TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • 21 verwachtingen
    • Tesla Senior
    • Battery Day
    • Kleintje Tesla
    • Wie zit er naast?
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Wat weten we over de Model Y uit Berlijn?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Alles over range en laden!
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring 1e jaar
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Mijn verbruik

laatste keer bijgewerkt: 29 december  2020
Op deze pagina zal ik regelmatig mijn ervaringen met betrekking tot het verbruik delen. 
Mijn cijfers 
laatste keer bijgewerkt: 29 december  2020

Ik heb de Model 3 SR+ met 19" velgen sinds eind juni 2019. De kilometerstand is 44.953 km. Mijn all-time verbruik is 168 Wh/km (16,8 kW per 100 km). In totaal heb ik nu 7.542 kWh verbruikt. Ter vergelijk: over mijn eerste 5.000 km met Model 3 in juli (zomer) had ik een gemiddelde van 153 Wh/km.

Daadwerkelijk heb ik tot nu toe 9.752 kWh geladen. Onderstaand de schermfoto's van het display in de auto en in Teslafi.  Ik heb over 45.000 km 2.210 kWh uur verbruikt voor andere zaken dan afstand. Een kwart gaat dus op andere zaken dan afstand!  Dus mijn totaal verbruik inclusief laadverlies, verwarmen, Sentry, e.d. is feitelijk 21,7 kW per 100 km (217 Wh/km). Nog steeds erg netjes, zeker in vergelijking met andere EV's. 

Over mijn ervaringen van het eerste jaar heb een aparte pagina gemaakt.
Foto
Foto
Historie
0-5.000 km (jun-juli)
all-time verbruik bij 5.000 km: 157 Wh/km

totaal verbruik: 826 kWh
zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen)​

5.000-10.000 km (aug-sept)
all-time verbruik bij 10.000 km: 157 Wh/km

totaal verbruik:  1.603 kWh 
daadwerkelijk geladen: 2.043 kWh (Teslafi)

zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen)

10.000 - 15.000 km (sept-okt)
all-time verbruik bij 15.000 km: 163 Wh/km
totaal verbruik: 2.474 km
daadwerkelijk geladen: 3.136 kWh (Teslafi)
zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen)

15.000-20.000 km (nov-dec)
all-time verbruik bij 20.000 km: 169 Wh/km
totaal verbruik: 3.388 kWh
daadwerkelijk geladen:  4.261 kWh (Teslafi)
zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen)

20.000-25.000 (jan-febr)
all-time verbruik bij 25.000 km: 175 Wh/km
totaal verbruik: 4.361 kWh
daadwerkelijk geladen: 5.563 (Teslafi)
winterbanden (Nokian WR A4 XL)

25.000-30.000 (mrt-mei)
all-time verbruik bij 30.000 km: 175 Wh/km
Totaal verbruikt: 5.225 kWh
daadwerkelijk geladen: 6.709 kWh (Teslafi)
​zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen)

30.000-35.000 (juni-juli)
all-time verbruik bij 35.000 km: 171 Wh/km
Totaal verbruikt: 6.005 kWh
daadwerkelijk geladen: 7.698 kWh (Teslafi)
​zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen)

35.000-40.000 (jul-okt)
all-time verbruik bij 40.000 km: 167 Wh/km
Totaal verbruikt: 6.697 kWh
​daadwerkelijk geladen: 8.603 kWh
​zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen)

40.000-45.000 (okt-dec)
all-time verbruik bij 45.000 km: 168 Wh/km
Totaal verbruikt: 7.542
​daadwerkelijk geladen: 9.752
​zomerbanden (Hankook, 19 inch velgen)
Gebruik bij verbruik
Ik schat in dat ik 80% van de kilometers op de snelweg gereden heb. En zeker niet met maximaal 100-120 km/u! Ik rij relatief weinig in de file en op de snelweg bijna alles op NoAP. De airco staat altijd aan en de temperatuur is normaal gesproken ingesteld op 20 graden en in de winterperiode op 21,5. In de wat koudere periode ook regelmatig de stoelverwarming aan (alleen voorstoelen). Als ik de auto ergens parkeer gaat Sentry automatisch aan (het laatste half jaar ook thuis en op het werk). In zomerse dagen zet ik de airco 5 minuten voordat ik ga rijden op afstand aan! In de herfst met de eerste koude nachten laat ik de auto 10 minuten voor vertrek opwarmen. Ik gebruik ook de functie waarmee je kan aangegeven hoe laat je 's morgens vertrekt. De auto kijkt dan zelf wanneer hij doet laden (goedkoopste tarief). Hij gebruikt dan de warmte die vrij komt bij het opladen om de cabine te verwarmen.
Extra verbruik
De auto verbruikt dus ook kW als hij niet rijdt. Ik gebruik Teslafi (zie hieronder voor een toelichting en hierboven voor een schermprint) om mijn laadhistorie vast te leggen. Met name Sentry vraagt om stroom. Laat je de airco aan of gebruik je dogmodus of staat cabinoverheat-protection ingeschakeld dan verlies je range tijdens het stil staan. Je moet de auto actief in slaapmodus zetten (via teslafi) wil je dat alle verbindingen (bijvoorbeeld met de app) e.d. geen stroom gebruiken. Ik reken met 0,3 kWh per 1 kWh voor zaken die niet direct met afstand te maken hebben, maar dus met koeling, verwarming, dataverbinding, downloads, bewaking, e.d. 
Belangrijk om rekening te houden met de seizoenen. Ik heb hier een aparte pagina over gemaakt. In het (extreem) warme weer ook extra wordt verbruikt voor koeling van de batterijen en het interieur. Maar in winterse omstandigheden extra verbruik voor het warmen van de batterij en het interieur. Naar verwachting zal het verbruik met 10-15% toenemen in de winter . Door extreme koude neemt ook de batterij-capaciteit af. Het is niet voor niets dat de Model Y en straks ook de Model 3. uitgerust is met een warmtepomp. Gaat substantieel verschil maken qua range in de winter. 

Mijn tip: in de zomermaanden laad ik dagelijks om tussen de 20%-75% batterij-capaciteit te blijven. Bij een lange rit, laad ik tot 90-100%.  In de wintermaanden tussen de 20%-85%. Door de koude batterij verlies je afstand. Met die 10% extra laden, blijft de range ongeveer gelijk. 

Bij een LR versie ligt het verbruik hoger. Deze auto is zwaarder door 2 motoren en het grote accupakket. En 2 motoren verbruiken meer vermogen dan 1 natuurlijk. Ik heb hier een aparte pagina gemaakt over verschillende aspecten die verbandhoudend met range.

​Ook de SR+ drukt je met een acceleratie van 5,2 (was 5,6) seconden in je stoel. Regelmatig heb ik mensen in de auto die voor het eerst in een Tesla en/of Model 3 zitten. Dan moet je natuurlijk de power altijd wel even laten voelen. Dat is een effect heeft op het verbruik is natuurlijk een feit! Mijn SR+ staat op de optionele 19 inch velgen. Ook dit leidt tot een iets hoger verbruik ten opzicht van de Aero-velgen.
Thuis laden
Ik kan thuis opladen. Ik heb een grijze Tesla Wall Connector met 7 meter kabel en kan met 11 kW laden (ongeveer 73 km aan range per uur). Meestal laad ik dagelijks bij tot 80%.  De range is dan 298 km.  Laden tot 100% geeft een range van 385 km. Hoe ver je feitelijk komt, wordt door veel factoren bepaald. Zie de pagina over range.  Ik heb nog geen enkele keer het gevoel gehad niet uit te komen! Pas één keer met 10% range thuis aangekomen.

Mijn autogebruik
Mijn dagelijkse woon-werkverkeer rit is 60 km retour (80% snelweg). Met nog wat ritjes in de avonduren kom in normaliter niet boven de 125 km per dag. Een of twee keer per maand moet ik vanuit Sittard-Geleen naar Utrecht.  Een retourtje Utrecht (320 km, 3 uur 30 minuten snelweg) haal ik niet op één lading, ten minste niet als ik 120+ km/u rij! Er zijn 4 SuC op deze route. Hier moet ik 10 minuten laden. Tot nu geen probleem, zeker als je weer even aan het kostenaspect denkt. Bovendien wil ik meestal wel een kopje koffie of is er behoefte aan een sanitaire stop.  

Navigatie naar de SuC
Voer je bestemming in de navigatie en je weet met hoeveel procent range je aankomt en ook weer terug op de plaats waar je nu staat. Gaat hij dan in de min, dan weet je dat je op bestemming of op de terugweg moet bijladen. Moet je bijladen, dan geeft de navigatie aan bij welke supercharger (Suc) je dit het beste kunt doen! Super handig. De dekking van SuC is perfect. Als het nodig is gaat de Model 3 de batterij voorwarmen zodat je optimaal kunt laden. Je krijgt hiervan een melding op je scherm. Ongeveer 15 minuten voordat je op de SuC gaat aankomen.

Een nadeel van de huidige functionaliteit van de navigatie is dat je geen route met meerdere tussenstops kunt ingeven. Dat is soms lastig omdat je zelf moet nadenken over het vervolg van de rit of je terugrit. Zal bij een van de updates wel opgelost worden. Tot die tijd is www.abetterrouteplanner.com best handig. 

Opladen doe ik dus hoofdzakelijk thuis en soms bij een SuC. Ik heb een laadpas van Maingau en NewMotion in de auto liggen (incl. de apps op de telefoon) voor het geval ik ergens anders wil bijladen. Zeker destination chargers vragen om laadpassen. Behalve natuurlijk de destination chargers van Tesla. Klik hier om te kijken waar je deze kunt vinden. Je kan ook zien welke SuC in aanbouw zijn! De spreiding over Nederland is super! Altijd wel ergens op je route en het wordt nog beter! De snelheid van het laden gaat steeds verder omhoog. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om buiten thuis of bij een SuC te laden. Wel een keer uitgeprobeerd natuurlijk, maar de "laadpassen chaos" moet nog opgelost worden. Kijk hier voor meer info over laadpassen. 
Foto
Uitleg energieverbruik-grafieken in de Tesla
Je Tesla berekent continu het verbruik en doet op basis van je daadwerkelijk verbruik berekeningen over je gemiddeld verbruik en een inschatting over de afstand die je nog kan afleggen. In onderstaande video wordt uitgelegd hoe dit werkt en hoe je de grafische weergaves moet interpreteren. 
Teslafi
Er bestaat een handige website (
www. teslafi.com) waar al je ritten en laadsessies worden bijgehouden. Tesla biedt een mogelijkheid om de data van de auto dmv een onofficiële API uit te laten lezen. Dit gaat om de 5 minuten. Heel overzichtelijk allemaal.  Kost 50 dollar per jaar. In mijn optiek de moeite waard. Een nadeel kan zijn dat je de login gegevens van je Tesla-account moet invullen. ​​ Een alternatief voor Teslafi is Teslastics. Klik hier voor een review.

Laadpassen
Ik heb een gratis laadpas van Maingau en NewMotion (Shell) in de mijn auto liggen voor onderweg laden bij publieke laadpalen. Maingau heb ik nog nooit gebruikt, maar NewMotion wel. Voor mij is het laden bij een openbare laadpaal een uitzondering. Ik kan immers thuis en onderweg bij een SuC laden. Maar soms is het handig om weer een "volle" accu te hebben bij vertrek. Bij je Telsa krijg je een laadkabel, met name voor bij deze oplaadpunten te gebruiken. Let wel op. Je laadpoort zit linksachter. Heb je de kortere variant kabel, moet je "de kont" wel de goede kant op kunnen zetten! 

Ik heb ook wel eens bij een laadpaal gestaan en dan werkt de pas niet. Soms twee/drie keer proberen en dan werkt het wel. Soms kan je ook via de app een verbinding maken tussen je account en de laadpaal. Langs de snelweg heb je inmiddels ook verschillende opties. Met verschillende passen. Soms kan je ook direct met je creditcard afrekenen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat, zeker langs de snelwegen, het laden relatief duur is. Je moet dan echt een abonnement nemen als je dit regelmatig moet doen. Het is verstandig als je afhankelijk bent van de publieke oplaadpunten of snellaadstations langs de snelweg, om je goed te informeren over de tarieven en abonnementen. 
Range en seizoenen.
Als je de Tesla geleverd krijgt in de wintermaanden kan het zijn dat de range natuurlijk achterblijft van hetgeen "in de folder" is beloofd. Dat heeft met meerdere zaken te maken. Daarom goed je te verdiepen in alles wat met range te maken heeft en het rijden in de seizoenen. Voor beide onderwerpen zijn aparte pagina's beschikbaar. 

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2021
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • 21 verwachtingen
    • Tesla Senior
    • Battery Day
    • Kleintje Tesla
    • Wie zit er naast?
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Wat weten we over de Model Y uit Berlijn?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Alles over range en laden!
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring 1e jaar
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires