Laatste update: 21 juli 2024
Tesla maakt vier producten onder de vlag van Tesla Energy. Zonnepanelen en een compleet dak met in de pannen geïntegreerde zonnecollectoren. Beide zijn niet in Europa te verkrijgen. Voor de opslag thuis maken ze de Powerwall en voor nutsbedrijven de Megapack. Gelet op de vacatures die gezien zijn is Tesla bezig met het opzetten van een structuur voor de verkoop van Powerwalls in de Benelux.
Op deze pagina's over Tesla Energy geen verhaal over kilowatts en efficiency van thuisbatterijen of zonnepanelen, maar over het slim integreren van hardware, software en een visie op de toekomst die echt het verschil gaat maken! We moeten alleen nog even geduld hebben, maar dan wordt het wel zeer interessant. En daar zit ook het probleem!
Wil je alle technische details weten van de Telsa Energy producten dan is er een handige bibliotheek met alle technische documenten, multimedia-content en trainingsmiddelen voor gebruik tijdens de volledige levenscyclus van Tesla Energy-producten. Deze is hier te vinden.
Het installeren van zonnepanelen en een thuisbatterij klinkt interessant met de huidige energieprijzen. Maar het is in mijn optiek een kostbaar misverstand als je niet realiseert dat er meer is dan alleen (gedeeltelijk) te voorzien in de eigen energiebehoefte. Net als bij de auto’s is ook rondom de ambities van Tesla met hun energieproducten sprake van onbekendheid. Dat vraagt om een nadere uitleg. Met een belangrijk maar vooraf! De Tesla Energy producten zijn in Europa niet of maar zeer beperkt leverbaar. Dat gaat de komende jaren natuurlijk veranderen, maar is voor nu wel nog even een showstopper. De batterijproductie moet nog verder omhoog en de kosten naar beneden. Hoe Tesla dit verder gaat aanjagen hebben kunnen horen op Investor Day 2023.
Vraag naar zonnepanelen en thuisbatterijen neemt toe
Nu de energieprijzen omhoog schieten neemt de vraag naar zonnepanelen toe. Door het perspectief dat de overheid schetst met het stoppen van de salderingsregeling en de lage tarieven welke de energiemaatschappijen geven voor het terug leveren, maakt dat ook de belangstelling voor thuisbatterijen toeneemt. De zon schijnt overdag en energie verbruik je hoofdzakelijk in de avond. Met een beetje thuisbatterij kan je tot enkele dagen zware bewolking “overleven”.
Er is een grote diversiteit aan zonnepanelen op de markt. De panelen van Tesla zijn toppanelen, maar er zijn panelen te verkrijgen die hogere rendementen halen en/of goedkoper zijn. Net als bij de batterijen in de auto’s: het gaat er niet om op één kenmerk te excelleren, maar om de optimale balans. Een optimale balans voor zowel de consument als voor Tesla zelf. Naast zonnepanelen maakt Tesla ook Solarroof. Het hele dak is dan één groot zonnepaneel! Een nog moeizaam van de grond komend product. Niet zozeer het product zelf (de dakpan met zonnecellen), maar de installatiekosten zijn te hoog. Ik zou zeggen, voorlopig een focus op nieuwbouwhuizen waarbij de architect bij het ontwerp van het huis uitgaat van het plaatsen van een Tesla Solarroof. En voor bestaande huizen de Tesla zonnepanelen.
Een volgende stap is de thuisbatterij. Net als bij de zonnepanelen zijn er verschillende aanbieders van thuisbatterijen met een diversiteit aan specificaties. Bij Tesla heet de thuisbatterij Powerwall en is afhankelijk van de behoefte te koppelen tot 10 Powerwalls. Over het algemeen zal het plaatsen van 1 of 2 voldoende zijn, afhankelijk van het eigen verbruik. Ze kosten ongeveer € 8.000 ex BTW per stuk. De Powerwall met een omvormer heet Powerwall+. Het geheel wordt qua software geïntegreerd in de Tesla app. Je kan dus volledig monitoren hoeveel wordt opgewerkt, opgeslagen en terug geleverd. Dit is wat meerdere aanbieders tot op zekere hoogte ook kunnen bieden.
