Laatste update: 27 september 2023
Begin het bestelproces (of proefrit aanvragen)
altijd via een referral-code van iemand die jou het beste geholpen heeft met de oriëntatie op de aanschaf van de Tesla.
Je krijgt dan van die Tesla-eigenaar een link naar een persoonlijke pagina op de Tesla-website van waaruit je het bestelproces start. Ook bij een voorraadmodel! Het is dus niet een code welke je tijdens het afrekenen ergens invult!
Is Teslamagazine.nl voor jou dé informatiebron geweest, dan kan je mijn referralcode gebruiken.
altijd via een referral-code van iemand die jou het beste geholpen heeft met de oriëntatie op de aanschaf van de Tesla.
Je krijgt dan van die Tesla-eigenaar een link naar een persoonlijke pagina op de Tesla-website van waaruit je het bestelproces start. Ook bij een voorraadmodel! Het is dus niet een code welke je tijdens het afrekenen ergens invult!
Is Teslamagazine.nl voor jou dé informatiebron geweest, dan kan je mijn referralcode gebruiken.
Koop je nu een Model Y via een referralcode dan krijg je € 500 korting.
Op een Model S of Model X zelfs € 1.000!
Voor de vernieuwde Model 3 geldt momenteel geen korting.
Op een Model S of Model X zelfs € 1.000!
Voor de vernieuwde Model 3 geldt momenteel geen korting.
Tesla werkt zonder importeurs en dealers. Dat heeft heel veel voordelen. Zoals prijstransparantie en het verdienen op onderhoud zit niet in het businessmodel van Tesla. Op de mogelijke nadelen is geanticipeerd. Je bestelt de auto zelf via de website of samen met een Tesla-adviseur bij een Tesla Store. Het zijn letterlijk een paar klikken en je bent klaar om op "bestellen" te drukken! Heel eenvoudig. Maar er zijn wel een aantal tips en tricks te geven over het bestelproces. Deze staan op deze pagina.
De oriëntatie
Met de komst van de Model 3 en de Model Y zullen veel mensen voor het eerst een Tesla gaan kopen! Voor het eerst een Tesla is vaak ook voor het eerst een elektrische auto. Ook als je vanuit een i3, ID3/4 of Leaf komt, treedt je een andere wereld binnen zodra je een Tesla koopt. Elektrische auto's zijn er steeds meer en alle merken zullen Battery Electric Vehicles (BEV) gaan bouwen. Auto's bouwen en verkopen kunnen ze goed. Dus met het design en bouwkwaliteit zit het wel goed. Er mooie verhalen omheen bouwen en mensen verleiden middels advertenties zal ze ook wel lukken. Niets mis mee, je rijdt elektrisch en dat alleen al is een hele vooruitgang.
Maar een Tesla is gebouwd rondom software! Je voelt in een Tesla aan alles dat je in de toekomst rijdt! De manier waarop de hardware en software samenwerkt is ongelooflijk. Meest belangrijk is de enorme veiligheid die hiermee gecreëerd is. Er is geen enkele auto veiliger dan een Tesla. Een tweede belangrijk punt waar je het aan merkt is de aandrijflijn-efficiency. Hoeveel kWh heb je nodig voor 100 km? Dit plaatst de noodzakelijk capaciteit van de omvang van de batterij in perspectief! Laat je niet alleen verleiden met WLTP-rijbereik. Dat is om auto's onderling te vergelijken onder dezelfde omstandigheden. Dat is niet het feitelijk rijbereik in jou situatie, Efficiency is waar het om draait. Want dat merk je in de beurs bij iedere laadbeurt! Een derde punt waarin je merkt dat de software centraal staat zijn de over-the-air updates. Geen enkel ander automerk heeft dit in die omvang en frequentie. Zullen ze natuurlijk wel uiteindelijk ook gaan doen, maar Tesla heeft dit proces nu en zeker dan tot in detail onder controle. Iedere 2-3 weken een update met nieuwe functionaliteiten en verbeteringen. Ook bijvoorbeeld updates om de airbags nog beter te laten werken. En misschien wel het meest belangrijke punt waarom het software op wielen is, zijn de (toekomstige) mogelijkheden van het autonoom rijden. Elders op deze site meer informatie over Full Self Driving (FSD). Als je normaal een benzine auto koopt in een prijsrange tot € 35.000 kan een nieuwe Tesla toch haalbaar voor je zijn! Je krijgt mogelijk subsidie van de overheid (SEPP). En je bespaart immers enorm veel op verbruikskosten. Natuurlijk afhankelijk van je gebruik, maar € 10.000 over 5 jaar bespaar je al snel. Kijk hier voor meer informatie. Met Tesla koop je niet alleen de auto, maar ook toegang tot het Supercharger netwerk, mobiele (pech)service, gratis software-updates, nagenoeg geen onderhoud, enz. |
PROEFRIT: Neem de tijd om naar een van de Tesla Stores te gaan voor een proefrit of benader een Model 3 of Model Y bezitter! Bij een SuC is altijd wel een enthousiaste Tesla-bezitter te vinden die je vragen kan beantwoorden.
