Laatste update: 18 februari 2021
Mocht je überhaupt nog twijfelen over keuze tussen EV of ICE, dan heeft Bright een aantal informatieve video's (3-delige cursus) gemaakt. Deze kan je hier vinden. Er zijn veel vooroordelen over volledig elektrisch aangedreven auto's. De meeste zijn onterecht.
Heb je een keer in een EV, gereden dan zijn de meesten wel weg.
Met een steeds groter wordende keuze aan elektrische voertuigen (EV) kan de vraag ontstaan waarom je toch een Tesla moet kopen. De al reeds langer bestaande automerken als VW, Volvo, BMW, Mercedes, Audi, Toyota, e.d. (vaak aangeduid met ICE (internal combustion Engine)) weten immers hoe ze auto's moeten bouwen, hebben een uitgebreid dealernetwerk en een goede reputatie. Eigelijk zijn dit belangrijkste redenen waarom je juist een Tesla moet kopen. Wanneer je beter geen Tesla kunt kopen, kan je hier lezen.
Onderstaand passeren een aantal belangrijke argumenten de revue die je in de showroom bij een reguliere autodealer niet zult horen. En je zult ze ook niet tegenkomen in een reclame van Tesla. Tesla verkoopt alle auto's die ze maar kunnen bouwen zonder problemen. Ze hoeven er geen reclame voor te maken. Hun uitgangspunt is dat de beste verkoper van een Tesla de eigenaar van een Tesla zelf is. Het overgrote deel is meer dan te spreken over zijn Tesla. Ze belonen zowel de "verkoper" als de "koper" met een referral programma.
Je krijgt als je via een zogenaamde referralcode een auto besteld 1.500 km aan gratis laden. Hoe je een Tesla kunt bestellen lees je hier.
Heb je een keer in een EV, gereden dan zijn de meesten wel weg.
Met een steeds groter wordende keuze aan elektrische voertuigen (EV) kan de vraag ontstaan waarom je toch een Tesla moet kopen. De al reeds langer bestaande automerken als VW, Volvo, BMW, Mercedes, Audi, Toyota, e.d. (vaak aangeduid met ICE (internal combustion Engine)) weten immers hoe ze auto's moeten bouwen, hebben een uitgebreid dealernetwerk en een goede reputatie. Eigelijk zijn dit belangrijkste redenen waarom je juist een Tesla moet kopen. Wanneer je beter geen Tesla kunt kopen, kan je hier lezen.
Onderstaand passeren een aantal belangrijke argumenten de revue die je in de showroom bij een reguliere autodealer niet zult horen. En je zult ze ook niet tegenkomen in een reclame van Tesla. Tesla verkoopt alle auto's die ze maar kunnen bouwen zonder problemen. Ze hoeven er geen reclame voor te maken. Hun uitgangspunt is dat de beste verkoper van een Tesla de eigenaar van een Tesla zelf is. Het overgrote deel is meer dan te spreken over zijn Tesla. Ze belonen zowel de "verkoper" als de "koper" met een referral programma.
Je krijgt als je via een zogenaamde referralcode een auto besteld 1.500 km aan gratis laden. Hoe je een Tesla kunt bestellen lees je hier.
Argument 1 Veiligheid gaat boven alles
De Model 3 en de Model Y zijn een van de veiligste auto's die je kunt kopen! De actieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla maken de kans klein dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt. Deze veiligheidsvoorzieningen bestaan bij een Tesla uit een suite aan hard- en software die op weg naar full autonomy (zie argument 3) de kans op een ongeval steeds kleiner maken. Het is nu al zo dat op de snelweg een Tesla met autopilot aantoonbaar veiliger is dan zonder al deze systemen. Als een botsing onvermijdelijk is dan zorgen de passieve voorzieningen er voor dat de kans op blijvend letsel zo klein mogelijk is. Meer informatie over de veiligheidsvoorzieningen is hier te vinden.
De Model 3 en de Model Y zijn een van de veiligste auto's die je kunt kopen! De actieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla maken de kans klein dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt. Deze veiligheidsvoorzieningen bestaan bij een Tesla uit een suite aan hard- en software die op weg naar full autonomy (zie argument 3) de kans op een ongeval steeds kleiner maken. Het is nu al zo dat op de snelweg een Tesla met autopilot aantoonbaar veiliger is dan zonder al deze systemen. Als een botsing onvermijdelijk is dan zorgen de passieve voorzieningen er voor dat de kans op blijvend letsel zo klein mogelijk is. Meer informatie over de veiligheidsvoorzieningen is hier te vinden.
