Laatste update: 28 augustus 2022.
Op deze pagina mijn ervaringen met Volledig Zelfrijdende Besturing van de Model 3. Het is een software suite, met meerdere onderdelen. Je moet er even aan wennen om de besturing uit handen te geven. Formeel wil dat wil zeggen dat je ondersteuning krijgt.Het is een level 2 systeem. Je leert het steeds meer waarderen. Het is wel heel belangrijk dat je de fase waarin de ontwikkeling van FSD zit, begrijpt. Verwacht in de stad nog niet dezelfde dingen als op de snelweg. Weet waarom hij op de snelweg bepaalde dingen beter kan dan jij, maar sommige dingen ook (nog) niet beter. Zeker op de snelweg worden door EU/VN (UNECE) bepalingen nogal wat beperkingen opgelegd. Deze gaan hopelijk met de tijd veranderen. Hieronder komen verschillende aspecten van de FSD-suite en autonoom rijden aan bod.
Op deze pagina mijn ervaringen met Volledig Zelfrijdende Besturing van de Model 3. Het is een software suite, met meerdere onderdelen. Je moet er even aan wennen om de besturing uit handen te geven. Formeel wil dat wil zeggen dat je ondersteuning krijgt.Het is een level 2 systeem. Je leert het steeds meer waarderen. Het is wel heel belangrijk dat je de fase waarin de ontwikkeling van FSD zit, begrijpt. Verwacht in de stad nog niet dezelfde dingen als op de snelweg. Weet waarom hij op de snelweg bepaalde dingen beter kan dan jij, maar sommige dingen ook (nog) niet beter. Zeker op de snelweg worden door EU/VN (UNECE) bepalingen nogal wat beperkingen opgelegd. Deze gaan hopelijk met de tijd veranderen. Hieronder komen verschillende aspecten van de FSD-suite en autonoom rijden aan bod.
Er is geen behoefte aan high-definition kaarten of een mobiele telefoon verbinding voor Autopiloot. Het kan ergens rijden waar het nog nooit eerder gezien is.
Dat is het systeem dat we ontwikkelen en ernaar streven om dit jaar uit te brengen -- @elonmusk 21/10/2020 De tijdlijn is al een paar verschoven, maar het ziet er nu naar uit dat eind 2022 het zover is: iedere FSD koper kan gebruik maken van de Beta versie. Tenminste, in de VS. Of Europa het dan ook gaat toestaan is afhankelijk van de wetgever!
De pakketten
Momenteel biedt Tesla 2 opties aan om de standaard Autopilot (AP) te upgraden
1. Geavanceerde Autopilot (Enhanced Autopilot/EAP) voor € 3.800
2. Volledige zelfrijdende besturing (Full Self Driving FSD) voor € 7,500
Wat zijn de verschillen?
AP: remmen, gasgeven, sturen in dezelfde rijbaan
EAP: als AP, plus navigatie on autopilot (nemen van op- en afritten), auto Lane change (inhalen), automatisch parkeren (zowel file als haaks) en summon (vooruit/achteruit via de app)
FSD: als EAP, plus smart summon (auto komt naar je toe), Traffic Aware cruise controle (ondermeer snelheid op basis van verkeersborden), stoplichtherkenning, autonoom rijden op de autoweg en wegen binnen en buiten de bebouwde kom. Alles wat nodig is om volledig autonoom te kunnen rijden (in de toekomst).
Realiseer dat een aantal functionaliteiten beperkt worden door wettelijke regelgeving. Hieronder meer informatie.
1. Geavanceerde Autopilot (Enhanced Autopilot/EAP) voor € 3.800
2. Volledige zelfrijdende besturing (Full Self Driving FSD) voor € 7,500
Wat zijn de verschillen?
AP: remmen, gasgeven, sturen in dezelfde rijbaan
EAP: als AP, plus navigatie on autopilot (nemen van op- en afritten), auto Lane change (inhalen), automatisch parkeren (zowel file als haaks) en summon (vooruit/achteruit via de app)
FSD: als EAP, plus smart summon (auto komt naar je toe), Traffic Aware cruise controle (ondermeer snelheid op basis van verkeersborden), stoplichtherkenning, autonoom rijden op de autoweg en wegen binnen en buiten de bebouwde kom. Alles wat nodig is om volledig autonoom te kunnen rijden (in de toekomst).
Realiseer dat een aantal functionaliteiten beperkt worden door wettelijke regelgeving. Hieronder meer informatie.
Mijn motivatie voor de aanschaf FSD
Voor mij is de aanschaf van Full Self Driving een no-brainer. Klinkt misschien wat resoluut. Dat heeft voor mij met 2 dingen te maken. Ten eerste: Ik geloof enorm in het innovatievermogen van Tesla. Autonomy is hun lange termijn verdienmodel (zie blog over Robottaxi) en niet het verkopen van auto's. Dus het gaat ze zeker lukken om op basis van VISION tot een level 5 in het autonoom rijden te komen. Hier een interview van Lex Fridman (MIT) met Jim Keller over autonoom rijden. Hij heeft de chips in de FSD-computers ontworpen. Alle hardware is reeds aanwezig in alle Tesla's vanaf einde 2016. Zodra de software zover is (volgens Elon eind 2020) schakelt de hardware naar haar maximale capaciteit (full HD alle camera's) en vinden er bizar veel meer berekeningen per seconde plaats. Vanaf april 2019 wordt de laatste generatie FSD-computer gemonteerd in de Model 3. Als je FSD koopt en zit er nog niet de laatste hardware in je auto (hardware 2.5 of lager), krijg je later een upgrade (retrofit). Meer informatie over de hardware (camera's, radar en sensoren) en hoe ze werken is hier te vinden.
Voor mij is de aanschaf van Full Self Driving een no-brainer. Klinkt misschien wat resoluut. Dat heeft voor mij met 2 dingen te maken. Ten eerste: Ik geloof enorm in het innovatievermogen van Tesla. Autonomy is hun lange termijn verdienmodel (zie blog over Robottaxi) en niet het verkopen van auto's. Dus het gaat ze zeker lukken om op basis van VISION tot een level 5 in het autonoom rijden te komen. Hier een interview van Lex Fridman (MIT) met Jim Keller over autonoom rijden. Hij heeft de chips in de FSD-computers ontworpen. Alle hardware is reeds aanwezig in alle Tesla's vanaf einde 2016. Zodra de software zover is (volgens Elon eind 2020) schakelt de hardware naar haar maximale capaciteit (full HD alle camera's) en vinden er bizar veel meer berekeningen per seconde plaats. Vanaf april 2019 wordt de laatste generatie FSD-computer gemonteerd in de Model 3. Als je FSD koopt en zit er nog niet de laatste hardware in je auto (hardware 2.5 of lager), krijg je later een upgrade (retrofit). Meer informatie over de hardware (camera's, radar en sensoren) en hoe ze werken is hier te vinden.
Volgens mij heeft Tesla tijdens "Autonomy day" in 2019 ons proberen duidelijk te maken dat we geen idee hebben hoe snel het neurale netwerk leert. Tesla heeft zelfs eind 2019 besloten om de core-software opnieuw te gaan schrijven zodat alles full hd en in 3d-renders kan, inclusief de trainingsomgeving. Alle Tesla's na oktober 2016 hebben alle hardware voor autonom rijden aan boord. Alle Tesla's rijden met alle camera's aan en geven allemaal data terug aan Tesla. Hierdoor wordt in Shadowmode al 3 jaar miljarden kilometers autonoom gereden met de live-reacties van human-bestuurders (trainingsomgeving). Zie grafiek op de deze pagina). Met de komst de Model 3 en de Model Y en met FSD actief aan in alle modellen gaat deze dataverzameling en training van het netwerk nog sneller. Ook het computerprogramma DOJO is binnenkort actief en traint zelfstandig het netwerk. DOJO werkt op videoniveau van alle 8 de camera's i.p.v. individuele afbeeldingsniveau . Ook deze software is opnieuw geschreven. Het komen tot level 5 (zie afbeelding hiernaast) is complex en er zijn heel veel uitzonderingen of bijzondere situaties, maar het is oplosbaar. En het gaat sneller dan we denken. Lees dit artikel maar eens over de rekenkracht van Dojo.
|
Een tweede reden waarom FSD voor mij een no-brainer is, heeft een financiële reden. Ik heb € 5.300 voor FSD betaald. Inmiddels is de prijs € 7.500 en bij een volgende grote update komt er weer € 1.100 bij. Elon heeft aangekondigd dat de prijs voor FSD de komende jaren steeds verder verhoogd wordt. Om over 2 jaar € 10.000 of meer te betalen en de auto niet als robottaxi in te (mogen) zetten is dan veel geld! Leaserijders willen de aanschaf van FSD buiten de bijtelling houden en hem later aanschaffen. Of Tesla in je lease-periode tot level 5 komt, is maar zeer de vraag. Koop je FSD toch, dan geef je de leasemaatschappij een kadootje (auto is meer waard met FSD!) Maar je kan natuurlijk wel zelf genieten van de weg naar autonoom rijden. Elon heeft aangekondigd dat er ook een soort abonnement komt, waarbij de FSD niet koopt, maar tijdelijk kan gebruiken.
Een ander financieel aspect is de afschrijving. Deze kon er wel eens heel anders gaan uitzien. Dat heeft er mee te maken dat zodra je Tesla ingezet kan worden als Robottaxi er een omzet van misschien wel € 20.000 tot € 30.000 per jaar mogelijk is. Ook als over 3-5 jaar high- en low speed autonomy (zie hieronder) is toegestaan in Europa, is het hebben van een auto met FSD veel meer waard. Waarom zou je een auto die bijvoorbeeld in 2024 5 jaar oud is met een reguliere afschrijving verkopen? Mogelijk moet je de auto wel naar het buitenland verkopen als Nederland cq Europa achterblijft bij de implementatie m.b.t autonoom rijden. Florida gaat de eerste staat zijn waar autonoom rijden binnenkort mogelijk wordt. Mits de verzekering/aansprakelijkheid goed geregeld is (Telsa werkt aan een eigen verzekering). In Nederland komt experimenteer ruimte voor leveranciers van autonome systemen. Elon heeft getweed dat ze volop in gesprek zijn met EU-regulators. Op Europese schaal komt mogelijk in 2020/2021 ruimte om in files autonoom te mogen rijden (geen actief oplettende bestuurder meer nodig tot een bepaalde snelheid). Dit zet de deur open naar hogere snelheden. Maar dat er nog werk aan de winkel is om de Europese wetgeving aan te passen wordt in dit filmpje duidelijk.
Een ander financieel aspect is de afschrijving. Deze kon er wel eens heel anders gaan uitzien. Dat heeft er mee te maken dat zodra je Tesla ingezet kan worden als Robottaxi er een omzet van misschien wel € 20.000 tot € 30.000 per jaar mogelijk is. Ook als over 3-5 jaar high- en low speed autonomy (zie hieronder) is toegestaan in Europa, is het hebben van een auto met FSD veel meer waard. Waarom zou je een auto die bijvoorbeeld in 2024 5 jaar oud is met een reguliere afschrijving verkopen? Mogelijk moet je de auto wel naar het buitenland verkopen als Nederland cq Europa achterblijft bij de implementatie m.b.t autonoom rijden. Florida gaat de eerste staat zijn waar autonoom rijden binnenkort mogelijk wordt. Mits de verzekering/aansprakelijkheid goed geregeld is (Telsa werkt aan een eigen verzekering). In Nederland komt experimenteer ruimte voor leveranciers van autonome systemen. Elon heeft getweed dat ze volop in gesprek zijn met EU-regulators. Op Europese schaal komt mogelijk in 2020/2021 ruimte om in files autonoom te mogen rijden (geen actief oplettende bestuurder meer nodig tot een bepaalde snelheid). Dit zet de deur open naar hogere snelheden. Maar dat er nog werk aan de winkel is om de Europese wetgeving aan te passen wordt in dit filmpje duidelijk.
De route naar FSD!
Elon Musk heeft een eigen route naar full-self-driving. Een belangrijke term is “feature-complete”. Je rijdt dan van thuis naar het werk in principe zonder (veel) interventies, maar wel met supervisie. Je moet dus blijven opletten. Elon heeft het over 3 niveaus van autonoom rijden (use-cases) die in je woon-werk verkeer rit kunnen voorkomen:
De eerste fase in het tijdspad is afronding van “feature-complete”. In oktober/november 2020 beschikbaar voor de deelnemers aan het Early Access programma. Naar verwachting eind 2020 komt FSD Beta als “feature-complete” beschikbaar voor de FSD-kopers, inclusief retrofit van de FSD-computer, in de VS. Deze FSD Beta fase loopt nog steeds. Binnenkort verschijnt versie 11 en naar verwachting is in Q2 Europa aan de beurt om meer FSD-features te krijgen. Het is nog niet duidelijk wat de functionaliteit in Europa gaat zijn. In de “feature-complete” fase kan de Tesla dus in alle drie de niveaus/use cases van autonomy zelf rijden, maar is er altijd onder directe supervisie en kan interveniëren noodzakelijk zijn. In deze fase blijft de rijder van de auto verantwoordelijk.
De volgende fase is de fase dat Tesla denkt dat supervisie en interventie-mogelijkheid niet meer noodzakelijk is, maar er is nog niet genoeg data om de wetgevers te overtuigen. Dit is de fase waarin de neurale netwerken in een ongelooflijk tempo gaat leren. Hiervoor is Dojo ontwikkeld (trainer voor de neurale netwerken) en heeft Tesla eigen chips gebouwd leidend tot ongekend snelle computers met veel GPU rekenkracht . Details ontbreken, maar het schijnen miljoen investeringen te zijn, alleen al aan de hardware-kant bij Tesla. Daarnaast hebben we natuurlijk de FSD-computer in de auto, met zelf ontwikkelde chips!
Dat de neurale netwerken in staat zijn de auto op de snelweg bijna zonder interventie te laten rijden (high-speed autonomy), hebben we de afgelopen maanden zien gebeuren op de snelweg. In de VS is op een parkeerplaats low-speed autonomy toegestaan en de in de loop van 2020 komt hier intermediate speed autonomy bij. Op low-speed en high-speed zal het aantonen van autonomy eerder bereikt worden dan bij de intermediate-speed. De berijder van de auto is ook in deze fase nog altijd zelf verantwoordelijk. Elon denkt dat ook deze fase in 2020/2021 afgerond kan worden. Ambitieus, maar hij kent de technologie en de omvang van de data! Dat het een complexer probleem is, dan oorspronkelijk gedacht is duidelijk. In 2021 heeft Tesla besloten om de radar uit de auto te verwijderen en volledig over stappen op een systeem gebaseerd op Vision via de 8 camera's en AI.
De derde en laatste fase is de meest onzekere. Dat is fase dat ook de wetgever van mening is dat supervisie en directe interventie-mogelijkheid niet meer nodig zijn. Ook dat kan in de fasering gaan van eerst toestaan op low-speed, dan op high-speed en tot slot ook op intermediate speed. Bij low-speed hoeft dan ook niet meer iemand in de auto te zitten of op afstand op te letten. Om high-speed autonomy zonder inzittenden te hebben, moet natuurlijk ook intermediate gelegaliseerd zijn. Naast de fasering kunnen er natuurlijk ook regionale verschillen zijn. Welke regio of land zal als eerste volledig autonoom rijden gaan toestaan? In deze fase is dus ook niet meer de rijder verantwoordelijk, maar de auto. Is dit de eigenaar van de auto of is dit de leverancier van de auto? Dat de aansprakelijkheid en hiermee de verzekering geregeld moet zijn maakt natuurlijk onderdeel uit van de legalisering door de wetgever.
Dat Tesla als hard op weg is, laat het periodieke Tesla Vehicle Safety Rapport zien. De kans op een ongeluk in een Tesla met autopilot aan is al veel kleiner dan in een auto zonder deze voorziening. Zitten natuurlijk wat haken en ogen aan een dergelijke 1 op 1 vergelijking, aangezien de data van auto’s zonder AP anders geregistreerd worden en dat AP alleen op de autoweg in gebruik is. Maar dan nog, de cijfers gaan de goede kant op!
Elon Musk heeft een eigen route naar full-self-driving. Een belangrijke term is “feature-complete”. Je rijdt dan van thuis naar het werk in principe zonder (veel) interventies, maar wel met supervisie. Je moet dus blijven opletten. Elon heeft het over 3 niveaus van autonoom rijden (use-cases) die in je woon-werk verkeer rit kunnen voorkomen:
- low-speed autonomy: geïmplementeerd met Smart Summon (in de VS) en gaat over het rijden op een parkeerplaats. Binnenkort ook Smart Parking. In beide gevallen met supervisie op afstand.
- intermediate-speed autonomy: vol in ontwikkeling, onder andere met het herkennen van stoplichten en verkeersborden.
- high-speed autonomy: geïmplementeerd op de snelweg met Navigate-on-autopilot (NoA)
De eerste fase in het tijdspad is afronding van “feature-complete”. In oktober/november 2020 beschikbaar voor de deelnemers aan het Early Access programma. Naar verwachting eind 2020 komt FSD Beta als “feature-complete” beschikbaar voor de FSD-kopers, inclusief retrofit van de FSD-computer, in de VS. Deze FSD Beta fase loopt nog steeds. Binnenkort verschijnt versie 11 en naar verwachting is in Q2 Europa aan de beurt om meer FSD-features te krijgen. Het is nog niet duidelijk wat de functionaliteit in Europa gaat zijn. In de “feature-complete” fase kan de Tesla dus in alle drie de niveaus/use cases van autonomy zelf rijden, maar is er altijd onder directe supervisie en kan interveniëren noodzakelijk zijn. In deze fase blijft de rijder van de auto verantwoordelijk.
De volgende fase is de fase dat Tesla denkt dat supervisie en interventie-mogelijkheid niet meer noodzakelijk is, maar er is nog niet genoeg data om de wetgevers te overtuigen. Dit is de fase waarin de neurale netwerken in een ongelooflijk tempo gaat leren. Hiervoor is Dojo ontwikkeld (trainer voor de neurale netwerken) en heeft Tesla eigen chips gebouwd leidend tot ongekend snelle computers met veel GPU rekenkracht . Details ontbreken, maar het schijnen miljoen investeringen te zijn, alleen al aan de hardware-kant bij Tesla. Daarnaast hebben we natuurlijk de FSD-computer in de auto, met zelf ontwikkelde chips!
Dat de neurale netwerken in staat zijn de auto op de snelweg bijna zonder interventie te laten rijden (high-speed autonomy), hebben we de afgelopen maanden zien gebeuren op de snelweg. In de VS is op een parkeerplaats low-speed autonomy toegestaan en de in de loop van 2020 komt hier intermediate speed autonomy bij. Op low-speed en high-speed zal het aantonen van autonomy eerder bereikt worden dan bij de intermediate-speed. De berijder van de auto is ook in deze fase nog altijd zelf verantwoordelijk. Elon denkt dat ook deze fase in 2020/2021 afgerond kan worden. Ambitieus, maar hij kent de technologie en de omvang van de data! Dat het een complexer probleem is, dan oorspronkelijk gedacht is duidelijk. In 2021 heeft Tesla besloten om de radar uit de auto te verwijderen en volledig over stappen op een systeem gebaseerd op Vision via de 8 camera's en AI.
De derde en laatste fase is de meest onzekere. Dat is fase dat ook de wetgever van mening is dat supervisie en directe interventie-mogelijkheid niet meer nodig zijn. Ook dat kan in de fasering gaan van eerst toestaan op low-speed, dan op high-speed en tot slot ook op intermediate speed. Bij low-speed hoeft dan ook niet meer iemand in de auto te zitten of op afstand op te letten. Om high-speed autonomy zonder inzittenden te hebben, moet natuurlijk ook intermediate gelegaliseerd zijn. Naast de fasering kunnen er natuurlijk ook regionale verschillen zijn. Welke regio of land zal als eerste volledig autonoom rijden gaan toestaan? In deze fase is dus ook niet meer de rijder verantwoordelijk, maar de auto. Is dit de eigenaar van de auto of is dit de leverancier van de auto? Dat de aansprakelijkheid en hiermee de verzekering geregeld moet zijn maakt natuurlijk onderdeel uit van de legalisering door de wetgever.
Dat Tesla als hard op weg is, laat het periodieke Tesla Vehicle Safety Rapport zien. De kans op een ongeluk in een Tesla met autopilot aan is al veel kleiner dan in een auto zonder deze voorziening. Zitten natuurlijk wat haken en ogen aan een dergelijke 1 op 1 vergelijking, aangezien de data van auto’s zonder AP anders geregistreerd worden en dat AP alleen op de autoweg in gebruik is. Maar dan nog, de cijfers gaan de goede kant op!
|
|
Wat heb je nu aan FSD?
Mijn ervaringen met Navigatie-on-autopilot
Navigatie on Autopilot (NoA) is het pakket dat uiteindelijk tot volledig zelfrijdende besturing moet gaan leiden. Voor nu is het zeer goed bruikbaar op de autosnelweg. Zodra je op de oprit zit kan je door de rechter hendel aan het stuur 2x naar beneden te drukken het systeem activeren. Je moet natuurlijk wel een bestemming in je navigatie hebben ingegeven. Zie het filmpje hieronder om een idee te krijgen van hoe FSD er praktisch uit ziet!
Navigatie on Autopilot (NoA) is het pakket dat uiteindelijk tot volledig zelfrijdende besturing moet gaan leiden. Voor nu is het zeer goed bruikbaar op de autosnelweg. Zodra je op de oprit zit kan je door de rechter hendel aan het stuur 2x naar beneden te drukken het systeem activeren. Je moet natuurlijk wel een bestemming in je navigatie hebben ingegeven. Zie het filmpje hieronder om een idee te krijgen van hoe FSD er praktisch uit ziet!
Het is natuurlijk even wennen om de besturing over te geven aan de auto. Uiteraard moet je zelf actief opletten en je handen aan het stuur houden. Je moet om de circa 15 seconden actief het stuur vasthebben. In oktober 2019 is de software versie 10 gelanceerd. FSD heeft toen nieuwe visualisaties gekregen en zijn er voelbare verbeteringen in de manier waarop de auto rijdt met FSD aan! Het wordt steeds dynamischer. Bijvoorbeeld: rij je op de linkerbaan een vrachtauto voorbij gaat hij iets meer naar links rijden. Je ziet ook beter hoe de lijnen op het wegdek gezien worden (doorgetrokken streep, stippellijn, e.d.). Binnenkort wordt stoplicht en verkeersbord-herkenning verwacht. De software draait nog niet op volle toeren met camera's op full-hd. De capaciteiten van de nieuwe FSD computer worden dus nog niet aangesproken. Ook dit zou een enorme stap voorwaarts zijn! In 2020 moet het gaan gebeuren. Tesla heeft de software opnieuw geschreven. Ze zijn overgestapt naar rendering en labeling op videoniveau waardoor ze realtime 3d visualisaties kunnen maken van de beelden van de camera's. De 4e dimensie is tijd. De release van deze rewrite wordt eind 2020 verwacht en hiermee is feature complete fase afgerond. Het is zo gaaf met de 2 ongeveer wekelijkse software-updates de auto steeds beter te zien worden!
Afslag
Je ziet een blauwe lijn voor de auto op het scherm. Dit geeft aan wat de auto gaat doen. Als hij wilt inhalen of invoegen zie een visualisatie op je scherm van waar de auto naar toe wilt. Je moet nu nog met je richtingaanwijzer bevestigen dat de voorgestelde actie uitgevoerd kan worden (wettelijke beperking). Richtingaanwijzer uit en de actie wordt uitgevoerd als het veilig is. Gaat je route over naar een ander soort weg dan wordt NoA beëindigd. Je ziet dan eerst een waarschuwing op je scherm.
Inhalen
Je ziet dat hij bij een inhaalbeweging "controleert" of het veilig kan. Zit er een auto naast je, dan wordt deze auto en de scheidingslijn in je scherm rood. Als het vrij is gaat hij inhalen. Alleen dit gaat nog niet altijd helemaal soepel door de beperkingen in de Europese regelgeving. Soms is de tijd tussen het bevestigen van de inhaalactie en het daadwerkelijk pas kunnen uitvoeren te lang en is er een time-out (moet binnen 5 seconden). De inhaalactie wordt niet uitgevoerd. Je moet NoA opnieuw activeren. Wat nog best wel irritant is, is dat hij natuurlijk checkt of er auto op de linkerbaan zit. Is deze nog ruim achter je, maar komt deze wel naar je toe, dan breekt hij de inhaalactie af als hij er net aan begonnen is. Ook dit is een Europse regel. Afstand moet 55 meter zijn. De regelgeving moet nog beter afgestemd worden op de moderne technologie om lekker soepel door het verkeer te navigeren. Maar verder is het heerlijk relax rijden. Voeten van de pedalen, hand ligt aan het stuur en de auto zijn werk laten doen. In files en bij stop-and-go verkeer is het echt heerlijk en natuurlijk veel veiliger dan dat je zelf rijdt. Het is fantastisch om deze innovatie van zo dicht bij te zien en met de software-updates die er aan komen steeds beter ziet worden.
Phantom braking
Tot voor software versie 10 had de Model 3 last van wat Phantom Braking wordt genoemd. Hij laat abrupt het gas los. Met het generatief remmen gaat dit best snel. Je schikt je een hoedje. Snel op gas om deze actie te ondervangen (en het neurale net te laten leren). Heeft te maken met schaduw en vele tinten grijs (waar kan ik rijden en waar niet). Vanaf software versie 10 heeft Autopilot een enorme stap vooruit gemaakt. Hij rijdt nog soepeler door het verkeer. De visualisatie is verbeterd en een phantom brake heb ik niet meer gehad. Maar je moet accepteren dat het systeem in ontwikkeling is. Het is er nu ter ondersteuning en je moet actief blijven opletten om direct te kunnen ingrijpen! Maar ze maken indrukwekkende stappen vooruit!
Afslag
Je ziet een blauwe lijn voor de auto op het scherm. Dit geeft aan wat de auto gaat doen. Als hij wilt inhalen of invoegen zie een visualisatie op je scherm van waar de auto naar toe wilt. Je moet nu nog met je richtingaanwijzer bevestigen dat de voorgestelde actie uitgevoerd kan worden (wettelijke beperking). Richtingaanwijzer uit en de actie wordt uitgevoerd als het veilig is. Gaat je route over naar een ander soort weg dan wordt NoA beëindigd. Je ziet dan eerst een waarschuwing op je scherm.
Inhalen
Je ziet dat hij bij een inhaalbeweging "controleert" of het veilig kan. Zit er een auto naast je, dan wordt deze auto en de scheidingslijn in je scherm rood. Als het vrij is gaat hij inhalen. Alleen dit gaat nog niet altijd helemaal soepel door de beperkingen in de Europese regelgeving. Soms is de tijd tussen het bevestigen van de inhaalactie en het daadwerkelijk pas kunnen uitvoeren te lang en is er een time-out (moet binnen 5 seconden). De inhaalactie wordt niet uitgevoerd. Je moet NoA opnieuw activeren. Wat nog best wel irritant is, is dat hij natuurlijk checkt of er auto op de linkerbaan zit. Is deze nog ruim achter je, maar komt deze wel naar je toe, dan breekt hij de inhaalactie af als hij er net aan begonnen is. Ook dit is een Europse regel. Afstand moet 55 meter zijn. De regelgeving moet nog beter afgestemd worden op de moderne technologie om lekker soepel door het verkeer te navigeren. Maar verder is het heerlijk relax rijden. Voeten van de pedalen, hand ligt aan het stuur en de auto zijn werk laten doen. In files en bij stop-and-go verkeer is het echt heerlijk en natuurlijk veel veiliger dan dat je zelf rijdt. Het is fantastisch om deze innovatie van zo dicht bij te zien en met de software-updates die er aan komen steeds beter ziet worden.
Phantom braking
Tot voor software versie 10 had de Model 3 last van wat Phantom Braking wordt genoemd. Hij laat abrupt het gas los. Met het generatief remmen gaat dit best snel. Je schikt je een hoedje. Snel op gas om deze actie te ondervangen (en het neurale net te laten leren). Heeft te maken met schaduw en vele tinten grijs (waar kan ik rijden en waar niet). Vanaf software versie 10 heeft Autopilot een enorme stap vooruit gemaakt. Hij rijdt nog soepeler door het verkeer. De visualisatie is verbeterd en een phantom brake heb ik niet meer gehad. Maar je moet accepteren dat het systeem in ontwikkeling is. Het is er nu ter ondersteuning en je moet actief blijven opletten om direct te kunnen ingrijpen! Maar ze maken indrukwekkende stappen vooruit!
Mijn ervaring met Summon
Summon is de optie om de auto naar je toe te laten komen. Dit werkt via de app. Als je op "voorrijden" klikt heb je 2 opties: vooruit of achteruit. De app maakt verbinding en als je de knop ingedrukt houdt gaat de auto, zonder dat er iemand inzit, naar voor of naar achteren. Je kan instellen hoeveel meter er gereden mag worden. Laat je het knopje los, stopt de auto. Komt er iets binnen range waar hij tegenaan kan botsen, stopt hij natuurlijk ook! Het is een optie die voor nu bedoeld is om uit krappe parkeeromgevingen te komen. Bijvoorbeeld je garage in- of uitrijden, Voor mij is dit nu echt een gimmick om te laten zien wat mogelijk is. Eigelijk pas 1x echt handig geweest toen ik vrij krap geparkeerd stond. Hoef je je er niet in te wurmen, maar even achteruit rijden en instappen.
De volgende stap is Smart Summon. Dit is in de VS bij de upgrade naar softwareversie 10 beschikbaar gekomen. Dan komt de auto echt voorrijden vanuit zijn parkeerplaats. In Europa zal deze functionaliteit voorlopig niet in die vorm zijn (bestuurder moet binnen 6 meter staan!). Smart Summon is echter een zeer complex actie. Op parkeerplaatsen heb je vaak geen lijnen tussen de rijbanen, veel andere auto's. Exemplaren die geparkeerd staan en auto's die rijden. Er lopen ook veel mensen rond. Kortom een hele uitdaging. Maar als ze dit onder controle hebben, dan kunnen ze meerdere complexe situaties aan. Zeker daar waar geen lijnen zijn! Daarom heeft Smart Summon voor Tesla ook hoge prioriteit. Alles wat hiervoor ontwikkeld wordt gaat ook in andere complexe situaties toegepast worden. Tesla is druk in de weer met EU om het gelegaliseerd te krijgen.
Summon is de optie om de auto naar je toe te laten komen. Dit werkt via de app. Als je op "voorrijden" klikt heb je 2 opties: vooruit of achteruit. De app maakt verbinding en als je de knop ingedrukt houdt gaat de auto, zonder dat er iemand inzit, naar voor of naar achteren. Je kan instellen hoeveel meter er gereden mag worden. Laat je het knopje los, stopt de auto. Komt er iets binnen range waar hij tegenaan kan botsen, stopt hij natuurlijk ook! Het is een optie die voor nu bedoeld is om uit krappe parkeeromgevingen te komen. Bijvoorbeeld je garage in- of uitrijden, Voor mij is dit nu echt een gimmick om te laten zien wat mogelijk is. Eigelijk pas 1x echt handig geweest toen ik vrij krap geparkeerd stond. Hoef je je er niet in te wurmen, maar even achteruit rijden en instappen.
De volgende stap is Smart Summon. Dit is in de VS bij de upgrade naar softwareversie 10 beschikbaar gekomen. Dan komt de auto echt voorrijden vanuit zijn parkeerplaats. In Europa zal deze functionaliteit voorlopig niet in die vorm zijn (bestuurder moet binnen 6 meter staan!). Smart Summon is echter een zeer complex actie. Op parkeerplaatsen heb je vaak geen lijnen tussen de rijbanen, veel andere auto's. Exemplaren die geparkeerd staan en auto's die rijden. Er lopen ook veel mensen rond. Kortom een hele uitdaging. Maar als ze dit onder controle hebben, dan kunnen ze meerdere complexe situaties aan. Zeker daar waar geen lijnen zijn! Daarom heeft Smart Summon voor Tesla ook hoge prioriteit. Alles wat hiervoor ontwikkeld wordt gaat ook in andere complexe situaties toegepast worden. Tesla is druk in de weer met EU om het gelegaliseerd te krijgen.
Mijn ervaringen met autopark
In mijn vorige auto's had ik ook autopark. Gebruikte het nooit. Veel te traag en ik moest zelf ook nog handelingen uitvoeren. Daarom eigenlijk pas is de 4e week autopark uitgeprobeerd. Ik werd aangenaam verrast. Heeft de auto de parkplek gespot (er verschijnt een P in je scherm) schakel je naar de achteruit en drukt op start. Daarna gaat alles zelf en vrij snel. Ook het haaks inparkeren wordt nu ondersteund. Zie onderstaande guide. De komende periode zal autopark worden gecombineerd met Smart Summon. Je Tesla zoekt dan zelf een vrije parkeerplaats.
In mijn vorige auto's had ik ook autopark. Gebruikte het nooit. Veel te traag en ik moest zelf ook nog handelingen uitvoeren. Daarom eigenlijk pas is de 4e week autopark uitgeprobeerd. Ik werd aangenaam verrast. Heeft de auto de parkplek gespot (er verschijnt een P in je scherm) schakel je naar de achteruit en drukt op start. Daarna gaat alles zelf en vrij snel. Ook het haaks inparkeren wordt nu ondersteund. Zie onderstaande guide. De komende periode zal autopark worden gecombineerd met Smart Summon. Je Tesla zoekt dan zelf een vrije parkeerplaats.