Laatste update: 3 januari 2024
Als ik over mijn Tesla praat, betrap ik mezelf erop dat ik het over een man heb. “Hij heeft een nieuwe software-update binnen" bijvoorbeeld. Mijn eerste reactie op het aanschouwen van de Cybertruck tijdens de onthulling op 22 november 2019 was “dat moet een vrouw zijn!”. Het is wat flauw en ook veel te kort door te bocht om te zeggen dat dit komt doordat de schoonheid van binnen zit. Want ook van de buitenkant heeft de Cybertruck veel te bieden. De eerste reactie is misschien wat choquerend. Ze wijkt af van wat je dacht te gaan zien. Maar als deze primaire reactie weg is en je bekijkt haar van verschillende hoeken, smelt het ijs. Zie je dan nog wat plaatjes van omgevingen waar ze zich op haar best voelt, dan komt er ook wel een glimlach. Stiekem is ze een beauty. Begerenswaardig. Eentje die de hoofden zal laten omdraaien. Stoer. Slim. Snel en licht. Bulletproof. Krachtig, maar ook stijlvol. Mooie lijnen en een strakke kont. Dit allemaal gezegd hebbend zou het ook wel weer een man kunnen zijn in de ogen van een vrouw. Of in de ogen van een man. Het is maar hoe je het ziet. Maar misschien moeten we wel gaan voor een genderneutrale benadering. Het is een bijzondere verschijning. En als “it” straks ook mee gaat naar Mars, kunnen we maar beter genderneutraal zijn; “You never know what’s out there”
De Cybertruck is in de VS te bestellen door reservatiehouders en inmiddels zijn de exemplaren geleverd. In eerste instantie gaat over twee versies. Een all-wheel drive dual motor en een trimotor Cyberbeast. Hieronder enkele reviews met alle details.
|
|
Wel of niet voor Europa?
In de VS is het rijden in een pick-up truck populair. In 2020 waren 5 van 10 auto's in de top 10 een pick-up. De Ford-F150 is het meest populair, met circa 1 miljoen verkopen per jaar. Een groot marktsegment dat overtuigd moet gaan worden dat je met een BEV ook een zware trailer kan trekken. In Europa worden door verschillende merken pick-uptrucks verkocht. Maar natuurlijk lang niet in de aantallen als in de VS.
Gelet op zijn afmetingen was er lang twijfel of de Cybertruck ook voor de Europese markt bestemd was. Uiteindelijk werd duidelijk dat dit wel degelijk het geval gaat zijn, ofschoon niet officieel bevestigd. Qua afmetingen en gewicht gaat het lukken, zeker als in Europa de 3.500 kg-grens voor BEV omhoog gaat. Vanaf eind 2023 wordt de Cybertruck in de VS geleverd en mogelijk pas één of twee jaar later in Europa. Meer over de discussie-punten in onderstaande video.
De Cybertruck is zoveel meer dan de traditionele pick-uptruck. De doelgroep voor de Cybertruck is hiermee niet alleen de traditionele pick-up-truck koper, maar zal ook een compleet nieuwe doelgroep aantrekken. Wat hem zo bijzonder maakt komt onderstaand aan bod!
Wat maakt de Cybertruck zo bijzonder?
De filosofie
Als je Musk of Von Holzhauzen hoort praten over de Cybertruck dan zeggen ze beide dat ze vanaf een blanco vel papier zijn begonnen. Hoe ziet de ultieme pick-up er uit? Een alleskunner. Onverwoestbaar. Een tank! Grootste uitdaging is om de productie-kosten laag te houden en hiermee de Cybertruck betaalbaar te maken ondanks de ongelooflijke specificaties. Dit vraagt om extreme oplossingen.
De Cybertruck laat zien dat engineers bij Tesla en SpaceX wel degelijk zich ook gezamenlijk buigen over uitdagingen, Het cold-roled steel van Starship of de glastechnologie van CrewDragon zijn mooie voorbeelden de kennis en technologie van SpaceX een toepassing krijgt in een Tesla. In de basis is staal natuurlijk veel zwaarder dan aluminium of carbon. Maar uiteindelijk gaat het over het totaal gewicht van alle componenten bij elkaar. Bij de Cybertruck staat functionaliteit centraal en zijn er innovatieve oplossing bedacht om het totaal gewicht naar beneden te krijgen! Eén daar van is het exoskelet.
Als je Musk of Von Holzhauzen hoort praten over de Cybertruck dan zeggen ze beide dat ze vanaf een blanco vel papier zijn begonnen. Hoe ziet de ultieme pick-up er uit? Een alleskunner. Onverwoestbaar. Een tank! Grootste uitdaging is om de productie-kosten laag te houden en hiermee de Cybertruck betaalbaar te maken ondanks de ongelooflijke specificaties. Dit vraagt om extreme oplossingen.
De Cybertruck laat zien dat engineers bij Tesla en SpaceX wel degelijk zich ook gezamenlijk buigen over uitdagingen, Het cold-roled steel van Starship of de glastechnologie van CrewDragon zijn mooie voorbeelden de kennis en technologie van SpaceX een toepassing krijgt in een Tesla. In de basis is staal natuurlijk veel zwaarder dan aluminium of carbon. Maar uiteindelijk gaat het over het totaal gewicht van alle componenten bij elkaar. Bij de Cybertruck staat functionaliteit centraal en zijn er innovatieve oplossing bedacht om het totaal gewicht naar beneden te krijgen! Eén daar van is het exoskelet.
EXOSKELET Cybertruck wordt gebouwd met een pantser-exterieur voor ultieme bestendigheid en bescherming voor haar passagiers. Met een bijna ondoordringbaar exoskelet als basis, is elk onderdeel ontworpen voor superieure sterkte en uithoudingsvermogen, van de structurele buitenkant van ultra hard, koudgewalst roestvast 30X-staal tot het gepantserde Tesla-glas. Het exoskelet vormt het dragend deel van de auto. In onderstaande video wordt dit verder uitgelegd. Een leuke bijkomstigheid: de cybertruck is bullit-proof (9mm).
Aandrijving
Er komen drie varianten: in de basis een RWD versie, met dus alleen een motor achter. Een dual motor, met dus AWD. En het topmodel met een Tri-motor: één motor voor en twee achter. Deze heet de Cyberbeast!
Prestaties
De prestaties gaan niet alleen over acceleratietijden en topsnelheid, maar ook over rijbereik en laadsnelheid. Laten we met de laatste beginnen. Tijdens de productpresentatie werd gesproken over 250 kW+. Die plus kan met de huidige generatie V3 laders. Deze laders kunnen naar waardes boven de 300 kW. Maar mogelijk dat de Cybertruck nog sneller kan laden aan de Megachargers voor de Semi. Het rijbereik is gekoppeld aan de 1, 2 of 3 motoren versie. Respectievelijk 250, 300 en 500 miles. Dat zijn behoorlijke waarden voor zo'n voertuig. Ook met een zware last in en achter de Cybertruck zijn dan nog acceptabele afstanden te halen.
Er komen drie varianten: in de basis een RWD versie, met dus alleen een motor achter. Een dual motor, met dus AWD. En het topmodel met een Tri-motor: één motor voor en twee achter. Deze heet de Cyberbeast!
Prestaties
De prestaties gaan niet alleen over acceleratietijden en topsnelheid, maar ook over rijbereik en laadsnelheid. Laten we met de laatste beginnen. Tijdens de productpresentatie werd gesproken over 250 kW+. Die plus kan met de huidige generatie V3 laders. Deze laders kunnen naar waardes boven de 300 kW. Maar mogelijk dat de Cybertruck nog sneller kan laden aan de Megachargers voor de Semi. Het rijbereik is gekoppeld aan de 1, 2 of 3 motoren versie. Respectievelijk 250, 300 en 500 miles. Dat zijn behoorlijke waarden voor zo'n voertuig. Ook met een zware last in en achter de Cybertruck zijn dan nog acceptabele afstanden te halen.
