Maakt Nederland de weg vrij voor Full Self Driving?
origineel gepubliceerd op 11 mei 2019 op Teslafacts.nl. Onderstaand een geactualiseerde versie per 19 juli 2019.
Eén onderwerp dat me de afgelopen maanden wel heel erg gefascineerd heeft is full self driving (FSD). De hele presentatie heb ik een paar keer teruggekeken, op de verschillende Tesla-podcasts commentaren van experts gehoord en discussies gevoerd met vrienden en collega’s. Het zelf ontwerpen van een dedicated FSD-chip, die dan gelijk de standaard zet in de markt, is natuurlijk een huzarenstukje. Zelfs Nvidia moest toegeven dat ze bij Tesla zeer knap werk hebben verricht. En als Elon dan ook nog aangeeft dat ze halverwege het ontwerp van de volgende generatie-chip (2021) zitten, kan ik me voorstellen dat er mensen in bepaalde bedrijfstakken onrustig worden.
Neurale netwerk
Maar wat op mij de meeste indruk maakte was de hele benadering van leren van het neurale netwerk met gebruikmaking van “the fleet” en de ontwikkelsnelheid van de software. “The fleet” zijn trouwens alle rondrijdende Tesla’s met FSD-hardware (vanaf oktober 2016). Tesla engineers analyseren een complexe verkeerssituaties en leren het netwerk een soort basis. Vervolgens vragen live aan “the fleet” naar vergelijkbare situaties. Deze worden geanalyseerd en weer terug ingebracht in het netwerk. Via een shadow-mode gaat “the fleet” de geleerde situatie testen en leren van de menselijke (re)acties op de situatie. Je merkt als bestuurder hier niets van. Je stuurt en remt gewoon. Maar je geeft hierdoor wel een referentie af ten opzichte van de verwachting van de software/netwerk op deze specifieke situatie. Met de verkregen ervaringsgegevens uit “the fleet” wordt het netwerk “getweekt”. Dit is een cyclisch proces. En pas bij een acceptabel percentage goede reacties (“much better than humans”) wordt het via een OTA-update live gezet in “the fleet”.
Neurale netwerk
Maar wat op mij de meeste indruk maakte was de hele benadering van leren van het neurale netwerk met gebruikmaking van “the fleet” en de ontwikkelsnelheid van de software. “The fleet” zijn trouwens alle rondrijdende Tesla’s met FSD-hardware (vanaf oktober 2016). Tesla engineers analyseren een complexe verkeerssituaties en leren het netwerk een soort basis. Vervolgens vragen live aan “the fleet” naar vergelijkbare situaties. Deze worden geanalyseerd en weer terug ingebracht in het netwerk. Via een shadow-mode gaat “the fleet” de geleerde situatie testen en leren van de menselijke (re)acties op de situatie. Je merkt als bestuurder hier niets van. Je stuurt en remt gewoon. Maar je geeft hierdoor wel een referentie af ten opzichte van de verwachting van de software/netwerk op deze specifieke situatie. Met de verkregen ervaringsgegevens uit “the fleet” wordt het netwerk “getweekt”. Dit is een cyclisch proces. En pas bij een acceptabel percentage goede reacties (“much better than humans”) wordt het via een OTA-update live gezet in “the fleet”.
Elon sprak kort even over Dojo. Een softwareapplicatie die ze aan het ontwikkelen zijn om dit proces grotendeels te automatiseren. Hierdoor gaat het leren van netwerk zo snel, dat hij op basis hiervan er van uit gaat dat medio 2020 “de oogjes dicht kunnen tijdens het transport”. Nu is Elon soms wat te ambitieus met zijn deadlines. Gaf hij zelf ook lachend toe. Maar volgens mij wilde hij aangeven dat we ons niets kunnen voorstellen bij de snelheid waarmee het neurale netwerk leert. Niet voor niets dat autopilot nu standaard is. Nog meer acceleratie van het hele FSD-proces.
Prijs FSD
De prijs van FSD is inmiddels verhoogd met € 1.100. Medio augustus 2019 komt de volgende prijsstijging van FSD. De komende jaren zal FSD steeds duurder worden tot het moment van legalisering van autonaam rijden. Volgens mij is het hebben van Autopilot in de auto’s voor het trainen van neurale netwerk voor Tesla nu belangrijker dan omzet uit de aanschaf van FSD. Dat komt later.
Domme acties
De komende 12 maanden komen er 500K Tesla’s bij met FSD-hardware aan boord. Ook de Semi’s hebben FSD. Als we 2-3 jaar verder zijn, gaat het om ongelooflijk veel (vracht)auto’s die ongelooflijk veel input geven aan het neurale netwerk. Het trainen van het netwerk om autonoom te kunnen rijden in steden als Amsterdam en Groningen met al die fietsers zal nog een uitdaging worden. Zowel voor de auto’s als voor de fietsers! De auto gaat zich immers aan de regels houden! Natuurlijk zullen we op youtube “domme” acties van autonome Tesla’s gaan zien. Als je dit afzet tegen de “domme” acties die je nu in het verkeer tegen komt, kan je er wel om lachen. Helaas zullen er ook doden vallen. In 2018 waren in Nederland 678 verkeersdoden (bron: SWOV). In het autonoom-rijden tijdperk zal dit aantal spectaculair gaan dalen. Musk had het er over dat waarschijnlijk Tesla aansprakelijk gaat worden voor ongelukken met FSD-Tesla’s. Niet voor niets komt Tesla binnenkort met een eigen verzekering. Zal juridisch nog wel even om wat jurisprudentie vragen, maar lost zich op enig moment wel op.
Prijs FSD
De prijs van FSD is inmiddels verhoogd met € 1.100. Medio augustus 2019 komt de volgende prijsstijging van FSD. De komende jaren zal FSD steeds duurder worden tot het moment van legalisering van autonaam rijden. Volgens mij is het hebben van Autopilot in de auto’s voor het trainen van neurale netwerk voor Tesla nu belangrijker dan omzet uit de aanschaf van FSD. Dat komt later.
Domme acties
De komende 12 maanden komen er 500K Tesla’s bij met FSD-hardware aan boord. Ook de Semi’s hebben FSD. Als we 2-3 jaar verder zijn, gaat het om ongelooflijk veel (vracht)auto’s die ongelooflijk veel input geven aan het neurale netwerk. Het trainen van het netwerk om autonoom te kunnen rijden in steden als Amsterdam en Groningen met al die fietsers zal nog een uitdaging worden. Zowel voor de auto’s als voor de fietsers! De auto gaat zich immers aan de regels houden! Natuurlijk zullen we op youtube “domme” acties van autonome Tesla’s gaan zien. Als je dit afzet tegen de “domme” acties die je nu in het verkeer tegen komt, kan je er wel om lachen. Helaas zullen er ook doden vallen. In 2018 waren in Nederland 678 verkeersdoden (bron: SWOV). In het autonoom-rijden tijdperk zal dit aantal spectaculair gaan dalen. Musk had het er over dat waarschijnlijk Tesla aansprakelijk gaat worden voor ongelukken met FSD-Tesla’s. Niet voor niets komt Tesla binnenkort met een eigen verzekering. Zal juridisch nog wel even om wat jurisprudentie vragen, maar lost zich op enig moment wel op.
Drie stappen op weg naar Autonomy
Musk heeft het over 3 stappen die gezet moeten worden om tot full self driving te komen. De eerste stap is het bouwen van het systeem zelf. Tesla heeft, in tegenstelling tot anderen, gekozen voor een systeem gebaseerd op “computer vision” met ondersteuning van een 1 forward-radar en rondom sensoren. Het onderliggend neuraal netwerk en software doen de rest. Gelet op de openheid tijdens de presentatie van verleden week kan je wat mij betreft concluderen dat ze de juiste keuze gemaakt hebben. De tweede stap is het aantonen dat het autonoom rijden substantieel veiliger is dan de huidige situatie. Volgens mij is dat ook geen probleem. Wij mensen kunnen nu eenmaal niet autorijden gelet op het groot aantal ongelukken en verkeersdoden. Dan bedoel ik niet de technische handeling van het besturen, maar het altijd correct anticiperen op een specifieke situatie. Bovendien vallen we in slaap, worden we onwel of zijn we afgeleid door een mobiele telefoon of iets anders. In 95% van het aantal ongelukken is het menselijk falen de oorzaak (Bron: ROVG). Het aantonen met objectieve data (nou ja, objectief, het komt allemaal uit Tesla’s) dat autonoom rijden veel veiliger is, zal met 1 miljoen Tesla’s met FSD in 2020 ook snel gaan! Maar dan komt de derde stap. De toestemming van de overheden. Dit wordt een leuke voor de politiek.
Mobiliteit wordt anders
Rationeel gezien kan je bijna niet anders dan het te gaan toestaan. Het is een kwestie van tijd dat het aantoonbaar veiliger is en zal zeker de eerste 10 jaar de files langzaam gaan oplossen. Dus geen miljarden investeringen meer in uitbreiding van het wegennetwerk. Op langere termijn ontstaan mogelijk juist weer meer files. Mobiliteit gaat er dan immers anders uitzien. Het wordt goedkoper en hierdoor voor meer mensen toegankelijk, dus ook meer bewegingen. Voor een paar cent per kilometer vervoer in een robottaxi van deur tot deur maakt voor veel mensen de wereld een stuk groter. De discussie dat elektrisch rijden alleen voor de “rijken” is, is dan ook een non-discussie. FSD maakt vrijheid voor iedereen mogelijk, zeker in de combinatie met onze geweldige openbaar vervoer infra. Met een robottaxi van je voordeur tot aan het station. Een langer stuk met de trein en weer een robot-taxi naar je bestemming. De wereld voor mijn dochter met Downsyndroom wordt ineens een stuk leuker!
Lobby
Appeltje-eitje gaat het denk ik helaas niet worden. Er zijn zoveel veel traditionele industrieën die langzaam hun business zien verdwijnen dat hun lobby-machines natuurlijk nu al volop draaien. Ze kunnen de innovatie niet tegenhouden, maar het natuurlijk wel enorm vertragen. Maar dit zit de nieuwe business in de weg. Ik wil op termijn mijn model 3 wel aan “the fleet” gaan toevoegen om geld te gaan verdienen. Dat vraagt op termijn een harde lobby van Tesla- en andere fans van FSD. Nederland is een land van innovatie en gaat prat op zijn ondernemingsgeest. Nou, wat is er dan mooier dan de exploitatie van je eigen robottaxi. En Nederland wil altijd in Europa vooroplopen. Het kan niet anders dan dat Nederland de weg vrij gaat maken voor FSD en de toon zet voor Europa!
Musk heeft het over 3 stappen die gezet moeten worden om tot full self driving te komen. De eerste stap is het bouwen van het systeem zelf. Tesla heeft, in tegenstelling tot anderen, gekozen voor een systeem gebaseerd op “computer vision” met ondersteuning van een 1 forward-radar en rondom sensoren. Het onderliggend neuraal netwerk en software doen de rest. Gelet op de openheid tijdens de presentatie van verleden week kan je wat mij betreft concluderen dat ze de juiste keuze gemaakt hebben. De tweede stap is het aantonen dat het autonoom rijden substantieel veiliger is dan de huidige situatie. Volgens mij is dat ook geen probleem. Wij mensen kunnen nu eenmaal niet autorijden gelet op het groot aantal ongelukken en verkeersdoden. Dan bedoel ik niet de technische handeling van het besturen, maar het altijd correct anticiperen op een specifieke situatie. Bovendien vallen we in slaap, worden we onwel of zijn we afgeleid door een mobiele telefoon of iets anders. In 95% van het aantal ongelukken is het menselijk falen de oorzaak (Bron: ROVG). Het aantonen met objectieve data (nou ja, objectief, het komt allemaal uit Tesla’s) dat autonoom rijden veel veiliger is, zal met 1 miljoen Tesla’s met FSD in 2020 ook snel gaan! Maar dan komt de derde stap. De toestemming van de overheden. Dit wordt een leuke voor de politiek.
Mobiliteit wordt anders
Rationeel gezien kan je bijna niet anders dan het te gaan toestaan. Het is een kwestie van tijd dat het aantoonbaar veiliger is en zal zeker de eerste 10 jaar de files langzaam gaan oplossen. Dus geen miljarden investeringen meer in uitbreiding van het wegennetwerk. Op langere termijn ontstaan mogelijk juist weer meer files. Mobiliteit gaat er dan immers anders uitzien. Het wordt goedkoper en hierdoor voor meer mensen toegankelijk, dus ook meer bewegingen. Voor een paar cent per kilometer vervoer in een robottaxi van deur tot deur maakt voor veel mensen de wereld een stuk groter. De discussie dat elektrisch rijden alleen voor de “rijken” is, is dan ook een non-discussie. FSD maakt vrijheid voor iedereen mogelijk, zeker in de combinatie met onze geweldige openbaar vervoer infra. Met een robottaxi van je voordeur tot aan het station. Een langer stuk met de trein en weer een robot-taxi naar je bestemming. De wereld voor mijn dochter met Downsyndroom wordt ineens een stuk leuker!
Lobby
Appeltje-eitje gaat het denk ik helaas niet worden. Er zijn zoveel veel traditionele industrieën die langzaam hun business zien verdwijnen dat hun lobby-machines natuurlijk nu al volop draaien. Ze kunnen de innovatie niet tegenhouden, maar het natuurlijk wel enorm vertragen. Maar dit zit de nieuwe business in de weg. Ik wil op termijn mijn model 3 wel aan “the fleet” gaan toevoegen om geld te gaan verdienen. Dat vraagt op termijn een harde lobby van Tesla- en andere fans van FSD. Nederland is een land van innovatie en gaat prat op zijn ondernemingsgeest. Nou, wat is er dan mooier dan de exploitatie van je eigen robottaxi. En Nederland wil altijd in Europa vooroplopen. Het kan niet anders dan dat Nederland de weg vrij gaat maken voor FSD en de toon zet voor Europa!