Nu de energieprijzen omhoog schieten neemt de vraag naar zonnepanelen toe. Door het perspectief dat de overheid schetst met het stoppen van de salderingsregeling en de lage tarieven welke de energiemaatschappijen geven voor het terug leveren, maakt dat ook de belangstelling voor thuisbatterijen toeneemt. De zon schijnt overdag en energie verbruik je hoofdzakelijk in de avond. Met een beetje thuisbatterij kan je tot enkele dagen zware bewolking “overleven”.
Er is een grote diversiteit aan zonnepanelen op de markt. De panelen van Tesla zijn toppanelen, maar er zijn panelen te verkrijgen die hogere rendementen halen en/of goedkoper zijn. Net als bij de batterijen in de auto’s: het gaat er niet om op één kenmerk te excelleren, maar om de optimale balans. Een optimale balans voor zowel de consument als voor Tesla zelf. Naast zonnepanelen maakt Tesla ook Solarroof. Het hele dak is dan één groot zonnepaneel! Een nog moeizaam van de grond komend product. Niet zozeer het product zelf (de dakpan met zonnecellen), maar de installatiekosten zijn te hoog. Ik zou zeggen, voorlopig een focus op nieuwbouwhuizen waarbij de architect bij het ontwerp van het huis uitgaat van het plaatsen van een Tesla Solarroof. En voor bestaande huizen de Tesla zonnepanelen.
Een volgende stap is de thuisbatterij. Net als bij de zonnepanelen zijn er verschillende aanbieders van thuisbatterijen met een diversiteit aan specificaties. Bij Tesla heet de thuisbatterij Powerwall en is afhankelijk van de behoefte te koppelen tot 10 Powerwalls. Over het algemeen zal het plaatsen van 1 of 2 voldoende zijn, afhankelijk van het eigen verbruik. Ze kosten ongeveer € 8.000 ex BTW per stuk. De Powerwall met een omvormer heet Powerwall+. Het geheel wordt qua software geïntegreerd in de Tesla app. Je kan dus volledig monitoren hoeveel wordt opgewerkt, opgeslagen en terug geleverd. Dit is wat meerdere aanbieders tot op zekere hoogte ook kunnen bieden.
De visie van Tesla
De combinatie zonnepanelen en thuisbatterijen is prima, maar het kan nog beter. Sterker nog, in mijn optiek een kostbaar misverstand als niet gerealiseerd wordt dat er meer is dan alleen (gedeeltelijk) voorzien in de eigen energiebehoefte. Je moet dan wel geloven in de toekomst welke Tesla voor ogen heeft met haar energieproducten en de integrale systeemaanpak. Met alleen zonnepanelen, een omvormer en een thuisbatterij mis je namelijk nog twee essentiële onderdelen: slimme software en een disruptieve energieleverancier. En juist hier gaat Tesla een stap verder dan vergelijkbare aanbieders. Bovendien is de kans groot dat Tesla de vereiste schaalomvang gaat realiseren.
Gebruikers van Powerwalls worden virtueel aan elkaar verbonden en vormen zo een collectief in een microgrid en een virtuele powerplant (VPP). Dat verbinden gaat via de bestaande infrastructuur van een neutrale netbeheerder. In Nederland is dit via Enexis en in België VREG (Vlaanderen). In onderstaande video wordt uitgelegd hoe zo'n microgrid werkt.
Een microgrid zorgt ervoor dat de opgeslagen energie onderling wordt gedeeld als dat nodig is. Hier is intelligente software voor nodig. Dit is juist de habitat van Tesla: hardware en software optimaal integreren. De software leert van iedere gebruiker en situatie. Doet dit al jaren en anticipeert zo naadloos op de toekomstige vraag en aanbod. De neurale netwerken leren continu en “weten” (voorspellen) wat er nodig is voor eigen gebruik (inclusief het opladen van de auto) en wat gedeeld kan worden met anderen. Die intelligente software van Tesla heet “Autobidder”! Dat is dus wat anders dan software om op een app te kunnen zien hoeveel energie opgewerkt en/of opgeslagen is. En dat brengt ons bij het misschien wel het meest essentiële onderdeel en bij de anderen aanbieders ontbrekende onderdeel: een disruptieve energieleverancier!
De combinatie zonnepanelen en thuisbatterijen is prima, maar het kan nog beter. Sterker nog, in mijn optiek een kostbaar misverstand als niet gerealiseerd wordt dat er meer is dan alleen (gedeeltelijk) voorzien in de eigen energiebehoefte. Je moet dan wel geloven in de toekomst welke Tesla voor ogen heeft met haar energieproducten en de integrale systeemaanpak. Met alleen zonnepanelen, een omvormer en een thuisbatterij mis je namelijk nog twee essentiële onderdelen: slimme software en een disruptieve energieleverancier. En juist hier gaat Tesla een stap verder dan vergelijkbare aanbieders. Bovendien is de kans groot dat Tesla de vereiste schaalomvang gaat realiseren.
Gebruikers van Powerwalls worden virtueel aan elkaar verbonden en vormen zo een collectief in een microgrid en een virtuele powerplant (VPP). Dat verbinden gaat via de bestaande infrastructuur van een neutrale netbeheerder. In Nederland is dit via Enexis en in België VREG (Vlaanderen). In onderstaande video wordt uitgelegd hoe zo'n microgrid werkt.
Een microgrid zorgt ervoor dat de opgeslagen energie onderling wordt gedeeld als dat nodig is. Hier is intelligente software voor nodig. Dit is juist de habitat van Tesla: hardware en software optimaal integreren. De software leert van iedere gebruiker en situatie. Doet dit al jaren en anticipeert zo naadloos op de toekomstige vraag en aanbod. De neurale netwerken leren continu en “weten” (voorspellen) wat er nodig is voor eigen gebruik (inclusief het opladen van de auto) en wat gedeeld kan worden met anderen. Die intelligente software van Tesla heet “Autobidder”! Dat is dus wat anders dan software om op een app te kunnen zien hoeveel energie opgewerkt en/of opgeslagen is. En dat brengt ons bij het misschien wel het meest essentiële onderdeel en bij de anderen aanbieders ontbrekende onderdeel: een disruptieve energieleverancier!
Disruptieve energieleverancier
De consument heeft een energieleverancier nodig die met de microgrid meedoet. Dat wil zeggen dat als er goedkope energie beschikbaar is, omdat het hard waait of de zon schijnt, de capaciteit van alle batterijen in de microgrid maximaal gebruik wordt. Feitelijk dus gratis vullen! Dan hebben de deelnemers in de microgrid de gratis energie in hun Powerwalls zitten. Bij elkaar opgeteld een gigantische batterij.
De consument heeft een energieleverancier nodig die met de microgrid meedoet. Dat wil zeggen dat als er goedkope energie beschikbaar is, omdat het hard waait of de zon schijnt, de capaciteit van alle batterijen in de microgrid maximaal gebruik wordt. Feitelijk dus gratis vullen! Dan hebben de deelnemers in de microgrid de gratis energie in hun Powerwalls zitten. Bij elkaar opgeteld een gigantische batterij.
Maar omgekeerd kan natuurlijk ook. Als de vraag naar energie hoog is, stijgt de prijs. Als er meer energie in de batterij zit dan nodig is voor eigen gebruik (denk weer aan die slimme software) verkoopt de energieleverancier “jouw” energie tegen een hogere prijs. Dit verklaart ook de naam van de software: autobidder! De software verhandelt continu de beschikbare energie en optimaliseert vraag en aanbod: autobidder en energieleverancier moeten geïntegreerd zijn én hetzelfde belang hebben. In de UK en Duitsland werkte Tesla samen met Octopus Energie. Begin 2023 is deze samenwerking gestopt. Hier is meer informatie te vinden over de Tesla Energy Plan i.s.m. Octopus. Eind 2022 is Tesla in de staat Texas zelf als energieleverancier begonnen onder de naam Tesla Electric. Mogelijk gaan dit dan nu ook op termijn in Europa zien.
Virtuele powerplant
Zo’n microgrid van Powerwall-eigenaren vormt feitelijk een virtuele powerplant (VPP). Het gaat niet om een grid met 10 of 20 Powerwalls, maar om duizenden. En dan is het voor netbeheerders ook interessant om met de virtuele powerplant het energienet te balanceren. Er hoeft bij een forse stijging van de vraag naar energie en/of bij een storing bij een centrale niet een backup-energiecentrale opgestart te worden, maar de virtuele powerplant aangesproken te worden. Dit levert gigantische kostenbesparingen op en de netbeheerder betaalt de Powerwall eigenaar als hij voor dit doel gebruik gemaakt heeft van de microgrid! Uiteraard is hier weer die slimme software voor nodig en de disruptieve energieleverancier. Disruptief omdat er geen belangen zijn in eigen kolen- en gascentrales en de focus ligt op het uitvoeren van de visie van Tesla!
Zo’n microgrid van Powerwall-eigenaren vormt feitelijk een virtuele powerplant (VPP). Het gaat niet om een grid met 10 of 20 Powerwalls, maar om duizenden. En dan is het voor netbeheerders ook interessant om met de virtuele powerplant het energienet te balanceren. Er hoeft bij een forse stijging van de vraag naar energie en/of bij een storing bij een centrale niet een backup-energiecentrale opgestart te worden, maar de virtuele powerplant aangesproken te worden. Dit levert gigantische kostenbesparingen op en de netbeheerder betaalt de Powerwall eigenaar als hij voor dit doel gebruik gemaakt heeft van de microgrid! Uiteraard is hier weer die slimme software voor nodig en de disruptieve energieleverancier. Disruptief omdat er geen belangen zijn in eigen kolen- en gascentrales en de focus ligt op het uitvoeren van de visie van Tesla!
Zakelijke markt
Er zijn nog twee Tesla Energy producten, maar dan voor de zakelijke en utiliteitsmarkt. Ook die horen bij de microgrid en virtuele powerplant. Industriële gebruikers hebben te weinig aan maximaal 10 Powerwalls. Voor hen is er de Powerpack. Zelfde werking als de Powerwall, maar dan groter. Ook weer met die slimme software. Echt interessant wordt de microgrid als de energiebeheerder Megapacks gaat toevoegen. Dat zijn supergrote batterijen en als ze tientallen van deze Megapacks samenvoegen zelf vervangers van energiecentrales. Alle wind- en zonne-energie gaat dan de batterijen in en wordt aangesproken als er geen zon schijnt of als het niet waait of als er netverstoringen zijn met grote pieken of uitval. Ook hier zet Tesla zelf ontwikkelde software in.
Er zijn nog twee Tesla Energy producten, maar dan voor de zakelijke en utiliteitsmarkt. Ook die horen bij de microgrid en virtuele powerplant. Industriële gebruikers hebben te weinig aan maximaal 10 Powerwalls. Voor hen is er de Powerpack. Zelfde werking als de Powerwall, maar dan groter. Ook weer met die slimme software. Echt interessant wordt de microgrid als de energiebeheerder Megapacks gaat toevoegen. Dat zijn supergrote batterijen en als ze tientallen van deze Megapacks samenvoegen zelf vervangers van energiecentrales. Alle wind- en zonne-energie gaat dan de batterijen in en wordt aangesproken als er geen zon schijnt of als het niet waait of als er netverstoringen zijn met grote pieken of uitval. Ook hier zet Tesla zelf ontwikkelde software in.
De toekomst
Particulier en klein zakelijk gebruik kan meer dan prima verduurzaamd worden met zo’n microgrid en virtual powerplant. Zonder grote netinfrastructuur aanpassingen. Op ongeveer de helft van huizen zonnepanelen en powerwalls en iedereen kan meedoen. Dus ook als je geen panelen hebt! Tesla biedt met het Tesla Energy Plan op sommige plaatsen in de wereld de optie om de installatie zelf te kopen of alleen te betalen voor het gebruik ervan. Tesla installeert dan op hun kosten de panelen en de Powerwall+. In beide gevallen stukken goedkoper dan de huidige opties. Sterker nog. Het zou in de toekomst zomaar kunnen zijn dat de opbrengst van de inzet van je eigen hardware in een VPP (dus de uitbetaling die je krijgt) de investering in de hardware (zonnepanelen en powerwall(s) dekt. Dan is de energie echt gratis.
De schoen wringt bij de bestaande energieleveranciers met dure energiecentrales en de politiek. Die hebben andere belangen dan die van de consumenten die in een microgrid gratis energie willen opwekken en onderling delen! We hebben geen energie probleem, maar een politiek probleem.
Particulier en klein zakelijk gebruik kan meer dan prima verduurzaamd worden met zo’n microgrid en virtual powerplant. Zonder grote netinfrastructuur aanpassingen. Op ongeveer de helft van huizen zonnepanelen en powerwalls en iedereen kan meedoen. Dus ook als je geen panelen hebt! Tesla biedt met het Tesla Energy Plan op sommige plaatsen in de wereld de optie om de installatie zelf te kopen of alleen te betalen voor het gebruik ervan. Tesla installeert dan op hun kosten de panelen en de Powerwall+. In beide gevallen stukken goedkoper dan de huidige opties. Sterker nog. Het zou in de toekomst zomaar kunnen zijn dat de opbrengst van de inzet van je eigen hardware in een VPP (dus de uitbetaling die je krijgt) de investering in de hardware (zonnepanelen en powerwall(s) dekt. Dan is de energie echt gratis.
De schoen wringt bij de bestaande energieleveranciers met dure energiecentrales en de politiek. Die hebben andere belangen dan die van de consumenten die in een microgrid gratis energie willen opwekken en onderling delen! We hebben geen energie probleem, maar een politiek probleem.
Waarom geen V2G bij Tesla?
Waarschijnlijk is het nu ook wel duidelijk waarom Tesla zijn auto’s niet uitrust met mogelijkheden voor vehicle-to-grid (V2G) functionaliteiten. De batterij in de auto is dan de thuisbatterij. Theoretisch kan dat, maar in de systeembenadering van Tesla is de batterij in de auto niet altijd beschikbaar in de microgrid. Want je gaat er natuurlijk ook mee rijden. En in de visie van Tesla gaat die auto straks toegevoegd worden aan een robotaxi netwerk en is die nauwelijks beschikbaar voor microgrid-toepassingen. De auto dus wel voor slimme energie-opslag ten behoeve van mobiliteit, maar niet voor het huis is mijn verwachting. Bovendien gaat de prijs van de batterijen verder dalen en is het koppelen van een dedicated thuisbatterij/Powerwall simpelweg de betere optie.
