laatste update 31 december 2023
|
|
Op deze pagina mijn ervaringen met verbruik gedurende de eerste 2 jaar. Ik heb een Model 3 uit 2019, dus zonder warmtepomp. Ik merk dat het verbruik over langere periode nu stabiel blijft en het geen toegevoegde waarde heeft dit langer bij te werken. In twee jaar heb ik de verschillende seizoenen en verschillende rij omstandigheden in een evenwichtige mix wel gehad. Ik zit op 16,6 kW per 100 km (zonder laadverlies en verbruik voor andere zaken dan het rijden van kilometers).
Eind december 2022 heb ik 100.000 km gereden en mijn gemiddeld verbruik zit nog steeds op 16,6 kW. Eind december 2023 heb ik 133.000 km gereden en is mijn gemiddeld verbruik nog steeds 16,6 kW.
Mijn cijfers
Ik heb de Model 3 SR+ met 19" velgen sinds eind juni 2019. Ik heb dik 2 jaar (60.000 km) mijn verbruik op deze pagina bijgehouden. Bij kilometerstand 59.925 km is mijn all-time verbruik 166 Wh/km (16,6 kW per 100 km). In totaal heb ik nu 9.975 kWh verbruikt voor het rijden van die kilometers. Daadwerkelijk heb ik tot nu toe 12.748 kWh geladen. Onderstaand de schermfoto's van het display in de auto en in Teslafi. Ik heb over 60.000 km 2.773 kWh uur verbruikt voor andere zaken dan afstand. Een kwart gaat dus op andere zaken dan afstand! Dus mijn totaal verbruik inclusief laadverlies, verwarmen, Sentry, e.d. is feitelijk 21,2 kW per 100 km (212 Wh/km). Nog steeds erg netjes, zeker in vergelijking met andere EV's. Over mijn ervaringen tot nu toe heb een aparte pagina gemaakt. Historie
0-5.000 km (jun-juli) all-time verbruik bij 5.000 km: 157 Wh/km totaal verbruik: 826 kWh zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen) 5.000-10.000 km (aug-sept) all-time verbruik bij 10.000 km: 157 Wh/km totaal verbruik: 1.603 kWh daadwerkelijk geladen: 2.043 kWh (Teslafi) zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen) 10.000 - 15.000 km (sept-okt) all-time verbruik bij 15.000 km: 163 Wh/km totaal verbruik: 2.474 km daadwerkelijk geladen: 3.136 kWh (Teslafi) zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen) 15.000-20.000 km (nov-dec) all-time verbruik bij 20.000 km: 169 Wh/km totaal verbruik: 3.388 kWh daadwerkelijk geladen: 4.261 kWh (Teslafi) zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen) 20.000-25.000 (jan-febr) all-time verbruik bij 25.000 km: 175 Wh/km totaal verbruik: 4.361 kWh daadwerkelijk geladen: 5.563 (Teslafi) winterbanden (Nokian WR A4 XL) 25.000-30.000 (mrt-mei) all-time verbruik bij 30.000 km: 175 Wh/km Totaal verbruikt: 5.225 kWh daadwerkelijk geladen: 6.709 kWh (Teslafi) zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen) 30.000-35.000 (juni-juli) all-time verbruik bij 35.000 km: 171 Wh/km Totaal verbruikt: 6.005 kWh daadwerkelijk geladen: 7.698 kWh (Teslafi) zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen) 35.000-40.000 (jul-okt) all-time verbruik bij 40.000 km: 167 Wh/km Totaal verbruikt: 6.697 kWh daadwerkelijk geladen: 8.603 kWh (Teslafi) zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen) 40.000-45.000 (okt-dec) all-time verbruik bij 45.000 km: 168 Wh/km Totaal verbruikt: 7.542 daadwerkelijk geladen: 9.752 (Teslafi) zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen) 45.000-50.000 (dec-apr) all-time verbruik bij 50.000 km: 169 Wh/km Totaal verbruikt: 8.466 kWh daadwerkelijk geladen: 10.877 (Teslafi) winterbanden (Nokian WR A4 XL) 50.000-55.000 (apr-jun) all-time vebruik bij 55.000 km: 168 Wh/km Totaal verbruikt 9.306 kWh daadwerkelijk geladen: 11.941 (Teslafi) zomerbanden (Hankook, 19 inch) 55.000-60.000 (jul-aug) all time verbruik bij 60.000 km: 166 Wh/km Totaal verbruikt: 9.975 kWh daadwerkelijk geladen: 12.748 kWh zomerbanden (Hankook, 19 inch) Gebruik bij verbruik
Ik schat in dat ik 80% van de kilometers op de snelweg gereden heb. En zeker niet alleen met maximaal 100-120 km/u! Ik rij relatief weinig in de file en op de snelweg bijna alles op NoAP. De airco staat altijd aan en de temperatuur is normaal gesproken ingesteld op 20 graden en in de winterperiode op 21,5. In de wat koudere periode ook regelmatig de stoelverwarming aan. Als ik de auto ergens parkeer gaat Sentry automatisch aan (het laatste half jaar ook thuis en op het werk). In zomerse dagen zet ik de airco 5 minuten voordat ik ga rijden op afstand aan! . Ik gebruik ook de functie waarmee je kan aangegeven hoe laat je 's morgens vertrekt. De auto kijkt dan zelf wanneer hij doet laden (goedkoopste tarief). Hij gebruikt dan de warmte die vrij komt bij het opladen om de cabine te verwarmen. |
Extra verbruik
De auto verbruikt dus ook kW als hij niet rijdt. Ik gebruik Teslafi (zie hieronder voor een toelichting en hierboven voor een schermprint) om mijn laadhistorie vast te leggen. Met name Sentry vraagt om stroom. Laat je de airco aan of gebruik je dogmodus of staat cabinoverheat-protection ingeschakeld dan verlies je range tijdens het stil staan. Je moet de auto actief in slaapmodus zetten (via teslafi) wil je dat alle verbindingen (bijvoorbeeld met de app) e.d. geen stroom gebruiken. Ik reken met 0,3 kW per 1 kW voor zaken die niet direct met afstand te maken hebben, maar dus met koeling, verwarming, dataverbinding, downloads, bewaking, e.d. Belangrijk om rekening te houden met de seizoenen. Ik heb hier een aparte pagina over gemaakt. In het (extreem) warme weer ook extra wordt verbruikt voor koeling van de batterijen en het interieur. Maar in winterse omstandigheden extra verbruik voor het warmen van de batterij en het interieur. Naar verwachting zal het verbruik met 10-15% toenemen in de winter . Door extreme koude neemt ook de batterij-capaciteit af. Het is niet voor niets van 2021 alle nieuwe Tesla's uitgerust zijn met een warmtepomp. Gaat substantieel verschil maken qua range in de winter.
Mijn tip: in de zomermaanden laad ik dagelijks om tussen de 20%-75% batterij-capaciteit te blijven. Bij een lange rit, laad ik tot 90-100%. In de wintermaanden tussen de 20%-85%. Door de koude batterij verlies je afstand. Met die 10% extra laden, blijft de range ongeveer gelijk.
Bij een LR versie ligt het verbruik hoger. Deze auto is zwaarder door 2 motoren en het grote accupakket. En 2 motoren verbruiken meer vermogen dan 1 natuurlijk. Ik heb hier een aparte pagina gemaakt over verschillende aspecten die verbandhoudend met range. Ook de SR+ drukt je met een acceleratie van 5,2 (was 5,6) seconden in je stoel. Regelmatig heb ik mensen in de auto die voor het eerst in een Tesla en/of Model 3 zitten. Dan moet je natuurlijk de power altijd wel even laten voelen. Dat is een effect heeft op het verbruik is natuurlijk een feit! Mijn SR+ staat op de optionele 19 inch velgen. Ook dit leidt tot een iets hoger verbruik ten opzicht van de Aero-velgen. Thuis laden Ik kan thuis opladen. Ik heb een grijze Tesla Wall Connector met 7 meter kabel en kan met 11 kW laden (ongeveer 73 km aan range per uur). Meestal laad ik dagelijks bij tot 80%. De range is dan 298 km. Laden tot 100% geeft een range van 385 km. Hoe ver je feitelijk komt, wordt door veel factoren bepaald. Zie de pagina over range. Ik heb nog geen enkele keer het gevoel gehad niet uit te komen! Pas één keer met minder dan 10% range thuis aangekomen. Mijn autogebruik Mijn dagelijkse woon-werkverkeer rit is 60 km retour (80% snelweg). Met nog wat ritjes in de avonduren kom in normaliter niet boven de 125 km per dag. Een of twee keer per maand moet ik vanuit Sittard-Geleen naar Utrecht. Een retourtje Utrecht (320 km, 3 uur 30 minuten snelweg) haal ik niet op één lading, ten minste niet als ik 120+ km/u rij! Er zijn 4 SuC op deze route. Hier moet ik 10 minuten laden. Tot nu geen probleem, zeker als je weer even aan het kostenaspect denkt. Bovendien wil ik meestal wel een kopje koffie of is er behoefte aan een sanitaire stop. Navigatie naar de SuC Voer je bestemming in de navigatie en je weet met hoeveel procent range je aankomt en ook weer terug op de plaats waar je nu staat. Gaat hij dan in de min, dan weet je dat je op bestemming of op de terugweg moet bijladen. Moet je bijladen, dan geeft de navigatie aan bij welke supercharger (Suc) je dit het beste kunt doen! Super handig. De dekking van SuC is perfect. Als het nodig is gaat de Model 3 de batterij voorwarmen zodat je optimaal kunt laden. Je krijgt hiervan een melding op je scherm. Ongeveer 15 minuten voordat je op de SuC gaat aankomen. Je kan ook een rit invoeren met meerdere tussenstops. Ook dat weet je precies wanneer je moet stoppen om bij te laden en hoe lang. Binnenkort kan dit ook via de Tesla app. Ook www.abetterrouteplanner.com kan best handig zijn om vooraf je rit "te berekenen". Opladen doe ik dus hoofdzakelijk thuis en soms bij een SuC. Ik heb een laadpas van Maingau en NewMotion in de auto liggen (incl. de apps op de telefoon) voor het geval ik ergens anders wil bijladen. Zeker destination chargers vragen om laadpassen. Behalve natuurlijk de destination chargers van Tesla. Klik hier om te kijken waar je deze kunt vinden. Je kan ook zien welke SuC in aanbouw zijn! De spreiding over Nederland is super! Altijd wel ergens op je route en het wordt nog beter! De snelheid van het laden gaat steeds verder omhoog. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om buiten thuis of bij een SuC te laden. Wel een keer uitgeprobeerd natuurlijk, maar de "laadpassen chaos" moet nog opgelost worden. Kijk hier voor meer info over laadpassen. Uitleg energieverbruik-grafieken in de Tesla
Je Tesla berekent continu het verbruik en doet op basis van je daadwerkelijk verbruik berekeningen over je gemiddeld verbruik en een inschatting over de afstand die je nog kan afleggen. In onderstaande video wordt uitgelegd hoe dit werkt en hoe je de grafische weergaves moet interpreteren. Teslafi
Er bestaat een handige website (www. teslafi.com) waar al je ritten en laadsessies worden bijgehouden. Tesla biedt een mogelijkheid om de data van de auto dmv een onofficiële API uit te laten lezen. Dit gaat om de 5 minuten. Heel overzichtelijk allemaal. Kost 50 dollar per jaar. In mijn optiek de moeite waard. Een nadeel kan zijn dat je de login gegevens van je Tesla-account moet invullen. Een alternatief voor Teslafi is Teslastics. Klik hier voor een review. |