Argument 2 Efficiëntste en slimste aandrijflijn die er te koop is
Laat je niet misleiden door de reclames over de geweldige range (afstand die je kunt rijden met de auto op één lading)! De oude Europese meetmethode (NEDC) en de nieuwe WLTP zitten er heel ver naast. Gebruik de Amerikaanse EPA om te vergelijken. De praktijk is, zeker in Nederland, ook met koude winterse omstandigheden, veel wind, e.d. altijd lager. Rij je veel op de snelweg, dan klopt de normering ook niet. Ga uit van 70% van de EPA range. Als binnen de range die dan overblijft het merendeel van je ritten past, zit je goed. Zeker als je thuis/op het werk kunt laden. Heb je af en toe meer nodig, kan je snel onderweg bijladen. Voor de ene vakantierit per jaar moet je toch onderweg bijladen. Een grote of kleinere range is dan minder belangrijk. Bij een kleine range stop je vaker, maar wel korter. Belangrijk bij de aanschaf van een EV is ook te letten op de laadsnelheid. Kijk goed wat de maximale capaciteit is bij het laden thuis. Je wilt in een nacht de accu weer vol. Dan is 11 kWh is heel fijn (3 fasen). Bij het snelladen onder weg wil je in een half uur toch echt weer 200-300 km kunnen rijden. Dan is kunnen laden met minimaal 100 kWh wel noodzakelijk. Een Tesla Model 3 en Model Y kan met 170 kWh (SR+) en hoger laden (nu tot 250 kWh voor de LR versies). Je hebt dan wel de V3 superchargers nodig.
Tesla bouwt al meer dan 10 jaar elektrische auto's. Ze hebben zowel de batterijproductie als de aandrijflijn (motor) in eigen huis (zie ook argument 6). Daarnaast ontwikkelen en bouwen ze hun eigen software. Alles is optimaal op elkaar afgestemd en wordt via gratis over the air-software-updates ook actueel gehouden. De accupacks in de Tesla zijn super geavanceerd met koeling en verwarming en wordt ook via software aangestuurd. Ze hebben qua energie dichtheid de beste batterijen die er te krijgen zijn, ook qua prijs/kwaliteit. Ze gaan langer dan een autoleven lang mee. Realiseer dat bij een EV de batterij capaciteit niet alleen gebruikt wordt om afstand te maken, maar ook voor te koelen of te verwarmen. Alle Tesla's vanaf 2021 hebben een warmtepomp en gaan nog zuiniger om met energie voor de HVAC. Hoe minder stroom er verbruikt wordt voor rijden en andere zaken, hoe kleiner de batterij kan zijn om toch een goede range te halen. Hoe kleiner de batterij, hoe lager het gewicht. Hoe lager het gewicht, hoe meer afstand/range. Hoe kleiner de batterij, hoe lager de kosten. Tesla heeft een ultieme balans tussen de omvang van de accupacks en de afstand die je hiemee kan afleggen. Met de EPA afstanden die ze in America noemen, benader je het beste de reële afstand die mogelijk is. De Europese WLTP is veel te rooskleurig. De bestaande autobouwers schermen maar al te graag met WLPT en de nog minder betrouwbare en verouderde norm NEDC. Meer over range en alles wat met laden te maken heeft is hier te vinden. Het zegt genoeg dat de in 2019 verschenen Porsche Taycan, Audi e-tron en Mercedes EQC nog niet kunnen tippen aan de batterij-efficiency van een Model S uit 2012! En Tesla innoveert door. De Model 3 en de Model Y hebben andere en betere batterijen dan de S en X. En tijdens batteryday in sept 2020 zijn de nieuwe type batterijen gepresenteerd. Deze zijn zeker voor de Semi, Cybertruck, Roadster. Maar ook de Model Y krijgt de nieuwe batterij. En ook de Plaid+ versie van Model S krijgt ze. Meer informatie over batteryday is hier te vinden De andere merken innoveren niet zelf met de batterij, maar zijn afhankelijk van wat de markt te bieden heeft. Ze maken hierdoor per definitie altijd een te zware en te dure auto om toch een acceptabele range te halen. Of die hogere kosten worden doorberekend in de aankoopprijs of leiden tot een lagere marge van de fabrikant, in beide gevallen is het voor de consument ongunstig. Want een lagere marge moet goed gemaakt worden door achteraf betaalde service en onderhoud uit te voeren (zie ook argument 4)!
Laat je niet misleiden door de reclames over de geweldige range (afstand die je kunt rijden met de auto op één lading)! De oude Europese meetmethode (NEDC) en de nieuwe WLTP zitten er heel ver naast. Gebruik de Amerikaanse EPA om te vergelijken. De praktijk is, zeker in Nederland, ook met koude winterse omstandigheden, veel wind, e.d. altijd lager. Rij je veel op de snelweg, dan klopt de normering ook niet. Ga uit van 70% van de EPA range. Als binnen de range die dan overblijft het merendeel van je ritten past, zit je goed. Zeker als je thuis/op het werk kunt laden. Heb je af en toe meer nodig, kan je snel onderweg bijladen. Voor de ene vakantierit per jaar moet je toch onderweg bijladen. Een grote of kleinere range is dan minder belangrijk. Bij een kleine range stop je vaker, maar wel korter. Belangrijk bij de aanschaf van een EV is ook te letten op de laadsnelheid. Kijk goed wat de maximale capaciteit is bij het laden thuis. Je wilt in een nacht de accu weer vol. Dan is 11 kWh is heel fijn (3 fasen). Bij het snelladen onder weg wil je in een half uur toch echt weer 200-300 km kunnen rijden. Dan is kunnen laden met minimaal 100 kWh wel noodzakelijk. Een Tesla Model 3 en Model Y kan met 170 kWh (SR+) en hoger laden (nu tot 250 kWh voor de LR versies). Je hebt dan wel de V3 superchargers nodig.
Tesla bouwt al meer dan 10 jaar elektrische auto's. Ze hebben zowel de batterijproductie als de aandrijflijn (motor) in eigen huis (zie ook argument 6). Daarnaast ontwikkelen en bouwen ze hun eigen software. Alles is optimaal op elkaar afgestemd en wordt via gratis over the air-software-updates ook actueel gehouden. De accupacks in de Tesla zijn super geavanceerd met koeling en verwarming en wordt ook via software aangestuurd. Ze hebben qua energie dichtheid de beste batterijen die er te krijgen zijn, ook qua prijs/kwaliteit. Ze gaan langer dan een autoleven lang mee. Realiseer dat bij een EV de batterij capaciteit niet alleen gebruikt wordt om afstand te maken, maar ook voor te koelen of te verwarmen. Alle Tesla's vanaf 2021 hebben een warmtepomp en gaan nog zuiniger om met energie voor de HVAC. Hoe minder stroom er verbruikt wordt voor rijden en andere zaken, hoe kleiner de batterij kan zijn om toch een goede range te halen. Hoe kleiner de batterij, hoe lager het gewicht. Hoe lager het gewicht, hoe meer afstand/range. Hoe kleiner de batterij, hoe lager de kosten. Tesla heeft een ultieme balans tussen de omvang van de accupacks en de afstand die je hiemee kan afleggen. Met de EPA afstanden die ze in America noemen, benader je het beste de reële afstand die mogelijk is. De Europese WLTP is veel te rooskleurig. De bestaande autobouwers schermen maar al te graag met WLPT en de nog minder betrouwbare en verouderde norm NEDC. Meer over range en alles wat met laden te maken heeft is hier te vinden. Het zegt genoeg dat de in 2019 verschenen Porsche Taycan, Audi e-tron en Mercedes EQC nog niet kunnen tippen aan de batterij-efficiency van een Model S uit 2012! En Tesla innoveert door. De Model 3 en de Model Y hebben andere en betere batterijen dan de S en X. En tijdens batteryday in sept 2020 zijn de nieuwe type batterijen gepresenteerd. Deze zijn zeker voor de Semi, Cybertruck, Roadster. Maar ook de Model Y krijgt de nieuwe batterij. En ook de Plaid+ versie van Model S krijgt ze. Meer informatie over batteryday is hier te vinden De andere merken innoveren niet zelf met de batterij, maar zijn afhankelijk van wat de markt te bieden heeft. Ze maken hierdoor per definitie altijd een te zware en te dure auto om toch een acceptabele range te halen. Of die hogere kosten worden doorberekend in de aankoopprijs of leiden tot een lagere marge van de fabrikant, in beide gevallen is het voor de consument ongunstig. Want een lagere marge moet goed gemaakt worden door achteraf betaalde service en onderhoud uit te voeren (zie ook argument 4)!
Argument 3 Autonoom rijden (in een EV) is de toekomst
De toekomst van autorijden is EV. Het rijden in een EV, met one-pedal-drive en geen (automatische) versnellingsbak is ongekend comfortabel. Vergeet waterstof of ultra zuinige diesels. Daarnaast zijn alle EV's behoorlijk snel. In iedergeval veel sneller qua accelereren dan een vergelijkbare benzine auto. De souplesse is hierdoor fantastisch. Tesla is qua EV-beleving de overtreffende trap qua snelheid en tractie. Dus mocht je zelf rijden, dan heb je in een Tesla enorm veel rijplezier. Maar er zijn genoeg omstandigheden waar het veiliger en comfortabeler is dat de auto zelf rijdt. Zeker op de snelweg. En ook hierin blinkt Tesla nu al uit en het wordt nog beter! Je hebt alle hardware om autonoom te rijden! Later kan je de bijbehoren software kopen (Volledig Zelfrijdende besturing of Full Self Driving (FSD)).
De toekomst is dus niet alleen EV, maar juist de combinatie tussen EV én autonoom rijden. Tesla is al meer dan 10 jaar bezig met het uitvoeren van het Masterplan van Elon Musk. In fase 1 van zijn plan moeten de Model 3 en Model Y zorgen voor enorme verkoopaantallen zodat één de batterij-productie steeds goedkoper wordt én twee dat de camera's en sensoren in de auto enorme hoeveelheden data verzamelen en zo de neurale netwerken kunnen leren van ons als rijders, Meer over autonoom rijden is hier te vinden. Dit is nodig voor fase 2 van het Masterplan. Het individueel autobezit gaat langzaam over in Mobility-as-a-service (MAAS) of TAAS (Transport-as-a-service). Autonoom rijdende auto's vervoeren je veilig van A en B tegen hele lage kosten. Zo laag, dat je geen eigen auto hoeft te bezitten, maar gewoon via de app een robottaxi voor je deur laat stoppen. Lees deze blog als meer wilt weten over de robottaxi's.
Maar wat heb je er nu al aan? Ten eerste zijn alle Tesla's voorzien van autopilot. In de rijbaan remt, accelereert en stuurt de auto zelf. De zogenaamde traffic Aware cruise control (TACC) rijdt uitermate plezierig. Zeker op de snelweg. Ten tweede, met een softwarematige upgrade maak je hier volledig zelfrijdende besturing van. Dan opent zich een software-suite met autopark, automatic Lane-changes, smart Summon en uiteindelijk zelfrijdend, ook van de snelweg af. In 2021 wordt de nieuw rewrite van de autopilot software vrijgegeven en dat is de hardware en de software feature complete. Voor meer informatie kijk op de pagina over autonoom rijden. Het zal nog even duren (2-3 jaar?) voordat je als bestuurder niet meer actief hoeft op te letten (op de snelweg) en er zelfs ook niet meer in hoeft te zitten. Hoelang deze transitie gaat duren is voor niemand bekend. Sommige zeggen 2 jaar anderen 15 jaar. Mijn verwachting is toch wel dat binnen 3 jaar op de snelweg autonoom rijden is toegestaan. Om de simpele reden dat het aantoonbaar vele malen veiliger is. Waarom mensen in onveilige situaties brengen als het veilig kan?
Naast dat het van dichtbij meemaken van deze innovatie, is misschien wel het meest belangrijke element van het argument Autonoom Rijden dat de mogelijkheid tot Full Self Driving (FSD) een enorm effect gaat hebben op de afschrijving. Zeker als je de auto privé koopt een enorm onderscheidend voordeel! Kijk hier voor meer informatie over de besparingen met een Tesla en de afschrijving.
Andere automerken zullen zeggen dat ze ook Lane-assistist hebben of traffic aware cruisecontrole. Dat is ook zo, maar je kan dit niet vergelijken met hetgeen je in een Tesla koopt. Je koopt met een Tesla een systeem dat beter/veiliger kan autorijden dan je zelf... nog niet altijd, maar dat is een kwestie van tijd! Zodra het wettelijk gezien mag, kan je Tesla rijden zonder dat er iemand in zit! Tot die tijd wordt het systeem iedere 2-3 weken voorzien van een update en wordt het weer beter. Stapje voor stapje naar full-self-driving.
De toekomst van autorijden is EV. Het rijden in een EV, met one-pedal-drive en geen (automatische) versnellingsbak is ongekend comfortabel. Vergeet waterstof of ultra zuinige diesels. Daarnaast zijn alle EV's behoorlijk snel. In iedergeval veel sneller qua accelereren dan een vergelijkbare benzine auto. De souplesse is hierdoor fantastisch. Tesla is qua EV-beleving de overtreffende trap qua snelheid en tractie. Dus mocht je zelf rijden, dan heb je in een Tesla enorm veel rijplezier. Maar er zijn genoeg omstandigheden waar het veiliger en comfortabeler is dat de auto zelf rijdt. Zeker op de snelweg. En ook hierin blinkt Tesla nu al uit en het wordt nog beter! Je hebt alle hardware om autonoom te rijden! Later kan je de bijbehoren software kopen (Volledig Zelfrijdende besturing of Full Self Driving (FSD)).
De toekomst is dus niet alleen EV, maar juist de combinatie tussen EV én autonoom rijden. Tesla is al meer dan 10 jaar bezig met het uitvoeren van het Masterplan van Elon Musk. In fase 1 van zijn plan moeten de Model 3 en Model Y zorgen voor enorme verkoopaantallen zodat één de batterij-productie steeds goedkoper wordt én twee dat de camera's en sensoren in de auto enorme hoeveelheden data verzamelen en zo de neurale netwerken kunnen leren van ons als rijders, Meer over autonoom rijden is hier te vinden. Dit is nodig voor fase 2 van het Masterplan. Het individueel autobezit gaat langzaam over in Mobility-as-a-service (MAAS) of TAAS (Transport-as-a-service). Autonoom rijdende auto's vervoeren je veilig van A en B tegen hele lage kosten. Zo laag, dat je geen eigen auto hoeft te bezitten, maar gewoon via de app een robottaxi voor je deur laat stoppen. Lees deze blog als meer wilt weten over de robottaxi's.
Maar wat heb je er nu al aan? Ten eerste zijn alle Tesla's voorzien van autopilot. In de rijbaan remt, accelereert en stuurt de auto zelf. De zogenaamde traffic Aware cruise control (TACC) rijdt uitermate plezierig. Zeker op de snelweg. Ten tweede, met een softwarematige upgrade maak je hier volledig zelfrijdende besturing van. Dan opent zich een software-suite met autopark, automatic Lane-changes, smart Summon en uiteindelijk zelfrijdend, ook van de snelweg af. In 2021 wordt de nieuw rewrite van de autopilot software vrijgegeven en dat is de hardware en de software feature complete. Voor meer informatie kijk op de pagina over autonoom rijden. Het zal nog even duren (2-3 jaar?) voordat je als bestuurder niet meer actief hoeft op te letten (op de snelweg) en er zelfs ook niet meer in hoeft te zitten. Hoelang deze transitie gaat duren is voor niemand bekend. Sommige zeggen 2 jaar anderen 15 jaar. Mijn verwachting is toch wel dat binnen 3 jaar op de snelweg autonoom rijden is toegestaan. Om de simpele reden dat het aantoonbaar vele malen veiliger is. Waarom mensen in onveilige situaties brengen als het veilig kan?
Naast dat het van dichtbij meemaken van deze innovatie, is misschien wel het meest belangrijke element van het argument Autonoom Rijden dat de mogelijkheid tot Full Self Driving (FSD) een enorm effect gaat hebben op de afschrijving. Zeker als je de auto privé koopt een enorm onderscheidend voordeel! Kijk hier voor meer informatie over de besparingen met een Tesla en de afschrijving.
Andere automerken zullen zeggen dat ze ook Lane-assistist hebben of traffic aware cruisecontrole. Dat is ook zo, maar je kan dit niet vergelijken met hetgeen je in een Tesla koopt. Je koopt met een Tesla een systeem dat beter/veiliger kan autorijden dan je zelf... nog niet altijd, maar dat is een kwestie van tijd! Zodra het wettelijk gezien mag, kan je Tesla rijden zonder dat er iemand in zit! Tot die tijd wordt het systeem iedere 2-3 weken voorzien van een update en wordt het weer beter. Stapje voor stapje naar full-self-driving.
Argument 4 Er is geen dealernetwerk en geen onderhoud
Je bestelt online, haalt hem op in Tilburg of Amsterdam, je kan hem binnen 7 dagen terugbrengen en hij heeft geen onderhoud nodig. Mocht er iets van service nodig zijn, dan gaat dit in principe via de mobile service. Thuis of op de zaak. Software-updates krijg je over-the-air. Een ServiceCentrum bezoek je alleen als je service nodig hebt die niet mobiel kan. Er zit feitelijk niets tussen de fabriek en de eindgebruiker. Alleen een ServiceCentrum voor het geval problemen niet via software of mobiel op te lossen zijn. Je app op de telefoon is het kloppend hart. Niet de dealer! In het businessmodel van Tesla zitten dus geen dealers die geld verdienen aan de service en onderhoud aan je voertuig. De andere merken hebben een uitgebreid dealernetwerk. Ook als ze (straks) EV's verkopen willen de dealers je graag periodiek terug zien voor onderhoud.
Een Tesla heeft geen periodiek onderhoud nodig. Gewoon rijden. Zelf bandenspanning, ruitensproeiervloeistof e.d. in de gaten houden. Een interieur luchtfilter kan je eventueel ook zelf vervangen. Door het one-pedal-drive slijten de remblokken en schijven bijna niet. Misschien na 300.000 km nieuwe remblokken. Alleen de vloeistof in het batterij-pakket en de remvloeistof moet eens in de 2-4 jaar gecontroleerd worden en mogelijk vervangen. That's it! Gaat er iets stuk dat vervangen moet worden, krijg je een melding op het scherm. Heb je onderweg hulp nodig, is er een mobile-service team. Wat nog een beetje kan tegenvallen is de snelheid waarmee een service uitgevoerd kan worden. Door de enorm snelle groei in een korte periode is niet altijd alles op voorraad en is de telefonische bereikbaarheid soms wat minder. Maar ik schat in dat 95% van de kopers nog nooit service nodig gehad heeft of de snelheid van mobile service ervaren heeft. De paar gevallen van tegenvallende service halen de (social) media. De beste service is nog altijd geen service en dat geldt voor gelukkig voor de meesten!
Wil je kennismaken met Tesla kan je twee dingen doen. Naar een ServiceCentrum gaan of een andere Tesla-rijder opzoeken. Een goede plaats om veel verschillende tesla's te zien en eigenaren aan te spreken zijn de Superchargers. Deze vind je door heel Nederland (zie punt 5.). De meeste Tesla-eigenaren zullen het leuk vinden om over de auto te praten en eventueel een ritje te maken. Ook online is veel informatie vinden. Je bestelt de auto zelf online. Vanuit een referralcode begin je het bestelproces. Het bestellen van een auto is hetzelfde geworden als het bestellen van andere zaken online. ls de auto afgeleverd en bevalt hij niet, kan je hem binnen 7 dagen terugbrengen. Afhalen doe je in Tilburg of in Amsterdam. Hij staat voor je klaar op een parkeerplaats. Je krijg geen bloemetje. En hij staat ook niet blinkend in de schijnwerpers! Gewoon een korte check en wegrijden. Voorbereiden doe je thuis met de beschikbare instructie-filmpjes en de informatie die hier kan vinden.
Je bestelt online, haalt hem op in Tilburg of Amsterdam, je kan hem binnen 7 dagen terugbrengen en hij heeft geen onderhoud nodig. Mocht er iets van service nodig zijn, dan gaat dit in principe via de mobile service. Thuis of op de zaak. Software-updates krijg je over-the-air. Een ServiceCentrum bezoek je alleen als je service nodig hebt die niet mobiel kan. Er zit feitelijk niets tussen de fabriek en de eindgebruiker. Alleen een ServiceCentrum voor het geval problemen niet via software of mobiel op te lossen zijn. Je app op de telefoon is het kloppend hart. Niet de dealer! In het businessmodel van Tesla zitten dus geen dealers die geld verdienen aan de service en onderhoud aan je voertuig. De andere merken hebben een uitgebreid dealernetwerk. Ook als ze (straks) EV's verkopen willen de dealers je graag periodiek terug zien voor onderhoud.
Een Tesla heeft geen periodiek onderhoud nodig. Gewoon rijden. Zelf bandenspanning, ruitensproeiervloeistof e.d. in de gaten houden. Een interieur luchtfilter kan je eventueel ook zelf vervangen. Door het one-pedal-drive slijten de remblokken en schijven bijna niet. Misschien na 300.000 km nieuwe remblokken. Alleen de vloeistof in het batterij-pakket en de remvloeistof moet eens in de 2-4 jaar gecontroleerd worden en mogelijk vervangen. That's it! Gaat er iets stuk dat vervangen moet worden, krijg je een melding op het scherm. Heb je onderweg hulp nodig, is er een mobile-service team. Wat nog een beetje kan tegenvallen is de snelheid waarmee een service uitgevoerd kan worden. Door de enorm snelle groei in een korte periode is niet altijd alles op voorraad en is de telefonische bereikbaarheid soms wat minder. Maar ik schat in dat 95% van de kopers nog nooit service nodig gehad heeft of de snelheid van mobile service ervaren heeft. De paar gevallen van tegenvallende service halen de (social) media. De beste service is nog altijd geen service en dat geldt voor gelukkig voor de meesten!
Wil je kennismaken met Tesla kan je twee dingen doen. Naar een ServiceCentrum gaan of een andere Tesla-rijder opzoeken. Een goede plaats om veel verschillende tesla's te zien en eigenaren aan te spreken zijn de Superchargers. Deze vind je door heel Nederland (zie punt 5.). De meeste Tesla-eigenaren zullen het leuk vinden om over de auto te praten en eventueel een ritje te maken. Ook online is veel informatie vinden. Je bestelt de auto zelf online. Vanuit een referralcode begin je het bestelproces. Het bestellen van een auto is hetzelfde geworden als het bestellen van andere zaken online. ls de auto afgeleverd en bevalt hij niet, kan je hem binnen 7 dagen terugbrengen. Afhalen doe je in Tilburg of in Amsterdam. Hij staat voor je klaar op een parkeerplaats. Je krijg geen bloemetje. En hij staat ook niet blinkend in de schijnwerpers! Gewoon een korte check en wegrijden. Voorbereiden doe je thuis met de beschikbare instructie-filmpjes en de informatie die hier kan vinden.
Argument 5 Een eigen netwerk van Superchargers
Tesla beschikt over een eigen netwerk van snelladers. Het netwerk is Europees dekkend. Je kan met elke Tesla-uitvoering overal in Europa komen. Tesla in het enige merk dat een eigen netwerk heeft. Ook hier is de hardware (snellader) volledig geïntegreerd in de software van de auto. Dus geen pasjes en aanmeldingen. Het SuC-netwerk is geïntegreerd in je navigatie-systeem. Dus als laden noodzakelijk is, wordt de laadstop meegenomen in je route. Tesla heeft veel SuC's op knooppunten langs de belangrijkste routes. Ze liggen bij hotels op strategische plaatsen (vaak v/d Valk). Als je thuis of op de zaak kunt laden, zal je SuC niet heel vaak nodig hebben. Alleen bij langere ritten. De auto zal de batterij op ideale laadtemperatuur brengen als je op weg bent naar de SuC (via de navigatie). Afhankelijk van de batterij-temperatuur en het feit of je een Stall (2 laadplekken) moet delen met een ander, kan je supersnel laden. In een SR+ tot 170 kWh. Dat is met meer dan 1.200 km range er bij per uur! Er zijn ook nog snellere SuC's. Deze heten V3 en gaan voorlopig tot 250 kWh. Van 10% naar 80% duurt dan bij een SR+ circa 20 minuten. De Model 3 en Model Y zijn uitgerust met een CCS-steker. Ook de Model S en X kan achteraf worden uitgerust met een CCS-stekker. De nieuwe modellen hebben standaard CSS. Mocht je het willen kan je naast de SuC van Tesla ook bij alle Ionity, Fastned en andere snelladers of openbare laadpalen altijd laden (mits je kan afrekenen met de juist kaart). Ook deze (snel)laders zijn opgenomen in je navigatie.
Tesla beschikt over een eigen netwerk van snelladers. Het netwerk is Europees dekkend. Je kan met elke Tesla-uitvoering overal in Europa komen. Tesla in het enige merk dat een eigen netwerk heeft. Ook hier is de hardware (snellader) volledig geïntegreerd in de software van de auto. Dus geen pasjes en aanmeldingen. Het SuC-netwerk is geïntegreerd in je navigatie-systeem. Dus als laden noodzakelijk is, wordt de laadstop meegenomen in je route. Tesla heeft veel SuC's op knooppunten langs de belangrijkste routes. Ze liggen bij hotels op strategische plaatsen (vaak v/d Valk). Als je thuis of op de zaak kunt laden, zal je SuC niet heel vaak nodig hebben. Alleen bij langere ritten. De auto zal de batterij op ideale laadtemperatuur brengen als je op weg bent naar de SuC (via de navigatie). Afhankelijk van de batterij-temperatuur en het feit of je een Stall (2 laadplekken) moet delen met een ander, kan je supersnel laden. In een SR+ tot 170 kWh. Dat is met meer dan 1.200 km range er bij per uur! Er zijn ook nog snellere SuC's. Deze heten V3 en gaan voorlopig tot 250 kWh. Van 10% naar 80% duurt dan bij een SR+ circa 20 minuten. De Model 3 en Model Y zijn uitgerust met een CCS-steker. Ook de Model S en X kan achteraf worden uitgerust met een CCS-stekker. De nieuwe modellen hebben standaard CSS. Mocht je het willen kan je naast de SuC van Tesla ook bij alle Ionity, Fastned en andere snelladers of openbare laadpalen altijd laden (mits je kan afrekenen met de juist kaart). Ook deze (snel)laders zijn opgenomen in je navigatie.
Argument 6 Verticale integratie maakt het slim en simpel
Tesla is een bedrijf dat verticaal geïntegreerd is. Ze gaan hierin nog een stapje verder dan Apple. Dat wil zeggen dat ze alles om een EV te maken in eigen huis hebben. Alle andere autobouwers hebben de laatste jaren alles uitbesteed. Het enige dat ze kort gezegd doen is de R&D en de onderdelen assembleren tot een auto. En reclame maken natuurlijk! Ze beheersen de (motor)techniek tot in de puntjes. Dit voordeel zijn ze nu kwijt. Feitelijk moeten ze opnieuw beginnen en dan ook nog eens met een forse achterstand en op een terrein dat nieuw voor ze is. Want het gaat niet meer om de hardware alleen, maar juist om de software die alles aanstuurt. Niet alleen de software in de auto, maar in het gehele eco-systeem. Een Tesla bestel je online, bedien je via je telefoon en het scherm in auto, kan autonoom rijden via software, wordt over-the-air ge-update, regelt eventuele service via de software, het bijladen van de accu wordt via software aangestuurd, enz. enz. Tesla wordt wel eens een computer op wielen genoemd. Klinkt misschien gek voor een auto. Maar door de slimme software wordt je auto steeds beter. Het gaat er niet om of je een stikseltje in het rood kan krijgen in plaats van blauw. Het gaat om de software en de ontelbare toepassingsmogelijkheden die hieruit voortkomen. Een Tesla rijdt gewoon ongelooflijk goed (zelf rijden of zelfrijdend), is prima gebouwd, met prima (vegan) materialen en heeft een premium uitstraling. Zonder verdere onnodige opsmuk! Al die klokjes en schakelaars heb je niet meer nodig. Je gaat het cleane interieur steeds meer waarderen.
Wat je echt gaat waarderen in de eenvoud van het bedienen van de software. Alles werkt zeer intuïtief. Alles op de goede plaats, reageert bijzonder snel en een kraakhelder beeld. Recent zijn ook spraakcommando's toegevoegd. Je zegt "gewoon" wat je wilt... radio harder, dashboardkastje open, stoelverwarming aan, ed. Je gaat de slimme bediening pas echt waarderen als je de systemen van andere merken ziet. Kijk maar eens naar het scherm in de Polestar 2. Ziet er schitterend uit, maar de interface en functionaliteit is niet te vergelijken met Tesla. Dan hebben we het nog niet gehad over de razendsnelle, in huis ontwikkelde, hardware voor het autonoom rijden! En natuurlijk de in-car entertainment met Netflix, YouTube, Spotify, games, e.d.
Tesla is een bedrijf dat verticaal geïntegreerd is. Ze gaan hierin nog een stapje verder dan Apple. Dat wil zeggen dat ze alles om een EV te maken in eigen huis hebben. Alle andere autobouwers hebben de laatste jaren alles uitbesteed. Het enige dat ze kort gezegd doen is de R&D en de onderdelen assembleren tot een auto. En reclame maken natuurlijk! Ze beheersen de (motor)techniek tot in de puntjes. Dit voordeel zijn ze nu kwijt. Feitelijk moeten ze opnieuw beginnen en dan ook nog eens met een forse achterstand en op een terrein dat nieuw voor ze is. Want het gaat niet meer om de hardware alleen, maar juist om de software die alles aanstuurt. Niet alleen de software in de auto, maar in het gehele eco-systeem. Een Tesla bestel je online, bedien je via je telefoon en het scherm in auto, kan autonoom rijden via software, wordt over-the-air ge-update, regelt eventuele service via de software, het bijladen van de accu wordt via software aangestuurd, enz. enz. Tesla wordt wel eens een computer op wielen genoemd. Klinkt misschien gek voor een auto. Maar door de slimme software wordt je auto steeds beter. Het gaat er niet om of je een stikseltje in het rood kan krijgen in plaats van blauw. Het gaat om de software en de ontelbare toepassingsmogelijkheden die hieruit voortkomen. Een Tesla rijdt gewoon ongelooflijk goed (zelf rijden of zelfrijdend), is prima gebouwd, met prima (vegan) materialen en heeft een premium uitstraling. Zonder verdere onnodige opsmuk! Al die klokjes en schakelaars heb je niet meer nodig. Je gaat het cleane interieur steeds meer waarderen.
Wat je echt gaat waarderen in de eenvoud van het bedienen van de software. Alles werkt zeer intuïtief. Alles op de goede plaats, reageert bijzonder snel en een kraakhelder beeld. Recent zijn ook spraakcommando's toegevoegd. Je zegt "gewoon" wat je wilt... radio harder, dashboardkastje open, stoelverwarming aan, ed. Je gaat de slimme bediening pas echt waarderen als je de systemen van andere merken ziet. Kijk maar eens naar het scherm in de Polestar 2. Ziet er schitterend uit, maar de interface en functionaliteit is niet te vergelijken met Tesla. Dan hebben we het nog niet gehad over de razendsnelle, in huis ontwikkelde, hardware voor het autonoom rijden! En natuurlijk de in-car entertainment met Netflix, YouTube, Spotify, games, e.d.