TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Model Y
(uit Berlijn)

Laatste update: 8 februari 2023
Laatste nieuwtjes:
- Blauwe Model Y gesport
- Waar komt mijn Model Y vandaan?

- Prijzen van de Model Y zijn fors verlaagd. De RWD versie kost nu € 46.990!
- De performance-uitvoering heeft nu ook een track-mode
Blauwe Model Y gespot in Berlijn
Tesla bouwt in Giga Berlijn de Model Y Long Range en Performance in de kleuren wit, zwart en sinds kort ook Quick Silver. De kleur Midnight Cherry Red is ook al gesignaleerd, maar nog niet op auto's welke klaar staan voor transport. Nu is een Model Y in het blauw gesignaleerd. De geruchten gaan dat dit om de nieuwe kleur Abyss Blue Multicoat gaat. Dat is misschien nog wat te kort door bocht. De kans is echter groot dat in de tweede helft van het jaar we ook de nieuwe kleur blauw in Berlijn van de band zien rollen.
Picture
Waar komt mijn Y vandaan?
Als je nu een Model Y besteld kan het onzeker zijn waar deze geproduceerd wordt. Er zijn twee mogelijkheden: Giga Berlijn of Giga Shanghai. Uitgesloten is dat hij vanuit Giga Texas of Fremont komt. Berlijn produceert momenteel de Model Y Long Range en de Model Y Performance. Shanghai maakt naast deze twee varianten ook de Model Y RWD. Heb je een RWD besteld, dan komt deze vooralsnog 100% zeker uit Shanghai. Op enig moment, mogelijk nog in 2023, gaat er ook in Berlijn een RWD-versie gebouwd worden.

Een nu te bestellen Model Y Performance komt 100% zeker uit Berlijn. Alleen bij de Model Y Long Range is het allemaal onduidelijk. Wil je 100% een Long Range uit Berlijn dan moet je de kleur Quick Silver of Midnight Cherry Red bestellen. Die komt 100% zeker uit Berlijn. Alle andere kleuren van de Long Range worden zowel in Berlijn als in Shanghai gemaakt. Momenteel is de kans op een Long Range uit Shanghai groter dan uit Berlijn. De Long Rang uit Berlijn worden vooral geëxporteerd. Maar steeds meer Longe Range versie vinden ook hun weg in Europa. Dat gaat in 2023 alleen maar toenemen.

Zowel in Shanghai als in Berlijn wordt nog geen Model Y met de 4680 batterij geproduceerd met een dragend batterijpakket en de twee gietstukken voor- en achter. De verwachting is dat dit in de loop van 2023 gaat veranderen.

Kortom: je weet het pas zeker als je een vin-nummer krijgt toegewezen. Dan kan je onder meer hier opzoeken waar hij geproduceerd is.
Prijsverlaging
Per 13 januari heeft Tesla de prijzen van de Model Y (en de Model 3) fors verlaagd. De RWD kost nu € 46.990. De Longe Range € 53.990 en de Performance € 63.990. Een beetje zuur voor de (privé) kopers die de afgelopen weken de auto in ontvangst hebben genomen. Nooit lekker als je het gevoel hebt dat je te veel betaald hebt. Heb je nog een auto in bestelling dan krijg de nieuwe prijzen.

Voor potentiële kopers wordt de lat om tot een koopbeslissing te komen natuurlijk steeds lager. De komende jaren betaal je ook nog eens geen wegenbelasting, geen onderhoud en heb je lagere verbruikskosten per kilometer dan bij benzine.
Witte bekleding
Het heeft lang geduurd, maar de eerste Model Y's met een witte bekleding staan klaar om op de trailer geladen te worden. Op onderstaande video van Tobias Lindh bij circa 31.00 draait de drone langs auto die klaar staan voor transport. Zeker één QuickSilver uitvoering heeft de witte bekleding.
VIN 2023 aanpassingen Model Y
Langzaam druppelen de veranderingen binnen welke Tesla heeft doorgevoerd voor de Model Y met een 2023 VIN-nummers. Nog niet helemaal duidelijk of en wanneer de Model Y uit Berlijn en/of de Model Y/3 uit Shanghai ook per direct deze verbeteringen krijgen:
- zitting achterbank met 30mm verlengd
- nieuwe nood-ontgrendeling op de achterportieren
- onderstel aangepast (er waren klachten over de hardheid van het onderstel in de Model Y RWD en LR versies)
- geen ultrasonic sensors meer, Tesla Vision gaat deze functie overnemen
- mogelijk nieuwe repeater- en b-stijl camara's (hogere resolutie?) 
Picture
Picture
Twee nieuwe kleuren
Het zat er langer aan te komen, zie hieronder het item over de lakkleuren, maar nu is het officieel bevestigd. De kleur rood en grijs voor de Model Y uit Berlijn is bekend. Grijs wordt Quicksilver. Een lichtere kleur grijs dan de bestaande kleur grijs. Meerlaags gespoten in de nieuwe lakstraat. Rood draagt de naam Midnight Cherry Red. Een mooie diepe kleur rood. De meerprijs is € 3.000 respectievelijk € 3.200. Reeds bestelde auto's in grijs of rood krijgen de nieuw kleur. Mits hij uit Berlijn komt. Want Shanghai krijgt deze kleuren niet!
Picture
Picture
Model Y RWD is nu ook te bestellen!
Op vrijdag 26 augustus 2022 verscheen de Model Y RWD in de configurator voor € 49.990! Dat is een ongekend scherpe prijs. Zeker als je bedenkt dat de total cost of ownership bij een Tesla lager is dan bij auto's met een verbrandingsmotor. In combinatie met de aanwezige hardware voor toekomstig volledig zelfstandige besturing en het Supercharger netwerk een ijzersterk aanbod!

Het rijbereik is met 455 km WLTP voor de meeste gebruikers een prima afstand (in de praktijk bij regen, koude en dergelijk dan ongeveer 300 km). Bij Tesla geen vanaf prijzen! Dus ook deze Model Y RWD is zeer compleet uitgerust. De RWD heeft een acceleratie van 6,9 seconden naar de 100 en dezelfde top als de long range (219 km/u).

De huidige Model Y RWD komt (vooralsnog) uit Shanghai! Na de upgrade van de fabriek maken ze daar nu circa 22.000 Model Y en Model 3's per week! Door de hoge mate van efficiënt en het in massa produceren zijn de bouwkosten laag. De Model Y RWD uit Giga Shanghai heeft geen structureel batterijpakket, maar dezelfde LFP batterijen als in de Model 3 RWD  en alleen een gietstuk achter. In de configurator is de Model Y RWD niet in de twee nieuwe kleuren te bestellen. 

Feitelijk maakt het ook niet uit, Berlijn en Shanghai zijn gloednieuwe fabrieken en maken beide auto's met dezelfde kwaliteit en hetzelfde interieur en exterieur. Welke batterijen en bouwproces gebruikt wordt weten we pas als ze afgeleverd zijn!

De opties en de prijzen van die opties zijn voor Model Y RWD dezelfde als bij de LR/P uitvoeringen. Wit is zonder meerkosten, voor de 4 andere exterieur kleuren betaal je een meerprijs. Hij kan ook besteld worden met een trekhaak en eventueel andere velgen. Uiteraard ook te bestellen met het witte interieur. Alle hardware voor toekomstig FSD is ook bij de RWD aanwezig. Aanschaf van het softwarepakket (AEP of FSD) bepaalt de functionaliteit. Meer informatie over FSD is hier te vinden.

In het plaatsje Grûnheide, vlak bij Berlijn heeft Tesla de eerste fase van Giga Berlijn operationeel. Het is de productielocatie van de MIG (Made in Germany) Model Y. De geïnstalleerde capaciteit is goed voor 500.000 auto's per jaar. Later zullen daar nog meer productiefaciliteiten komen voor  de bouw  van andere Tesla's, zoals bijvoorbeeld de Model 3. Er wordt ook een on-site batterij fabriek gebouwd voor de productie van de nieuwe 4680-batterij.  Eind augustus 2021 is Tesla in Europa overigens al begonnen met het leveren van de Model Y Long Range, alleen deze wordt in China gemaakt (MIC).
Foto
Model Y LR op transport (13/8) (bron: T. Lindh)
Foto
Steeds meer Model Y LR komen uit Giga Berlijn (bron: T. Lindh)
Met de Model Y zet Tesla een begerenswaardige alleskunner in de markt. In 2022/2023 wordt de Model Y de best verkopende auto wereldwijd. Zeker als de goedkopere Model Y RWD beschikbaar komt (nu alleen nog in China). De Model Y is een heel ruime gezinsauto (SUV) in 5-zits en later ook in een 7-zits configuratie. Bij Tesla geen lage vanaf prijzen en dan nog ter waarde van een kleine middenklasser aan opties moeten toevoegen. Nagenoeg alles wat je wenst zit er standaard op! In- en exterieur kleur uitkiezen en eventueel andere velgen aanvinken, klaar! Achteraf kan hij bij een servicecenter voorzien worden van een trekhaak (1.600kg trekgewicht) en/of winterbanden.

Met bovengemiddelde prestaties bij de Long Range en sportauto prestaties bij de Performance uitvoering. De efficiency van de aandrijflijn (accupakket en motoren) is toonaangevend. Resulterend in een rijbereik dat nagenoeg alle mobiliteitswensen invult. De bouwkwaliteit is op het niveau van de grootse Duitse merken gekomen. Premium uitstraling, zonder alle knopjes en opsmuk. Gewoon strak gebouwd, opgeruimd interieur en voorzien van een razendsnel multifunctioneel display. Je gaat dit ontwerp pas echt waarderen als je het niet meer hebt!

Gemiddeld iedere twee weken over-the-air een software-update met verbeteringen, nieuwe functionaliteiten en kaartupdates. Zo blijft de auto actueel zonder bijkomende kosten. Er zijn ook geen kosten voor periodiek onderhoud. Want er zijn geen intervallen met dure onderhoudsbeurten. Alleen als er buiten de garantie iets stuk gaat zijn er extra kosten. Of bij het vervangen van zaken als ruitenwisserbladen, ruitensproeiervloeistof, banden en de interieurluchtfilter (HEPA). Of na een paar jaar het controleren en mogelijk verversen van de remvloeistof. Remblokken bijna niet, want remmen gaat grotendeels op de motor (one-pedal-drive).

Een niet te onderschatten bonus is het toegang tot het Europees dekkend Supercharger netwerk, met per locatie een fors aantal laadpalen. Dat laatste is iets wat andere netwerken de komende jaren gewoonweg niet te bieden hebben. Dan hebben we het nog niet over de relatief lage prijs per kW, de laadsnelheden, de integratie met de software in de auto (bijv. navigatie en accu voorverwarmen) en de eenvoud zonder laadpassen of andere aanmeldingsprocedures.

De allerbelangrijkste functionaliteit en mogelijk wel het meest essentiële element bij een aankoopbeslissing:
de auto heeft standaard alle hardware aan boord voor volledig zelfrijdende besturing. Dat maakt de auto future proof, zeker bij een privé aankoop. Autopilot met de geavanceerde ADAS-systemen is gratis. Je kan softwarematig, ook achteraf, nog upgraden naar Enhanced Autopilot of Full Self Driving. Onder aan deze pagina meer over Tesla Vision en FSD.
Foto
Foto

Productie Model Y Long Range van start

De productie van de Model Y Long Range is van start gegaan. Tesla bouwt niet op bestelling maar in batches. Koppeling van een VIN-nummer aan een bestelling gebeurd pas na de productie. Voorlopig zijn we alleen maar witte en zwarte Model Y's Peformance en Long Range op de parkeerplaatsen klaar staan voor transport. Het witte interieur en andere exterieurkleuren zijn niet waargenomen. Maar ook dat kan niet lang meer duren.

Model Y Performance is als eerste geleverd

De Model Y Performance is de eerste Tesla die geleverd wordt vanuit Giga Berlijn. Hij heeft een rijbereik van 514 km. In de kleuren wit en zwart wordt deze auto, bij nu bestellen, nog in 2022  geleverd. In de overige kleuren wordt de aflevering pas in 2023. In het wit en zonder extra opties kost deze versie incl afleveringskosten € 71.010, Het wordt geleverd met een non-structural-batterypack van LG in het formaat 2170 (zie ook hieronder). Hieronder een eerste review van de Model Y Performance uit Giga Berlijn.

Foto
Foto
Foto
Wanneer komen er nieuwe hardware updates? Het is bij Tesla moeilijk te zeggen wanneer er een nieuwe hardware update in de auto zit. Ze wachten niet met updates op modeljaren. Ze voeren meerdere verbetering per week door. Vaak onderhuids en niet altijd voor de consument leidend tot nieuwe functionaliteiten. Wat wel op basis van de historie gezegd kan worden is dat een item welke voor het eerst in een model uit Shanghai gesignaleerd is, uiteindelijk ook zo geproduceerd gaat worden in Fremont. Of andersom. En natuurlijk ook in Berlijn en Austin. Er zit ook meestal niet heel veel tijd tussen. Ik verwacht tussen MIG (Made in Germany) en MIC (Made in China) geen verschillen qua hardware met een directe impact op de functionaliteiten. Onderhuids is wat anders. Wat op het moment van bestellen op de Tesla-website staat is leidend. Soms heb je geluk en krijg je een auto met nieuwe hardware die er niet op stond bij het bestellen.