Het is allemaal geen luchtfietserij van Tesla. Op een aantal plaatsen in de wereld zijn ze aan het implementeren en zich door het mijnenveld van bureaucratie en belangen aan het wringen. Staat voor Staat. Land voor land. De jaarlijks productiecapaciteit van Powerwalls en Megapack uit de huidige fabrieken is volledig uitverkocht. Ze krijgen gewoon niet snel genoeg fabrieken gebouwd om de capaciteit te verhogen. De beschikbare batterijen worden verdeeld tussen auto’s en energieproductie. In Berlijn komt een fabriek voor batterijproductie en voor de productie van Tesla Energy producten!
Waarschijnlijk is het nu ook wel duidelijk waarom Tesla zijn auto’s niet uitrust met mogelijkheden voor vehicle-to-grid (V2G) functionaliteiten. De batterij in de auto is dan de thuisbatterij. Theoretisch kan dat, maar in de systeembenadering van Tesla is de batterij in de auto niet altijd beschikbaar in de microgrid. Want je gaat er natuurlijk ook mee rijden. En in de visie van Tesla gaat die auto straks toegevoegd worden aan een robotaxi netwerk en is die nauwelijks beschikbaar voor microgrid-toepassingen. De auto dus wel voor slimme energie-opslag ten behoeve van mobiliteit, maar niet voor het huis is mijn verwachting. Bovendien gaat de prijs van de batterijen verder dalen en is het koppelen van een dedicated thuisbatterij/Powerwall simpelweg de betere optie.
Het is allemaal geen luchtfietserij van Tesla. Op een aantal plaatsen in de wereld zijn ze aan het implementeren en zich door het mijnenveld van bureaucratie en belangen aan het wringen. Staat voor Staat. Land voor land. De jaarlijks productiecapaciteit van Powerwalls en Megapack uit de huidige fabrieken is volledig uitverkocht. Ze krijgen gewoon niet snel genoeg fabrieken gebouwd om de capaciteit te verhogen. De beschikbare batterijen worden verdeeld tussen auto’s en energieproductie. In Berlijn komt een fabriek voor batterijproductie en voor de productie van Tesla Energy producten!
Nog één product om het pakket compleet te maken
Om van het gas af te kunnen, ontbreekt het eigenlijk nog één product. Namelijk een HVAC (Heating, Ventilation and Airconditioning). Een energiezuinige en efficiënte manier om een huis te koelen, te verwarmen en van warm water te voorzien. Tesla heeft feitelijk alles al in huis om een dergelijk product te maken. In alle Tesla’s zit immers een enorm efficiënte warmtepomp met een luchtbehandelingssysteem met HEPA-filters en circuit om vloeistoffen te verwarmen en te koelen. Elon wuift het zeker niet weg als hij ernaar gevraagd wordt. Zijn antwoord is dat de focus ligt op de Tesla Cars/Robots en Tesla Energy. Toch is de algemene verwachting dat als het batterijtekort is opgelost en ze de productie van hun huidige producten in lijn hebben met de beschikbaarheid van batterijen dat ze wel degelijk een Tesla HVAC gaan introduceren. Dat zou het Tesla (Energy) ecosysteem compleet maken.
Om van het gas af te kunnen, ontbreekt het eigenlijk nog één product. Namelijk een HVAC (Heating, Ventilation and Airconditioning). Een energiezuinige en efficiënte manier om een huis te koelen, te verwarmen en van warm water te voorzien. Tesla heeft feitelijk alles al in huis om een dergelijk product te maken. In alle Tesla’s zit immers een enorm efficiënte warmtepomp met een luchtbehandelingssysteem met HEPA-filters en circuit om vloeistoffen te verwarmen en te koelen. Elon wuift het zeker niet weg als hij ernaar gevraagd wordt. Zijn antwoord is dat de focus ligt op de Tesla Cars/Robots en Tesla Energy. Toch is de algemene verwachting dat als het batterijtekort is opgelost en ze de productie van hun huidige producten in lijn hebben met de beschikbaarheid van batterijen dat ze wel degelijk een Tesla HVAC gaan introduceren. Dat zou het Tesla (Energy) ecosysteem compleet maken.