Laatste update: 26 oktober 2024
Korte Tesla historie
Tesla is een relatief jong automerk. Elon Musk droomde al lang over het maken over volledig elektrisch aangedreven auto's (BEV). In 2003 liep Elon met het idee rond om de Tzero sportscar commercieel te gaan exploiteren. Deze Tzero kwam dicht in de buurt van zijn droom. Door de mensen achter de Tzero werd Elon in contact gebracht met Martin Eberhard en Marc Tarpenning die met een vergelijkbaar plan in hun hoofd rondliepen. Beide partijen hadden alleen ideeën, er was nog geen organisatie met medewerkers, gebouwen, patenten en dergelijke. Elon sloot zich aan bij het bedrijf dat Martin en Marc al gestart waren. Het trademark "Tesla Motors" is door iemand anders bedacht en gedeponeerd en werd later voor circa $50k aangekocht. In 2017 werd de naam Tesla Motors omgedoopt tot Tesla Inc. temeer omdat Tesla ook batterijopslagsystemen en zonnepanelen in zijn portfolio heeft.
Musk deed in 2004 een behoorlijke financiële injectie in Tesla Motors (de helft van zijn vermogen uit zijn aandeel van de verkoop van PayPal, met de andere helft richtte hij SpaceX op) en de eerste medewerkers werden aangetrokken. De vijfde medewerker was JB Straubel, die 15 jaar lang de technisch directeur is geweest (nu in Board of Directors). Hij wordt, samen met Musk als feitelijke oprichters van Tesla gezien met hun inspirerende missie "accelerate the world's transition to sustainable energy". Martin en Marc verlaten in de beginjaren op niet al te elegante manier Tesla.
In 2006 presenteerde Elon Musk zijn Masterplan I:
In 2008 bezocht het VPRO-programma tegenlicht Tesla Motors en interviewde Elon Musk toen hij 37 jaar was. Deze korte reportage is hier te vinden. In de periode tot 2012 werd vooral geëxperimenteerd en in die periode zag de Roadster in 2008, gebaseerd op een Lotus, het levenslicht. In 2012 werd in de VS de Model S op de markt gebracht. Drie jaar nadat hij voor het eerste getoond werd aan het publiek. Een jaar later was Europa aan beurt. In 2015 volgde de Model X. Met de inkomsten werd zoals in het Masterpan voorwoord het ontwikkelen van de Model 3 gefinancierd. Deze werd eind 2017 aan de eerste klanten in de VS geleverd en in 2019 in Nederland. In 2020 volgende de Model Y die een jaar later ook in Nederland verkrijgbaar werd. Eind 2022 is de eerste Tesla Semi aan klanten geleverd. Eind 2023 is in de VS de Cybertruck afgeleverd. Hoe het verdere portfolio er uit gaat zien in nog niet helemaal duidelijk. Er komt nog een nieuwe Roadster, mogelijk in 2024. Een Compacte Tesla is aangekondigd voor 2025. Al dan niet met een stuur om dienst te doen als Robotaxi.
Want dat plan staan in Masterplan II (2016)
- Prachtige zonnedaken creëren met naadloos geïntegreerde batterijopslag (Solar Roof)
- Het productaanbod van elektrische voertuigen uitbreiden om alle belangrijke segmenten aan te spreken (Cybertruck, Semi en compacte Tesla)
- Een zelfrijdende capaciteit ontwikkelen die 10 keer veiliger is dan handmatig bediening via Tesla Vision (FSD)
- Je auto in staat stellen geld voor je te verdienen wanneer je hem niet gebruikt (Robotaxi)
Alles uit Masterplan II is inmiddels uitgedacht en ontwikkeld, alleen nog niet alles in volledig geïmplementeerd. Dat gaat de komende jaren gebeuren. Is een kwestie van productiecapaciteit, data-verzamelen en wettelijke kaders. Tijd voor een nieuw masterplan!
Masterplan III gaat over de verdere transitie van de wereld naar duurzame energie en wat hier voor allemaal voor nodig is. Het plan is in 2023 gepresenteerd en is hier te vinden. Onderstaand een samenvatting!
In 2006 presenteerde Elon Musk zijn Masterplan I:
- Het ontwikkelen van een elektrische sportauto in een kleine oplage (de Roadster).
- De winst hiervan gebruiken voor het ontwikkelen van een luxe auto in een iets grotere oplage (Model S/X).
- De winst hiervan gebruiken voor het ontwikkelen van een betaalbare auto in een nog grotere oplage (Model 3/Y)
- En tijdens dit proces leverancier worden van 100% duurzame zonne-energie (Tesla Energy)
In 2008 bezocht het VPRO-programma tegenlicht Tesla Motors en interviewde Elon Musk toen hij 37 jaar was. Deze korte reportage is hier te vinden. In de periode tot 2012 werd vooral geëxperimenteerd en in die periode zag de Roadster in 2008, gebaseerd op een Lotus, het levenslicht. In 2012 werd in de VS de Model S op de markt gebracht. Drie jaar nadat hij voor het eerste getoond werd aan het publiek. Een jaar later was Europa aan beurt. In 2015 volgde de Model X. Met de inkomsten werd zoals in het Masterpan voorwoord het ontwikkelen van de Model 3 gefinancierd. Deze werd eind 2017 aan de eerste klanten in de VS geleverd en in 2019 in Nederland. In 2020 volgende de Model Y die een jaar later ook in Nederland verkrijgbaar werd. Eind 2022 is de eerste Tesla Semi aan klanten geleverd. Eind 2023 is in de VS de Cybertruck afgeleverd. Hoe het verdere portfolio er uit gaat zien in nog niet helemaal duidelijk. Er komt nog een nieuwe Roadster, mogelijk in 2024. Een Compacte Tesla is aangekondigd voor 2025. Al dan niet met een stuur om dienst te doen als Robotaxi.
Want dat plan staan in Masterplan II (2016)
- Prachtige zonnedaken creëren met naadloos geïntegreerde batterijopslag (Solar Roof)
- Het productaanbod van elektrische voertuigen uitbreiden om alle belangrijke segmenten aan te spreken (Cybertruck, Semi en compacte Tesla)
- Een zelfrijdende capaciteit ontwikkelen die 10 keer veiliger is dan handmatig bediening via Tesla Vision (FSD)
- Je auto in staat stellen geld voor je te verdienen wanneer je hem niet gebruikt (Robotaxi)
Alles uit Masterplan II is inmiddels uitgedacht en ontwikkeld, alleen nog niet alles in volledig geïmplementeerd. Dat gaat de komende jaren gebeuren. Is een kwestie van productiecapaciteit, data-verzamelen en wettelijke kaders. Tijd voor een nieuw masterplan!
Masterplan III gaat over de verdere transitie van de wereld naar duurzame energie en wat hier voor allemaal voor nodig is. Het plan is in 2023 gepresenteerd en is hier te vinden. Onderstaand een samenvatting!
De huidige Tesla modellen
Onderstaand de vier S3XY-modellen van Tesla. Ze staan in volgorde van populariteit en niet in de volgorde van het woordgrapje. Model Y en Model 3 zijn de verkoopkanonnen en de Model X en de Model S zijn hun grote broer en zus. Het is even afwachten waar qua populariteit de Cybertruck geplaatst moet gaan worden. Qua verkoopaantallen tussen de Model Y/3 en Model X/S in verwacht ik. De Roadster wordt de supersportcar, het paradepaardje van de stal. Naast personenauto's maakt Tesla ook een vrachtauto, de Semi. Ook die gaat straks massaal geproduceerd worden.
Daarnaast is de compacte Tesla aangekondigd en heeft in oktober 2024 de Cybercab het licht gezien. Dat kleinere model wordt waarschijnlijk een variant op een van de bestaande modellen, kleiner en met onderhuids al technieken van de robotaxi, de Cybercab. Die moet op een revolutionaire wijze gebouwd gaan worden (modulair en deels door Optimus) op het nieuwe 3e generatieplatform. Gietstukken, structureel batterijpakket, 48 volt architectuur, met stuur, enz. De eerste productie wordt eind 2025 verwacht vanuit Giga Texas.
Tesla is overigens meer dan een auto-bouwer. Ze zijn misschien nog wel meer een software cq AI-bedrijf dat niet alleen een robot op wielen maakt (Tesla Cars), maar ook "menselijke" robots (Tesla Optimus). Daarnaast zijn ze ook producent van allerlei energie producten, zoals zonnepanelen, thuisbatterijen en straks ook warmtepompen (Tesla Energy). In de VS zijn ze in sommige Staten ook energie leverancier (Tesla Electric) en bieden ze allerlei diensten aan, zoals hun eigen autoverzekering. Meer over Tesla Ecosysteem is hier te vinden.
Daarnaast is de compacte Tesla aangekondigd en heeft in oktober 2024 de Cybercab het licht gezien. Dat kleinere model wordt waarschijnlijk een variant op een van de bestaande modellen, kleiner en met onderhuids al technieken van de robotaxi, de Cybercab. Die moet op een revolutionaire wijze gebouwd gaan worden (modulair en deels door Optimus) op het nieuwe 3e generatieplatform. Gietstukken, structureel batterijpakket, 48 volt architectuur, met stuur, enz. De eerste productie wordt eind 2025 verwacht vanuit Giga Texas.
Tesla is overigens meer dan een auto-bouwer. Ze zijn misschien nog wel meer een software cq AI-bedrijf dat niet alleen een robot op wielen maakt (Tesla Cars), maar ook "menselijke" robots (Tesla Optimus). Daarnaast zijn ze ook producent van allerlei energie producten, zoals zonnepanelen, thuisbatterijen en straks ook warmtepompen (Tesla Energy). In de VS zijn ze in sommige Staten ook energie leverancier (Tesla Electric) en bieden ze allerlei diensten aan, zoals hun eigen autoverzekering. Meer over Tesla Ecosysteem is hier te vinden.
Model Y
|
De Model Y is het verkoopkanon van Tesla en was in 2023 de meest verkochte auto wereldwijd. Niet alleen BEV, maar van alle auto's.
De Model Y wordt sinds midden maart 2020 in de VS/Canada geleverd in de Long Range en Performance variant en vanaf januari 2021 ook in China (Giga Shanghai). Europa en andere delen van de wereld moesten tot wachten de tweede helft van 2021 op de Model Y.
Lange tijd zijn de Model Y RWD en de Long Range welke in Shanghai geproduceerd worden in Nederland geleverd. Gigafactory Berlijn produceert vanaf eind maart 2022 ook de Model Y. Inmiddels produceren ze alle varianten. Alles over de Model Y (Made in Germany) is hier te vinden. De Model Y is een mid-size SUV die 70-80% van de onderdelen met de Model 3 deelt, maar toch een totaal andere auto is voor een andere doelgroep. De Model Y is iets duurder dan de Model 3, maar gaat qua verkoopaantallen de Model 3 voorbij. De markt voor Mid-Size SUV is wereldwijd immers groter dan die voor sedans. Vooral de Model Y RWD is een ijzersterke aanbieding. Heel veel waar voor je geld. En met de FSD-optie klaar voor de toekomst! De verwachting is dat Model Y begin 2025 een upgrade graat krijgen, vergelijkbaar met de Model 3 in 2023. Het is speculeren over het tijdstip. |
Model 3
In het Tesla-Masterplan van Elon Musk is altijd beschreven dat de Roadster, de Model S en de Model X als opstap gezien moeten worden naar de auto voor een breed publiek: de Model 3. Toen de Model 3 werd aangekondigd zijn er wereldwijd meer dan 400.000 reserveringen gedaan. Begin 2019 is eindelijk de auto in Europa en hiermee dus ook Nederland beschikbaar gekomen. In eerste instantie de Long Rang en de Performance modellen (vanaf 6 februari) en later (12 april) ook de Standard Range Plus (SR+), nu RWD (rear wheel drive) genoemd. In september 2023 is de vernieuwde Model 3 gepresenteerd. Het interieur ging op de schop en kreeg geventileerde stoelen, een tweede scherm achter, een veranderde layout van het dashboard, sfeerverlichting, ander onderstel, betere geluidsisolatie, enz. Een nieuwe auto in een bekend jasje. De Model 3 voor Europa wordt in Giga Shanghai geproduceerd.
|
Er zijn grofweg drie modellen van de Model 3; tot eind 2020 de eerste generatie, tussen 2021 en eind 2023 (o.a. met warmtepomp en Chrome delete) een tweede generatie en vanaf eind 2023 de versie met het geheel vernieuwde interieur en de nieuwe koplampen. |
Model S
Sinds 2012 is er de Model S. De eerste Europese levering was in augustus 2013. Een sedan die aan de wereld heeft laten zien dat volledig elektrisch rijden goed mogelijk is. Dat dit prima kan in een mooie auto zonder een gekke futuristische styling. De bouwkwaliteit kwam overeen met wat je mag verwachten van een zo jonge autobouwer. Inmiddels is de bouwkwaliteit enorm verbeterd en vergelijkbaar met het niveau van de premium Duitse merken. Medio 2016 is een update geweest met onder meer een nieuwe neus en nieuw motor tussen de voorwielen. In 2019 is de luchtvering en het onderstel aangepast. Deze versie wordt ook wel met "Raven" aangeduid. Ook worden sinds oktober 2016 alle modellen uitgerust met de hardware voor full-self driving.
Eind januari 2021 is een enorme update van de Model S geweest. Zowel het interieur, het exterieur als onderhuids is de Model S totaal vernieuwd. Er zijn nu twee versies te bestellen: de Long Range en de Plaid. In de VS is er ook een Standard Range versie. Na ludricrous speed komt plaid speed (klik hier om de snelheid-aanduiding van Tesla te begrijpen). Om dit "plaid" te bereiken heeft de topversies 3 motoren (2 achter en 1 voor) en een nieuw chassis en een nieuwe chemische samenstelling van de batterijen. De specificaties van de plaid zijn ongekend: levering in Europa is in december 2022 begonnen. De Model S wordt in Fremont (VS) geproduceerd. |
Model X
In 2015 is de Model X uitgebracht. Een full-size SUV. Qua interieur vergelijkbaar met de Model S. Ook de Model X heeft in 2021 dezelfde in- en exterieur vernieuwingen van de Model S gekregen. Er is ook een Plaid versie, De snelste SUV ter wereld. Kenmerkend voor de X zijn natuurlijk de falcon-wing deuren. Deze twee vleugeldeuren achter maken het tot een unieke auto. Deze technologie heeft ook wel voor wat problemen gezorgd, maar uiteindelijk staat er een dijk van een SUV. Te voorzien van een trekhaak die flink wat kilo's kan trekken.
De Model X wordt ook in Fremont (VS) geproduceerd. De Model X en Model S hebben de 2170 batterij gemaakt door Panasonic in Giga Nevada. |
Cybertruck
Elon Musk is 7 jaar mysterieus geweest over een pick-up truck. Op 21 november 2019 is uiteindelijk de onthulling van de Cybertruck geweest en eind 2023 zijn de eerste exemplaren aan klanten geleverd. Het heeft en zal nog lang de gemoederen bezighouden. Wat een bijzondere verschijning. Zowel uiterlijk als van binnen. Qua technologie gaan we er nog veel van terugzien in de andere modellen.
De productie locatie is Austin in Texas (VS) en voorlopig wordt de Cybertruck alleen in Noord-Amerika verkocht. Er zijn nu twee varianten. Een AWD Dual Motor en een ADW Tri Motor. Die laatste heeft de Cyberbeast. De Cybertruck omvat veel innovaties, zoals steer-by-wire, 800V batterij-systeem, 48 volt architectuur, roestvrij staal (geen lak) en is voorzien van de laatste generatie 4680 batterijen. |
De toekomstige modellen
Onderstaand een overzicht van toekomstige Tesla modellen. Na de S3XY-modellen en de Cybertruck, is de volgende stap de introductie van de compacte Tesla en de robotaxi's in verschillende verschijningsvormen. Met name de robotaxi moet gaan leiden tot de productie van 20 miljoen voertuigen per jaar in 2030. De Tesla Semi zal de komende jaren de transportsector op zijn kop zetten. Als HALO-auto (boegbeeld) zal eindelijk de Tesla Roadster beschikbaar komen. Deze auto heeft een lage prioriteit. De focus ligt op de compacte Tesla en de robotaxi.
Compacte Tesla en Cybercab
Tesla heeft in 2023 hun next-generation platform aangekondigd. Volledig passend bij de missie van Tesla is dat er uiteindelijk een betaalbare volledig elektrisch auto geproduceerd gaat worden. Over dit model wordt al jaren gespeculeerd aangezien een betaalbare auto voor de massa het ultieme doel is van Tesla als autobouwer (Masterplan I). Hij wordt vaak de $25.000-Tesla genoemd. De compacte Tesla is naar verwachting een compactere variant van de Model Y en de Cybercab is een auto volledig ontworpen voor autonome taxiritten.
In november van 2023 bezocht Elon Musk Giga Berlijn en kondigde hij aan dat deze compacte Tesla ook in Giga Berlijn gebouwd gaat worden. |
New Roadster (2025)
Maar er zitten nog een paar modellen aan te komen. Reeds aangekondigd is de eerder genoemde New Roadster. Een hypersports car! Van Proof of Concept van EV's naar de absolute maatstaf voor supercars! Ongelooflijk snelle acceleratie (0-60 mp3 onder de 1 seconden) en een top van meer dan 400 km/u. Een range van meer dan 1000 km en uit te rusten met een Space X-pakket voor nog betere prestaties. Space X is dat andere bedrijf van Elon Musk! De New Roadster is geen auto voor de massa. Maar met deze specs en relatief lage prijs zal hij toch als warme broodjes over de toonbank gaan! Eind 2024 de onthulling, eind 2025 productiestart?
|
Tesla Semi (2025)Met het onthullen van New Roadster heeft Tesla ook de Tesla Semi gepresenteerd. Of was het andersom? De Roadster kwam immers uit de Semi. De Tesla Semi is een vrachtauto die de transportsector op de kop gaat zetten. Met name qua operationele kosten per gereden kilometer! De lage operationele kosten, maar op termijn ook de full-self-driving mogelijkheden. De Semi is pas eind 2022 geleverd in kleine aantallen en wordt vooral samen met Pepsico verder ontwikkeld. De massaproductie is voorzien voor 2024. Ik verwacht hem niet voor 2026 in Europa, met Giga Berlijn als productielocatie.
De Semi is een class 8 vrachtauto, de zwaarste truck klasse. Hij krijgt een rijbereik van 800 km met volledige belading. De Semi gaat zonder trailer in 5 seconden naar de 100 km/u. Met trailer en belading in 20 seconden. |
Roadster (tot 2012)
In 2008 was de (original) Roadster het eerste model. Er zijn er 2.500 van gemaakt en was tot 2012 leverbaar. In Nederland zijn er 27 op kenteken gezet. Het was een soort Proof of concept, gebaseerd op een lotus Elise. Langzaam wordt deze auto een soort icoon. Er staan er maar zeer weinig te koop. Het zou me niets verbazen als de prijzen van de Roadster alleen maar gaan toenemen. Zeker nu er in 2023/2024 de New Roadster gaat uitkomen (zie hieronder).
Gigafactory
Tesla is enorm aan het bouwen. Zowel op bestaande locaties meer capaciteit als totaal nieuwe fabrieken. Voor zonnepanelen en voor de batterijcellen en -pack en aandrijfslijnen zijn er twee fabrieken, Oorspronkelijk werd een fabriek waar batterijen gemaakt werden Gigafactory genoemd. Sinds begin 2020 worden alle fabrieken afgekort met "Giga" en dan de naam van de plaats waar de fabriek (bij in buurt) ligt.
|
De Model S en X wordt gemaakt in Fremont en werd voor Europa om fiscale redenen niet compleet gemonteerd verscheept. De finale assemblage vond plaats in Tilburg. De refesh Model S/X worden niet meer geassembleerd in Europa. De locatie in Tilburg is gesloten. In Tilburg is wel nog het Europese onderdelendistributiecentrum.
|
Het logo
Het tesla logo is gebaseerd op een stuk uit het origineel ontwerp van een electromotor door Nikola Tesla (naamgever). Meer informatie is hier te vinden.