laatste update: 17 augustus 2024
De mooiste quote die ik hoorde over de manier van afleveren van Tesla: "Een bloemetje is leuk, maar geeft mij eerder het gevoel dat ik te veel heb betaald. Ik kom hier niet voor persoonlijk contact, maar om een auto te halen!" (AD.nl)
Aflevering voorbereiden |
Afhalen in Tilburg |
Zoals in het hele leven geldt ook bij Tesla: geduld is een schone zaak. Tijdens het bestellen zie je een verwachte leveringsdatum. Het is dus belangrijk om rustig af te wachten tot je auto binnen de aangegeven periode geleverd wordt. De wachttijden zijn over het algemeen kort en vaak binnen hetzelfde kwartaal.
Is je auto via een leasemaatschappij besteld, dan geeft de leasemaatschappij je e-mailadres door aan Tesla. Je krijgt op enig moment (tot drie weken) een bericht dat je Tesla-account is aangemaakt en dat je een wachtwoord moet aanmaken. Je ziet dan je bestelde Tesla in je account! Tesla bouwt niet op bestelling. De vraag naar Tesla's is groter dan de huidige productiecapaciteit. Daarom zijn er maar een beperkt aantal opties af fabriek. Het voordeel voor de consument is dat bijna alles standaard aanwezig is, dus geen instapmodellen! Er komen zowel vanuit Shanghai (Model 3) als uit Fremont (Model S/X) een aantal schepen met verschillende versies, kleuren en uitvoeringen richting Europa. Klik hier voor meer info over de schepen op weg naar Zeebrugge. Giga Berlijn produceert voorlopig alleen de Model Y. Deze komen per vrachtwagen (en per spoor) richting de afleveringscentra. Tijdens het transport (nog voordat het schip de haven binnenloopt) wordt de auto van een VIN-nummer voorzien en gekoppeld aan een bestelling. Zodra dit proces is voltooid, zie je het VIN-nummer in je account. Je voorkeur voor communicatie geef je aan in je account. Geavanceerde software maakt een (voor Tesla) optimale match tussen onder andere productie, logistiek, land en de geplaatste bestellingen. Op basis hiervan krijg je in de app een verwachte leveringsperiode te zien. Het kan voorkomen dat de eerder aangegeven leveringsperiode verschuift. Het is goed om hiermee rekening te houden en je er vooral niet aan te ergeren, want je kunt het toch niet beïnvloeden. Je hoeft hierover ook niet te bellen met Tesla. De medewerkers in het servicecenter hebben geen extra informatie over de levering. Ze zien dezelfde gegevens als de consument: de datum van bestelling en de verwachte leveringsdatum. Ze kunnen dat niet beïnvloeden! Zodra een auto aan je bestelling is gekoppeld, zie je een VIN-nummer verschijnen in de app. Tevens ontvang je dan de eindfactuur in je account. Het resterende bedrag mag je dan overmaken naar Tesla (vaak zeven dagen voor levering). Een paar dagen later ontvang je een SMS met de mededeling dat de aflevering gepland kan worden. Meestal krijg je een datum/tijdstip toegewezen, of ze bellen je (afhankelijk van je communicatievoorkeur). Een paar dagen voor de daadwerkelijke levering neemt Tesla telefonisch contact met je op om alles door te nemen. Je krijgt dan je kenteken en de meldcode. Hiermee kun je de verzekering regelen. Standaard haal je de auto zelf op bij een aflevercenter, voor Nederland is dat vaak in Tilburg. Maar een aflevering in Groningen of elders is (soms) ook mogelijk. Een andere optie is om de auto thuis te laten afleveren. Dit is wel erg luxe en brengt extra kosten met zich mee. |
Eindelijk is het zover: je kunt je auto komen ophalen! Het ziet er netjes verzorgd uit daar in Tilburg. Overal waar je kijkt, staan Tesla's! Wanneer je het gebouw binnenkomt, is er een balie waar je ID gecontroleerd wordt en waar je tekent voor het in ontvangst nemen van je auto. Je kunt plaatsnemen in de loungeruimte. Het is allemaal strak wit, met leuke zitplaatsen en natuurlijk staat er koffie klaar. Quotes van Elon sieren de muur. Door de glazen wand kun je de afleverhal in kijken. Op de foto hierboven zie je rechts onderin de plaats waar de af te leveren Tesla's klaarstaan. Daarachter zie je een geautomatiseerd proces om de Tesla's afleveringsklaar te maken.
Je wordt opgehaald door een delivery-specialist. Het kan zijn dat je Tesla al op je staat te wachten op een parkeerplaats. Je wordt daar dan netjes naartoe gebracht. Samen loop je om je auto heen om deze te inspecteren. Je controleert samen of alles aanwezig is, zoals de laadkabels e.d. Vervolgens stap je in, en je wordt geholpen met het koppelen van je telefoon. Op dat moment krijgt de app op je telefoon ook zijn volledige functionaliteit. Je kunt veel vanuit de app bedienen. Via het scherm in de auto geef je je auto ook een naam. Het is wel grappig om een pushbericht te krijgen met de naam van je auto. Volgens mij is "Tess" de meest gebruikte naam! Het kan ook zijn dat je alleen naar je auto mag gaan en zelf de inspectie uitvoert en je telefoon aan de auto koppelt. Je kunt later altijd nog je vragen stellen aan de delivery-specialist. Heb je geen vragen meer, dan teken je voor ontvangst en rijd je zelf de auto naar buiten! Slagboom open, en de wijde wereld in! Verwacht geen bloemen, auto onder een doek en dergelijke. Gewoon zakelijk en snel de auto in ontvangst nemen. De voorbereiding doe je zelf thuis, door de tutorials te bekijken met de basisfunctionaliteiten. 150 km gratis Supercharging
Als gevolg van nieuw beleid mogen BEV's alleen nog vervoerd worden met een maximale 50% batterijlading. Dit kan betekenen dat de laadtoestand van de batterij bij de aflevering lager is dan voor Tesla gebruikelijk is. Als het kan, hangt de auto aan de lader bij het Delevery Center. Maar als dit niet het geval is, krijg je een auto mee met minder dan 50% state of charge (SoC). Ter compensatie van dit ongemak krijgt je 150 km gratis Supercharging. Na de aflevering dus direct richting de SuC in Tilburg of Oosterhout om te laden. Inpluggen en klaar! InspectieZie je iets wat niet klopt na de aflevering, direct in de Tesla-app onder Service je probleem melden, inclusief foto's. Binnen 150 kilometer is wel het advies om een mogelijk afleveringsissues zoals een lakbeschadiging te melden. Direct doen dus!! Er gaan nogal wat wilde verhalen over de kwaliteit van de afleveringsinspectie door Tesla. Soms missen er accessoires of zitten er kleine beschadigen in de lak of in het interieur. Zeker tegen het einde van een kwartaal is het mega-druk met afleveringen. Ondanks dat het er zo veel zijn betreft het aandeel waar iets fout gaat gelukkig maar een kleine minderheid van de nieuwe troste eigenaren. Onderstaand een link naar afleveringschecklist die je door kunt nemen.
Je kan jezelf voorbereiden met de online tutorials in de Tesla app en website. Hieronder een checklist en een verkorte handleiding. Zie ook hier voor specifieke checklisten voor de Model 3 Refresh of Model Y.
|
De verhalen over de service!
Je hoort en leest wel eens verhalen, zeker op social media, over de slechte telefonische bereikbaarheid van Tesla of een serviceniveau dat niet past bij een premium merk. Dit is natuurlijk redelijk subjectief. Soms sta je inderdaad wat langer in de wachtrij. Dat komt deels door onszelf: we bellen ons suf om te horen of er al een leveringsdatum is! Maar de bereikbaarheidsproblemen werden grotendeels veroorzaakt doordat Tesla in 2019-2020 nog niet op sterkte was, passend bij de omvang van het merk. Het aantal eigenaren groeide in die periode enorm snel. Ze hebben duidelijk veel energie gestoken in het verbeteren van de kwaliteit en bereikbaarheid van de service.
Tesla wil zoveel mogelijk service verplaatsen naar mobiele oplossingen. Als je eenmaal je Tesla hebt, kun je via de Tesla-app op maat service aanvragen. Met een paar klikken geef je aan wat het probleem is. Hierop wordt snel en adequaat gereageerd. Sinds begin 2019 is ook in Nederland de Mobiele Service actief. Tesla komt dan thuis voor de service aan je auto. Mits dat in jou regio beschikbaar is. Maar Tesla is ook begonnen met het uitrollen van Smart Alerts. Smart Alerts geeft door middel van een melding op je scherm in de auto aan wat je auto nodig heeft. Deze functie kan je helpen bij een eenvoudige oplossing of je in contact brengen met het serviceteam.
Wereldwijd is Tesla volop bezig om een dekkend netwerk te realiseren voor het uitleveren van onderdelen. Zeker in de beginperiode van de Model 3 waren onderdelen schaars. Dus als je schade hebt of er is iets stuk, is het helaas mogelijk dat het onderdeel nog niet op voorraad is en je dus best lang moet wachten. Dit is natuurlijk een kwestie van tijd voordat ze dit probleem onder controle hebben.
Misschien kijk ik wat door een gekleurde bril, maar als het gaat werken zoals ze bedoelen, is het briljant: een onderhoudsarme auto, over-the-air updates, diagnoses op afstand en mobiele service. Via Smart Alerts krijg je tijdig een melding als er problemen zijn of te verwachten zijn. Kun je deze niet zelf oplossen met een zachte of harde reboot of inspectie, dan plan je een afspraak via de app. Is het probleem niet op te lossen door een diagnose op afstand en/of een software-update, dan komt de mobiele service naar je toe. Zodra autonoom rijden is toegestaan, kan je Tesla natuurlijk zelf naar het servicecenter rijden!
Tesla wil zoveel mogelijk service verplaatsen naar mobiele oplossingen. Als je eenmaal je Tesla hebt, kun je via de Tesla-app op maat service aanvragen. Met een paar klikken geef je aan wat het probleem is. Hierop wordt snel en adequaat gereageerd. Sinds begin 2019 is ook in Nederland de Mobiele Service actief. Tesla komt dan thuis voor de service aan je auto. Mits dat in jou regio beschikbaar is. Maar Tesla is ook begonnen met het uitrollen van Smart Alerts. Smart Alerts geeft door middel van een melding op je scherm in de auto aan wat je auto nodig heeft. Deze functie kan je helpen bij een eenvoudige oplossing of je in contact brengen met het serviceteam.
Wereldwijd is Tesla volop bezig om een dekkend netwerk te realiseren voor het uitleveren van onderdelen. Zeker in de beginperiode van de Model 3 waren onderdelen schaars. Dus als je schade hebt of er is iets stuk, is het helaas mogelijk dat het onderdeel nog niet op voorraad is en je dus best lang moet wachten. Dit is natuurlijk een kwestie van tijd voordat ze dit probleem onder controle hebben.
Misschien kijk ik wat door een gekleurde bril, maar als het gaat werken zoals ze bedoelen, is het briljant: een onderhoudsarme auto, over-the-air updates, diagnoses op afstand en mobiele service. Via Smart Alerts krijg je tijdig een melding als er problemen zijn of te verwachten zijn. Kun je deze niet zelf oplossen met een zachte of harde reboot of inspectie, dan plan je een afspraak via de app. Is het probleem niet op te lossen door een diagnose op afstand en/of een software-update, dan komt de mobiele service naar je toe. Zodra autonoom rijden is toegestaan, kan je Tesla natuurlijk zelf naar het servicecenter rijden!