Laatste update: 26 juli 2024
Teslamagazine.nl staat bomvol met argumenten waarom het best wel slim is om een Tesla te kopen. Er zijn ook eigenlijk niet zoveel argumenten te bedenken waarom je dat niet zou moeten doen. Er zijn wel zaken waar je rekening mee houden. Ook zaken die mogelijk om een gedragsverandering vragen. Maar zeker ook zaken die een showstopper kunnen zijn!
Op deze pagina 10 redenen om er toch geen Tesla, of misschien zelfs geen BEV te kopen. Het zijn in ieder geval zaken waarvan je bewust moet zijn of en hoe zwaar te meewegen bepaal je zelf!
1. De aanschafkosten zijn hoog
Was een nieuwe auto in de prijsklasse vanaf € 40.000 al niet voor je weggelegd, dan gaat de Model 3 of Model Y hier niet veel aan veranderen. Je zult in vergelijking met andere BEV's zien dat een Tesla enorm veel waar biedt voor zijn geld. Tweedehands begint de Model 3 richting een vraagprijs van € 18.000 tot € 25.000 te komen, afhankelijk van bouwjaar, kilometerstand en uitvoering. Er is een aparte pagina met informatie over tweedehands Tesla's.
Natuurlijk, het privé aanschaffen van een nieuwe auto, dus ook een Tesla, is kostbaar. We praten minimaal over € 40.000 voor een Model 3 of Model Y RWD na aftrek van de SEPP-subsidie. Misschien moet er ook nog een laadpaal thuis geïnstalleerd moet worden (+/- € 1.500). Niet iedereen wil of kan dit soort bedragen aan een auto uitgeven. Het compacte € 25.000-model wordt in 2025 verwacht.
Misschien moet je nog eens opnieuw rekenen, zeker als je normaal koopt in een prijsklasse rond € 30.000 kan een Tesla Model 3 of Model Y zomaar toch binnen handbereik komen als je kijkt naar de totale kosten van het bezitten van een auto. Je kan flink wat besparen op bijvoorbeeld onderhoud. Maar inderdaad, elektrisch rijden is nu nog niet voor iedereen weggelegd. Maar het aanbod aan 2e hands Tesla's neemt toe. Zeker de Model 3 uit 2019 kan al aantrekkelijk geprijsd zijn. Ze hebben over algemeen nog garantie op het batterijpakket.
2. De service bij Tesla is anders
De hele filosofie qua service is fundamenteel anders bij Tesla! De beste service is geen service! Wil je een service-model zoals je dat mogelijk gewend bent bij de traditionele merkendealer met een goede telefonische en persoonlijke bereikbaarheid, jaren lange relatie met een dealer, coulances, kortingen en dergelijke? Dat heeft Tesla niet! Veel gaat via de app en is helder, strak en zakelijk georganiseerd, maar daarmee wordt niet altijd alles bevredigend opgelost!
Tesla benadert het ontwerp en de bouw van hun auto's vanuit de visie dat service of onderhoud in principe overbodig zou moeten zijn. Daarom is het aanbieden van service of onderhoud geen verdienmodel voor het bedrijf. Als er toch service nodig is, verloopt dit proces efficiënt en zakelijk via de Tesla-app. Ondanks deze aanpak kan er soms iets misgaan. In dergelijke gevallen staan professionele medewerkers klaar om eventuele problemen vlot op te lossen. Mochten er desondanks issues zijn, dan zijn die soms (eenzijdig) op social media te vinden. Het is belangrijk te weten dat deze verhalen vaak uit de periode vóór 2020 stammen - een tijd van pionieren met de Model S en X, een enorme groeispurt en een tijdelijk tekort aan servicecentra. Slechts een zeer beperkt percentage van de Tesla-rijders ervaart slechte service. Net als bij andere merken is ook bij Tesla niet alles perfect, maar met wederzijds respect vindt men vaak een oplossing.
