Laatste update: 06 augustus 2023
Teslamagazine.nl staat bomvol met argumenten waarom het best wel slim is om een Tesla te kopen. Er zijn ook eigenlijk niet zoveel argumenten te bedenken waarom je dat niet zou moeten doen. Toch zal ik op deze pagina 10 redenen de revue laten passeren om er geen te kopen!
1. Onvoldoende financiële middelen
Natuurlijk, het privé aanschaffen van een Model 3 of Model Y is kostbaar. We praten minimaal over € 40.000 voor een Model 3 RWD na aftrek van de EV-subsidie. Misschien moet er ook nog een laadpaal thuis geïnstalleerd moet worden (+/- € 2.000). Niet iedereen wil of kan dit soort bedragen aan een auto uitgeven. Was een auto in die prijsklasse al niet voor je weggelegd, dan gaat de Model 3 of Model Y hier niet veel aan veranderen. Ook al kan je flink wat besparen. Misschien moet je nog eens opnieuw rekenen. zeker als je normaal koopt in een prijsklasse rond € 30.000 kan een Tesla Model 3 of Model Y zomaar toch binnen handbereik komen als je kijkt naar de totale kosten van het bezitten van auto. Maar inderdaad, elektrisch rijden is nu nog niet voor iedereen weggelegd. Zeker ook omdat het 2e hands aanbod nog zeer beperkt is. |
2. De caravan moet mee!
Heb je een caravan van meer dan circa 1.000 kg, dan kan je de vakantierit met een Model 3 niet maken. De Model Y kan 1.600 kg trekken. Is dit nog te weinig en maak je maar 1 of 2 ritten per jaar met de caravan, dan kan het wel eens goedkoper zijn om door het jaar heen een Model 3 of Model Y te rijden en voor de vakantie een auto te zoeken die wel een wat zwaardere caravan kan trekken. Ik durf te wedden dat er best familieleden, vrienden of collega's zijn die een car-swap willen doen. Je hebt ze immers een Tesla te bieden! Maar ga je vaker met je zware caravan of trailer op pad, dan moet je binnen de Tesla-familie uitwijken naar de Model X en straks de Cybertruck. |
3. Ik wil knallend mijn meters maken
Je hebt mensen die naar de wintersport of andere bestemmingen, 900 km afstand, het liefst in één keer rijden. Niet om de 2,5 uur even een korte stop, maar doorknallen. Even rijder wisselen en/of tanken en dan door. Of je nu de RWD of de LR hebt, je zult na 2 tot 2,5 uur autosnelweg even moeten laden. Uiteraard afhankelijk van veel variabelen. Vaak is er na 20 minuten voldoende range bijgekomen en kan je weer 1,5 tot 2,5 uur verder. Is knallen op de snelweg je "way-of-life", dan kan je wel gaan sparen. Want als je over moet op BEV omdat een ICE niet meer gemaakt wordt, dan heb je een dure versie nodig. Een BEV met een accupakket die 800 km snelweg (in de winter) non-stop aan kan zal duur zijn en blijven, als zo'n accupakket überhaupt al beschikbaar komt. Wachten op een "waterstof auto" gaat hem niet worden! |
4. Wars van technologie en innovatie
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben. Ofschoon de kinderziektes uit de Model S, X en de eerste 3's nu wel zijn verdwenen. Met de over-the-air-updates word je auto steeds beter. Maar soms zijn er dingen bij die tijd nodig hebben om te leren in de praktijk. De cruise controle (traffic Aware) of de ruitenwissers zijn hier voorbeelden van. Raak je hiervan van de wap? Dan is Tesla mogelijk geen keuze waar je rustig van wordt! Eerst maar even wennen aan de nieuwe technologie en wachten tot de meeste functies redelijk uitontwikkeld zijn. |
5. Heerlijk om regelmatig bij de dealer langs te gaan
Als je graag gratis koffie drinkt bij de dealer omdat je auto er regelmatig voor onderhoud naar toe moet, dan moet je niet bij Tesla zijn. Wil persoonlijk contact met een autodealer, dan moet je ook niet bij Tesla zijn. Je bent bij Tesla uiteraard geen nummer, maar een Tesla Adviseur is geen autoverkoper die een bepaalde relatie wilt opbouwen van vertrouwen op weg naar het onderhandelingsproces, jarenlang onderhoud en op weg naar een volgende aankoop. Een Tesla heeft nagenoeg geen onderhoud nodig en updates gaan over-the-air. Dus als je geen service nodig hebt, kom je niet bij het Service Center. Heb je wel service nodig, dan is de kans groot dat het mobiele serviceteam naar jou toe komt. En moet je toch bij een Service Center zijn, dan is de koffie er overigens heerlijk (Nespresso) en zijn er prima werkplekken. Je plant een service-verzoek via de mobiele app. Het hele proces van plannen, voortgang, e.d. wordt via de app afgehandeld. |
