Laatste update: 06 augustus 2023
Het verzekeren van een Tesla is (nog) niet veel anders dan een andere auto in een vergelijkbare prijsklasse. Het wordt pas anders als Tesla zijn eigen verzekering, met een premie gebaseerd op een Safety Score, ook in Europa gaat introduceren. Tot die tijd werkt Tesla samen met verzekeringsmaatschappijen onder naam "insuremyTesla" en bieden hiermee een prima polis. Maar er zijn ook andere maatschappijen voor het verzekeren je Tesla. Wel even opletten of ze de veiligheidsmaatregelen van Tesla tegen diefstal voldoende vinden of dat verplicht bent om een zogenaamde LoJack systeem aan te schaffen.
Tesla Insurance
Een belangrijk aspect met betrekking tot het autonoom rijden in de toekomst is het juridisch regelen van de aansprakelijkheid. De aansprakelijkheid bij het volledig autonoom rijden en met een inzet als robotaxi ligt dan bij Tesla. De eigenaar van de auto hoeft immers de auto niet zelf te besturen of sterker nog, er helemaal niet in de te zitten. Een ander belangrijk aspect is dat door FSD en de andere veiligheidsvoorzieningen de kans op een botsing veroorzaakt door een Tesla zeer gering is. Ik heb een aparte blog geschreven over de veiligheidsvoorzieningen in een Model 3. Tesla heeft inmiddels in de VS Tesla Insurance gepresenteerd in de VS en kan op deze manier data verzamelen voor het FSD-tijdperk. De premie wordt gebaseerd op het werkelijk rijgedrag (safety score) en niet op basis van statische gegevens. Meer informatie is hier te vinden. Of en wanneer Tesla Insurance wereldwijd beschikbaar komt, is de vraag.
Een belangrijk aspect met betrekking tot het autonoom rijden in de toekomst is het juridisch regelen van de aansprakelijkheid. De aansprakelijkheid bij het volledig autonoom rijden en met een inzet als robotaxi ligt dan bij Tesla. De eigenaar van de auto hoeft immers de auto niet zelf te besturen of sterker nog, er helemaal niet in de te zitten. Een ander belangrijk aspect is dat door FSD en de andere veiligheidsvoorzieningen de kans op een botsing veroorzaakt door een Tesla zeer gering is. Ik heb een aparte blog geschreven over de veiligheidsvoorzieningen in een Model 3. Tesla heeft inmiddels in de VS Tesla Insurance gepresenteerd in de VS en kan op deze manier data verzamelen voor het FSD-tijdperk. De premie wordt gebaseerd op het werkelijk rijgedrag (safety score) en niet op basis van statische gegevens. Meer informatie is hier te vinden. Of en wanneer Tesla Insurance wereldwijd beschikbaar komt, is de vraag.
Een Tesla heeft veel glas. Zorg voor een polis met goede voorwaarden ingeval van een glasschade en kijk naar het eigen risico.
Mijn verzekering
De verzekering voor een Tesla wijkt niet af van andere auto's met dezelfde catalogus waarde. Wat wel nog een "probleem" is, is dat het Tesla Security Packages bij een aantal verzekeringsmaatschappijen niet bekend is. Ze geven aan dat je een SCM gekeurd alarm moet laten installeren. In mijn optiek echt onzin! Tesla heeft Sentry en is via GPS te tracken. Bovendien kan je een Tesla voorzien van een pincode vooraleer je hem kunt starten (ipv een startblokkering).
De actieve veiligheidsvoorzieningen zullen ook gaan zorgen voor minder ongelukken. Alleen deze data zijn er nog niet of voor de maatschappijen nog niet duidelijk genoeg. Tesla brengt een aantal keren per jaar een veiligheidsrapport uit om zo aan te tonen dat het rijden met autopilot of FSD aantoonbaar leidt tot minder ongelukken.
Ik heb mijn Model 3 ondergebracht bij Insuremytesla.nl. Ik wilde absoluut geen apart alarmsysteem laten installeren. Helaas vroeg mijn vorige verzekeraar dit wel. Ook op social media lees ik vaker dat men hiermee geconfronteerd wordt. Let dus goed op de kleine lettertjes (aanvullende voorwaarden)! Nu heb ik in mijn ogen een prima verzekering, volledig afgestemd op de voorzieningen en mogelijkheden van de Model 3. Met 2 jaar nieuwwaarde regeling en een flexibel aan te passen eigen risico. Maar ja, pas als je schade hebt gehad kan je pas een oordeel hebben over de tevredenheid van de afwikkeling en de financiële consequenties. Hopelijk hoef ik deze ervaring nooit met jullie hier te delen!
De verzekering voor een Tesla wijkt niet af van andere auto's met dezelfde catalogus waarde. Wat wel nog een "probleem" is, is dat het Tesla Security Packages bij een aantal verzekeringsmaatschappijen niet bekend is. Ze geven aan dat je een SCM gekeurd alarm moet laten installeren. In mijn optiek echt onzin! Tesla heeft Sentry en is via GPS te tracken. Bovendien kan je een Tesla voorzien van een pincode vooraleer je hem kunt starten (ipv een startblokkering).
De actieve veiligheidsvoorzieningen zullen ook gaan zorgen voor minder ongelukken. Alleen deze data zijn er nog niet of voor de maatschappijen nog niet duidelijk genoeg. Tesla brengt een aantal keren per jaar een veiligheidsrapport uit om zo aan te tonen dat het rijden met autopilot of FSD aantoonbaar leidt tot minder ongelukken.
Ik heb mijn Model 3 ondergebracht bij Insuremytesla.nl. Ik wilde absoluut geen apart alarmsysteem laten installeren. Helaas vroeg mijn vorige verzekeraar dit wel. Ook op social media lees ik vaker dat men hiermee geconfronteerd wordt. Let dus goed op de kleine lettertjes (aanvullende voorwaarden)! Nu heb ik in mijn ogen een prima verzekering, volledig afgestemd op de voorzieningen en mogelijkheden van de Model 3. Met 2 jaar nieuwwaarde regeling en een flexibel aan te passen eigen risico. Maar ja, pas als je schade hebt gehad kan je pas een oordeel hebben over de tevredenheid van de afwikkeling en de financiële consequenties. Hopelijk hoef ik deze ervaring nooit met jullie hier te delen!
Hulp onderweg
Tesla Hulp onderweg levert 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onmiddellijke pechhulp. De eerste vier jaren is dit inbegrepen. Meer informatie is hier te vinden.
Tesla Hulp onderweg levert 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onmiddellijke pechhulp. De eerste vier jaren is dit inbegrepen. Meer informatie is hier te vinden.
De overheid stimuleert op verschillende manieren het rijden in een BEV (battery Electric Vehicle). De voornaamste is de ontheffing voor de motorrijtuigenbelasting. Voor sommige modellen is er een eenmalige subsidie beschikbaar en allen BEV's zijn vrijgesteld van BPM. Voor de lease-rijders is een lagere bijtelling.
Wegenbelasting vrij
Een van de 4 factoren die bepalen of en hoeveel wegenbelasting je moet betalen is de CO2 uitstoot. Is deze 0, dan betaal je geen motorrijtuigenbelasting. Dus voor een volledig elektrische auto als Tesla betaal je deze belasting niet. Dit geldt nog voor 2023 en 2024. Vanaf 2025 gaat deze regeling veranderen. Hoe het dan precies uit gaat zien is nog niet bekend. Laat je nu nog niet gek maken over berichten in de bladen. Alles kan, maar ik ga er toch niet vanuit dat een BEV vanwege zijn hogere gewicht straks meer gaat betalen dan een vergelijkbaar formaat benzine auto. Er zijn zeker nagedacht worden over een systeem waarbij het elektrisch rijden gestimuleerd wordt boven andere verbrandingsmotoren.
Een van de 4 factoren die bepalen of en hoeveel wegenbelasting je moet betalen is de CO2 uitstoot. Is deze 0, dan betaal je geen motorrijtuigenbelasting. Dus voor een volledig elektrische auto als Tesla betaal je deze belasting niet. Dit geldt nog voor 2023 en 2024. Vanaf 2025 gaat deze regeling veranderen. Hoe het dan precies uit gaat zien is nog niet bekend. Laat je nu nog niet gek maken over berichten in de bladen. Alles kan, maar ik ga er toch niet vanuit dat een BEV vanwege zijn hogere gewicht straks meer gaat betalen dan een vergelijkbaar formaat benzine auto. Er zijn zeker nagedacht worden over een systeem waarbij het elektrisch rijden gestimuleerd wordt boven andere verbrandingsmotoren.
Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP)
Met deze regeling stimuleert de overheid het kopen of privé leasen van een een elektrische auto. Er gelden strikte regels voor zowel nieuwe als gebruikte auto's. Kijk hier voor meer informatie. Het gaat over auto's met een catalogus waarde van € 45.000 of lager. Bij Tesla komt de Model 3 RWD in aanmerking!
Met deze regeling stimuleert de overheid het kopen of privé leasen van een een elektrische auto. Er gelden strikte regels voor zowel nieuwe als gebruikte auto's. Kijk hier voor meer informatie. Het gaat over auto's met een catalogus waarde van € 45.000 of lager. Bij Tesla komt de Model 3 RWD in aanmerking!
BPM-vrijstelling
In het huidige BPM-systeem betaal je per gram uitgestoten CO2, waarbij de eerste grammen het goedkoopst zijn. Bij hogere CO2-uitstoot kan het tarief per gram flink oplopen. Voor fossiele brandstof auto’s is er nog een vaste voet. Plug-in hybrides (PHEV’s) kennen een andere tarieven structuur en hebben geen vaste voet. Elektrische voertuigen stoten geen CO2 uit dus daar hoeft geen BPM voor betaald te worden.
In het huidige BPM-systeem betaal je per gram uitgestoten CO2, waarbij de eerste grammen het goedkoopst zijn. Bij hogere CO2-uitstoot kan het tarief per gram flink oplopen. Voor fossiele brandstof auto’s is er nog een vaste voet. Plug-in hybrides (PHEV’s) kennen een andere tarieven structuur en hebben geen vaste voet. Elektrische voertuigen stoten geen CO2 uit dus daar hoeft geen BPM voor betaald te worden.