Tesla Stores kan je o.a. vinden in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Tilburg, Groningen, Utrecht, Eindhoven, Roermond, Purmerend en Zwolle. Hier kan je de Tesla's rustig bekijken en vragen stellen aan de Tesla-adviseur in de showroom. Uiteraard kan je ook een proefrit maken. Deze moet je wel van te voeren aanvragen om zeker te zijn dat je ook kan rijden. Tesla heeft geen dealers! Dus de Tesla Store verkoopt je feitelijk geen auto! Bestellen doe je zelf via de website Tesla.com (via een referral code krijg je korting)! Een adviseur kan je wel helpen met het aanmaken van het account en het bestelproces. Zoals je mogelijk al gemerkt hebt, is Tesla totaal iets anders dan ieder willekeurig ander automerk. Dat zorgt voor roering in de automarkt en zorgt voor ongemakken bij de bestaande autobouwers. Dat is wat je leest in de media. Een Tesla uit 2023 kan je qua bouwkwaliteit en technologie echt niet meer vergelijken met een Tesla uit 2016 of zo. Ga echt zelf kijken en ervaren en maak je eigen afwegingen. Rationeel gezien kan je in mijn ogen feitelijk niet om een Tesla heen, emotioneel natuurlijk wel! |
Er valt niets te onderhandelen. 100% transparant. Wat totaal anders is dan bij andere merken is het feit dat Tesla 100% transparant is over prijzen. De auto wordt direct door de fabriek aan jou verkocht. Er is geen importeur en/of dealer die ook marge moet maken en eigen belangen heeft. Er is ook geen lage vanaf prijs met een waslijst aan prijzige opties of pakketten. Gewoon een all-in prijs voor een rijk uitgeruste auto. Je kan een paar opties aanvinken, zoals een interieur- en exterieur kleur of een software matige upgrade van autopilot. Er worden geen kortingen gegeven, anders dan een referral-korting of een korting op een voorraadmodel. Je hoeft niet te onderhandelen! Het proces van het kopen van een nieuwe en het inruilen van een ander voertuig is losgekoppeld. Geen hoge inruilprijzen! Dat is soms even schrikken omdat de inruilprijs bij een traditionele dealer aangevuld wordt met de korting op de nieuwe auto of later bij de kosten voor onderhoud.
De prijs op de website tijdens het bestellen is de prijs. Gaat later de prijs omhoog dan heb je geluk. Gaat hij naar beneden voor de aflevering, krijg je de lagere prijs. Soms komen er tussen het moment van bestellen en de levering nog hardware verbeteringen bij. Als iets (mogelijk) in je nadeel verandert, heb je altijd een keuze. Let wel op! Tesla werkt niet met modeljaren of data waarop prijsveranderingen worden doorgevoerd. Van de een op de andere dag kan de prijs aangepast worden op de website. Zowel omhoog als omlaag.
Bestelproces
Een paar keer klikken
Begin altijd via een referral-code van iemand die jou het beste geholpen heeft met de oriëntatie op de aanschaf van de Tesla. Je krijgt dan van Tesla-eigenaar een link naar een persoonlijke pagina op de Tesla-website van waaruit je het bestelproces start. Het dus niet een code welke je tijdens het afrekenen ergens invult! Is Teslamagazine.nl voor jou dé informatiebron geweest, dan kan je ook mijn referralcode gebruiken.
Begin altijd via een referral-code van iemand die jou het beste geholpen heeft met de oriëntatie op de aanschaf van de Tesla. Je krijgt dan van Tesla-eigenaar een link naar een persoonlijke pagina op de Tesla-website van waaruit je het bestelproces start. Het dus niet een code welke je tijdens het afrekenen ergens invult! Is Teslamagazine.nl voor jou dé informatiebron geweest, dan kan je ook mijn referralcode gebruiken.
Voorraadmodellen of zelf configureren?
Tesla maakt een verschil tussen voorraadmodellen en zelf configureren. Dat vraagt om een toelichting. Tesla produceert niet op bestelling maar in batches. De vraag is vele malen groter dan ze kunnen produceren. Bovendien zijn er niet zoveel combinaties te maken. Ik geloof maximaal 60! Op basis van verkoophistorie en actuele besteldata gaan de auto's op transport richting een bepaald land. Als de auto's onderweg zijn naar hun bestemming, vindt er een match plaats met een feitelijke bestelling. Als dit proces klaar is zie je een VIN-nummer verschijnen in je account en gaat de feitelijke aflevering binnenkort gepland worden.
Voorraadmodellen
Kan er geen match gemaakt worden tijdens het transport, dan ontstaat er een voorraadmodel. Hij is immers nog niet gekoppeld aan een koper, maar staat wel (bijna) klaar voor aflevering. Ook als er wel match gemaakt is, maar de koper weigert deze om welke reden dan ook, dan ontstaat er ook een voorraadmodel. Dat weigeren of annuleren kan in verschillende fasen van het proces. Zowel door de koper als door Tesla. Bijvoorbeeld als bij het gereed maken van de aflevering een defect wordt geconstateerd en er gewacht moet worden op herstel. Bij een voorraadmodel staat altijd of hij al klaar is voor levering of dat dit binnenkort verwacht wordt.
Waarom krijg je korting op een voorraadmodel?
Tesla heeft geen dealers en dus ook geen opslagbuffers. Auto's gaan grotendeels direct vanaf Berlijn (Giga Berlijn) of de haven (Fremont/Giga Shanghai) naar de afleveringslocatie. Ze kunnen en willen auto's niet hebben stilstaan bij zo'n locatie. Tesla krijgt immer pas geld en een registratie als zijnde verkocht, als de auto daadwerkelijk afgeleverd is aan de klant. Er is immers geen importeur of dealer die de auto met de fabrikant tussentijds afrekent. Daarnaast is Tesla een beursgenoteerd bedrijf. Zo min mogelijk tijd tussen produceren en het ontvangen van geld. En liefst ieder kwartaal de gehele voorraad verkocht!
Het aanbod van voorraadmodellen kan per dag verschillen. Je kan een aantal filters aanzetten om te zoeken. Dat kan vrij gedetailleerd met modellen, kleuren, opties, e.d. Zelfs de afstand tot je postcode. Je moet goed kijken naar de korting die je krijgt en waarom er prijsverschillen zijn. Denk aan zwart/wit interieur, trekhaak, andere wielen, FSD, e.d.
Let op! Tussen de voorraadmodellen staan ook Demo-modellen. Deze auto's staan al op kenteken en zijn ingezet voor demo-ritten en/of hebben in de showroom gestaan. Dat zijn dus geen hagelnieuwe auto's. Er staat bij hoeveel kilometer ze al gereden hebben. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar voor bijvoorbeeld een verzekering ben je bij een demo-auto (ook al staat er maar 50 km op de teller) de tweede koper en gelden vaak nieuwwaarde regelingen niet! Zoek dit goed uit en je moet zelf bepalen of dit acceptabel voor je is!
Tesla maakt een verschil tussen voorraadmodellen en zelf configureren. Dat vraagt om een toelichting. Tesla produceert niet op bestelling maar in batches. De vraag is vele malen groter dan ze kunnen produceren. Bovendien zijn er niet zoveel combinaties te maken. Ik geloof maximaal 60! Op basis van verkoophistorie en actuele besteldata gaan de auto's op transport richting een bepaald land. Als de auto's onderweg zijn naar hun bestemming, vindt er een match plaats met een feitelijke bestelling. Als dit proces klaar is zie je een VIN-nummer verschijnen in je account en gaat de feitelijke aflevering binnenkort gepland worden.
