TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy

Waarom een Tesla?

Laatste update: 20 april 2025
Met een steeds groter wordende keuze aan volledig elektrische voertuigen (BEV) kan de vraag ontstaan waarom je toch een Tesla moet kopen. De al reeds langer bestaande traditionele automerken als VW, Volvo, BMW, Mercedes, Audi, Toyota, e.d. (vaak aangeduid OEM of legancy autobouwers) weten immers hoe ze auto's moeten bouwen, hebben een uitgebreid dealernetwerk en een goede reputatie. Eigenlijk zijn dit de belangrijkste redenen waarom je juist een Tesla moet kopen!  De onderbouwing hiervoor is op deze pagina te vinden. 
Hieronder volgen de zes belangrijkste argumenten om een Tesla te kopen. Argumenten die je in de showroom van een reguliere autodealer niet zult horen, maar die wel essentieel zijn:
​
1. Tesla’s behoren tot de veiligste auto's op de markt.  
2. Ze beschikken over de meest efficiënte en intelligente aandrijflijn.  
3. Full Self-Driving (FSD) is de toekomst: koop geen paard!  
4. Onderhoud is minimaal en er zijn (mobiele) Service Centers.  
5. Altijd en overal snel laden met Tesla’s eigen netwerk van Superchargers.  
6. Verticale integratie maakt alles eenvoudig en snel; Tesla beheert bijna alles zelf, en alles verloopt online.

Argument 1:  Tesla’s behoren tot de veiligste auto's op de markt.  

​​
Ik weet het! Veiligheid is niet het meest spannende aspect en meestal niet het eerste waar je op let bij het uitzoeken van een nieuwe auto. Totdat je een flinke klap maakt en ongedeerd uitstapt, of wanneer een automatische noodstop je behoedt voor een ongeluk.

Uit de Euro NCAP-tests blijkt dat Tesla’s de veiligste auto’s in hun klasse zijn. De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla verkleinen niet alleen de kans op een ongeval, maar ook de kans op letsel. Deze voorzieningen zijn een unieke combinatie van hardware en software die, naarmate we dichter bij volledig autonome besturing komen, de kans op een ongeval steeds verder verkleinen. Mocht een botsing toch onvermijdelijk zijn, dan zorgen de passieve systemen ervoor dat de kans op blijvend letsel zo klein mogelijk blijft. Tesla’s worden zelfs na aankoop steeds veiliger, zoals blijkt uit over-the-air software-updates die, op basis van wereldwijde crashdata, de werking van airbags continu verbeteren.
Een andere aspect van veiligheid is anti-diefstal. Tesla’s worden praktisch niet gestolen. Het heeft weinig zin om een Tesla te stelen, omdat de auto regelmatig verbinding maakt met het "moederschip" voor updates en altijd online is via een eigen verbinding, waardoor je op elk moment kunt zien waar hij zich bevindt. Daarnaast kunnen de 8 camera’s, oorspronkelijk bedoeld voor autonoom rijden, ook worden gebruikt om de auto te bewaken wanneer hij geparkeerd staat (dit heet "Sentry-modus"). Via de Tesla-app kun je zelfs live meekijken met de beelden van deze camera’s. Je telefoon fungeert als sleutel, en je kunt bovendien een viercijferige pincode instellen die ingevoerd moet worden voordat je met de auto kunt wegrijden.​
Argument 2: Ze beschikken over de meest efficiënte en intelligente aandrijflijn

​Laat je niet misleiden door reclames die een groot rijbereik (de afstand die je kunt afleggen op één lading) aanprijzen! De oude Europese meetmethode (NEDC) en de nieuwere WLTP-standaard kunnen aanzienlijk afwijken van de dagelijkse praktijk. Deze methoden zijn bedoeld om auto's onderling te vergelijken onder gestandaardiseerde omstandigheden en geven niet altijd een nauwkeurig beeld van het daadwerkelijke verbruik in jouw specifieke situatie. Voor een realistischer beeld is de Amerikaanse EPA-methode vaak beter, maar ook dat is een meetmethode! 
Om teleurstellingen te voorkomen is het advies uit te gaan van 70% van de EPA range. Daarnaast kan je de grove vuistregel hanteren van "5x de accucapaciteit van het batterypack is het rijbereik in kilometers bij niet ideale omstandigheden". Bij een Model 3 Longrange met een 78 kWh x 5 = 390 kilometer.  Als binnen dit rijbereik het merendeel van je ritten past, zit je goed. Meer informatie is te vinden op de pagina over rijbereik en laden.
Wees kritisch wanneer andere merken een groter rijbereik claimen dan Tesla; vaak is dit te danken aan een grotere accu, wat meer gewicht en daardoor een hoger verbruik (en dus hogere kosten) per kilometer met zich meebrengt. Bovendien duurt het langer om zo’n grotere accu op te laden. Een relatief kleinere accu, gecombineerd met een efficiënte aandrijflijn en de mogelijkheid om onderweg snel op te laden, is daarom een slimmere keuze.​

Bij de aanschaf van een Battery Electric Vehicle (BEV) is het belangrijk om aandacht te besteden aan de laadsnelheid. Controleer de maximale laadcapaciteit voor thuisladen (AC), omdat je de accu binnen een deel van de nacht of dag weer volledig opgeladen wilt hebben. Een capaciteit van 11 kW of zelfs 22 kW is hierbij ideaal. Voor snelladen onderweg (DC) is het essentieel dat je in 20 minuten minstens 200–300 km rijbereik kunt toevoegen, wat een laadvermogen van minimaal 150 kW vereist. De Tesla Model 3 en Model Y kunnen opladen met 170 kW (RWD) of zelfs tot 250 kW voor de Long Range-versies bij een V3/V4 Supercharger. Bij de LFP-batterijen in de RWD-uitvoeringen is het aan te raden regelmatig tot 100% op te laden. Voor andere batterijtypen (AWD/P) is dit alleen aan te raden wanneer nodig, en het is beter om na het opladen direct te gaan rijden. In de meeste gevallen volstaat opladen tot 80%.

Sommige merken claimen een nog hogere laadsnelheid of houden die laadsnelheid langer vast. Dat kan zeker het geval zijn, vooral bij grotere batterijpakketten. Maar de keerzijde hiervan is de levensduur en het effect op de degradatie van de batterij. Ga er maar vanuit dat Tesla, met meer dan tien jaar ervaring, de sweet spot per batterijtype wel heeft en dit ook met gratis over-the-air software-updates actueel houdt.

Houd er ook rekening mee dat de batterijcapaciteit van een BEV niet alleen voor het rijden wordt gebruikt, maar ook voor functies zoals koelen of verwarmen. Tesla’s vanaf 2021 zijn uitgerust met een warmtepomp, wat zorgt voor efficiënter energieverbruik. Hoe minder energie er nodig is voor rijden en andere functies, hoe kleiner de batterij kan zijn zonder in te boeten op rijbereik. Een kleinere batterij betekent een lager gewicht, wat resulteert in een groter rijbereik en lagere kosten. Tesla heeft, naast de balans tussen laadsnelheid en levensduur, ook een optimale verhouding gevonden tussen batterijgrootte en rijbereik, wat de efficiëntie ten goede komt.

​Laat je niet gek maken door 400- of 800-volt-systemen. Een hoger voltage (800 vs. 400 volt) bij elektrische auto’s klinkt indrukwekkend, maar betekent niet automatisch snellere laadtijden of betere prestaties. Het voordeel van 800 volt is vooral theoretisch en merkbaar bij extreem snelle laders, wat voor de meeste mensen weinig verschil maakt in de praktijk. Voor dagelijks gebruik is 400 volt vaak ruim voldoende, en 800 volt kan meer een marketingtruc zijn dan een echt voordeel voor de gemiddelde consument. Andere factoren zoals efficiëntie en het laadnetwerk zijn veel belangrijker.
Tesla gebruikt meerdere formaten batterijen en verschillende chemische samenstellingen (bijvoorbeeld LFP), afhankelijk van de gewenste prestaties. Tesla koopt batterijen bij Panasonic, LG, BYD en CATL en produceert ook zelf de in-house ontwikkelde 4680-batterij. Deze specifieke vormfactor wordt in opdracht van Tesla ook door andere producenten gefabriceerd.​
Argument 3: Full Self-Driving (FSD) is de toekomst: koop geen paard!  

​De toekomst van autorijden is niet alleen elektrisch. Rijden in een BEV met one-pedal-drive en zonder te schakelen biedt een ongekend niveau van comfort. Tesla levert de ultieme EV-beleving wat betreft snelheid en tractie, wat zorgt voor puur rijplezier wanneer je zelf achter het stuur zit. Tegelijkertijd zijn er veel situaties waarin het veiliger en comfortabeler is om de auto zelf te laten rijden, vooral op de snelweg. Ook op dit gebied loopt Tesla voorop en blijft het systeem verder verbeteren. De auto beschikt over alle benodigde hardware voor autonoom rijden, en later kun je de software aanschaffen voor Volledig Zelfrijdende Besturing (Full Self-Driving, FSD). Deze unieke technologie heeft alleen Tesla in huis en blijft de komende jaren exclusief.

Als je overweegt om een BEV privé aan te schaffen, is het slim om je goed te verdiepen in de toekomst van mobiliteit. De ontwikkelingen gaan sneller dan we denken en zullen het autorijden zoals we het nu kennen drastisch veranderen.
Maar wat heb je er nu al aan?
Allereerst zijn alle Tesla’s standaard uitgerust met Autopilot, waarmee de auto binnen de rijbaan zelf accelereert, remt en stuurt. De zogenoemde Traffic-Aware Cruise Control (TACC) biedt comfortabel rijden, vooral op de snelweg. Daarnaast kun je met een software-upgrade Enhanced Autopilot of Full Self-Driving (FSD) activeren. Hiermee krijg je toegang tot een softwarepakket met functies als Autopark, Automatic Lane Changes, Actual Smart Summon en uiteindelijk volledig zelfrijdende mogelijkheden, ook buiten de snelweg. Sinds eind 2022 kan in de VS iedereen die FSD heeft aangeschaft gebruikmaken van de software en maakt de auto nagenoeg alle ritten zonder menselijke interventie. In Europa verwachten we FSD Supervised, zeker op de snelweg, vanaf Q2 2025. Voor meer informatie kijk op de pagina over autonoom rijden.

Naast de ervaring van deze innovatie is misschien wel het belangrijkste argument voor Autonoom Rijden het potentieel effect van Full Self-Driving (FSD) op de restwaarde van je voertuig zodra FSD toegestaan is. Vooral als je de auto privé aanschaft, kan dit een aanzienlijk voordeel opleveren bij de afschrijving als FSD eenmaal is toegestaan! Op de pagina FSD wel of niet kopen? is alles over FSD te vinden.
Een beroemde uitspraak van Elon Musk is dat als over 2-3 jaar een auto koopt zonder de mogelijkheden van volledig zelfrijdende besturing, je feitelijk een paard koopt om je mobiliteitsbehoefte in te vullen. Koop je een Tesla dan heb je in ieder geval alle hardware aan boord en ben je toekomstproof! Dat heeft geen enkel ander merk!
Argument 4: Onderhoud is minimaal en er zijn (mobiele) Service Centers

​Een groot voordeel van een Tesla is dat regulier onderhoud grotendeels overbodig is. Indien er toch service nodig is, komt de mobiele service vaak naar je thuis of werkplek. Software-updates worden gemiddeld tweewekelijks draadloos ontvangen via over-the-air updates. Voor service die niet mobiel kan worden uitgevoerd, bezoek je een Servicecentrum. Het unieke aan Tesla is het ontbreken van traditionele dealers die inkomsten genereren uit onderhoud. De Tesla-app op je telefoon speelt een centrale rol, waardoor je verzoeken direct via de app meldt en in contact komt met een (regionaal) Service Center.

Hoewel Tesla's geen periodiek onderhoud vereisen, met je zelf aandacht besteden aan de juiste bandenspanning en het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof. Van beide krijg je uiteraard een melding. Ook het interieur luchtfilter kun je zelf vervangen. Door het one-pedal-drive systeem slijten de remblokken en -schijven nauwelijks, waardoor vervanging pas na een aanzienlijke rijafstand nodig kan zijn. Ik rij nu al 170.000 km zonder nieuwe remblokken/-schijven. Slechts eens in de vier jaar is het nodig om de vloeistof in het batterijpakket en de remvloeistof te controleren en eventueel te vervangen. Mocht er een probleem optreden of service nodig zijn, ontvang je hierover een melding op het scherm. Voor hulp onderweg staat het mobiele serviceteam klaar. 

