laatste update: 15 november 2023
Volledig passend bij de missie van Tesla is dat er uiteindelijk een betaalbare volledig elektrisch auto geproduceerd gaat worden. Over dit model wordt al jaren gespeculeerd aangezien een betaalbare auto voor de massa het ultieme doel is van Tesla als autobouwer (Masterplan I). Hij wordt vaak de $25.000-Tesla genoemd. In november van 2023 bezocht Elon Musk Giga Berlijn en kondigde hij aan dat deze compacte Tesla ook in Giga Berlijn gebouwd gaat worden. Op deze pagina alles wat we weten over deze nieuwe Tesla. Op weg naar naar een marktintroductie ergens in 2025. Tenminste dat is de verwachting.
Laatste nieuws
- 03/11/23 Elon Musk bezoekt Giga Berlijn en kondigde aan dat deze compacte Tesla ook in Giga Berlijn gebouwd gaat worden
- 17/09/23 In de Elon Musk's biografie staat een foto genomen tijdens het creatieve proces om te komen tot een design voor de compact Tesla.
- 01/03/23 Tijdens Investor Day 2023 presenteert Tesla hoe ze het next-generatie voertuig (de Compact Tesla) via een revolutionair unboxed bouwproces gaan produceren
Giga Berlijn gaat compacte Tesla bouwen
Tesla is in Giga Texas begonnen met de bouw van de revolutionaire productietechnologie (zie hieronder) voor de compact Tesla. Auto design en engineering zitten hier dicht bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat vanaf het ontwerp van de auto rekening gehouden wordt met de uiteindelijke massaproductie. Alles moet zo efficiënt mogelijk, om uiteindelijk aan de doelstellingen te voldoen: $25.000 auto, met een gezonde marge. Daarbovenop komt nog de marge voor de verkoop van de FSD-software. Als ze in Texas hebben uitgedacht hoe ze dit qua productie voor elkaar krijgen, kunnen ze het kopiëren naar Giga Mexico en Giga Berlijn. Want dit zijn de twee productielocaties die nu officieel bekend zijn gemaakt. Uiteraard is het logisch om ook in Giga Shanghai te gaan produceren. De geruchten gaan dat binnenkort ook India toegevoegd kan gaan worden als toekomstige productielocatie.
Tesla is in Giga Texas begonnen met de bouw van de revolutionaire productietechnologie (zie hieronder) voor de compact Tesla. Auto design en engineering zitten hier dicht bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat vanaf het ontwerp van de auto rekening gehouden wordt met de uiteindelijke massaproductie. Alles moet zo efficiënt mogelijk, om uiteindelijk aan de doelstellingen te voldoen: $25.000 auto, met een gezonde marge. Daarbovenop komt nog de marge voor de verkoop van de FSD-software. Als ze in Texas hebben uitgedacht hoe ze dit qua productie voor elkaar krijgen, kunnen ze het kopiëren naar Giga Mexico en Giga Berlijn. Want dit zijn de twee productielocaties die nu officieel bekend zijn gemaakt. Uiteraard is het logisch om ook in Giga Shanghai te gaan produceren. De geruchten gaan dat binnenkort ook India toegevoegd kan gaan worden als toekomstige productielocatie.
De modelnaam
Tesla heeft nog geen officiële naam voor het compacte model gecommuniceerd. Hij wordt door Elon de "$25.000/€25.000-auto" genoemd. Andere noemen hem de Model 2, de Model A, de compacte Tesla of de kleine Tesla. Maakt ook allemaal niet zoveel uit hoe hij nu genoemd wordt of straks officieel gaat heten. Op Cybertruck staat niet eens meer een Tesla-logo.
Tesla heeft nog geen officiële naam voor het compacte model gecommuniceerd. Hij wordt door Elon de "$25.000/€25.000-auto" genoemd. Andere noemen hem de Model 2, de Model A, de compacte Tesla of de kleine Tesla. Maakt ook allemaal niet zoveel uit hoe hij nu genoemd wordt of straks officieel gaat heten. Op Cybertruck staat niet eens meer een Tesla-logo.
Het ontwerp
Ook qua ontwerp is er niets bekend. Compact en revolutionaire gebouwd (zie hierna). Maar voor de rest is het allemaal speculatie. Op internet zijn natuurlijk vele afbeeldingen te vinden van hoe zo'n model er uit zou kunnen zien. In de lijn met de Model Y, maar dan een paar maten kleiner. Of in de lijn met Cybertruck. Of wordt het totaal iets anders? Op deze pagina staan een aantal voorbeelden.
Ook qua ontwerp is er niets bekend. Compact en revolutionaire gebouwd (zie hierna). Maar voor de rest is het allemaal speculatie. Op internet zijn natuurlijk vele afbeeldingen te vinden van hoe zo'n model er uit zou kunnen zien. In de lijn met de Model Y, maar dan een paar maten kleiner. Of in de lijn met Cybertruck. Of wordt het totaal iets anders? Op deze pagina staan een aantal voorbeelden.
Wat kunnen verwachten?
De compacte Tesla zal gebouwd worden met een bepaalde toepassing in gedachten. Voor de hand ligt een gebruik in een stedelijk gebied, volledig autonoom opererend. Voor woon-werk verkeer over kortere afstand in druk verkeer. Niet meer dan 50 kilometer gemiddeld per dag. Vaak met 1 of 2 personen aan boord. Boodschappen moeten uiteraard ook mee kunnen. Geen achterbank. Een relatief lichte auto en zeer efficiënt. Een 35 kW 4680 batterij zou voldoende moeten zijn voor 350 kilometers. Geen overdreven luxe aan boord. Minimalistisch, vegan, comfortabel en veilig. Centraal display. Geen fysieke knoppen of bedieningshendels. Moet met en zonder stuur/pedalen geproduceerd kunnen worden. Uiteraard uitgerust met alle hardware voor volledig zelfstandige besturing. Geen onderhoud nodig. Batterij en aandrijflijn gemaakt voor meer dan 1.000.000 Miles. Bodypanelen van roestvrijstaal. Hierdoor geen spuitwerk en niet gevoelig voor krassen en deuken. Zeer lage kosten per kilometer gebruik. Kan naadloos integreren in het robotaxi netwerk.
De compacte Tesla zal gebouwd worden met een bepaalde toepassing in gedachten. Voor de hand ligt een gebruik in een stedelijk gebied, volledig autonoom opererend. Voor woon-werk verkeer over kortere afstand in druk verkeer. Niet meer dan 50 kilometer gemiddeld per dag. Vaak met 1 of 2 personen aan boord. Boodschappen moeten uiteraard ook mee kunnen. Geen achterbank. Een relatief lichte auto en zeer efficiënt. Een 35 kW 4680 batterij zou voldoende moeten zijn voor 350 kilometers. Geen overdreven luxe aan boord. Minimalistisch, vegan, comfortabel en veilig. Centraal display. Geen fysieke knoppen of bedieningshendels. Moet met en zonder stuur/pedalen geproduceerd kunnen worden. Uiteraard uitgerust met alle hardware voor volledig zelfstandige besturing. Geen onderhoud nodig. Batterij en aandrijflijn gemaakt voor meer dan 1.000.000 Miles. Bodypanelen van roestvrijstaal. Hierdoor geen spuitwerk en niet gevoelig voor krassen en deuken. Zeer lage kosten per kilometer gebruik. Kan naadloos integreren in het robotaxi netwerk.
Revolutionaire bouwmethode
Tijdens Investor Day 2023 liet Tesla zien hoe ze de compacte Tesla gaan bouwen. Niet meer op de traditionele productielijn, maar modulair. Het wordt "unboxing" genoemd. Door modulair te bouwen (zie illustratie hieronder) kunnen veel meer productiemedewerkers én Tesla Bots (Optimus) werken aan een module die vervolgens compleet afgemonteerd vastgeklikt wordt aan de andere modules.
Tot en met de Cybertruck productie heeft Tesla ervaring opgebouwd met nieuwe productietechnieken. Zoals de enorme gietstukken (giga-castings) van de voor- en achterkant en het structureel batterijpakket. Met name het batterijpakket bestaande uit de in huis ontwikkelde 4680 batterijen. Maar ook de switch naar een 48 volt architectuur voor interne bedrading maakt de auto lichter, goedkoper en minder storingsgevoelig. Of de compacte Tesla ook van roestvrij staal gemaakt wordt, is afwachten. Maar ik verwacht van wel. Alles is gedaan om de productiekosten te halveren ten opzichte van de huidige Model 3 of Model Y. Dat kan je alleen realiseren als er echt in massa geproduceerd wordt en ieder onderdeel geoptimaliseerd is voor lage productiekosten, efficiency en duurzaamheid.
Tijdens Investor Day 2023 liet Tesla zien hoe ze de compacte Tesla gaan bouwen. Niet meer op de traditionele productielijn, maar modulair. Het wordt "unboxing" genoemd. Door modulair te bouwen (zie illustratie hieronder) kunnen veel meer productiemedewerkers én Tesla Bots (Optimus) werken aan een module die vervolgens compleet afgemonteerd vastgeklikt wordt aan de andere modules.
Tot en met de Cybertruck productie heeft Tesla ervaring opgebouwd met nieuwe productietechnieken. Zoals de enorme gietstukken (giga-castings) van de voor- en achterkant en het structureel batterijpakket. Met name het batterijpakket bestaande uit de in huis ontwikkelde 4680 batterijen. Maar ook de switch naar een 48 volt architectuur voor interne bedrading maakt de auto lichter, goedkoper en minder storingsgevoelig. Of de compacte Tesla ook van roestvrij staal gemaakt wordt, is afwachten. Maar ik verwacht van wel. Alles is gedaan om de productiekosten te halveren ten opzichte van de huidige Model 3 of Model Y. Dat kan je alleen realiseren als er echt in massa geproduceerd wordt en ieder onderdeel geoptimaliseerd is voor lage productiekosten, efficiency en duurzaamheid.
Eén uitvoering?
Ik verwacht dat Tesla niet één uitvoering gaat maken van een compacte Tesla. Het worden verschillende uitvoeringen passend bij het doel waarvoor ze in het rototaxi-tijdperk ingezet gaan worden. Er komen ook versies die volledig gemaakt worden met het doel om alleen goederen te vervoeren. Of juist om meerdere mensen mee te nemen die er maar kort in zitten of zelfs blijven staan, bijvoorbeeld voor een toepassing in de tunnels van The Boring Company. Maar het grote volume aan compacte Tesla's is voor maximaal 2 personen met hun bagage/boodschappen.
Ik verwacht dat Tesla niet één uitvoering gaat maken van een compacte Tesla. Het worden verschillende uitvoeringen passend bij het doel waarvoor ze in het rototaxi-tijdperk ingezet gaan worden. Er komen ook versies die volledig gemaakt worden met het doel om alleen goederen te vervoeren. Of juist om meerdere mensen mee te nemen die er maar kort in zitten of zelfs blijven staan, bijvoorbeeld voor een toepassing in de tunnels van The Boring Company. Maar het grote volume aan compacte Tesla's is voor maximaal 2 personen met hun bagage/boodschappen.