TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Hoe bestellen?

Laatste update: 14 januari 2023
Tesla werkt zonder importeurs en dealers. Dat heeft heel veel voordelen. Zoals prijstransparantie en het verdienen op onderhoud zit niet in het businessmodel van Tesla. Op de mogelijke nadelen is geanticipeerd. Je bestelt de auto zelf via de website. Het zijn letterlijk een paar klikken en je bent klaar om op "bestellen" te drukken! Heel eenvoudig. Maar er zijn wel een aantal tips en tricks te geven over het bestelproces. Deze staan op deze pagina.

De oriëntatie

Met de komst van de Model 3 en de Model Y zullen veel mensen voor het eerst een Tesla gaan kopen! Voor het eerst een Tesla is vaak ook voor het eerst een elektrische auto. Ook als je vanuit een i3 of Leaf komt, treedt je een andere wereld binnen zodra je een Tesla koopt. Elektrische auto's zijn er steeds meer en alle merken zullen BEV's gaan bouwen. Auto's bouwen en verkopen kunnen ze goed. Dus met het design en bouwkwaliteit zit het wel goed. Er mooie verhalen omheen bouwen en mensen verleiden middels advertenties zal ze ook wel lukken. Niets mis mee, je rijdt elektrisch en dat alleen al is een hele vooruitgang.

Maar een Tesla is gebouwd rondom software! Je voelt in een Tesla aan alles dat je in de toekomst rijdt! De manier waarop de hardware en software samenwerkt is ongelooflijk. Meest belangrijk is de enorme veiligheid die hiermee gecreëerd is. Er is geen enkele auto veiliger dan een Tesla. Een tweede belangrijk punt waar je het aan merkt is de aandrijflijn-efficiency. Hoeveel kW heb je nodig voor 100 km? Dit plaatst de capaciteit van de omvang van de batterij in perspectief! Sommige merken vallen hier echt mee door de mand! Een derde punt waarin je merkt dat de software centraal staat zijn de over-the-air updates. Geen enkel ander automerk heeft dit in die omvang en frequentie. Zullen ze natuurlijk wel uiteindelijk ook gaan doen, maar Tesla heeft dit proces nu en zeker dan tot in detail onder controle. Iedere 2-3 weken een update met nieuwe functionaliteiten en verbeteringen. En misschien wel het meest belangrijke punt waarom het software op wielen is, zijn de (toekomstige) mogelijkheden van het autonoom rijden. Elders op deze site meer informatie over FSD.  

Als je normaal een benzine auto koopt in een prijsrange tot € 40.000 kan een Tesla Model 3 of Model Y in de RWD uitvoering toch haalbaar voor je zijn! Je bespaart immers enorm veel op verbruikskosten. Natuurlijk afhankelijk van je gebruik, maar € 10.000 over 5 jaar bespaar je al snel. Kijk hier voor meer informatie. Met Tesla koop je niet alleen een auto, maar ook toegang tot de SuC, mobiele service, periodieke software-updates met nieuwe functionaliteiten en is de weg tot full-self-driving hardware matig aanwezig. 
Mijn tip: Ben je in de markt voor je eerste elektrische auto ga vooral kijken bij meerdere merken. Ga er ook in rijden! Je hebt dan al eens ervaren hoe het voelt om elektrisch te rijden. Laat je niet direct een auto "aansmeren" en realiseer dat een hybride inmiddels achterhaalde technologie is en voor bijna geen situatie nog de beste optie is.
Neem de tijd om naar een van de Tesla Stores te gaan voor een proefrit of het benaderen van een Model 3 of Model Y bezitter! Bij een SuC is altijd wel een enthousiaste Tesla-bezitter te vinden die je vragen kan beantwoorden.   
 

