TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Cybertruck Europa

Laatste update: 1 maart 2022
Als ik over mijn Tesla praat, betrap ik mezelf erop dat ik het over een man heb. “Hij heeft een nieuwe software-update binnen" bijvoorbeeld. Mijn eerste reactie op het aanschouwen van de Cybertruck tijdens de onthulling op 22 november 2019 was “dat moet een vrouw zijn!”. Het is wat flauw en ook veel te kort door te bocht om te zeggen dat dit komt doordat de schoonheid van binnen zit. Want ook van de buitenkant heeft de Cybertruck veel te bieden. De eerste reactie is misschien wat choquerend. Ze wijkt af van wat je dacht te gaan zien. Maar als deze primaire reactie weg is en je bekijkt haar van verschillende hoeken, smelt het ijs. Zie je dan nog wat plaatjes van omgevingen waar ze zich op haar best voelt, dan komt er ook wel een glimlach. Stiekem is ze een beauty. Begerenswaardig. Eentje die de hoofden zal laten omdraaien. Stoer. Slim. Snel en licht. Bulletproof. Krachtig, maar ook stijlvol. Mooie lijnen en een strakke kont. Dit allemaal gezegd hebbend zou het ook wel weer een man kunnen zijn in de ogen van een vrouw. Of in de ogen van een man. Het is maar hoe je het ziet. Maar misschien moeten we wel gaan voor een genderneutrale benadering. Het is een bijzondere verschijning. En als “it” straks ook mee gaat naar Mars, kunnen we maar beter genderneutraal zijn; “You never know what’s out there”
Op deze pagina regelmatig updates over de Cybertruck, op weg naar een marktintroductie in 2023 in de VS en de speculaties over de Europese versie en de releasedatum.
Laatste nieuwjtes
- Een opvallende verandering bij het nieuwe prototype is dat de deurhendels weg zijn.

Wel of niet voor Europa?

In de VS is het rijden in een pick-up truck populair. In 2020 waren 5 van 10 auto's in de top 10 een pick-up. De Ford-F150 is het meest populair. Een groot marktsegment dat overtuigd moet gaan worden dat je ook met een BEV een zware trailer kan trekken en ook functioneel dus zeer goed inzetbaar is. In Europa worden ook door verschillende merken pick-uptrucks verkocht. Maar natuurlijk lang niet in de aantallen als in de VS. Gelet op zijn afmetingen was er lang twijfel of de Cybertruck ook voor de Europese markt bestemd was. Uiteindelijk werd duidelijk dat dit wel degelijk het geval gaat zijn. De Cybertruck is zoveel meer dan de traditionele pick-uptruck. Wat hem zo bijzonder maakt komt onderstaand aan bod!

Wat maakt de Cybertruck zo bijzonder?

De filosofie
Als je Musk of Von Holzhauzen hoort praten over de Cybertruck dan zeggen ze beide dat ze vanaf een blanco vel papier zijn begonnen. Hoe ziet de ultieme pick-up er uit? Een alleskunner. Onverwoestbaar. Een tank! Grootste uitdaging is om de productie-kosten laag te houden en hiermee de Cybertruck betaalbaar te maken. Dit vraagt om extreme oplossingen. De Cybertruck laat zien dat engineers bij Tesla en SpaceX wel degelijk zich ook gezamenlijk buigen over uitdagingen, Het cold-roled steel van Starship of de glastechnologie van CrewDragon zijn mooie voorbeelden de kennis en technologie van SpaceX een  toepassing krijgt in een Tesla. In de basis is staal natuurlijk veel zwaarder dan aluminium of carbon. Maar uiteindelijk gaat het over het totaal gewicht van alle componenten bij elkaar. Bij de Cybertruck staat functionaliteit centraal!
EXOSKELET Cybertruck wordt gebouwd met een pantser-exterieur voor ultieme bestendigheid en bescherming voor passagiers. Met een bijna ondoordringbaar exoskelet als basis, is elk onderdeel ontworpen voor superieure sterkte en uithoudingsvermogen, van de structurele buitenkant van ultrahard, koudgewalst roestvast 30X-staal tot het gepantserde Tesla-glas.
Aandrijving
Bij de introductie was er sprake van drie varianten: in de basis een RWD versie, met dus alleen een motor achter. Een dual motor, met dus AWD. Het topmodel bij de presentatie was een Tri-motor: één voor en twee achter. Elon liet weten dat er een quad-versie komt. De twee motoren per as van de Plaid zowel op de voor- als achter wielen. Waarschijnlijk komt deze in de plaats van de Tri-motor.

Prestaties
De prestaties gaan niet alleen over acceleratie-tijden en topsnelheid, maar ook over rijbereik en laadsnelheid. Laten we met de laatste beginnen. Tijdens de productpresentatie werd gesproken over 250 Kw+. Die plus kan met de huidige generatie V3 laders. Deze laders kunnen naar waardes boven de 300 kW. Het rijbereik is gekoppeld aan de 1, 2 of 4 moteren versie. Respectievelijk 250, 300 en 500 miles. Dat zijn behoorlijke waarden voor zo'n voertuig.

Alleen voor tri-motor is een acceleratie-tijd afgegeven: < 2,9 sec naar de 60 mile. De quadmotor zal dit nog wat sneller doen. Zeg maar Porsche 911 prestaties.

Luchtvering
De Cybertruck wordt uitgerust met actieve luchtvering. Dat maakt dat onder alle omstandigheden de ideale rijhoogte kan worden ingesteld. En natuurlijk ook onder alle omstandigheden het rijcomfort maximaal is. De luchtvering maakt het mogelijk dat bij het beladen van de laadbak, de achterkant wat naar beneden zakt. De aanwezigheid van een luchtvering maar dat er ook een compressor aanwezig is. Handig om tools op aan te sluite welke op luchtdruk werken. Of om de banden op te pompen.

Besturing
Niet alleen de voorwielen, maar ook de achterwielen kunnen sturen. De sturen dan tegenovergesteld aan de stuurrichting van de voorwiellen. Hierdoor is een hele korte draaicirkel mogelijk.

Nog niet echt bevestigd, maar met aandrijving op alle vier de wielen krijgt de Cybertruck bovendien de mogelijkheid om te draaien om de eigen as. Zoals een tank.

De laadbak
Kenmerkend voor een pick-up is natuurlijk de laadbak. Dit maakt een groot onderdeel uit van de functionaliteit. Het eerste prototype laat een laadbak zien van roestvrij staal. Het tweede prototype van kunststof. De kenmerken van roestvrij staal lijkt me nu juist uitermate geschikt voor zo'n laadbak. Onder de laadbak zit een separate ruimte voor opslag. In de laadbak is ook een 220V outlet en een aansluiting voor lucht (zie luchtvering). De prototypes laten een mooie verlichting zien.

Bij de Cybertruck wordt de laadbak afgedekt met een elektronisch te bedienen cover. In een demo met Jay Leno liet Musk zien dat deze cover zo sterk is dat er bovenop kunt staan. De cover verdwijnt volledig onder de laadbak. Dit maakt dat zowel open als dicht je zicht heb door de achterruit.

In het laatste prototype is te zien dat de achterruit naar beneden kan zakken. Waarschijnlijk kan ook een stuk schutbord naar beneden zakken zodat bij het neerklappen van de achterbank een volledig vlakke laadruimte ontstaat vanaf de voorstoelen tot de laadklep.

Batterijen en 800V architectuur
Centraal en randvoorwaardelijk voor de Cybertruck zijn de 4680 batterijen. 250 300 500 miles

Interieur
Weinig over bekend na de initiele release
6 zitplaatsen
Dashboad
Raam neer te klappen
Vlakke vloer achterbank-bed?

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2022
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires