Laatste update: 27 september 2023
Korte Tesla historie
Tesla is een relatief jong automerk. Elon Musk droomde al lang over het maken over volledig elektrisch aangedreven auto's (BEV). In 2003 liep Elon met het idee rond om de Tzero sportscar commercieel te gaan exploiteren. Deze Tzero kwam dicht in de buurt van zijn droom. Door de mensen achter de Tzero werd Elon in contact gebracht met Martin Eberhard en Marc Tarpenning die met een vergelijkbaar plan in hun hoofd rondliepen. Beide partijen hadden alleen ideeën, er was nog geen organisatie met medewerkers, gebouwen, patenten en dergelijke. Elon sloot zich aan bij het bedrijf dat Martin en Marc gestart waren. Het trademark "Tesla Motors" is door iemand anders bedacht en gedeponeerd en werd later voor circa $50k aangekocht. In 2017 werd de naam Tesla Motors omgedoopt tot Tesla Inc. temeer omdat Tesla toen ook batterijopslagsystemen en zonnepanelen in zijn portfolio had.
Musk deed in 2004 een behoorlijke financiële injectie in Tesla Motors (de helft van zijn vermogen uit zijn aandeel van de verkoop van PayPal, met de andere helft richtte hij SpaceX op) en de eerste medewerkers werden aangetrokken. De vijfde medewerker was JB Straubel, die 15 jaar lang de technisch directeur is geweest (nu in Board of Directors). Hij wordt, samen met Musk als feitelijke oprichters van Tesla gezien met hun inspirerende missie "accelerate the world's transition to sustainable energy". Martin en Marc verlaten in de beginjaren op niet al te elegante manier Tesla. In 2008 bezocht het VPRO-programma tegenlicht Tesla Motors en interviewde Elon Musk toen hij 37 jaar was. Deze korte reportage is hier te vinden.
In de periode tot 2012 werd vooral geëxperimenteerd en zag de Roadster in 2008, gebaseerd op een Lotus, het levenslicht. In 2012 werd in de VS de Model S op de markt gebracht. Drie jaar nadat hij voor het eerste getoond werd aan het publiek. Een jaar later was Europa aan beurt. In 2015 volgde de Model X. Met de inkomsten van deze twee duurdere auto's werd het ontwikkelen van de Model 3 gefinancierd. Deze werd eind 2017 aan de eerste klanten in de VS geleverd en in 2019 in Nederland. In 2020 volgende de Model Y die een jaar later ook in Nederland verkrijgbaar werd. Eind 2022 is de eerste Tesla Semi aan klanten geleverd. Midden 2023 zal de Cybertruck geproduceerd gaan worden. Hoe het verdere portfolio er uit gaat zien in nog niet helemaal duidelijk. Er komt nog een nieuwe Roadster, mogelijk in 2024. Er wordt ook gespeculeerd over een kleine Model Tesla. Mogelijk zien we die ook in 2024. Al dan niet met een stuur!
De Tesla Modellen
Onderstaand de vier S3XY-modellen van Tesla. Ze staan in volgorde van populariteit. Model Y en Model 3 zijn de verkoopkanonnen en de Model X en de Model S zijn hun grote broer en zus. Het is even afwachten waar qua populariteit de Cybertruck geplaatst moet gaan worden. Qua verkoopaantallen tussen de Model Y/3 en Model X/S in verwacht ik. De Roadster wordt de supersportcar, het paradepaardje van de stal. Naast personenauto's maakt Tesla ook een vrachtauto, de Semi.
Daarnaast zijn er speculaties over een toekomstig kleiner model. Dat kleinere model moet op een revolutionaire wijze gebouwd gaan worden (modulair en deels door Optimus) op het nieuwe 3e generatieplatform. Gietstukken, structureel batterijpakket, roestvrij staal, 48 volt architectuur, zonder stuur (?), enz. Hiertoe wordt in Mexico een nieuwe Giga gebouwd. Eind 2024 moet hier het kleine model van de band komen rollen!
Tesla is overigens meer dan een auto-bouwer. Ze zijn misschien nog wel meer een software cq AI-bedrijf dat niet alleen een robot op wielen maakt (Tesla Cars), maar ook "menselijke" robots (Tesla Optimus). Daarnaast zijn ze ook producent van allerlei energie producten, zoals zonnepanelen, thuisbatterijen en straks ook warmtepompen (Tesla Energy). In de VS zijn ze in sommige Staten ook energie leverancier (Tesla Electric) en bieden ze allerlei diensten aan, zoals hun eigen autoverzekering. Meer over Tesla Ecosysteem is hier te vinden.
Daarnaast zijn er speculaties over een toekomstig kleiner model. Dat kleinere model moet op een revolutionaire wijze gebouwd gaan worden (modulair en deels door Optimus) op het nieuwe 3e generatieplatform. Gietstukken, structureel batterijpakket, roestvrij staal, 48 volt architectuur, zonder stuur (?), enz. Hiertoe wordt in Mexico een nieuwe Giga gebouwd. Eind 2024 moet hier het kleine model van de band komen rollen!
Tesla is overigens meer dan een auto-bouwer. Ze zijn misschien nog wel meer een software cq AI-bedrijf dat niet alleen een robot op wielen maakt (Tesla Cars), maar ook "menselijke" robots (Tesla Optimus). Daarnaast zijn ze ook producent van allerlei energie producten, zoals zonnepanelen, thuisbatterijen en straks ook warmtepompen (Tesla Energy). In de VS zijn ze in sommige Staten ook energie leverancier (Tesla Electric) en bieden ze allerlei diensten aan, zoals hun eigen autoverzekering. Meer over Tesla Ecosysteem is hier te vinden.
Model Y
|
De Model Y is het verkoopkanon van Tesla en zal waarschijnlijk in 2023 uitgroeien tot meest verkochte auto wereldwijd. Niet alleen BEV, maar van alle auto's en hiermee Toyota Corolla van de troon stoten.
De Model Y wordt sinds midden maart 2020 in de VS/Canada geleverd in de Long Range en Performance variant en vanaf januari 2021 ook in China (Giga Shanghai). Europa en andere delen van de wereld moesten tot wachten de tweede helft van 2021 op de Model Y.
Lange tijd zijn de Model Y RWD en de Long Range welke in Shanghai geproduceerd worden in Nederland geleverd. Gigafactory Berlijn produceert vanaf eind maart 2022 ook de Model Y. Inmiddels produceren ze alle varianten. Alles over de Model Y (Made in Germany) is hier te vinden. De Model Y is een mid-size SUV die 70-80% van de onderdelen met de Model 3 deelt, maar toch een totaal andere auto is voor een andere doelgroep. De Model Y is iets duurder dan de Model 3, maar zal qua verkoopaantallen de Model 3 voorbij gaan. De markt voor Mid-Size SUV is wereldwijd immers groter dan die voor sedans. Vooral de Model Y RWD is een ijzersterke aanbieding. Heel veel waar voor je geld. En met de FSD-optie klaar voor de toekomst! |
Model 3
In het Tesla-Masterplan van Elon Musk is altijd beschreven dat de Roadster, de Model S en de Model X als opstap gezien moeten worden naar de auto voor een breed publiek: de Model 3. Toen de Model 3 werd aangekondigd zijn er wereldwijd meer dan 400.000 reserveringen gedaan. Begin 2019 is eindelijk de auto in Europa en hiermee dus ook Nederland beschikbaar gekomen. In eerste instantie de Long Rang en de Performance modellen (vanaf 6 februari) en later (12 april) ook de Standard Range Plus (SR+), nu RWD (rear wheel drive) genoemd. In september 2023 is de vernieuwde Model 3 gepresenteerd. Het interieur ging op de schot en kreeg geventileerde stoelen, een tweede scherm achter, een veranderde layout van het dashboard, sfeerverlichting, ander onderstel, betere geluidsisolatie, enz. Een nieuwe auto in een bekend jasje. De Model 3 voor Europa wordt in Giga Shanghai geproduceerd.
|
Er zijn grofweg drie modellen van de Model 3, een tot eind 2021, een tussen 2022 en eind 2024 (warmtepomp) en vanaf eind 2023. |
Model S
Sinds 2012 is er de Model S. De eerste Europese levering was in augustus 2013. Een sedan die aan de wereld heeft laten zien dat volledig elektrisch rijden goed mogelijk is. Dat dit prima kan in een mooie auto zonder een gekke futuristische styling. De bouwkwaliteit kwam overeen met wat je mag verwachten van een zo jonge autobouwer. Inmiddels is de bouwkwaliteit enorm verbeterd en vergelijkbaar met het niveau van de premium Duitse merken. Medio 2016 is een update geweest met onder meer een nieuwe neus en nieuw motor tussen de voorwielen. In 2019 is de luchtvering en het onderstel aangepast. Deze versie wordt ook wel met "Raven" aangeduid. Ook worden sinds oktober 2016 alle modellen uitgerust met de hardware voor full-self driving.
Eind januari 2021 is een enorme update van de Model S geweest. Zowel het interieur, het exterieur als onderhuids is de Model S totaal vernieuwd. Er zijn nu twee versies te bestellen: de Long Range en de Plaid. In de VS is er ook een Standard Range versie. Na ludricrous speed komt plaid speed (klik hier om de snelheid-aanduiding van Tesla te begrijpen). Om dit "plaid" te bereiken heeft de topversies 3 motoren (2 achter en 1 voor) en een nieuw chassis en een nieuwe chemische samenstelling van de batterijen. De specificaties van de plaid zijn ongekend: levering in Europa is in december 2022 begonnen. De Model S wordt in Fremont (VS) geproduceerd. |
Model X
In 2015 is de Model X uitgebracht. Een full-size SUV. Qua interieur vergelijkbaar met de Model S. Ook de Model X heeft in 2021 dezelfde in- en exterieur vernieuwingen van de Model S gekregen. Er is ook een Plaid versie, De snelste SUV ter wereld. Kenmerkend voor de X zijn natuurlijk de falcon-wing deuren. Deze twee vleugeldeuren achter maken het tot een unieke auto. Deze technologie heeft ook wel voor wat problemen gezorgd, maar uiteindelijk staat er een dijk van een SUV. Te voorzien van een trekhaak die flink wat kilo's kan trekken.
De Model X wordt ook in Fremont (VS) geproduceerd. De Model X en Model S hebben de 2170 batterij gemaakt door Panasonic in Giga Nevada. |
Cybertruck (2023)
Elon Musk is 7 jaar mysterieus geweest over een pick-up truck. Op 21 november 2019 is uiteindelijk de onthulling van de CYBERTRUCK geweest. Het heeft en zal nog lang de gemoederen bezighouden. Wat een bijzondere verschijning. Zowel uiterlijk als van binnen. Qua technologie gaan we er nog veel van terugzien in de andere modellen. De prijs in verhouding tot de spes zijn zeer bijzonder. Hij krijgt de nieuwe batterijen die op battery day gepresenteerd zijn. Ik heb een blog geschreven over "The Unveiling of the Cybertruck" en mijn reactie hierop. In de eerste 24 uur na de onthulling waren er 149.000 reserveringen. Na 48 uur waren dit er 187,000! Een paar dagen later twitterde Elon 250k. Tijdens battery day had Musk het over meer dan 600k reserveringen. Het is nog even wachten tot Q3 of Q4 van 2023 voor de eerste leveringen in de VS. De productie locatie is Austin in Texas (VS).
|
New Roadster (2024)
Maar er zitten nog een paar modellen aan te komen. Reeds aangekondigd is de eerder genoemde New Roadster (2023). Een hypersports car! Van Proof of Concept van EV's naar de absolute maatstaf voor supercars! Ongelooflijk snelle acceleratie (0-100 onder de 2 seconden) en een top van meer dan 400 km/u. Een range van meer dan 1000 km en uit te rusten met een Space X-pakket voor nog betere prestaties. Space X is dat andere bedrijf van Elon Musk! De New Roadster is geen auto voor de massa. Maar met deze specs en relatief lage prijs zal hij toch als warme broodjes over de toonbank gaan!
|
Tesla SemiMet het onthullen van New Roadster heeft Tesla ook de Tesla Semi gepresenteerd. Of was het andersom? De Roadster kwam immers uit de Semi. De Tesla Semi is een vrachtauto die de transportsector op de kop gaat zetten. Met name qua operationele kosten per gereden kilometer! De lage operationele kosten, maar op termijn ook de full-self-driving mogelijkheden. De Semi zal pas eind 2022 geleverd gaan worden in kleine aantallen. De eerste versies voor Europa pas eind 2023 begin 2024 verwacht ik.
De Semi is een class 8 vrachtauto, de zwaarste truck klasse. Hij krijgt een rijbereik van 800 km met volledige belading. De Semi gaat zonder trailer in 5 seconden naar de 100 km/u. Met trailer en belading in 20 seconden. |
Roadster (tot 2012)
In 2008 was de (original) Roadster het eerste model. Er zijn er 2.500 van gemaakt en was tot 2012 leverbaar. In Nederland zijn er 27 op kenteken gezet. Het was een soort Proof of concept, gebaseerd op een lotus Elise. Langzaam wordt deze auto een soort icoon. Er staan er maar zeer weinig te koop. Het zou me niets verbazen als de prijzen van de Roadster alleen maar gaan toenemen. Zeker nu er in 2023/2024 de New Roadster gaat uitkomen (zie hieronder).
Gamma compleet?
Er zijn geen sterke aanwijzingen dat er voor de korte termijn nog een model onderweg is dan de hierboven gepresenteerde modellen. Maar Elon heeft wel aangekondigd dat de designstudio's in China en Berlijn een compacte stadsauto gaat ontwerpen. De $ 25.000 auto zoals aangekondigd tijdens battery day is voorzien voor rond 2023. De vraag is op dit een auto gaat worden of meer een dedicated robotaxi.
Samen vormen de letters van de Tesla modellen de 2 woorden S3XY en CARS. Het woord S3XY heeft Musk zelf vaker gebruikt. Maar de combinatie met CARS nog niet. Want over de A van ATV is maar heel weinig bekend. De ATV reed bij de Cybertruck unveiling het podium op en wordt als accessoire leverbaar bij de Cybertruck. Maar misschien komt er in de toekomst nog eens een kleinere 2 zitter als stadsvoertuig en wordt de Model A het eerste echte autonoom rijdende model. |
Gigafactory
Tesla is enorm aan het bouwen. Zowel op bestaande locaties meer capaciteit als totaal nieuwe fabrieken. Voor zonnepanelen en voor de batterijcellen en -pack en aandrijfslijnen zijn er twee fabrieken, Oorspronkelijk werd een fabriek waar batterijen gemaakt werden Gigafactory genoemd. Sinds begin 2020 worden alle fabrieken afgekort met "Giga" en dan de naam van de plaats waar de fabriek (bij in buurt) ligt.
|
De Model S en X wordt gemaakt in Fremont en werd voor Europa om fiscale redenen niet compleet gemonteerd verscheept. De finale assemblage vond plaats in Tilburg. De refesh Model S/X worden niet meer geassembleerd in Europa. De locatie in Tilburg is gesloten. In Tilburg is wel nog het Europese onderdelendistributiecentrum.
|
Het logo
Het tesla logo is gebaseerd op een stuk uit het origineel ontwerp van een electromotor door Nikola Tesla (naamgever). Meer informatie is hier te vinden.