Wanneer je moet bestellen of, als het kan, de feitelijke levering uitstelt, ligt ook een beetje waar je zelf op wilt wachten. De 4680 batterij, de 7 zits, e.d? De kleine hardware-updates zijn continu en het is lastig hierop te anticiperen. De laatste weken/maanden zijn toegevoegd: stuurverwarming, AMD Ryzen chip, dubbel gelamineerd glas achter, ruitenwisserverwarming, 12v lithium batterij, matrix-led koplampen, een hoedenplank, e.d.

Je weet niet waar ze aan werken…... Nieuwe hardware voor FSD gaat nog even duren (FSD 4 wordt nu gezegd pas bij de Cybertruck). Maar de 5g module zal wel ergens in 2022 gaan gebeuren. Een vorm van adaptieve vering blijft steeds terugkomen als gerucht voor de Model Y. Verwacht ik overigens niet, maar je weet het nooit! Er gaan ook geruchten dat de bedieningshendels achter het stuur bij de Model 3 en Model Y gaan verdwijnen. Zoals als bij de Model S/X. Softwarematig worden regelmatig nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Soms voor iedereen, soms afhankelijk van de hardware in de auto. Bijvoorbeeld de boombox. Werkt alleen bij de auto’s met een externe speaker.
Prijs FSD. De prijs van FSD gaat zeker omhoog dit jaar. Ik denk zodra er voor Europa nieuwe functionaliteiten komen. Ergens einde 2022 is mijn verwachting (half jaar verschoven). Vanaf Q2 krijgen alle Tesla's, dus ook de Model Y uit Berlijn, geen radar meer. Dat betekent dat vanaf april Tesla Vision in Europa geïntroduceerd wordt. Dat is nu alleen in Noord-Amerika het geval. Meer over Tesla Vision is verderop op deze pagina te vinden.
Model Y met de 4680 batterij? De productiefaciliteit hiervoor wordt nog gebouwd. Het duurt nog wel even voordat de productie van voldoende omvang is om over te schakelen naar een structural-batterypack met de 4680. Waarschijnlijk ook eerst alleen voor de performance versie. Misschien eind dit jaar, maar eerder begin 2023 is mijn verwachting.

Lak

Giga Berlijn krijgt volgens Elon de wereld meest geavanceerde lakstraat.  Het wordt een lakstraat van de Italiaanse firma Geico Taikisha. Ze leveren lakstraten aan onder meer de BMW en Audi.
Het is natuurlijk goed om te lezen dat de MIG MY andere lakkwaliteit krijgt dan de auto's uit Fremont. Zeker in eerste Model 3's werd er veel geklaagd over de kwaliteit van de lak. Het is nu al helemaal top en op hetzelfde niveau al bij andere premium merken. Alleen is het aantal kleuropties nog beperkt. Dat zal voorlopig ook wel zo blijven.

Het lijkt er wel op dat de Tesla's uit Berlijn meer laklagen krijgen en hierdoor diepere kleuren geven. Er komen varianten op de bestaande 5 kleuren. Naast multi-coat Pearl White en Solid Black, krijgt rood de naam Midnight Cherry (en niet Deep Crimson Multicoat)  blauw wordt mogelijk Abyss Blue Multicoat en Grijs Quicksilver (en niet Mercury Silver Multicoat). Door de meerdere lagen dus diepere kleuren. Hiernaast een paar renders (computertekeningen) met een eerste indruk van hoe dit kleuren er mogelijk uit gaan zien.
Foto

Bodywork

Foto
Sandy Munro heeft de Model Y gemaakt in Fremont tot de laatste schroef en chip uit elkaar gehaald. Onderhuids heeft de Model Y een aantal bijzonderheden.  De Model Y uit Fremont heeft een single-piece achterkant uit 2 stukken. Als vergelijk: de achterkant van de Model 3 uit Fremont bestaat zelfs uit 70 aan te lassen stukken. De Model Y uit Berlijn krijgt een uit één stuk, onder hoge druk gegoten, voor- én achterkant. Hiervoor worden enorme casting machines gebruikt, de Giga Press. In Giga Berlijn komen 8 van deze castingmachines van de firma IDRA te staan. Daarnaast gaat ook het battery-pack onderdeel uitmaken van de structuur van de auto (zie ook bij accupakket). ​Tesla ontwikkelde zelf metaallegeringen welke het verwarmen na het gieten en persen overbodig maakt. De hele onderkant bestaat straks uit 3 grote stukken!
Het is uiteindelijk een optelsom van veel kleine en grote productie-verbeteringen welke er voor zorgen dat de productiekosten lager worden en de bouwkwaliteit omhoog gaat. Dat geeft Tesla de optie om verkoopprijzen te verlagen (zie ook prijs) en/of hun marges te vergroten.

Accupakket

Op Battery day heeft Elon een geheel nieuw productieproces voor de batterijen gepresenteerd. De nieuwe 4680 batterij gaat er op termijn in komen! En hiermee dus ook het cell-to-pack principe. Samen met de single-piece-casting van de voor- en achter onderkant maakt het battery-pack dan integraal onderdeel uit van de dragende structuur van de auto (zie afbeelding hierboven). In Berlijn komt ook de nieuwe batterij-productie-lijn voor de 4680!

De productie-lijn voor de 4680 batterij is nu nog niet klaar. Tot die tijd krijgt de Model Y uit Berlijn de 2170 van LG, in een niet structural batterypack en alleen aan casting achtre.. Later wordt dan overgestapt op de lokaal geproduceerde 4680. Tesla gebruikt qua vorm drie verschillende maten batterijen. En per vormfactor kan ook nog eens de chemische samenstelling verschillen. Dit is afhankelijk van de gevraagde prestaties.
Maar uiteindelijk wil Tesla voor veel van haar modellen over naar de 4680 batterij (vormfactor). Er zijn dan minder batterijen nodig voor dezelfde capaciteit. Minder batterijen is minder gewicht. Minder gewicht is meer rijbereik. En het geeft Tesla ook de optie om te "spelen" met de capaciteit. Ze kunnen er voor kiezen om een Model Y-versie uit te brengen met meer dan 600 km bereik. Goed om bij veel snelweg kilometers of een wat zwaarder trekgewicht nog grote afstanden te halen zonder onderweg te moeten laden. Maar omdat onderweg laden bij Tesla door het superchargernetwerk geen enkele probleem is, kiezen ze voor een optimum qua rijbereik, gewicht en kosten. Meer over rijbereik en tips voor de keuze van de te kiezen versie is hier te vinden. 

12v lithium-ion accu

Tesla heeft de traditionele 12v accu (loodaccu) door een lithium-ion variant vervangen in alle modellen. Voordeel is dat deze accu geen service meer nodig heeft. Een traditionele accu houdt het binnen een paar jaar wel voor gezien. Deze nieuwe variant gaat in principe een Tesla-auto-leven mee! Met motto van Tesla is "de beste service is geen service". Ze willen je het liefst nooit zien bij een service centrum of mobiele service. Onderhoud is in principe niet nodig en is ook geen verdienmodel bij Tesla. Je krijgt een melding als er service nodig is. Veel zaken worden via een over-the-air diagnose en/of via een software-update opgelost. Moet er toch iets vervangen moeten worden komen ze in principe bij je thuis (mobile service) of ga je naar een servicecenter. Alles gaat via de Tesla app! Ze hebben de service steeds beter voor elkaar!
Foto
Bron: Sandy Munro met een 12v batterij in zijn handen. Klik op het plaatje om naar de betreffende video te gaan.

Warmtepomp/HVAC

De Model 3 had al een bijzondere HVAC met de octovalve, maar de Model Y doet er nog een schepje bovenop door er een warmtepomp aan toe te voeren. Inmiddels hebben alle Tesla's een warmtepomp gekregen. HVAC is trouwens de Engelse afkorting van heating (verwarming), ventilation (ventilatie) en air conditioning (airconditioning of koeling). Tesla probeert de auto's efficiënt te laten omgaan met alles dat stroom vraagt en dus bijdraagt aan het uiteindelijke rijbereik. Het verwarmen en koelen van het interieur, de hardware en het accupakket kost veel energie. De warmtepomp zorgt er voor dat er minder energie nodig is voor koelen of verwarmen. Zeker in landen met een kouder klimaat gaat dit een groot verschil maken. Je hoeft dan niet het batterijpakket te vergroten om toch een acceptabel rijbereik te krijgen.

Hepa-filter

In de Model S en X zit een HEPA-filter. Via de software kan een "BIOWAPEN DEFENCE-MODE" geselecteerd worden. Een recirculatie stand welke er voor zorgt dat ook de kleinste stofdeeltjes uit de lucht gefilterd worden. In alle modellen, behalve de Model 3, zit nu een  HEPA-filter.
Foto

5G module

Iedere Tesla maakt zowel via Wifi als via LTE verbinding met het "moederschip". Om software-updates te ontvangen is een wifi-verbinding nodig. Deze maak je bijvoorbeeld thuis op de oprit met je vast wifi netwerk of via een hotspot. De LTE-verbinding in de auto zelf wordt gebruikt  voor alle andere data, zoals streamingdiensten, file-informatie, satelietnavigatie, e.d. Voor de LTE-verbinding heb je premium connectivity nodig. Dit kost na een korte periode gratis, ongeveer 10 euro per maand. Voor een aantal diensten kan je ook je telefoon als hotspot gebruiken ipv de LTE-verbinding. Maar voor bijvoorbeeld het kijken van Sentry-beelden via de app, heeft de auto een eigen verbinding nodig.  Er komt niet alleen veel data naar de auto, maar er gaat ook veel data terug naar Tesla. Met name de data welke het autonoom rijden steeds verder verbeteren. 

In de loop van 2021 zou Tesla overschakelen van 4G over naar de 5G module in de auto. Helaas is deze upgrade nog niet doorgevoerd. Mogelijk door het chiptekort. Waarschijnlijk iets voor einde 2022. Een 5G module wil nog niet zeggen dat er dan direct sprake is van een 5G verbinding, maar de hardware zit in de auto. De MIG Model Y zal waarschijnlijk dus bij de start nog niet uitgerust zijn met de 5G-hardware-module, maar dat is niet zeker.  Je kan trouwens voor in-car entertainment ook de hotspot van bijvoorbeeld je telefoongebruiken.

Tesla Vision en FSD

De huidige Model 3 en Model Y voor de Noord-Amerikaanse markt zijn uitgerust met Tesla Vision en hebben geen radar meer aan boort. De Model Y uit Berlijn wordt ook alleen met Tesla Vision geleverd. Dit maakt de radar overbodig en die is dan ook niet meer aan boord. Bij Tesla's met wel nog een radar aan boord wordt deze op termijn uitgezet om over te schakelen op Tesla Vision. De grootste troef van Tesla is natuurlijk de full-self-driving suite, gebaseerd op Tesla Vision. Klik op het onderstaande plaatje voor alles over Tesla Vision op de website van Tesla.
Foto
Met het toenemen van de functionaliteiten wordt de FSD optie steeds duurder. Soms worden bedragen tot $ 20.000 genoemd als eenmaal het level 4 en/of het robotaxi-netwerk beschikbaar is. Als je de Model Y privé koopt is een investering in de FSD-suite wat mij betreft een goede optie. Hij wordt immers steeds duurder. Bij een eventuele verkoop (over 5 jaar?) is de auto misschien wel meer waard doordat de FSD-suite enorm in prijs gestegen is. Meer over FSD en de afwegingen die je kan maken voor het wel of niet kopen van FSD is hier te lezen.

Maximaal toelaatbaar gewicht en trekhaak

De Model Y wordt nu gemaakt als 5 zitter. Er komt echter ook een zeven zitter. Met zeven personen aan boort zou gelet op het maximaal toelaatbare gewicht er geen ruimte meer zijn om ook nog bagage mee te nemen.  Volgens de laatste geruchten, gebaseerd op typegoedkeuringen van de testmodellen, zou het maximaal toelaatbare gewicht nu 640 kg zijn. Het trekgewicht voor de trekhaak (klasse II) is overigens 1.600 kg. Deze wordt na levering via het servicecentrum gemonteerd en niet af fabriek. Klik op het plaatje hiernaast voor meer info over de trekhaak.
Foto
Extra Airbag
De Model Y uit Berlijn heeft een extra airbag gekregen aan de rechterkant van de bestuurdersstoel. Dus tussen beide voor passagiers. Shanghai is inmiddels gevolgd en ook in VS zal dit snel ingevoerd gaan worden.
Foto
Foto
Foto

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2023
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires