Laatste keer bijgewerkt op: 18 februari 2021
Giga Berlijn wordt momenteel gebouwd in het plaatsje Grûnheide. De eerste fase omhelst de productielocatie van de Model Y MIG (Made in Germany). Later zullen er nog meer productiefaciliteiten komen voor Tesla's, zoals de Model 3 en andere modellen. Er wordt ook een on-site batterij fabriek gebouwd voor de productie van de 4680-batterij. De planning is dat in zomer van 2021 (Q2/Q3) de eerste Model Y van de band gaat rollen.
Giga Berlijn krijgt de laatste nieuwe productietechnieken. Daarom zal de Model Y die uit deze fabriek komt anders zijn dan die uit Fremont of Shanghai. Derhalve een aparte pagina over alles wat tot nu bekend is over de MIG Model Y. Met het aftikken van de maanden tot aan de productiestart zullen meer details beschikbaar komen. Deze zijn uiteraard dan hier te vinden.
Giga Berlijn krijgt de laatste nieuwe productietechnieken. Daarom zal de Model Y die uit deze fabriek komt anders zijn dan die uit Fremont of Shanghai. Derhalve een aparte pagina over alles wat tot nu bekend is over de MIG Model Y. Met het aftikken van de maanden tot aan de productiestart zullen meer details beschikbaar komen. Deze zijn uiteraard dan hier te vinden.
Lak
Giga Berlijn krijgt volgens Elon de wereld meest geavanceerde lakstraat. Hij bevestigde dit nog eens bij zijn bezoek aan de bouwplaats in september 2020. Het is natuurlijk goed om te lezen dat de MY MIG andere laklagen krijgt dan de auto's uit Fremont. Zeker in eerste Model 3's werd er veel geklaagd over de kwaliteit van de lak. Het is nu al stukken beter, maar nog niet op het niveau van de Duitse merken. Dat zal met Europese Model Y anders worden. Eind september 2020 werden de eerste onderdelen voor de nieuwe lakstraat afgeleverd. Het wordt een lakstraat van de Italiaanse firma Geico Taikisha. Ze leveren lakstraten aan onder meer de BMW en Audi. Waarschijnlijk komen er meer kleuren beschikbaar dan de standaard witte, zwarte, grijze, blauwe of rode lakkleur. Elon heeft het over een Deep Crimson. Dat lijkt een diep donker rode kleur te zijn. Bestel je nu een Model Y dan kan je in ieder geval nog geen andere kleuren bestellen dan het huidige Tesla-kleuren-pallet.
Op twitter een interessante video met een impressie van een lakstraat van Geico. |
Bodywork
Sandy Munro heeft de Model Y tot de laatste schroef en chip uit elkaar gehaald. Onderhuids heeft de Model Y een aantal bijzonderheden. Zowel de achterkant als voorkant van de Model Y zal bij de MIG-versie uit één stuk geperst worden. Bij de MY uit Fremont zijn dit 2 stukken en de achterkant van de Model 3 bestaat zelfs uit 70 aan te lassen stukken. In Giga Berlijn komen 8 castingmachines. Zowel de voorkant als de achterkant wordt daar een single-piece-casting. Daarnaast gaat ook het battery-pack onderdeel uitmaken van de structuur van de auto (zie ook bij accupakket).
Ze vinden steeds manieren om de productie goedkoper te maken, met dezelfde of zelfs betere kwaliteit. Of het nu gaat over staal, glas, vegan-leer of computerchips! In Giga Berlijn komen meerdere exemplaren van de bijzondere pers te staan. De pers is een van de grootste ter wereld en gaat dus de achterkant en de voorkant uit één stuk persen. Er wordt zelfs gesproken over een hele auto. Hiervoor gebruikt Tesla een zelf ontwikkelde staalsoort welke het verwarmen na het gieten en persen overbodig maakt. Het is uiteindelijk een optelsom van veel kleine en grote productie-verbeteringen welke er voor zorgen dat de productiekosten lager worden. Dat geeft Tesla de optie om verkoopprijzen te verlagen (zie ook prijs).
KabelboomEr is al langer bekend dat Tesla een patent heeft op een totaal andere manier van bedrading en het afscheid neemt van het 12V systeem. Het gaat om een systeem waar willekeurig "randapparatuur" op kan worden aangesloten. Via software wordt dan de functie aangestuurd.
Of dit in de MIG Model Y gaat komen is zeer twijfelachtig, maar niet uit te sluiten. Persoonlijk denk ik meer aan de Cybertruck of de kleine Tesla. De accu zal waarschijnlijk wel van het type 12V lithium ion accu zijn. Er wordt dus afscheid genomen van de 12V lead-acid accu’s. De nieuwe accu gaat hiermee even lang mee als het batterypack voor de aandrijving. |
Accupakket
Op Battery day heeft Elon een geheel nieuw productieproces voor de batterijen gepresenteerd. De nieuwe 4680 batterij gaat er in komen!!!! En hiermee dus ook het cell-to-pack principe. Samen met de single-piece-casting van de voor- en achter onderkant maakt het battery-pack dan integraal onderdeel uit van de dragende structuur van de auto (zie afbeelding hierboven). In Berlijn komt dus ook de nieuwe batterij-productie-lijn voor de 4680! Tijdens de Earningscall Q3 werd bevestigd dat de eerste batterijen voor Giga Berlin nog uit Fremont komen, totdat Berlijn zelf de batterijen kan produceren. Maar vanaf de start dus wel de 4680 batterij! Er zijn minder batterijen nodig voor dezelfde capaciteit. Minder batterijen is minder gewicht, lichter is meer range, Het geeft Tesla ook de optie om te "spelen" met de capaciteit. Ze kunnen er voor kiezen om een versie uit te brengen met meer dan 600 km bereik. Goed om bij veel snelweg kilometers of een wat zwaarder trekgewicht nog goede afstanden te halen zonder onderweg te moeten laden. Dat onderweg laden is bij Tesla geen straf. Het kan altijd en overal. Supersnel en tegen zeer lage tarieven!
|
Qua productie dus enorme innovaties. Daarmee natuurlijk ook weer extra risico’s. Maar Elon gaf aan dat er nu geen “do or die” situatie meer is zoals met de opschaling van de Model 3 productie in Fremont 3 jaar geleden. Of ze twee productielijnen gaan maken voor een variant met de 4680 batterij voor de Long Range en Performance versie en een lijn voor 2170 batterijen (huidige batterij in de Model 3) voor de andere versies, is nog niet duidelijk. Een andere variant is dat zo ook de 2170 in een cell-to-pack gaan maken in combinatie met de nieuwe castings. Of dat de versies zonder de 4680 batterij uit China gaan komen. Kortom: die MIG Model Y wordt een bijzondere auto, op een revolutionaire manier gemaakt in het hol van de leeuw!
|
Warmtepomp/HVAC
De Model 3 had al een bijzondere HVAC met de octovalve, maar de Model Y doet er nog een schepje bovenop door er een warmtepomp aan toe te voeren. Inmiddels heeft ook de Model 3 een warmtepomp gekregen. HVAC is trouwens de Engelse afkorting van heating (verwarming), ventilation (ventilatie) en air conditioning (airconditioning of koeling). Tesla probeert de auto's efficiënt te laten omgaan met alles dat stroom vraagt en dus bijdraagt aan de uiteindelijke range. Het verwarmen en koelen van het interieur, de hardware en het accupakket kost veel energie. De warmtepomp zorgt er voor dat er minder energie nodig is voor koelen of verwarmen. Zeker in landen met een kouder klimaat gaat dit een groot verschil maken. Je hoeft dan niet het batterij-pakket te vergroten om toch een acceptabele range te krijgen.
In de Model S en X zit een HEPA-filter. Via de software kan een "BIOWAPEN DEFENCE-MODE" geselecteerd worden. Een recirculatie-stand welke er voor zorgt dat ook de kleinste stofdeeltjes uit de lucht gefilterd worden. In de Shanghai versie van de Model Y (MIC) zit ook een HEPA-filter. Er is geen reden om aan te nemen dat de MIG Model Y deze niet zou hebben.
De verwachting is dat in de Model Y ook stuurverwarming komt. De MIC Model Y heeft deze immers ook. Het verwarmen van stoelen en stuur is qua energieverbruik lager dan het verwarmen van lucht. Het ligt voor de hand dat de Model 3 en Model Y hetzelfde stuur krijgen. Of de stuurverwarming werkt is een software-matige keuze. Misschien in de ene versie inclusief en bij de andere versie achteraf via een software-upgrade aan te schaffen. Net zoals de stoelverwarming op de achterbank bij de Model 3 SR+.
In de Model S en X zit een HEPA-filter. Via de software kan een "BIOWAPEN DEFENCE-MODE" geselecteerd worden. Een recirculatie-stand welke er voor zorgt dat ook de kleinste stofdeeltjes uit de lucht gefilterd worden. In de Shanghai versie van de Model Y (MIC) zit ook een HEPA-filter. Er is geen reden om aan te nemen dat de MIG Model Y deze niet zou hebben.
De verwachting is dat in de Model Y ook stuurverwarming komt. De MIC Model Y heeft deze immers ook. Het verwarmen van stoelen en stuur is qua energieverbruik lager dan het verwarmen van lucht. Het ligt voor de hand dat de Model 3 en Model Y hetzelfde stuur krijgen. Of de stuurverwarming werkt is een software-matige keuze. Misschien in de ene versie inclusief en bij de andere versie achteraf via een software-upgrade aan te schaffen. Net zoals de stoelverwarming op de achterbank bij de Model 3 SR+.
Uitvoeringen
Het is nog niet helemaal duidelijk hoe de line-up van de Model Y er uiteindelijk uit gaat zien. Tot nu toe zijn er twee varianten vanuit Shanghai: de long range en de performance versie. Beide met All Wheel Drive, dus een dual motor. In de VS is nu ook een Rear Wheel Drive te bestellen, met dus 1 motor (achter). Voor nu is dit een standaard range (kleiner accupakket). Het is niet uit te sluiten dat er op termijn ook een long range uitvoering komt van de RWD. Opvallend is wel de dat Standard Range van de Model Y een premium interieur heeft. Bij de Model 3 is dit gedeeltelijk premium.
In oktober 2020 heeft er een refresh plaatsgevonden van de Model 3, met ondermeer een iets andere middenconsole. Deze heeft een nu ook zijn weg gevonden naar de Model Y uit Shanghai en Fremont. Zelfs met nog een paar extra aanpassing, die we dan waarschijnlijk ook weer in de Model 3 gaan zien. De Made in Germany-versie zal waarschijnlijk hetzelfde interieur krijgen als de MIC-versie van de Model Y.
In oktober 2020 heeft er een refresh plaatsgevonden van de Model 3, met ondermeer een iets andere middenconsole. Deze heeft een nu ook zijn weg gevonden naar de Model Y uit Shanghai en Fremont. Zelfs met nog een paar extra aanpassing, die we dan waarschijnlijk ook weer in de Model 3 gaan zien. De Made in Germany-versie zal waarschijnlijk hetzelfde interieur krijgen als de MIC-versie van de Model Y.
Prijs
De prijs van je Tesla is natuurlijk afhankelijk van de uitvoering (AWD/RWD of Performance) en enkele aan te vinken opties, zoals andere velgen, kleur van het interieur kleur, een trekhaak, 5 of 7 zitter en de lakkleur. Bij Tesla geen uitgebreide lijst met opties. Door de verticale integratie en steeds verbeterende productiemethoden kan Tesla zijn marge verhogen en/of zijn verkoopprijs verlagen. Dat maakt dat ze in verschillende markten prijzen kunnen bieden binnen subsidiegrenzen. De grootste troef van Tesla is natuurlijk dat ze ook kunnen verdienen aan software. `En niet zo'n beetje. De full-self-driving suite van Tesla wordt met het toenemen van de functionaliteit van het autonoom rijden steeds duurder. Soms worden bedragen tot $ 20.000 genoemd als eenmaal het robotaxi-netwerk beschikbaar is. Als je de Model Y privé koopt is investering in de FSD-suite een goede optie. Hij wordt immers steeds duurder. Bij een eventuele verkoop (over 5 jaar) is de auto misschien wel meer waard doordat de FSD-suite enorm in prijs gestegen is. Tesla kan een lagere verkoopprijs opvangen met een hogere software prijs. Het zou zo maar kunnen dat Tesla's (zonder FSD software) steeds goedkoper worden!
Wat de Europese prijs van de Model Y gaat worden is nog niet te zeggen. De prijs van MIC-versie was lager dan eerder aangekondigd. Ik ga uit van prijzen die net iets boven de Model 3 versie liggen (circa + € 3.000).
Wat de Europese prijs van de Model Y gaat worden is nog niet te zeggen. De prijs van MIC-versie was lager dan eerder aangekondigd. Ik ga uit van prijzen die net iets boven de Model 3 versie liggen (circa + € 3.000).