Als je waarde hecht aan gratis koffie bij de dealer tijdens regulier onderhoud, of persoonlijk contact met een autodealer belangrijk vindt, dan is Tesla mogelijk niet de juiste keuze. Bij Tesla draait het niet om het opbouwen van een traditionele klantrelatie; de focus ligt op strakke processen en duidelijke garantievoorwaarden, wat soms als frustrerend ervaren kan worden, vooral omdat het merk in principe geen coulanceregelingen hanteert. Toch vormen voor Tesla-kopers van het eerste uur, die soms te maken hadden met kinderziektes van in Fremont gebouwde auto's, deze ervaringen een belangrijk deel van het gezamenlijke groeiproces.
Een Tesla vereist nauwelijks onderhoud en software-updates worden over-the-air geleverd. Als je geen service nodig hebt, zul je waarschijnlijk nooit een Service Center bezoeken. Heb je toch service nodig, dan komt in veel gevallen het mobiele serviceteam naar jou toe. Moet je wel naar het Service Center en even wachten, dan kun je genieten van heerlijke (Nespresso) koffie en zijn er uitstekende werkplekken beschikbaar. Serviceverzoeken plan je eenvoudig via de mobiele app, waarbij het gehele proces, van planning tot voortgang, naadloos wordt afgehandeld zonder dat je fysiek aanwezig hoeft te zijn voor zaken als sleuteloverdracht of betaling.
Als je waarde hecht aan gratis koffie bij de dealer tijdens regulier onderhoud, of persoonlijk contact met een autodealer belangrijk vindt, dan is Tesla mogelijk niet de juiste keuze. Bij Tesla draait het niet om het opbouwen van een traditionele klantrelatie; de focus ligt op strakke processen en duidelijke garantievoorwaarden, wat soms als frustrerend ervaren kan worden, vooral omdat het merk in principe geen coulanceregelingen hanteert. Toch vormen voor Tesla-kopers van het eerste uur, die soms te maken hadden met kinderziektes van in Fremont gebouwde auto's, deze ervaringen een belangrijk deel van het gezamenlijke groeiproces.
Een Tesla vereist nauwelijks onderhoud en software-updates worden over-the-air geleverd. Als je geen service nodig hebt, zul je waarschijnlijk nooit een Service Center bezoeken. Heb je toch service nodig, dan komt in veel gevallen het mobiele serviceteam naar jou toe. Moet je wel naar het Service Center en even wachten, dan kun je genieten van heerlijke (Nespresso) koffie en zijn er uitstekende werkplekken beschikbaar. Serviceverzoeken plan je eenvoudig via de mobiele app, waarbij het gehele proces, van planning tot voortgang, naadloos wordt afgehandeld zonder dat je fysiek aanwezig hoeft te zijn voor zaken als sleuteloverdracht of betaling.
3. De caravan moet mee!
Het trekken van een caravan met een BEV kan, maar is niet altijd ideaal! Het te trekken gewicht bepaalt achter welke Tesla-uitvoering je de kar of caravan kan hangen. Het verbruik schiet wel omhoog. Je moet bij langere stukken dus vaker laden. Niet alle Superchargerlocaties zijn handig met een caravan. Soms moet je afkoppelen.
Heb je een caravan van meer dan circa 1.000 kg, dan kan je de vakantierit met een Model 3 niet maken. De Model Y kan 1.600 kg trekken. Bij het regelmatig trekken van een caravan of aanhanger moet je misschien voor een long range variant kiezen. Maak je maar 1 of 2 ritten per jaar met de caravan, dan kan het wel eens goedkoper zijn om door het jaar heen een Model 3 RWD of Model Y RWD te rijden en voor de vakantie een auto te zoeken die een wat zwaardere caravan kan trekken. Ik durf te wedden dat er best familieleden, vrienden of collega's zijn die een car-swap willen doen. Je hebt ze immers een Tesla te bieden!
Het verbruik bij het trekken van een caravan is stuk hoger dan zonder. Dat levert een fors lager rijbereik op per lading. Het laden bij een Supercharger is met een aanhangwagen of caravan niet altijd even handig. Er zijn maar een paar locaties met een zogenaamde doorrij-opstelling van de laadzuilen. Soms zit er niets anders op dan afkoppelen. Dat is niet handig. Wil je dit allemaal niet, dan moet je het overstappen naar een Tesla of andere BEV nog (even) uitstellen.
Het verbruik bij het trekken van een caravan is stuk hoger dan zonder. Dat levert een fors lager rijbereik op per lading. Het laden bij een Supercharger is met een aanhangwagen of caravan niet altijd even handig. Er zijn maar een paar locaties met een zogenaamde doorrij-opstelling van de laadzuilen. Soms zit er niets anders op dan afkoppelen. Dat is niet handig. Wil je dit allemaal niet, dan moet je het overstappen naar een Tesla of andere BEV nog (even) uitstellen.
4. Ik wil lange afstanden snel kunnen maken
Bij lange afstanden moet je stoppen om bij te laden. Feitelijk is dit allemaal niet zo spannend. Je kan best hard rijden, maar dan moet je eerder stoppen en misschien vaker. Wil je dit niet, of ben je er nog niet aan toe, dan moet je geen BEV kopen en dus ook geen Tesla!
Je hebt mensen die naar de wintersport of andere bestemmingen, 850 km afstand, het liefst in één keer rijden. Niet om de 2,5 uur een korte stop, maar doorknallen. Even rijder wisselen en/of tanken en dan door. Op de Duitse autowegen zo hard mogelijk. Of je nu de RWD of de LR hebt, je zult na 2 tot 2,5 uur autosnelweg even moeten laden. Uiteraard afhankelijk van veel variabelen. Vaak is er na 20 minuten voldoende range bijgekomen en kan je weer 1,5 tot 2 uur verder.
Is knallen op de snelweg je "way-of-life", dan moet je vroeg of laat gaan veranderen. Een BEV met een accupakket die 850 km en grotendeels snelweg (in de winter) zonder laden aan kan bestaat niet en komt er waarschijnlijk ook niet. Een plug-in hybride is dan misschien een optie, maar die maakt Tesla niet. Wachten op een "waterstof auto" gaat hem ook niet worden!
Is knallen op de snelweg je "way-of-life", dan moet je vroeg of laat gaan veranderen. Een BEV met een accupakket die 850 km en grotendeels snelweg (in de winter) zonder laden aan kan bestaat niet en komt er waarschijnlijk ook niet. Een plug-in hybride is dan misschien een optie, maar die maakt Tesla niet. Wachten op een "waterstof auto" gaat hem ook niet worden!
5. Ik ben wars van technologie en innovatie
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie of met een klokkenwinkel voor de neus en vooral veel schakelaars, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via het centrale scherm voorin, of het kleine schermpje achterin (behalve MY). Bedieningshendels verdwijnen en worden knopjes op stuur. Gebaseerd op een andere filosofie, soms met nog wat kinderziektes. Met de over-the-air-updates word je auto steeds beter. Maar soms zijn er dingen bij die tijd nodig hebben om te leren in de praktijk. De cruise controle (traffic Aware) of de ruitenwissers zijn hier voorbeelden van. Raak je hiervan van de wap? Dan is Tesla mogelijk geen keuze waar je rustig van wordt!
Tesla ontwerpt zijn auto's vanuit de filosofie dat de beste input, geen input is. Alles moet als "vanzelf" werken door de kunstmatige intelligentie (AI). In- en uitschakelen van de ruitenwissers, groot licht en stoelverwarming zijn drie voorbeelden van functies welke automatisch werken. Dat gaat vaak goed, maar niet altijd. Sommige mensen blijven zich hieraan storen. Dit proces van het overnemen van de bediening gaat steeds verder. De bedieningshendels achter het stuur gaan verdwijnen. De Model Y is de enige auto die de hendels nog heeft. Bij de auto's zonder bedieningshendels kiest de software zelf de rijrichting. Wil je toch achteruit in plaats van vooruit, moet je het systeem via het scherm "overrulen".
De snelheid en andere functies kan je prima aflezen op het centrale scherm. In een zelfrijdende toekomst allemaal niet meer relevant. Dus geen klokkenwinkel voor de neus of de modernere variant, een Head Up display! Het dashboardkastje heeft geen fysieke knop, maar gaat open via een virtuele knop. Wordt vaak als onlogisch gezien. Maar doordat het een elektronische knop is, kan hij voorzien worden van een pincode zodat hij in de valetmode of bij een robotaxi-inzet gesloten blijft! Wat door de een als kritiekpunten gezien wordt, is bij Tesla vaak een bewuste keuze gebaseerd op hun toekomstvisie. Wil je dit niet, moet je niet bij Tesla zijn.
De snelheid en andere functies kan je prima aflezen op het centrale scherm. In een zelfrijdende toekomst allemaal niet meer relevant. Dus geen klokkenwinkel voor de neus of de modernere variant, een Head Up display! Het dashboardkastje heeft geen fysieke knop, maar gaat open via een virtuele knop. Wordt vaak als onlogisch gezien. Maar doordat het een elektronische knop is, kan hij voorzien worden van een pincode zodat hij in de valetmode of bij een robotaxi-inzet gesloten blijft! Wat door de een als kritiekpunten gezien wordt, is bij Tesla vaak een bewuste keuze gebaseerd op hun toekomstvisie. Wil je dit niet, moet je niet bij Tesla zijn.
6. Ik wil personaliseren
Een Tesla kan je af fabriek bijna niet personaliseren. Wil je eindeloos kunnen kiezen tussen stiknaden, opties, pakketten en varianten, dan moet je niet bij Tesla zijn. De keuzes die je kan maken zijn beperkt. After market zijn er wel opties, maar ook niet bijzonder veel. De Model Y is de best verkochte auto van de wereld in 2023. En ook de Model 3 wordt goed verkocht. De kleurkeuze is beperkt. Je ziet dezelfde auto's dus vaak (in dezelfde kleur) rijden. Dat kan een showstopper zijn!
Een Tesla is met fijne materialen gebouwd en zit degelijk in elkaar. Het productieproces wordt steeds beter en efficiënter. Inmiddels het toonbeeld voor de industrie. Het mooie van Tesla is dat ze verbeteringen direct doorvoeren en niet wachten op modeljaren. Panelgaps, scheef gemonteerde onderdelen, slecht lakwerk, e.d. zijn gelukkig opgelost. De huidige Tesla's, zeker die uit Berlijn of Shanghai, zijn van topkwaliteit. Het imago van een paar jaar geleden blijft ze echter achtervolgen. De Model S en de Model X komen overigens uit de VS. Een Model S of Model X zijn qua prestaties en rijgenot het beste op het gebied van BEV, maar qua kwaliteit van het afbouwen niet altijd in lijn met een auto van circa € 100.000. Dat doen Duitse merken precies andersom!
7. Ik ben geen Tesla-fanboy en die Musk is een vreemde vogel
Ben je gevoelig voor wat de media schrijven over Tesla en/of Elon Musk, dan moet je goed opletten. Er zijn heel veel partijen die nogal baat hebben bij het vertragen van de transitie naar BEV en/of het autonoom rijden. Er verschijnen verhalen in de media over Tesla die vaak een negatief beeld geven. Heel erg zonde, want de Tesla rij-ervaring is ongekend en eigenlijk kunnen alle vooroordelen voor elektrisch rijden naar het land der fabelen. Daarom lijkt iemand die enthousiast is over zijn Tesla en een negatief verhaal over BEV ontkracht, een Tesla-fanboy. Heb je geen zin om je keuze voor een Tesla te moeten "verantwoorden", dan moet misschien maar een andere BEV kopen en accepteren dat je door meer geld uit te geven toch niet het neusje van de zalm rijdt.
Elon Musk, de (mede)oprichter en grootaandeelhouder van Tesla, is vaak in het nieuws. Hij is de rijkste man op aarde omdat hij een aantal grote bedrijven heeft die allemaal behoorlijk disruptief en zeer succesvol zijn. Dit leidt vaak tot vraagtekens over zijn keuzes, zijn uitleg en zijn manier van handelen. En ja, soms is het een rare vogel. De meeste koppen boven een artikel met zijn naam erin zijn echter altijd negatief geformuleerd en vaak kloppen ze niet. Maar, wel goed voor veel clicks.
Als hij met Tesla niet dwars tegen de stroom was ingegaan, reden er nu geen elektrische auto's in die omvang. Hetzelfde geldt voor de ruimtevaart en satelliet-internet met SpaceX. Of met de vrijheid van meningsuiting en de transparantie van algoritmes in (social)media bij X (voorheen Twitter). Als in het verleden de frauderende directeur van Stellantis een showstopper voor je was of koop je nooit meer een Volkswagen vanwege Diesel-gate, dan zal dat met Elon Musk bij Tesla hetzelfde kunnen zijn.
