Laatste update: 19 maart 2024
Met een steeds groter wordende keuze aan volledig elektrische voertuigen (BEV) kan de vraag ontstaan waarom je toch een Tesla moet kopen. De al reeds langer bestaande automerken als VW, Volvo, BMW, Mercedes, Audi, Toyota, e.d. (vaak aangeduid OEM of legancy autobouwers) weten immers hoe ze auto's moeten bouwen, hebben een uitgebreid dealernetwerk en een goede reputatie. Eigenlijk zijn dit de belangrijkste redenen waarom je juist een Tesla moet kopen! De onderbouwing hiervoor is op deze pagina te vinden.
Onderstaand passeren de zes belangrijkste argumenten om een Tesla te kopen de revue die je in de showroom bij een reguliere autodealer niet zult horen, maar die wel essentieel zijn:
1. Tesla's zijn de veiligste auto's
2. Hebben de efficiëntste en slimste aandrijflijn
3. FSD is de toekomst: koop geen paard!
4. Er is (nagenoeg) geen onderhoud nodig en er zijn geen dealers (wel service centers)
5. Altijd en overal snel laden onderweg met een eigen netwerk van superchargers
6. Verticale integratie maakt het snel en simpel. Tesla heeft bijna alles in eigen huis en alles gaan online!
1. Tesla's zijn de veiligste auto's
2. Hebben de efficiëntste en slimste aandrijflijn
3. FSD is de toekomst: koop geen paard!
4. Er is (nagenoeg) geen onderhoud nodig en er zijn geen dealers (wel service centers)
5. Altijd en overal snel laden onderweg met een eigen netwerk van superchargers
6. Verticale integratie maakt het snel en simpel. Tesla heeft bijna alles in eigen huis en alles gaan online!
Argument 1: Tesla's zijn de veiligste auto's
Ik weet het! Niet sexy en ook niet het eerste waar je over het algemeen naar kijkt bij het uitzoeken van een nieuwe auto. Totdat je een flinke klapper maakt en toch ongedeerd kunt uitstappen! Of een automatische noodstop die veel ellende voorkomt!
Uit de Euro NCAP-tests blijkt dat Tesla's de veiligste auto's in hun klasse zijn die je kunt kopen. De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla verkleinen de kans dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt of gewond raakt. Deze veiligheidsvoorzieningen bestaan uit een suite van hardware en software die, op weg naar volledige zelfstandige besturing, de kans op een ongeval steeds verder verkleinen. Het is reeds aangetoond dat een Tesla met Autopilot op de snelweg veiliger is dan zonder deze systemen. Als een botsing onvermijdelijk is, dan zorgen de passieve voorzieningen ervoor dat de kans op blijvend letsel zo klein mogelijk is. Ook de Tesla's die al rondrijden, worden steeds veiliger. Een goed voorbeeld hiervan is dat op basis van wereldwijde crashdata de werking van de airbags via over-the-air software-updates continu wordt verbeterd.
Ik weet het! Niet sexy en ook niet het eerste waar je over het algemeen naar kijkt bij het uitzoeken van een nieuwe auto. Totdat je een flinke klapper maakt en toch ongedeerd kunt uitstappen! Of een automatische noodstop die veel ellende voorkomt!
Uit de Euro NCAP-tests blijkt dat Tesla's de veiligste auto's in hun klasse zijn die je kunt kopen. De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla verkleinen de kans dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt of gewond raakt. Deze veiligheidsvoorzieningen bestaan uit een suite van hardware en software die, op weg naar volledige zelfstandige besturing, de kans op een ongeval steeds verder verkleinen. Het is reeds aangetoond dat een Tesla met Autopilot op de snelweg veiliger is dan zonder deze systemen. Als een botsing onvermijdelijk is, dan zorgen de passieve voorzieningen ervoor dat de kans op blijvend letsel zo klein mogelijk is. Ook de Tesla's die al rondrijden, worden steeds veiliger. Een goed voorbeeld hiervan is dat op basis van wereldwijde crashdata de werking van de airbags via over-the-air software-updates continu wordt verbeterd.
Een andere aspect van veiligheid is anti-diefstal. Tesla's worden in principe niet gestolen. Het heeft immers geen zin om een Tesla te stelen, omdat er regelmatig verbinding met het "moederschip" nodig is voor updates. Hierdoor is de auto altijd online (eigen verbinding) en kan je ook altijd zien waar deze is! Daarnaast kunnen de 8 camera's in de auto (voor autonoom rijden) ook gebruikt worden om de auto te bewaken als hij ergens geparkeerd staat (dat heet "sentry"). Je kan zelfs op de Tesla-app meekijken met de beelden van deze camera's. In principe is je telefoon de sleutel om toegang te krijgen tot de auto. Je kan een viercijferige pincode instellen welke ingetypt wordt voordat met de auto weggereden kan worden.
Doordat Tesla's niet gestolen worden en door actieve veiligheidsvoorzieningen minder bij ongevallen betrokken zijn gaan we ook op termijn in Nederland de mogelijkheid krijgen de Tesla tegen gunstige tarieven te verzekeren via hun eigen verzekering. Deze is gebaseerd op een safety-score en niet op leeftijd, provincie en dergelijke.
Argument 2: Efficiëntste en slimste aandrijflijn die er te koop is
Laat je niet misleiden door reclames die het geweldige rijbereik (de afstand die je kunt afleggen met de auto op één lading) aanprijzen! De oude Europese meetmethode (NEDC) en de nieuwe WLTP kunnen vaak afwijken van de dagelijkse realiteit. Ze zijn bedoeld om auto's onderling te vergelijken onder gestandaardiseerde omstandigheden en geven niet noodzakelijkerwijs een accuraat beeld van het werkelijke verbruik in jouw specifieke situatie. Gebruik de Amerikaanse EPA-methode om een realistischer beeld van het feitelijke verbruik te krijgen. Maar zelfs de EPA is ontworpen voor vergelijkingen tussen verschillende auto's en kan dus nog steeds (aanzienlijk) afwijken van het daadwerkelijke gebruik. Richt je vooral op het feitelijke verbruik in rijtesten waarin batterij-elektrische voertuigen (BEV's) met elkaar vergeleken worden.
Wees in elk geval sceptisch als andere merken een groter rijbereik claimen dan Tesla. In dat geval hebben ze waarschijnlijk een grotere accu, die meer weegt en dus leidt tot een hoger verbruik (en daarmee hogere kosten) per kilometer. Bovendien duurt het langer om zo'n accu op te laden. Dit zijn feitelijk alleen maar nadelen. Een relatief kleinere accu in combinatie met een efficiënte aandrijflijn en de mogelijkheid om snel op te laden tijdens langere ritten, vormt een intelligentere keuze.
Laat je niet misleiden door reclames die het geweldige rijbereik (de afstand die je kunt afleggen met de auto op één lading) aanprijzen! De oude Europese meetmethode (NEDC) en de nieuwe WLTP kunnen vaak afwijken van de dagelijkse realiteit. Ze zijn bedoeld om auto's onderling te vergelijken onder gestandaardiseerde omstandigheden en geven niet noodzakelijkerwijs een accuraat beeld van het werkelijke verbruik in jouw specifieke situatie. Gebruik de Amerikaanse EPA-methode om een realistischer beeld van het feitelijke verbruik te krijgen. Maar zelfs de EPA is ontworpen voor vergelijkingen tussen verschillende auto's en kan dus nog steeds (aanzienlijk) afwijken van het daadwerkelijke gebruik. Richt je vooral op het feitelijke verbruik in rijtesten waarin batterij-elektrische voertuigen (BEV's) met elkaar vergeleken worden.
Wees in elk geval sceptisch als andere merken een groter rijbereik claimen dan Tesla. In dat geval hebben ze waarschijnlijk een grotere accu, die meer weegt en dus leidt tot een hoger verbruik (en daarmee hogere kosten) per kilometer. Bovendien duurt het langer om zo'n accu op te laden. Dit zijn feitelijk alleen maar nadelen. Een relatief kleinere accu in combinatie met een efficiënte aandrijflijn en de mogelijkheid om snel op te laden tijdens langere ritten, vormt een intelligentere keuze.
Om teleurstellingen te voorkomen is het advies uit te gaan van 70% van de EPA range. Daarnaast kan je de grove vuistregel hanteren van "5x de accucapaciteit van het batterypack is het rijbereik in kilometers bij niet ideale omstandigheden". Bij een Model 3 Longrange met een 78 kWh x 5 = 390 kilometer. Als binnen dit rijbereik het merendeel van je ritten past, zit je goed. Meer informatie is te vinden op de pagina over rijbereik en laden.
Bij de aanschaf van een Battery Electric Vehicle (BEV) is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de laadsnelheid. Controleer wat de maximale laadcapaciteit is voor thuisladen (AC); je wilt immers dat de accu in een deel van de nacht of dag weer volledig opgeladen is. Een capaciteit van 11 kW of zelfs 22 kW is dan erg prettig. Voor snelladen onderweg (DC) is het essentieel dat je in een half uur minstens 200-300 km rijbereik kunt toevoegen, wat minimaal 100 kW laadvermogen vereist. De Tesla Model 3 en Model Y kunnen met 170 kW (RWD) en hoger laden, tot 250 kW voor de Long Range versies bij een V3/V4 Supercharger. De LFP-batterijen in de RWD-uitvoeringen moeten regelmatig tot 100% geladen worden. Voor de overige batterijtypen (in de AWD/P) is het aan te raden dit alleen te doen wanneer nodig en direct na het laden te gaan rijden, hoewel opladen tot 80%/90% meestal voldoende is.
Het is ook belangrijk te beseffen dat bij een BEV de batterijcapaciteit niet alleen wordt gebruikt voor het afleggen van afstanden, maar ook voor het koelen of verwarmen van de auto. Alle Tesla's vanaf 2021 zijn uitgerust met een warmtepomp, wat een nog efficiënter energieverbruik betekent. Hoe minder energie er wordt verbruikt voor rijden en andere functies, hoe kleiner de batterij kan zijn om toch een goede actieradius te behalen. Een kleinere batterij betekent een lager gewicht, wat weer leidt tot een groter rijbereik en lagere kosten. Tesla heeft een optimale balans gevonden tussen de grootte van de accupacks en de afstand die je daarmee kunt afleggen.
Het is ook belangrijk te beseffen dat bij een BEV de batterijcapaciteit niet alleen wordt gebruikt voor het afleggen van afstanden, maar ook voor het koelen of verwarmen van de auto. Alle Tesla's vanaf 2021 zijn uitgerust met een warmtepomp, wat een nog efficiënter energieverbruik betekent. Hoe minder energie er wordt verbruikt voor rijden en andere functies, hoe kleiner de batterij kan zijn om toch een goede actieradius te behalen. Een kleinere batterij betekent een lager gewicht, wat weer leidt tot een groter rijbereik en lagere kosten. Tesla heeft een optimale balans gevonden tussen de grootte van de accupacks en de afstand die je daarmee kunt afleggen.
Tesla heeft meerdere formaten batterijen en een aantal verschillende chemische samenstellingen. Afhankelijk van de gewenste prestaties wordt de chemische samenstelling bepaald (bijv. LFP). Tesla koopt niet alleen batterijen bij Panasonic, LG, BYD en CATL maar is ook zelf producent van de in huis ontwikkelde 4680 batterij. Deze vormfactor wordt in opdracht van Tesla ook door de andere producenten gemaakt.
Argument 3: FSD is de toekomst: koop geen paard!
De toekomst van autorijden is niet alleen elektrisch. Het rijden in een BEV met one-pedal-drive en zonder te hoeven schakelen, is ongekend comfortabel. Tesla is qua EV-beleving de overtreffende trap qua snelheid en tractie. Dus mocht je zelf rijden, dan heb je in een Tesla enorm veel rijplezier. Maar er zijn genoeg omstandigheden waar het veiliger en comfortabeler is dat de auto zelf rijdt. Zeker op de snelweg. En ook hierin blinkt Tesla nu al uit en het wordt nog beter! Je hebt alle hardware om autonoom te rijden! Later kan je de bijbehorende software kopen (Volledig Zelfrijdende besturing of Full Self Driving (FSD)). Dat heeft niemand en krijgt ook niemand anders de komende jaren! Koop je BEV privé dan is mijn advies om je echt goed te verdiepen in de nabije toekomst van mobiliteit. Dat gaat echt sneller veranderen dan we denken.
De toekomst van autorijden is niet alleen elektrisch. Het rijden in een BEV met one-pedal-drive en zonder te hoeven schakelen, is ongekend comfortabel. Tesla is qua EV-beleving de overtreffende trap qua snelheid en tractie. Dus mocht je zelf rijden, dan heb je in een Tesla enorm veel rijplezier. Maar er zijn genoeg omstandigheden waar het veiliger en comfortabeler is dat de auto zelf rijdt. Zeker op de snelweg. En ook hierin blinkt Tesla nu al uit en het wordt nog beter! Je hebt alle hardware om autonoom te rijden! Later kan je de bijbehorende software kopen (Volledig Zelfrijdende besturing of Full Self Driving (FSD)). Dat heeft niemand en krijgt ook niemand anders de komende jaren! Koop je BEV privé dan is mijn advies om je echt goed te verdiepen in de nabije toekomst van mobiliteit. Dat gaat echt sneller veranderen dan we denken.
De toekomst is dus niet alleen BEV, maar juist de combinatie tussen EV én autonoom rijden. Tesla is al meer dan 10 jaar bezig met het uitvoeren van het Masterplan van Elon Musk. In fase 1 van zijn plan moeten de Model 3 en Model Y zorgen voor enorme verkoopaantallen zodat één de batterij-productie steeds goedkoper wordt én twee dat de camera's en sensoren in de auto enorme hoeveelheden data verzamelen en zo de neurale netwerken kunnen leren van ons als autorijders. Dit is nodig voor fase 2 van het Masterplan. Het individueel autobezit gaat dan langzaam over in Mobility-as-a-service (MAAS) of TAAS (Transport-as-a-service). Autonoom rijdende auto's vervoeren je veilig van A en B tegen hele lage kosten. Zo laag, dat je geen eigen auto hoeft te bezitten, maar gewoon via de app een robotaxi voor je deur laat stoppen.
Maar wat heb je er nu al aan?
Ten eerste zijn alle Tesla's voorzien van autopilot. In de rijbaan remt, accelereert en stuurt de auto zelf. De zogenaamde traffic Aware cruise control (TACC) rijdt uitermate plezierig. Zeker op de snelweg. Ten tweede, met een softwarematige upgrade maak je hier enhanced autopilot of full self driving (FSD) van. Dan opent zich een software-suite met autopark, automatic Lane-changes, smart Summon en uiteindelijk zelfrijdend, ook van de snelweg af. Sinds eind 2022 kan in VS iedereen die FSD heeft gekocht ook gebruik maken van de Beta-versie van de software. In Europa gaan we mogelijk al eind 2024, maar zeker vanaf januari 2025 FSD Beta kunnen gaan gebruiken. Voor meer informatie kijk op de pagina over autonoom rijden.
Het zal nog even duren voordat je als bestuurder niet meer actief hoeft op te letten (op de snelweg) en er zelfs ook niet meer in hoeft te zitten. Hoelang deze transitie gaat duren is voor niemand bekend. Sommige zeggen 2 jaar anderen 15 jaar. Mijn verwachting is toch wel dat binnen 3 jaar op de snelweg autonoom rijden is toegestaan (level 3: verantwoordelijkheid bij de leverancier). Om de simpele reden dat het aantoonbaar vele malen veiliger is. Waarom mensen in onveilige situaties brengen als het veilig kan? Als je auto dan de hardware heeft om zelf te rijden kan je mogelijk voor een rit of voor een maand ook een abonnement nemen op de software. Heb je een auto zonder deze hardware, dan moet je de auto verkopen!
Naast dat het van dichtbij meemaken van deze innovatie, is misschien wel het meest belangrijke element van het argument Autonoom Rijden dat de mogelijkheid tot Full Self Driving (FSD) een enorm effect gaat hebben op de afschrijving. Zeker als je de auto privé koopt mogelijk een enorm onderscheidend voordeel! Op de pagina FSD wel of niet kopen? is alles over FSD te vinden.
Ten eerste zijn alle Tesla's voorzien van autopilot. In de rijbaan remt, accelereert en stuurt de auto zelf. De zogenaamde traffic Aware cruise control (TACC) rijdt uitermate plezierig. Zeker op de snelweg. Ten tweede, met een softwarematige upgrade maak je hier enhanced autopilot of full self driving (FSD) van. Dan opent zich een software-suite met autopark, automatic Lane-changes, smart Summon en uiteindelijk zelfrijdend, ook van de snelweg af. Sinds eind 2022 kan in VS iedereen die FSD heeft gekocht ook gebruik maken van de Beta-versie van de software. In Europa gaan we mogelijk al eind 2024, maar zeker vanaf januari 2025 FSD Beta kunnen gaan gebruiken. Voor meer informatie kijk op de pagina over autonoom rijden.
Het zal nog even duren voordat je als bestuurder niet meer actief hoeft op te letten (op de snelweg) en er zelfs ook niet meer in hoeft te zitten. Hoelang deze transitie gaat duren is voor niemand bekend. Sommige zeggen 2 jaar anderen 15 jaar. Mijn verwachting is toch wel dat binnen 3 jaar op de snelweg autonoom rijden is toegestaan (level 3: verantwoordelijkheid bij de leverancier). Om de simpele reden dat het aantoonbaar vele malen veiliger is. Waarom mensen in onveilige situaties brengen als het veilig kan? Als je auto dan de hardware heeft om zelf te rijden kan je mogelijk voor een rit of voor een maand ook een abonnement nemen op de software. Heb je een auto zonder deze hardware, dan moet je de auto verkopen!
Naast dat het van dichtbij meemaken van deze innovatie, is misschien wel het meest belangrijke element van het argument Autonoom Rijden dat de mogelijkheid tot Full Self Driving (FSD) een enorm effect gaat hebben op de afschrijving. Zeker als je de auto privé koopt mogelijk een enorm onderscheidend voordeel! Op de pagina FSD wel of niet kopen? is alles over FSD te vinden.
Een beroemde uitspraak van Elon Musk uit 2019 is dat als over 2-3 jaar een auto koopt zonder de mogelijkheden van volledig zelfrijdende besturing, je feitelijk een paard koopt om je mobiliteitsbehoefte in te vullen. Koop je een Tesla dan heb je in ieder geval alle hardware aan boord en ben je toekomstproof! Dat heeft geen enkel ander merk!
Argument 4: Er is geen dealernetwerk en (nagenoeg) geen onderhoud
Als je een Tesla online bestelt, kun je deze ophalen in Tilburg of een andere locatie naar keuze. Daarnaast biedt Tesla je de mogelijkheid om de auto binnen 7 dagen terug te brengen, op voorwaarde dat je voldoet aan de voorwaarden die op de website van Tesla vermeld staan. Een groot voordeel van het bezitten van een Tesla is dat regulier onderhoud grotendeels overbodig is. Indien er toch service nodig is, wordt deze vaak uitgevoerd door de mobiele service die naar je thuis of werkplek komt. Software-updates worden draadloos ontvangen via over-the-air updates. Voor service die niet mobiel uitgevoerd kan worden, bezoek je een ServiceCentrum. Het unieke aan Tesla is dat er geen traditionele dealers zijn die inkomsten genereren uit het onderhoud van je voertuig. De Tesla-app op je telefoon speelt een centrale rol in dit proces, in plaats van een dealer. Daarom is het niet nodig om te bellen of spontaan langs te gaan, maar dien je alle verzoeken via de app te melden. Via de app krijg je direct contact met een regionaal Service Center.
Hoewel Tesla's geen periodiek onderhoud nodig hebben, is het toch belangrijk om zelf de bandenspanning en ruitensproeiervloeistof te controleren. Ook is het mogelijk om zelf het interieur luchtfilter te vervangen. Dankzij het one-pedal-drive systeem slijten de remblokken en -schijven nauwelijks, en pas na een aanzienlijke rijafstand zou vervanging noodzakelijk kunnen zijn. Slechts eens in de vier jaar is het nodig om de vloeistof in het batterijpakket en de remvloeistof te controleren en eventueel te vervangen. Mocht er onverhoopt iets kapot gaan of service nodig zijn, dan ontvang je hierover een melding op het scherm. Voor hulp onderweg staat het mobiele service team klaar. Het kan voorkomen dat de serviceverlening door de snelle groei van Tesla soms enige vertraging ondervindt door voorraadtekorten of beperkte telefonische bereikbaarheid. Laat je echter niet ontmoedigen door de enkele gevallen van tegenvallende service die in de media aandacht krijgen. Voor de meeste eigenaren geldt: de beste service is geen service, en dat is precies wat Tesla nastreeft.
Als je een Tesla online bestelt, kun je deze ophalen in Tilburg of een andere locatie naar keuze. Daarnaast biedt Tesla je de mogelijkheid om de auto binnen 7 dagen terug te brengen, op voorwaarde dat je voldoet aan de voorwaarden die op de website van Tesla vermeld staan. Een groot voordeel van het bezitten van een Tesla is dat regulier onderhoud grotendeels overbodig is. Indien er toch service nodig is, wordt deze vaak uitgevoerd door de mobiele service die naar je thuis of werkplek komt. Software-updates worden draadloos ontvangen via over-the-air updates. Voor service die niet mobiel uitgevoerd kan worden, bezoek je een ServiceCentrum. Het unieke aan Tesla is dat er geen traditionele dealers zijn die inkomsten genereren uit het onderhoud van je voertuig. De Tesla-app op je telefoon speelt een centrale rol in dit proces, in plaats van een dealer. Daarom is het niet nodig om te bellen of spontaan langs te gaan, maar dien je alle verzoeken via de app te melden. Via de app krijg je direct contact met een regionaal Service Center.
Hoewel Tesla's geen periodiek onderhoud nodig hebben, is het toch belangrijk om zelf de bandenspanning en ruitensproeiervloeistof te controleren. Ook is het mogelijk om zelf het interieur luchtfilter te vervangen. Dankzij het one-pedal-drive systeem slijten de remblokken en -schijven nauwelijks, en pas na een aanzienlijke rijafstand zou vervanging noodzakelijk kunnen zijn. Slechts eens in de vier jaar is het nodig om de vloeistof in het batterijpakket en de remvloeistof te controleren en eventueel te vervangen. Mocht er onverhoopt iets kapot gaan of service nodig zijn, dan ontvang je hierover een melding op het scherm. Voor hulp onderweg staat het mobiele service team klaar. Het kan voorkomen dat de serviceverlening door de snelle groei van Tesla soms enige vertraging ondervindt door voorraadtekorten of beperkte telefonische bereikbaarheid. Laat je echter niet ontmoedigen door de enkele gevallen van tegenvallende service die in de media aandacht krijgen. Voor de meeste eigenaren geldt: de beste service is geen service, en dat is precies wat Tesla nastreeft.
Wil je kennismaken met Tesla kan je twee dingen doen. Naar een Service Center gaan of een andere Tesla-rijder opzoeken. Een goede plaats om veel verschillende tesla's te zien en eigenaren aan te spreken zijn de Superchargers. Deze vind je door heel Nederland (zie punt 5.). De meeste Tesla-eigenaren zullen het leuk vinden om over de auto te praten en eventueel een ritje te maken. Ook online is veel informatie vinden. Maar boek vooral een vrijblijvende testrit. Dat je doe je simpel online, te beginnen via een referralcode (zie bij Hoe bestellen?)
Argument 5: Een eigen netwerk van Superchargers
Tesla onderscheidt zich door een eigen netwerk van snelladers te hebben, dat een Europese dekking biedt. Dit maakt het mogelijk om met elke Tesla moeiteloos door heel Europa te reizen. Tesla is het enige automerk dat beschikt over een laadnetwerk van deze omvang. In tegenstelling tot andere aanbieders van snelladers, beschikt elke Supercharger-locatie over een groot aantal laadzuilen; het zijn er zelden minder dan acht en vaak zelfs meer. De noodzaak om te wachten op een vrije laadplek komt bijna nooit voor. Dit is mede dankzij het navigatiesysteem van Tesla, dat je soms naar een alternatieve locatie leidt waar je direct kunt beginnen met laden.
De integratie van de hardware (de snellader) met de software van de auto is een ander uniek voordeel. Je hebt geen pasjes of aanmeldprocedures nodig; alles werkt naadloos samen. Het Supercharger-netwerk (SuC-netwerk) is volledig geïntegreerd in het navigatiesysteem van de auto. Wanneer laden noodzakelijk is, wordt een laadstop automatisch in je route opgenomen en wordt de batterij voorverwarmd tot de ideale temperatuur om snel te kunnen laden.
Tesla onderscheidt zich door een eigen netwerk van snelladers te hebben, dat een Europese dekking biedt. Dit maakt het mogelijk om met elke Tesla moeiteloos door heel Europa te reizen. Tesla is het enige automerk dat beschikt over een laadnetwerk van deze omvang. In tegenstelling tot andere aanbieders van snelladers, beschikt elke Supercharger-locatie over een groot aantal laadzuilen; het zijn er zelden minder dan acht en vaak zelfs meer. De noodzaak om te wachten op een vrije laadplek komt bijna nooit voor. Dit is mede dankzij het navigatiesysteem van Tesla, dat je soms naar een alternatieve locatie leidt waar je direct kunt beginnen met laden.
De integratie van de hardware (de snellader) met de software van de auto is een ander uniek voordeel. Je hebt geen pasjes of aanmeldprocedures nodig; alles werkt naadloos samen. Het Supercharger-netwerk (SuC-netwerk) is volledig geïntegreerd in het navigatiesysteem van de auto. Wanneer laden noodzakelijk is, wordt een laadstop automatisch in je route opgenomen en wordt de batterij voorverwarmd tot de ideale temperatuur om snel te kunnen laden.
Sinds begin 2022 is het SuC-netwerk in Nederland ook opengesteld voor andere BEV's. Ze kunnen dan ook gebruik maken van het uitgebreide netwerk. Ze moeten wel een abonnement afsluiten willen ze tegen lage kosten laden en in de app enkele handelingen doen voordat het laden begint. Uiteraard is er geen software integratie met de navigatie en het voorbereiden van de batterij. Ook is de prijs per kW hoger voor niet Tesla's. Niet alle laadpunten zijn altijd ook door anderen te gebruiken. Tesla zal er voor zorgen dat voor Tesla-rijders de beleving subliem is en blijft.
Tesla heeft veel Superchargers (SuC's) geplaatst op strategische knooppunten langs de belangrijkste routes, bij hotels, autohöfe in Duitsland, parkeerplaatsen van woonboulevards of winkelcentra. Het is handig om te weten dat, als je deze locaties buiten openingstijden bezoekt, de aanwezige voorzieningen beperkt kunnen zijn. Welke voorzieningen er precies zijn, vind je terug in het navigatiesysteem van de auto.
Voor wie thuis of op het werk de mogelijkheid heeft om te laden, zal het gebruik van een SuC voornamelijk beperkt blijven tot langere reizen. Tijdens de rit naar een SuC optimaliseert de auto de batterijtemperatuur voor het laden via het navigatiesysteem. De laadsnelheid hangt af van de temperatuur van de batterij en de staat van lading bij aankomst. Een Rear-Wheel Drive (RWD) model kan tot 170 kW laden en een Long Range (LR) model tot 250 kW.
Het opladen van 10% naar 80% duurt onder ideale omstandigheden ongeveer 20-25 minuten voor een RWD met een V3 lader. Voor een LR duurt dit iets langer, omdat er meer kilowatts nodig zijn. De Model 3 en Model Y zijn uitgerust met een CCS-connector. De Model S en X kunnen achteraf worden uitgerust met een CCS-adapter, terwijl de nieuwste modellen deze standaard hebben. Naast de SuC van Tesla kun je met de juiste betaalkaart ook laden bij snellaadstations van Ionity, Fastned en andere aanbieders, die eveneens in de navigatie zijn opgenomen.
Voor wie thuis of op het werk de mogelijkheid heeft om te laden, zal het gebruik van een SuC voornamelijk beperkt blijven tot langere reizen. Tijdens de rit naar een SuC optimaliseert de auto de batterijtemperatuur voor het laden via het navigatiesysteem. De laadsnelheid hangt af van de temperatuur van de batterij en de staat van lading bij aankomst. Een Rear-Wheel Drive (RWD) model kan tot 170 kW laden en een Long Range (LR) model tot 250 kW.
Het opladen van 10% naar 80% duurt onder ideale omstandigheden ongeveer 20-25 minuten voor een RWD met een V3 lader. Voor een LR duurt dit iets langer, omdat er meer kilowatts nodig zijn. De Model 3 en Model Y zijn uitgerust met een CCS-connector. De Model S en X kunnen achteraf worden uitgerust met een CCS-adapter, terwijl de nieuwste modellen deze standaard hebben. Naast de SuC van Tesla kun je met de juiste betaalkaart ook laden bij snellaadstations van Ionity, Fastned en andere aanbieders, die eveneens in de navigatie zijn opgenomen.
Argument 6: Verticale integratie maakt het snel en simpelTesla onderscheidt zich binnen de auto-industrie door zijn unieke benadering van verticale integratie, een strategie die zelfs verder gaat dan die van technologiegiganten zoals Apple. Dit houdt in dat Tesla volledige controle heeft over de productie en gebruikerservaring van zijn Battery Electric Vehicles (BEV), van de fabricage van onderdelen tot de levering aan de eindgebruiker. In tegenstelling tot traditionele autofabrikanten, die vaak afhankelijk zijn van externe leveranciers voor onderdelen en assemblage, behoudt Tesla deze cruciale processen in eigen beheer. Dit stelt traditionele fabrikanten voor de uitdaging om zich aan te passen aan een markt die steeds meer gedomineerd wordt door software. Tesla loopt voorop, niet alleen door zijn geavanceerde hardware, maar vooral door de software die het gehele ecosysteem van het voertuig beheert. Van het online bestelproces en mobiele bediening tot autonome rijfuncties en over-the-air updates, Tesla weeft software door elk aspect van zijn voertuigen.
Vaak omschreven als een 'computer op wielen', evolueert een Tesla continu door intelligente software-updates, waarmee de auto over tijd beter en intelligenter wordt. Het belang ligt niet bij oppervlakkige kenmerken zoals de kleur van de stiksels, maar bij de functionaliteit en mogelijkheden die de software biedt. Tesla garandeert een superieure rijervaring, of je nu zelf aan het stuur zit of gebruikmaakt van de zelfrijdende functies, gecombineerd met hoogwaardige (vegan) materialen en een premium afwerking. Het minimalistische interieur, vrij van overbodige knoppen en wijzerplaten, wordt door velen geprezen en draagt bij aan de distinctieve rijervaring. Tesla’s benadering van het ontwerp en de productie van auto's is niet alleen vernieuwend, maar dient ook als een blik op de toekomst van mobiliteit
Alles gaat online
Mijn Tip: zet het service-model zoals je dat mogelijk gewend bent bij merkendealers uit je hoofd. Tesla gaat bij het ontwerp en de bouw van de auto er al vanuit dat er geen service nodig is. Service of onderhoud verlenen is geen verdienmodel voor ze. Is er wel service nodig, dan gaat dat strak en zakelijk via de app. Niet gaan bellen of langsrijden, maar simpel via de app een service melding maken. Soms gaat het fout en dan zijn er professionele medewerkers om plooien glad te strijken. En gaat het dan nog fout, dat lees je dan (eenzijdig) op social media. En dan zijn het ook nog vaak verhalen vanuit de periode voor 2021 (pionieren met de Model S en X en de enorme groeispurt in 2019/2020. Weet dat maar een heel beperkt percentage Tesla-rijders slechte service ervaringen heeft. Net als bij andere merken gaat ook bij Tesla niet alles perfect. Met wederzijds respect komt je vaak wel uit!
Vaak omschreven als een 'computer op wielen', evolueert een Tesla continu door intelligente software-updates, waarmee de auto over tijd beter en intelligenter wordt. Het belang ligt niet bij oppervlakkige kenmerken zoals de kleur van de stiksels, maar bij de functionaliteit en mogelijkheden die de software biedt. Tesla garandeert een superieure rijervaring, of je nu zelf aan het stuur zit of gebruikmaakt van de zelfrijdende functies, gecombineerd met hoogwaardige (vegan) materialen en een premium afwerking. Het minimalistische interieur, vrij van overbodige knoppen en wijzerplaten, wordt door velen geprezen en draagt bij aan de distinctieve rijervaring. Tesla’s benadering van het ontwerp en de productie van auto's is niet alleen vernieuwend, maar dient ook als een blik op de toekomst van mobiliteit
Alles gaat online
- Een proefrit boek je online (liefst via een referralcode). De auto staat voor je klaar bij een Tesla Store. Nu moet je nog naar binnen voor de keycard, maar binnenkort download je de Tesla app en als je die nog niet hebt, maak je een account aan. Je geboekte auto voor de testrit staat dan in je app en je kan direct gaan rijden. Je hoeft geen sales-advisor te spreken als je dat niet wil. Kan wel natuurlijk.
- Je bestelt je auto eenvoudig online. Kijk op de pagina Hoe bestellen? hoe dit werkt. Je hoeft en kan zelfs ook niet onderhandelen over de prijs. Wil je een auto inruilen, kan dat via aangesloten bedrijven die een bod doen op je auto. Zoek een voordeeltje op je nieuwe Tesla, bestel dan via een referralcode en/of kijk of er demo- of voorraadmodellen zijn.
- Is de auto klaar voor aflevering kan je hem ophalen bij een deliverycenter (vaak Tilburg). Voorbereiding doe je thuis aan de hand van instructiefilmpjes. De app staat dan al op je telefoon en als je inlogt zie je ook je auto al staan. Bij de aflevering wordt de toegang tot de auto via de app ingesteld.
- Uitgangspunt bij Tesla is "de beste service is geen service". Je komt de eerste jaren in principe niet voor service of onderhoud bij het Tesla Service Center. Heb je een vraag of werkt iets (mogelijk) niet goed, dat maak je hier een melding van via de app. Het lokaal service-team analyseert op afstand wat er aan de hand is en lost het voor je op. Is voor het oplossen nodig dat iemand naar je toe komt (mobile service) of dat je naar het Service Center moet komen, dan wordt ook deze afspraak (locatie, datum, tijdstip) via de app gemaakt. Op de dag van de service gaat ook alles via de app. Auto inleveren, eventueel leenauto meenemen, voortgang service volgen, eventueel afrekenen als iets buiten garantie is en het hele proces evalueren.
Mijn Tip: zet het service-model zoals je dat mogelijk gewend bent bij merkendealers uit je hoofd. Tesla gaat bij het ontwerp en de bouw van de auto er al vanuit dat er geen service nodig is. Service of onderhoud verlenen is geen verdienmodel voor ze. Is er wel service nodig, dan gaat dat strak en zakelijk via de app. Niet gaan bellen of langsrijden, maar simpel via de app een service melding maken. Soms gaat het fout en dan zijn er professionele medewerkers om plooien glad te strijken. En gaat het dan nog fout, dat lees je dan (eenzijdig) op social media. En dan zijn het ook nog vaak verhalen vanuit de periode voor 2021 (pionieren met de Model S en X en de enorme groeispurt in 2019/2020. Weet dat maar een heel beperkt percentage Tesla-rijders slechte service ervaringen heeft. Net als bij andere merken gaat ook bij Tesla niet alles perfect. Met wederzijds respect komt je vaak wel uit!
Bij Tesla is het uitgangspunt: alle menselijke input is in principe een error! Het streven is om op weg naar volledig zelfrijdende auto's zoveel mogelijk menselijk handelen uit te schakelen. Of het nu de ruitenwissers zijn, het interieur klimaat of de rijrichting. De 2022 Model S/X en de vernieuwde Model 3 ziet of je vooruit of achteruit wilt gaan rijden. Je hoeft dit nagenoeg niet meer zelf in te schakelen. Er zitten zelfs geen bedieningshendels meer achter het stuur bij de S/X/3. Moet je wel zelf iets bedienen dat ga je de eenvoud van het bedienen van de software enorm waarderen. Alles werkt zeer intuïtief. Alles op de goede plaats, reageert bijzonder snel en een kraakhelder beeld. Ook spraakcommando's zijn mogelijk Je zegt "gewoon" wat je wilt... radio harder, dashboardkastje open, stoelverwarming aan, ed.