Laatste update: 17 augustus 2024
Tesla werkt niet met modeljaren, maar voert door het jaar heen verbeteringen en veranderingen gewoon in. Zowel in de hardware als in de software. Zichtbaar en onderhuids. Soms heb je een prijsvoordeel, maar soms betaal je meer. Eigenlijk doen andere automerken dit ook, alleen zit er bij een ander merk de dealer tussen. Deze dealer kan besluiten bepaalde prijswijzigingen te verdisconteren in kortingen of andere incentives. Bij Tesla is duidelijk wat iets kost. Er worden geen kortingen gegeven. Er hoeft dus niet onderhandeld te worden! Soms kan je wel een "voorraadmodel" kopen! Het aanbod van deze voorraad- en demomodellen is zeer wisselend, zeker tegen het einde van het kwartaal (zie ook bij "Hoe bestellen?"). Op deze pagina alle informatie om eventuele keuzestress te reduceren.
Een kwestie van keuzes maken
Tesla werkt niet met uitgebreide opties, pakketten en andere vormen van personalisaties. Nagenoeg alles zit er op! Ook het modellenaanbod is overzichtelijk. Grofweg zijn er vijf grote te maken keuzes:
1. het model
2. het gewenste rijbereik
3. de aandrijving: op twee of vier wielen
4. interieur en exterieur opties
5. direct of achteraf te kiezen software updates of extra's
1. het model
2. het gewenste rijbereik
3. de aandrijving: op twee of vier wielen
4. interieur en exterieur opties
5. direct of achteraf te kiezen software updates of extra's
1. Het model
Tesla heeft maar een beperkt aanbod aan modellen. Er is een aparte pagina met meer informatie over het merk Tesla en haar modellen. En per model is er ook een aparte pagina.
Twee limousine/sedan uitvoeringen: Het vlaggenschip is de Model S met prijs vanaf circa € 96.000. Het kleinere broertje is de Model 3. Een sportieve sedan vanaf circa € 41.000 voor de RWD versie.
Twee SUV-varianten: De Model X is de grote SUV voor net iets meer dan € 103.000. Kenmerkend zijn de vleugeldeuren achter. Het kleinere broertje is de midsize SUV, de Model Y, vanaf circa € 44.000 voor RWD versie. De Model Y is het meest populaire model op dit moment. In 2023 zelfs de bestverkopende auto wereldwijd.
Wil je een caravan trekken dan moet je een Model X (trekhaak inbegrepen) nemen of een Model Y (trekhaak € 1.350 extra).
In de VS wordt ook de Cybertruck verkocht. Vooralsnog is niets bekend of en wanneer deze naar Europa komt. De verwachting is dat er na 2024 een compacte Tesla gaat verschijnen met een prijs van circa € 25.000.
Twee limousine/sedan uitvoeringen: Het vlaggenschip is de Model S met prijs vanaf circa € 96.000. Het kleinere broertje is de Model 3. Een sportieve sedan vanaf circa € 41.000 voor de RWD versie.
Twee SUV-varianten: De Model X is de grote SUV voor net iets meer dan € 103.000. Kenmerkend zijn de vleugeldeuren achter. Het kleinere broertje is de midsize SUV, de Model Y, vanaf circa € 44.000 voor RWD versie. De Model Y is het meest populaire model op dit moment. In 2023 zelfs de bestverkopende auto wereldwijd.
Wil je een caravan trekken dan moet je een Model X (trekhaak inbegrepen) nemen of een Model Y (trekhaak € 1.350 extra).
In de VS wordt ook de Cybertruck verkocht. Vooralsnog is niets bekend of en wanneer deze naar Europa komt. De verwachting is dat er na 2024 een compacte Tesla gaat verschijnen met een prijs van circa € 25.000.
2. Het gewenste rijbereik
Als de keuze voor het Model gemaakt is, moet er nagedacht worden over het gewenste rijbereik. Dit is namelijk afhankelijk van de omvang van het batterijpakket en efficiency van de aandrijflijn. Er is een aparte pagina over alles wat met rijbereik te maken heeft. Belangrijk is goed te weten hoe je de auto gaat gebruiken. Je wilt immers een rijbereik hebben welke past bij het werkelijk gebruik. Tesla werkt niet met aanduidingen van de omvang het batterijpakket. Ze maken geen reclame, ze stunten dus ook niet met 400 of 800 volt of andere zaken welke belangrijk klinken, maar het feitelijk niet zijn.
