Laatste update: 31 maart 2023
Met een steeds groter wordende keuze aan volledig elektrische voertuigen (BEV) kan de vraag ontstaan waarom je toch een Tesla moet kopen. De al reeds langer bestaande automerken als VW, Volvo, BMW, Mercedes, Audi, Toyota, e.d. (vaak aangeduid met ICE) weten immers hoe ze auto's moeten bouwen, hebben een uitgebreid dealernetwerk en een goede reputatie. Eigenlijk zijn dit de belangrijkste redenen waarom je juist een Tesla moet kopen! De onderbouwing hiervoor is op deze pagina te vinden.
Onderstaand passeren zes belangrijkste argumenten om een Tesla te kopen de revue die je in de showroom bij een reguliere autodealer niet zult horen:
- Tesla's zijn de veiligste auto's
- Hebben de efficiëntste en slimste aandrijflijn
- FSD is de toekomst: koop geen paard!
- Er is geen onderhoud nodig en er zijn geen dealers (wel service centers)
- Altijd en overal snel laden onderweg met een eigen netwerk van superchargers
- Verticale integratie maakt het snel en simpel, Tesla heeft bijna alles in eigen huis
- Tesla's zijn de veiligste auto's
- Hebben de efficiëntste en slimste aandrijflijn
- FSD is de toekomst: koop geen paard!
- Er is geen onderhoud nodig en er zijn geen dealers (wel service centers)
- Altijd en overal snel laden onderweg met een eigen netwerk van superchargers
- Verticale integratie maakt het snel en simpel, Tesla heeft bijna alles in eigen huis
Argument 1 Tesla's zijn de veiligste auto's
De Model 3 en de Model Y zijn de veiligste auto's die je kan kopen! De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla maken de kans klein dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt dan wel gewond raakt. Deze veiligheidsvoorzieningen bestaan bij een Tesla uit een suite aan hard- en software die op weg naar volledig zelfstandige besturing (zie argument 3) de kans op een ongeval steeds kleiner maken. Het is nu al zo dat op de snelweg een Tesla met autopilot aantoonbaar veiliger is dan zonder al deze systemen. Als een botsing onvermijdelijk is dan zorgen de passieve voorzieningen er voor dat de kans op blijvend letsel zo klein mogelijk is. Meer informatie over de veiligheidsvoorzieningen is hier te vinden.
De Model 3 en de Model Y zijn de veiligste auto's die je kan kopen! De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla maken de kans klein dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt dan wel gewond raakt. Deze veiligheidsvoorzieningen bestaan bij een Tesla uit een suite aan hard- en software die op weg naar volledig zelfstandige besturing (zie argument 3) de kans op een ongeval steeds kleiner maken. Het is nu al zo dat op de snelweg een Tesla met autopilot aantoonbaar veiliger is dan zonder al deze systemen. Als een botsing onvermijdelijk is dan zorgen de passieve voorzieningen er voor dat de kans op blijvend letsel zo klein mogelijk is. Meer informatie over de veiligheidsvoorzieningen is hier te vinden.
Een andere aspect van veiligheid is anti-diefstal. Tesla's worden in principe niet gestolen. Het heeft geen zin om een Tesla te stelen, omdat er regelmatig verbinding met het "moederschip" nodig is voor updates. Hierdoor is de auto altijd online (eigen verbinding) en kan je ook altijd zien waar deze is! Daarnaast kunnen de 8 camera's in de auto (voor autonoom rijden) ook gebruikt worden om de auto te bewaken als hij ergens geparkeerd staat (dat heet "sentry"). Je kan zelfs op de Tesla-app meekijken met de beelden van deze camera's. Doordat Tesla's niet gestolen worden en door actieve veiligheidsvoorzieningen minder bij ongevallen betrokken zijn gaan we ook op termijn in Nederland de mogelijkheid krijgen de Tesla tegen gunstige tarieven te verzekeren via hun eigen verzekering. Deze is gebaseerd op een safety-score en niet op leeftijd, provincie en dergelijke.
Argument 2 Efficiëntste en slimste aandrijflijn die er te koop is
Laat je niet misleiden door de reclames over het geweldige rijbereik/range (afstand die je kunt rijden met de auto op één lading)! De oude Europese meetmethode (NEDC) en de nieuwe WLTP zitten er heel ver naast. Gebruik de Amerikaanse EPA om te vergelijken. Maar ook de EPA is puur om verschillende auto's onderling te kunnen vergelijken op gestandaardiseerde omstandigheden. Het zegt feitelijk niet zo veel over het werkelijk gebruik in jouw specifieke situatie. De praktijk is, zeker in Nederland, dan ook met koude winterse omstandigheden, veel wind, regen, e.d. altijd lager. Rij je veel op de snelweg, of zit je altijd volgeladen dan klopt de normering ook niet. Ben sowieso argwanend als andere merken een groter rijbereik pretenderen dan Tesla. Dan hebben ze een hele grote accu, die veel dan ook veel weegt en dus altijd voor een hoger verbruik per kilometer zorgt. En die heeft dan ook nog eens langer nodig om op te laden. Dus feitelijk alleen maar nadelen. Een relatief kleinere accu in combinatie met een efficiënte aandrijflijn en bij langere ritten overal snel kunnen bijladen is een slimmere combinatie.
Laat je niet misleiden door de reclames over het geweldige rijbereik/range (afstand die je kunt rijden met de auto op één lading)! De oude Europese meetmethode (NEDC) en de nieuwe WLTP zitten er heel ver naast. Gebruik de Amerikaanse EPA om te vergelijken. Maar ook de EPA is puur om verschillende auto's onderling te kunnen vergelijken op gestandaardiseerde omstandigheden. Het zegt feitelijk niet zo veel over het werkelijk gebruik in jouw specifieke situatie. De praktijk is, zeker in Nederland, dan ook met koude winterse omstandigheden, veel wind, regen, e.d. altijd lager. Rij je veel op de snelweg, of zit je altijd volgeladen dan klopt de normering ook niet. Ben sowieso argwanend als andere merken een groter rijbereik pretenderen dan Tesla. Dan hebben ze een hele grote accu, die veel dan ook veel weegt en dus altijd voor een hoger verbruik per kilometer zorgt. En die heeft dan ook nog eens langer nodig om op te laden. Dus feitelijk alleen maar nadelen. Een relatief kleinere accu in combinatie met een efficiënte aandrijflijn en bij langere ritten overal snel kunnen bijladen is een slimmere combinatie.
Om teleurstellingen te voorkomen is het advies uit te gaan van 70% van de EPA range. Daarnaast kan je de grove vuistregel hanteren van "5x de accucapaciteit van het batterypack is het rijbereik in kilometers bij niet ideale omstandigheden". Bij een Model 3 Longrange met een 78 kWh x 5 = 390 kilometer. Als binnen dit rijbereik het merendeel van je ritten past, zit je goed. Zeker als je thuis/op het werk kunt laden. Heb je af en toe meer nodig, kan je snel onderweg bijladen. Voor die ene vakantierit per jaar moet je toch onderweg bijladen. Een groter of kleiner rijbereik is dan minder belangrijk. Bij een kleiner rijbereik stop je vaker, maar wel korter.
Belangrijk bij de aanschaf van een BEV is ook te letten op de laadsnelheid. Kijk goed wat de maximale capaciteit is bij het laden thuis. Je wilt in een deel van de nacht of dag de accu weer aangevuld hebben. Dan is 11 kW heel fijn (3 fasen). Bij het snelladen onderweg wil je in een half uur toch echt weer 200-300 km kunnen rijden. Dan is kunnen laden met minimaal 100 kW wel noodzakelijk. Een Tesla Model 3 en Model Y kan met 170 kW (RWD) en hoger laden (nu tot 250 kW) voor de Long Range versies (bij een V3/V4 Supercharger). De LFP batterijen in de RWD-uitvoeringen kunnen (cq moeten) regelmatig tot 100% geladen worden. De overige batterijen (in de AWD/P) kunnen tot 100%, maar het is verstandiger dat alleen te doen als het echt nodig is en je ook direct na het volledig vol laden ook gaat rijden. Meestal is tot 80%/90% prima en meer dan voldoende.