Als hij met Tesla niet dwars tegen de stroom was ingegaan, reden er nu geen elektrische auto's in die omvang. Hetzelfde geldt voor de ruimtevaart en satelliet-internet met SpaceX. Of met de vrijheid van meningsuiting en de transparantie van algoritmes in (social)media bij X (voorheen Twitter). Als in het verleden de frauderende directeur van Stellantis een showstopper voor je was of koop je nooit meer een Volkswagen vanwege Diesel-gate, dan zal dat met Elon Musk bij Tesla hetzelfde kunnen zijn.
Als je de switch maakt naar een elektrische auto krijg je steeds de vraag wat het rijbereik is, met de reactie, dat is ook niet ver. Of dat je nog had moeten wachten want de batterijen worden nog beter. Of dat waterstof de toekomst is. De auto is wel schoon, maar de stroom wordt in een kolencentrale gemaakt. Of de accu's kunnen ze niet recyclen. Kortom, je wordt vaak in de positie gebracht die vraagt om te verdedigen! Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er soms ook wel een beetje afgunst in zit of totale onwetendheid van wat er op het gebied van mobiliteit aan het gebeuren is. Kortom, heb je geen zin om steeds uit te leggen waarom je een Tesla of een BEV hebt gekocht, dan moet je misschien nog even een brandstofauto blijven rijden tot de mainstream ook aan de BEV is.
8. Ik snap niets van kW en rijbereik
Tanken en rijden en bij een rood lampje weer tanken. Klaar! Bij een elektrische auto is dat niet anders. Laden en als je richting 10% gaat wordt het langzaam tijd om te gaan laden. Onderweg of thuis op de oprit. Klaar! En vaak de helft of minder afrekenen dan bij de benzine pomp! De transitie van ICE (verbrandingsmotor) naar BEV (volledig elektrisch) wordt veel te spannend gemaakt. Maar is het nog allemaal te spannend voor je, dan moet een beetje gaan inlezen, of nog even niet overstappen.
Ga je voor het eerst BEV-rijden, al dan niet in een Tesla, dan moet je iets weten over efficiency, kW, rijbereik en laden. Dat zijn vaak nieuwe en onwennige begrippen. Rijbereikstress is begrijpbaar, maar toch echt niet nodig. Het woord "Range anxiety" kon zomaar door een marketingafdeling van een ICE-fabrikant bedacht zijn! Laden is iets anders dan het tanken bij een tankstation. Laden kan je ook thuis of in de wijk. En waar kan ik met een Tesla laden? Hoeveel kost dat dan? Zo'n transitie van tanken naar laden kan best een grote stap zijn en om die reden mogelijk een showstopper.
Er gaat zeker wat veranderen, maar het wordt ook allemaal wat zwaar aangezet. Bij een benzine auto ben je ook niet altijd bezig met verbruik en hoeveel kilometer je nog kan rijden met de aanwezige brandstof. Alles over laden en rijbereik is op onderstaande pagina te vinden.
Er gaat zeker wat veranderen, maar het wordt ook allemaal wat zwaar aangezet. Bij een benzine auto ben je ook niet altijd bezig met verbruik en hoeveel kilometer je nog kan rijden met de aanwezige brandstof. Alles over laden en rijbereik is op onderstaande pagina te vinden.
9. De prijzen van Tesla's blijven zakken!
Tesla volgt zijn missie en hierin zit nu eenmaal dat de prijzen van een nieuwe Tesla steeds lager worden. Soms zijn het stappen van een paar duizend euro. Als je net een paar weken geleden de auto afgeleverd hebt gekregen kan dit zuur zijn. Heb je toch het gevoel dat je teveel betaald hebt. En rij je de auto maar 2 tot 3 jaar, dan heb je feitelijk een extra jaar afschrijving aan de broek. Ben je van plan de auto de langdurig in je bezit te hebben, dan heb je nergens last van.
De verwachting is dat een BEV, en zeker de Model 3 of Y, minder afschrijven omdat ze ook tweedehands gewild gaan zijn. Maar van de andere kant dalen de nieuwprijzen en dat heeft zijn effect op de tweedehands markt. Zeker bij jonge occasions. Maar er is ook wel wat argwaan over de levensduur van de accu's. Tesla geeft best lang garantie op een accu. Een tweedehands Tesla Model 3 met een ton op te teller heeft over het algemeen nog best lang garantie op de batterij (8 jaar in totaal/160.000 km (uitvoering afhankelijk)). Voor als je op zeker wilt gaan.
De waarde van een Tesla met de standaard FSD-hardware aan boord heeft nu nog niet zoveel waarde, maar wanneer level 3 op de snelweg toegestaan is of bijvoorbeeld het robotaxi netwerk (deels) beschikbaar is (level 4), wordt er extra waarde toegevoegd aan de auto. In geval van inzet als Robotaxi wordt er omzet gegenereerd met een Tesla. Het is afwachten wat een toenemende functionaliteit van FSD (beta) met de prijzen gaat doen. Als dit over 5 jaar zover is, dan is je Tesla mogelijk meer waard dan de aanschrijf prijs van nu!
Maar zonder die FSD functionaliteiten en de dalende nieuw prijzen kan de afschrijving fors zijn, zeker als je de auto maar kort (<3 jaar) in je bezit is.
De waarde van een Tesla met de standaard FSD-hardware aan boord heeft nu nog niet zoveel waarde, maar wanneer level 3 op de snelweg toegestaan is of bijvoorbeeld het robotaxi netwerk (deels) beschikbaar is (level 4), wordt er extra waarde toegevoegd aan de auto. In geval van inzet als Robotaxi wordt er omzet gegenereerd met een Tesla. Het is afwachten wat een toenemende functionaliteit van FSD (beta) met de prijzen gaat doen. Als dit over 5 jaar zover is, dan is je Tesla mogelijk meer waard dan de aanschrijf prijs van nu!
Maar zonder die FSD functionaliteiten en de dalende nieuw prijzen kan de afschrijving fors zijn, zeker als je de auto maar kort (<3 jaar) in je bezit is.
10. Ik wil zelf rijden
Je koopt met een Tesla eigenlijk een potentiële robotaxi. Ten minste, dat is het businessmodel van Tesla. Alles is er op gericht om de input van de rijder te minimaliseren. Of het nu gaat over de bediening van de ruitenwissers, groot licht inschakelen of de versnelling voor de rijrichting kiezen. De auto probeert het voor je te doen. Dat gaat niet altijd goed en moet je corrigeren. Hier leert het systeem van en wordt het steeds beter. Wil je dit allemaal niet, dan moet je niet bij Tesla zijn.
Vanaf 2025 mag je (deels) autonoom rijden met je Tesla. Wel nog actief opletten, maar de rest doet de auto zelf. Niet iedereen gelooft erin dat we deze stap gaan maken. Maar mocht het wel zo zijn, dan brengt de Tesla je zonder dat je iets zelf moet doen naar de plaats van bestemming. Dat kan je natuurlijk voor je zelf doen, maar je kan hier mogelijk over een paar jaar ook geld mee gaan verdienen (robotaxi).
Ook nu al kan je volop gebruik maken van ondersteunende systemen die je waarschuwen of corrigeren. Met Autopilot aan op de snelweg gaat bijna alles vanzelf. Moet je hier niets van hebben en wil je altijd volledig zelf rijden? Tja, dat kan meer dan prima in een Tesla, maar dan ga je ook een deel van de aanwezige technologie niet gebruiken.
Vanaf 2025 mag je (deels) autonoom rijden met je Tesla. Wel nog actief opletten, maar de rest doet de auto zelf. Niet iedereen gelooft erin dat we deze stap gaan maken. Maar mocht het wel zo zijn, dan brengt de Tesla je zonder dat je iets zelf moet doen naar de plaats van bestemming. Dat kan je natuurlijk voor je zelf doen, maar je kan hier mogelijk over een paar jaar ook geld mee gaan verdienen (robotaxi).
Ook nu al kan je volop gebruik maken van ondersteunende systemen die je waarschuwen of corrigeren. Met Autopilot aan op de snelweg gaat bijna alles vanzelf. Moet je hier niets van hebben en wil je altijd volledig zelf rijden? Tja, dat kan meer dan prima in een Tesla, maar dan ga je ook een deel van de aanwezige technologie niet gebruiken.