Tesla Stores kan je vinden in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Tilburg, Groningen, Eindhoven en nog een paar plaatsen. Hier kan je de Tesla's rustig bekijken en vragen stellen aan de adviseur in de showroom. Uiteraard kan je ook een proefrit maken. Deze moet je wel aanvragen en ik begrijp dat de wachttijden toenemen. Maar van de andere kant hoor ik ook dat je soms direct kunt instappen. 

Tesla heeft geen dealers! Dus de Tesla Store verkoopt je geen auto! Bestellen doe je via de website Tesla.com! Een adviseur kan je wel helpen met het aanmaken van het account en het bestelproces.

Zoals je mogelijk al gemerkt hebt, is Tesla totaal iets anders dan ieder willekeurig ander automerk. Een goede plek om een Tesla eigenaar te vragen naar zijn ervaringen is natuurlijk een Supercharger locatie. Je kan hier altijd een eigenaar aanspreken en je vragen stellen. Grote kans dat je enthousiast te woord gestaan wordt.
Picture
Er valt niets te onderhandelen. 100% transparant. Wat totaal anders is dan bij andere merken is het feit dat Tesla 100% transparant is over prijzen. De auto wordt direct door de fabriek aan jou verkocht. Er is geen importeur en/of dealer die de auto koopt (voor welke bedrag koopt de dealer je auto?) en dan aan jou levert. Er is ook geen lage vanaf prijs met een waslijst aan prijzige opties of pakketten. Gewoon een all-in prijs voor een rijk uitgeruste auto. Je kan een paar opties aanvinken, zoals een interieur- en exterieur kleur of een software matige upgrade van autopilot. Er worden geen kortingen gegeven. Je wordt ook niet met zogenaamde gratis opties of kortingen van de dealer over de streep getrokken! Het proces van het kopen van een nieuwe en het inruilen van een ander voertuig is losgekoppeld.

De prijs op de website tijdens het bestellen is de prijs. Gaat later de prijs omhoog dan heb je geluk. Gaat hij naar beneden voor de aflevering, krijg je de lagere prijs. Soms komen er tussen het moment van bestellen en de levering nog hardware verbeteringen bij. Geen prijsaanpassingen. Als iets (mogelijk) in je nadeel verandert, heb je altijd een keuze. Let wel op! Tesla werkt niet met modeljaren of data waarop prijsveranderingen worden doorgevoerd. Van de een op de andere dag kan de prijs aangepast worden op de website. Zowel omhoog als omlaag.

Bestelproces

Een paar keer klikken
Het bestellen gaat super eenvoudig. Je kiest het model, de range die je wilt of de performance versie. Over rijbereik (range) en de te maken keuzes is op deze pagina meer informatie te vinden. Je ziet direct de prijs en de  leveringstermijn . De prijzen wijzigen niet op vaste momenten in jaar. Maar gewoon zodra hier aanleiding toe is. Als je wacht op de bepaalde prijs, kan je er wel eens naast zitten. Toen autopilot standaard werd, gingen de prijzen met € 3.000 omhoog. Ook FSD wordt met iedere grote update steeds duurder! Je kan de prijs ook zien als leaseprijs per maand (Tesla-Lease). Klik je onder aan het scherm op "meer details" dan zie je onder meer de verwachte besparing t.o.v brandstofauto's. Hier meer informatie over de uiteindelijke kosten van je Model 3/Y!

Mocht je het zelf configureren en bestellen via de website toch lastig vinden dan kan in een van Tesla Stores een Tesla adviseur je prima helpen.  

Inruilen?
Bij het completeren van de je bestelinformatie en in het instellen van je account wordt gevraagd of je een auto wenst in te ruilen. Je voert de gegevens in en je krijgt binnen 24 uur een aantal aanbiedingen in je mailbox. Verwacht hier geen al te hoge bedragen. Dit gaat buiten Tesla om. De handelswaarde van de auto wordt dus niet door een dealer aangevuld tot een aantrekkelijke aanbieding. Je hoeft niet in te ruilen!
Foto
Presentatie van de model 3!

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2023
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires