laatste keer bijgewerkt: 3 mei 2023
Volgens een onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlander (2020) heeft Tesla de hoogste (geholpen) naamsbekendheid in Nederland als het om elektrische auto’s gaat (76%) en een Net Promotor Score van hoger dan 80% (klanttevredenheid). Dit zijn natuurlijk fantastische cijfers en ik verwacht dat dit in grote delen van de wereld niet anders zal zijn. Maar het feit dat Tesla meer is dan alleen een automerk en sterker nog, dat het bij Tesla feitelijk helemaal niet om de huidige auto’s gaat, is bij velen niet bekend. Laat staan dat men doorheeft dat Tesla een heel eco-systeem aan het worden is. In deze blog ga ik proberen hierover meer uitleg te geven.
Ik ben tot 31 categorieën gekomen in het ecosysteem van Tesla.
Waarbij een categorie één of meerdere producten en/of diensten kan omvatten. Een divisie binnen Tesla, zoals Tesla Energy of Tesla Cars omvat dan een of meerdere categorieën. Soms is mijn keuze mogelijk wat discutabel. Is het een categorie of product? Als er van een product (in de toekomst) meerdere varianten zijn, zoals van bijv. de Model Y, dan heb ik het als een categorie geteld.
Missie van Tesla
Laten we beginnen met de missie van Tesla. Deze is naar mijn mening enorm krachtig en echt een goed voorbeeld van een missie die bij nagenoeg alle intern te nemen besluiten de richting van het besluit min of meer al heeft bepaald. Er is dus veel minder overleg en afstemming nodig, de koers is immers duidelijk en voor iedere medewerker en klant aansprekend en inspirerend. Alles is gericht op een strakke uitvoering om zo snel mogelijk de missie te realiseren. Dat helpt bij een ecosysteem, maar daarover later meer.
De missie van Tesla is om de transitie naar duurzame energie te versnellen en de wereld te helpen evolueren naar een toekomst waarin alle energie afkomstig is van hernieuwbare bronnen. Uit te drukken met hoeveel jaar Tesla de transitie heeft versneld!
Laten we beginnen met de missie van Tesla. Deze is naar mijn mening enorm krachtig en echt een goed voorbeeld van een missie die bij nagenoeg alle intern te nemen besluiten de richting van het besluit min of meer al heeft bepaald. Er is dus veel minder overleg en afstemming nodig, de koers is immers duidelijk en voor iedere medewerker en klant aansprekend en inspirerend. Alles is gericht op een strakke uitvoering om zo snel mogelijk de missie te realiseren. Dat helpt bij een ecosysteem, maar daarover later meer.
De missie van Tesla is om de transitie naar duurzame energie te versnellen en de wereld te helpen evolueren naar een toekomst waarin alle energie afkomstig is van hernieuwbare bronnen. Uit te drukken met hoeveel jaar Tesla de transitie heeft versneld!
Tesla helpt hiermee de wereld bij het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het bevorderen van duurzame energiebronnen. Dit wordt bereikt door het ontwikkelen van geavanceerde technologieën, zoals krachtige batterijen en efficiënte zonnepanelen, die niet alleen duurzaam zijn, maar ook praktisch in gebruik en economisch rendabel zijn. Onderdeel van deze missie is ook om de weg vrij te maken voor een toekomst met volledig autonome auto's die veiliger, efficiënter en minder belastend zijn voor het milieu. Door de ontwikkeling van geavanceerde AI-technologieën hoopt Tesla een revolutie te ontketenen in de manier waarop mensen zich verplaatsen, waardoor het verkeer veiliger en minder tijdrovend wordt. Kortom, Tesla's missie is om de wereld te helpen bij het maken van de overstap naar duurzame energie en bij te dragen aan een schonere, veiligere en duurzamere toekomst voor iedereen.
Definitie ecosysteem
De verbinding naar een ecosysteem is dan snel gelegd. Een ecosysteem kan in dit kader gedefinieerd worden als een geïntegreerd systeem van hardware, software en diensten die samenwerken om een uniforme en naadloze gebruikerservaring te bieden. Het maximaliseren van de gebruikerservaring is bij Tesla sterk gelieerd aan de missie. Hoe beter de gebruikerservaring hoe meer producten en diensten gekocht worden en dus hoe sneller de transitie naar duurzame energiebronnen gemaakt kan worden. En natuurlijk ook hoe waardevoller Tesla gaat worden. Volgens Elon Musk is er een duidelijk pad naar het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Apple en Aramco bij elkaar! Misschien is het leukste bezit uit het Tesla ecosysteem, naast het bezitten van een Tesla, wel enkele aandelen TSLA in je portefeuille (dit is geen beleggingsadvies!).
Om goed te begrijpen hoe omvangrijk het Tesla-ecosysteem is cq. wordt, doe ik deze blog de aanname dat alle producten en diensten in alle landen in dezelfde mate beschikbaar zijn. Voor de duidelijkheid, dat is nu nog niet het geval. Ik heb deze blog in twee delen opgesplitst. Het eerste deel gaat over onderdelen van het ecosysteem welke nu min of meer al beschikbaar zijn (niet per se in Nederland). Het tweede deel gaat dan meer over mogelijke toekomstige onderdelen van het ecosysteem. In de tekst is een categorie van het Tesla Ecosysteem in rood weergegeven en genummerd.
De verbinding naar een ecosysteem is dan snel gelegd. Een ecosysteem kan in dit kader gedefinieerd worden als een geïntegreerd systeem van hardware, software en diensten die samenwerken om een uniforme en naadloze gebruikerservaring te bieden. Het maximaliseren van de gebruikerservaring is bij Tesla sterk gelieerd aan de missie. Hoe beter de gebruikerservaring hoe meer producten en diensten gekocht worden en dus hoe sneller de transitie naar duurzame energiebronnen gemaakt kan worden. En natuurlijk ook hoe waardevoller Tesla gaat worden. Volgens Elon Musk is er een duidelijk pad naar het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Apple en Aramco bij elkaar! Misschien is het leukste bezit uit het Tesla ecosysteem, naast het bezitten van een Tesla, wel enkele aandelen TSLA in je portefeuille (dit is geen beleggingsadvies!).
Om goed te begrijpen hoe omvangrijk het Tesla-ecosysteem is cq. wordt, doe ik deze blog de aanname dat alle producten en diensten in alle landen in dezelfde mate beschikbaar zijn. Voor de duidelijkheid, dat is nu nog niet het geval. Ik heb deze blog in twee delen opgesplitst. Het eerste deel gaat over onderdelen van het ecosysteem welke nu min of meer al beschikbaar zijn (niet per se in Nederland). Het tweede deel gaat dan meer over mogelijke toekomstige onderdelen van het ecosysteem. In de tekst is een categorie van het Tesla Ecosysteem in rood weergegeven en genummerd.
Tesla Cars
Laten we beginnen met de Tesla Cars. Misschien heb je er al een en wordt (in het gezin) de tweede gekocht. Er zijn nu 4 modellen beschikbaar, waarbij de Model Y (1) de populairste is vanwege zijn ruimte en de Model 3 (2) de goedkoopste optie. De Model X (3) is de ruimte en de Model S (4) is de snelste. De Cybertruck (5) wordt hier binnenkort nog aan toegevoegd. Er is ook een vrachtauto, de Semi (6) leverbaar en in 2024 volgt nog een Roadster (7). Alle modellen zijn in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. Je kan een Tesla privé kopen, maar ook bij Tesla zelf leasen of financieren. In steeds meer landen regelt Tesla met Tesla Financing (8) relatief goedkope mogelijkheden om in een Tesla rijden.
Heb je een Tesla dan is de kans groot dat je ook een Tesla thuislader (9) hebt gekocht om je auto thuis naadloos te kunnen opladen. Er zijn verschillende Wall Connectors te verkrijgen, qua wifi connectiviteit, kleur en lengte van de kabel. Een draadloze variant is nog niet te koop, maar ook dat gaat Tesla op termijn bieden volgens een teaser tijdens Investor Day 2023.
Laten we beginnen met de Tesla Cars. Misschien heb je er al een en wordt (in het gezin) de tweede gekocht. Er zijn nu 4 modellen beschikbaar, waarbij de Model Y (1) de populairste is vanwege zijn ruimte en de Model 3 (2) de goedkoopste optie. De Model X (3) is de ruimte en de Model S (4) is de snelste. De Cybertruck (5) wordt hier binnenkort nog aan toegevoegd. Er is ook een vrachtauto, de Semi (6) leverbaar en in 2024 volgt nog een Roadster (7). Alle modellen zijn in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. Je kan een Tesla privé kopen, maar ook bij Tesla zelf leasen of financieren. In steeds meer landen regelt Tesla met Tesla Financing (8) relatief goedkope mogelijkheden om in een Tesla rijden.
Heb je een Tesla dan is de kans groot dat je ook een Tesla thuislader (9) hebt gekocht om je auto thuis naadloos te kunnen opladen. Er zijn verschillende Wall Connectors te verkrijgen, qua wifi connectiviteit, kleur en lengte van de kabel. Een draadloze variant is nog niet te koop, maar ook dat gaat Tesla op termijn bieden volgens een teaser tijdens Investor Day 2023.
Connectiviteit en apps
De eerste 30 dagen heb je gratis kunnen ervaren welke voordelen premium connectiviteit heeft. Kan is groot dat je voor 10 euro in de maand een abonnement op premium connectiviteit (10) neemt. Toch net iets handiger dan via de hotspot met je smartphone. Misschien komt hier op termijn nog een optie bij om internet via Starlink te ontvangen in plaats van via het 4 of 5 G netwerk. Standaard connectiviteit zorgt dat de veiligheidsupdates binnenkomen en voor een basisset aan data om bijvoorbeeld navigatie te kunnen gebruiken met standaard kaarten of de radio te kunnen luisteren.
Gemiddeld om de twee weken ontvangt de auto een software-update van de Tesla Firmware/Operating Systeem (11) met bigfixes, verbeteringen en/of nieuwe functionaliteiten. Deze updates zijn en blijven gratis en vragen om een Wifi verbinding. Tesla is op weg naar het openen van de Tesla app-store (12) voor derden. Nu zitten hier alleen Tesla's eigen applicaties in en kan je ze alleen uitzetten als je ze niet wenst te gebruiken (bijv. Apple Music). Het wordt waarschijnlijk een platform waarop ook derden dan applicaties kunnen aanbieden om nog meer functionaliteit naar de auto te brengen.
De eerste 30 dagen heb je gratis kunnen ervaren welke voordelen premium connectiviteit heeft. Kan is groot dat je voor 10 euro in de maand een abonnement op premium connectiviteit (10) neemt. Toch net iets handiger dan via de hotspot met je smartphone. Misschien komt hier op termijn nog een optie bij om internet via Starlink te ontvangen in plaats van via het 4 of 5 G netwerk. Standaard connectiviteit zorgt dat de veiligheidsupdates binnenkomen en voor een basisset aan data om bijvoorbeeld navigatie te kunnen gebruiken met standaard kaarten of de radio te kunnen luisteren.
