TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Model Y
uit Berlijn

Laatste update: 2 juli 2022
Laatste nieuwtjes:
- De eerste Model Y LR komen van de band (wit en zwart, zwart interieur) en gaan ook op transport. Nog geen bevestiging dat ze ook aan consumenten uitgeleverd worden.
- Naast de zwarte uitvoering komen er nu ook witte performance versies van de band, allemaal met een zwarte binnenbekleding
- Giga Berlijn produceert nu 1.000 Model Y Performance per week en werkt nu in 2 shift. Productie gaat snel omhoog.
- De leveringstijden voor de Model Y lopen verder op. Alleen in het wit of zwart (en geen witte bekleding) kan je nog dit jaar rijden, de andere kleuren pas in 2023.
In het plaatsje Grûnheide, vlak bij Berlijn heeft Tesla de eerste fase van Giga Berlijn operationeel. Het is de productielocatie van de MIG (Made in Germany) Model Y. De geïnstalleerde capaciteit is goed voor 500.000 auto's per jaar. Later zullen daar nog meer productiefaciliteiten komen voor  de bouw  van andere Tesla's, zoals bijvoorbeeld de Model 3. Er wordt ook een on-site batterij fabriek gebouwd voor de productie van de nieuwe 4680-batterij.  Eind augustus 2021 is Tesla in Europa overigens al begonnen met het leveren van de Model Y Long Range, alleen deze wordt in China gemaakt (MIC).
Foto
Steeds meer Model Y LR komen uit Giga Berlijn (bron: T. Lindh)
Foto
MIG Model Y LR (bron: T.Lindh)
Met de Model Y zet Tesla een begerenswaardige alleskunner in de markt. In 2022/2023 wordt de Model Y de best verkopende auto wereldwijd. Zeker als de goedkopere Model Y RWD beschikbaar komt (nu alleen nog in China). De Model Y is een heel ruime gezinsauto (SUV) in 5-zits en later ook in een 7-zits configuratie. Bij Tesla geen lage vanaf prijzen en dan nog ter waarde van een kleine middenklasser aan opties moeten toevoegen. Nagenoeg alles wat je wenst zit er standaard op! In- en exterieur kleur uitkiezen en eventueel andere velgen aanvinken, klaar! Achteraf kan hij bij een servicecenter voorzien worden van een trekhaak (1.600kg trekgewicht) en/of winterbanden.

Met bovengemiddelde prestaties bij de Long Range en sportauto prestaties bij de Performance uitvoering. De efficiency van de aandrijflijn (accupakket en motoren) is toonaangevend. Resulterend in een rijbereik dat nagenoeg alle mobiliteitswensen invult. De bouwkwaliteit is op het niveau van de grootse Duitse merken gekomen. Premium uitstraling, zonder alle knopjes en opsmuk. Gewoon strak gebouwd, opgeruimd interieur en voorzien van een razendsnel multifunctioneel display. Je gaat dit ontwerp pas echt waarderen als je het niet meer hebt!

Gemiddeld iedere twee weken over-the-air een software-update met verbeteringen, nieuwe functionaliteiten en kaartupdates. Zo blijft de auto actueel zonder bijkomende kosten. Er zijn ook geen kosten voor periodiek onderhoud. Want er zijn geen intervallen met dure onderhoudsbeurten. Alleen als er buiten de garantie iets stuk gaat zijn er extra kosten. Of bij het vervangen van zaken als ruitenwissers, ruitensproeiervloeistof, banden en de interieurluchtfilter. Of na een paar jaar het verversen van de remvloeistof. Remblokken bijna niet, want remmen gaat grotendeels op de motor (one-pedal-drive).

Een niet te onderschatten bonus is het toegang tot het Europees dekkend Supercharger netwerk, met per locatie een fors aantal laadpalen. Dat laatste is iets wat andere netwerken de komende jaren gewoonweg niet te bieden hebben. Dan hebben we het nog niet over de relatief lage prijs per kW, de laadsnelheden, de integratie met de software in de auto (bijv. navigatie en accu voorverwarmen) en de eenvoud zonder laadpassen of andere aanmeldingsprocedures.

De allerbelangrijkste functionaliteit en mogelijk wel het meest essentiële element bij een aankoopbeslissing:
de auto heeft standaard alle hardware aan boord voor volledig zelfrijdende besturing. Dat maakt de auto future proof, zeker bij een privé aankoop. Autopilot met de geavanceerde ADAS-systemen is gratis. Je kan softwarematig, ook achteraf, nog upgraden naar Enhanced Autopilot of Full Self Driving. Onder aan deze pagina meer over Tesla Vision en FSD.
Foto
Foto

Model Y Performance is als eerste geleverd

De Model Y Performance is de eerste Tesla die geleverd wordt vanuit Giga Berlijn. Hij heeft een rijbereik van 514 km. In de kleuren wit en zwart wordt deze auto, bij nu bestellen, nog in 2022  geleverd. In de overige kleuren wordt de aflevering pas in 2023. In het wit en zonder extra opties kost deze versie incl afleveringskosten € 71.010, Het wordt geleverd met een non-structural-batterypack van LG in het formaat 2170 (zie ook hieronder). De performance zou wel nog een radar krijgen, Waarschijnlijk omdat de leveringen plaatsvinden voordat Tesla Vision in Europa beschikbaar is. Kijk op tesla.com voor de laatste officiële specificaties. Hieronder een eerste review van de Model Y Performance uit Giga Berlijn.

Test-productie Model Y Long Range gaat ook van start

De test-productie van de Model Y Long Range gaat van start in de eerste week van maart. De vraag naar de Model Y LR is groot en door het wachten op de finale goedkeuring heeft al veel finetuning kunnen plaatsvinden. Het schijnt dat deze Model Y's geen radar meer krijgen. Dus volledig rijden op basis van Tesla Vision. Van iedere 4 geproduceerde auto's zouden er 3 met 19 inch Gemini- en 1 met de optionele 20 inch Induction-velgen. Tesla bouwt niet op bestelling maar in batches. Koppeling van een VIN-nummer aan een bestelling gebeurd pas na de productie. Over de kleurvarianten is nog niets bekend. Ook niet wanneer de eerste productie-versies van de band komen en de eerste leveringen gaan plaatsvinden. Ik verwacht in april/mei.

Foto
Foto
Foto
Foto
Wanneer komen er nieuwe hardware updates? Het is bij Tesla moeilijk te zeggen wanneer er een nieuwe hardware update in de auto zit. Ze wachten niet met updates op modeljaren. Ze voeren meerdere verbetering per week door. Vaak onderhuids en niet altijd voor de consument leidend tot nieuwe functionaliteiten. Wat wel op basis van de historie gezegd kan worden is dat een item welke voor het eerst in een model uit Shanghai gesignaleerd is, uiteindelijk ook zo geproduceerd gaat worden in Fremont. Of andersom. En natuurlijk ook in Berlijn en Austin. Er zit ook meestal niet heel veel tijd tussen. Ik verwacht tussen MIG (Made in Germany) en MIC (Made in China) geen verschillen qua hardware met een directe impact op de functionaliteiten. Onderhuids is wat anders. Wat op het moment van bestellen op de Tesla-website staat is leidend. Soms heb je geluk en krijg je een auto met nieuwe hardware die er niet op stond bij het bestellen.

Wanneer je moet bestellen of, als het kan, de feitelijke levering uitstelt, ligt ook een beetje waar je zelf op wilt wachten. De 4680 batterij, de 7 zits, e.d? De kleine hardware-updates zijn continu en het is lastig hierop te anticiperen. De laatste weken/maanden zijn toegevoegd: stuurverwarming, AMD Ryzen chip, dubbel gelamineerd glas achter, ruitenwisserverwarming, 12v lithium batterij, matrix-led koplampen, e.d. De Model Y uit Berlijn heeft een hoedenplank.

Je weet niet waar ze aan werken…... Nieuwe hardware voor FSD gaat nog even duren (FSD 4 wordt nu gezegd pas bij de Cybertruck). Maar de 5g module zal wel ergens in 2022 gaan gebeuren. Een vorm van adaptieve vering blijft steeds terugkomen als gerucht voor de Model Y. Verwacht ik overigens niet, maar je weet het nooit! Softwarematig worden regelmatig nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Soms voor iedereen, soms afhankelijk van de hardware in de auto. Bijvoorbeeld de boombox. Werkt alleen bij de auto’s met een externe speaker.
Wanneer zien we de Model Y LR AWD? De pre-productie van de LR in Berlijn is gestart. Het is afwachten wanneer ze met uitleveren van de Model Y LR AWD gaan beginnen en in welk tempo de productie kan worden opgevoerd. Maar heel erg lang gaat het niet meer duren. Misschien eerst alleen rood, blauw en grijs vanwege de nieuwe lakstraat? En wit en zwart uit Shanghai? Geen idee! Als ze qua specs hetzelfde zijn, kan het ook allemaal door elkaar.
Wanneer zien we de Model Y RWD? Mogelijk zien we in de tweede helft van 2022 de goedkopere Model Y RWD uit Shanghai naar Europa komen (standaard range). Ik verwacht een prijs van rond de € 55.000 voor deze versie. Qua interieur zijn er overigens (bij de Model 3) niet veel verschillen meer tussen de RWD en AWD.
Prijs FSD. De prijs van FSD gaat zeker omhoog dit jaar. Ik denk zodra er voor Europa nieuwe functionaliteiten komen. Ergens einde eerste helft van 2022 is mijn verwachting. Vanaf Q2 krijgen alle Tesla's, dus ook de Model Y uit Berlijn, geen radar meer. Dat betekent dat vanaf april Tesla Vision in Europa geïntroduceerd wordt. Dat is nu alleen in Noord-Amerika het geval. Meer over Tesla Vision is verderop op deze pagina te vinden.
Model Y met de 4680 batterij? De productiefaciliteit hiervoor wordt nog gebouwd. Het duurt nog wel even voordat de productie van voldoende omvang is om over te schakelen naar een structural-batterypack met de 4680. Waarschijnlijk ook eerst alleen voor de performance versie. Misschien eind dit jaar, maar eerder begin 2023 is mijn verwachting.

Lak

Giga Berlijn krijgt volgens Elon de wereld meest geavanceerde lakstraat.  Het wordt een lakstraat van de Italiaanse firma Geico Taikisha. Ze leveren lakstraten aan onder meer de BMW en Audi.
Het is natuurlijk goed om te lezen dat de MIG MY andere lakkwaliteit krijgt dan de auto's uit Fremont. Zeker in eerste Model 3's werd er veel geklaagd over de kwaliteit van de lak. Het is nu al helemaal top en op hetzelfde niveau al bij andere premium merken. Alleen is het aantal kleuropties nog beperkt. Dat zal voorlopig ook wel zo blijven.

Het lijkt er wel op dat de Tesla's uit Berlijn meer laklagen krijgen en hierdoor diepere kleuren geven. Er komen varianten op de bestaande 5 kleuren. Naast multi-coat Pearl White en Solid Black, krijgt rood de naam Deep Crimson Multicoat,  blauw wordt  Abyss Blue Multicoat en Grijs Mercury Silver Multicoat. Door de meerdere lagen dus diepere kleuren. Hiernaast een paar renders (computertekeningen) met een eerste indruk van hoe dit kleuren er mogelijk uit gaan zien.
Foto
Foto
Renders van hoe de nieuwe kleuren er mogelijk uit gaan zien!
Op 11 februari heeft Tesla de prijzen van de multi-coat kleuren (behalve de gratis kleur wit) verhoogd naar € 2.300.

Bodywork

Foto
Sandy Munro heeft de Model Y gemaakt in Fremont tot de laatste schroef en chip uit elkaar gehaald. Onderhuids heeft de Model Y een aantal bijzonderheden.  De Model Y uit Fremont heeft een single-piece achterkant uit 2 stukken. Als vergelijk: de achterkant van de Model 3 uit Fremont bestaat zelfs uit 70 aan te lassen stukken. De Model Y uit Berlijn krijgt een uit één stuk, onder hoge druk gegoten, voor- én achterkant. Hiervoor worden enorme casting machines gebruikt, de Giga Press. In Giga Berlijn komen 8 van deze castingmachines van de firma IDRA te staan. Daarnaast gaat ook het battery-pack onderdeel uitmaken van de structuur van de auto (zie ook bij accupakket). ​Tesla ontwikkelde zelf metaallegeringen welke het verwarmen na het gieten en persen overbodig maakt. De hele onderkant bestaat straks uit 3 grote stukken!
Het is uiteindelijk een optelsom van veel kleine en grote productie-verbeteringen welke er voor zorgen dat de productiekosten lager worden en de bouwkwaliteit omhoog gaat. Dat geeft Tesla de optie om verkoopprijzen te verlagen (zie ook prijs) en/of hun marges te vergroten.

Accupakket

Op Battery day heeft Elon een geheel nieuw productieproces voor de batterijen gepresenteerd. De nieuwe 4680 batterij gaat er op termijn in komen! En hiermee dus ook het cell-to-pack principe. Samen met de single-piece-casting van de voor- en achter onderkant maakt het battery-pack dan integraal onderdeel uit van de dragende structuur van de auto (zie afbeelding hierboven). In Berlijn komt ook de nieuwe batterij-productie-lijn voor de 4680!

De productie-lijn voor de 4680 batterij is nu nog niet klaar. Tot die tijd krijgt de Model Y uit Berlijn de 2170 van LG, maar wel in een structural batterypack. Later wordt dan overgestapt op de lokaal geproduceerde 4680. Tesla gebruikt qua vorm drie verschillende maten batterijen. En per vormfactor kan ook nog eens de chemische samenstelling verschillen. Dit is afhankelijk van de gevraagde prestaties.
Maar uiteindelijk wil Tesla voor de auto's over naar de 4680 batterij (vormfactor). Er zijn dan minder batterijen nodig voor dezelfde capaciteit. Minder batterijen is minder gewicht. Minder gewicht is meer rijbereik. En het geeft Tesla ook de optie om te "spelen" met de capaciteit. Ze kunnen er voor kiezen om een Model Y-versie uit te brengen met meer dan 600 km bereik. Goed om bij veel snelweg kilometers of een wat zwaarder trekgewicht nog grote afstanden te halen zonder onderweg te moeten laden. Maar omdat onderweg laden bij Tesla door het superchargernetwerk geen enkele probleem is, kiezen ze voor een optimum qua rijbereik, gewicht en kosten. Meer over rijbereik en tips voor de keuze van de te kiezen versie is hier te vinden. 

12v lithium-ion accu

Tesla is begonnen met het vervangen van de oude 12v accu (loodaccu) door een lithium-ion variant. Deze zal dus ook in de MIG Model Y komen. Voordeel is dat deze accu geen service meer nodig heeft. Een traditionele accu houdt het binnen een paar jaar wel voor gezien. Deze nieuwe variant gaat in principe een Tesla-auto-leven mee! Met motto van Tesla is "de beste service is geen service". Ze willen je het liefst nooit zien bij een service centrum of mobiele service. Onderhoud is in principe niet nodig en is ook geen verdienmodel bij Tesla. Je krijgt een melding als er service nodig is. Veel zaken worden via een over-the-air diagnose en/of via een software-update opgelost. Moet er toch iets vervangen moeten worden komen ze in principe bij je thuis (mobile service) of ga je naar een servicecenter. Alles gaat via de Tesla app! Ze hebben de service steeds beter voor elkaar!
Foto
Bron: Sandy Munro met een 12v batterij in zijn handen. Klik op het plaatje om naar de betreffende video te gaan.

Warmtepomp/HVAC

De Model 3 had al een bijzondere HVAC met de octovalve, maar de Model Y doet er nog een schepje bovenop door er een warmtepomp aan toe te voeren. Inmiddels hebben alle Tesla's een warmtepomp gekregen. HVAC is trouwens de Engelse afkorting van heating (verwarming), ventilation (ventilatie) en air conditioning (airconditioning of koeling). Tesla probeert de auto's efficiënt te laten omgaan met alles dat stroom vraagt en dus bijdraagt aan het uiteindelijke rijbereik. Het verwarmen en koelen van het interieur, de hardware en het accupakket kost veel energie. De warmtepomp zorgt er voor dat er minder energie nodig is voor koelen of verwarmen. Zeker in landen met een kouder klimaat gaat dit een groot verschil maken. Je hoeft dan niet het batterijpakket te vergroten om toch een acceptabel rijbereik te krijgen.

Hepa-filter

In de Model S en X zit een HEPA-filter. Via de software kan een "BIOWAPEN DEFENCE-MODE" geselecteerd worden. Een recirculatie-stand welke er voor zorgt dat ook de kleinste stofdeeltjes uit de lucht gefilterd worden. In de Shanghai en Fremont versie van de Model Y zit inmiddels ook een HEPA-filter. De MIG Model Y gaat dus ook een HEPA-filter krijgen.
Foto

5G module

Iedere Tesla maakt zowel via Wifi als via LTE verbinding met het "moederschip". Om software-updates te ontvangen is een wifi-verbinding nodig. Deze maak je bijvoorbeeld thuis op de oprit met je vast wifi netwerk of via een hotspot. De LTE-verbinding in de auto zelf wordt gebruikt  voor alle andere data, zoals streamingdiensten, file-informatie, satelietnavigatie, e.d. Voor de LTE-verbinding heb je premium connectivity nodig. Dit kost na een korte periode gratis, ongeveer 10 euro per maand. Voor een aantal diensten kan je ook je telefoon als hotspot gebruiken ipv de LTE-verbinding. Maar voor bijvoorbeeld het kijken van Sentry-beelden via de app, heeft de auto een eigen verbinding nodig.  Er komt niet alleen veel data naar de auto, maar er gaat ook veel data terug naar Tesla. Met name de data welke het autonoom rijden steeds verder verbeteren. 

In de loop van 2021 zou Tesla overschakelen van 4G over naar de 5G module in de auto. Helaas is deze upgrade nog niet doorgevoerd. Mogelijk door het chiptekort. Waarschijnlijk iets voor begin 2022. Een 5G module wil nog niet zeggen dat er dan direct sprake is van een 5G verbinding, maar de hardware zit in de auto. De MIG Model Y zal waarschijnlijk dus bij de start nog niet uitgerust zijn met de 5G-hardware-module, maar dat is niet zeker.  Je kan trouwens voor in-car entertainment ook de hotspot van bijvoorbeeld je telefoongebruiken.

Tesla Vision en FSD

De huidige Model 3 en Model Y voor de Noord-Amerikaanse markt zijn uitgerust met Tesla Vision en hebben geen radar meer aan boort. De Model Y uit Berlijn wordt alleen met Tesla Vision geleverd. Dit maakt de radar overbodig en die is dan ook niet meer aan boord. Bij Tesla's met wel nog een radar aan boord wordt deze op termijn uitgezet om over te schakelen op Tesla Vision. De grootste troef van Tesla is natuurlijk de full-self-driving suite, gebaseerd op Tesla Vision. Klik op het onderstaande plaatje voor alles over Tesla Vision op de website van Tesla.
Foto
Met het toenemen van de functionaliteiten wordt de FSD optie steeds duurder. Soms worden bedragen tot $ 20.000 genoemd als eenmaal het level 4 en/of het robotaxi-netwerk beschikbaar is. Als je de Model Y privé koopt is een investering in de FSD-suite wat mij betreft een goede optie. Hij wordt immers steeds duurder. Bij een eventuele verkoop (over 5 jaar?) is de auto misschien wel meer waard doordat de FSD-suite enorm in prijs gestegen is. Meer over FSD en de afwegingen die je kan maken voor het wel of niet kopen van FSD is hier te lezen.

Maximaal toelaatbaar gewicht en trekhaak

De Model Y wordt nu gemaakt als 5 zitter. Er komt echter ook een zeven zitter. Met zeven personen aan boort zou gelet op het maximaal toelaatbare gewicht er geen ruimte meer zijn om ook nog bagage mee te nemen.  Volgens de laatste geruchten, gebaseerd op typegoedkeuringen van de testmodellen, zou het maximaal toelaatbare gewicht nu 640 kg zijn. Het trekgewicht voor de trekhaak (klasse II) is overigens 1.600 kg. Deze wordt na levering via het servicecentrum gemonteerd en niet af fabriek. Klik op het plaatje hiernaast voor meer info over de trekhaak.
Foto

Nog meer hardware-updates...

De huidige Model Y's hebben stuurverwarming. De MIG Model Y krijgt dit dus ook. Bovendien hebben alle Tesla's stoelverwarming op alle zitplaatsen. Recent zijn er beelden opgedoken van verwarmde ruitenwissers. Zit waarschijnlijk ook op de MIG Model Y. Tesla voert continu verbeteringen door die dan in de loop van de tijd geïmplementeerd worden.

De huidige Model Y heeft geen afdekhoes voor de kofferruimte. Daar schijnt verandering in te komen. In China zijn exemplaren gezien met een afdekhoes en een paar haken om bagage vast te zetten. Het laatste gerucht is dat de stoelen met luchtventilatie naar de Model Y komen. ​Hetzelfde als een gerucht over luchtvering. Beide verwacht ik eerlijk gezegd niet.

De MIG Model Y krijgt een extra airbag voor de bestuurder.
Foto
Foto
Foto

De uitvoeringen

Het is nog niet helemaal duidelijk hoe de uiteindelijke line-up van de Model Y er uit gaat zien. Tot nu toe zijn er twee varianten voor Europa te bestellen de Long Range en de Performance. Beide met All Wheel Drive, dus een dual motor. In China is nu ook een Standard Range met Rear Wheel Drive te bestellen, met 1 motor (achter). Ik verwacht voorlopig alleen een Long Range en een Performance uitvoering voor Europa. Misschien dat ze wel een Standard Range Model Y gaan leveren in Europa, maar dat deze dan uit Shanghai komt. En dan ook pas in de tweede helft van 2022 of zelfs nog later. Maar bij Tesla weet je het nooit! Ze doen niet aan modeljaren. Prijswijzigingen en modelvarianten worden op enig moment en dan ook per direct doorgevoerd.

Prijs

De prijs van de Model Y Long Range is nu € 65.990. Deze komt nu uit Giga Shanghai. Of die prijs gaat veranderen voor de Model Y uit Berlijn is niet duidelijk. De Model Y performance (komt uit Berlijn) staat nu te koop in de configurator op Tesla.com voor € 70.000. Ik zie prijzen eerder omhoog gaan, dan omlaag. De vraag is enorm en met hogere prijzen kunnen ze wachttijden enigszins controleren en de stijgende grondstofprijzen compenseren.

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2022
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires