Laatste update: 9 maart 2025
Teslamagazine.nl biedt een overvloed aan argumenten waarom het een slimme keuze kan zijn om een Tesla te kopen. Er zijn maar weinig redenen te bedenken om het niet te doen. Wel zijn er zaken waar je rekening mee moet houden, waaronder aspecten die mogelijk een aanpassing in je gedrag vragen. En natuurlijk zijn er ook punten die voor sommigen een echte showstopper kunnen zijn!
Op deze pagina vind je 10 redenen waarom je misschien toch geen Tesla, of zelfs helemaal geen BEV, zou moeten kopen. Dit zijn punten om bewust over na te denken, en het is aan jou om te bepalen hoe zwaar ze voor jou wegen!
1. De aanschafkosten zijn hoog
Als een nieuwe auto in de prijsklasse vanaf €40.000 al buiten je bereik lag, zal de Model 3 of Model Y daar weinig aan veranderen. Vergeleken met andere BEV’s biedt Tesla echter wel veel waar voor zijn geld en bespaar je op de total cost of ownership. Tweedehands komt de Model 3 inmiddels in een prijsklasse van €15.000 tot €20.000, afhankelijk van bouwjaar, kilometerstand en uitvoering. Er is een aparte pagina met informatie over tweedehands Tesla's.
Het privé aanschaffen van een nieuwe auto, zoals een Tesla, is inderdaad kostbaar. Voor een Model 3 of Model Y RWD praat je al snel over een minimale investering van €40.000. Daar komt mogelijk nog de installatie van een thuislaadpaal bij (+/- €1.500). Niet iedereen wil of kan dit soort bedragen aan een auto besteden. Het compacte en goedkopere modellen worden in 2025 verwacht.
Misschien moet je nog eens opnieuw rekenen, zeker als je normaal koopt in een prijsklasse rond € 35.000 kan een Tesla Model 3 of Model Y zomaar toch binnen handbereik komen als je kijkt naar de totale kosten van het bezitten van een auto. Je kan flink wat besparen op bijvoorbeeld onderhoud. Maar inderdaad, elektrisch rijden is nu nog niet voor iedereen weggelegd. Maar het aanbod aan 2e hands Tesla's neemt toe. Zeker de Model 3 uit 2019 kan al aantrekkelijk geprijsd zijn. Ze hebben over algemeen nog garantie op het batterijpakket.
2. De service bij Tesla is anders
De servicefilosofie van Tesla is fundamenteel anders! Het uitgangspunt: de beste service is geen service. Ben je gewend aan het servicemodel van traditionele merkdealers, met persoonlijke en goede telefonische bereikbaarheid, jarenlange relaties, coulance en kortingen? Dat biedt Tesla niet. Je communiceert met het serviceteam via de app. Alles is strak, duidelijk en zakelijk georganiseerd, maar dit leidt niet altijd tot een bevredigende oplossing voor elke situatie.
Tesla benadert het ontwerp en de bouw van hun auto’s vanuit de visie dat service of onderhoud in principe overbodig moet zijn. Daarom is service geen verdienmodel voor het bedrijf. Als er toch service nodig is, verloopt dit efficiënt en zakelijk via de Tesla-app. Ondanks deze aanpak kan er soms iets misgaan. In die gevallen staan professionele medewerkers klaar om problemen vlot op te lossen. Issues verschijnen soms (eenzijdig) op social media, vooral over ervaringen van vóór 2020 – een periode van pionieren met de Model S en X, snelle groei en tijdelijke tekorten aan servicecentra. Slechts een klein percentage van Tesla-rijders ervaart slechte service. Net als bij andere merken is niet alles perfect, maar vaak wordt met wederzijds respect een oplossing gevonden.
Als je waarde hecht aan persoonlijk contact met een autodealer, is Tesla wellicht minder geschikt. Tesla draait niet om het opbouwen van traditionele klantrelaties, maar focust op strakke processen en duidelijke garantievoorwaarden waarbij een grens van bijv. 4 jaar garantie ook echt een grens is. Dit kan soms als frustrerend worden ervaren, omdat Tesla geen coulanceregelingen hanteert.