Gemiddeld om de twee weken ontvangt de auto een software-update van de Tesla Firmware/Operating Systeem (11) met bigfixes, verbeteringen en/of nieuwe functionaliteiten. Deze updates zijn en blijven gratis en vragen om een Wifi verbinding. Tesla is op weg naar het openen van de Tesla app-store (12) voor derden. Nu zitten hier alleen Tesla's eigen applicaties in en kan je ze alleen uitzetten als je ze niet wenst te gebruiken (bijv. Apple Music). Het wordt waarschijnlijk een platform waarop ook derden dan applicaties kunnen aanbieden om nog meer functionaliteit naar de auto te brengen.
Upgrades kopen
Heb je nog niet alle software opties dan lonkt toch het knopje “Software Upgrades (13)”. Bijvoorbeeld bij de RWD de optie om stuur- en achterbankverwarming softwarematig aan te zetten. Of bij de LR de optie om de acceleratie te versnellen. En dan natuurlijk de twee duurdere software opties: enhanced autopilot en volledig zelfrijdende besturing. Enhanced autopilot voegt verschillende functionaliteiten toe aan de autopilot functie. Het zijn rijder ondersteunende systemen en verhogen de veiligheid enorm. De kans op een ongeluk is door het gebruik van de (enhanced) autopilot een stuk kleiner. Je kan ook investeren in de toekomst door (enhanced) autopilot te upgraden naar Volledig Zelfrijdende besturing. Hierover later meer.
Heb je nog niet alle software opties dan lonkt toch het knopje “Software Upgrades (13)”. Bijvoorbeeld bij de RWD de optie om stuur- en achterbankverwarming softwarematig aan te zetten. Of bij de LR de optie om de acceleratie te versnellen. En dan natuurlijk de twee duurdere software opties: enhanced autopilot en volledig zelfrijdende besturing. Enhanced autopilot voegt verschillende functionaliteiten toe aan de autopilot functie. Het zijn rijder ondersteunende systemen en verhogen de veiligheid enorm. De kans op een ongeluk is door het gebruik van de (enhanced) autopilot een stuk kleiner. Je kan ook investeren in de toekomst door (enhanced) autopilot te upgraden naar Volledig Zelfrijdende besturing. Hierover later meer.
Supercharger netwerk
Tesla beschikt over een uitgebreid netwerk aan Super- en Destinationchargers (14). In alle landen waar Tesla zijn voertuigen verkoopt is zo’n netwerk aanwezig. Je kan dus altijd (onderweg) de Tesla weer opladen. Het afrekenen verloopt automatisch via je Tesla account en de hieraan gekoppelde creditcard. Heb je ook nog een niet-Tesla in je bezit kan je ook deze opladen bij een SuC van Tesla. Je betaalt dan een hogere prijs per kW of neemt een maandabonnement op Tesla SuC voor non-Tesla's (15). Dus zelfs als je geen Tesla hebt, word je in het hart van het Tesla ecosysteem gezogen! Tesla voegt ook steeds meer destinationchargers toe aan het Superchargernetwerk. Dan heb je (straks) ook op je bestemming eenzelfde laadervaring als thuis en/of onderweg. Ook het afrekenen hiervan gaat automatisch via de app.
Tesla beschikt over een uitgebreid netwerk aan Super- en Destinationchargers (14). In alle landen waar Tesla zijn voertuigen verkoopt is zo’n netwerk aanwezig. Je kan dus altijd (onderweg) de Tesla weer opladen. Het afrekenen verloopt automatisch via je Tesla account en de hieraan gekoppelde creditcard. Heb je ook nog een niet-Tesla in je bezit kan je ook deze opladen bij een SuC van Tesla. Je betaalt dan een hogere prijs per kW of neemt een maandabonnement op Tesla SuC voor non-Tesla's (15). Dus zelfs als je geen Tesla hebt, word je in het hart van het Tesla ecosysteem gezogen! Tesla voegt ook steeds meer destinationchargers toe aan het Superchargernetwerk. Dan heb je (straks) ook op je bestemming eenzelfde laadervaring als thuis en/of onderweg. Ook het afrekenen hiervan gaat automatisch via de app.
Tesla Insurance
Iedere Tesla gebruikt de sensorset om het daadwerkelijk rijgedrag in kaart te brengen, resulterend in een Safetyscore. Op basis van deze score wordt de hoogte van de (toekomstige) verzekeringspremie berekend voor de momenten waarop de eigenaar cq. bestuurder verantwoordelijk is voor de auto. Tesla Insurance (16) op basis van de Safety Score is in Nederland nog niet verkrijgbaar. Tijdens het gebruik van de volledig zelfrijdende besturing is Tesla verantwoordelijk en aansprakelijk en zijn allen kosten voor hen. Op termijn betaal je dus alleen premie over de tijd en kilometers waarop je zelf verantwoordelijk bent voor de Tesla.
Iedere Tesla gebruikt de sensorset om het daadwerkelijk rijgedrag in kaart te brengen, resulterend in een Safetyscore. Op basis van deze score wordt de hoogte van de (toekomstige) verzekeringspremie berekend voor de momenten waarop de eigenaar cq. bestuurder verantwoordelijk is voor de auto. Tesla Insurance (16) op basis van de Safety Score is in Nederland nog niet verkrijgbaar. Tijdens het gebruik van de volledig zelfrijdende besturing is Tesla verantwoordelijk en aansprakelijk en zijn allen kosten voor hen. Op termijn betaal je dus alleen premie over de tijd en kilometers waarop je zelf verantwoordelijk bent voor de Tesla.
Tesla Service en garantieverlenging
Voor service maakt je gebruik van een Tesla Service (17). Dat kan bij een Service Center bij jou in de buurt of er komt een Tesla-ranger bij jou thuis. De eerste jaren gaat het dan over garantie en/of recalls. De eerste jaren heb je verder geen kosten aan je Tesla, anders dan banden, een interieurluchtfilter of ruitensproeier vloeistof. Je kan eventueel een verlenging van de garantie en service (18) bijkopen. Is de Tesla buiten garantie dan zijn er inmiddels ook andere bedrijven welk service kunnen geven aan de Tesla.
Is er schadeherstel nodig dan heeft Tesla speciaal hiertoe gecertificeerde Tesla Schadeherstelbedrijven (19). Deze bedrijven voeren het herstelwerk conform de voorwaarden van Tesla en met originele onderdelen uit.
Voor service maakt je gebruik van een Tesla Service (17). Dat kan bij een Service Center bij jou in de buurt of er komt een Tesla-ranger bij jou thuis. De eerste jaren gaat het dan over garantie en/of recalls. De eerste jaren heb je verder geen kosten aan je Tesla, anders dan banden, een interieurluchtfilter of ruitensproeier vloeistof. Je kan eventueel een verlenging van de garantie en service (18) bijkopen. Is de Tesla buiten garantie dan zijn er inmiddels ook andere bedrijven welk service kunnen geven aan de Tesla.
Is er schadeherstel nodig dan heeft Tesla speciaal hiertoe gecertificeerde Tesla Schadeherstelbedrijven (19). Deze bedrijven voeren het herstelwerk conform de voorwaarden van Tesla en met originele onderdelen uit.
De Tesla-app
De Tesla app (20) staat echt centraal in het Tesla-ecosysteem. Je hebt deze in de Apple Store of Google Play Store gedownload. Het is een applicatie welke steeds meer onderdelen van het Tesla-ecosysteem met elkaar verbindt. De app maakt dat je telefoon feitelijk de sleutel is tot de auto. De app wordt ook steeds meer een verlengstuk van je auto en straks ook je huis. Je kan op afstand de sentry-camera-beelden bekijken, de trip die je gaat maken plannen en naar de auto sturen, de media bedienen, de auto voordat je instapt al ventileren of voorverwarmen, koelen, enz. En uiteraard allerlei instellingen doen voor het laadproces en tijdens laden indien gewenst het hele proces monitoren. Alles wat je nu via de app met je auto doet, kan ook met je huis (hierover later meer).
De Tesla app (20) staat echt centraal in het Tesla-ecosysteem. Je hebt deze in de Apple Store of Google Play Store gedownload. Het is een applicatie welke steeds meer onderdelen van het Tesla-ecosysteem met elkaar verbindt. De app maakt dat je telefoon feitelijk de sleutel is tot de auto. De app wordt ook steeds meer een verlengstuk van je auto en straks ook je huis. Je kan op afstand de sentry-camera-beelden bekijken, de trip die je gaat maken plannen en naar de auto sturen, de media bedienen, de auto voordat je instapt al ventileren of voorverwarmen, koelen, enz. En uiteraard allerlei instellingen doen voor het laadproces en tijdens laden indien gewenst het hele proces monitoren. Alles wat je nu via de app met je auto doet, kan ook met je huis (hierover later meer).
Loot-box
In de app is ook de Tesla loot-box 21) te vinden, Tesla's eigen incentive programma. Een “schatkist” met bonuspunten die je kan verzilveren voor bijv. supercharger kilometers. De bonuspunten krijg je bijvoorbeeld als je een groot Tesla product koopt (een auto, powerwall, e.d.) maar ook als iemand anders via jou referralcode een Tesla koopt of ten tijde van een actie op het einde van een kwartaal een auto in ontvangst neemt.
In de app is ook de Tesla loot-box 21) te vinden, Tesla's eigen incentive programma. Een “schatkist” met bonuspunten die je kan verzilveren voor bijv. supercharger kilometers. De bonuspunten krijg je bijvoorbeeld als je een groot Tesla product koopt (een auto, powerwall, e.d.) maar ook als iemand anders via jou referralcode een Tesla koopt of ten tijde van een actie op het einde van een kwartaal een auto in ontvangst neemt.
Tesla Energy
Heb je Tesla zonnepanelen en de powerwall dan worden ook deze producten in de Tesla-app geïntegreerd. Dat brengt ons bij Tesla Energy. Voor de consument heeft Tesla Energy drie productcategorieën: Tesla Solar (22) met zonnepanelen of een compleet dak met geïntegreerde zonnecellen in de pan (Tesla Solarroof), Tesla thuisbatterij (23) (de powerwall in verschillende varianten) inclusief omvormer en op termijn ook Tesla HVAC (24), de warmtepomp. Hoe en wanneer Tesla de warmtepomp voor thuis gaat produceren en leveren is anno 2023 nog bekend. Maar Tesla heeft alle technologie in huis om zeer energiezuinige oplossing te introduceren voor het koelen en verwarmen van een huis en te voorzien in warm water.
Uiteraard zijn alle Tesla Energy producten via de Tesla app in te stellen en te monitoren. Maar een groot deel zal volledig autonoom verlopen. Momenteel worden de HVAC-systemen in de Tesla Gigafactories door AI aangestuurd. De energie voor de fabrieken wekt Tesla steeds meer zelf op. Ze hebben forse hoeveelheden zonnepanelen op de daken van hun fabrieken liggen. Het worden er uiteindelijk zoveel dat ze al meerdere jaren nodig hebben om ze allemaal te plaatsen en aan te sluiten op een power- en/of megapacks (grote batterijen voor industriële toepassing).
Zonnepanelen en één of meerdere powerwalls thuis zijn op termijn een no-brainer. Uiteraard zijn er andere aanbieders, maar bij Tesla vormen juist de Energy-producten een krachtig ecosysteem met samenwerkende hard- en software bij duizenden klanten tegelijkertijd. Meer hierover is hier te vinden.
Heb je Tesla zonnepanelen en de powerwall dan worden ook deze producten in de Tesla-app geïntegreerd. Dat brengt ons bij Tesla Energy. Voor de consument heeft Tesla Energy drie productcategorieën: Tesla Solar (22) met zonnepanelen of een compleet dak met geïntegreerde zonnecellen in de pan (Tesla Solarroof), Tesla thuisbatterij (23) (de powerwall in verschillende varianten) inclusief omvormer en op termijn ook Tesla HVAC (24), de warmtepomp. Hoe en wanneer Tesla de warmtepomp voor thuis gaat produceren en leveren is anno 2023 nog bekend. Maar Tesla heeft alle technologie in huis om zeer energiezuinige oplossing te introduceren voor het koelen en verwarmen van een huis en te voorzien in warm water.
Uiteraard zijn alle Tesla Energy producten via de Tesla app in te stellen en te monitoren. Maar een groot deel zal volledig autonoom verlopen. Momenteel worden de HVAC-systemen in de Tesla Gigafactories door AI aangestuurd. De energie voor de fabrieken wekt Tesla steeds meer zelf op. Ze hebben forse hoeveelheden zonnepanelen op de daken van hun fabrieken liggen. Het worden er uiteindelijk zoveel dat ze al meerdere jaren nodig hebben om ze allemaal te plaatsen en aan te sluiten op een power- en/of megapacks (grote batterijen voor industriële toepassing).
Zonnepanelen en één of meerdere powerwalls thuis zijn op termijn een no-brainer. Uiteraard zijn er andere aanbieders, maar bij Tesla vormen juist de Energy-producten een krachtig ecosysteem met samenwerkende hard- en software bij duizenden klanten tegelijkertijd. Meer hierover is hier te vinden.
Tesla Energy Software
Om privé geplaatste Powerwalls zo efficiënt mogelijk te laten werken heeft Tesla specifieke software ontwikkeld. Deze software heet Autobidder (24). Deze software zorgt voor het inkopen en verkopen van elektriciteit en regelt de opslag in de eigen Powerwall. Het verbindt ook alle Powerwalls in de regio tot een microgrid. In zo’n micro grid delen duizenden gebruikers hun zelf opgewerkte en opgeslagen energie. Zodra er een verbinding is met een grote batterij-opslag (de megapack’s van Tesla) wordt het een virtuele powerplant. De opgeslagen energie in meerdere megapacks maakt dan een backup-energiecentrale overbodig. Alleen voor een periode van langere tijd zonder wind of zon maakt dat er alternatieve energiebronnen en reserves aangesproken moeten worden om consumenten van energie te voorzien. Op nationale of zelfs internationale schaal draaien centrales op bijvoorbeeld kernenergie of waterkracht en wordt waterstof weer omgezet naar energie, e.d. om het te kort aan wind- of zonne-energie aan te vullen.
Om privé geplaatste Powerwalls zo efficiënt mogelijk te laten werken heeft Tesla specifieke software ontwikkeld. Deze software heet Autobidder (24). Deze software zorgt voor het inkopen en verkopen van elektriciteit en regelt de opslag in de eigen Powerwall. Het verbindt ook alle Powerwalls in de regio tot een microgrid. In zo’n micro grid delen duizenden gebruikers hun zelf opgewerkte en opgeslagen energie. Zodra er een verbinding is met een grote batterij-opslag (de megapack’s van Tesla) wordt het een virtuele powerplant. De opgeslagen energie in meerdere megapacks maakt dan een backup-energiecentrale overbodig. Alleen voor een periode van langere tijd zonder wind of zon maakt dat er alternatieve energiebronnen en reserves aangesproken moeten worden om consumenten van energie te voorzien. Op nationale of zelfs internationale schaal draaien centrales op bijvoorbeeld kernenergie of waterkracht en wordt waterstof weer omgezet naar energie, e.d. om het te kort aan wind- of zonne-energie aan te vullen.
Tesla Electric
Om dit hele proces van lokaal opwekken en opslaan en regionaal verdelen en te back-uppen en hiermee alles verticaal te integreren is Tesla Electric (25) opgericht. Tesla als energie leverancier, met eigen producten en diensten. Volledig op elkaar afgestemd. Hierdoor wordt energie voor thuis op termijn gratis. Alleen de hardware kost geld en maandelijks betaal je voor de afschrijving. Maar als Tesla Electric de door jou zonnepanelen opgewekte energie, opgeslagen in je eigen Powerwall(s) voor utiliteiten gaat gebruiken, dan krijg je hier een vergoeding voor. Hierdoor gaan de maandelijkse kosten nog verder naar beneden en is het soms helemaal gratis. Je kan ook via Tesla Electric ook een oplaad-abonnement (26) nemen op de dienst dat je iedere nacht voor een vast bedrag per maand ($30) je auto weer kan vol laden als je eigen systeem hier niet in kan voorzien (nu alleen in Texas/VS).
Om dit hele proces van lokaal opwekken en opslaan en regionaal verdelen en te back-uppen en hiermee alles verticaal te integreren is Tesla Electric (25) opgericht. Tesla als energie leverancier, met eigen producten en diensten. Volledig op elkaar afgestemd. Hierdoor wordt energie voor thuis op termijn gratis. Alleen de hardware kost geld en maandelijks betaal je voor de afschrijving. Maar als Tesla Electric de door jou zonnepanelen opgewekte energie, opgeslagen in je eigen Powerwall(s) voor utiliteiten gaat gebruiken, dan krijg je hier een vergoeding voor. Hierdoor gaan de maandelijkse kosten nog verder naar beneden en is het soms helemaal gratis. Je kan ook via Tesla Electric ook een oplaad-abonnement (26) nemen op de dienst dat je iedere nacht voor een vast bedrag per maand ($30) je auto weer kan vol laden als je eigen systeem hier niet in kan voorzien (nu alleen in Texas/VS).
Tesla Store
Als je min of meer besmet bent met het Tesla-virus en dus ook al met meerdere producten in het eco-systeem zit kom je vanzelf uit in de Tesla-store (27). Hier zijn allerlei Lifestyle artikelen te vinden. Van t-shits en hoodies tot telefoonopladers en gigabeer flesjes. De echte fan-boy kan er niet omheen. Uiteraard heeft Tesla ook diverse accessoires voor in, op of aan hun modellen. Denk aan een fietsenrek, andere velgen, verlichte deurdorpels, wieldoppen, en dergelijke.
Als je min of meer besmet bent met het Tesla-virus en dus ook al met meerdere producten in het eco-systeem zit kom je vanzelf uit in de Tesla-store (27). Hier zijn allerlei Lifestyle artikelen te vinden. Van t-shits en hoodies tot telefoonopladers en gigabeer flesjes. De echte fan-boy kan er niet omheen. Uiteraard heeft Tesla ook diverse accessoires voor in, op of aan hun modellen. Denk aan een fietsenrek, andere velgen, verlichte deurdorpels, wieldoppen, en dergelijke.
Tussenstand. Feitelijk zijn de tot nu toe genoemde categorieën met producten en diensten, met uitzondering van de HVAC voor thuis, beschikbaar en vormen zo een uitgebreid ecosysteem. Nog niet in alle landen, maar alles is er. Je hebt al snel een aantal producten uit het ecosysteem in je bezit. Of door een eenmalige aanschaf en/of door een maandelijks abonnement. De Tesla App is de centrale plek waarin nagenoeg alle functionaliteiten samen komen. Hoeveel Tesla producten en/of diensten heb je zelf al in bezit?
Tesla FSD
Robotaxi is anno 2023 een soort containerbegrip geworden voor het Full Self Driving tijdperk (FSD) met robotaxi-service, het kleinere tesla-model en je eigen autonoom rijdende Tesla. Laten we beginnen met de software-update tot je eigen autonoom rijdende Tesla. Alle hardware is aan boort als de FSD-software upgrade (28) via de Tesla App gekocht kan worden. Als autonoom rijden eenmaal (deels) is toegestaan zal het naar verwachting een optie zijn welke per rit of per maand gekocht kan worden. Misschien sla jezelf wel voor de kop dat je niet eerder het FSD-pakket hebt gekocht toen het nog kon cq. toen het nog kon tegen een relatief laag bedrag kon. Dan had je FSD onbeperkt kunnen gebruiken.
FSD wordt naar mijn idee dus een dienst welke je via een abonnementsvorm gebruikt om in je eigen auto en voor eigen gebruik volledig autonoom verplaatst te worden. Hierbij hoort ook dat je opgehaald wordt door de auto en dat deze zich ook weer ergens parkeert. Een andere vorm wordt het op het moment dat je de Tesla met FSD toevoegt aan de robotaxi-vloot. En dat brengt ons bij misschien het product in Tesla’s ecosysteem dat in de toekomst het meest gebruikt gaat worden en ook een aantal andere producten overbodig gaat maken.
Robotaxi is anno 2023 een soort containerbegrip geworden voor het Full Self Driving tijdperk (FSD) met robotaxi-service, het kleinere tesla-model en je eigen autonoom rijdende Tesla. Laten we beginnen met de software-update tot je eigen autonoom rijdende Tesla. Alle hardware is aan boort als de FSD-software upgrade (28) via de Tesla App gekocht kan worden. Als autonoom rijden eenmaal (deels) is toegestaan zal het naar verwachting een optie zijn welke per rit of per maand gekocht kan worden. Misschien sla jezelf wel voor de kop dat je niet eerder het FSD-pakket hebt gekocht toen het nog kon cq. toen het nog kon tegen een relatief laag bedrag kon. Dan had je FSD onbeperkt kunnen gebruiken.
FSD wordt naar mijn idee dus een dienst welke je via een abonnementsvorm gebruikt om in je eigen auto en voor eigen gebruik volledig autonoom verplaatst te worden. Hierbij hoort ook dat je opgehaald wordt door de auto en dat deze zich ook weer ergens parkeert. Een andere vorm wordt het op het moment dat je de Tesla met FSD toevoegt aan de robotaxi-vloot. En dat brengt ons bij misschien het product in Tesla’s ecosysteem dat in de toekomst het meest gebruikt gaat worden en ook een aantal andere producten overbodig gaat maken.
Mobility-as-a-Service (MaaS) met Robotaxi's
Via de Tesla-app kan je een rit bestellen. Mobiliteit als een service! Het zal niet veel verschillen van de functionaliteit welke we nu kennen van diensten als bijvoorbeeld Uber. Met één groot verschil! Bij Tesla’s Robotaxi-vloot kan je aangegeven welk soort voertuig je wilt hebben. Helemaal afgestemd op het doel van de verplaatsing van A naar B. In de stad voor maximaal twee personen. Over een langere afstand en wil je kunnen slapen? Of met een grote laadruimte, want er moeten veel spullen mee. Ruimte voor 4 of 6 personen. Je betaalt uiteindelijk per gereden kilometer of hebt je hebt een mobiliteitsabonnement. Eventueel neem je onderweg nog bepaalde entertainment diensten af via de Tesla App-store. Zodra je in de robotaxi stapt of in je eigen Tesla, je hebt altijd je persoonlijke instellingen en toegang tot je eigen geïnstalleerde apps.
Via de Tesla-app kan je een rit bestellen. Mobiliteit als een service! Het zal niet veel verschillen van de functionaliteit welke we nu kennen van diensten als bijvoorbeeld Uber. Met één groot verschil! Bij Tesla’s Robotaxi-vloot kan je aangegeven welk soort voertuig je wilt hebben. Helemaal afgestemd op het doel van de verplaatsing van A naar B. In de stad voor maximaal twee personen. Over een langere afstand en wil je kunnen slapen? Of met een grote laadruimte, want er moeten veel spullen mee. Ruimte voor 4 of 6 personen. Je betaalt uiteindelijk per gereden kilometer of hebt je hebt een mobiliteitsabonnement. Eventueel neem je onderweg nog bepaalde entertainment diensten af via de Tesla App-store. Zodra je in de robotaxi stapt of in je eigen Tesla, je hebt altijd je persoonlijke instellingen en toegang tot je eigen geïnstalleerde apps.
Mobiliteitsabonnement
Robotaxi’s zijn autonoom rijdende voertuigen die feitelijk niet meer zo veel van doen hebben met de auto’s zoals we deze kennen vanaf het begin van de vorige eeuw. Robotaxi’s zijn er in allerlei verschillen vormen en zijn uitermate veilig en comfortabel. De kosten per kilometer zijn extreem laag. De verscheidenheid en beschikbaarheid maakt dat op termijn het bezit van een eigen auto (met FSD) in financiële zin niet meer rendabel is. We hebben dan allemaal een Tesla Mobiliteitsabonnement (29). Misschien wel het ultieme product in het Tesla-ecosysteem. Een wereldmarkt welke vele malen groter is dan de huidige markt voor auto's. De markt voor auto's bedient alleen dat deel van de wereld bevolking waar het hebben van een auto in eigen bezit mogelijk is. De markt voor mobiliteit is in feite onbeperkt, zolang de prijs klopt!
Als je het helemaal plat slaat was de Roadster, de S3XY-modellen, Cybertruck en de Semi voor Tesla de geldgenerator, de videobeeldenvreter en de leercurve om uiteindelijk FSD te kunnen ontwikkelen, de verzekeringsmarkt te doorgronden, het complexe maar vooral ook traditionele productieproces van auto’s te innoveren, de ontwikkelcurve om massaal en goedkoop batterijen te produceren voor mobiliteit en de opslag van wind- en zonne-energie, enz. Alles gericht om voor wat betreft mobiliteit uit te komen op zo laag mogelijke kosten per kilometer. Een 20 jarige beweging welke uiteindelijk resulteert in robotaxi’s, optimus en energie-opslag op wereldschaal en tegen extreem lage kosten. En daarmee ook klaar voor de kolonisatie van Mars, maar dat is een andere missie van een ander bedrijf van dezelfde eigenaar.
Robotaxi’s zijn autonoom rijdende voertuigen die feitelijk niet meer zo veel van doen hebben met de auto’s zoals we deze kennen vanaf het begin van de vorige eeuw. Robotaxi’s zijn er in allerlei verschillen vormen en zijn uitermate veilig en comfortabel. De kosten per kilometer zijn extreem laag. De verscheidenheid en beschikbaarheid maakt dat op termijn het bezit van een eigen auto (met FSD) in financiële zin niet meer rendabel is. We hebben dan allemaal een Tesla Mobiliteitsabonnement (29). Misschien wel het ultieme product in het Tesla-ecosysteem. Een wereldmarkt welke vele malen groter is dan de huidige markt voor auto's. De markt voor auto's bedient alleen dat deel van de wereld bevolking waar het hebben van een auto in eigen bezit mogelijk is. De markt voor mobiliteit is in feite onbeperkt, zolang de prijs klopt!
Als je het helemaal plat slaat was de Roadster, de S3XY-modellen, Cybertruck en de Semi voor Tesla de geldgenerator, de videobeeldenvreter en de leercurve om uiteindelijk FSD te kunnen ontwikkelen, de verzekeringsmarkt te doorgronden, het complexe maar vooral ook traditionele productieproces van auto’s te innoveren, de ontwikkelcurve om massaal en goedkoop batterijen te produceren voor mobiliteit en de opslag van wind- en zonne-energie, enz. Alles gericht om voor wat betreft mobiliteit uit te komen op zo laag mogelijke kosten per kilometer. Een 20 jarige beweging welke uiteindelijk resulteert in robotaxi’s, optimus en energie-opslag op wereldschaal en tegen extreem lage kosten. En daarmee ook klaar voor de kolonisatie van Mars, maar dat is een andere missie van een ander bedrijf van dezelfde eigenaar.
Optimus
Tesla presenteerde Optimus (30) in 2022. Een Tesla Robot. Feitelijk een nevenproduct van de FSD-ontwikkeling om tot robotaxi’s te komen. Wat precies de impact van Optimus gaat zijn is bijna niet te bevatten. De robot in menselijk vorm maakt gebruik van Tesla Vision om zijn omgeving te begrijpen. Alle kennis van Tesla komt in dit product samen. Optimus wordt volledig in huis ontwikkeld en zal straks in eigen fabrieken niet alleen geproduceerd gaan worden, maar ook ingezet gaan worden. Sterker nog, het zou mij niets verbazen als prototypen al aan het werk zijn in Fremont.
Tesla presenteerde begin 2023 zijn nieuwe productieproces voor de volgende generatie Tesla's (robotaxi?). Giga Mexico wordt de eerste fabriek waar het productie proces volledig geoptimaliseerd is voor het inzetten van Optimus. Feitelijk kan Optimus overal werken waar ook mensen kunnen werken. Zelfs op plekken die nu voor mensen gevaarlijk zijn. Optimus wordt ontwikkeld om te kunnen werken met de (hand)machines waar mensen nu al mee werken.
Dat zal naarmate de tijd vordert steeds verfijnder werk worden. Niet alleen in productieprocessen of logistiek. Maar ook in deze zorg, in combinatie met Robotaxi's om goederen tot aan de deur te leveren, in de horeca, noem maar op. Uiteindelijk zal Optimus ook zijn weg vinden naar particulieren voor het uitvoeren van allerlei klussen in en om het huis. Wie weet wie over 10 jaar de voordeur open doet als een robot een pakketje komt bezorgen?! En dan brengt ons bij het laatste onderdeel uit het Tesla-ecosysteem.
Tesla presenteerde Optimus (30) in 2022. Een Tesla Robot. Feitelijk een nevenproduct van de FSD-ontwikkeling om tot robotaxi’s te komen. Wat precies de impact van Optimus gaat zijn is bijna niet te bevatten. De robot in menselijk vorm maakt gebruik van Tesla Vision om zijn omgeving te begrijpen. Alle kennis van Tesla komt in dit product samen. Optimus wordt volledig in huis ontwikkeld en zal straks in eigen fabrieken niet alleen geproduceerd gaan worden, maar ook ingezet gaan worden. Sterker nog, het zou mij niets verbazen als prototypen al aan het werk zijn in Fremont.
Tesla presenteerde begin 2023 zijn nieuwe productieproces voor de volgende generatie Tesla's (robotaxi?). Giga Mexico wordt de eerste fabriek waar het productie proces volledig geoptimaliseerd is voor het inzetten van Optimus. Feitelijk kan Optimus overal werken waar ook mensen kunnen werken. Zelfs op plekken die nu voor mensen gevaarlijk zijn. Optimus wordt ontwikkeld om te kunnen werken met de (hand)machines waar mensen nu al mee werken.
Dat zal naarmate de tijd vordert steeds verfijnder werk worden. Niet alleen in productieprocessen of logistiek. Maar ook in deze zorg, in combinatie met Robotaxi's om goederen tot aan de deur te leveren, in de horeca, noem maar op. Uiteindelijk zal Optimus ook zijn weg vinden naar particulieren voor het uitvoeren van allerlei klussen in en om het huis. Wie weet wie over 10 jaar de voordeur open doet als een robot een pakketje komt bezorgen?! En dan brengt ons bij het laatste onderdeel uit het Tesla-ecosysteem.
DOJO
Kunstmatige intelligentie (AI) duikt op steeds meer plaatsen op. Tesla werkt al jaren in eigen beheer aan een supercomputer, speciaal ontwikkeld voor kunstmatige intelligentie. Nu gebruikt met hier nog de GPU-cluster van Nvidia voor. Maar in 2023 maakt met gelijkelijke de overstap naar de optimaliseeerde trainingsomgeving voor AI. Voor de verdere ontwikkeling van FSD, maar ook voor andere toepassingen. Waarschijnlijk worden op de DOJO allerlei AI-diensten (31) aangeboden. Vergelijkbaar met de diensten van Apple of Amazon. De impact van de mogelijkheden van DOJO zijn moeilijk in te schatten. Alleen het feit dat Tesla hier al jaren aan het bouwen is en miljarden in steekt, maakt dat we een mogelijke impact niet moeten onderschatten. Zeker niet als een bedrijf als Neuralink hier gebruik van gaat maken.
Kunstmatige intelligentie (AI) duikt op steeds meer plaatsen op. Tesla werkt al jaren in eigen beheer aan een supercomputer, speciaal ontwikkeld voor kunstmatige intelligentie. Nu gebruikt met hier nog de GPU-cluster van Nvidia voor. Maar in 2023 maakt met gelijkelijke de overstap naar de optimaliseeerde trainingsomgeving voor AI. Voor de verdere ontwikkeling van FSD, maar ook voor andere toepassingen. Waarschijnlijk worden op de DOJO allerlei AI-diensten (31) aangeboden. Vergelijkbaar met de diensten van Apple of Amazon. De impact van de mogelijkheden van DOJO zijn moeilijk in te schatten. Alleen het feit dat Tesla hier al jaren aan het bouwen is en miljarden in steekt, maakt dat we een mogelijke impact niet moeten onderschatten. Zeker niet als een bedrijf als Neuralink hier gebruik van gaat maken.
Het Tesla-ecosysteem zal door de tijd heen veranderen. Tesla Cars zal nog maar een relatief klein aandeel hebben met alle producten en diensten die hier direct aan vast hangen. FSD en zeker een Tesla-mobiliteitsabonnement gaat de markt van mobiliteit bedienen. Aangezien de energie-markt op een wereldschaal groter is dan van mobiliteit zullen alle producten die horen bij Tesla Energy en Tesla Electric een grote bijdrage leveren aan de totale Tesla-omzet. Volgens onderstaand plaatje van Dave Lee (YouTuber) zorgt AI Robotics (Optimus en DOJO) op de lange termijn voor het grootste bijdrage aan de omzet van Tesla.