Realiseer dat bij een BEV de batterij capaciteit niet alleen gebruikt wordt om afstand te maken, maar ook voor te koelen of te verwarmen. Alle Tesla's vanaf 2021 hebben een warmtepomp en gaan nog zuiniger om met energie door de HVAC. Hoe minder stroom er verbruikt wordt voor rijden en andere zaken, hoe kleiner de batterij kan zijn om toch een goed rijbereik te halen. Hoe kleiner de batterij, hoe lager het gewicht. Hoe lager het gewicht, hoe meer rijbereik. Hoe kleiner de batterij, hoe lager de kosten. Tesla heeft een ultieme balans tussen de omvang van de accupacks en de afstand die je hiermee kan afleggen.
Realiseer dat bij een BEV de batterij capaciteit niet alleen gebruikt wordt om afstand te maken, maar ook voor te koelen of te verwarmen. Alle Tesla's vanaf 2021 hebben een warmtepomp en gaan nog zuiniger om met energie door de HVAC. Hoe minder stroom er verbruikt wordt voor rijden en andere zaken, hoe kleiner de batterij kan zijn om toch een goed rijbereik te halen. Hoe kleiner de batterij, hoe lager het gewicht. Hoe lager het gewicht, hoe meer rijbereik. Hoe kleiner de batterij, hoe lager de kosten. Tesla heeft een ultieme balans tussen de omvang van de accupacks en de afstand die je hiermee kan afleggen.
Tesla heeft drie formaten batterijen en een aantal verschillende chemische samenstellingen. Afhankelijk van de gewenste prestaties wordt de chemische samenstelling bepaald. Tesla koopt niet alleen batterijen bij Panasonic, LG en CATL maar is ook zelf producent van de in huis ontwikkelde 4680 batterij. Deze vormfactor wordt in opdracht van Tesla ook door de andere producenten gemaakt.
Argument 3 FSD is de toekomst: koop geen paard!
De toekomst van autorijden is niet alleen elektrisch. Het rijden in een BEV (Battery Electric Vehicle) met one-pedal-drive en zonder te hoeven schakelen, is ongekend comfortabel. Tesla is qua EV-beleving de overtreffende trap qua snelheid en tractie. Dus mocht je zelf rijden, dan heb je in een Tesla enorm veel rijplezier. Maar er zijn genoeg omstandigheden waar het veiliger en comfortabeler is dat de auto zelf rijdt. Zeker op de snelweg. En ook hierin blinkt Tesla nu al uit en het wordt nog beter! Je hebt alle hardware om autonoom te rijden! Later kan je de bijbehorende software kopen (Volledig Zelfrijdende besturing of Full Self Driving (FSD)).
De toekomst van autorijden is niet alleen elektrisch. Het rijden in een BEV (Battery Electric Vehicle) met one-pedal-drive en zonder te hoeven schakelen, is ongekend comfortabel. Tesla is qua EV-beleving de overtreffende trap qua snelheid en tractie. Dus mocht je zelf rijden, dan heb je in een Tesla enorm veel rijplezier. Maar er zijn genoeg omstandigheden waar het veiliger en comfortabeler is dat de auto zelf rijdt. Zeker op de snelweg. En ook hierin blinkt Tesla nu al uit en het wordt nog beter! Je hebt alle hardware om autonoom te rijden! Later kan je de bijbehorende software kopen (Volledig Zelfrijdende besturing of Full Self Driving (FSD)).
De toekomst is dus niet alleen BEV, maar juist de combinatie tussen EV én autonoom rijden. Tesla is al meer dan 10 jaar bezig met het uitvoeren van het Masterplan van Elon Musk. In fase 1 van zijn plan moeten de Model 3 en Model Y zorgen voor enorme verkoopaantallen zodat één de batterij-productie steeds goedkoper wordt én twee dat de camera's en sensoren in de auto enorme hoeveelheden data verzamelen en zo de neurale netwerken kunnen leren van ons als rijders. Dit is nodig voor fase 2 van het Masterplan. Het individueel autobezit gaat dan langzaam over in Mobility-as-a-service (MAAS) of TAAS (Transport-as-a-service). Autonoom rijdende auto's vervoeren je veilig van A en B tegen hele lage kosten. Zo laag, dat je geen eigen auto hoeft te bezitten, maar gewoon via de app een robottaxi voor je deur laat stoppen. Onder "Tesla blogs" zijn verschillende blogs te vinden over deze technologie en transitie.
Maar wat heb je er nu al aan? Ten eerste zijn alle Tesla's voorzien van autopilot. In de rijbaan remt, accelereert en stuurt de auto zelf. De zogenaamde traffic Aware cruise control (TACC) rijdt uitermate plezierig. Zeker op de snelweg. Ten tweede, met een softwarematige upgrade maak je hier enhanced autopilot of full self driving (FSD) van. Dan opent zich een software-suite met autopark, automatic Lane-changes, smart Summon en uiteindelijk zelfrijdend, ook van de snelweg af. Sinds eind 2022 kan in VS iedereen die FSD heeft gekocht ook gebruik maken van de Beta-versie van de software. Het is afwachten wanneer Europa aan de buurt is. Voor meer informatie kijk op de pagina over autonoom rijden. Het zal nog even duren (2-3 jaar?) voordat je als bestuurder niet meer actief hoeft op te letten (op de snelweg) en er zelfs ook niet meer in hoeft te zitten. Hoelang deze transitie gaat duren is voor niemand bekend. Sommige zeggen 2 jaar anderen 15 jaar. Mijn verwachting is toch wel dat binnen 3 jaar op de snelweg autonoom rijden is toegestaan. Om de simpele reden dat het aantoonbaar vele malen veiliger is. Waarom mensen in onveilige situaties brengen als het veilig kan?
Naast dat het van dichtbij meemaken van deze innovatie, is misschien wel het meest belangrijke element van het argument Autonoom Rijden dat de mogelijkheid tot Full Self Driving (FSD) een enorm effect gaat hebben op de afschrijving. Zeker als je de auto privé koopt mogelijk een enorm onderscheidend voordeel! Hier is een blog te vinden met motivatie die je kan helpen om full self driving wel of niet aan te schaffen.
Naast dat het van dichtbij meemaken van deze innovatie, is misschien wel het meest belangrijke element van het argument Autonoom Rijden dat de mogelijkheid tot Full Self Driving (FSD) een enorm effect gaat hebben op de afschrijving. Zeker als je de auto privé koopt mogelijk een enorm onderscheidend voordeel! Hier is een blog te vinden met motivatie die je kan helpen om full self driving wel of niet aan te schaffen.
Een beroemde uitspraak van Elon Musk uit 2019 is dat als over 2-3 jaar een auto koopt zonder de mogelijkheden van volledig zelfrijdende besturing, je feitelijk een paard koopt om je mobiliteitsbehoefte in te vullen. Koop je een Tesla dan heb je in ieder geval alle hardware aan boord en ben je toekomstproof! Dat geeft geen enkel ander merk!
Argument 4 Er is geen dealernetwerk en geen onderhoud
Je bestelt online, haalt hem op in Tilburg, je kan hem binnen 7 dagen terugbrengen en hij heeft geen onderhoud nodig. Mocht er iets van service nodig zijn, dan gaat dit in principe via de mobile service. Thuis of op de zaak. Software-updates krijg je over-the-air. Een ServiceCentrum bezoek je alleen als je service nodig hebt die niet mobiel kan. Er zit feitelijk niets tussen de fabriek en de eindgebruiker. Alleen een ServiceCentrum voor het geval problemen niet via software of mobiel op te lossen zijn. Je app op de telefoon is het kloppend hart. Niet de dealer! In het businessmodel van Tesla zitten dus geen dealers die geld verdienen aan de service en onderhoud aan je voertuig. De andere merken hebben een uitgebreid dealernetwerk. Ook als ze (straks) EV's verkopen willen de dealers je graag periodiek terug zien voor onderhoud.
Een Tesla heeft geen periodiek onderhoud nodig. Gewoon rijden. Zelf de bandenspanning, ruitensproeiervloeistof e.d. in de gaten houden. Een interieur luchtfilter kan je eventueel ook zelf vervangen. Door het one-pedal-drive slijten de remblokken en remschijven bijna niet. Misschien na 300.000 km nieuwe remblokken. Alleen de vloeistof in het batterij-pakket en de remvloeistof moet eens in de 4 jaar gecontroleerd worden en mogelijk vervangen. That's it! Gaat er iets stuk dat vervangen moet worden, krijg je een melding op het scherm. Heb je onderweg hulp nodig, is er een mobile-service team. Wat nog een beetje kan tegenvallen is de snelheid waarmee een service uitgevoerd kan worden. Door de enorm snelle groei in een korte periode is niet altijd alles op voorraad en is de telefonische bereikbaarheid soms wat minder. Maar ik schat in dat 95% van de kopers nog nooit service nodig gehad heeft. En als je wel service nodig hebt kan je mogelijk de snelheid van mobile service ervaren. De paar gevallen van tegenvallende service halen de (social) media. Laat je hier niet gek door makken. De beste service is nog altijd geen service en dat geldt voor gelukkig voor de meesten!
Je bestelt online, haalt hem op in Tilburg, je kan hem binnen 7 dagen terugbrengen en hij heeft geen onderhoud nodig. Mocht er iets van service nodig zijn, dan gaat dit in principe via de mobile service. Thuis of op de zaak. Software-updates krijg je over-the-air. Een ServiceCentrum bezoek je alleen als je service nodig hebt die niet mobiel kan. Er zit feitelijk niets tussen de fabriek en de eindgebruiker. Alleen een ServiceCentrum voor het geval problemen niet via software of mobiel op te lossen zijn. Je app op de telefoon is het kloppend hart. Niet de dealer! In het businessmodel van Tesla zitten dus geen dealers die geld verdienen aan de service en onderhoud aan je voertuig. De andere merken hebben een uitgebreid dealernetwerk. Ook als ze (straks) EV's verkopen willen de dealers je graag periodiek terug zien voor onderhoud.
Een Tesla heeft geen periodiek onderhoud nodig. Gewoon rijden. Zelf de bandenspanning, ruitensproeiervloeistof e.d. in de gaten houden. Een interieur luchtfilter kan je eventueel ook zelf vervangen. Door het one-pedal-drive slijten de remblokken en remschijven bijna niet. Misschien na 300.000 km nieuwe remblokken. Alleen de vloeistof in het batterij-pakket en de remvloeistof moet eens in de 4 jaar gecontroleerd worden en mogelijk vervangen. That's it! Gaat er iets stuk dat vervangen moet worden, krijg je een melding op het scherm. Heb je onderweg hulp nodig, is er een mobile-service team. Wat nog een beetje kan tegenvallen is de snelheid waarmee een service uitgevoerd kan worden. Door de enorm snelle groei in een korte periode is niet altijd alles op voorraad en is de telefonische bereikbaarheid soms wat minder. Maar ik schat in dat 95% van de kopers nog nooit service nodig gehad heeft. En als je wel service nodig hebt kan je mogelijk de snelheid van mobile service ervaren. De paar gevallen van tegenvallende service halen de (social) media. Laat je hier niet gek door makken. De beste service is nog altijd geen service en dat geldt voor gelukkig voor de meesten!
Wil je kennismaken met Tesla kan je twee dingen doen. Naar een ServiceCentrum gaan of een andere Tesla-rijder opzoeken. Een goede plaats om veel verschillende tesla's te zien en eigenaren aan te spreken zijn de Superchargers. Deze vind je door heel Nederland (zie punt 5.). De meeste Tesla-eigenaren zullen het leuk vinden om over de auto te praten en eventueel een ritje te maken. Ook online is veel informatie vinden.
Argument 5 Een eigen netwerk van Superchargers
Tesla beschikt over een eigen netwerk van snelladers. Het netwerk is Europees dekkend. Je kan met elke Tesla overal in Europa komen. Tesla in het enige merk dat een eigen netwerk heeft. Ook hier is de hardware (snellader) volledig geïntegreerd in de software van de auto. Dus geen pasjes en aanmeldingen. Het SuC-netwerk is geïntegreerd in je navigatie-systeem. Dus als laden noodzakelijk is, wordt de laadstop meegenomen in je route en wordt de batterij op ideale temperatuur gebracht om snel te kunnen laden.
Tesla beschikt over een eigen netwerk van snelladers. Het netwerk is Europees dekkend. Je kan met elke Tesla overal in Europa komen. Tesla in het enige merk dat een eigen netwerk heeft. Ook hier is de hardware (snellader) volledig geïntegreerd in de software van de auto. Dus geen pasjes en aanmeldingen. Het SuC-netwerk is geïntegreerd in je navigatie-systeem. Dus als laden noodzakelijk is, wordt de laadstop meegenomen in je route en wordt de batterij op ideale temperatuur gebracht om snel te kunnen laden.
Sinds begin 2022 is het SuC-netwerk in Nederland ook opengesteld voor andere BEV's. Ze kunnen dan ook gebruik maken van het uitgebreide netwerk. Ze moeten wel een abonnement afsluiten en in de app enkele handelingen doen voordat het laden begint. Uiteraard is er geen software integratie met navigatie en het voorbereiden van de batterij. Ook is de prijs per kW hoger voor niet Tesla's. Niet alle laadpunten zijn altijd ook door anderen te gebruiken. Tesla zal er voor zorgen dat voor Tesla-rijders de beleving subliem is.
Tesla heeft veel SuC's op knooppunten langs de belangrijkste routes. Ze liggen bij hotels op strategische plaatsen (vaak v/d Valk). Als je thuis of op de zaak kunt laden, zal je een SuC niet heel vaak nodig hebben. Alleen bij langere ritten. De auto zal de batterij op ideale laadtemperatuur brengen als je op weg bent naar de SuC (via de navigatie). Afhankelijk van de batterij temperatuur en het feit of je een Stall (2 laadplekken) moet delen met een ander, kan je supersnel laden. In een SR+ tot 170 kW. Dat is met meer dan 1.200 km range er bij per uur! Er zijn ook nog snellere SuC's. Deze heten V3 en gaan voorlopig tot 250 kW. De snelheden van deze V3-laders gaan verder omhoog tot circa 350 kW zodra er Tesla's komen die dit ook aan kunnen.
Van 10% naar 80% duurt bij een SR+ en bij een V3 lader circa 20 minuten als de omstandigheden ideaal zijn. Bij een LR iets langer omdat er ook meer kilowatts in moeten. De Model 3 en Model Y zijn uitgerust met een CCS-steker. Ook de Model S en X kan achteraf worden uitgerust met een CCS-adapter. De nieuwe modellen hebben standaard CCS. Mocht je het willen kan je naast de SuC van Tesla ook bij alle Ionity, Fastned en andere snelladers of openbare laadpalen altijd laden (mits je kan afrekenen met de juist kaart). Ook deze (snel)laders zijn opgenomen in je navigatie.
Van 10% naar 80% duurt bij een SR+ en bij een V3 lader circa 20 minuten als de omstandigheden ideaal zijn. Bij een LR iets langer omdat er ook meer kilowatts in moeten. De Model 3 en Model Y zijn uitgerust met een CCS-steker. Ook de Model S en X kan achteraf worden uitgerust met een CCS-adapter. De nieuwe modellen hebben standaard CCS. Mocht je het willen kan je naast de SuC van Tesla ook bij alle Ionity, Fastned en andere snelladers of openbare laadpalen altijd laden (mits je kan afrekenen met de juist kaart). Ook deze (snel)laders zijn opgenomen in je navigatie.
Argument 6 Verticale integratie maakt het slim en simpel
Tesla is een bedrijf dat verticaal geïntegreerd is. Ze gaan hierin nog een stapje verder dan Apple. Dat wil zeggen dat ze alles om een BEV te maken en te beleven in eigen huis hebben. Alle andere autobouwers hebben de laatste jaren alles uitbesteed. Het enige dat ze kort gezegd doen is de R&D en de onderdelen assembleren tot een auto. En reclame maken natuurlijk! Ze beheersen de (motor)techniek tot in de puntjes. Dit voordeel zijn ze nu kwijt. Feitelijk moeten ze opnieuw beginnen en dan ook nog eens met een forse achterstand en op een terrein dat nieuw voor ze is.
Want het gaat niet meer om de hardware alleen, maar juist om de software die alles aanstuurt. Niet alleen de software in de auto, maar in het gehele eco-systeem. Een Tesla bestel je online, bedien je via je telefoon en het scherm in auto, kan autonoom rijden via software, wordt over-the-air ge-update, regelt eventuele service via de software, het laden van de accu wordt via software aangestuurd, enz. enz. Tesla wordt wel eens een computer op wielen genoemd. Klinkt misschien gek voor een auto. Maar door de slimme software wordt je auto steeds beter en slimmer. Het gaat er niet om of je een stikseltje in het rood kan krijgen in plaats van blauw. Het gaat om de software en de ontelbare toepassingsmogelijkheden die hieruit voortkomen. Een Tesla rijdt gewoon ongelooflijk goed (zelf rijden of zelfrijdend), is prima gebouwd, met prima (vegan) materialen en heeft een premium uitstraling. Zonder verdere onnodige opsmuk! Al die klokjes en schakelaars heb je niet meer nodig. Je gaat het cleane interieur steeds meer waarderen.
Tesla is een bedrijf dat verticaal geïntegreerd is. Ze gaan hierin nog een stapje verder dan Apple. Dat wil zeggen dat ze alles om een BEV te maken en te beleven in eigen huis hebben. Alle andere autobouwers hebben de laatste jaren alles uitbesteed. Het enige dat ze kort gezegd doen is de R&D en de onderdelen assembleren tot een auto. En reclame maken natuurlijk! Ze beheersen de (motor)techniek tot in de puntjes. Dit voordeel zijn ze nu kwijt. Feitelijk moeten ze opnieuw beginnen en dan ook nog eens met een forse achterstand en op een terrein dat nieuw voor ze is.
Want het gaat niet meer om de hardware alleen, maar juist om de software die alles aanstuurt. Niet alleen de software in de auto, maar in het gehele eco-systeem. Een Tesla bestel je online, bedien je via je telefoon en het scherm in auto, kan autonoom rijden via software, wordt over-the-air ge-update, regelt eventuele service via de software, het laden van de accu wordt via software aangestuurd, enz. enz. Tesla wordt wel eens een computer op wielen genoemd. Klinkt misschien gek voor een auto. Maar door de slimme software wordt je auto steeds beter en slimmer. Het gaat er niet om of je een stikseltje in het rood kan krijgen in plaats van blauw. Het gaat om de software en de ontelbare toepassingsmogelijkheden die hieruit voortkomen. Een Tesla rijdt gewoon ongelooflijk goed (zelf rijden of zelfrijdend), is prima gebouwd, met prima (vegan) materialen en heeft een premium uitstraling. Zonder verdere onnodige opsmuk! Al die klokjes en schakelaars heb je niet meer nodig. Je gaat het cleane interieur steeds meer waarderen.
Bij Tesla is het ouitgangspunt: alle menselijke input is in principe een error! Het streven is om op weg naar volledig zelfrijdende auto's zoveel mogelijk menselijk handelen uit te schakelen. Of het nu de ruitenwissers zijn, het interieur klimaat of de rijrichting. De 2022 Model S/X (en straks ook de andere modellen) ziet of je vooruit of achteruit wilt gaan rijden. Je hoeft dit nagenoeg niet meer zelf in te schakelen. Er zitten zelfs geen bedieningshendels meer achter het stuur bij de S/X. Moet je wel zelf iets bedienen dat ga je de eenvoud van het bedienen van de software enorm waarderen. Alles werkt zeer intuïtief. Alles op de goede plaats, reageert bijzonder snel en een kraakhelder beeld. Ook spraakcommando's zijn mogelijk Je zegt "gewoon" wat je wilt... radio harder, dashboardkastje open, stoelverwarming aan, ed.