Laatste update: 29 juli 2023
Kijk goed op Tesla.com tijdens het samenstellen en bestellen van de Tesla. Het wil nog wel eens veranderen! Zowel in de keuzes als in de prijzen. Tesla werkt niet met modeljaren, maar voert door het jaar heen verbeteringen en veranderingen gewoon in. Soms heb je een prijsvoordeel, maar soms betaal je meer. Eigenlijk doen andere automerken dit ook, alleen zit er bij een ander merk de dealer tussen. Deze dealer kan besluiten bepaalde prijswijzigingen te verdisconteren in kortingen of andere incentives. Bij Tesla is duidelijk wat iets kost. Er worden geen kortingen gegeven. Er hoeft dus niet onderhandeld te worden! Soms kan je wel een "voorraadmodel" kopen! Het aanbod van deze voorraad- en demomodellen is zeer wisselend, zeker tegen het einde van het kwartaal (zie ook hij "hoe bestellen?".
Een kwestie van keuzes maken
Tesla werkt niet met uitgebreide opties, pakketten en andere vormen van personalisaties. Ook het modellenaanbod is overzichtelijk.
Grofweg zijn er vijf grote te maken keuzes:
1. het model
2. de omvang van het batterijpakket
3. de aandrijving: op twee of vier wielen
4. interieur en exterieur opties
5. Enhanced autopilot of full-self-driving
Grofweg zijn er vijf grote te maken keuzes:
1. het model
2. de omvang van het batterijpakket
3. de aandrijving: op twee of vier wielen
4. interieur en exterieur opties
5. Enhanced autopilot of full-self-driving
1. Het model
Tesla heeft maar een beperkt aanbod aan modellen. Er is een aparte pagina met meer informatie over het merk Tesla en haar modellen. De Model S in de limousine met prijs van circa € 107.000. Het kleinere broertje is de Model 3. Een sportieve sedan vanaf circa € 42.000. De Model X is de grote SUV voor ook circa € 110.000. Kenmerkend zijn de vleugeldeuren achter. Het kleinere broertje is de midsize SUV, de Model Y, vanaf € 46.000 voor RWD versie. De Model Y is het meest populaire model op dit moment. Verwacht wordt dat deze auto in 2023 de bestverkopende auto wereldwijd gaat worden met een verkoopaantal van meer dan 1 miljoen exemplaren. Wil je een caravan trekken dan moet je een Model X of een Model Y nemen.
2. Omvang van het batterijpakket
Als de keuze voor het Model gemaakt is, moet er nagedacht worden over het gewenste rijbereik. Dit is namelijk afhankelijk van de omvang van het batterijpakket en efficiency van de aandrijflijn. Er is een aparte pagina over alles wat met rijbereik te maken heeft. Belangrijk is goed te weten hoe je de auto gaat gebruiken. Je wilt immers een rijbereik hebben welke past bij het werkelijk gebruik. Tesla werkt niet met aanduidingen van de omvang het batterijpakket. Ze maken geen reclame, ze stunten dus ook niet met 400 of 800 volt of andere zaken welke belangrijk klinken, maar het feitelijk niet zijn. Er zijn drie opties: standaard range, long range of performance. De long range heeft altijd het grootste rijbereik. Bij de model 3 en model S is dit over de 600 km (WLTP). Bij de Model X en Y rond de 550 km. De performance heeft iets minder rijbereik omdat het accent gelegd is op de prestaties. De standaard range is alleen voor de Model 3 en Model Y van toepassing (in de VS ook voor de S/X), heeft een rijbereik van 491 km resp 455 km (WTLP) en heeft achterwiel aandrijving. Daarom heet hij nu RWD en niet meer Standaard Range (Plus). Van de Model S en X wordt in Europa vooralsnog geen standaard range aangeboden. En de performance variant van de Model X en S heet nu Plaid. In de configurator wordt het rijbereik volgens de WLTP methode aangegeven van de gekozen uitvoering. WLTP of EPA zijn standaarden om BEV onderling te vergelijken. Het werkelijke rijbereik in dagelijkse omstandigheden is altijd lager en natuurlijk afhankelijk van veel variabelen. Zie ook de aparte pagina over rijbereik en laden.
3. De aandrijving
Er zijn drie typen aandrijving icm met het aantal motoren:
De aandrijving en de omvang van het batterijpakket hangen in het huidige modelaanbod nauw met elkaar samen. Je kan dit dus niet geheel zelf combineren. De volgende modellen zijn nu in Europa te bestellen met tussen haakje de Giga waar ze gemaakt worden (voor Europa):
In 2024 en later
In de VS is er ook een Mid-Range model geweest met RWD. Deze wordt ook niet meer gemaakt. In de VS is er nu wel een Model Y AWD. De standaard, maar dan met 4 wiel aandrijving. Er is ook (weer) een Model 3 Long Range met alleen achterwiel aandrijving. Deze is voor de zakelijke leaserijder en alleen via de leasemaatschappij te bestellen. Soms staan er exemplaren te koop van de consument in de lijst met voorraadmodellen (zie tesla.com naast de knop "configurator" is er een knop "voorraadmodellen".
De Model S en de Model X is in de Plaid uitvoering uitgerust met 3 motoren. Een voor en twee achter. Uiteraard in een all-wheel drive uitvoering. De Model 3 en Model Y zijn in performance uitvoering te bestellen. Dit is een versie met AWD en een aantal bijzondere extra's. Zowel in de hardware (carbon spoiler, performance remmen, iets lager en harder geveerd, matrix-led koplampen) als in de software (trackmodus) en met een hogere topsnelheid (250 km/h). De acceleratie van 0-100 gaat in 3,3 seconden (Model 3) en in 3,7 voor de Model Y.
Begin 2020 heeft er upgrade plaatsgevonden van zowel de software als hardware. De software heeft nu Trackmodus V2 met nu ook de mogelijkheid om de aandrijving over de assen te verdelen, stabilisatie in te stellen, de kracht van het regenereren, e.d. Ook een grafisch display met temperatuur van de batterijpakket en de remmen. Qua hardware is er upgrade te koop met speciale velgen met Michelin's Pilot Sport, aangepaste remblokken en remvloeistof. Bij de Plaid wordt dan ook de software-matige beperking ontgrendeld en gaat de topsnelheid naar 322 km/u
Je kan op een AWD Long Range via een software-update een snellere accelereren kopen (0,5 sec sneller). Deze acceleratie-boost kost € 1.800. Je hebt dan wel (bijna) de acceleratie van de performance, maar niet alle andere modificaties van de performance-uitvoering.
- achterwielaandrijving (RWD) met één motor
- vierwielaandrijving (AWD) met twee motoren (dual motor of performance)
- vierwielaandrijving (AWD) met drie motoren (Plaid)
De aandrijving en de omvang van het batterijpakket hangen in het huidige modelaanbod nauw met elkaar samen. Je kan dit dus niet geheel zelf combineren. De volgende modellen zijn nu in Europa te bestellen met tussen haakje de Giga waar ze gemaakt worden (voor Europa):
- Model 3 RWD (Shanghai)
- Model 3 RWD Long Range (Shanghai)*
- Model 3 AWD Long Range (Shanghai)
- Model 3 AWD Performance (Shanghai)
- Model Y RWD (Shanghai en Berlijn)
- Model Y AWD Performance (Berlijn)
- Model Y AWD Long Range (Berlijn)
- Model S AWD Long Range (Fremont)
- Model S AWD Plaid (Fremont)
- Model X AWD Long Range (Fremont)
- Model X AWD Plaid (Fremont)
In 2024 en later
- Cybertruck AWD Quadmotor (Texas)
- Cybertruck AWD Dual motor (Texas)
- Cybertruck RWD (Texas)
- Roadster AWD Quadmotor (nnb)
- Roadster AWD Plaid (nnb)
In de VS is er ook een Mid-Range model geweest met RWD. Deze wordt ook niet meer gemaakt. In de VS is er nu wel een Model Y AWD. De standaard, maar dan met 4 wiel aandrijving. Er is ook (weer) een Model 3 Long Range met alleen achterwiel aandrijving. Deze is voor de zakelijke leaserijder en alleen via de leasemaatschappij te bestellen. Soms staan er exemplaren te koop van de consument in de lijst met voorraadmodellen (zie tesla.com naast de knop "configurator" is er een knop "voorraadmodellen".
De Model S en de Model X is in de Plaid uitvoering uitgerust met 3 motoren. Een voor en twee achter. Uiteraard in een all-wheel drive uitvoering. De Model 3 en Model Y zijn in performance uitvoering te bestellen. Dit is een versie met AWD en een aantal bijzondere extra's. Zowel in de hardware (carbon spoiler, performance remmen, iets lager en harder geveerd, matrix-led koplampen) als in de software (trackmodus) en met een hogere topsnelheid (250 km/h). De acceleratie van 0-100 gaat in 3,3 seconden (Model 3) en in 3,7 voor de Model Y.
Begin 2020 heeft er upgrade plaatsgevonden van zowel de software als hardware. De software heeft nu Trackmodus V2 met nu ook de mogelijkheid om de aandrijving over de assen te verdelen, stabilisatie in te stellen, de kracht van het regenereren, e.d. Ook een grafisch display met temperatuur van de batterijpakket en de remmen. Qua hardware is er upgrade te koop met speciale velgen met Michelin's Pilot Sport, aangepaste remblokken en remvloeistof. Bij de Plaid wordt dan ook de software-matige beperking ontgrendeld en gaat de topsnelheid naar 322 km/u
Je kan op een AWD Long Range via een software-update een snellere accelereren kopen (0,5 sec sneller). Deze acceleratie-boost kost € 1.800. Je hebt dan wel (bijna) de acceleratie van de performance, maar niet alle andere modificaties van de performance-uitvoering.
4a. Interieur
Het interieur is er in 2 kleuren. Volledig zwart en volledig wit zijn de twee kleuren. In alle uitvoeringen en varianten beschikbaar. Met de witte stoelbekleding is ook de houten strip op dashboard (zoals in de zwarte uitvoering) vervangen door wit. Voor een wit interieur moet je extra betalen. Verder zijn de uitvoeringen hetzelfde. In het interieur heeft de Long Range en Performance een uitgebreidere audio-installatie, met een subwoofer, 2 versterkers en 13 speakers. In de basis versie van Model 3 (niet de Model Y) ontbreekt de subwoofer en een paar speakers. In de Model S en X is naast wit of zwart en ook een beige interieur te bestellen en de audio-installatie nog uitgebreider, onder meer met actieve noise-canceling.
Alle versies hebben hetzelfde complete interieur met nagenoeg alle opties waar je bij andere leveranciers diep in de buidel moet tasten. Denk aan stoelverwarming voor en achter, stuurverwarming, vegan-leer, opwarmen of koelen interieur op afstand, volledige elektrisch verstelbare stoelen per gebruikersprofiel, glazen panoramadak, draadloze opladers voor telefoons, voice control, een top audiosysteemen, full map navigatie (gratis updates!), park-assist, autopilot (o.a. adaptieve cruise-controle, lane-assist, 360 camera's) enz. Voor de Model S/X komt hier nog luchtvering, stoelventilatie, beeldscherm voor de achterpassagiers, active noise canceling, e.d. bij!
Premium connectiviteit moet je na 30 dagen proefperiode bijkopen (10 euro per maand). Dan heb je altijd internet verbinding voor streaming media, navigatie met satellietbeelden, netflix, e.d. En je kan dan ook de sentry beelden via de Tesla app bekijken. Je kan ook je telefoon als hotspot gebruiken, dan werken een aantal van de genoemde zaken ook zonder premium connectiviteit.
In het interieur zijn een paar kleine verschillen tussen de Y en de 3. Een van de meest belangrijke is dat de achterbank bij de Model Y in 3 delen neergeklapt kan worden. En dat de rugleuning van de stoelen achter in 3 standen kunnen staan qua hellingshoek. De Model Y heeft een HEPA-filter. De Model 3 heeft deze niet. Het panoramadak van de Model Y is groter.
Het interieur is er in 2 kleuren. Volledig zwart en volledig wit zijn de twee kleuren. In alle uitvoeringen en varianten beschikbaar. Met de witte stoelbekleding is ook de houten strip op dashboard (zoals in de zwarte uitvoering) vervangen door wit. Voor een wit interieur moet je extra betalen. Verder zijn de uitvoeringen hetzelfde. In het interieur heeft de Long Range en Performance een uitgebreidere audio-installatie, met een subwoofer, 2 versterkers en 13 speakers. In de basis versie van Model 3 (niet de Model Y) ontbreekt de subwoofer en een paar speakers. In de Model S en X is naast wit of zwart en ook een beige interieur te bestellen en de audio-installatie nog uitgebreider, onder meer met actieve noise-canceling.
Alle versies hebben hetzelfde complete interieur met nagenoeg alle opties waar je bij andere leveranciers diep in de buidel moet tasten. Denk aan stoelverwarming voor en achter, stuurverwarming, vegan-leer, opwarmen of koelen interieur op afstand, volledige elektrisch verstelbare stoelen per gebruikersprofiel, glazen panoramadak, draadloze opladers voor telefoons, voice control, een top audiosysteemen, full map navigatie (gratis updates!), park-assist, autopilot (o.a. adaptieve cruise-controle, lane-assist, 360 camera's) enz. Voor de Model S/X komt hier nog luchtvering, stoelventilatie, beeldscherm voor de achterpassagiers, active noise canceling, e.d. bij!
Premium connectiviteit moet je na 30 dagen proefperiode bijkopen (10 euro per maand). Dan heb je altijd internet verbinding voor streaming media, navigatie met satellietbeelden, netflix, e.d. En je kan dan ook de sentry beelden via de Tesla app bekijken. Je kan ook je telefoon als hotspot gebruiken, dan werken een aantal van de genoemde zaken ook zonder premium connectiviteit.
In het interieur zijn een paar kleine verschillen tussen de Y en de 3. Een van de meest belangrijke is dat de achterbank bij de Model Y in 3 delen neergeklapt kan worden. En dat de rugleuning van de stoelen achter in 3 standen kunnen staan qua hellingshoek. De Model Y heeft een HEPA-filter. De Model 3 heeft deze niet. Het panoramadak van de Model Y is groter.
4b. Exterieur
De Model 3 en de Model Y hebben 1 kleur waar je niet extra voor hoeft te betalen. Lange tijd is dit Solid Black geweest. Maar nu is het Pearl White Multi Coat. Voor de andere kleuren wordt een meerprijs gevraagd. Het kleurenpallet is nog beperkt. Wit, zwart, blauw, grijs en rood. Op termijn zullen er meerdere kleuren komen, maar op korte termijn verwacht ik dit niet. In Giga Berlijn wordt een andere kleur grijs en rood gespoten dan in de andere fabrieken. Grijs heeft dan QuickSilver en Rood Midnight Cherry Red.
De Model 3 en de Model Y hebben 1 kleur waar je niet extra voor hoeft te betalen. Lange tijd is dit Solid Black geweest. Maar nu is het Pearl White Multi Coat. Voor de andere kleuren wordt een meerprijs gevraagd. Het kleurenpallet is nog beperkt. Wit, zwart, blauw, grijs en rood. Op termijn zullen er meerdere kleuren komen, maar op korte termijn verwacht ik dit niet. In Giga Berlijn wordt een andere kleur grijs en rood gespoten dan in de andere fabrieken. Grijs heeft dan QuickSilver en Rood Midnight Cherry Red.
Mijn tip: wil je toch een andere kleur? Bestel de Model 3 of Y in de gratis kleur en laat hem na levering wrappen.
Wielen
Alle Model 3 en Model Y uitvoeringen worden geleverd met lichtmetalen velgen. Standaard zijn de 18 inch Aero-velgen bij de Model 3. Dit zijn LM-velgen met aerodynamisch wielkappen. Draagt bij aan een hoger range. Dus onder de plastic kappen zitten mooie lichtmetalen wielen. Je kan in de Tesla-webshop de naafdoppen los bestellen. Optioneel zijn 19 inch sportwielen. De Performance Versie zowel van de Model 3 als Y heeft standaard de 20 inch sportwielen. Maar er zijn ook 21 inch wielen. Op de Model Y LR AWD zitten 19 inch Gemini velgen. Voor alle modellen zijn er winterbanden op velg extra te bestellen. De 19, 20 en 21 inch wielen zorgen voor een hoge verbruik t.o.v. de 18 inch Aero-velgen/19 inch Gemini velgen.
7 zits configuratie
De Model Y is later ook als SUV te bestellen in een 7 zits configuratie. Twee stoelen voor, een driezitsbank in het midden en 2 stoelen achter in. Waarschijnlijk zijn hier 4680 batterijen in een structureel batterijpakket voor nodig. Deze wordt nog niet in Berlijn gemaakt. Het is dus niet duidelijk of en wanneer die 7 zits komt. Er is ook nog niets bekend over een 6 zits uitvoering zoals in de Model X. Of het goed vertoeven is op de achterste 2 stoelen moet straks blijken uit de eerste testritten. Het is een een vrij prijzige optie.
Wielen
Alle Model 3 en Model Y uitvoeringen worden geleverd met lichtmetalen velgen. Standaard zijn de 18 inch Aero-velgen bij de Model 3. Dit zijn LM-velgen met aerodynamisch wielkappen. Draagt bij aan een hoger range. Dus onder de plastic kappen zitten mooie lichtmetalen wielen. Je kan in de Tesla-webshop de naafdoppen los bestellen. Optioneel zijn 19 inch sportwielen. De Performance Versie zowel van de Model 3 als Y heeft standaard de 20 inch sportwielen. Maar er zijn ook 21 inch wielen. Op de Model Y LR AWD zitten 19 inch Gemini velgen. Voor alle modellen zijn er winterbanden op velg extra te bestellen. De 19, 20 en 21 inch wielen zorgen voor een hoge verbruik t.o.v. de 18 inch Aero-velgen/19 inch Gemini velgen.
7 zits configuratie
De Model Y is later ook als SUV te bestellen in een 7 zits configuratie. Twee stoelen voor, een driezitsbank in het midden en 2 stoelen achter in. Waarschijnlijk zijn hier 4680 batterijen in een structureel batterijpakket voor nodig. Deze wordt nog niet in Berlijn gemaakt. Het is dus niet duidelijk of en wanneer die 7 zits komt. Er is ook nog niets bekend over een 6 zits uitvoering zoals in de Model X. Of het goed vertoeven is op de achterste 2 stoelen moet straks blijken uit de eerste testritten. Het is een een vrij prijzige optie.
5. (Enhanced) Autopilot of Full Self Driving
De laatste te maken keuze is wel of geen Full-Self-Driving! In tegenstelling tot de omvang van het batterij-pakket en de aandrijving, is de FSD-optie een software matige keuze. Met andere woorden, deze optie kan je ook later toevoegen. Voor de meerprijs van AWD (Long Range) ten op zichten van de RWD kan je ook FSD aanschaffen en bijvoorbeeld een andere set lichtmetaal.
Alle uitvoeringen van Tesla zijn de laatste jaren uitgerust met hardware voor FSD. Sinds april 2019 zit de laatste versie van de FSD-computer (voorheen Hardware 3.0) in alle Tesla's. De FSD-computer, de 8 camera's zitten in alle Tesla modellen. Een lange tijd is de prijs bij achteraf aanschaffen hoger geweest dan bij de initiële bestelling. Nu is de prijs voor initieel of achteraf kopen hetzelfde. Met de introductie van grote verbetering (zoals Smart Summon) wordt de prijs van FSD weer verhoogd. Mijn verwachting is dat het eindelijk een optie wordt van meer dan € 20.000 zodra autonoom rijden (grotendeels) toegestaan is. Hoe Tesla de ontwikkeling van autonoom rijden ziet, is hier te vinden. Standaard zit in alle Tesla's Autopilot. Je kan tijdens het bestellen of achteraf kiezen voor enhanced autopilot of Full Self Driving kiezen.
Autopilot is begin 2019 standaard geworden (wel met een prijsverhoging) in alle uitvoeringen. Autopilot bevat alle veiligheidsvoorzieningen zoals automatische noodstop, dodehoekwaarschuwing en botswaarschuwig. Ook hebben alle uitvoeringen traffic aware cruisecontrole (TACC). Dat wil zeggen dat de auto zelf stuurt, remt en gas geeft in de eigen rijbaan! In principe is dit Autopilot pakket vrij compleet en zal met de over-the-air-update actueel gehouden worden. De innovatie en uitbreiding zit echter in het enhanced autopilot en het Full-Self-Driving pakket. Met de huidige (beta) versie krijg je navigatie on autopilot (NoA), automatisch parkeren en summon. Er zit veel in de pijplijn op weg naar qua volledig autonoom rijden. NoA werkt nu prima op de autosnelweg. Binnenkort is het ook te gebruiken van de snelweg af. Er is ook een Enhanced Autopilot pakket te koop. Dit is alles wat je nodig hebt om op de snelweg autonoom te rijden. Kosten de helft van FSD. De keuze voor wel of een FSD is niet zo eenvoudig. Ik heb een aparte blog geschreven om zelf een onderbouwde keuze te kunnen maken.
Alle uitvoeringen van Tesla zijn de laatste jaren uitgerust met hardware voor FSD. Sinds april 2019 zit de laatste versie van de FSD-computer (voorheen Hardware 3.0) in alle Tesla's. De FSD-computer, de 8 camera's zitten in alle Tesla modellen. Een lange tijd is de prijs bij achteraf aanschaffen hoger geweest dan bij de initiële bestelling. Nu is de prijs voor initieel of achteraf kopen hetzelfde. Met de introductie van grote verbetering (zoals Smart Summon) wordt de prijs van FSD weer verhoogd. Mijn verwachting is dat het eindelijk een optie wordt van meer dan € 20.000 zodra autonoom rijden (grotendeels) toegestaan is. Hoe Tesla de ontwikkeling van autonoom rijden ziet, is hier te vinden. Standaard zit in alle Tesla's Autopilot. Je kan tijdens het bestellen of achteraf kiezen voor enhanced autopilot of Full Self Driving kiezen.
Autopilot is begin 2019 standaard geworden (wel met een prijsverhoging) in alle uitvoeringen. Autopilot bevat alle veiligheidsvoorzieningen zoals automatische noodstop, dodehoekwaarschuwing en botswaarschuwig. Ook hebben alle uitvoeringen traffic aware cruisecontrole (TACC). Dat wil zeggen dat de auto zelf stuurt, remt en gas geeft in de eigen rijbaan! In principe is dit Autopilot pakket vrij compleet en zal met de over-the-air-update actueel gehouden worden. De innovatie en uitbreiding zit echter in het enhanced autopilot en het Full-Self-Driving pakket. Met de huidige (beta) versie krijg je navigatie on autopilot (NoA), automatisch parkeren en summon. Er zit veel in de pijplijn op weg naar qua volledig autonoom rijden. NoA werkt nu prima op de autosnelweg. Binnenkort is het ook te gebruiken van de snelweg af. Er is ook een Enhanced Autopilot pakket te koop. Dit is alles wat je nodig hebt om op de snelweg autonoom te rijden. Kosten de helft van FSD. De keuze voor wel of een FSD is niet zo eenvoudig. Ik heb een aparte blog geschreven om zelf een onderbouwde keuze te kunnen maken.
Achteraf
Trekhaak
Tegen meerprijs zijn de nagenoeg alle uitvoeringen, uit te rusten met een trekhaak na levering. De Model 3 kan geen zware aanhangers of caravans trekken (max. 1000 kg). De Model Y kan 1.600 kg trekken. Een trekhaak wordt achteraf bij een servicecentrum gemonteerd en krijgt dan ook speciale software.
Tegen meerprijs zijn de nagenoeg alle uitvoeringen, uit te rusten met een trekhaak na levering. De Model 3 kan geen zware aanhangers of caravans trekken (max. 1000 kg). De Model Y kan 1.600 kg trekken. Een trekhaak wordt achteraf bij een servicecentrum gemonteerd en krijgt dan ook speciale software.
Softwarematig functionaliteiten bijkopen
In 2019 hebben we voor het eerst gezien dat je bij Tesla via betaalde software-updates functionaliteiten aan de auto toe te voegen. In je account kan je dan extra zaken aankopen indien deze voor je model beschikbaar zijn:
- voor alle modellen: van autopilot naar FSD
- voor LR AWD: acceleratie-boost (0,5 sec snellere acceleratie)
- voor Model 3 SR+ (tot eind 2021): verwarming op de achterbank (€ 300)
- voor alle modellen: premium connectiviteit
Verwacht:
- alle modellen: extra streaming video diensten, online gaming, e.d.
Naast de mogelijkheid om via de software functionaliteiten bij te kopen, is Tesla echt uniek om via gratis software-updates de auto steeds beter te maken. Er zijn gemiddeld om de twee weken updates. Om deze updates binnen te halen moet je auto met wifi of een hotspot verbonden zijn. Het beschikbaar komen van de updates gaat in "batches". Niet alle voertuigen ontvangen tegelijkertijd de update. Zit een paar dagen spreiding tussen. FSD kopers hebben voorrang. Soms zijn er updates met nieuwe functionaliteiten, maar altijd met onderhuidse verbeteringen. Zeker de FSD-suite krijgt steeds meer verbeteringen. De neurale netwerken leren zo snel, dat je het echt merkt dat het steeds beter wordt.
In 2019 hebben we voor het eerst gezien dat je bij Tesla via betaalde software-updates functionaliteiten aan de auto toe te voegen. In je account kan je dan extra zaken aankopen indien deze voor je model beschikbaar zijn:
- voor alle modellen: van autopilot naar FSD
- voor LR AWD: acceleratie-boost (0,5 sec snellere acceleratie)
- voor Model 3 SR+ (tot eind 2021): verwarming op de achterbank (€ 300)
- voor alle modellen: premium connectiviteit
Verwacht:
- alle modellen: extra streaming video diensten, online gaming, e.d.
Naast de mogelijkheid om via de software functionaliteiten bij te kopen, is Tesla echt uniek om via gratis software-updates de auto steeds beter te maken. Er zijn gemiddeld om de twee weken updates. Om deze updates binnen te halen moet je auto met wifi of een hotspot verbonden zijn. Het beschikbaar komen van de updates gaat in "batches". Niet alle voertuigen ontvangen tegelijkertijd de update. Zit een paar dagen spreiding tussen. FSD kopers hebben voorrang. Soms zijn er updates met nieuwe functionaliteiten, maar altijd met onderhuidse verbeteringen. Zeker de FSD-suite krijgt steeds meer verbeteringen. De neurale netwerken leren zo snel, dat je het echt merkt dat het steeds beter wordt.