laatste update: 26 oktober 2024
Volledig passend bij de missie van Tesla is dat er uiteindelijk een betaalbare volledig elektrisch auto geproduceerd gaat worden. Over dit model wordt al jaren gespeculeerd aangezien een betaalbare auto voor de massa het ultieme doel is van Tesla als autobouwer (Masterplan I). Hij wordt vaak de $25.000-Tesla genoemd. In november van 2023 bezocht Elon Musk Giga Berlijn en kondigde hij aan dat deze compacte Tesla ook in Giga Berlijn gebouwd gaat worden.
Laatste nieuws
- 23/07/24: Tijdens de earningscall Q2 werd aangegeven dat ze nog steeds op schema liggen voor nieuwe modellen in de eerste helft van 2025.
- 23/04/24: Tijdens de earningscall Q1 werd het duidelijk dat er meerdere goedkopere Tesla's komen, ook een nieuw model, te produceren op de huidige productielijnen. Het is allemaal nog redelijk vaag.
- 24/01/24 De compacte Tesla heeft intern de naam Project "Redwood" en zou vanaf juni 2025 in productie gaan
- 03/11/23 Elon Musk bezoekt Giga Berlijn en kondigde aan dat deze compacte Tesla ook in Giga Berlijn gebouwd gaat worden
Er is nog niets officieel aangekondigd. Er zijn ook nog geen prototypen of wat dan ook gesignaleerd. Onderstaand mijn interpretatie van de dingen die ik zie en hoor over de nieuwe modellen of varianten van bestaande modellen.
Het is dus voor nu allemaal speculatie!
Het is dus voor nu allemaal speculatie!
Goedkopere uitvoeringen van bestaande modellen
Het ligt voor de hand de prijs van de huidige Model 3 verder te laten zakken met het toenemen van de productie-omvang en mogelijk iets minder marge te accepteren nu de FSD-inkomsten op gang komen met de toenemende functionaliteiten. Als ze dan ook nog een Standaard-versie uitbrengen gebaseerd op de RWD maar dan bijvoorbeeld zonder geventileerde stoelen, het tweede schermpje achter, minder speakers, een iets kleinere accu, geen elektrische achterklep, e.d. zijn prijzen richting de € 30.000 misschien wel mogelijk.
Project Juniper moet volgens mij gaan zorgen voor een goedkoper te produceren Model Y. Deze vernieuwde Model Y gaat dan onderhuids nieuwe onderdelen krijgen die straks ook in de Cybercab zitten of nu al in de Cybertruck gebruikt worden. Een gedeeltelijk 48 volt architectuur, steer-by-wire, geen deurgrepen meer, HW4, e.d. Qua interieur en exterieurstijl in lijn met de vernieuwde Model 3. Prijzen rond de € 40.000 en met een standaard uitvoering misschien wel richting de € 35.000.
Het ligt voor de hand de prijs van de huidige Model 3 verder te laten zakken met het toenemen van de productie-omvang en mogelijk iets minder marge te accepteren nu de FSD-inkomsten op gang komen met de toenemende functionaliteiten. Als ze dan ook nog een Standaard-versie uitbrengen gebaseerd op de RWD maar dan bijvoorbeeld zonder geventileerde stoelen, het tweede schermpje achter, minder speakers, een iets kleinere accu, geen elektrische achterklep, e.d. zijn prijzen richting de € 30.000 misschien wel mogelijk.
Project Juniper moet volgens mij gaan zorgen voor een goedkoper te produceren Model Y. Deze vernieuwde Model Y gaat dan onderhuids nieuwe onderdelen krijgen die straks ook in de Cybercab zitten of nu al in de Cybertruck gebruikt worden. Een gedeeltelijk 48 volt architectuur, steer-by-wire, geen deurgrepen meer, HW4, e.d. Qua interieur en exterieurstijl in lijn met de vernieuwde Model 3. Prijzen rond de € 40.000 en met een standaard uitvoering misschien wel richting de € 35.000.
Een nieuwe compact model
Het zou mij niets verbazen als ze op basis van de Model Y een tweedeurs hatchback gaan maken. Gietstukken voor- en achter hetzelfde, alleen achterwielaandrijving en een iets kleiner structureel accupakket door het lagere gewicht. Zonder achterportieren en dus qua lengte een stuk korter en misschien iets minder hoog. Verder in dezelfde (interieur)stijl als de Model Y/3. Mogelijk iets soberder qua stoelen en scherm achter, e.d. Prijs zou dan onder de Model 3 moeten uitkomen, circa € 30.000 of nog lager.
Het zou mij niets verbazen als ze op basis van de Model Y een tweedeurs hatchback gaan maken. Gietstukken voor- en achter hetzelfde, alleen achterwielaandrijving en een iets kleiner structureel accupakket door het lagere gewicht. Zonder achterportieren en dus qua lengte een stuk korter en misschien iets minder hoog. Verder in dezelfde (interieur)stijl als de Model Y/3. Mogelijk iets soberder qua stoelen en scherm achter, e.d. Prijs zou dan onder de Model 3 moeten uitkomen, circa € 30.000 of nog lager.
De modelnaam
Tesla heeft nog geen officiële naam voor het compacte model gecommuniceerd. Hij wordt door Elon de "$25.000/€25.000-auto" genoemd. Andere noemen hem de Model 2, de Model A, de Model Q, de compacte Tesla of de kleine Tesla. Maakt ook allemaal niet zoveel uit hoe hij nu genoemd wordt of straks officieel gaat heten.
Tesla heeft nog geen officiële naam voor het compacte model gecommuniceerd. Hij wordt door Elon de "$25.000/€25.000-auto" genoemd. Andere noemen hem de Model 2, de Model A, de Model Q, de compacte Tesla of de kleine Tesla. Maakt ook allemaal niet zoveel uit hoe hij nu genoemd wordt of straks officieel gaat heten.
Logistieke uitdaging
Tot en met de Cybertruck productie heeft Tesla ervaring opgebouwd met nieuwe productietechnieken. Zoals de enorme gietstukken (giga-castings) van de voor- en achterkant en het structureel batterijpakket. Met name het batterijpakket bestaande uit de in huis ontwikkelde 4680 batterijen. Maar ook de switch naar een 48 volt architectuur voor interne ethernet-achtige bedrading maakt de auto lichter, goedkoper en minder storingsgevoelig. Voor het eerst steer-by-wire. Alles is gedaan om de productiekosten te verlagen. Waar de Cybertruck meer de "vinger oefening" was voor de Cybercab, moet de vernieuwde Model Y en mogelijk de tweedeurs Hatback uitvoering hiervan ook de logistieke keten voor de Cybercab op gang brengen.
De Cybercab gaat qua nieuwe onderhuidse technologie nog een stap verder dan de Cybertruck. Om de logistieke keten op gang te brengen, bijvoorbeeld door de 48 volt architectuur, is het belangrijk dat de curve naar de enorme aantallen ook voor de leveranciers te maken is. Ook die zullen stap voor stap moeten meegroeien naar de absurde productie-aantallen van de Cybercab voertuigen van uiteindelijk richting 20 miljoen stuks per jaar in 2030.
Tot en met de Cybertruck productie heeft Tesla ervaring opgebouwd met nieuwe productietechnieken. Zoals de enorme gietstukken (giga-castings) van de voor- en achterkant en het structureel batterijpakket. Met name het batterijpakket bestaande uit de in huis ontwikkelde 4680 batterijen. Maar ook de switch naar een 48 volt architectuur voor interne ethernet-achtige bedrading maakt de auto lichter, goedkoper en minder storingsgevoelig. Voor het eerst steer-by-wire. Alles is gedaan om de productiekosten te verlagen. Waar de Cybertruck meer de "vinger oefening" was voor de Cybercab, moet de vernieuwde Model Y en mogelijk de tweedeurs Hatback uitvoering hiervan ook de logistieke keten voor de Cybercab op gang brengen.
De Cybercab gaat qua nieuwe onderhuidse technologie nog een stap verder dan de Cybertruck. Om de logistieke keten op gang te brengen, bijvoorbeeld door de 48 volt architectuur, is het belangrijk dat de curve naar de enorme aantallen ook voor de leveranciers te maken is. Ook die zullen stap voor stap moeten meegroeien naar de absurde productie-aantallen van de Cybercab voertuigen van uiteindelijk richting 20 miljoen stuks per jaar in 2030.