Laatste update: 12 november 2023
Met een steeds groter wordende keuze aan volledig elektrische voertuigen (BEV) kan de vraag ontstaan waarom je toch een Tesla moet kopen. De al reeds langer bestaande automerken als VW, Volvo, BMW, Mercedes, Audi, Toyota, e.d. (vaak aangeduid met ICE) weten immers hoe ze auto's moeten bouwen, hebben een uitgebreid dealernetwerk en een goede reputatie. Eigenlijk zijn dit de belangrijkste redenen waarom je juist een Tesla moet kopen! De onderbouwing hiervoor is op deze pagina te vinden.
Onderstaand passeren de zes belangrijkste argumenten om een Tesla te kopen de revue die je in de showroom bij een reguliere autodealer niet zult horen, maar die wel essentieel zijn:
1. Tesla's zijn de veiligste auto's
2. Hebben de efficiëntste en slimste aandrijflijn
3. FSD is de toekomst: koop geen paard!
4. Er is (nagenoeg) geen onderhoud nodig en er zijn geen dealers (wel service centers)
5. Altijd en overal snel laden onderweg met een eigen netwerk van superchargers
6. Verticale integratie maakt het snel en simpel, Tesla heeft bijna alles in eigen huis
1. Tesla's zijn de veiligste auto's
2. Hebben de efficiëntste en slimste aandrijflijn
3. FSD is de toekomst: koop geen paard!
4. Er is (nagenoeg) geen onderhoud nodig en er zijn geen dealers (wel service centers)
5. Altijd en overal snel laden onderweg met een eigen netwerk van superchargers
6. Verticale integratie maakt het snel en simpel, Tesla heeft bijna alles in eigen huis
Argument 1: Tesla's zijn de veiligste auto's
Tesla's, en in het bijzonder de Model 3 en Model Y, zijn de veiligste auto's die je kunt kopen. De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla verkleinen de kans dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt of gewond raakt. Deze veiligheidsvoorzieningen bestaan uit een suite van hardware en software die, op weg naar volledige zelfstandige besturing, de kans op een ongeval steeds verder verkleinen. Het is reeds aangetoond dat een Tesla met Autopilot op de snelweg veiliger is dan zonder deze systemen. Als een botsing onvermijdelijk is, dan zorgen de passieve voorzieningen ervoor dat de kans op blijvend letsel zo klein mogelijk is. Ook de auto's die al rondrijden worden steeds veiliger. Een goed voorbeeld is dat op basis van wereldwijde crashdata de werking van de airbags via over-the-air software-updates continu wordt verbeterd.
Tesla's, en in het bijzonder de Model 3 en Model Y, zijn de veiligste auto's die je kunt kopen. De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla verkleinen de kans dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt of gewond raakt. Deze veiligheidsvoorzieningen bestaan uit een suite van hardware en software die, op weg naar volledige zelfstandige besturing, de kans op een ongeval steeds verder verkleinen. Het is reeds aangetoond dat een Tesla met Autopilot op de snelweg veiliger is dan zonder deze systemen. Als een botsing onvermijdelijk is, dan zorgen de passieve voorzieningen ervoor dat de kans op blijvend letsel zo klein mogelijk is. Ook de auto's die al rondrijden worden steeds veiliger. Een goed voorbeeld is dat op basis van wereldwijde crashdata de werking van de airbags via over-the-air software-updates continu wordt verbeterd.
Een andere aspect van veiligheid is anti-diefstal. Tesla's worden in principe niet gestolen. Het heeft geen zin om een Tesla te stelen, omdat er regelmatig verbinding met het "moederschip" nodig is voor updates. Hierdoor is de auto altijd online (eigen verbinding) en kan je ook altijd zien waar deze is! Daarnaast kunnen de 8 camera's in de auto (voor autonoom rijden) ook gebruikt worden om de auto te bewaken als hij ergens geparkeerd staat (dat heet "sentry"). Je kan zelfs op de Tesla-app meekijken met de beelden van deze camera's. Doordat Tesla's niet gestolen worden en door actieve veiligheidsvoorzieningen minder bij ongevallen betrokken zijn gaan we ook op termijn in Nederland de mogelijkheid krijgen de Tesla tegen gunstige tarieven te verzekeren via hun eigen verzekering. Deze is gebaseerd op een safety-score en niet op leeftijd, provincie en dergelijke.
Argument 2: Efficiëntste en slimste aandrijflijn die er te koop is
Laat je niet misleiden door reclames die het geweldige rijbereik (de afstand die je kunt rijden met de auto op één lading) aanprijzen! De oude Europese meetmethode (NEDC) en de nieuwe WLTP wijken vaak af van de dagelijkse werkelijkheid. Ze zijn bedoeld om auto's onderling te vergelijken bij gestandaardiseerde omstandigheden en zeggen niet veel over het werkelijke verbruik in jouw specifieke situatie. Gebruik de Amerikaanse EPA-methode om dichter bij het feitelijke verbruik te komen. Maar ook de EPA is bedoeld om verschillende auto's onderling te vergelijken en kan dus (sterk) afwijken van het feitelijk gebruik.
In de praktijk, vooral in Nederland, is het rijbereik onder koude winterse omstandigheden met veel wind en regen altijd lager. Als je veel op de snelweg rijdt of altijd met een volgeladen auto rijdt, zal de afwijking ten opzichte van de WLTP-normering groot zijn. Wees sowieso argwanend als andere merken een groter rijbereik claimen dan Tesla. Dan hebben ze waarschijnlijk een grotere accu, die meer weegt en dus voor een hoger verbruik (en dus hogere kosten) per kilometer zorgt. Bovendien heeft zo'n accu langer nodig om op te laden. Feitelijk zijn dit alleen maar nadelen. Een relatief kleinere accu in combinatie met een efficiënte aandrijflijn en de mogelijkheid om overal snel bij te laden tijdens langere ritten, is een slimmere keuze
Laat je niet misleiden door reclames die het geweldige rijbereik (de afstand die je kunt rijden met de auto op één lading) aanprijzen! De oude Europese meetmethode (NEDC) en de nieuwe WLTP wijken vaak af van de dagelijkse werkelijkheid. Ze zijn bedoeld om auto's onderling te vergelijken bij gestandaardiseerde omstandigheden en zeggen niet veel over het werkelijke verbruik in jouw specifieke situatie. Gebruik de Amerikaanse EPA-methode om dichter bij het feitelijke verbruik te komen. Maar ook de EPA is bedoeld om verschillende auto's onderling te vergelijken en kan dus (sterk) afwijken van het feitelijk gebruik.
In de praktijk, vooral in Nederland, is het rijbereik onder koude winterse omstandigheden met veel wind en regen altijd lager. Als je veel op de snelweg rijdt of altijd met een volgeladen auto rijdt, zal de afwijking ten opzichte van de WLTP-normering groot zijn. Wees sowieso argwanend als andere merken een groter rijbereik claimen dan Tesla. Dan hebben ze waarschijnlijk een grotere accu, die meer weegt en dus voor een hoger verbruik (en dus hogere kosten) per kilometer zorgt. Bovendien heeft zo'n accu langer nodig om op te laden. Feitelijk zijn dit alleen maar nadelen. Een relatief kleinere accu in combinatie met een efficiënte aandrijflijn en de mogelijkheid om overal snel bij te laden tijdens langere ritten, is een slimmere keuze
Om teleurstellingen te voorkomen is het advies uit te gaan van 70% van de EPA range. Daarnaast kan je de grove vuistregel hanteren van "5x de accucapaciteit van het batterypack is het rijbereik in kilometers bij niet ideale omstandigheden". Bij een Model 3 Longrange met een 78 kWh x 5 = 390 kilometer. Als binnen dit rijbereik het merendeel van je ritten past, zit je goed. Zeker als je thuis/op het werk kunt laden. Heb je af en toe meer nodig, kan je snel onderweg bijladen. Voor die ene vakantierit per jaar moet je toch onderweg bijladen. Een groter of kleiner rijbereik is dan minder belangrijk. Bij een kleiner rijbereik stop je vaker, maar wel korter.
Bij de aanschaf van een BEV is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de laadsnelheid. Controleer wat de maximale laadcapaciteit is voor thuisladen (AC); je wilt immers dat de accu in een deel van de nacht of dag weer volledig opgeladen is. Een capaciteit van 11 kW is dan erg prettig. Voor snelladen onderweg (DC) is het essentieel dat je in een half uur minstens 200-300 km rijbereik kunt toevoegen, wat minimaal 100 kW laadvermogen vereist. De Tesla Model 3 en Model Y kunnen met 170 kW (RWD) en hoger laden, tot 250 kW voor de Long Range versies bij een V3/V4 Supercharger. De LFP-batterijen in de RWD-uitvoeringen moeten regelmatig tot 100% geladen worden. Voor de overige batterijtypen (in de AWD/P) is het aan te raden dit alleen te doen wanneer nodig en direct na het laden te gaan rijden, hoewel opladen tot 80%/90% meestal voldoende is.
Het is ook belangrijk te beseffen dat bij een BEV de batterijcapaciteit niet alleen wordt gebruikt voor het afleggen van afstanden, maar ook voor het koelen of verwarmen van de auto. Alle Tesla's vanaf 2021 zijn uitgerust met een warmtepomp, wat een nog efficiënter energieverbruik betekent. Hoe minder energie er wordt verbruikt voor rijden en andere functies, hoe kleiner de batterij kan zijn om toch een goede actieradius te behalen. Een kleinere batterij betekent een lager gewicht, wat weer leidt tot een groter rijbereik en lagere kosten. Tesla heeft een optimale balans gevonden tussen de grootte van de accupacks en de afstand die je daarmee kunt afleggen.
Het is ook belangrijk te beseffen dat bij een BEV de batterijcapaciteit niet alleen wordt gebruikt voor het afleggen van afstanden, maar ook voor het koelen of verwarmen van de auto. Alle Tesla's vanaf 2021 zijn uitgerust met een warmtepomp, wat een nog efficiënter energieverbruik betekent. Hoe minder energie er wordt verbruikt voor rijden en andere functies, hoe kleiner de batterij kan zijn om toch een goede actieradius te behalen. Een kleinere batterij betekent een lager gewicht, wat weer leidt tot een groter rijbereik en lagere kosten. Tesla heeft een optimale balans gevonden tussen de grootte van de accupacks en de afstand die je daarmee kunt afleggen.
Tesla heeft meerdere formaten batterijen en een aantal verschillende chemische samenstellingen. Afhankelijk van de gewenste prestaties wordt de chemische samenstelling bepaald (bijv. LFP). Tesla koopt niet alleen batterijen bij Panasonic, LG, BYD en CATL maar is ook zelf producent van de in huis ontwikkelde 4680 batterij. Deze vormfactor wordt in opdracht van Tesla ook door de andere producenten gemaakt.
Argument 3: FSD is de toekomst: koop geen paard!
De toekomst van autorijden is niet alleen elektrisch. Het rijden in een BEV (Battery Electric Vehicle) met one-pedal-drive en zonder te hoeven schakelen, is ongekend comfortabel. Tesla is qua EV-beleving de overtreffende trap qua snelheid en tractie. Dus mocht je zelf rijden, dan heb je in een Tesla enorm veel rijplezier. Maar er zijn genoeg omstandigheden waar het veiliger en comfortabeler is dat de auto zelf rijdt. Zeker op de snelweg. En ook hierin blinkt Tesla nu al uit en het wordt nog beter! Je hebt alle hardware om autonoom te rijden! Later kan je de bijbehorende software kopen (Volledig Zelfrijdende besturing of Full Self Driving (FSD)). Dat heeft niemand en krijgt ook niemand anders de komende jaren! Koop je BEV privé dan is mijn advies om je echt goed te verdiepen in de nabije toekomst van mobiliteit. Dat gaat echt sneller veranderen dan we denken.
De toekomst van autorijden is niet alleen elektrisch. Het rijden in een BEV (Battery Electric Vehicle) met one-pedal-drive en zonder te hoeven schakelen, is ongekend comfortabel. Tesla is qua EV-beleving de overtreffende trap qua snelheid en tractie. Dus mocht je zelf rijden, dan heb je in een Tesla enorm veel rijplezier. Maar er zijn genoeg omstandigheden waar het veiliger en comfortabeler is dat de auto zelf rijdt. Zeker op de snelweg. En ook hierin blinkt Tesla nu al uit en het wordt nog beter! Je hebt alle hardware om autonoom te rijden! Later kan je de bijbehorende software kopen (Volledig Zelfrijdende besturing of Full Self Driving (FSD)). Dat heeft niemand en krijgt ook niemand anders de komende jaren! Koop je BEV privé dan is mijn advies om je echt goed te verdiepen in de nabije toekomst van mobiliteit. Dat gaat echt sneller veranderen dan we denken.
De toekomst is dus niet alleen BEV, maar juist de combinatie tussen EV én autonoom rijden. Tesla is al meer dan 10 jaar bezig met het uitvoeren van het Masterplan van Elon Musk. In fase 1 van zijn plan moeten de Model 3 en Model Y zorgen voor enorme verkoopaantallen zodat één de batterij-productie steeds goedkoper wordt én twee dat de camera's en sensoren in de auto enorme hoeveelheden data verzamelen en zo de neurale netwerken kunnen leren van ons als autorijders. Dit is nodig voor fase 2 van het Masterplan. Het individueel autobezit gaat dan langzaam over in Mobility-as-a-service (MAAS) of TAAS (Transport-as-a-service). Autonoom rijdende auto's vervoeren je veilig van A en B tegen hele lage kosten. Zo laag, dat je geen eigen auto hoeft te bezitten, maar gewoon via de app een robottaxi voor je deur laat stoppen. Onder "Tesla blogs" zijn verschillende blogs te vinden over deze technologie en transitie.
Maar wat heb je er nu al aan?
Ten eerste zijn alle Tesla's voorzien van autopilot. In de rijbaan remt, accelereert en stuurt de auto zelf. De zogenaamde traffic Aware cruise control (TACC) rijdt uitermate plezierig. Zeker op de snelweg. Ten tweede, met een softwarematige upgrade maak je hier enhanced autopilot of full self driving (FSD) van. Dan opent zich een software-suite met autopark, automatic Lane-changes, smart Summon en uiteindelijk zelfrijdend, ook van de snelweg af. Sinds eind 2022 kan in VS iedereen die FSD heeft gekocht ook gebruik maken van de Beta-versie van de software. Het is afwachten wanneer Europa aan de buurt is. Zoals het er nu naar uit ziet gaat het in 2024 ook in Europa gebeuren. Voor meer informatie kijk op de pagina over autonoom rijden.
Het zal nog even duren (2-3 jaar?) voordat je als bestuurder niet meer actief hoeft op te letten (op de snelweg) en er zelfs ook niet meer in hoeft te zitten. Hoelang deze transitie gaat duren is voor niemand bekend. Sommige zeggen 2 jaar anderen 15 jaar. Mijn verwachting is toch wel dat binnen 3 jaar op de snelweg autonoom rijden is toegestaan. Om de simpele reden dat het aantoonbaar vele malen veiliger is. Waarom mensen in onveilige situaties brengen als het veilig kan? Als je auto dan de hardware heeft om zelf te rijden kan je mogelijk voor een rit of voor een maand ook een abonnement nemen op de software. Heb je een auto zonder deze hardware, dan moet je de auto verkopen!
Naast dat het van dichtbij meemaken van deze innovatie, is misschien wel het meest belangrijke element van het argument Autonoom Rijden dat de mogelijkheid tot Full Self Driving (FSD) een enorm effect gaat hebben op de afschrijving. Zeker als je de auto privé koopt mogelijk een enorm onderscheidend voordeel! Hier is een blog te vinden met motivatie die je kan helpen om full self driving wel of niet aan te schaffen.
Ten eerste zijn alle Tesla's voorzien van autopilot. In de rijbaan remt, accelereert en stuurt de auto zelf. De zogenaamde traffic Aware cruise control (TACC) rijdt uitermate plezierig. Zeker op de snelweg. Ten tweede, met een softwarematige upgrade maak je hier enhanced autopilot of full self driving (FSD) van. Dan opent zich een software-suite met autopark, automatic Lane-changes, smart Summon en uiteindelijk zelfrijdend, ook van de snelweg af. Sinds eind 2022 kan in VS iedereen die FSD heeft gekocht ook gebruik maken van de Beta-versie van de software. Het is afwachten wanneer Europa aan de buurt is. Zoals het er nu naar uit ziet gaat het in 2024 ook in Europa gebeuren. Voor meer informatie kijk op de pagina over autonoom rijden.
Het zal nog even duren (2-3 jaar?) voordat je als bestuurder niet meer actief hoeft op te letten (op de snelweg) en er zelfs ook niet meer in hoeft te zitten. Hoelang deze transitie gaat duren is voor niemand bekend. Sommige zeggen 2 jaar anderen 15 jaar. Mijn verwachting is toch wel dat binnen 3 jaar op de snelweg autonoom rijden is toegestaan. Om de simpele reden dat het aantoonbaar vele malen veiliger is. Waarom mensen in onveilige situaties brengen als het veilig kan? Als je auto dan de hardware heeft om zelf te rijden kan je mogelijk voor een rit of voor een maand ook een abonnement nemen op de software. Heb je een auto zonder deze hardware, dan moet je de auto verkopen!
Naast dat het van dichtbij meemaken van deze innovatie, is misschien wel het meest belangrijke element van het argument Autonoom Rijden dat de mogelijkheid tot Full Self Driving (FSD) een enorm effect gaat hebben op de afschrijving. Zeker als je de auto privé koopt mogelijk een enorm onderscheidend voordeel! Hier is een blog te vinden met motivatie die je kan helpen om full self driving wel of niet aan te schaffen.
Een beroemde uitspraak van Elon Musk uit 2019 is dat als over 2-3 jaar een auto koopt zonder de mogelijkheden van volledig zelfrijdende besturing, je feitelijk een paard koopt om je mobiliteitsbehoefte in te vullen. Koop je een Tesla dan heb je in ieder geval alle hardware aan boord en ben je toekomstproof! Dat heeft geen enkel ander merk!
Argument 4: Er is geen dealernetwerk en (nagenoeg) geen onderhoud
Als je een Tesla online bestelt, kun je deze ophalen in Tilburg of een andere locatie naar keuze. Bovendien heb je de mogelijkheid om de auto binnen 7 dagen terug te brengen, mits je voldoet aan de voorwaarden die op Tesla.com vermeld staan. Een groot voordeel van een Tesla is dat regulier onderhoud overbodig is. Mocht er toch service nodig zijn, dan wordt dit meestal afgehandeld door de mobiele service die bij je thuis of op het werk komt. Software-updates ontvang je draadloos. Alleen voor services die niet mobiel uitgevoerd kunnen worden, bezoek je een ServiceCentrum. Het unieke aan Tesla is dat er geen traditionele dealers zijn die verdienen aan het onderhoud van je voertuig. De Tesla-app op je telefoon is centraal in dit proces, niet een dealer. Dus niet bellen of spontaan langsgaan, maar alles melden via de app. Je krijgt via de app direct contact met een regionaal Service Center.
Hoewel Tesla's geen periodiek onderhoud vereisen, is het wel belangrijk om zelf de bandenspanning en ruitensproeiervloeistof in de gaten te houden. Ook kun je zelf het interieur luchtfilter vervangen. Dankzij het one-pedal-drive systeem slijten de remblokken en schijven nauwelijks, en pas na een aanzienlijke afstand zou vervanging nodig kunnen zijn. Slechts eens in de vier jaar moet de vloeistof in het batterijpakket en de remvloeistof gecontroleerd en eventueel vervangen worden. Mocht er onverhoopt iets stuk gaan of service nodig hebben, dan word je via een melding op het scherm geïnformeerd. Voor hulp onderweg staat het mobile-service team klaar. Het kan voorkomen dat de serviceverlening door de snelle groei van Tesla soms vertraging oploopt door voorraadtekorten of beperkte telefonische bereikbaarheid. Laat je niet ontmoedigen door de enkele gevallen van tegenvallende service die media-aandacht krijgen. Voor de meeste eigenaren geldt: de beste service is geen service, en dat is precies wat Tesla nastreeft.
Als je een Tesla online bestelt, kun je deze ophalen in Tilburg of een andere locatie naar keuze. Bovendien heb je de mogelijkheid om de auto binnen 7 dagen terug te brengen, mits je voldoet aan de voorwaarden die op Tesla.com vermeld staan. Een groot voordeel van een Tesla is dat regulier onderhoud overbodig is. Mocht er toch service nodig zijn, dan wordt dit meestal afgehandeld door de mobiele service die bij je thuis of op het werk komt. Software-updates ontvang je draadloos. Alleen voor services die niet mobiel uitgevoerd kunnen worden, bezoek je een ServiceCentrum. Het unieke aan Tesla is dat er geen traditionele dealers zijn die verdienen aan het onderhoud van je voertuig. De Tesla-app op je telefoon is centraal in dit proces, niet een dealer. Dus niet bellen of spontaan langsgaan, maar alles melden via de app. Je krijgt via de app direct contact met een regionaal Service Center.
Hoewel Tesla's geen periodiek onderhoud vereisen, is het wel belangrijk om zelf de bandenspanning en ruitensproeiervloeistof in de gaten te houden. Ook kun je zelf het interieur luchtfilter vervangen. Dankzij het one-pedal-drive systeem slijten de remblokken en schijven nauwelijks, en pas na een aanzienlijke afstand zou vervanging nodig kunnen zijn. Slechts eens in de vier jaar moet de vloeistof in het batterijpakket en de remvloeistof gecontroleerd en eventueel vervangen worden. Mocht er onverhoopt iets stuk gaan of service nodig hebben, dan word je via een melding op het scherm geïnformeerd. Voor hulp onderweg staat het mobile-service team klaar. Het kan voorkomen dat de serviceverlening door de snelle groei van Tesla soms vertraging oploopt door voorraadtekorten of beperkte telefonische bereikbaarheid. Laat je niet ontmoedigen door de enkele gevallen van tegenvallende service die media-aandacht krijgen. Voor de meeste eigenaren geldt: de beste service is geen service, en dat is precies wat Tesla nastreeft.
Wil je kennismaken met Tesla kan je twee dingen doen. Naar een Service Center gaan of een andere Tesla-rijder opzoeken. Een goede plaats om veel verschillende tesla's te zien en eigenaren aan te spreken zijn de Superchargers. Deze vind je door heel Nederland (zie punt 5.). De meeste Tesla-eigenaren zullen het leuk vinden om over de auto te praten en eventueel een ritje te maken. Ook online is veel informatie vinden.
