Laatste update: 29 december 2022
Hieronder mijn 10 van kenmerken van de Model 3 en Model Y die ik het meest kan waarderen. Ze staan in willekeurige volgorde.
- Veiligheidsvoorzieningen (actief en passief)
- Over-the-air updates
- Overal opladen en bij de SuC zelfs supersnel!
- One-pedal-drive en de power van een BEV!
- Full Self Driving Suite
- Strak interieur, alles via één scherm, vegan leren stoelen en glazen dak
- Super snel navigatie-systeem met file informatie en supercharge stops
- Tesla Security Package (oa. Sentry) & Dashcam
- Audiosysteem met DAB-radio en infotaintement/arcade/eastereggs
- Klimaatbeheersing en ventilatie
Ad. 1. De veiligheidsvoorzieningen.
Zowel actieve als passieve veiligheid. Alles op het allerhoogste niveau. Ondanks alle andere kenmerken in de top 10 blijft veiligheid toch het allerbelangrijkste aspect bij een auto. Sterfte als gevolg van een ongeluk in het verkeer is wereldwijd doodsoorzaak nummer 9! Klik hier voor meer informatie over de veiligheidsaspecten in de Model 3. |
Ad. 2. Over-the-air Updates
Het is uniek dat je auto door de over-the-air-updates, niet alleen beter wordt doordat bestaande functionaliteiten steeds beter worden, maar ook dat er nieuwe aan worden toegevoegd. Sentry & Dashcam (zie ad. 8) zijn goede voorbeelden. Maar ook een nieuw spelletje en aanpassingen in het menu. Nieuw airco-functies (bijv. campingmode), e.d. Uiteraard bij iedere update ook bug-fix en andere oplossingen. De frequentie van updaten ligt best hoog (1-2x per maand). Je krijgt een push bericht via je app. Om te kunnen updaten moet je auto verbonden worden met een wifi-netwerk. Als je thuis op de oprit staat kan dit je thuisnetwerk zijn. De auto meldt zich automatisch aan als hij in bereik is van het netwerk. Het kan ook de hotspot van je mobiele telefoon zijn om mee te verbinden. Veiligheidsupdates worden altijd gepushed via het mobiele netwerk. Er gaat ook best veel dat van je auto terug naar het "moederschip". Met name de opnames van de camera's. Je Tesla leert immers steeds beter zelf rijden door goed af te kijken bij de bijna 1 miljoen tesla-rijders over de hele wereld (zie ad. 5). Klik hier voor een actueel overzicht van de release-notes |
Ad. 3. Overal opladen en bij de SuC zelfs supersnel
Het beschikken over een eigen netwerk van Supercharges is echt wat Tesla uniek maakt. De integratie met de software in de auto is ongekend. Je navigatie plant je routes en als er gecharged moet worden, wordt dit keurig ingepast. Je kan altijd zien, ook in de app, waar de dichtstbijzijnde chargers is. Ook kan je zien hoeveel "stalls" er vrij zijn. Je kan ook laders van andere aanbieders zien en hier naartoe navigeren. Is het nodig dan wordt de batterij op temperatuur gebracht om sneller te kunnen laden. Dreig je met je batterijcapaciteit buiten range te raken krijg je een bericht cq. advies om langzamer te gaan rijden. De nieuwe V3 SuC komen op steeds meer plaatsen en waar je kan laden met snelheden tot 250 kW. ok het thuis kunnen laden is ongekend als je gewend was naar de pomp te rijden. En met de komst van steeds meer destination-chargers kan je ook op de bestemming even bijladen als het moet. Meer informatie over het laden is hier te vinden. |
Ad. 4. One-padel-drive en de power van een BEV!
Rij je voor het eerst in een BEV dat is zeker het eerste wat je opvalt de enorme power. Snelheid die lineair opbouwt. Uiteraard hoeft er niet geschakeld te worden. De power is er altijd. Of je nu vanaf nul vertrekt of even snel wilt inhalen en bij 60 het pedaal vloert. Zeker Tesla's zijn razend snel. De SR+ gaat in 5,2 naar de honderd (na fw 32.2), de LR AWD in 4,4 en de performance in 3,2 seconden. Dit zijn stuk voor stuk snelheden waar je u tegen zegt. Door het regeneratief remmen wordt bij het loslaten van het gaspedaal het regeneren gestart. Dat wil zeggen dat de auto op de motor afremt tot volledige stilstand en hiermee energie opwekt. Je kan regeneratief remmen naar wens instellen. Staat hij op standaard dan rem je vrij sterk af. Het is even wennen, maar op enig moment heb je precies door hoe hard de auto remt bij het loslaten van het gas en hoef je de rem bijna nooit meer aan te raken. Dit is one-pedal-drive. Heel comfortabel. Bijkomend voordeel: je slijt geen remblokken en je hebt geen remstof op je velgen. |
Ad. 5. Full Self Driving Suite
Tesla is hard op weg naar Level 4 van autonoom rijden. Dat dit zeer complex is moge duidelijk zijn. Indrukwekkend wat nu al kan. Maar het gaat nog wel even duren, maar geen 10 jaar meer! Klik hier voor meer informatie. Met Navigatie-on-Autopilot volgt je auto de ingegeven route. Neemt afslagen en haalt zelf in (moet je wel bevestigen met je richtingaanwijzer). Het werkt nog niet altijd logisch, maar toch wel indrukwekkend. Ik vind het heerlijk relax rijden. Het moet nog stukken beter, maar dat komt wel. Tesla heeft een deel van de kern software opnieuw geschreven. Deze is nog niet beschikbaar. Toch zijn er ook nu bij iedere software-update (kleine) verbeteringen of nieuwere visualisaties. Grotere stappen werden gemaakt toen Enhanced Summon beschikbaar kwam. Niet zo zeer om de Summon functie op de parkeerplaats, maar meer om de complexe problemen die hiermee opgelost moeten worden. Welke auto's staan stil, welke bewegen? Waar mag ik rijden, waar niet? Wat is rechts van de weg? Het haaks inparkeren. Voetgangers. Het lezen en begrijpen van borden, enzovoort. Ik ben benieuwd. Gaaf om van zo dicht bij die innovatie mee te maken. |
Ad. 6. Strak interieur, alles via één scherm, vegan leren stoelen en glazen dak
De meeste mensen die het interieur voor het eerst zien, zijn verbaasd over het clean design. Het grote scherm, geen knopjes meer, de houten strip en de mooie stoelen. De afwerking is van hoog niveau. Alcantara op de deurpanelen. Lekker dik stuur van veganleer. Zacht kunststof op het dashboard. Over de hele breedte, tegen de vooruit, speakers. Het ziet er goed strak uit. Geen panelgaps of slordige afwerking. Het nadert de premium merken, maar die maken indruk met al hun knopjes, schermpjes, e.d. Maakt ook niet uit, het interieur van de Model 3 is meer dan top. Als ze eenmaal zitten en naar boven kijken zijn ze helemaal onder de indruk. Wat een indrukwekkend glazen dak. Bij de Y Model uit één stuk. In de Model 3 een paneel boven de voorstoelen en dan een groot paneel van net achter de voorstoelen tot in de kofferbak! Wat een uitzicht als je door een stad rijdt! Met de volle zon geen last van extra hitte in de auto door het glazendak. Er zit een prima folie tussen. Bovendien kan je de airco gebruiken tegen oververhitting van de cabine. Wat een luxe om in een gekoelde (of straks verwarmde) auto te stappen. De stoelen zitten fantastisch. Ze zijn van vegan-leer. De beide voorstoelen zijn elektrisch in alle standen te zetten en ook op te slaan in een gebruikersprofiel. De voorstoelen en de achterbank hebben stoelverwarming. Bij de SR+ kan je stoelverwarming op de achterbank via de app bijkopen. Ook easy-entry is mogelijk. Je kan het stuur en de stoel dan zo zetten dat je eenvoudig kunt in- en uitstappen. Dit koppel je aan je eigen profiel en je stoel, stuur spiegels en menu-instellingen gaan automatisch in de door jou gewenste positie als je gaat rijden of wilt uitstappen. Helemaal top. |
Ad. 7. Navigatie-systeem met file informatie en supercharge stops
Het navigatie-systeem in de Tesla is fantastisch. Werkt met de kaarten van Google en zijn zeer actueel. Je krijgt een bericht als je nieuwe kaarten kunt downloaden. Je kan ook ritten plannen, dus met meerdere stops. De navigatie rekent razendsnel je route uit. Gaat het om een lange route, dan duurt het wat langer, want de stops aan de SuC worden berekend. Je ziet precies waar en hoelang je ergens moet stoppen om te laden. Binnenkort komt de mogelijkheid om de rit al in je de app te plannen (zie ook mijn tip). Mijn tip: je kan een route plannen op Google-Maps (of Apple kaarten) op je telefoon en dan via "deel mijn route" deze naar de auto sturen. Als je instapt staat de route in je navigatie. |
Ad. 8 Tesla Security Package.
Toen de Model 3 in 2018 op de markt kwam. bevatte het Security Package niet de Dashcam en de Sentry faciliteiten van nu. In de VS vonden een aantal Model 3 inbraken plaats door het kleine raampje achter in te tikken om de rugleuning te kunnen neerlaten en zo ook de kofferbak in te kunnen. Hierover ontstond een discussie op Twitter en de oproep aan Tesla voor een oplossing, waarop Elon reageerde. Sentry werd geboren. Een paar weken later kregen alle auto's Sentry via een gratis over-the-air update. Alle noodzakelijke hardware is immers in de auto aanwezig, zei het voor andere doeleinden. Sentry is een bewakingssysteem voor je auto. De voorwaartse camera en de twee camera's bij de knipperlichten aan de voorzijde worden ingeschakeld zodra de auto verdachte bewegingen waarneemt. Sinds Software Versie 10 neemt ook de achtercamera op. Op het scherm verschijnt een "rood oog" en de tekst dat de beveiligingsmodus is geactiveerd. Is iemand in de auto begint er keiharde "hardrock" muziek te spelen, gaan de lichten knipperen en klinkt de claxon. Je krijgt ook een SMS melding als het alarm is geactiveerd. Het alarm stopt na 30 seconden. De beelden worden opgeslagen op een USB drive in. het dashboardkastje (vanaf 2021). Als je in de auto stapt krijg een mededeling als er events hebben plaatsgevonden. Een in latere software-update is de functionaliteit gekomen deze beelden direct terug te kunnen kijken. Sentry is nog volop in ontwikkeling en zal zeker nog beter worden. Dashcam is een systeem dat continu beelden maakt van je rit. Hiervoor worden de vooruitcamera gebruikt en de 2 voorwaartse camara's in de B-stijl. Zodra ja gaat rijden gaat hij opnemen. Je kan natuurlijk een aantal menu-instellingen doen. Boven in het scherm is een icoontje van een camera met een rood bolletjes als alles goed functioneert, anders een kruisje. De beelden worden opgeslagen op de USB-stick. Terugkijken kan in de auto zelf via het scherm. Zodra de USB vol is, worden de oudste beelden overschreven. Wil je dit overschrijven voorkomen, dan kan op het icoontje klikken. De laatste, ik dacht, 10 minuten, worden dan separaat opgeslagen zodat ze niet meer gewist kunnen worden. Je kan ook instellen dat als je op de claxon drukt, de laatste 10 minuten automatisch worden opgenomen. |
uitgebreide tutorial voor Dashcam and Sentry Mode Setup
|
Ad. 9. Audio en Infotainment
Het audiosysteem in de SR+ is meer dan prima. In het premium interieur van de LR zit een nog beter audiosysteem. Met nog meer speakers en een dikke subwoofer in de kofferbak! De SR+ versie moet het met minder speakers doen! Maar heeft ook immersive sound (aan/uit). Bij het premium interieur kan je hier meer opties kiezen. De radio heeft DAB en FM. Instellen stations en het opslaan van favorieten is heel eenvoudig. Via je de telefoon kan je streaming music afspelen. Ook via de USB kan je MP3 afspelen. Heb je premium connectiviteit dan is Spotify geïntegreerd (LR-versie/premium interieur). De SR+ met gedeeltelijke premium interieur wordt met standaard connectiviteit geleverd. Je kan upgraden naar premium connectiviteit voor € 9.99 per maand. Dan heb je naast streaming media, ook de internetbrowser, satellietbeelden in je navigatie en live-file informatie. Klik hier voor meer informatie. Tesla Arcade is een hele verzameling aan games. Wat begon als grap (het scheetkussen, tekenblok, haardvuurtje, e.d.) wordt langzaam serieuzer. In verband met de visualisatie van waar je rijdt is dezelfde software nodig (o.a. Unreal-engine) als voor games. Als het er toch in zit, waarom dan niet langzaam het scherm ook gaan gebruiken voor tijdverdrijf. Nu tijdens het chargen, maar straks tijdens de rit. Netflix en YouTube zijn ook in de auto beschikbaar! Je moet wel stilstaan en in de P-stand. |
ad. 10 Klimaatbeheersing en ventilatie
Van raampje open in de zomer, naar een airco. Van airo naar klimaat beheersing. Van klimaatbeheersing naar Tesla Climat Control. Je dacht dat de klimaat beheersing in de auto niet opnieuw kon worden uitgevonden. Nou, welkom in de Model 3 of Y. Geen losse ventilatieroosters, maar één grote strip over de hele breedte van het dashboard. Twee luchtstromen die elkaar beïnvloeden. Hierdoor is via het scherm de exacte positie van de luchtstromen links en rechts te bepalen. En heerlijk stil. Uiteraard is een automatische modus. Er is een oververhittingsmodus beschikbaar om het interieur beneden de 40 graden te houden. Maar ook mooi is om bijvoorbeeld via de app de airco of de verwarming aan te zetten. Je kan ook de stoelverwarming op afstand aanzetten. Vroeger heette dit standverwarming! Een dure optie. Nu standaard op iedere Tesla. Heb je een hond, dan is dog-mode wel aardig. Je hond kan korte tijd in de auto achter blijven. Op het scherm staat een waarschuwing voor omstanders. De temperatuur wordt aangegeven en constant. Grappig! Wil je slapen in de auto, is er campermode. De Model Y heeft een warmtepomp (Model 3 niet). Door deze warmtepomp kost het redeneren van warmte of koude minder energie en verlies je dus minder range. |
Net buiten de top 10!
Onderstel, wegligging en comfort
De Model 3/Y ligt als een blok op de weg. Deels door het iets hogere gewicht ivm het batterijpakket. Maar Tesla heeft veel werk gemaakt van de weglegging en het comfort. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Ik kom van een Mercedes C-klasse. De Duitsers schrijven comfort met een hoofdletter. De Tesla is op veel fronten vergelijkbaar. Alleen bij het dichtslaan van de kofferbak of een deur klinkt bij de Mercedes wat beter. Je mist in de Tesla natuurlijk het motor geluid. Toch heeft het zoemgeluid bij het accelereren ook wel wat. Op autobaan snelheid hoor je wat wind langs de spiegels gaan. Er zijn rubbers te krijgen om de deuren extra te sealen en de naad in het glazendak te dichten. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat dit nu mega veel uitmaakt qua geluidsproductie. Ik ben wel tevreden over het geluidsniveau en het comfort in de auto. De ruimte op achterbank is prima, maar de zit is wat aan de korte kant om lang comfortabel te zitten.
Je kan softwarematig enkele instellingen doen die met conform te maken hebben. Accelereren kan op Chill of Standaard, Stuurinstelling heeft drie standen en het regeneratief remmen kan je lager zetten. De Model 3 en de Model Y zijn er niet met luchtvering in tegenstelling tot de Model S en X.
De Model 3/Y ligt als een blok op de weg. Deels door het iets hogere gewicht ivm het batterijpakket. Maar Tesla heeft veel werk gemaakt van de weglegging en het comfort. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Ik kom van een Mercedes C-klasse. De Duitsers schrijven comfort met een hoofdletter. De Tesla is op veel fronten vergelijkbaar. Alleen bij het dichtslaan van de kofferbak of een deur klinkt bij de Mercedes wat beter. Je mist in de Tesla natuurlijk het motor geluid. Toch heeft het zoemgeluid bij het accelereren ook wel wat. Op autobaan snelheid hoor je wat wind langs de spiegels gaan. Er zijn rubbers te krijgen om de deuren extra te sealen en de naad in het glazendak te dichten. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat dit nu mega veel uitmaakt qua geluidsproductie. Ik ben wel tevreden over het geluidsniveau en het comfort in de auto. De ruimte op achterbank is prima, maar de zit is wat aan de korte kant om lang comfortabel te zitten.
Je kan softwarematig enkele instellingen doen die met conform te maken hebben. Accelereren kan op Chill of Standaard, Stuurinstelling heeft drie standen en het regeneratief remmen kan je lager zetten. De Model 3 en de Model Y zijn er niet met luchtvering in tegenstelling tot de Model S en X.