Voorraadmodellen
Kan er geen match gemaakt worden tijdens het transport, dan ontstaat er een voorraadmodel. Hij is immers nog niet gekoppeld aan een koper, maar staat wel (bijna) klaar voor aflevering. Ook als er wel match gemaakt is, maar de koper weigert deze om welke reden dan ook, dan ontstaat er ook een voorraadmodel. Dat weigeren of annuleren kan in verschillende fasen van het proces. Zowel door de koper als door Tesla. Bijvoorbeeld als bij het gereed maken van de aflevering een defect wordt geconstateerd en er gewacht moet worden op herstel. Bij een voorraadmodel staat altijd of hij al klaar is voor levering of dat dit binnenkort verwacht wordt.
Waarom krijg je korting op een voorraadmodel?
Tesla heeft geen dealers en dus ook geen opslagbuffers. Auto's gaan grotendeels direct vanaf Berlijn (Giga Berlijn) of de haven (Fremont/Giga Shanghai) naar de afleveringslocatie. Ze kunnen en willen auto's niet hebben stilstaan bij zo'n locatie. Tesla krijgt immer pas geld en een registratie als zijnde verkocht, als de auto daadwerkelijk afgeleverd is aan de klant. Er is immers geen importeur of dealer die de auto met de fabrikant tussentijds afrekent. Daarnaast is Tesla een beursgenoteerd bedrijf. Zo min mogelijk tijd tussen produceren en het ontvangen van geld. En liefst ieder kwartaal de gehele voorraad verkocht!
Het aanbod van voorraadmodellen kan per dag verschillen. Je kan een aantal filters aanzetten om te zoeken. Dat kan vrij gedetailleerd met modellen, kleuren, opties, e.d. Zelfs de afstand tot je postcode. Je moet goed kijken naar de korting die je krijgt en waarom er prijsverschillen zijn. Denk aan zwart/wit interieur, trekhaak, andere wielen, FSD, e.d.
Let op! Tussen de voorraadmodellen staan ook Demo-modellen. Deze auto's staan al op kenteken en zijn ingezet voor demo-ritten en/of hebben in de showroom gestaan. Dat zijn dus geen hagelnieuwe auto's. Er staat bij hoeveel kilometer ze al gereden hebben. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar voor bijvoorbeeld een verzekering ben je bij een demo-auto (ook al staat er maar 50 km op de teller) de tweede koper en gelden vaak nieuwwaarde regelingen niet! Zoek dit goed uit en je moet zelf bepalen of dit acceptabel voor je is!
Configureren
De meest gebruikte manier van bestellen is om in de configurator je gewenste model en uitvoering zelf samen te stellen. Via de referral link kies je het gewenste model dat wilt gaan samenstellen. Je komt dan in de configurator. De eerste keuze is die van de aandrijving en hiermee feitelijk het rijbereik. Over rijbereik (range) en de te maken keuzes is op deze pagina meer informatie te vinden. Je ziet direct de verwachte leveringstermijn. Midden onderaan het scherm kan je kiezen hoe je wilt financieren. Stel dit even in, dan ze je hier tijdens het verdere proces de uiteindelijke totaalprijs of het maandbedrag.
De meest gebruikte manier van bestellen is om in de configurator je gewenste model en uitvoering zelf samen te stellen. Via de referral link kies je het gewenste model dat wilt gaan samenstellen. Je komt dan in de configurator. De eerste keuze is die van de aandrijving en hiermee feitelijk het rijbereik. Over rijbereik (range) en de te maken keuzes is op deze pagina meer informatie te vinden. Je ziet direct de verwachte leveringstermijn. Midden onderaan het scherm kan je kiezen hoe je wilt financieren. Stel dit even in, dan ze je hier tijdens het verdere proces de uiteindelijke totaalprijs of het maandbedrag.
Mocht je het zelf configureren en bestellen via de website toch lastig vinden dan kan in een van Tesla Stores een Tesla adviseur je prima helpen. Geef ook bij het Service Center aan dat je wilt bestellen via een referral. Dan mis je deze korting niet!
Account aanmaken
Tijdens het bestelproces maak je een Tesla-account aan. Dit account staat centraal bij alles wat je doet. Hier wordt je auto aan gekoppeld, laadhistorie, shopbestelling, service, enz. enz. Je koppelt een creditcard aan je account. Via deze creditcard worden dan ook bijvoorbeeld shopaankopen of superchargers sessies verrekend.
Prijzen
Tesla werk niet met modeljaren. Ze voeren (prijs)veranderingen vrij abrupt door! De prijzen wijzigen niet op vaste momenten in jaar. Maar gewoon zodra hier aanleiding toe is. Als je wacht op de bepaalde prijs, kan je er wel eens naast zitten. De afgelopen jaren zijn de prijzen zowel gestegen als gedaald. Volg Blik op de week om te weten of er modelwijzigingen of andere zaken die voor jou van belang zijn, mogelijk aanstaande zijn. Geen garanties dat je tijdig en goed geïnformeerd wordt, maar toch!
Aanbetaling
Een Tesla kan je privé of zakelijk kopen. Koop je zakelijk (direct bij Tesla) kan je kiezen uit contant, financial lease of operational lease. Uiteraard met opties over de looptijd en dergelijke. Koop je privé, dan zijn er ook drie opties. Contant, huurkoop of private lease. Kijk in alle gevallen goed naar de voorwaarden.
Je betaalt bij bestelling een niet terugvorderbaar bedrag van € 500. Als je later in proces op weg naar of bij de aflevering afziet van de bestelde auto, dan ben je dit bedrag dus altijd kwijt. Daar tegenover staat dat je geen grote bedragen bij het bestellen al moet aanbetalen. Uiteraard wordt de aanbetaling verrekend met de eindfactuur welke je in proces op weg naar de aflevering krijgt.
Inruilen?
Bij het completeren van de je bestelinformatie en in het instellen van je account wordt gevraagd of je een auto wenst in te ruilen. Je voert de gegevens in en je krijgt binnen 24 uur een aantal aanbiedingen in je mailbox. Verwacht hier geen al te hoge bedragen. Dit gaat buiten Tesla om. De handelswaarde van de auto wordt dus niet door een dealer aangevuld tot een aantrekkelijke aanbieding. Je hoeft niet in te ruilen! Zelf verkopen (eventueel aan de tussenhandel) kan voordeliger zijn.
Tijdens het bestelproces maak je een Tesla-account aan. Dit account staat centraal bij alles wat je doet. Hier wordt je auto aan gekoppeld, laadhistorie, shopbestelling, service, enz. enz. Je koppelt een creditcard aan je account. Via deze creditcard worden dan ook bijvoorbeeld shopaankopen of superchargers sessies verrekend.
Prijzen
Tesla werk niet met modeljaren. Ze voeren (prijs)veranderingen vrij abrupt door! De prijzen wijzigen niet op vaste momenten in jaar. Maar gewoon zodra hier aanleiding toe is. Als je wacht op de bepaalde prijs, kan je er wel eens naast zitten. De afgelopen jaren zijn de prijzen zowel gestegen als gedaald. Volg Blik op de week om te weten of er modelwijzigingen of andere zaken die voor jou van belang zijn, mogelijk aanstaande zijn. Geen garanties dat je tijdig en goed geïnformeerd wordt, maar toch!
Aanbetaling
Een Tesla kan je privé of zakelijk kopen. Koop je zakelijk (direct bij Tesla) kan je kiezen uit contant, financial lease of operational lease. Uiteraard met opties over de looptijd en dergelijke. Koop je privé, dan zijn er ook drie opties. Contant, huurkoop of private lease. Kijk in alle gevallen goed naar de voorwaarden.
Je betaalt bij bestelling een niet terugvorderbaar bedrag van € 500. Als je later in proces op weg naar of bij de aflevering afziet van de bestelde auto, dan ben je dit bedrag dus altijd kwijt. Daar tegenover staat dat je geen grote bedragen bij het bestellen al moet aanbetalen. Uiteraard wordt de aanbetaling verrekend met de eindfactuur welke je in proces op weg naar de aflevering krijgt.
Inruilen?
Bij het completeren van de je bestelinformatie en in het instellen van je account wordt gevraagd of je een auto wenst in te ruilen. Je voert de gegevens in en je krijgt binnen 24 uur een aantal aanbiedingen in je mailbox. Verwacht hier geen al te hoge bedragen. Dit gaat buiten Tesla om. De handelswaarde van de auto wordt dus niet door een dealer aangevuld tot een aantrekkelijke aanbieding. Je hoeft niet in te ruilen! Zelf verkopen (eventueel aan de tussenhandel) kan voordeliger zijn.