Argument 5: Een eigen netwerk van Superchargers
Tesla beschikt over een eigen netwerk van snelladers. Het netwerk is Europees dekkend. Je kan met elke Tesla overal in Europa komen. Tesla in het enige merk dat een eigen netwerk heeft in die omvang. Ook hier is de hardware (snellader) volledig geïntegreerd in de software van de auto. Dus geen pasjes en aanmeldingen. Het SuC-netwerk is geïntegreerd in je navigatie-systeem. Dus als laden noodzakelijk is, wordt de laadstop meegenomen in je route en wordt de batterij op ideale temperatuur gebracht om snel te kunnen laden.
Tesla beschikt over een eigen netwerk van snelladers. Het netwerk is Europees dekkend. Je kan met elke Tesla overal in Europa komen. Tesla in het enige merk dat een eigen netwerk heeft in die omvang. Ook hier is de hardware (snellader) volledig geïntegreerd in de software van de auto. Dus geen pasjes en aanmeldingen. Het SuC-netwerk is geïntegreerd in je navigatie-systeem. Dus als laden noodzakelijk is, wordt de laadstop meegenomen in je route en wordt de batterij op ideale temperatuur gebracht om snel te kunnen laden.
Sinds begin 2022 is het SuC-netwerk in Nederland ook opengesteld voor andere BEV's. Ze kunnen dan ook gebruik maken van het uitgebreide netwerk. Ze moeten wel een abonnement afsluiten willen ze tegen lage kosten laden en in de app enkele handelingen doen voordat het laden begint. Uiteraard is er geen software integratie met de navigatie en het voorbereiden van de batterij. Ook is de prijs per kW hoger voor niet Tesla's. Niet alle laadpunten zijn altijd ook door anderen te gebruiken. Tesla zal er voor zorgen dat voor Tesla-rijders de beleving subliem is en blijft.
Tesla heeft veel SuC's op knooppunten langs de belangrijkste routes. Ze liggen bij hotels op strategische plaatsen (vaak v/d Valk). Als je thuis of op de zaak kunt laden, zal je een SuC niet heel vaak nodig hebben. Alleen bij langere ritten. De auto zal de batterij op ideale laadtemperatuur brengen als je op weg bent naar de SuC (via de navigatie). De batterij temperatuur en de state of charge bij aankomst is bepalend voor de snelheid van het laden. In een RWD tot 170 kW en een LR tot 250 kW.
Van 10% naar 80% duurt bij een RWD en bij een V3 lader circa 20 minuten als de omstandigheden ideaal zijn. Bij een LR iets langer omdat er ook meer kilowatts in moeten. De Model 3 en Model Y zijn uitgerust met een CCS-steker. Ook de Model S en X kan achteraf worden uitgerust met een CCS-adapter. De nieuwe modellen hebben standaard CCS. Mocht je het willen kan je naast de SuC van Tesla ook bij alle Ionity, Fastned en andere snelladers of openbare laadpalen altijd laden (mits je kan afrekenen met de juist kaart). Ook deze (snel)laders zijn opgenomen in je navigatie.
Van 10% naar 80% duurt bij een RWD en bij een V3 lader circa 20 minuten als de omstandigheden ideaal zijn. Bij een LR iets langer omdat er ook meer kilowatts in moeten. De Model 3 en Model Y zijn uitgerust met een CCS-steker. Ook de Model S en X kan achteraf worden uitgerust met een CCS-adapter. De nieuwe modellen hebben standaard CCS. Mocht je het willen kan je naast de SuC van Tesla ook bij alle Ionity, Fastned en andere snelladers of openbare laadpalen altijd laden (mits je kan afrekenen met de juist kaart). Ook deze (snel)laders zijn opgenomen in je navigatie.
Argument 6 Verticale integratie maakt het slim en simpel
Tesla onderscheidt zich in de auto-industrie door zijn verticale integratie, een strategie die zelfs verder gaat dan die van technologiegigant Apple. Dit betekent dat Tesla de volledige productie en ervaring van een Battery Electric Vehicle (BEV) in eigen beheer heeft, van de fabricage tot de eindgebruiker. Waar traditionele autofabrikanten vaak afhankelijk zijn van uitbesteding voor onderdelen en assemblage, heeft Tesla deze elementen in eigen huis gehouden. Deze traditionele fabrikanten staan nu voor de uitdaging om zich aan te passen aan een markt die steeds meer door software wordt gedomineerd. Tesla heeft hierin een voorsprong, niet alleen door de hardware maar vooral door de geavanceerde software die het hele ecosysteem van de auto aanstuurt. Van online bestellen en mobiele bediening tot autonome rijfuncties en over-the-air updates, Tesla integreert software in elk aspect van zijn voertuigen.
Vaak omschreven als een 'computer op wielen', verbetert een Tesla voortdurend door slimme software-updates, waardoor de auto met de tijd beter en slimmer wordt. Het gaat niet om de kleur van de stiksels, maar om de functionaliteit en de mogelijkheden die de software biedt. Een Tesla biedt een uitstekende rijervaring, of je nu zelf rijdt of gebruikmaakt van de zelfrijdende functies, en is vervaardigd met hoogwaardige (vegan) materialen en een premium uitstraling. Het minimalistische interieur, vrij van onnodige knoppen en wijzerplaten, wordt door velen gewaardeerd en draagt bij aan de unieke rijervaring. Tesla's benadering van autodesign en -productie is niet alleen innovatief, maar ook een voorbode van de toekomst van mobiliteit
Tesla onderscheidt zich in de auto-industrie door zijn verticale integratie, een strategie die zelfs verder gaat dan die van technologiegigant Apple. Dit betekent dat Tesla de volledige productie en ervaring van een Battery Electric Vehicle (BEV) in eigen beheer heeft, van de fabricage tot de eindgebruiker. Waar traditionele autofabrikanten vaak afhankelijk zijn van uitbesteding voor onderdelen en assemblage, heeft Tesla deze elementen in eigen huis gehouden. Deze traditionele fabrikanten staan nu voor de uitdaging om zich aan te passen aan een markt die steeds meer door software wordt gedomineerd. Tesla heeft hierin een voorsprong, niet alleen door de hardware maar vooral door de geavanceerde software die het hele ecosysteem van de auto aanstuurt. Van online bestellen en mobiele bediening tot autonome rijfuncties en over-the-air updates, Tesla integreert software in elk aspect van zijn voertuigen.
Vaak omschreven als een 'computer op wielen', verbetert een Tesla voortdurend door slimme software-updates, waardoor de auto met de tijd beter en slimmer wordt. Het gaat niet om de kleur van de stiksels, maar om de functionaliteit en de mogelijkheden die de software biedt. Een Tesla biedt een uitstekende rijervaring, of je nu zelf rijdt of gebruikmaakt van de zelfrijdende functies, en is vervaardigd met hoogwaardige (vegan) materialen en een premium uitstraling. Het minimalistische interieur, vrij van onnodige knoppen en wijzerplaten, wordt door velen gewaardeerd en draagt bij aan de unieke rijervaring. Tesla's benadering van autodesign en -productie is niet alleen innovatief, maar ook een voorbode van de toekomst van mobiliteit
Bij Tesla is het uitgangspunt: alle menselijke input is in principe een error! Het streven is om op weg naar volledig zelfrijdende auto's zoveel mogelijk menselijk handelen uit te schakelen. Of het nu de ruitenwissers zijn, het interieur klimaat of de rijrichting. De 2022 Model S/X en de vernieuwde Model 3 ziet of je vooruit of achteruit wilt gaan rijden. Je hoeft dit nagenoeg niet meer zelf in te schakelen. Er zitten zelfs geen bedieningshendels meer achter het stuur bij de S/X/3. Moet je wel zelf iets bedienen dat ga je de eenvoud van het bedienen van de software enorm waarderen. Alles werkt zeer intuïtief. Alles op de goede plaats, reageert bijzonder snel en een kraakhelder beeld. Ook spraakcommando's zijn mogelijk Je zegt "gewoon" wat je wilt... radio harder, dashboardkastje open, stoelverwarming aan, ed.