Laatste update: 13 augustus 2023
Op deze pagina alle informatie over de (rationeel gezien) beste Mid-Size SUV die te koop is, zeker in zijn prijsklasse. Qua efficiency en veiligheid op nummer 1. Gebouwd in de modernste autofabriek van Europa. Naadloos geïntegreerd met een dekkend Supercharger netwerk. Alle hardware aan boord om met toekomstige software-upgrades te transformeren tot een zelfrijdend voertuig. De Model Y is in vele opzichten een unieke auto. Tesla is ook een uniek merk, dat je wel een beetje moet begrijpen wil je er nog meer van genieten. Op deze pagina alles wat je moet weten over de Tesla Model Y.
Komt mijn Model Y uit Berlijn?
De Model Y wordt op meerdere plaatsen in de wereld gebouwd, namelijk in Fremont (VS), Texas (VS), Shanghai (China) en Berlijn (Duitsland). De VS productie van de Model Y komt niet naar Europa. In eerste instantie kwam de Model Y voor Europa alleen uit Giga Shanghai (China). Maar nu komen alle varianten ook uit Giga Berlijn. Mogelijk dat sommige RWD en Long Range (voorraad) modellen of demo's nog uit Shanghai komen. Maar dat faseert langzaam uit in 2023. Een Model Y in de kleur Quick Silver of Midnight Cherry Red komt 100% zeker uit Giga Berlijn. Als je een VIN-nummer hebt kan je hier opzoeken waar hij geproduceerd is (XP7=Giga Berlijn/LWR=Giga Shanghai).
De Model Y wordt op meerdere plaatsen in de wereld gebouwd, namelijk in Fremont (VS), Texas (VS), Shanghai (China) en Berlijn (Duitsland). De VS productie van de Model Y komt niet naar Europa. In eerste instantie kwam de Model Y voor Europa alleen uit Giga Shanghai (China). Maar nu komen alle varianten ook uit Giga Berlijn. Mogelijk dat sommige RWD en Long Range (voorraad) modellen of demo's nog uit Shanghai komen. Maar dat faseert langzaam uit in 2023. Een Model Y in de kleur Quick Silver of Midnight Cherry Red komt 100% zeker uit Giga Berlijn. Als je een VIN-nummer hebt kan je hier opzoeken waar hij geproduceerd is (XP7=Giga Berlijn/LWR=Giga Shanghai).
Met de Model Y zet Tesla een begerenswaardige alleskunner in de markt. |
Welke uitvoering moet ik kiezen?
Dat is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. En vooral persoonlijk! In mijn optiek is het meest belangrijk dat je helder hebt hoe je feitelijk de auto gaat gebruiken. Hoe ziet qua kilometers je woon/werk verkeer er uit, vrije tijd gebruik, rij je vaker lange stukken op de snelweg, hoe vaak gaat de caravan mee, enz? Neem hierbij ook jou laadmogelijkheden mee! Kan je thuis of op het werk laden? Ben je afhankelijk van een openbare laadpaal in de wijk? Ken goed je eigen gewenst gebruik!
Zet dat af tegen het beschikbaar rijbereik van de uitvoering die je voor ogen hebt, ook bij winterse omstandigheden (pak 70% van de WLTP), Je weet dan of en hoe vaak je met een "normaal gebruik" over dit rijbereik heen gaat. Vraag je reëel af of het moeten bijladen (laadsessie van 20-25 min bij een snellader) in die situaties dan een probleem is! Op basis van deze afwegingen kan een onderbouwde afweging maken tussen RWD of Long Range. Meer over laden en rijbereik is hier te vinden.
Een tweede aspect is natuurlijk het (lease)budget en wat is het je waard. "Het" kan zijn het extra rijbereik, de betere prestaties qua acceleratie/koppel, een hogere topsnelheid, trackmodus, sportievere looks, vierwielaandrijving, e.d.? De rijke uitrusting is in alle uitvoeringen hetzelfde, dat scheelt! Alle vijf de exterieur kleuren, wit of zwart interieur en/of trekhaak kunnen gekozen worden bij alle drie de varianten. Voor RWD/LR is er 20 inch induction-velg beschikbaar, de performance staat standaard op 21 inch. Tussen de RWD en Long Range zit € 7.000 en tussen de Long Range en Performance zit € 6.000 aan prijsverschil.
Een derde aspect is of je een deel van je budget nu al wilt inzetten voor de aanschaf van volledig zelfrijdende besturing (FSD). Dit kost op alle uitvoeringen nu € 7.500 extra. Mogelijk in de nabije toekomst (veel) meer. Over de afwegingen welke hierbij kunnen horen heb ik een aparte pagina gemaakt.
Dat is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. En vooral persoonlijk! In mijn optiek is het meest belangrijk dat je helder hebt hoe je feitelijk de auto gaat gebruiken. Hoe ziet qua kilometers je woon/werk verkeer er uit, vrije tijd gebruik, rij je vaker lange stukken op de snelweg, hoe vaak gaat de caravan mee, enz? Neem hierbij ook jou laadmogelijkheden mee! Kan je thuis of op het werk laden? Ben je afhankelijk van een openbare laadpaal in de wijk? Ken goed je eigen gewenst gebruik!
Zet dat af tegen het beschikbaar rijbereik van de uitvoering die je voor ogen hebt, ook bij winterse omstandigheden (pak 70% van de WLTP), Je weet dan of en hoe vaak je met een "normaal gebruik" over dit rijbereik heen gaat. Vraag je reëel af of het moeten bijladen (laadsessie van 20-25 min bij een snellader) in die situaties dan een probleem is! Op basis van deze afwegingen kan een onderbouwde afweging maken tussen RWD of Long Range. Meer over laden en rijbereik is hier te vinden.
Een tweede aspect is natuurlijk het (lease)budget en wat is het je waard. "Het" kan zijn het extra rijbereik, de betere prestaties qua acceleratie/koppel, een hogere topsnelheid, trackmodus, sportievere looks, vierwielaandrijving, e.d.? De rijke uitrusting is in alle uitvoeringen hetzelfde, dat scheelt! Alle vijf de exterieur kleuren, wit of zwart interieur en/of trekhaak kunnen gekozen worden bij alle drie de varianten. Voor RWD/LR is er 20 inch induction-velg beschikbaar, de performance staat standaard op 21 inch. Tussen de RWD en Long Range zit € 7.000 en tussen de Long Range en Performance zit € 6.000 aan prijsverschil.
Een derde aspect is of je een deel van je budget nu al wilt inzetten voor de aanschaf van volledig zelfrijdende besturing (FSD). Dit kost op alle uitvoeringen nu € 7.500 extra. Mogelijk in de nabije toekomst (veel) meer. Over de afwegingen welke hierbij kunnen horen heb ik een aparte pagina gemaakt.
De keuze van de uitvoering is eindelijk heel persoonlijk! Het is een mix van ratio, emotie en de beschikbare middelen. Hieronder toch maar wat overwegingen. Zonder garanties dat die ook voor jou gelden!
RWD meestal de beste keuze
Weet dat over het algemeen voor het merendeel van de kopers het rijbereik van de RWD ruim voldoende is gelet op het gemiddeld autogebruik in Nederland en België. De RWD heeft een LFP batterij die prima dagelijks tot 100% geladen kan worden (zie hieronder). De beschikbaarheid van laadinfrastructuur (thuis, openbaar, snelladers) is in veel gevallen ook geen reden om te moeten kiezen voor een Long Range. Een groot verschil tussen RWD en Long Range is niet zozeer de circa 100 km meer rijbereik. Ofschoon dat in sommige situaties best doorslaggevend kan zijn, bijvoorbeeld bij een stevige rijstijl, veel op de snelweg en/of regelmatig een aanhanger of caravan achter de auto.
Wanneer een Long Range?
Het echte verschil tussen RWD en Long Range (naast de 70-100 km meer rijbereik) wordt gemaakt met de beschikbare trekkracht (koppel), de betere tractie door AWD en de veel snellere acceleratie. Heb je dat nodig? Meestal niet. Is dat leuk? Vaak wel! De Long Range is zowel qua aanschafprijs als specificaties een mooi compromis tussen de RWD en de Performance (+€ 13.000).
Weet dat over het algemeen voor het merendeel van de kopers het rijbereik van de RWD ruim voldoende is gelet op het gemiddeld autogebruik in Nederland en België. De RWD heeft een LFP batterij die prima dagelijks tot 100% geladen kan worden (zie hieronder). De beschikbaarheid van laadinfrastructuur (thuis, openbaar, snelladers) is in veel gevallen ook geen reden om te moeten kiezen voor een Long Range. Een groot verschil tussen RWD en Long Range is niet zozeer de circa 100 km meer rijbereik. Ofschoon dat in sommige situaties best doorslaggevend kan zijn, bijvoorbeeld bij een stevige rijstijl, veel op de snelweg en/of regelmatig een aanhanger of caravan achter de auto.
Wanneer een Long Range?
Het echte verschil tussen RWD en Long Range (naast de 70-100 km meer rijbereik) wordt gemaakt met de beschikbare trekkracht (koppel), de betere tractie door AWD en de veel snellere acceleratie. Heb je dat nodig? Meestal niet. Is dat leuk? Vaak wel! De Long Range is zowel qua aanschafprijs als specificaties een mooi compromis tussen de RWD en de Performance (+€ 13.000).
En een performance?
Ga je bij de Long Range voor de 20 inch wielen (€ 2.300) en koop je hier na levering softwarematig de acceleratie-boost bij (€ 1.800) dan ben je nog "maar" €1.900 af van de Performance. Die heeft dan voor dat geld nog een carbon spoiler, nog iets betere prestaties, via de software een trackmode, een verlaagd en sportief/hard onderstel, 21 inch wielen, performance pedalen en matrix-led koplampen. Wil je gewoon een bloedsnelle Mid-SUV en bij het stoplicht de meeste sportauto's achter je laten? Dan is de Performance een goede keuze.
Ga je bij de Long Range voor de 20 inch wielen (€ 2.300) en koop je hier na levering softwarematig de acceleratie-boost bij (€ 1.800) dan ben je nog "maar" €1.900 af van de Performance. Die heeft dan voor dat geld nog een carbon spoiler, nog iets betere prestaties, via de software een trackmode, een verlaagd en sportief/hard onderstel, 21 inch wielen, performance pedalen en matrix-led koplampen. Wil je gewoon een bloedsnelle Mid-SUV en bij het stoplicht de meeste sportauto's achter je laten? Dan is de Performance een goede keuze.
Een Tesla bestel je online. Meer over het bestelproces is hier te vinden.
En gebruik altijd een referral code voor extra korting!
En gebruik altijd een referral code voor extra korting!
Reviews en vergelijkende tests
Er staan heel wat reviews en vergelijkende tests op internet. Natuurlijk leuk om te bekijken. Niet altijd allemaal even objectief of nog actueel. Het kopen van een auto is nu eenmaal ook veel emotie en over smaakt valt niet twisten. Bepaal zelf wat je wel en niet belangrijk vindt. Hieronder een voorbeeld van een redelijk objectieve review van de Model Y AWD en een (soms wat flauwe) vergelijkende test met een Toyota, Een recente test van het Zwitserse Mobility Insider maakt wel erg pijnlijk (voor Audi en Ford) hoe ver de voorsprong van Tesla is. En wat een prijsverschil!!
Er staan heel wat reviews en vergelijkende tests op internet. Natuurlijk leuk om te bekijken. Niet altijd allemaal even objectief of nog actueel. Het kopen van een auto is nu eenmaal ook veel emotie en over smaakt valt niet twisten. Bepaal zelf wat je wel en niet belangrijk vindt. Hieronder een voorbeeld van een redelijk objectieve review van de Model Y AWD en een (soms wat flauwe) vergelijkende test met een Toyota, Een recente test van het Zwitserse Mobility Insider maakt wel erg pijnlijk (voor Audi en Ford) hoe ver de voorsprong van Tesla is. En wat een prijsverschil!!
|
|
|
|
Let op bij oudere reviews en bij bepaalde autobladen
Kloppen de argumenten die aangedragen worden wel? Wat bij een review van een Tesla bijna nooit genoemd is dat het de veiligste auto is En wat mogelijk in toekomst echt het verschil zou kunnen maken, de volledig zelfrijdende besturing, wordt bijna nooit genoemd en vaak weggelachen met een nu soms matig functionerend Tesla Vision systeem (zie hierna)! Maar als je privé koopt is mijn advies je echt te verdiepen in de visie en aanpak van Tesla op weg naar zelfrijdende besturing. Een auto privé kopen zonder de hardware voor toekomstige FSD toepassingen aan boort, kan je later parten gaan spelen. Of je nu al de software-upgrade moet kopen is een ander verhaal. En komen op termijn ook abonnementsvormen.
Bij oudere reviews van een Model Y komt regelmatig het toen nog harde bonkerige onderstel als een negatief punt aan bod. Tesla heeft geluisterd en inmiddels is het onderstel aangepast. Sinds die tijd hoor je dit inderdaad niet meer terug. Ook het ontbreken van een hoedenplank werd vaak als kritiekpunt genoemd. Ook deze wordt inmiddels standaard gemonteerd.
De Tesla's uit de VS, zoals de eerste jaren van de Model 3, zijn berucht om hun niet altijd secuur geplaatste carrosseriedelen, met panelgaps tot gevolg. Werd wel achteraf opgelost, maar toch. In combinatie met toen soms wat matige kwaliteit van de lak blijft dat imago Tesla achtervolgen. Auto's gebouwd in China en Duitsland kennen deze problemen feitelijk niet meer. Strak gebouwd en prima in de lak.
Een ander punt dat regelmatig terugkomt is het ontbreken van parkeersensoren, alsmede het feit dat ook de ruitenwissers het zonder sensors moeten doen. Weet dat radar voor afstandsmetingen (cruisecontrol) inmiddels ook uit de auto is verdwenen. Tesla Vision is de technologie die ongekende functionaliteiten moet gaan brengen. Nog niet alles werkt nu perfect, maar uiteindelijk moet dit op camerabeelden gebaseerd systeem foutloos gaan werken, beter dan met sensoren en/of radar. Goed om op de hoogte te zijn van het bestaan van deze revolutionaire technologie, de ontwikkeling ervan en vooral te begrijpen waarom Tesla deze keuzes maakt. Meer informatie te vinden door op het onderstaand plaatje te klikken. Wil je dit "gedoe" allemaal niet, dan moet je niet bij Tesla zijn.
Kloppen de argumenten die aangedragen worden wel? Wat bij een review van een Tesla bijna nooit genoemd is dat het de veiligste auto is En wat mogelijk in toekomst echt het verschil zou kunnen maken, de volledig zelfrijdende besturing, wordt bijna nooit genoemd en vaak weggelachen met een nu soms matig functionerend Tesla Vision systeem (zie hierna)! Maar als je privé koopt is mijn advies je echt te verdiepen in de visie en aanpak van Tesla op weg naar zelfrijdende besturing. Een auto privé kopen zonder de hardware voor toekomstige FSD toepassingen aan boort, kan je later parten gaan spelen. Of je nu al de software-upgrade moet kopen is een ander verhaal. En komen op termijn ook abonnementsvormen.
Bij oudere reviews van een Model Y komt regelmatig het toen nog harde bonkerige onderstel als een negatief punt aan bod. Tesla heeft geluisterd en inmiddels is het onderstel aangepast. Sinds die tijd hoor je dit inderdaad niet meer terug. Ook het ontbreken van een hoedenplank werd vaak als kritiekpunt genoemd. Ook deze wordt inmiddels standaard gemonteerd.
De Tesla's uit de VS, zoals de eerste jaren van de Model 3, zijn berucht om hun niet altijd secuur geplaatste carrosseriedelen, met panelgaps tot gevolg. Werd wel achteraf opgelost, maar toch. In combinatie met toen soms wat matige kwaliteit van de lak blijft dat imago Tesla achtervolgen. Auto's gebouwd in China en Duitsland kennen deze problemen feitelijk niet meer. Strak gebouwd en prima in de lak.
Een ander punt dat regelmatig terugkomt is het ontbreken van parkeersensoren, alsmede het feit dat ook de ruitenwissers het zonder sensors moeten doen. Weet dat radar voor afstandsmetingen (cruisecontrol) inmiddels ook uit de auto is verdwenen. Tesla Vision is de technologie die ongekende functionaliteiten moet gaan brengen. Nog niet alles werkt nu perfect, maar uiteindelijk moet dit op camerabeelden gebaseerd systeem foutloos gaan werken, beter dan met sensoren en/of radar. Goed om op de hoogte te zijn van het bestaan van deze revolutionaire technologie, de ontwikkeling ervan en vooral te begrijpen waarom Tesla deze keuzes maakt. Meer informatie te vinden door op het onderstaand plaatje te klikken. Wil je dit "gedoe" allemaal niet, dan moet je niet bij Tesla zijn.
Is er dan geen kritiek op de Model Y?
Zeker wel! De dataverbinding voor connectiviteit is nog altijd "maar" 4G, kost 10 euro per maand en als je de landsgrenzen overgaat duurt het soms lang voordat er weer een dataverbinding is. Op naar 5G of Starlink! Er is geen Apple Carplay of de Google variant beschikbaar. In principe is Tesla's software superieur. Apple Music, Spotity, Youtube, Netflix zijn gewoon beschikbaar. Agenda en berichten zijn ook te integreren. Maar je mist wel de mogelijkheid om meer apps te installeren zoals Waze, Flitsmeister, een weerapp, ed. Het is wachten op een Tesla app-store. Gaat er zeker een keer komen is de verwachting, maar deze is er nu nog niet.
Er zijn geen interieuropties te kiezen. Nu zit er wel nagenoeg alles op, maar er is niets extra's te kiezen. Zoals stoelventilatie, luchtvering, schermpje achter, e.d. Een soort luxe pakket of zo. Je moet hiervoor naar de Model S of X uitwijken. Dat is wel een heel grote stap. Dubbel zo duur. Gelukkig zijn er veel after market oplossingen, maar toch!
Zeker wel! De dataverbinding voor connectiviteit is nog altijd "maar" 4G, kost 10 euro per maand en als je de landsgrenzen overgaat duurt het soms lang voordat er weer een dataverbinding is. Op naar 5G of Starlink! Er is geen Apple Carplay of de Google variant beschikbaar. In principe is Tesla's software superieur. Apple Music, Spotity, Youtube, Netflix zijn gewoon beschikbaar. Agenda en berichten zijn ook te integreren. Maar je mist wel de mogelijkheid om meer apps te installeren zoals Waze, Flitsmeister, een weerapp, ed. Het is wachten op een Tesla app-store. Gaat er zeker een keer komen is de verwachting, maar deze is er nu nog niet.
Er zijn geen interieuropties te kiezen. Nu zit er wel nagenoeg alles op, maar er is niets extra's te kiezen. Zoals stoelventilatie, luchtvering, schermpje achter, e.d. Een soort luxe pakket of zo. Je moet hiervoor naar de Model S of X uitwijken. Dat is wel een heel grote stap. Dubbel zo duur. Gelukkig zijn er veel after market oplossingen, maar toch!
Tesla ontwerpt zijn auto's vanuit de filosofie dat de beste input, geen input is. Alles moet als "vanzelf" werken (AI). In- en uitschakelen van de ruitenwissers, groot licht en stoelverwarming zijn drie voorbeelden van functies welke automatisch werken. Dat gaat vaak goed, maar niet altijd. Sommige mensen blijven zich hieraan storen. Dit proces van het overnemen van de bediening gaat steeds verder. Bedieningshendels achter het stuur gaan verdwijnen, de auto kiest zelf de rijrichting. Wil je toch achteruit in plaats van vooruit, moet je binnenkort (in de S/X nu al) het systeem via het scherm "overrulen". De snelheid en andere functies kan je prima aflezen op het centrale scherm. In een zelfrijdende toekomst allemaal niet meer relevant. Dus geen klokkenwinkel voor de neus of de modernere variant een Head Up display! Het dashboardkastje heeft geen fysieke knop, maar gaat open via een virtuele knop. Wordt vaak als onlogisch gezien. Maar doordat het een elektronische knop is, kan hij voorzien worden van een pincode zodat hij in de valetmode of bij een robotaxi inzet gesloten blijft! Wat door de een als kritiekpunten gezien wordt, is bij Tesla vaak een bewuste keuze gebaseerd op hun toekomstvisie.
Twee speciale kleuren
De lakstraat in Giga Berlijn produceert twee speciale kleurvarianten op de kleuren Tesla kleuren grijs en rood. Quick Silver en Midnight Cherry Red zijn bijzonder diepe kleuren waarvan, afhankelijk van de lichtinval en kijkhoek, de kleur steeds anders lijkt. Voor QS wordt € 3.000 extra gevraagd en voor MCR zelfs € 3.200. Forse bedragen. Maakt dat een Y in deze kleuren wel weer iets unieker zijn. De kleuren wit (geen meerprijs), zwart (€1.200) en blauw (€1.600) zijn dezelfde als ook uit de andere fabrieken komt. Maar wel gespoten in extra lagen en van goede kwaliteit. Echter, moderne watergedragen autolakken zijn allemaal redelijk gevoelig voor steenslag. Denk eventueel aan het aanbrengen van lakbeschermingsfolie op kwetsbare plekken of het laten aanbrengen van een glascoating. Ook het plaatsen van spatlappen kan helpen om steenslag te voorkomen.
De lakstraat in Giga Berlijn produceert twee speciale kleurvarianten op de kleuren Tesla kleuren grijs en rood. Quick Silver en Midnight Cherry Red zijn bijzonder diepe kleuren waarvan, afhankelijk van de lichtinval en kijkhoek, de kleur steeds anders lijkt. Voor QS wordt € 3.000 extra gevraagd en voor MCR zelfs € 3.200. Forse bedragen. Maakt dat een Y in deze kleuren wel weer iets unieker zijn. De kleuren wit (geen meerprijs), zwart (€1.200) en blauw (€1.600) zijn dezelfde als ook uit de andere fabrieken komt. Maar wel gespoten in extra lagen en van goede kwaliteit. Echter, moderne watergedragen autolakken zijn allemaal redelijk gevoelig voor steenslag. Denk eventueel aan het aanbrengen van lakbeschermingsfolie op kwetsbare plekken of het laten aanbrengen van een glascoating. Ook het plaatsen van spatlappen kan helpen om steenslag te voorkomen.
Zeven zitter
De zeven zitter uitvoering van de Model Y is nog niet te bestellen. Voor deze uitvoering lijkt een gietstuk aan de voor- en achterkant in combinatie met een structureel batterijpakket noodzakelijk, bijvoorbeeld met de 4680 batterijen. Tesla bouwt deze auto's nog niet in Giga Berlijn of Shanghai, zeker niet met de 4680. Mede door de nieuwe subsidiemogelijkheden in de VS (i.v.m. het Inflation Reduction Act) heeft Tesla de voor Europa geplande 4680 productie-apparatuur naar de VS verplaatst. Het is niet duidelijk wanneer Tesla in Berlijn de 4680 structurele batterijpacks gaat produceren. Over of en wanneer de 7 zits variant van de Model Y in Europa aangeboden wordt is niets bekend.
De zeven zitter uitvoering van de Model Y is nog niet te bestellen. Voor deze uitvoering lijkt een gietstuk aan de voor- en achterkant in combinatie met een structureel batterijpakket noodzakelijk, bijvoorbeeld met de 4680 batterijen. Tesla bouwt deze auto's nog niet in Giga Berlijn of Shanghai, zeker niet met de 4680. Mede door de nieuwe subsidiemogelijkheden in de VS (i.v.m. het Inflation Reduction Act) heeft Tesla de voor Europa geplande 4680 productie-apparatuur naar de VS verplaatst. Het is niet duidelijk wanneer Tesla in Berlijn de 4680 structurele batterijpacks gaat produceren. Over of en wanneer de 7 zits variant van de Model Y in Europa aangeboden wordt is niets bekend.
Wanneer komen er nieuwe hardware updates? Het is bij Tesla moeilijk te zeggen wanneer er een nieuwe hardware update in de auto zit. Ze wachten niet met updates op modeljaren. Ze voeren meerdere verbetering per week door. Vaak onderhuids en niet altijd voor de consument leidend tot nieuwe functionaliteiten. Wat wel op basis van de historie gezegd kan worden is dat een item welke voor het eerst in een model uit Shanghai gesignaleerd is, uiteindelijk ook zo geproduceerd gaat worden in Berlijn. Of andersom. En natuurlijk ook in Fremont en Austin. Er zit ook meestal niet heel veel tijd tussen. Prijs FSD. De prijs van FSD gaat zeker omhoog de komende jaren. Ik denk zodra er voor Europa nieuwe functionaliteiten komen. Ergens begin 2024 is mijn verwachting. Is de € 7.500 van nu dan een koopje? In de VS kost FSD $ 15.000. Maar, ze hebben daar ook een abonnementsvorm. Je betaalt $ 199 per maand om FSD Beta te mogen gebruiken. |
Welke batterij heeft mijn Model Y?
Tesla communiceert niet openlijk over de capaciteit van de hoogspanningsbatterij in de Model Y. Simpelweg RWD of Long Range als aanduiding in combinatie met het WLTP bereik. Ook over het type batterij qua vormfactor en/of chemische samenstelling wordt niet openlijk gecommuniceerd. Bovendien werkt Tesla met verschillende toeleveranciers. Niet alle fabrieken hebben dezelfde leveranciers. En niet alle modellen gebruiken hetzelfde type batterijen.
Feitelijk voor ons als consument niet zo interessant. Anders dan dat de LFP batterij (in de RWD) iets andere eisen stelt aan het laadgedrag. Deze moet je 1x per week tot 100% opladen om degradatie zoveel mogelijk tegen te gaan. Bij de andere chemische samenstellingen liever niet tot 100% of alleen al je direct daarna aan je rit begint.
Wil je toch alles over batterij in je (toekomstige) Model Y weten, zoek dan in onderstaande database.
Tesla communiceert niet openlijk over de capaciteit van de hoogspanningsbatterij in de Model Y. Simpelweg RWD of Long Range als aanduiding in combinatie met het WLTP bereik. Ook over het type batterij qua vormfactor en/of chemische samenstelling wordt niet openlijk gecommuniceerd. Bovendien werkt Tesla met verschillende toeleveranciers. Niet alle fabrieken hebben dezelfde leveranciers. En niet alle modellen gebruiken hetzelfde type batterijen.
Feitelijk voor ons als consument niet zo interessant. Anders dan dat de LFP batterij (in de RWD) iets andere eisen stelt aan het laadgedrag. Deze moet je 1x per week tot 100% opladen om degradatie zoveel mogelijk tegen te gaan. Bij de andere chemische samenstellingen liever niet tot 100% of alleen al je direct daarna aan je rit begint.
Wil je toch alles over batterij in je (toekomstige) Model Y weten, zoek dan in onderstaande database.
Giga Berlijn-Brandenburg modernste fabriek
In Grünheide (D) staat de modernste autofabriek van Europa (nrc) Niet alleen qua ultramoderne lakstraat met de twee speciale kleuren, maar misschien nog wel meer om de toegepaste productietechnieken. Het gebruik van de Giga Press is wel het meest aansprekend. Dit zijn gigantische gietpersen die onder hele hoge druk de gehele voor- en/of achteronderkant uit één stuk produceren. Dus geen losse persdelen meer die vervolgens aan elkaar gelast worden. De auto's uit deze fabriek zijn qua onderhuidse technologie inmiddels de nieuwe maatstaf in de automobiel industrie. Zeker in combinatie met het structureel batterijpakket.
De consument merkt dit aan de scherpe verkoopprijs door de lagere productiekosten, de efficiency van de aandrijflijn (het lage verbruik) en de ongekende hoge veiligheid (de hoogste in zijn klasse). De bouwkwaliteit van de huidige generatie Tesla's kan iedere vergelijking in zijn segment doorstaan. Of het interieurdesign of de gebruikte materialen je kan bekoren is een kwestie van smaak.
En Giga Shanghai dan?
Is ook een hagelnieuwe fabriek. Ze produceren hier op dezelfde wijze als in Berlijn in zeer grote aantallen de Model Y en de Model 3. Iets meer dan 1 miljoen per jaar. Iedere 40 seconde verlaat een auto de band. Ze hebben een andere lakstraat, maar ook in Shanghai doet de Giga Press zijn werk. Dus ook de auto's uit Shanghai zijn kwalitatief zeer hoogwaardig.
In Grünheide (D) staat de modernste autofabriek van Europa (nrc) Niet alleen qua ultramoderne lakstraat met de twee speciale kleuren, maar misschien nog wel meer om de toegepaste productietechnieken. Het gebruik van de Giga Press is wel het meest aansprekend. Dit zijn gigantische gietpersen die onder hele hoge druk de gehele voor- en/of achteronderkant uit één stuk produceren. Dus geen losse persdelen meer die vervolgens aan elkaar gelast worden. De auto's uit deze fabriek zijn qua onderhuidse technologie inmiddels de nieuwe maatstaf in de automobiel industrie. Zeker in combinatie met het structureel batterijpakket.
De consument merkt dit aan de scherpe verkoopprijs door de lagere productiekosten, de efficiency van de aandrijflijn (het lage verbruik) en de ongekende hoge veiligheid (de hoogste in zijn klasse). De bouwkwaliteit van de huidige generatie Tesla's kan iedere vergelijking in zijn segment doorstaan. Of het interieurdesign of de gebruikte materialen je kan bekoren is een kwestie van smaak.
En Giga Shanghai dan?
Is ook een hagelnieuwe fabriek. Ze produceren hier op dezelfde wijze als in Berlijn in zeer grote aantallen de Model Y en de Model 3. Iets meer dan 1 miljoen per jaar. Iedere 40 seconde verlaat een auto de band. Ze hebben een andere lakstraat, maar ook in Shanghai doet de Giga Press zijn werk. Dus ook de auto's uit Shanghai zijn kwalitatief zeer hoogwaardig.