Voor de meeste eigenaren geldt: de beste service is geen service, en dat is precies wat Tesla nastreeft. En als er service nodig is, wordt dat in principe prima en snel geregeld. Laat je echter niet ontmoedigen door de enkele negatieve service-ervaringen (uit het verleden) die in de media verschijnen.
Wil je kennismaken met Tesla, dan heb je twee opties: een bezoek aan een Service Center of contact leggen met een andere Tesla-rijder. Een ideale plek om verschillende Tesla-modellen te zien en met eigenaren te praten, zijn de Superchargers die door heel Nederland te vinden zijn (zie punt 5). De meeste Tesla-eigenaren vinden het leuk om over hun auto te vertellen en zijn misschien zelfs bereid om een ritje te maken. Online is er ook veel informatie beschikbaar, maar boek vooral een vrijblijvende testrit. Dat regel je eenvoudig online. Er zijn zelfs self serve locaties om een proefrit te maken.
Foto
Argument 5: Altijd en overal snel laden met Tesla’s eigen netwerk van Superchargers  

Tesla onderscheidt zich met een eigen netwerk van snelladers, dat een volledige Europese dekking biedt, waardoor je met elke Tesla moeiteloos en tegen lage kosten door heel Europa kunt reizen. Tesla is het enige automerk met een laadnetwerk van deze omvang. In tegenstelling tot andere aanbieders beschikken Supercharger-locaties (SuC) vaak over een groot aantal laadzuilen—zelden minder dan acht, en vaak meer—waardoor je bijna nooit hoeft te wachten op een vrije laadplek. Het navigatiesysteem van Tesla kan je bovendien naar een alternatieve locatie leiden als het ergens drukker is, zodat je direct kunt laden.

Een ander uniek voordeel is de naadloze integratie tussen de hardware (de Superchargers) en de software in de auto. Er zijn geen pasjes of aanmeldprocedures nodig; alles werkt direct en automatisch. Het Supercharger-netwerk is volledig geïntegreerd in het navigatiesysteem. Wanneer laden onderweg nodig is, wordt de laadstop automatisch ingepland, en de batterij wordt voorverwarmd tot de ideale temperatuur om snel te laden. 
Sinds begin 2022 is het Supercharger-netwerk in Nederland ook opengesteld voor andere BEV’s, waardoor ook zij van het uitgebreide netwerk gebruik kunnen maken. Voor gunstige laadtarieven moeten deze bestuurders een abonnement afsluiten en via de app enkele handelingen verrichten voordat het laden begint. Uiteraard ontbreekt de software-integratie met de navigatie en de automatische voorverwarming van de batterij. Daarnaast ligt de prijs voor niet-Tesla’s hoger. Bovendien zijn niet alle laadpunten altijd toegankelijk voor andere merken. Tesla zorgt ervoor dat de laadervaring voor Tesla-rijders subliem blijft.
Tesla heeft veel Superchargers op strategische knooppunten geplaatst langs de belangrijkste routes, bij hotels, autohöfe in Duitsland, parkeerplaatsen van woonboulevards en winkelcentra. Houd er rekening mee dat voorzieningen op deze locaties buiten openingstijden beperkt kunnen zijn. Welke voorzieningen beschikbaar zijn, kun je in het navigatiesysteem van de auto terugvinden.

Voor wie thuis of op het werk kan laden, blijft het gebruik van een SuC voornamelijk beperkt tot langere reizen. Tijdens de rit naar een SuC optimaliseert de auto de batterijtemperatuur via het navigatiesysteem voor sneller laden. De laadsnelheid wordt beïnvloed door de batterijtemperatuur en de ladingstoestand bij aankomst. Een Rear-Wheel Drive (RWD) model kan laden tot 170 kW, en een Long Range (LR) model tot 250 kW.

Opladen van 10% tot 80% duurt onder ideale omstandigheden ongeveer 20-25 minuten voor een RWD met een V3-lader, terwijl het voor een LR iets langer duurt vanwege de hogere capaciteit. De Model 3 en Model Y zijn standaard uitgerust met een CCS-connector. De oudere Model S'n en X'n kunnen worden voorzien van een CCS-adapter, en de nieuwste modellen hebben deze standaard. Naast Tesla’s SuC’s kun je ook laden bij snellaadstations van aanbieders zoals Ionity en Fastned, die ook in het navigatiesysteem zijn opgenomen en toegankelijk zijn met de juiste betaalkaart.
Argument 6: Verticale integratie maakt alles eenvoudig; Tesla beheert bijna alles zelf

Tesla onderscheidt zich binnen de auto-industrie door zijn unieke benadering van verticale integratie, een strategie die verder gaat dan die van technologiegiganten zoals Apple. Dit houdt in dat Tesla volledige controle heeft over de productie en gebruikerservaring van zijn Battery Electric Vehicles (BEV), van de fabricage van onderdelen tot de levering aan de eindgebruiker. In tegenstelling tot traditionele autofabrikanten, die vaak afhankelijk zijn van externe leveranciers voor onderdelen en assemblage, beheert Tesla deze cruciale processen zelf. Dit vormt een uitdaging voor traditionele fabrikanten om zich aan te passen aan een markt die steeds meer door software gedreven wordt. De Model Y uit Giga Berlijn wordt voor 92% gemaakt met onderdelen die zelf ook in de EU gemaakt worden!

Tesla loopt voorop met geavanceerde hardware en vooral door de integratie van software die het hele ecosysteem van het voertuig beheert. Van het online bestelproces en bediening via een mobiele app tot autonome rijfuncties en over-the-air updates, software is verweven in elk aspect van de Tesla-ervaring. Vaak omschreven als een 'computer op wielen,' evolueert een Tesla voortdurend door intelligente software-updates, waardoor de auto steeds beter en slimmer wordt.

Bij Tesla ligt de focus niet op details als stikselkleur, maar op functionaliteit en mogelijkheden die software biedt. Dit garandeert een superieure rijervaring, of je nu zelf aan het stuur zit of gebruikmaakt van zelfrijdende functies. Dit alles wordt gecombineerd met hoogwaardige vegan materialen en een premium afwerking. Het minimalistische interieur, zonder overbodige knoppen en wijzerplaten, wordt door velen geprezen en draagt bij aan de unieke rijervaring. 
Alles gaat online. Een proefrit boek je online. De auto staat voor je klaar bij een Tesla Store. Op dit moment haal je nog de keycard op bij binnenkomst, maar er zijn ook self-service locatie voor een proefrit. Je download de Tesla-app, maak je een account aan (als je die nog niet hebt), en staat de geboekte auto voor de testrit direct in je app, klaar voor vertrek. Contact met een sales-advisor is optioneel. Je kunt je auto eenvoudig online bestellen. Bekijk de bestelpagina voor meer informatie. Hoe bestellen? hoe dit werkt. Onderhandelen over de prijs is niet nodig en ook niet mogelijk. Als je een auto wilt inruilen, kan dit via aangesloten bedrijven die een bod uitbrengen. Wil je een voordeeltje op je nieuwe Tesla? Bestel dan via een referralcode en/of kijk of er demo- of voorraadmodellen beschikbaar zijn.

  • Wanneer de auto klaar is voor aflevering, kun je deze ophalen bij een deliverycenter (vaak in Tilburg). De voorbereiding doe je thuis met behulp van instructievideo's. De app staat al op je telefoon, en zodra je inlogt, zie je je auto al in de app. Bij de aflevering wordt de toegang tot de auto via de app geactiveerd, zodat je direct kunt instappen en wegrijden.
  • Bij Tesla geldt het principe: "de beste service is geen service." De eerste jaren hoef je in principe niet naar het Tesla Service Center voor onderhoud of service. Heb je toch een vraag of werkt iets niet zoals het hoort, dan meld je dit eenvoudig via de app. Het lokale serviceteam analyseert het probleem op afstand en lost het voor je op. Als er een Mobile Service-bezoek nodig is of je naar het Service Center moet komen, wordt de afspraak (locatie, datum, tijdstip) eveneens via de app ingepland. Op de servicedag verloopt alles via de app: van het inleveren van de auto en het meenemen van een eventuele leenauto tot het volgen van de voortgang, het afrekenen (voor zaken buiten garantie) en het evalueren van het hele proces.

About

Blik op de week

 Blogs

Tesla Auto

Tesla Robotics&AI

Tesla Energy

Copyright © 2025
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy