Laatste update: 19 januari 2024
Omdenken! Een Tesla kopen blijft een hoop geld bij aanschaf. Maar in het gebruik ga je wel geld terugverdienen ten opzichte van een auto met een verbrandingsmotor (ICE) en ook vaak ten opzichte ander volledig elektrische auto's (BEV). Kijk naar de totale kosten van het bezitten en rijden van een auto. Je moet omdenken!
Hieronder een overzicht van kostenposten en de besparingen. Ik reken met een bezit van 5 jaar en 30.000 km per jaar. Kosten die zowel voor een ICE als EV het zelfde zijn (verzekering en (winter)banden) neem ik niet mee! Wil je de totale kosten van het bezitten en rijden van een Tesla berekenen, horen deze er natuurlijk wel bij. Ook zakelijk is het aanschaffen van een Tesla Model 3 of Model Y interessant.
Ik gebruik onderstaande mijn Model 3 Standard Range Plus met een aanschaf in 2019 als voorbeeld.
De brandstofprijzen en energieprijzen zijn van een prijspeil midden 2021.
Ik gebruik onderstaande mijn Model 3 Standard Range Plus met een aanschaf in 2019 als voorbeeld.
De brandstofprijzen en energieprijzen zijn van een prijspeil midden 2021.
De aanschaf
De Model Y RWD kost nu circa € 44.000 incl. afleveringskosten en een Model 3 RWD € 44.000. Eventueel krijg je nog subsidie van € 2.950. Zowel met de M3 als de Y3 heb je een meer dan complete auto in de standaard kleur (nu Pearl White), met 18 inch Aero-wheels (lichtmetaal onder de aerodeksels!) of bij de Model Y 19 inch en standaard autopilot. Enhanced autopilot of full Self Driving kan je eventueel later bijkopen. Als je kijkt wat er allemaal op de basis versie zit, nog even los van de elektrische aandrijving en de 5-star veiligheid, dan moet je bij menig merk toch heel wat pakketten en opties aanvinken. Ik zal er een paar noemen die bij andere merken aardig in de papieren lopen:
Naast de aanschaf van de auto moet je ook op de kosten voor een laadpaal voor thuis rekenen. Een Tesla Wall Connector kost ongeveer € 535. Laten we zeggen dat inclusief installatie je € 1.500 kwijt bent. De Tesla-laadpaal kan je ook voor andere auto's gebruiken en de verwachtte levensduur is langer dan 5 jaar. Bovendien voegt het waarde toe aan je huis bij een eventuele verkoop.
De Model Y RWD kost nu circa € 44.000 incl. afleveringskosten en een Model 3 RWD € 44.000. Eventueel krijg je nog subsidie van € 2.950. Zowel met de M3 als de Y3 heb je een meer dan complete auto in de standaard kleur (nu Pearl White), met 18 inch Aero-wheels (lichtmetaal onder de aerodeksels!) of bij de Model Y 19 inch en standaard autopilot. Enhanced autopilot of full Self Driving kan je eventueel later bijkopen. Als je kijkt wat er allemaal op de basis versie zit, nog even los van de elektrische aandrijving en de 5-star veiligheid, dan moet je bij menig merk toch heel wat pakketten en opties aanvinken. Ik zal er een paar noemen die bij andere merken aardig in de papieren lopen:
- volledig (vegan) leren interieur met stuur- en stoelverwarming (stoelventilatie in de vernieuwde model 3), voorstoelen volledig elektrische verstelbaar en op te slaan in een gebruikersprofielen samen met spiegels, stuur en andere instellingen (verwarming, radio, e.d.)
- Navigatie met live file-informatie en life-time updates (google maps)
- Alarminstallatie met onder meer hellingshoek, GPS, Sentry (beelden ook via de app) en dashcam
- Autopilot (dodehoek, Lane-assist, noodstop, e.d.)
- Adaptieve cruise controle (TACC) (sturen, remmen en accelereren in dezelfde rijbaan)
- DAB-radio met USB en bluetooth, spotify en apple music integratie
- In de vernieuwde model 3 een entertainment- en climat control scherm achterin
- Elektrisch te openen en te sluiten kofferbak
- Climat control, warmtepomp en standverwarming (of koeling ) ook via app op afstand in te stellen
- Volledig glazen panorama dak
- Dubbel gelamineerd glas in alle portieren
- Toegang tot een dekkend netwerk van eigen SuperChargers
- Alle hardware voor toekomstig volledig zelfrijdend
Naast de aanschaf van de auto moet je ook op de kosten voor een laadpaal voor thuis rekenen. Een Tesla Wall Connector kost ongeveer € 535. Laten we zeggen dat inclusief installatie je € 1.500 kwijt bent. De Tesla-laadpaal kan je ook voor andere auto's gebruiken en de verwachtte levensduur is langer dan 5 jaar. Bovendien voegt het waarde toe aan je huis bij een eventuele verkoop.
De afschrijving
Dat is een lastige. De verwachting is dat een BEV, en zeker de Model 3 of Y, minder afschrijven omdat ze ook tweedehands gewild zijn en de overheid een subsidie gaat geven. Maar van de andere kant dalen de nieuwprijzen. De afschrijving kan hierdoor toch nog fors zijn als je de auto maar kort (<3 jaar) bezit. De waarde van een Tesla met de standaard FSD-hardware aan boord heeft nu nog niet zoveel waarde, maar wanneer level 3 op de snelweg toegestaan is of bijvoorbeeld het robotaxi netwerk (deels) beschikbaar is (level 4), wordt er extra waarde toegevoegd aan de auto. In geval van inzet als Robotaxi wordt er omzet gegenereerd met een Tesla. Het is afwachten wat een toenemende functionaliteit van FSD (beta) met de prijzen gaat doen. Als dit over 5 jaar zover is, dan is je Tesla mogelijk meer waard dan de aanschafprijs van nu! Laten we de kerk in het midden houden! Ik ga uit van een afschrijving van € 6.000 per jaar over een periode van 5 jaar (en 150.000 km). Mijn Model 3 SR+ uit 2019 zou dan in 2024 ongeveer € 20.000 moeten opbrengen bij een particuliere verkoop. Handelsprijzen liggen een 3 tot 5 duizend euro lager. Zoals aangegeven, met de FSD optie reeds aangekocht is dit mogelijk anders zodra er functionaliteiten die waarde toevoegen.
Dat is een lastige. De verwachting is dat een BEV, en zeker de Model 3 of Y, minder afschrijven omdat ze ook tweedehands gewild zijn en de overheid een subsidie gaat geven. Maar van de andere kant dalen de nieuwprijzen. De afschrijving kan hierdoor toch nog fors zijn als je de auto maar kort (<3 jaar) bezit. De waarde van een Tesla met de standaard FSD-hardware aan boord heeft nu nog niet zoveel waarde, maar wanneer level 3 op de snelweg toegestaan is of bijvoorbeeld het robotaxi netwerk (deels) beschikbaar is (level 4), wordt er extra waarde toegevoegd aan de auto. In geval van inzet als Robotaxi wordt er omzet gegenereerd met een Tesla. Het is afwachten wat een toenemende functionaliteit van FSD (beta) met de prijzen gaat doen. Als dit over 5 jaar zover is, dan is je Tesla mogelijk meer waard dan de aanschafprijs van nu! Laten we de kerk in het midden houden! Ik ga uit van een afschrijving van € 6.000 per jaar over een periode van 5 jaar (en 150.000 km). Mijn Model 3 SR+ uit 2019 zou dan in 2024 ongeveer € 20.000 moeten opbrengen bij een particuliere verkoop. Handelsprijzen liggen een 3 tot 5 duizend euro lager. Zoals aangegeven, met de FSD optie reeds aangekocht is dit mogelijk anders zodra er functionaliteiten die waarde toevoegen.
In de berekeningen op deze pagina laat ik een eventuele meer of minder afschrijving buiten beschouwing en ga er vanuit dat deze voorlopig vergelijkbaar zijn met een ICE. Voor de afschrijving van een Tesla is het afwachten wat fors toenemende functionaliteiten van FSD met de afschrijving gaan doen. Maar misschien heeft dat ook wel effect op de afschrijving van andere auto's dan een Tesla.
De besparingen zijn in 4 hoofdcategorieën onder te verdelen:
1. Brandstofbesparing
Rij je bijvoorbeeld net als ik 30.000 km per jaar en kost de benzine € 1,65 gemiddeld en rijdt de ICE 1 op 15 dan heb je 2.000 liter nodig.
Dat is op jaarbasis € 3.300. Per kilometer € 0,1067.
Met mijn Model 3 SR+ heb ik een verbruik op jaarbasis van afgerond 17 kW per 100 km, dus 5.100 kW voor 30.000 kilometer. Maar je gaat ook nog kW verbruiken vanwege Sentry, airco/verwarmen op afstand en andere kleine zaken in de auto die gebruik maken van de batterijen. Om ons niet rijk te rekenen, laten we dit ruim nemen met een factor 0,2. Het totaal verbruik is dan afgerond op jaarbasis 6.000 kW (per 1 kW range, 0,2 kW voor andere zaken). Laden doe ik op verschillende manier en met verschillende tarieven. Een inschatting is:
Dat is € 0,046 per kilometer (30.000 km op jaarbasis)
De laatste tijd zijn de energieprijzen fors hoger dan de tarieven welke we gewend waren. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de benzine prijs. Het zal ongeveer om het even blijven.
Per jaar bespaar ik dus € 3.300 - € 1.372,80 = € 1.927,20 aan brandstof. Over een periode van 5 jaar dus bijna € 10.000!
Laten hier door de onzekere energietarieven rekenen met de helft aan besparing: € 5.000 over een periode van 5 jaar.
Rij je bijvoorbeeld net als ik 30.000 km per jaar en kost de benzine € 1,65 gemiddeld en rijdt de ICE 1 op 15 dan heb je 2.000 liter nodig.
Dat is op jaarbasis € 3.300. Per kilometer € 0,1067.
Met mijn Model 3 SR+ heb ik een verbruik op jaarbasis van afgerond 17 kW per 100 km, dus 5.100 kW voor 30.000 kilometer. Maar je gaat ook nog kW verbruiken vanwege Sentry, airco/verwarmen op afstand en andere kleine zaken in de auto die gebruik maken van de batterijen. Om ons niet rijk te rekenen, laten we dit ruim nemen met een factor 0,2. Het totaal verbruik is dan afgerond op jaarbasis 6.000 kW (per 1 kW range, 0,2 kW voor andere zaken). Laden doe ik op verschillende manier en met verschillende tarieven. Een inschatting is:
- 70% thuis opladen a 21 cent per kW = € 940,80 per jaar (voorschot met € 65 pm laten verhogen) (21.000 km)
- 20% onderweg bij SuC a 25 cent per kW = € 320 per jaar (6.000 km)
- 5% onderweg opladen a 35 cent per kW = € 112,00 per jaar (1.500 km)
- 5% onderweg bij Suc gratis op referral (1.500 km)
Dat is € 0,046 per kilometer (30.000 km op jaarbasis)
De laatste tijd zijn de energieprijzen fors hoger dan de tarieven welke we gewend waren. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de benzine prijs. Het zal ongeveer om het even blijven.
Per jaar bespaar ik dus € 3.300 - € 1.372,80 = € 1.927,20 aan brandstof. Over een periode van 5 jaar dus bijna € 10.000!
Laten hier door de onzekere energietarieven rekenen met de helft aan besparing: € 5.000 over een periode van 5 jaar.
2. Geen wegenbelasting
In Nederland betaal je momenteel geen wegenbelasting voor een BEV! Tikt ook lekker aan over een periode van 5 jaar!
Massa rijklaar gewicht op het kenteken van mijn Model3 SR+ is 1.684 kg. Een benzine auto met hetzelfde gewicht zou in Limburg € 512 per jaar kosten. Over een periode van 5 jaar € 2.560. De wegenbelasting gaat in 2025 veranderen.
België/Vlaanderen
Ook in België wordt het elektrisch rijden gestimuleerd. Niet zoals bij ons door het niet hoeven te betalen van wegenbelasting, maar op andere manieren. Klik hier voor meer informatie.
3. Minder onderhoudskosten
Een vierde groot bespaarpunt zijn de onderhoudskosten. Deze heb je nauwelijks bij een Tesla. Kleine inspecties en vervangingen (luchtfilter, ruitenwissers, e.d.) kan je zelf doen! Instructiefilmpjes staan in je Tesla-account. De techniek is onderhoudsvrij. Ze adviseren je om jaarlijks de banden te rouleren en om de 2 jaar de remvloeistof te (laten) controleren. Om de 4 jaar de koelvloeistof van het batterijpakket controleren. Meer informatie over de onderhoud van je Model 3 is hier te vinden.
Ik heb toen ik mijn auto 4 jaar en 2 maanden had de eerste kosten voor onderhoud moeten maken. De 12v laagspanningsbatterij en buiten garantie de twee voorste draagarmen. Samen moet is € 335 afrekenen. Remvloeistof en koelvloeistof controleren en/of vervangen is nog niet aan de orde geweest.
Mijn vorige auto was een Mercedes Benz C180 automaat. Deze moest iedere 25.000 km een beurt hebben. Bij MB om en om een A (€ 369) en een B beurt (€ 419). Over een periode van 5 jaar € 1.945. Daarnaast in die 5 jaar remblokken voor € 225, bougies € 139 en verversen olie versnellingsbak € 348. In totaal € 2.657 in 5 jaar. Dat er in die 5 jaar ook een interieurfilter en remvloeistof hoort, laten we buiten beschouwing aangezien een Model 3 dit ook nodig heeft! Laten we bovendien zeggen je in die 5 jaar € 500 nodig hebt voor ander onderhoud aan je Model 3, dan is de besparing in totaal € 2.000.
In Nederland betaal je momenteel geen wegenbelasting voor een BEV! Tikt ook lekker aan over een periode van 5 jaar!
Massa rijklaar gewicht op het kenteken van mijn Model3 SR+ is 1.684 kg. Een benzine auto met hetzelfde gewicht zou in Limburg € 512 per jaar kosten. Over een periode van 5 jaar € 2.560. De wegenbelasting gaat in 2025 veranderen.
België/Vlaanderen
Ook in België wordt het elektrisch rijden gestimuleerd. Niet zoals bij ons door het niet hoeven te betalen van wegenbelasting, maar op andere manieren. Klik hier voor meer informatie.
3. Minder onderhoudskosten
Een vierde groot bespaarpunt zijn de onderhoudskosten. Deze heb je nauwelijks bij een Tesla. Kleine inspecties en vervangingen (luchtfilter, ruitenwissers, e.d.) kan je zelf doen! Instructiefilmpjes staan in je Tesla-account. De techniek is onderhoudsvrij. Ze adviseren je om jaarlijks de banden te rouleren en om de 2 jaar de remvloeistof te (laten) controleren. Om de 4 jaar de koelvloeistof van het batterijpakket controleren. Meer informatie over de onderhoud van je Model 3 is hier te vinden.
Ik heb toen ik mijn auto 4 jaar en 2 maanden had de eerste kosten voor onderhoud moeten maken. De 12v laagspanningsbatterij en buiten garantie de twee voorste draagarmen. Samen moet is € 335 afrekenen. Remvloeistof en koelvloeistof controleren en/of vervangen is nog niet aan de orde geweest.
Mijn vorige auto was een Mercedes Benz C180 automaat. Deze moest iedere 25.000 km een beurt hebben. Bij MB om en om een A (€ 369) en een B beurt (€ 419). Over een periode van 5 jaar € 1.945. Daarnaast in die 5 jaar remblokken voor € 225, bougies € 139 en verversen olie versnellingsbak € 348. In totaal € 2.657 in 5 jaar. Dat er in die 5 jaar ook een interieurfilter en remvloeistof hoort, laten we buiten beschouwing aangezien een Model 3 dit ook nodig heeft! Laten we bovendien zeggen je in die 5 jaar € 500 nodig hebt voor ander onderhoud aan je Model 3, dan is de besparing in totaal € 2.000.
4. Extra kosten bij een EV
Eerlijk is eerlijk! Mijn SR+ gaat in 5,6 seconden naar de honderd. Dat is verslavend! Gaat je zeker een setje extra achterbanden kosten in die 5 jaar. Onder mijn SR+ met 19 inch velgen zitten Hankook Ventus S1 evo3 banden in de maat 235/40R19. Ik weet niet of op de 18 inch standaard velgen ook deze banden zitten (maar dan in 18 inch). De 19 inch Hankook kosten € 175 per stuk. Laten we zeggen met monteren en dergelijk € 500 aan extra banden t.o.v. een ICE.
Een andere extra kostenpost kunnen de snelheidsovertredingen zijn. Enerzijds omdat de Model 3 snel accelereert rij je snel te hard en anderzijds omdat hij zo stil en comfortabel is merk je de snelheid niet. Maar ja, om bij extra kosten ten opzichte van een ICE snelheidsbekeuringen mee te nemen, is wat te gortig zullen we maar zeggen!
Eerlijk is eerlijk! Mijn SR+ gaat in 5,6 seconden naar de honderd. Dat is verslavend! Gaat je zeker een setje extra achterbanden kosten in die 5 jaar. Onder mijn SR+ met 19 inch velgen zitten Hankook Ventus S1 evo3 banden in de maat 235/40R19. Ik weet niet of op de 18 inch standaard velgen ook deze banden zitten (maar dan in 18 inch). De 19 inch Hankook kosten € 175 per stuk. Laten we zeggen met monteren en dergelijk € 500 aan extra banden t.o.v. een ICE.
Een andere extra kostenpost kunnen de snelheidsovertredingen zijn. Enerzijds omdat de Model 3 snel accelereert rij je snel te hard en anderzijds omdat hij zo stil en comfortabel is merk je de snelheid niet. Maar ja, om bij extra kosten ten opzichte van een ICE snelheidsbekeuringen mee te nemen, is wat te gortig zullen we maar zeggen!
Totale besparing
Totaal aan besparing t.o.v. ICE in een periode van 5 jaar bij de variabelen zoals hierboven weergegeven:
ad. 1. Besparing op brandstofbesparing € 9.636 of € 5.000 als de energieprijzen hoog blijven
ad. 2. Besparing Wegenbelasting € 2.560 (afhankelijk van wat na 2025 gaat gebeuren)
ad. 3. Onderhoud € 2.000
ad. 4. Extra kosten € 500
Totale besparing € 10.000 tot € 14.196 (afhankelijk van brandstofbesparing)
Totale besparing over een periode van 5 jaar in een slecht scenario is € 10.000. Dat is per maand (60 maanden) € 165.
Ga met deze bedragen maar eens omdenken! Mocht je tot aanschaf overgaan, kijk dan hier over hoe het bestellen in zijn werk gaat!
ad. 1. Besparing op brandstofbesparing € 9.636 of € 5.000 als de energieprijzen hoog blijven
ad. 2. Besparing Wegenbelasting € 2.560 (afhankelijk van wat na 2025 gaat gebeuren)
ad. 3. Onderhoud € 2.000
ad. 4. Extra kosten € 500
Totale besparing € 10.000 tot € 14.196 (afhankelijk van brandstofbesparing)
Totale besparing over een periode van 5 jaar in een slecht scenario is € 10.000. Dat is per maand (60 maanden) € 165.
Ga met deze bedragen maar eens omdenken! Mocht je tot aanschaf overgaan, kijk dan hier over hoe het bestellen in zijn werk gaat!
Lease
Als je een Tesla van je werkgever mag leasen, is dit onder het huidige belastingregime natuurlijk zeer interessant. Klik hier voor rekenvoorbeelden van een zakelijke aanschaf. Ik ben wel benieuwd wat de leasemaatschappijen gaan doen met de Tesla als de leasetermijn voorbij is. Lease je de auto bij Tesla zelf is er bijvoorbeeld geen optie om hem na de leaseperiode te kopen. Tesla gaat ze inzetten in het Robottaxi netwerk, dat zeker over 5 jaar ergens in de VS wel toegestaan is! Als Europa tegen die tijd ook zo ver is, wat zullen de leasemaatschappijen dan doen? Zelf een netwerk opzetten? Meer hierover is hier te vinden.
Als je een Tesla van je werkgever mag leasen, is dit onder het huidige belastingregime natuurlijk zeer interessant. Klik hier voor rekenvoorbeelden van een zakelijke aanschaf. Ik ben wel benieuwd wat de leasemaatschappijen gaan doen met de Tesla als de leasetermijn voorbij is. Lease je de auto bij Tesla zelf is er bijvoorbeeld geen optie om hem na de leaseperiode te kopen. Tesla gaat ze inzetten in het Robottaxi netwerk, dat zeker over 5 jaar ergens in de VS wel toegestaan is! Als Europa tegen die tijd ook zo ver is, wat zullen de leasemaatschappijen dan doen? Zelf een netwerk opzetten? Meer hierover is hier te vinden.