Er zijn drie opties: RWD (standaard range, niet bij de Model S/X), Long Range of Performance/Plaid. De Long Range heeft altijd het grootste rijbereik. Bij de Model 3 en Model S is dit over de 600 km (WLTP) en bij de Model Y en Model X net onder 600 km (WTLP). De performance heeft iets minder rijbereik omdat het accent gelegd is op de prestaties. De standaard range is alleen voor de Model 3 en Model Y van toepassing, heeft een rijbereik van 491 km resp 455 km (WTLP) en heeft achterwiel aandrijving. Daarom heet hij nu RWD en niet meer Standaard Range (Plus). Van de Model S en X wordt geen standaard range (meer) aangeboden. En de performance variant van de Model X en S heet nu Plaid. In de configurator wordt het rijbereik volgens de WLTP methode aangegeven van de gekozen uitvoering. WLTP of EPA zijn standaarden om BEV's onderling onder dezelfde omstandigheden te kunnen vergelijken. Die omstandigheden zeggen niets over het werkelijke rijbereik in jouw dagelijkse omstandigheden. Vaak is feitelijke rijbereik (bijna) altijd lager en natuurlijk afhankelijk van veel variabelen (buiten temperatuur, wind, rechter voet, belading, e.d.).
Er zijn drie opties: RWD (standaard range, niet bij de Model S/X), Long Range of Performance/Plaid. De Long Range heeft altijd het grootste rijbereik. Bij de Model 3 en Model S is dit over de 600 km (WLTP) en bij de Model Y en Model X net onder 600 km (WTLP). De performance heeft iets minder rijbereik omdat het accent gelegd is op de prestaties. De standaard range is alleen voor de Model 3 en Model Y van toepassing, heeft een rijbereik van 491 km resp 455 km (WTLP) en heeft achterwiel aandrijving. Daarom heet hij nu RWD en niet meer Standaard Range (Plus). Van de Model S en X wordt geen standaard range (meer) aangeboden. En de performance variant van de Model X en S heet nu Plaid. In de configurator wordt het rijbereik volgens de WLTP methode aangegeven van de gekozen uitvoering. WLTP of EPA zijn standaarden om BEV's onderling onder dezelfde omstandigheden te kunnen vergelijken. Die omstandigheden zeggen niets over het werkelijke rijbereik in jouw dagelijkse omstandigheden. Vaak is feitelijke rijbereik (bijna) altijd lager en natuurlijk afhankelijk van veel variabelen (buiten temperatuur, wind, rechter voet, belading, e.d.).
Kijk goed op Tesla.com tijdens het samenstellen en bestellen van de Tesla. Het wil nog wel eens veranderen! Alleen wat tijdens het bestellen in de configurator expliciet vermeldt staat is leidend. Zowel in de keuzes, opties en als qua prijzen.
3. De aandrijving
Er zijn drie typen aandrijving i.c.m. met het aantal motoren:
De aandrijving en de omvang van het batterijpakket hangen in het huidige modelaanbod nauw met elkaar samen. Je kan dit dus niet geheel zelf combineren. De volgende modellen zijn nu in Europa te bestellen met tussen haakjes de Giga waar ze gemaakt worden (voor Europa):
In 2024 en later
* binnenkort verwacht
** vooralsnog alleen in Noord Amerika
In de VS is er ook een Mid-Range model geweest met RWD. Deze wordt ook niet meer gemaakt. In de VS is er ook tijdelijk een Model Y AWD geweest met 4680 batterij. De standaard, maar dan met 4 wiel aandrijving. Er is ook een Model 3 Long Range geweest met alleen achterwiel aandrijving. Deze was voor de zakelijke leaserijder en alleen via de leasemaatschappij te bestellen. Sinds de refresh Model 3 eind 2023 is deze versie niet meer te bestellen.
Performance modellen
De Model S en de Model X is in de Plaid uitvoering uitgerust met 3 motoren. Een voor en twee achter. Uiteraard in een all-wheel drive uitvoering. De Model 3 en Model Y zijn in een performance uitvoering te bestellen. Dit is een versie met AWD en een aantal bijzondere extra's. Zowel in de hardware (carbon spoiler, performance remmen, iets lager en harder geveerd, matrix-led koplampen) als in de software (trackmodus) en met een hogere topsnelheid (250 km/h). De acceleratie van 0-100 gaat in 3,3 seconden (Model 3) en in 3,7 voor de Model Y. Van de vernieuwde Model 3 (Project Highland) is de Performance nog niet te bestellen, deze wordt in Q2 2024 verwacht.
Begin 2020 heeft er upgrade plaatsgevonden van zowel de software als hardware. De software heeft nu Trackmodus V2 met nu ook de mogelijkheid om de aandrijving over de assen te verdelen, stabilisatie in te stellen, de kracht van het regenereren, e.d. Ook een grafisch display met temperatuur van de batterijpakket en de remmen. Qua hardware is er upgrade te koop met speciale velgen met Michelin's Pilot Sport, aangepaste remblokken en remvloeistof. Bij de Plaid wordt dan ook de software-matige beperking ontgrendeld en gaat de topsnelheid naar 322 km/u
Je kan op een AWD Long Range via een software-update een snellere accelereren kopen (0,5 sec sneller). Deze acceleratie-boost kost € 1.800. Je hebt dan wel (bijna) de acceleratie van de performance, maar niet alle andere modificaties van de performance-uitvoering.
- achterwielaandrijving (RWD) met één motor
- vierwielaandrijving (AWD) met twee motoren (dual motor of performance)
- vierwielaandrijving (AWD) met drie motoren (Plaid)
De aandrijving en de omvang van het batterijpakket hangen in het huidige modelaanbod nauw met elkaar samen. Je kan dit dus niet geheel zelf combineren. De volgende modellen zijn nu in Europa te bestellen met tussen haakjes de Giga waar ze gemaakt worden (voor Europa):
- Model 3 RWD (Shanghai)
- Model 3 AWD Long Range (Shanghai)
- Model 3 AWD Performance (Shanghai)*
- Model Y RWD (Berlijn)
- Model Y RWD Long Range (Berlijn)
- Model Y AWD Long Range (Berlijn)
- Model Y AWD Performance (Berlijn)
- Model S AWD Long Range (Fremont)
- Model S AWD Plaid (Fremont)
- Model X AWD Long Range (Fremont)
- Model X AWD Plaid (Fremont)
In 2024 en later
- Cybertruck AWD Quadmotor (Texas)**
- Cybertruck AWD Dual motor (Texas)**
- Cybertruck RWD (Texas)**
- Roadster AWD Quadmotor (nnb)
- Roadster AWD Plaid (nnb)
- Compacte Tesla (o.a. Berlijn)
* binnenkort verwacht
** vooralsnog alleen in Noord Amerika
In de VS is er ook een Mid-Range model geweest met RWD. Deze wordt ook niet meer gemaakt. In de VS is er ook tijdelijk een Model Y AWD geweest met 4680 batterij. De standaard, maar dan met 4 wiel aandrijving. Er is ook een Model 3 Long Range geweest met alleen achterwiel aandrijving. Deze was voor de zakelijke leaserijder en alleen via de leasemaatschappij te bestellen. Sinds de refresh Model 3 eind 2023 is deze versie niet meer te bestellen.
Performance modellen
De Model S en de Model X is in de Plaid uitvoering uitgerust met 3 motoren. Een voor en twee achter. Uiteraard in een all-wheel drive uitvoering. De Model 3 en Model Y zijn in een performance uitvoering te bestellen. Dit is een versie met AWD en een aantal bijzondere extra's. Zowel in de hardware (carbon spoiler, performance remmen, iets lager en harder geveerd, matrix-led koplampen) als in de software (trackmodus) en met een hogere topsnelheid (250 km/h). De acceleratie van 0-100 gaat in 3,3 seconden (Model 3) en in 3,7 voor de Model Y. Van de vernieuwde Model 3 (Project Highland) is de Performance nog niet te bestellen, deze wordt in Q2 2024 verwacht.
Begin 2020 heeft er upgrade plaatsgevonden van zowel de software als hardware. De software heeft nu Trackmodus V2 met nu ook de mogelijkheid om de aandrijving over de assen te verdelen, stabilisatie in te stellen, de kracht van het regenereren, e.d. Ook een grafisch display met temperatuur van de batterijpakket en de remmen. Qua hardware is er upgrade te koop met speciale velgen met Michelin's Pilot Sport, aangepaste remblokken en remvloeistof. Bij de Plaid wordt dan ook de software-matige beperking ontgrendeld en gaat de topsnelheid naar 322 km/u
Je kan op een AWD Long Range via een software-update een snellere accelereren kopen (0,5 sec sneller). Deze acceleratie-boost kost € 1.800. Je hebt dan wel (bijna) de acceleratie van de performance, maar niet alle andere modificaties van de performance-uitvoering.
4a. Interieur Opties
Geen kleur van de stiknaden, chromen schakelaartjes, badges, verwarmingspakketten of andere opties te kiezen bij Tesla. Nagenoeg alles zit er op en nagenoeg alle schakelaars zitten in de software.
Het interieur van de Model 3 en Model Y is er in twee kleuren. In alle uitvoeringen en varianten beschikbaar. In de Model S en X is er naast zwart of wit ook nog een crème kleurig interieur te bestellen. Met de witte stoelbekleding is ook de houten strip op dashboard (zoals in de zwarte uitvoering) vervangen door wit. Bij de Model 3 wordt dan ook het paneel op deur wit. Voor een wit interieur (of crème voor de S/X) moet je extra betalen. Verder zijn alle uitvoeringen hetzelfde, op de geluidsinstallatie na. De LR versie van de Model 3 heeft een uitgebreidere geluidsinstallatie dan de RWD en zwarte alcantara op de deurpanelen ipv een grijze stof voor de RWD.
Het interieur van de Model 3 en Model Y is er in twee kleuren. In alle uitvoeringen en varianten beschikbaar. In de Model S en X is er naast zwart of wit ook nog een crème kleurig interieur te bestellen. Met de witte stoelbekleding is ook de houten strip op dashboard (zoals in de zwarte uitvoering) vervangen door wit. Bij de Model 3 wordt dan ook het paneel op deur wit. Voor een wit interieur (of crème voor de S/X) moet je extra betalen. Verder zijn alle uitvoeringen hetzelfde, op de geluidsinstallatie na. De LR versie van de Model 3 heeft een uitgebreidere geluidsinstallatie dan de RWD en zwarte alcantara op de deurpanelen ipv een grijze stof voor de RWD.
4b. Exterieur opties
Lakkleur
Tesla heeft vijf kleuren beschikbaar. Van rood en grijs zijn er verschillende varianten en hiermee soms exclusief voor een bepaald model uit een bepaalde fabriek. Alleen de bij de Model S/X zijn alle kleuropties in de prijs inbegrepen. Voor alle modellen is wit de in de prijs inbegrepen kleur.
Tesla heeft vijf kleuren beschikbaar. Van rood en grijs zijn er verschillende varianten en hiermee soms exclusief voor een bepaald model uit een bepaalde fabriek. Alleen de bij de Model S/X zijn alle kleuropties in de prijs inbegrepen. Voor alle modellen is wit de in de prijs inbegrepen kleur.
naam van de kleur |
Model 3 Giga Shanghai |
Model Y Giga Berlijn |
Model S Fremont |
Model X Fremont |
Pearl White Multi-Coat |
inbegrepen |
inbegrepen |
inbegrepen |
inbegrepen |
Solid Black |
extra |
inbegrepen |
extra |
extra |
Deep Blue Metallic |
extra |
extra |
extra |
extra |
Midnight Cherry Red |
niet beschikbaar |
extra |
niet beschikbaar |
niet beschikbaar |
Ultra Red |
extra |
niet beschikbaar |
extra |
extra |
Stealth Grey |
extra |
niet beschikbaar |
extra |
extra |
Quicksilver |
extra |
extra |
niet beschikbaar |
niet beschikbaar |
Midnight Silver Metalic |
niet beschikbaar |
niet beschikbaar |
niet beschikbaar |
niet beschikbaar |
Lunar Silver |
niet beschikbaar |
niet beschikbaar |
extra |
extra |
Wielen
Alle Tesla's worden geleverd met lichtmetalen velgen. Standaard zijn dit 18 inch LM-velgen met kunststof aerodynamisch wielkappen om het rijbereik te verhogen. Dus onder de plastic kappen zitten mooie lichtmetalen wielen. Op de Model S/X is 19 inch de standaard. Je kan in de Tesla-webshop de naafdoppen los bestellen. Optioneel zijn 19 inch sportwielen. De Performance Versie zowel van de Model 3 als Y heeft standaard de 20 inch sportwielen. Maar er zijn ook 21 inch wielen. En voor X zelfs 22 inch! Voor alle modellen zijn er winterbanden op velg extra te bestellen. De 19, 20, 21 en 22 inch wielen zorgen voor een hoge verbruik t.o.v. de standaard velgen met de wielkappen.
7 zits configuratie
De Model Y zou ook als SUV te bestellen zijn in een 7 zits configuratie. Twee stoelen voor, een driezitsbank in het midden en 2 stoelen achter in. Waarschijnlijk zijn hier 4680 batterijen in een structureel batterijpakket voor nodig. Deze wordt nog niet in Berlijn gemaakt. Het is dus niet duidelijk of en wanneer die 7 zits komt. Er is ook nog niets bekend over een 6 zits uitvoering zoals in de Model X.
Alle Tesla's worden geleverd met lichtmetalen velgen. Standaard zijn dit 18 inch LM-velgen met kunststof aerodynamisch wielkappen om het rijbereik te verhogen. Dus onder de plastic kappen zitten mooie lichtmetalen wielen. Op de Model S/X is 19 inch de standaard. Je kan in de Tesla-webshop de naafdoppen los bestellen. Optioneel zijn 19 inch sportwielen. De Performance Versie zowel van de Model 3 als Y heeft standaard de 20 inch sportwielen. Maar er zijn ook 21 inch wielen. En voor X zelfs 22 inch! Voor alle modellen zijn er winterbanden op velg extra te bestellen. De 19, 20, 21 en 22 inch wielen zorgen voor een hoge verbruik t.o.v. de standaard velgen met de wielkappen.
7 zits configuratie
De Model Y zou ook als SUV te bestellen zijn in een 7 zits configuratie. Twee stoelen voor, een driezitsbank in het midden en 2 stoelen achter in. Waarschijnlijk zijn hier 4680 batterijen in een structureel batterijpakket voor nodig. Deze wordt nog niet in Berlijn gemaakt. Het is dus niet duidelijk of en wanneer die 7 zits komt. Er is ook nog niets bekend over een 6 zits uitvoering zoals in de Model X.
5. Direct of achteraf te kiezen software updates en extra's
Enhanced autopilot of FSD
De laatste te maken keuze is wel of geen Full-Self-Driving (FSD)! In tegenstelling tot de omvang van het batterij-pakket en de aandrijving, is de optie voor volledig zelfstandige besturing een software matige keuze. Met andere woorden, deze optie kan je ook later toevoegen. Voor de meerprijs van AWD (Long Range) ten op zichten van de RWD kan je ook FSD aanschaffen en bijvoorbeeld een andere set lichtmetaal.
Alle uitvoeringen van Tesla zijn de laatste jaren uitgerust met hardware voor FSD. Sinds april 2019 zit de laatste versie van de FSD-computer (voorheen Hardware 3.0) in alle Tesla's. De FSD-computer en de 8 camera's zitten in alle Tesla modellen. Een lange tijd is de prijs bij achteraf aanschaffen hoger geweest dan bij de initiële bestelling. Nu is de prijs voor initieel of achteraf kopen hetzelfde. Met de introductie van grote verbetering (zoals Smart Summon) wordt de prijs van FSD weer verhoogd. Mijn verwachting is dat het eindelijk een optie wordt van meer dan € 20.000 zodra autonoom rijden (grotendeels) toegestaan is en de auto toegevoegd kan worden aan een robotaxi-netwerk. Hoe Tesla de ontwikkeling van autonoom rijden ziet, is hier te vinden. Standaard zit in alle Tesla's Autopilot. Je kan tijdens het bestellen of achteraf kiezen voor enhanced autopilot of Full Self Driving kiezen.
Autopilot is begin 2019 standaard geworden (wel met een prijsverhoging) in alle uitvoeringen. Autopilot bevat alle veiligheidsvoorzieningen zoals automatische noodstop, dodehoekwaarschuwing en botswaarschuwig. Ook hebben alle uitvoeringen traffic aware cruisecontrole (TACC). Dat wil zeggen dat de auto zelf stuurt, remt en gas geeft in de eigen rijbaan! In principe is dit Autopilot pakket vrij compleet en zal met de over-the-air-update actueel gehouden worden. De innovatie en uitbreiding zit echter in het enhanced autopilot en het Full-Self-Driving pakket. Met de huidige (beta) versie krijg je navigatie on autopilot (NoA), automatisch parkeren en summon. Er zit veel in de pijplijn op weg naar qua volledig autonoom rijden. NoA werkt nu prima op de autosnelweg. Binnenkort is het ook te gebruiken van de snelweg af. Er is ook een Enhanced Autopilot pakket te koop. Dit is alles wat je nodig hebt om op de snelweg autonoom te rijden. Kosten de helft van FSD. De keuze voor wel of een FSD is niet zo eenvoudig. Ik heb de pagina FSD wel of niet kopen? gemaakt om zelf een onderbouwde keuze te kunnen maken.
De laatste te maken keuze is wel of geen Full-Self-Driving (FSD)! In tegenstelling tot de omvang van het batterij-pakket en de aandrijving, is de optie voor volledig zelfstandige besturing een software matige keuze. Met andere woorden, deze optie kan je ook later toevoegen. Voor de meerprijs van AWD (Long Range) ten op zichten van de RWD kan je ook FSD aanschaffen en bijvoorbeeld een andere set lichtmetaal.
Alle uitvoeringen van Tesla zijn de laatste jaren uitgerust met hardware voor FSD. Sinds april 2019 zit de laatste versie van de FSD-computer (voorheen Hardware 3.0) in alle Tesla's. De FSD-computer en de 8 camera's zitten in alle Tesla modellen. Een lange tijd is de prijs bij achteraf aanschaffen hoger geweest dan bij de initiële bestelling. Nu is de prijs voor initieel of achteraf kopen hetzelfde. Met de introductie van grote verbetering (zoals Smart Summon) wordt de prijs van FSD weer verhoogd. Mijn verwachting is dat het eindelijk een optie wordt van meer dan € 20.000 zodra autonoom rijden (grotendeels) toegestaan is en de auto toegevoegd kan worden aan een robotaxi-netwerk. Hoe Tesla de ontwikkeling van autonoom rijden ziet, is hier te vinden. Standaard zit in alle Tesla's Autopilot. Je kan tijdens het bestellen of achteraf kiezen voor enhanced autopilot of Full Self Driving kiezen.
Autopilot is begin 2019 standaard geworden (wel met een prijsverhoging) in alle uitvoeringen. Autopilot bevat alle veiligheidsvoorzieningen zoals automatische noodstop, dodehoekwaarschuwing en botswaarschuwig. Ook hebben alle uitvoeringen traffic aware cruisecontrole (TACC). Dat wil zeggen dat de auto zelf stuurt, remt en gas geeft in de eigen rijbaan! In principe is dit Autopilot pakket vrij compleet en zal met de over-the-air-update actueel gehouden worden. De innovatie en uitbreiding zit echter in het enhanced autopilot en het Full-Self-Driving pakket. Met de huidige (beta) versie krijg je navigatie on autopilot (NoA), automatisch parkeren en summon. Er zit veel in de pijplijn op weg naar qua volledig autonoom rijden. NoA werkt nu prima op de autosnelweg. Binnenkort is het ook te gebruiken van de snelweg af. Er is ook een Enhanced Autopilot pakket te koop. Dit is alles wat je nodig hebt om op de snelweg autonoom te rijden. Kosten de helft van FSD. De keuze voor wel of een FSD is niet zo eenvoudig. Ik heb de pagina FSD wel of niet kopen? gemaakt om zelf een onderbouwde keuze te kunnen maken.
Trekhaak
Tegen meerprijs zijn de nagenoeg alle uitvoeringen, uit te rusten met een trekhaak na levering. De Model 3 kan geen zware aanhangers of caravans trekken (max. 1000 kg). De Model Y kan 1.600 kg trekken. Een trekhaak wordt achteraf bij een servicecentrum gemonteerd en krijgt dan ook speciale software. Bij de Model X is de trekhaak inbegrepen en kan 2.250 kg trekken.
Tegen meerprijs zijn de nagenoeg alle uitvoeringen, uit te rusten met een trekhaak na levering. De Model 3 kan geen zware aanhangers of caravans trekken (max. 1000 kg). De Model Y kan 1.600 kg trekken. Een trekhaak wordt achteraf bij een servicecentrum gemonteerd en krijgt dan ook speciale software. Bij de Model X is de trekhaak inbegrepen en kan 2.250 kg trekken.
Stuur
De Model S of de Model X bieden de optie om in plaats van een rond stuur, het Yoke stuur af fabriek te laten monteren. Dit kost nu extra. Bij de marktintroductie van de laatste update van de Model S/X was de Yoke de standaard en was er geen optie voor een rond stuurwiel. Later is die optie wel toegevoegd en zelfs de standaard geworden. Alleen de Model Y heeft nog bedieningshendels, bij alle andere modellen zijn deze vervangen door een automatische bediening en/of knoppen op het stuur.
De Model S of de Model X bieden de optie om in plaats van een rond stuur, het Yoke stuur af fabriek te laten monteren. Dit kost nu extra. Bij de marktintroductie van de laatste update van de Model S/X was de Yoke de standaard en was er geen optie voor een rond stuurwiel. Later is die optie wel toegevoegd en zelfs de standaard geworden. Alleen de Model Y heeft nog bedieningshendels, bij alle andere modellen zijn deze vervangen door een automatische bediening en/of knoppen op het stuur.
Achteraf softwarematig functionaliteiten bijkopen
In 2019 hebben we voor het eerst gezien dat je bij Tesla via betaalde software-updates functionaliteiten aan de auto toe te voegen. In je account kan je dan extra zaken aankopen indien deze voor je model beschikbaar zijn:
- voor alle modellen: van autopilot naar FSD
- voor LR AWD: acceleratie-boost (0,5 sec snellere acceleratie)
- voor Model 3 SR+ (tot eind 2021): verwarming op de achterbank (€ 300)
- voor alle modellen: premium connectiviteit
Verwacht:
- alle modellen: extra streaming video diensten, online gaming, e.d.
Naast de mogelijkheid om via de software functionaliteiten bij te kopen, is Tesla echt uniek om via gratis software-updates de auto steeds beter te maken. Er zijn gemiddeld om de twee weken updates. Om deze updates binnen te halen moet je auto met wifi of een hotspot verbonden zijn. Het beschikbaar komen van de updates gaat in "batches". Niet alle voertuigen ontvangen tegelijkertijd de update. Zit een paar dagen spreiding tussen. FSD kopers hebben voorrang. Soms zijn er updates met nieuwe functionaliteiten, maar altijd met onderhuidse verbeteringen. Zeker de FSD-suite krijgt steeds meer verbeteringen. De neurale netwerken leren zo snel, dat je het echt merkt dat het steeds beter wordt.
In 2019 hebben we voor het eerst gezien dat je bij Tesla via betaalde software-updates functionaliteiten aan de auto toe te voegen. In je account kan je dan extra zaken aankopen indien deze voor je model beschikbaar zijn:
- voor alle modellen: van autopilot naar FSD
- voor LR AWD: acceleratie-boost (0,5 sec snellere acceleratie)
- voor Model 3 SR+ (tot eind 2021): verwarming op de achterbank (€ 300)
- voor alle modellen: premium connectiviteit
Verwacht:
- alle modellen: extra streaming video diensten, online gaming, e.d.
Naast de mogelijkheid om via de software functionaliteiten bij te kopen, is Tesla echt uniek om via gratis software-updates de auto steeds beter te maken. Er zijn gemiddeld om de twee weken updates. Om deze updates binnen te halen moet je auto met wifi of een hotspot verbonden zijn. Het beschikbaar komen van de updates gaat in "batches". Niet alle voertuigen ontvangen tegelijkertijd de update. Zit een paar dagen spreiding tussen. FSD kopers hebben voorrang. Soms zijn er updates met nieuwe functionaliteiten, maar altijd met onderhuidse verbeteringen. Zeker de FSD-suite krijgt steeds meer verbeteringen. De neurale netwerken leren zo snel, dat je het echt merkt dat het steeds beter wordt.