel bij de Model 3 leverbaar zijn, bekend. Er is nu RWD, een RWD Long Range en een AWD Long Range versie beschikbaar. De Performance versie wordt nog verwacht, evenals een 7-zitter. Mogelijk komt er een goedkopere uitvoering van zowel de Model 3 als de Model Y. Het interieur is dan minder luxe. De prijzen van Tesla zijn redelijk dynamisch. De actuele prijzen staan op de Tesla.com. De opties De prijzen voor andere dan de standaard velgen, de kleuren en EAP/FSD zijn bij de Model Y en Model 3 (nagenoeg) hetzelfde. De Model 3, gemaakt in Giga Shanghai, heeft nog een extra kleur, namelijk blauw. De Model Y is nu niet in blauw te bestellen. Mogelijk volgt later Glacier Blue. Voor de Model 3 is 18 inch de standaard. Bij de Model Y is de standaard de 19 inch. Grote velgen zijn verkrijgbaar. Een trekhaak voor de Model 3 en Model Y is na levering te monteren. Het interieur De interieuropties van de Model Y en de Model 3 zijn hetzelfde. Wit of zwart interieur. Bij een LR AWD of Performance is de audio iets uitgebreider dan bij de RWD-versies. Op alle modellen is de uitrusting meer dan compleet. Geen lijst met opties, alles zit er op! Alleen de Model Y is later mogelijk ook in een 7 zits configuratie te bestellen. De voorstoelen staan bij de Model Y hoger op de bodemplaat dan een Model 3 (de rail waar de stoelen op staan). De achterbank bij de Model 3 is in 2 ongelijke delen neer te klappen. Bij de Model Y zijn de delen elektrisch naar beneden te klappen (en omhoog) en kan de helling van de rugleuning van achterbank elektrisch in standen. Na de refresh van de Model 3 en de Model Y is het interieur nu weer grotendeels gelijk aan elkaar. Alleen de Model 3 heeft geen bedieningshendels aan het stuur. De Model Y heeft deze wel voor de richtingaanwijzer. De Model Y heeft een groter glazen dak uit één stuk, omdat de dwarsbalk zoals bij de Model 3 ter hoogte van de B-stijl, bij de Model Y verder naar achter ligt. De Model Y is een SUV met een hatchback. Deze scharniert aan de dwarsbalk die verder naar achter ligt. De hatchback van de Model Y en de kofferbak van de Model 3 zijn elektrisch te bedienen. Dus met een druk op de knop (fysiek en in de app) te openen en te sluiten. De achterklep is ook handsfree te bedienen. Dat werkt met Tesla Vision als de achter de bak staat, gaat hij open.
|
In tegenstelling tot de Model 3 is de Model Y uitgerust met een hepa-filter en kan via de software de bio-wapon-defence mode geselecteerd worden waardoor je uitermate goed gefilterde lucht in het interieur krijgt. Van het huidige Tesla-gamma heeft alleen de Model 3 deze HEPA-filter niet.
2. Prestaties Bij een BEV gaat het bij prestaties over 2 zaken: rijbereik en snelheid. De Model 3 is in alle uitvoeringen sneller en heeft een groter rijbereik. Dat komt natuurlijk door het hogere gewicht van de Model Y. Maar mogelijk ook een aantal softwarematige ingrepen van Tesla om zo de Model 3 te positioneren ten opzichte van de Model Y. Maar ook de Model Y is, zeker in de AWD-versies qua acceleratie bizar snel. Je gaat de kracht van accelereren en het regeneren (one-pedal-drive) steeds meer waarderen. Een tweede aspect van prestaties is rijbereik. Hoeveel kilometer kan je rijden met de voorraad kilowatts in de batterij. Over rijbereik is veel te zeggen. Daarom is er een aparte pagina over gemaakt. Hoe ver je kan rijden op één lading is van heel veel factoren afhankelijk. Belangrijk deze factoren te kennen. Verdiep je hierin om teleurstellingen achteraf te voorkomen. De Model 3 heeft een groter rijbereik dan de Model Y, hoofdzakelijk door zijn lagere gewicht. Nog een paar verschillen tussen de Model Y en de Model 3
Er zijn natuurlijk verschillen omdat het gebruiksdoel andere functionaliteiten vraagt. Een hogere zit, meer kofferruimte door de hatchback, e.d. Ook door de iets grotere dimensies, is de frunk groter en dieper. Het trekgewicht voor de Model Y is 1600 kg (klasse II) een bij de Model 3 is dit 1.000kg. Een trekhaak wordt achteraf via het servicecentrum gemonteerd. De Model 3 is wat sportiever door de lagere zit en de betere prestaties. Iets lager in gewicht en een groter rijbereik. Batterijen Tesla is continu bezig om de vormfactor (4 formaten) en de verschillende chemische samenstelling van de batterijen aan te passen naar de toepassing en de positionering van het betreffende model in de markt. Feitelijk zou je als consument helemaal niet bezig moeten zijn met de vormfactor of chemische samenstelling van de batterij. Dat is eigenlijk alleen interessant voor Tesla zelf. Want ze willen tegen zo laag mogelijke kosten het rijbereik en de prestaties leveren afgestemd op de gekozen uitvoering. Laadsnelheid en het aantal laadcycli is bij alle Tesla's van nu dik in orde. En de software zorgt voor een optimale werking. Als consument is het in mijn optiek belangrijk om heel goed te begrijpen hoe het daadwerkelijk gebruik van de auto er uit gaat ziet. Bijvoorbeeld kan je thuis laden en hoe vaak rij je meer op een dag dat je onderweg moet bijladen. Op basis van dit beeld over gebruik en goede informatie over verbruik kan je het juiste model en de uitvoering kiezen. Alles over rijbereik en laden is hier te vinden. |
3. Toepassingsmogelijkheden
Hoe je de Model 3 of de Model Y wilt gaan gebruiken zal in grote mate bepalend zijn voor welke van deze twee je gaat kiezen.
Wil je een hoge zit, meer binnenruimte (met name achterin) en hoge doorgang naar de grote bagageruimte, dan moet je bij de Model Y zijn! Wil je op alle fronten een wat sportievere auto, dan moet je bij de Model 3 zijn.
4. Made in...
De Model Y wordt in Giga Brandenburg-Berlijn gemaakt. Een Europese autofabriek in plaatsje Grünheide, onder de rook van Berlijn. Het feit dat het een Europese fabriek is kan een belangrijk argument zijn. Deze hypermoderne autofabriek maakt vooralsnog alleen de Model Y. Hoofdzakelijk voor de Europese markt. Maar door importbeperkingen vanuit China, gaan ook Model Y's uit Berlijn naar bijvoorbeeld Japan. Rechtsgestuurde Model Y's voor onder meer het VK worden in Giga Shanghai gemaakt.
De Model 3 wordt niet in Berlijn gemaakt, maar in China. Giga Shanghai is een fabriek waar meer dan 1 miljoen Tesla's per jaar van de band rollen. Een deel hiervan komt dus naar Europa. Voordat de Giga Berlijn alle versies van de Model Y kon produceren, kwamen ook Model Y's uit China naar Nederland.
Wat je allemaal laat meewegen bepaal je uiteraard zelf. Er zijn zowel voor de Model 3 als voor de Model Y ook aparte pagina's beschikbaar.
Hoe je de Model 3 of de Model Y wilt gaan gebruiken zal in grote mate bepalend zijn voor welke van deze twee je gaat kiezen.
Wil je een hoge zit, meer binnenruimte (met name achterin) en hoge doorgang naar de grote bagageruimte, dan moet je bij de Model Y zijn! Wil je op alle fronten een wat sportievere auto, dan moet je bij de Model 3 zijn.
4. Made in...
De Model Y wordt in Giga Brandenburg-Berlijn gemaakt. Een Europese autofabriek in plaatsje Grünheide, onder de rook van Berlijn. Het feit dat het een Europese fabriek is kan een belangrijk argument zijn. Deze hypermoderne autofabriek maakt vooralsnog alleen de Model Y. Hoofdzakelijk voor de Europese markt. Maar door importbeperkingen vanuit China, gaan ook Model Y's uit Berlijn naar bijvoorbeeld Japan. Rechtsgestuurde Model Y's voor onder meer het VK worden in Giga Shanghai gemaakt.
De Model 3 wordt niet in Berlijn gemaakt, maar in China. Giga Shanghai is een fabriek waar meer dan 1 miljoen Tesla's per jaar van de band rollen. Een deel hiervan komt dus naar Europa. Voordat de Giga Berlijn alle versies van de Model Y kon produceren, kwamen ook Model Y's uit China naar Nederland.
Wat je allemaal laat meewegen bepaal je uiteraard zelf. Er zijn zowel voor de Model 3 als voor de Model Y ook aparte pagina's beschikbaar.