Luchtvering
De Cybertruck wordt uitgerust met actieve luchtvering. Dat maakt dat onder alle omstandigheden de ideale rijhoogte kan worden ingesteld. En natuurlijk ook onder alle omstandigheden het rijcomfort maximaal is. De luchtvering maakt het mogelijk dat bij het beladen van de laadbak, de achterkant wat naar beneden zakt. De aanwezigheid van een luchtvering maakt dat er ook een compressor aanwezig is. Handig om tools welke op luchtdruk werken. op aan te sluiten. Of om de banden op te pompen.
Besturing
Niet alleen de voorwielen, maar ook de achterwielen kunnen sturen. Die achterwielen sturen dan tegenovergesteld aan de stuurrichting van de voorwielen. Hierdoor is een hele korte draaicirkel mogelijk. Een soort crab-walk is mogelijk! Dus meer een zijwaartse beweging. De Cybertruck is de eerste auto die uitgerust is met steer-by-wire, dus gaan fysieke verbinding tussen het stuur en de wielen.
De Cybertruck wordt uitgerust met actieve luchtvering. Dat maakt dat onder alle omstandigheden de ideale rijhoogte kan worden ingesteld. En natuurlijk ook onder alle omstandigheden het rijcomfort maximaal is. De luchtvering maakt het mogelijk dat bij het beladen van de laadbak, de achterkant wat naar beneden zakt. De aanwezigheid van een luchtvering maakt dat er ook een compressor aanwezig is. Handig om tools welke op luchtdruk werken. op aan te sluiten. Of om de banden op te pompen.
Besturing
Niet alleen de voorwielen, maar ook de achterwielen kunnen sturen. Die achterwielen sturen dan tegenovergesteld aan de stuurrichting van de voorwielen. Hierdoor is een hele korte draaicirkel mogelijk. Een soort crab-walk is mogelijk! Dus meer een zijwaartse beweging. De Cybertruck is de eerste auto die uitgerust is met steer-by-wire, dus gaan fysieke verbinding tussen het stuur en de wielen.
De laadbak
Kenmerkend voor een pick-up is natuurlijk de laadbak. Dit maakt een groot onderdeel uit van de functionaliteit. Onder de laadbak zit een separate ruimte voor opslag. In de laadbak is ook een 240V outlet en zijn er veel bevestigingspunten voor accessoires.
Bij de Cybertruck wordt de laadbak afgedekt met een elektronisch te bedienen cover. Deze is zo sterk dat je er bovenop kunt staan. De cover verdwijnt volledig onder de laadbak. Het raam tussen de cabine en de laadbak kan niet open. Met de cover dicht is er geen zicht naar achteren. Dit wordt opgelost door het beeld van de videocamera achter.
Kenmerkend voor een pick-up is natuurlijk de laadbak. Dit maakt een groot onderdeel uit van de functionaliteit. Onder de laadbak zit een separate ruimte voor opslag. In de laadbak is ook een 240V outlet en zijn er veel bevestigingspunten voor accessoires.
Bij de Cybertruck wordt de laadbak afgedekt met een elektronisch te bedienen cover. Deze is zo sterk dat je er bovenop kunt staan. De cover verdwijnt volledig onder de laadbak. Het raam tussen de cabine en de laadbak kan niet open. Met de cover dicht is er geen zicht naar achteren. Dit wordt opgelost door het beeld van de videocamera achter.
Batterijen en 800V architectuur
Centraal en randvoorwaardelijk voor de Cybertruck zijn de 4680 batterijen. De Cybertruck is een zware auto en om tot extreme prestaties te komen tegen relatief lage prijzen is de batterijcapaciteit cruciaal. De Cybertruck heeft een structural batterypack met de 4680 batterijen en een voor- en achterkant uit één stuk geperste casting(Gigapress) De Cybertruck krijgt, net als de Semi, een 800V architectuur. Volgens Tesla zijn de voordelen boven een 400V installatie alleen bij dit soort auto's/truck pas interessant. Bij kleine auto's zijn de nadelen te groot en is een 400V de betere en over de hele linie eeen goedkopere optie. De Cybertruck kan zowel bij een 400v of 800v laadpaal laden.
Een andere noviteit is de 48 volt architecteur van de boortspanning. De gehele auto-industrie functioneert op 12 volt, maar Tesla stap met de Cybertruck en straks ook de compacte Tesla over naar 48 volt. Dit heeft vele voordelen en maakt het mogelijk dat er een soort ethernetkabel met connectoren (knooppunten) door de auto ligt. Dus veel minder kabels nodig, minder storingsgevoelig en eenvoudig te assembleren.
Interieur
De Cybertruck heeft een groot (groter dan in de S/X) horizontaal geplaatst scherm. En een kleine scherm achter voor de achterpassagiers. Geen Yoke-stuurwiel, maar ook niet een traditioneel rond stuur. Aan dit stuur ook geen bedieningshendels meer. Uiteindelijk is toch gekozen voor 2 zitplaatsen voor (en niet 3 zoals in het prototype).
Centraal en randvoorwaardelijk voor de Cybertruck zijn de 4680 batterijen. De Cybertruck is een zware auto en om tot extreme prestaties te komen tegen relatief lage prijzen is de batterijcapaciteit cruciaal. De Cybertruck heeft een structural batterypack met de 4680 batterijen en een voor- en achterkant uit één stuk geperste casting(Gigapress) De Cybertruck krijgt, net als de Semi, een 800V architectuur. Volgens Tesla zijn de voordelen boven een 400V installatie alleen bij dit soort auto's/truck pas interessant. Bij kleine auto's zijn de nadelen te groot en is een 400V de betere en over de hele linie eeen goedkopere optie. De Cybertruck kan zowel bij een 400v of 800v laadpaal laden.
Een andere noviteit is de 48 volt architecteur van de boortspanning. De gehele auto-industrie functioneert op 12 volt, maar Tesla stap met de Cybertruck en straks ook de compacte Tesla over naar 48 volt. Dit heeft vele voordelen en maakt het mogelijk dat er een soort ethernetkabel met connectoren (knooppunten) door de auto ligt. Dus veel minder kabels nodig, minder storingsgevoelig en eenvoudig te assembleren.
Interieur
De Cybertruck heeft een groot (groter dan in de S/X) horizontaal geplaatst scherm. En een kleine scherm achter voor de achterpassagiers. Geen Yoke-stuurwiel, maar ook niet een traditioneel rond stuur. Aan dit stuur ook geen bedieningshendels meer. Uiteindelijk is toch gekozen voor 2 zitplaatsen voor (en niet 3 zoals in het prototype).
Full Self Driving - HW4
Net als alle andere Tesla's wordt ook de Cybertruck uitgerust met alle hardware voor full self driving. Sterker nog. De Cybertruck krijgt de nieuwe HW4 versie van de hardware. Een dus nog snellere speciale FSD-computer en camera's met een hogere resolutie.
Net als alle andere Tesla's wordt ook de Cybertruck uitgerust met alle hardware voor full self driving. Sterker nog. De Cybertruck krijgt de nieuwe HW4 versie van de hardware. Een dus nog snellere speciale FSD-computer en camera's met een hogere resolutie.
Cybertruck kan een stukje varen
Met een extra upgrade qua deurrubber is hij waterdicht genoeg om ook als boot dienst te doen. Hij zou riviertjes moeten kunnen oversteken. De benchmark voor Elon is dat de Cybertruck van Starbase naar South Padre Island kan rijden en hierbij het kanaal tussen beiden kan oversteken. Benieuwd hoe de aandrijving en het sturen tijdens het varen vorm gaat krijgen. Ik verwacht niet dat de Cybertruck als echt amfibievoertuig verkocht gaat worden. Maar als het moet, kan hij een (korte) oversteek van een rivier of en forse overstroming wel aan.
Met een extra upgrade qua deurrubber is hij waterdicht genoeg om ook als boot dienst te doen. Hij zou riviertjes moeten kunnen oversteken. De benchmark voor Elon is dat de Cybertruck van Starbase naar South Padre Island kan rijden en hierbij het kanaal tussen beiden kan oversteken. Benieuwd hoe de aandrijving en het sturen tijdens het varen vorm gaat krijgen. Ik verwacht niet dat de Cybertruck als echt amfibievoertuig verkocht gaat worden. Maar als het moet, kan hij een (korte) oversteek van een rivier of en forse overstroming wel aan.