6. De bouwkwaliteit moet beter
Een Tesla uit 2019 is met fijne materialen gebouwd en zit degelijk in elkaar. Het productieproces wordt steeds beter en efficiënter. Inmiddels het toonbeeld in de industrie. Het mooie van Tesla is dat ze verbeteringen direct doorvoeren en niet wachten op modeljaren. Panelgaps, scheef gemonteerde onderdelen, slecht lakwerk, e.d. zijn gelukkig opgelost. De huidige Tesla's, zeker die uit Berlijn of Shanghai zijn van topkwaliteit. Alleen het imago van een paar jaar geleden blijft ze achtervolgen. Moet alles perfect zijn en vooral met veel knopjes en stiknaden, tja, dan kan Tesla een showstoppers zijn. Maar geloof niet alle verhalen die je leest of hoort, ga vooral zelf kijken en voelen. |
7. Negatief beeld
Ben je gevoelig voor wat de media schrijven over elektrische auto's en Tesla in het bijzonder, dan moet je goed opletten. Er zijn heel veel partijen die nogal baat hebben bij het vertragen van de transitie naar BEV en/of het autonoom rijden. Er verschijnen verhalen in de media die vaak een negatief beeld geven van elektrisch rijden. Heel erg zonde, want de BEV rij-ervaring is ongekend en eigenlijk kunnen alle vooroordelen naar het land der fabelen. Maar dan moet je wel de bereidheid hebben je beeld van BEV te gaan herontdekken. Wil je dit niet doen, moet je Tesla voorlopig aan je voorbij laten gaan. |
8. Geen zin om te verdedigen
Als je de switch maakt naar een elektrische auto krijg je steeds de vraag wat het rijbereik is, met de reactie, dat is ook niet ver. Of dat je nog had moeten wachten want de batterijen worden nog beter. Of dat waterstof de toekomst is. De auto is wel schoon, maar de stroom wordt in een kolencentrale gemaakt. Of de accu's kunnen ze niet recyclen. Kortom, je wordt vaak in de positie gebracht die vraagt om te verdedigen! Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er soms ook wel een beetje afgunst in zit of totale onwetendheid van wat er op het gebied van mobiliteit aan het gebeuren is. Kortom, heb je geen zin om steeds uit te leggen waarom je een Tesla of een BEV hebt gekocht, dan moet je misschien nog even een brandstofauto blijven rijden tot de mainstream ook aan de BEV is. |
9. Geen goede zelfbeheersing
Wil je de kans op een bekeuring minimaliseren dan moet je geen Tesla kopen of een hele goede zelfbeheersing hebben. De acceleratie is ongelooflijk snel. Ook de traagste Tesla gaat onder de 7 seconden naar de honderd. De snelste rond de 2 seconde. Niet alleen vanuit stilstand razend snel. De power is er altijd. Kan veilig zijn als je snel wilt inhalen. Maar om niet te hard te rijden vraagt wel om zelfbeheersing. Maar ben je iemand die niet genoeg kan krijgen van de duw in de rug en de goede wegligging? Begin dan maar een voorziening te treffen voor de betaling van de snelheidsovertredingen of blijf nog (even) ICE rijden! |
10. Zelf graag rijden
Je koopt eigenlijk een potentiële robotaxi. Ten minste, dat is het businessmodel van Tesla. Alles is er op gericht om de input van de rijder te minimaliseren. Of het nu gaat over de bediening van de ruitenwissers, groot licht inschakelen of de versnelling voor de rijrichting kiezen. De auto probeert het voor je te doen. Dat gaat niet altijd goed en moet je corrigeren. Hier leert het systeem van en wordt het steeds beter. Over een paar jaar kan en mag je (hopelijk) autonoom rijden. Niet iedereen gelooft erin dat we deze stap gaan maken. Maar mocht het wel zo zijn, dan brengt de Tesla je zonder dat je iets zelf moet doen naar de plaats van bestemming. Dat kan je natuurlijk voor je zelf doen, maar je kan hier mogelijk ook geld mee gaan verdienen. Ook nu al kan je volop gebruik maken van ondersteunende systemen die het rijden grotendeels van je overnemen. Moet je hier niets van hebben en wil je altijd volledig zelf rijden? Tja, dat kan meer dan prima in een Tesla, maar dan ga je ook een deel van de aanwezige technologie niet gebruiken. |