Een Tesla vereist nauwelijks onderhoud, en software-updates worden over-the-air geleverd. Zonder servicebehoefte hoef je waarschijnlijk nooit een Service Center te bezoeken. Mocht service toch nodig zijn, dan komt het mobiele serviceteam in veel gevallen naar jou toe. Als je toch naar het Service Center moet en moet wachten, kun je rekenen op uitstekende werkplekken en heerlijke (Nespresso). Serviceverzoeken plan je eenvoudig via de app, waarbij het volledige proces – van planning tot voortgang – naadloos wordt afgehandeld, zonder dat je fysiek aanwezig hoeft te zijn voor zaken als sleuteloverdracht of betaling.
Als je waarde hecht aan persoonlijk contact met een autodealer, is Tesla wellicht minder geschikt. Tesla draait niet om het opbouwen van traditionele klantrelaties, maar focust op strakke processen en duidelijke garantievoorwaarden waarbij een grens van bijv. 4 jaar garantie ook echt een grens is. Dit kan soms als frustrerend worden ervaren, omdat Tesla geen coulanceregelingen hanteert.
Een Tesla vereist nauwelijks onderhoud, en software-updates worden over-the-air geleverd. Zonder servicebehoefte hoef je waarschijnlijk nooit een Service Center te bezoeken. Mocht service toch nodig zijn, dan komt het mobiele serviceteam in veel gevallen naar jou toe. Als je toch naar het Service Center moet en moet wachten, kun je rekenen op uitstekende werkplekken en heerlijke (Nespresso). Serviceverzoeken plan je eenvoudig via de app, waarbij het volledige proces – van planning tot voortgang – naadloos wordt afgehandeld, zonder dat je fysiek aanwezig hoeft te zijn voor zaken als sleuteloverdracht of betaling.
3. De caravan moet mee!
Het trekken van een caravan met een BEV is mogelijk, maar niet altijd ideaal. Het gewicht van de caravan bepaalt welke Tesla-uitvoering geschikt is om de kar of caravan te trekken. Houd er rekening mee dat het energieverbruik aanzienlijk toeneemt, waardoor je bij langere afstanden vaker moet laden. Daarnaast zijn niet alle Supercharger-locaties even handig voor het laden met een aangekoppelde caravan; soms is afkoppelen noodzakelijk.
Heb je een caravan van meer dan ongeveer 1.000 kg, dan is de vakantierit met een Model 3 niet haalbaar; de Model Y kan daarentegen tot 1.600 kg trekken. Voor regelmatig trekken van een caravan of aanhanger is de Long Range-variant wellicht de betere keuze. Maar maak je slechts 1 of 2 ritten per jaar met de caravan, dan kan het voordeliger zijn om gedurende het jaar een Model 3 RWD of Model Y RWD te rijden en voor de vakantie een auto te regelen die een zwaardere caravan kan trekken. Waarschijnlijk zijn er familieleden, vrienden of collega’s die graag een car-swap willen doen – je hebt immers een Tesla te bieden!
Het energieverbruik stijgt fors bij het trekken van een caravan, wat resulteert in een aanzienlijk lager rijbereik per lading. Laden bij een Supercharger met aangekoppelde caravan is ook niet altijd handig. Slechts enkele locaties hebben een doorrij-opstelling voor laadzuilen, en soms moet je afkoppelen. Vind je dit gedoe, dan is het wellicht verstandig om de overstap naar een Tesla of andere BEV nog even uit te stellen.
Het energieverbruik stijgt fors bij het trekken van een caravan, wat resulteert in een aanzienlijk lager rijbereik per lading. Laden bij een Supercharger met aangekoppelde caravan is ook niet altijd handig. Slechts enkele locaties hebben een doorrij-opstelling voor laadzuilen, en soms moet je afkoppelen. Vind je dit gedoe, dan is het wellicht verstandig om de overstap naar een Tesla of andere BEV nog even uit te stellen.
4. Ik wil lange afstanden snel kunnen maken
Bij lange afstanden moet je af en toe stoppen om bij te laden. Dit hoeft helemaal geen belemmering te zijn: je kunt gerust harder rijden, maar dan zul je wat eerder en misschien vaker moeten stoppen. Vind je dit niets, of ben je er nog niet klaar voor, dan is een BEV – en dus ook een Tesla – wellicht niet de juiste keuze voor jou!
Er zijn mensen die naar wintersportbestemmingen of andere locaties op 850 km afstand het liefst in één keer doorrijden, zonder om de 2,5 uur een korte stop te maken. Even tanken, rijder wisselen, en dan weer door, het liefst zo hard mogelijk op de Duitse snelwegen. Of je nu een Tesla RWD of Long Range hebt, na 2 tot 2,5 uur snelweg zul je even moeten laden, afhankelijk van verschillende variabelen. Na ongeveer 20 minuten is er vaak voldoende rijbereik bijgeladen om weer 1,5 tot 2 uur door te kunnen rijden.
Als "knallen" op de snelweg jouw manier van rijden is, zul je vroeg of laat moeten aanpassen. Een BEV met een accupakket dat 850 km op hoge snelheid (in de winter) kan afleggen zonder te laden, bestaat niet en zal waarschijnlijk ook niet komen. Een plug-in hybride zou dan een optie kunnen zijn, maar Tesla maakt die niet. Feitelijk is een hybride ook het slechtste van de twee werelden gecombineerd, maar wel een aantrekkelijk marketingverhaal : een te kleine accu voor lang volledig elektrisch rijden (ook doordat de zware benzine motor en benzinetank meegesleept moet worden) of en te kleine benzine motor voor aantrekkelijke prestaties (door het meeslepen van de accu en de elektromotor). Wachten op een “waterstofauto” gaat ook geen oplossing bieden, want die komen er echt niet!
Als "knallen" op de snelweg jouw manier van rijden is, zul je vroeg of laat moeten aanpassen. Een BEV met een accupakket dat 850 km op hoge snelheid (in de winter) kan afleggen zonder te laden, bestaat niet en zal waarschijnlijk ook niet komen. Een plug-in hybride zou dan een optie kunnen zijn, maar Tesla maakt die niet. Feitelijk is een hybride ook het slechtste van de twee werelden gecombineerd, maar wel een aantrekkelijk marketingverhaal : een te kleine accu voor lang volledig elektrisch rijden (ook doordat de zware benzine motor en benzinetank meegesleept moet worden) of en te kleine benzine motor voor aantrekkelijke prestaties (door het meeslepen van de accu en de elektromotor). Wachten op een “waterstofauto” gaat ook geen oplossing bieden, want die komen er echt niet!
5. Ik ben wars van technologie en innovatie
Als je een auto zoekt met traditionele technologie, een dashboard vol meters en vooral veel schakelaars, dan is Tesla wellicht niets voor jou. Met Tesla stap je in de innovatie. Bijna alles wordt bediend via het centrale scherm voorin (of een klein scherm achterin) of gaat automatisch. Hoewel dit soms kinderziektes met zich meebrengt, wordt de auto met elke over-the-air-update beter. Sommige functies, zoals de traffic-aware cruise control of de automatische ruitenwissers, vergen echter tijd om te perfectioneren in de praktijk. Word je van deze vernieuwingen onrustig? Dan is Tesla misschien niet de keuze die je gemoedsrust geeft!
Tesla ontwerpt zijn auto's vanuit de filosofie dat de beste input geen input is; alles moet vanzelf werken dankzij kunstmatige intelligentie (AI). Functies zoals de ruitenwissers, het grootlicht en de stoelverwarming schakelen automatisch in wanneer nodig. Dit gaat vaak goed, maar niet altijd, en sommige mensen blijven zich eraan storen. Tesla zet dit proces steeds verder door: richtingwijzers achter het stuur verdwijnen. De Model Y is het enige model dat deze nog heeft. De auto kiest zelf de rijrichting. Wil je toch achteruit in plaats van vooruit, dan kun je dit via het scherm aanpassen.
De snelheid en andere functies lees je gemakkelijk af op het centrale scherm, wat in een zelfrijdende toekomst minder relevant wordt. Daarom zijn er geen traditionele meters of een Head-Up display voor je neus. Ook het dashboardkastje heeft geen fysieke knop, maar opent via een virtuele knop op het scherm. Dit wordt soms als onlogisch ervaren, maar dankzij de elektronische bediening kan er een pincode worden toegevoegd, zodat het kastje in valetmode of bij robotaxi-gebruik veilig gesloten blijft. Wat sommigen als kritiekpunten zien, is bij Tesla vaak een bewuste keuze gebaseerd op hun visie op de toekomst. Als je hier niet mee uit de voeten kunt, dan is Tesla misschien niet de beste keuze voor jou.
De snelheid en andere functies lees je gemakkelijk af op het centrale scherm, wat in een zelfrijdende toekomst minder relevant wordt. Daarom zijn er geen traditionele meters of een Head-Up display voor je neus. Ook het dashboardkastje heeft geen fysieke knop, maar opent via een virtuele knop op het scherm. Dit wordt soms als onlogisch ervaren, maar dankzij de elektronische bediening kan er een pincode worden toegevoegd, zodat het kastje in valetmode of bij robotaxi-gebruik veilig gesloten blijft. Wat sommigen als kritiekpunten zien, is bij Tesla vaak een bewuste keuze gebaseerd op hun visie op de toekomst. Als je hier niet mee uit de voeten kunt, dan is Tesla misschien niet de beste keuze voor jou.
6. Ik wil personaliseren
Een Tesla biedt af fabriek weinig mogelijkheden voor personalisatie. Als je graag eindeloos wilt kiezen uit verschillende stiknaden, opties, pakketten en varianten, is Tesla waarschijnlijk niet de juiste keuze. De beschikbare opties zijn beperkt, en ook after-market zijn er maar enkele mogelijkheden. De Model Y was de best verkochte auto ter wereld in 2023 en 2024, en ook de Model 3 doet het goed. Met een beperkte kleurkeuze zie je dezelfde modellen vaak in dezelfde kleuren rijden, wat voor sommigen een showstopper kan zijn.
Een Tesla is gebouwd met hoogwaardige materialen en degelijk in elkaar gezet. Het productieproces wordt steeds beter en efficiënter en is inmiddels een voorbeeld voor de industrie. Wat Tesla onderscheidt, is dat verbeteringen direct worden doorgevoerd in plaats van te wachten op modeljaren. Problemen zoals panelgaps, scheef gemonteerde onderdelen en lakwerk zijn inmiddels verholpen. De huidige Tesla’s, vooral die uit Berlijn of Shanghai, zijn van topkwaliteit. Toch blijft het imago van enkele jaren geleden hen nog achtervolgen. Ga vooral proefrijden! Kan heel eenvoudig en zonder opdringerige verkoper!
De Model S en Model X worden in de VS geproduceerd. Hoewel deze modellen op het gebied van prestaties en rijgenot uitblinken binnen de BEV-markt, is de afwerkingskwaliteit soms niet geheel in lijn met hun prijs van circa €100.000. Duitse merken hanteren precies de omgekeerde benadering: ze leggen vaak meer nadruk op afwerkingskwaliteit.
De Model S en Model X worden in de VS geproduceerd. Hoewel deze modellen op het gebied van prestaties en rijgenot uitblinken binnen de BEV-markt, is de afwerkingskwaliteit soms niet geheel in lijn met hun prijs van circa €100.000. Duitse merken hanteren precies de omgekeerde benadering: ze leggen vaak meer nadruk op afwerkingskwaliteit.
7. Ik ben geen Tesla-fanboy en die Musk is een vreemde vogel
Als je gevoelig bent voor wat de media schrijven over Tesla en Elon Musk, is het goed om alert te zijn. Er zijn veel partijen die belang hebben bij het vertragen van de transitie naar BEV’s en autonoom rijden, en de media belichten Tesla vaak op een manier die een negatief beeld schetst. Dat is zonde, want de rij-ervaring met een Tesla is ongeëvenaard, en veel vooroordelen over elektrisch rijden zijn inmiddels achterhaald. Hierdoor kan iemand die enthousiast is over zijn Tesla en negatieve verhalen over BEV’s ontkracht al snel worden weggezet als een "Tesla-fanboy."
Als je geen zin hebt om je keuze voor een Tesla steeds te "verantwoorden," kun je overwegen om een andere BEV te kopen, al betekent dat vaak dat je door meer geld uit te geven niet het neusje van de zalm krijgt.
Elon Musk, de mede-oprichter en grootaandeelhouder van Tesla, is vaak in het nieuws en staat bekend als de rijkste man ter wereld dankzij zijn succesvolle, disruptieve bedrijven. Dit roept regelmatig vraagtekens op over zijn keuzes, uitleg en aanpak. En ja, soms komt hij over als een eigenzinnige persoonlijkheid. Toch zijn koppen in artikelen over hem bijna altijd negatief geformuleerd, vaak om clicks te genereren, en niet zelden kloppen deze berichten niet volledig.
Als Musk met Tesla niet dwars tegen de stroom was ingegaan, zouden er nu veel minder elektrische auto's op de weg zijn. Hetzelfde geldt voor de ruimtevaart en satelliet-internet met SpaceX en voor de initiatieven rond vrijheid van meningsuiting en transparantie van algoritmes in (social) media via X (voorheen Twitter). Als je in het verleden afstand hebt genomen van merken zoals Stellantis vanwege frauderende bestuurders of Volkswagen vanwege Diesel-gate, dan zou Elon Musk voor jou mogelijk een vergelijkbare reden kunnen zijn om Tesla links te laten liggen. In deze blog wordt aan dit onderwerp wat meer duiding gegeven.
Als Musk met Tesla niet dwars tegen de stroom was ingegaan, zouden er nu veel minder elektrische auto's op de weg zijn. Hetzelfde geldt voor de ruimtevaart en satelliet-internet met SpaceX en voor de initiatieven rond vrijheid van meningsuiting en transparantie van algoritmes in (social) media via X (voorheen Twitter). Als je in het verleden afstand hebt genomen van merken zoals Stellantis vanwege frauderende bestuurders of Volkswagen vanwege Diesel-gate, dan zou Elon Musk voor jou mogelijk een vergelijkbare reden kunnen zijn om Tesla links te laten liggen. In deze blog wordt aan dit onderwerp wat meer duiding gegeven.
Als je overstapt naar een elektrische auto, krijg je regelmatig vragen over het rijbereik, vaak gevolgd door reacties als: “Dat is toch niet ver?” Of opmerkingen als: “Je had beter kunnen wachten, de batterijen worden nog beter,” of “Waterstof is de toekomst.” Dan is er nog het punt dat je auto wel schoon is, maar dat de stroom zogenaamd uit een kolencentrale komt, of dat accu’s niet te recyclen zouden zijn. Kortom, je komt vaak in een positie waarin je bijna je keuze moet verdedigen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er soms ook wel een beetje afgunst in zit of totale onwetendheid van wat er op het gebied van mobiliteit aan het gebeuren is. Kortom, heb je geen zin om steeds uit te leggen waarom je een Tesla of een BEV hebt gekocht, dan moet je misschien nog even een brandstofauto blijven rijden tot de mainstream ook aan de BEV is.
8. Ik snap niets van kW en rijbereik
Tanken en rijden, en bij een rood lampje weer tanken—simpel zat! Bij een elektrische auto is het eigenlijk niet anders: laden, en zodra je richting 10% gaat, is het tijd om op te laden, onderweg of thuis op de oprit. Klaar! Bovendien reken je vaak de helft of minder af dan aan de benzinepomp. De overstap van een verbrandingsmotor (ICE) naar volledig elektrisch (BEV) wordt soms onnodig spannend gemaakt. Maar als het toch nog wat overweldigend voelt, kun je je wat verder inlezen, of nog even wachten met de overstap.
Als je voor het eerst met een BEV rijdt, bijvoorbeeld in een Tesla, is het handig om bekend te raken met begrippen als efficiëntie, kW, rijbereik en laden. Deze termen kunnen nieuw en onwennig zijn. Rijbereikstress is begrijpelijk, maar vaak onnodig—de term "range anxiety" lijkt wel bedacht door een marketingafdeling van een ICE-fabrikant! Laden verschilt van tanken bij een tankstation, omdat het ook thuis of in je buurt kan. Veel mensen vragen zich af waar ze met een Tesla kunnen laden en wat dat kost. Voor sommigen kan de overstap van tanken naar laden een grote stap zijn en zelfs een reden om de overstap nog even uit te stellen.
Hoewel er zeker dingen veranderen, wordt dit soms wel wat overdreven. Bij een benzineauto ben je immers ook niet constant bezig met verbruik of het aantal kilometers dat je nog kunt rijden. Alles over laden en rijbereik is te vinden op onderstaande pagina.
Hoewel er zeker dingen veranderen, wordt dit soms wel wat overdreven. Bij een benzineauto ben je immers ook niet constant bezig met verbruik of het aantal kilometers dat je nog kunt rijden. Alles over laden en rijbereik is te vinden op onderstaande pagina.
9. De prijzen van Tesla's blijven zakken!
Tesla blijft zijn missie volgen om de prijzen van nieuwe modellen steeds lager te maken, soms met stappen van enkele duizenden euro’s. Dit kan zuur zijn als je net een paar weken geleden je auto hebt ontvangen, omdat je dan het gevoel kunt hebben dat je te veel hebt betaald. Als je van plan bent de auto slechts 2 tot 3 jaar te houden, kan een prijsverlaging aanvoelen als een extra jaar afschrijving. Maar als je de auto langdurig wilt houden, zul je er weinig last van hebben.
Er wordt verwacht dat BEV's, en zeker de Tesla Model 3 en Model Y, minder snel zullen afschrijven, mede omdat ze tweedehands gewild blijven. Aan de andere kant hebben dalende nieuwprijzen ook invloed op de tweedehands markt, vooral bij jongere occasions. Daarnaast is er soms argwaan over de levensduur van de accu’s, hoewel Tesla een lange accugarantie biedt. Een tweedehands Model 3 met 100.000 km heeft doorgaans nog ruime accugarantie (tot 8 jaar of 160.000 km, afhankelijk van de uitvoering) voor extra zekerheid.
De waarde van een Tesla met standaard FSD-hardware is momenteel nog beperkt, maar als niveau 3 autonoom rijden op de snelweg wordt toegestaan of het robotaxi-netwerk (niveau 4) beschikbaar komt, kan dit aanzienlijke waarde toevoegen. Bij inzet als robotaxi zou de auto zelfs omzet kunnen genereren. Het is afwachten welke invloed verdere functionaliteit van FSD (beta) op de prijzen zal hebben. Als dit binnen vijf jaar werkelijkheid wordt, zou je Tesla wellicht meer waard kunnen zijn dan de aanschafprijs van vandaag.
Zonder die FSD-functionaliteiten en gezien de dalende nieuwprijzen kan de afschrijving fors zijn, vooral als je de auto korter dan drie jaar in bezit hebt.
De waarde van een Tesla met standaard FSD-hardware is momenteel nog beperkt, maar als niveau 3 autonoom rijden op de snelweg wordt toegestaan of het robotaxi-netwerk (niveau 4) beschikbaar komt, kan dit aanzienlijke waarde toevoegen. Bij inzet als robotaxi zou de auto zelfs omzet kunnen genereren. Het is afwachten welke invloed verdere functionaliteit van FSD (beta) op de prijzen zal hebben. Als dit binnen vijf jaar werkelijkheid wordt, zou je Tesla wellicht meer waard kunnen zijn dan de aanschafprijs van vandaag.
Zonder die FSD-functionaliteiten en gezien de dalende nieuwprijzen kan de afschrijving fors zijn, vooral als je de auto korter dan drie jaar in bezit hebt.
10. Ik wil zelf rijden
Met een Tesla koop je eigenlijk een potentiële robotaxi—tenminste, dat is het uiteindelijke businessmodel van Tesla. Alles is gericht op het minimaliseren van de input van de bestuurder, of het nu gaat om de bediening van de ruitenwissers, het inschakelen van groot licht, of het kiezen van de rijrichting. De auto probeert deze handelingen voor je te doen, hoewel correcties soms nodig zijn. Het systeem leert hiervan en wordt steeds beter. Als je dit niveau van automatisering niet ziet zitten, is Tesla misschien niet de juiste keuze.
Vanaf 2025 wordt (deels) autonoom rijden met je Tesla mogelijk. Hoewel je nog actief moet opletten, zal de auto de rest zelf doen. Niet iedereen gelooft in deze stap, maar als het zover komt, brengt de Tesla je zonder dat je zelf iets hoeft te doen naar je bestemming. Dit kan niet alleen voor eigen gebruik, maar biedt in de toekomst mogelijk ook de optie om geld te verdienen door de auto als robotaxi in te zetten.
Momenteel kun je al volop gebruik maken van ondersteunende systemen die waarschuwen of corrigeren. Met Autopilot aan op de snelweg verloopt bijna alles automatisch. Wil je echter altijd volledig zelf rijden, dan kan dat ook prima in een Tesla—al gebruik je dan wel een deel van de aanwezige technologie niet.
Vanaf 2025 wordt (deels) autonoom rijden met je Tesla mogelijk. Hoewel je nog actief moet opletten, zal de auto de rest zelf doen. Niet iedereen gelooft in deze stap, maar als het zover komt, brengt de Tesla je zonder dat je zelf iets hoeft te doen naar je bestemming. Dit kan niet alleen voor eigen gebruik, maar biedt in de toekomst mogelijk ook de optie om geld te verdienen door de auto als robotaxi in te zetten.
Momenteel kun je al volop gebruik maken van ondersteunende systemen die waarschuwen of corrigeren. Met Autopilot aan op de snelweg verloopt bijna alles automatisch. Wil je echter altijd volledig zelf rijden, dan kan dat ook prima in een Tesla—al gebruik je dan wel een deel van de aanwezige technologie niet.