TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • 21 verwachtingen
    • Tesla Senior
    • Battery Day
    • Kleintje Tesla
    • Wie zit er naast?
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Wat weten we over de Model Y uit Berlijn?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Alles over range en laden!
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring 1e jaar
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

De besparingen met  een Tesla

Laatste keer bijgewerkt: 20 januari 2021
Omdenken!
Een Tesla kopen blijft een hoop geld bij aanschaf. Maar in het gebruik ga je wel geld terugverdienen ten opzichte van een auto met een verbrandingsmotor (ICE). Je moet omdenken! Hieronder een overzicht van kostenposten en de besparingen. Ik reken met een bezit van 5 jaar en 30.000 km per jaar. Kosten die zowel voor een ICE als EV het zelfde zijn (verzekering en (winter)banden) neem ik niet mee! Wil je de totale kosten van het bezitten en rijden van een Tesla berekenen, horen deze er natuurlijk wel bij. Ook zakelijk is het aanschaffen van een Tesla Model 3 of Model Y interessant. 

Ik gebruik onderstaande mijn Model 3 Standard Range Plus als voorbeeld.
De aanschaf
De Standard Range Plus kost € 47.998 incl. afleveringskosten. Dan heb je een meer dan complete auto in de standaard kleur (nu Pearl White), met Aero-wheels (lichtmetaal onder de aerodeksels!) en standaard autopilot. Full Self Driving en premium connectiviteit kan je eventueel later bijkopen. Als je kijkt wat er allemaal op de SR+ zit, nog even los van de elektrische aandrijving en de 5-star veiligheid, dan moet je bij menig merk toch heel wat pakketten en opties aanvinken. Ik zal er een paar noemen die bij andere merken aardig in de papieren lopen:
  • volledig (vegan) leren interieur met stoelverwarming (stoelverwarming in de SR+ softwarematig alleen op de voorstoelen (via software-update voor € 300 ook op de achterbank), voorstoelen volledig elektrische verstelbaar en op te slaan in een gebruikersprofiel samen met spiegels, stuur en andere presets.
  • Navigatie met live file-informatie en life-time updates (google maps) 
  • Alarminstallatie met ondermeer hellingshoek, GPS, Sentry en dashcam
  • Autopilot (dodehoek, Lane-assist, noodstop, e.d.)
  • Adaptieve cruise controle (TACC) (sturen, remmen en accelereren in dezelfde rijbaan)
  • DAB-radio met USB en bluetooth
  • Elektrische kofferbak
  • Climat control, warmtepomp en standverwarming (of koeling ) via app
  • Volledig glazen dak 
  • Toegang tot een dekkend netwerk van eigen SuperChargers 
Foto
De afschrijving
Dat is een lastige. Wat mij betreft om twee hoofdredenen. Ten eerste: we hebben geen ervaringsgegevens. Dus wat een Model 3 nu echt afschrijft is gebaseerd op een aanname met ICE of totaal andere, grotere of minder geavanceerde EV's. De verwachting is dat EV's, en zeker de Model 3,  minder afschrijven omdat ze ook tweedehands gewild zijn en de overheid een subsidie gaat geven (ihkv het klimaatakkoord 2019). Ten tweede: de waarde van een Model 3 met de standaard FSD-hardware aan boord. Wanneer het robottaxi netwerk (deels) beschikbaar is, wordt er omzet gegenereerd met de Model 3. De hoeveelheid omzet bepaalt de marktwaarde. Als dit over 5 jaar zover is, dan is je Model 3 mogelijk meer waard dan de aanschrijf prijs van nu! Laten we de kerk in het midden houden! Ik ga uit van een afschrijving van € 3.500 per jaar over een periode van 5 jaar (en 150.000 km). Een Model 3 SR+ uit 2019 zou dan in 2024 ongeveer € 32.000 moeten opbrengen.

Eind 2021 rolt volgens de huidige planning de Model 3 ook in Europa van de band. De verwachting is dat de Europese Model 3 goedkoper is dan de auto's die nu uit de VS komen. De transportkosten en importheffingen vervallen immers. Ik ga er voor nu maar vanuit dat de Model 3 SR+ in 2021 op hetzelfde prijspeil zit als de Model 3 in 2019. In de tussenliggende jaren zal de prijs wel iets omhoog gaan.  
Brandstofbesparing
​
Rij je bijvoorbeeld net als ik 30.000 km per jaar en kost de benzine € 1,65 gemiddeld en rijdt de ICE 1 op 15 dan heb je 2.000 liter nodig.
​Dat is op jaarbasis € 3.300. Per kilometer € 0,1067.  

Ik verwacht van de Model 3 SR+ een verbruik op jaarbasis van 18 kW per 100 km, dus 5.400 kW voor 30.000 kilometer.  Maar je gaat ook nog kW verbruiken vanwege Sentry, airco/verwarmen op afstand en andere kleine zaken in de auto die gebruik maken van de batterijen. Om ons niet rijk te rekenen, laten we dit ruim nemen met een factor 0,2. Het totaal verbruik is dan afgerond op jaarbasis 6.400 kW (per 1 kW range, 0,2 kW voor andere zaken). Laden doe ik op verschillende manier en met verschillende tarieven. Een inschatting is:
  • 70% thuis opladen a 21 cent per kW = € 940,80 per jaar (voorschot met € 65 laten verhogen) (21.000 km)
  • 20% onderweg bij SuC a 25 cent per kW = € 320 per jaar (6.ooo km)
  • 5% onderweg opladen a 35 cent per kW = € 112,00 per jaar (1.500 km)
  • 5% onderweg bij Suc gratis op referral (1.500 km)
Totale kosten aan kW: € 1.372,80 per jaar.
​Dat is € 0,046 per kilometer (30.000 km op jaarbasis)

Per jaar bespaar ik dus € 3.300 - € 1.372,80 = € 1.927,20 per jaar aan brandstof. Over een periode van 5 jaar dus bijna € 10.000! ​​
Foto
Foto
Geen wegenbelasting 
In Nederland betaal je momenteel geen wegenbelasting voor een EV! Tikt ook lekker aan over een periode van 5 jaar! 
Massa rijklaar gewicht op het kenteken van mijn Model3 SR+ is 1.684 kg. Een benzine auto met hetzelfde gewicht zou in Limburg € 512 per jaar kosten.
Over een periode van 5 jaar € 2.560.

België/Vlaanderen
​Ook in België wordt het elektrisch rijden gestimuleerd. Niet zoals bij ons door het niet hoeven te betalen van wegenbelasting, maar op andere manieren. Klik hier voor meer informatie.  

Minder onderhoudskosten
Een derde groot bespaarpunt zijn de onderhoudskosten. Deze heb je nauwelijks bij een Model 3. Kleine inspecties en vervangingen (luchtfilter, ruitenwissers, e.d.) kan je zelf doen! Instructiefilmpjes staan in je Tesla-account. De techniek is onderhoudsvrij. Ze adviseren je om jaarlijks de banden om te rouleren en om de 2 jaar de remvloeistof te (laten) controleren. Om de 4 jaar de koelvloeistof van het batterij-pakket controleren. Meer informatie over de onderhoud van je Model 3 is hier te vinden.

Mijn vorige auto was een Mercedes Benz C180 automaat. Deze moest iedere 25.000 km een beurt hebben. Bij MB om en om een A (€ 369) en een B beurt (€ 419). Over een periode van 5 jaar € 1.945. Daarnaast in die 5 jaar remblokken v00r € 225, bougies € 139 en verversen olie versnellingsbak € 348.  In totaal € 2.657 in  5 jaar. Dat er in die 5 jaar ook een interieurfilter en remvloeistof hoort, laten we buiten beschouwing aangezien een Model 3 dit ook nodig heeft! Laten we bovendien zeggen je in die 5 jaar € 500 nodig hebt voor ander onderhoud aan je Model 3, dan is de besparing in totaal € 2.000.
Foto
Extra kosten bij een EV
Eerlijk is eerlijk! De SR+ gaat in 5,6 seconden naar de honderd. Dat is verslavend! Gaat je zeker een setje extra achterbanden kosten in die 5 jaar. Onder mijn SR+ met 19 inch velgen zitten Hankook Ventus S1 evo3 banden in de maat 235/40R19.  Ik weet niet of op de 18 inch standaard velgen ook deze banden zitten (maar dan in 18 inch). De 19 inch Hankook kosten € 175 per stuk. Laten we zetten met monteren en dergelijk € 500 aan extra banden t.o.v. een ICE.  

Een andere extra kostenpost kunnen de snelheidsovertredingen zijn. Enerzijds omdat de Model 3 snel accelereert rij je snel te hard en anderzijds omdat hij zo stil en comfortabel is merk je de snelheid niet. Maar ja, om bij extra kosten ten opzichte van een ICE snelheidsbekeuringen mee te nemen, is wat te gortig zullen we maar zeggen! 
Totaal aan besparing t.o.v. ICE in een periode van 5 jaar bij de variabelen zoals hierboven weergegeven:
Brandstofbesparing € 9.636
Wegenbelasting € 2.560
​Onderhoud € 2.000
totaal € 14.196

Extra kosten SR+: € 500
Totale besparing over een periode van 5 jaar: € 13.696. Dat is per maand (60 maanden) € 228. 
Reken je ook nog eens met € 1.250 euro minder afschrijving per jaar, kan bespaar je in een periode van 5 jaar bijna € 20.000!

Ga met deze bedragen maar eens omdenken!
​Mocht je tot aanschaf overgaan, kijk dan hier over hoe het bestellen in zijn werk gaat!
Lease
Als je een Tesla van je werkgever mag leasen, is dit onder het huidige belastingregime natuurlijk zeer interessant. Klik hier voor rekenvoorbeelden van een zakelijke aanschaf.  Ik ben wel benieuwd wat de leasemaatschappijen gaan doen met de Tesla als de leasetermijn voorbij is. Lease je de auto bij Tesla zelf is er bijvoorbeeld geen optie om hem na de leaseperiode te kopen. Tesla gaat ze inzetten in het Robottaxi netwerk, dat zeker over 5 jaar ergens in de VS wel toegestaan is! Als Europa tegen die tijd ook zo ver is, wat zullen de leasemaatschappijen dan doen? Zelf een netwerk opzetten? Meer hierover is hier te vinden. 
Kosten bezine versus kWh
Elektrisch laden kan altijd goedkoper is een informatieve website met heel veel informatie over de verschillende laadmogelijkheden en hun prijzen. Neem er eens kijkje. Klik hier om naar de website te gaan.

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2021
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • 21 verwachtingen
    • Tesla Senior
    • Battery Day
    • Kleintje Tesla
    • Wie zit er naast?
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Wat weten we over de Model Y uit Berlijn?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Alles over range en laden!
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring 1e jaar
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires