laatste update: 6 april 2024
Volledig passend bij de missie van Tesla is dat er uiteindelijk een betaalbare volledig elektrisch auto geproduceerd gaat worden. Zonder stuur als robotaxi (Cybercap) en met stuur als compacte auto. Over dit model wordt al jaren gespeculeerd aangezien een betaalbare auto voor de massa het ultieme doel is van Tesla als autobouwer (Masterplan I). Hij wordt vaak de $25.000-Tesla genoemd. In november van 2023 bezocht Elon Musk Giga Berlijn en kondigde hij aan dat deze compacte Tesla ook in Giga Berlijn gebouwd gaat worden. Op deze pagina alles wat we weten over deze nieuwe Tesla. Op weg naar naar een lancering 8 augustus 2024 en een massaproductie in 2025.
Laatste nieuws
- 23/04/24: Er komen voor de voertuigen op het 3e gen platform, ook nog andere goedkopere Tesla's!
- 05/04/24: Op 8 augustus 2024 gaat Tesla de Robotaxi aan het publiek presenteren!
- 24/01/24 De compacte Tesla heeft intern de naam Project "Redwood" en zou vanaf juni 2025 in productie gaan
- 06/12/23 In een interview met Sandy Munro wordt door Elon bevestigd dat de eerste compacte Tesla in Ggia Austin geproduceerd gaat worden.
- 03/11/23 Elon Musk bezoekt Giga Berlijn en kondigde aan dat deze compacte Tesla ook in Giga Berlijn gebouwd gaat worden
- 17/09/23 In de Elon Musk's biografie staat een foto genomen tijdens het creatieve proces om te komen tot een design voor de compact Tesla.
- 01/03/23 Tijdens Investor Day 2023 presenteert Tesla hoe ze het next-generatie voertuig (de Compact Tesla) via een revolutionair unboxed bouwproces gaan produceren
Er wordt druk gespeculeerd over het ontwerp van de compacte Tesla. Mogelijk gaat het zelfs over meerdere varianten. Met én zonder stuur. Op deze pagina staan verschillende ontwerpen/renders van hoe zo'n compact voertuig er mogelijk uit zou kunnen gaan zien. Het is allemaal speculatie!
Giga Berlijn gaat compacte Tesla bouwen
Tesla is in Giga Texas begonnen met de bouw van de revolutionaire productietechnologie (zie hieronder) voor de compact Tesla. Auto design en engineering zitten hier dicht bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat vanaf het ontwerp van de auto rekening gehouden wordt met de uiteindelijke massaproductie. Tesla noemt dit "The machine that builds the machine". Alles moet zo efficiënt mogelijk, om uiteindelijk aan de doelstellingen te voldoen: $25.000 auto, met een gezonde marge. Daarbovenop komt nog de marge voor de verkoop van de FSD-software. Als ze in Texas hebben uitgedacht hoe ze dit qua productie voor elkaar krijgen, kunnen ze het kopiëren naar Giga Mexico en Giga Berlijn. Want dit zijn de twee productielocaties die nu officieel bekend zijn gemaakt. Uiteraard is het logisch om ook in Giga Shanghai te gaan produceren. De geruchten gaan dat in 2024 ook India toegevoegd kan gaan worden als toekomstige productielocatie.
Tesla is in Giga Texas begonnen met de bouw van de revolutionaire productietechnologie (zie hieronder) voor de compact Tesla. Auto design en engineering zitten hier dicht bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat vanaf het ontwerp van de auto rekening gehouden wordt met de uiteindelijke massaproductie. Tesla noemt dit "The machine that builds the machine". Alles moet zo efficiënt mogelijk, om uiteindelijk aan de doelstellingen te voldoen: $25.000 auto, met een gezonde marge. Daarbovenop komt nog de marge voor de verkoop van de FSD-software. Als ze in Texas hebben uitgedacht hoe ze dit qua productie voor elkaar krijgen, kunnen ze het kopiëren naar Giga Mexico en Giga Berlijn. Want dit zijn de twee productielocaties die nu officieel bekend zijn gemaakt. Uiteraard is het logisch om ook in Giga Shanghai te gaan produceren. De geruchten gaan dat in 2024 ook India toegevoegd kan gaan worden als toekomstige productielocatie.
De modelnaam
Tesla heeft nog geen officiële naam voor het compacte model gecommuniceerd. Hij wordt door Elon de "$25.000/€25.000-auto" genoemd. Andere noemen hem de Model 2, de Model A, de Model Q, de compacte Tesla of de kleine Tesla. Maakt ook allemaal niet zoveel uit hoe hij nu genoemd wordt of straks officieel gaat heten. Op Cybertruck staat niet eens meer een Tesla-logo. Het project heet intern "Redwood".
Tesla heeft nog geen officiële naam voor het compacte model gecommuniceerd. Hij wordt door Elon de "$25.000/€25.000-auto" genoemd. Andere noemen hem de Model 2, de Model A, de Model Q, de compacte Tesla of de kleine Tesla. Maakt ook allemaal niet zoveel uit hoe hij nu genoemd wordt of straks officieel gaat heten. Op Cybertruck staat niet eens meer een Tesla-logo. Het project heet intern "Redwood".
Het ontwerp
Ook qua ontwerp is er niets bekend. Compact en revolutionaire gebouwd (zie hierna). Maar voor de rest is het allemaal speculatie. Op internet zijn natuurlijk vele afbeeldingen te vinden van hoe zo'n model er uit zou kunnen zien. In de lijn met de Model Y, maar dan een paar maten kleiner. Of in de lijn met Cybertruck. Of wordt het totaal iets anders? Op deze pagina staan een aantal voorbeelden.
Ook qua ontwerp is er niets bekend. Compact en revolutionaire gebouwd (zie hierna). Maar voor de rest is het allemaal speculatie. Op internet zijn natuurlijk vele afbeeldingen te vinden van hoe zo'n model er uit zou kunnen zien. In de lijn met de Model Y, maar dan een paar maten kleiner. Of in de lijn met Cybertruck. Of wordt het totaal iets anders? Op deze pagina staan een aantal voorbeelden.
Wat kunnen verwachten?
Ik denk dat de compacte Tesla gebouwd zal worden met robotaxi-diensten in gedachten. Voor de hand ligt een gebruik in een stedelijk gebied, volledig autonoom opererend of met stuur als dat gewenst is. Voor woon-werk verkeer over kortere afstand in druk verkeer. Niet meer dan 50 kilometer gemiddeld per dag bij privé gebruik. Of als robotaxi voor dagelijks tientallen korte ritjes (max 15 minuten) in stedelijk gebied. Vaak met 1 of 2 personen aan boord. Boodschappen moeten uiteraard ook mee kunnen. Geen achterbank. Een relatief lichte auto en zeer efficiënt. Een structureel batterijpakket van 35 kWh met de 4680 batterijen zou voldoende moeten zijn voor 350 kilometers. Geen overdreven luxe aan boord. Minimalistisch ontwerp interieur, vegan ledere stoelen, comfortabel en veilig. De deuren openen zoals bij de Cybertruck. Groot centraal display en naadloos verbonden met de Tesla-app. Geen fysieke knoppen of bedieningshendels. Drive-by-wire voor de versie met stuur. Primair ontworpen als robotaxi, maar moet ook met stuur/pedalen geproduceerd kunnen worden. Uiteraard uitgerust met alle hardware voor volledig zelfstandige besturing. Geen onderhoud nodig. Batterij en aandrijflijn gemaakt voor meer dan 1.500.000 kilometer. Bodypanelen van roestvrijstaal in combinatie met gietstukken voor en achter. Geen spuitwerk nodig van de carrosserie en niet gevoelig voor krassen en deuken. Zeer lage kosten per kilometer gebruik. Naadloze integratie in een razendsnel groeiend robotaxi netwerk.
Ik denk dat de compacte Tesla gebouwd zal worden met robotaxi-diensten in gedachten. Voor de hand ligt een gebruik in een stedelijk gebied, volledig autonoom opererend of met stuur als dat gewenst is. Voor woon-werk verkeer over kortere afstand in druk verkeer. Niet meer dan 50 kilometer gemiddeld per dag bij privé gebruik. Of als robotaxi voor dagelijks tientallen korte ritjes (max 15 minuten) in stedelijk gebied. Vaak met 1 of 2 personen aan boord. Boodschappen moeten uiteraard ook mee kunnen. Geen achterbank. Een relatief lichte auto en zeer efficiënt. Een structureel batterijpakket van 35 kWh met de 4680 batterijen zou voldoende moeten zijn voor 350 kilometers. Geen overdreven luxe aan boord. Minimalistisch ontwerp interieur, vegan ledere stoelen, comfortabel en veilig. De deuren openen zoals bij de Cybertruck. Groot centraal display en naadloos verbonden met de Tesla-app. Geen fysieke knoppen of bedieningshendels. Drive-by-wire voor de versie met stuur. Primair ontworpen als robotaxi, maar moet ook met stuur/pedalen geproduceerd kunnen worden. Uiteraard uitgerust met alle hardware voor volledig zelfstandige besturing. Geen onderhoud nodig. Batterij en aandrijflijn gemaakt voor meer dan 1.500.000 kilometer. Bodypanelen van roestvrijstaal in combinatie met gietstukken voor en achter. Geen spuitwerk nodig van de carrosserie en niet gevoelig voor krassen en deuken. Zeer lage kosten per kilometer gebruik. Naadloze integratie in een razendsnel groeiend robotaxi netwerk.
Revolutionaire bouwmethode
Tijdens Investor Day 2023 liet Tesla zien hoe ze de compacte Tesla gaan bouwen. Niet meer op de traditionele productielijn, maar modulair. Het wordt "unboxing" genoemd. Door modulair te bouwen (zie illustratie hieronder) kunnen veel meer productiemedewerkers én Tesla Bots (Optimus) werken aan een module die vervolgens compleet afgemonteerd vastgeklikt wordt aan de andere modules. De inzet van Optimus in het productieproces draagt bij aan lage kosten en een hoge kwaliteit. Het wordt interessant om te zien hoe mens en machine gaan samenwerken. De volumes gaan naar ongekende hoogte!
Tijdens Investor Day 2023 liet Tesla zien hoe ze de compacte Tesla gaan bouwen. Niet meer op de traditionele productielijn, maar modulair. Het wordt "unboxing" genoemd. Door modulair te bouwen (zie illustratie hieronder) kunnen veel meer productiemedewerkers én Tesla Bots (Optimus) werken aan een module die vervolgens compleet afgemonteerd vastgeklikt wordt aan de andere modules. De inzet van Optimus in het productieproces draagt bij aan lage kosten en een hoge kwaliteit. Het wordt interessant om te zien hoe mens en machine gaan samenwerken. De volumes gaan naar ongekende hoogte!
Tot en met de Cybertruck productie heeft Tesla ervaring opgebouwd met nieuwe productietechnieken. Zoals de enorme gietstukken (giga-castings) van de voor- en achterkant en het structureel batterijpakket. Met name het batterijpakket bestaande uit de in huis ontwikkelde 4680 batterijen. Maar ook de switch naar een 48 volt architectuur voor interne ethernet-achtige bedrading maakt de auto lichter, goedkoper en minder storingsgevoelig. Voor het eerst steer-by-wire en een exoskeleton van staal. Of de compacte Tesla ook van roestvrij staal gemaakt wordt, is afwachten. Maar ik verwacht van wel. Alles is gedaan om de productiekosten te halveren ten opzichte van de huidige Model 3 of Model Y. Dat kan je alleen realiseren als er echt in massa geproduceerd wordt en ieder onderdeel geoptimaliseerd is voor lage productiekosten, efficiency en duurzaamheid.
Eén uitvoering?
Ik verwacht dat Tesla niet één uitvoering gaat maken van een compacte Tesla. Het worden verschillende uitvoeringen passend bij het doel waarvoor ze in het rototaxi-tijdperk ingezet gaan worden. Er komen ook versies die volledig gemaakt worden met het doel om alleen goederen te vervoeren. Of juist om meerdere mensen mee te nemen die er maar kort in zitten of zelfs blijven staan, bijvoorbeeld voor een toepassing in de tunnels van The Boring Company. Maar het grote volume aan compacte Tesla's is voor maximaal 2 personen met hun bagage/boodschappen.
Ik verwacht dat Tesla niet één uitvoering gaat maken van een compacte Tesla. Het worden verschillende uitvoeringen passend bij het doel waarvoor ze in het rototaxi-tijdperk ingezet gaan worden. Er komen ook versies die volledig gemaakt worden met het doel om alleen goederen te vervoeren. Of juist om meerdere mensen mee te nemen die er maar kort in zitten of zelfs blijven staan, bijvoorbeeld voor een toepassing in de tunnels van The Boring Company. Maar het grote volume aan compacte Tesla's is voor maximaal 2 personen met hun bagage/boodschappen.