laastst keer bijgewerkt: 2 november 2024
Binnen de UNECE wordt door de GVRA hard gewerkt om Full Self Driving (Supervised) van Tesla mogelijk te maken binnen de kaders van de DCAS-regelgeving zoals deze voor alle leveranciers geldt. Hieronder een beschrijving van een rit in een Tesla met de FSD-software optie van Amsterdam naar Den Bosch op een regenachtige vrijdagmiddag. Gemaakt met het concept UNECE-document als input! Let op, het moet nog besloten worden en Tesla moet aantonen dat ze aan de eisen voldoen, maar het gaat de goede kant op: FSD Supervised in Nederland komt er aan!
Waarschijnlijk gaat het implementeren van FSD Supervised in de UNECE lidstaten in drie stappen: huidige functionaliteiten maar dan met de nieuwste AI-modellen en dus veel soepeler alles in dezelfde rijbaan (begin 2025). In de loop van 2025 systeem geïnitieerde manoeuvres op de snelweg (FSD Supervised) en in 2026 ook systeem geïnitieerde bewegingen in stadsverkeer. FSD Unsupervised (ADS) doorloopt een separaat besluitvormingsproces.
Stel je voor dat het een regenachtige vrijdagmiddag is en je stapt in je Tesla in het drukke centrum van Amsterdam, klaar voor een rit naar Den Bosch. Na het instellen van je bestemming op het navigatiesysteem, voert de Tesla automatisch een zelfcontrole uit van alle sensoren en kritieke systemen. Dit is cruciaal voor een veilige rit, vooral op een dag als deze met slechte weersomstandigheden.
De rit begint soepel terwijl de Tesla door de nauwe, drukke straten van Amsterdam navigeert. De geavanceerde Driver Control Assistance Systems (DCAS) nemen de leiding en zorgen zelf voor het versnellen, remmen en sturen van het voertuig. Het systeem herkent voetgangers en fietsers en past automatisch de snelheid aan om een veilige afstand te bewaren of om er omheen te manoeuvreren. Verkeerslichten worden gedetecteerd en de auto stopt automatisch bij rood licht. Hierdoor kun je je concentreren op de weg en je omgeving. Ondertussen worden de ruitenwissers automatisch geactiveerd en aangepast aan de intensiteit van de regen, wat zorgt voor optimaal zicht.
Wanneer je de snelweg nadert, zorgt het systeem voor een vloeiende invoegmanoeuvre. Eenmaal op de snelweg activeert de adaptieve cruise control, die de snelheid aanpast aan de verkeersdichtheid en de maximaal toegestane snelheid. Het systeem houdt de auto binnen de rijstrook en zorgt voor een veilige volgafstand tot andere voertuigen. Terwijl de regen aanhoudt, optimaliseert de Tesla de tractie om aquaplaning te minimaliseren. Je kunt nu ontspannen en genieten van de rit, maar je moet wel alert blijven en klaar zijn om in te grijpen indien nodig.
Tijdens de rit naar Den Bosch voert de Tesla autonoom rijstrookwisselingen uit wanneer dat nodig is. Het systeem controleert voortdurend de omgeving en maakt veilige beslissingen om in te halen of van rijstrook te wisselen. De richtingaanwijzers worden door het systeem automatisch geactiveerd tijdens deze manoeuvres. Dit betekent dat jij als bestuurder niets hoeft te doen behalve alert blijven, met je handen losjes op het stuur.
De rit begint soepel terwijl de Tesla door de nauwe, drukke straten van Amsterdam navigeert. De geavanceerde Driver Control Assistance Systems (DCAS) nemen de leiding en zorgen zelf voor het versnellen, remmen en sturen van het voertuig. Het systeem herkent voetgangers en fietsers en past automatisch de snelheid aan om een veilige afstand te bewaren of om er omheen te manoeuvreren. Verkeerslichten worden gedetecteerd en de auto stopt automatisch bij rood licht. Hierdoor kun je je concentreren op de weg en je omgeving. Ondertussen worden de ruitenwissers automatisch geactiveerd en aangepast aan de intensiteit van de regen, wat zorgt voor optimaal zicht.
Wanneer je de snelweg nadert, zorgt het systeem voor een vloeiende invoegmanoeuvre. Eenmaal op de snelweg activeert de adaptieve cruise control, die de snelheid aanpast aan de verkeersdichtheid en de maximaal toegestane snelheid. Het systeem houdt de auto binnen de rijstrook en zorgt voor een veilige volgafstand tot andere voertuigen. Terwijl de regen aanhoudt, optimaliseert de Tesla de tractie om aquaplaning te minimaliseren. Je kunt nu ontspannen en genieten van de rit, maar je moet wel alert blijven en klaar zijn om in te grijpen indien nodig.
Tijdens de rit naar Den Bosch voert de Tesla autonoom rijstrookwisselingen uit wanneer dat nodig is. Het systeem controleert voortdurend de omgeving en maakt veilige beslissingen om in te halen of van rijstrook te wisselen. De richtingaanwijzers worden door het systeem automatisch geactiveerd tijdens deze manoeuvres. Dit betekent dat jij als bestuurder niets hoeft te doen behalve alert blijven, met je handen losjes op het stuur.
Het systeem vraagt wel dat je je handen op het stuur houdt, zelfs als het ziet dat je aandachtig de weg in de gaten houdt. Als je langer dan 5 seconden geen hand aan het stuur hebt, krijg je een "Hands On Request" (HOR) waarschuwing. Deze kan tot 10 seconden worden uitgesteld als het systeem kan bevestigen dat je visueel betrokken blijft bij het rijden. Dit is een veiligheidsmaatregel om ervoor te zorgen dat je altijd direct kunt ingrijpen indien nodig. Bij het naderen van Den Bosch neemt de Tesla zelfstandig de afslag van de snelweg. Het systeem schakelt weer over naar de stedelijke modus en past de snelheid aan de lagere limieten aan. De auto herkent verkeersborden en verkeerslichten en stopt automatisch bij rood licht. Je blijft alert en klaar om in te grijpen, maar kunt ontspannen omdat het systeem het meeste werk doet. Op de lokale wegen in Den Bosch navigeert het systeem veilig door het verkeer. Het herkent parkeermogelijkheden en begeleidt de auto naar een geschikte parkeerplaats. Met behulp van de parkeerhulpfunctie wordt de auto moeiteloos ingeparkeerd, zelfs in krappe ruimtes.
Gedurende de hele rit blijf jij verantwoordelijk en alert. Je moet altijd klaar zijn om de controle over te nemen als het systeem daarom vraagt. Als je aandacht afneemt, bijvoorbeeld als je je handen van het stuur haalt of niet op de weg let, geeft het systeem waarschuwingen. Reageer je niet, dan kan het systeem de auto veilig tot stilstand brengen.
Deze rit toont de toekomst van autorijden met de geavanceerde DCAS-technologie van Tesla. Het biedt een naadloze integratie van autonoom rijden en menselijke controle, waardoor jij wordt ontlast van veel taken maar toch altijd in controle blijft. Het vooruitzicht van rijden met een systeem dat verkeerssituaties anticipeert, zich aanpast aan veranderende omstandigheden en autonoom complexe manoeuvres uitvoert, biedt een verleidelijke glimp van de rijervaring van de toekomst. Tesla-bestuurders kunnen uitkijken naar een tijd waarin auto rijden niet alleen veiliger en efficiënter, maar ook aanzienlijk comfortabeler wordt.