Laatste keer bijgewerkt: 26 april 2024
De Model S en de Model X zijn de twee top auto's van Tesla. Beide modellen zijn iconisch. Na de Roadster was de Model S in 2012 de eerste BEV-sedan met de opdracht om te laten zien dat elektrisch rijden ook in een mooie auto kan. In 2016 volgende de Model X met zijn twee vleugeldeuren achter. Bij de marktintroductie hiervan kreeg ook de Model S een nieuwe neus. In de loop ter tijd hebben beide modellen de technologische ontwikkelingen van Tesla gevolgd. Er is zelfs een upgrade van de MCU unit voor de wat oudere modellen beschikbaar. De eerste jaren was de bouwkwaliteit niet op het niveau van de Duitse merken. Inmiddels is dat verleden tijd.
De vormfactor van batterij is nog steeds hetzelfde, maar wel met een actuele chemische samenstelling. Mede het toevoegen van een warmtepomp en andere innovaties zorgt voor een ongekend laag verbruik voor zo'n auto. In 2020/2021 kreeg de Model S en Model X een flinke refresh, met name het interieur. Zeker de Plaid uitvoering laat zien dat een BEV ongekende prestaties kan leveren. Rond de 2 seconden naar de 100 km/u voor de Model S.
Model S
In december 2022 zijn de eerste versies van de refresh Model S in Europa geleverd. Vanaf nu zijn er nog twee versies beschikbaar. Een long range en een plaid. Beide zeer begeerlijke auto's. Ze zijn afgebouwd met luxe materialen, passend bij een auto met die prijs! De bouwkwaliteit is op niveau. Nog steeds niet onberispelijk als bij Mercedes, maar zeker van hoog niveau. De prijs en de prestaties maken veel goed: € 94.000 voor de Long Range en € 109.000 voor de Plaid.
Nagenoeg alles zit er wel standaard op. Met name de luchtvering is een stuk rijcomfort dat een Model 3 of Model Y niet kan leveren. In combinatie met Active Noice Cancelling zorgt dit voor een ongekend hoog niveau van comfort. Dat het altijd stiller kan later andere luxemerken zien, maar dan wordt het ook (fors) duurder. Het interieur is in 3 verschillende kleuren te verkrijgen. De stoelen hebben luchtventilatie en een massagefunctie. Opvallend is natuurlijk het grote 17 inch scherm, dat nu ook in landscape modus ligt en elektronisch is te kantelen. Achter het ronde of het optionele Yoke stuur, zit een tweede display. In beide gevallen ontbreken bedieningshendels. Hiertoe zitten er extra knoppen op het stuur.
Voor achterpassagiers heeft de Model S nog een derde scherm. Vanaf dit scherm kan niet alleen de climatcontrol ingesteld worden, maar kan er ook film gekeken worden tijdens het rijden. Of een spel gespeeld. Het systeem omvat een high-end gameconsole!
Nagenoeg alles zit er wel standaard op. Met name de luchtvering is een stuk rijcomfort dat een Model 3 of Model Y niet kan leveren. In combinatie met Active Noice Cancelling zorgt dit voor een ongekend hoog niveau van comfort. Dat het altijd stiller kan later andere luxemerken zien, maar dan wordt het ook (fors) duurder. Het interieur is in 3 verschillende kleuren te verkrijgen. De stoelen hebben luchtventilatie en een massagefunctie. Opvallend is natuurlijk het grote 17 inch scherm, dat nu ook in landscape modus ligt en elektronisch is te kantelen. Achter het ronde of het optionele Yoke stuur, zit een tweede display. In beide gevallen ontbreken bedieningshendels. Hiertoe zitten er extra knoppen op het stuur.
Voor achterpassagiers heeft de Model S nog een derde scherm. Vanaf dit scherm kan niet alleen de climatcontrol ingesteld worden, maar kan er ook film gekeken worden tijdens het rijden. Of een spel gespeeld. Het systeem omvat een high-end gameconsole!
Long Range versie
De Long Range is een echte limousine voor de lange afstanden. Een WLTP rijbereik van boven de 732 km met 19 inch velgen. Op de snelweg moet je zeker 350 km aan een stuk kunnen rijden, ook als je wat harder rijdt of als het koud is. Zeker na de refresh kan de Model S nu laadsnelheden tot 250 kW aan! Net voldoende tijd voor sanitaire stop en een kop koffie en je kan weer 300 km vooruit! Helaas geen tijd voor te gamen! De Long Range heeft sportauto prestaties. Beschikt over vierwielaandrijving en twee motoren. Gaat in 3,2 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 250 km/u.
De Long Range is een echte limousine voor de lange afstanden. Een WLTP rijbereik van boven de 732 km met 19 inch velgen. Op de snelweg moet je zeker 350 km aan een stuk kunnen rijden, ook als je wat harder rijdt of als het koud is. Zeker na de refresh kan de Model S nu laadsnelheden tot 250 kW aan! Net voldoende tijd voor sanitaire stop en een kop koffie en je kan weer 300 km vooruit! Helaas geen tijd voor te gamen! De Long Range heeft sportauto prestaties. Beschikt over vierwielaandrijving en twee motoren. Gaat in 3,2 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 250 km/u.
|
|
Plaid versie
Wil je niet alleen een top limousine, maar ook een supercar, dan moet je voor de Plaid versie gaan. Dan krijg je twee motoren op de achteras en een motor voorin. Samen goed voor meer dan 1.000 pk. De acceleratie van 0-100 km/u gaat dan in 2,1 seconden. De Plaid heeft speciale sportstoelen. Bestel je er keramische remmen bij (trackpack), dan is de topsnelheid boven de 320 km/u. Zonder deze upgrade bedraagt de topsnelheid 280 km/u. Door al dat geweld is de WLTP-range iets lager (600 km). De Plaid kost € 15.000 extra ten opzichte van de Long Range.
Wil je niet alleen een top limousine, maar ook een supercar, dan moet je voor de Plaid versie gaan. Dan krijg je twee motoren op de achteras en een motor voorin. Samen goed voor meer dan 1.000 pk. De acceleratie van 0-100 km/u gaat dan in 2,1 seconden. De Plaid heeft speciale sportstoelen. Bestel je er keramische remmen bij (trackpack), dan is de topsnelheid boven de 320 km/u. Zonder deze upgrade bedraagt de topsnelheid 280 km/u. Door al dat geweld is de WLTP-range iets lager (600 km). De Plaid kost € 15.000 extra ten opzichte van de Long Range.
Model X
De Model X is een grote SUV en qua interieur en opties vergelijkbaar met de Model S. Na de voorstoelen wordt het pas echt anders. De twee enorme vleugeldeuren geven toegang tot de 2 zitrijen achter. De X is te bestellen in een 5, 6 of 7 zits configuratie. Kies je voor de Plaid uitvoering dan alleen als 6 zitter. Op de 3e zitrij kunnen twee kinderen of niet al te grote volwassenen prima zitten. De Model X kan tot 2.250 kg trekken. Een trekhaak is inbegrepen.
De versies
De Long Range heeft een rijbereik van 625 km met 19 inch wielen en de Plaid van 585 km (WLTP) met de 20 inch. Nog steeds meer dan prima waarden, maar door het hogere gewicht net iets minder dan zijn zus, de Model S.
De Plaid is de snelste uitvoering. Met 6 man aan boord en dan nog in 2,6 sec naar de 100 km/u! De Long Range blijft net onder 4 seconden. In beide uitvoeringen heb je voor een SUV ongekende prestaties. De X is ongeveer € 6.000 duurder dan de Model S.
De versies
De Long Range heeft een rijbereik van 625 km met 19 inch wielen en de Plaid van 585 km (WLTP) met de 20 inch. Nog steeds meer dan prima waarden, maar door het hogere gewicht net iets minder dan zijn zus, de Model S.
De Plaid is de snelste uitvoering. Met 6 man aan boord en dan nog in 2,6 sec naar de 100 km/u! De Long Range blijft net onder 4 seconden. In beide uitvoeringen heb je voor een SUV ongekende prestaties. De X is ongeveer € 6.000 duurder dan de Model S.
Model S/X tweedehands
De Model S en de Model X zijn nu al iconische auto's. Markeren in onze autogeschiedenis een transitie naar volledig elektrische auto's. In de periode tot april 2017 werd de Model S/X geleverd met levenslang gratis superchargen. Dit zit aan de auto gekoppeld en gaat dus mee na de nieuwe eigenaar. Mits de auto niet door Tesla wordt doorverkocht. Meer informatie over gratis supercharging is hier te vinden. Een ouder type Model S kan om die reden natuurlijk best interessant zijn. Zeker als het een versie met de hardware voor autopilot/FSD. Eventueel met de dan wel noodzakelijk MCU en HW3 upgrade. Meer informatie over de aankoop van een tweedehands Tesla op onderstaande pagina.