laatste update: 26 juli 2024
Zodra Tesla massaal volledig elektrische en autonoom rijdende auto's kan produceren en wereldwijd exploiteren, zorgt de transitie van eigen bezit van een voertuig naar het delen en het betalen per kilometer voor het (qua mobiliteit) realiseren van de missie van Tesla. Tesla gaat de Cybercab bouwen op het nieuwe derde generatie platform volgens de unboxed bouwmethode. Maar er is meer... veel meer! Alles over de Cybercab (en meer) is op deze pagina te vinden.
Wat niet
Tot de earnings call van Q1 2024 ging ik ervan uit dat er een versie met en zonder stuur gebouwd zou gaan worden. Ik sluit dat nog steeds niet helemaal uit, maar het ziet er nu naar uit dat Tesla op basis van de bestaande modellen goedkopere varianten gaat maken en mogelijk ook een nieuw compact model. Te produceren op de huidige geïnstalleerde productiecapaciteit (3 miljoen voertuigen per jaar), op dezelfde productielijnen als de huidige modellen, met uitwisseling van componenten en mogelijk al nieuwe componenten ontworpen voor de Cybercab. De logistieke keten voor dat voertuig moet immers ook op gang komen! Alles over deze compacte auto's, dus vooral gebouwd om ook zelf te kunnen besturen, is te vinden op de pagina over de Compacte Tesla.
Wat wel
In mijn optiek hebben ze, wat Elon al eerder had willen doen (zie de biografie van Elon Musk), nu toch het besluit genomen om op het derde generatieplatform en in de unboxed productiemethode, alleen autonoom rijdende voertuigen te gaan produceren. Zonder stuur! Hierdoor kunnen ze het prototype nu ook eerder tonen en de productie pas later in 2025 opstarten. Er is immers geen risico meer op een Osborn-effect op de goedkopere modellen, omdat de Cybercab niet aan particulieren verkocht gaat worden. Indien er versies met en zonder stuur zouden komen, was dat gevaar er natuurlijk wel. Er wordt druk gespeculeerd over het ontwerp van de Cybercab. Het gaat zeker (op termijn) over meerdere varianten. Op deze pagina staan verschillende ontwerpen/renders van hoe zo'n Cybercab er mogelijk uit zou kunnen gaan zien. Het is allemaal speculatie! Maar het gaat niet alleen over het voertuig, maar ook over distributed computing power, Grok en een ecosysteem voor mobiliteit.
Tot de earnings call van Q1 2024 ging ik ervan uit dat er een versie met en zonder stuur gebouwd zou gaan worden. Ik sluit dat nog steeds niet helemaal uit, maar het ziet er nu naar uit dat Tesla op basis van de bestaande modellen goedkopere varianten gaat maken en mogelijk ook een nieuw compact model. Te produceren op de huidige geïnstalleerde productiecapaciteit (3 miljoen voertuigen per jaar), op dezelfde productielijnen als de huidige modellen, met uitwisseling van componenten en mogelijk al nieuwe componenten ontworpen voor de Cybercab. De logistieke keten voor dat voertuig moet immers ook op gang komen! Alles over deze compacte auto's, dus vooral gebouwd om ook zelf te kunnen besturen, is te vinden op de pagina over de Compacte Tesla.
Wat wel
In mijn optiek hebben ze, wat Elon al eerder had willen doen (zie de biografie van Elon Musk), nu toch het besluit genomen om op het derde generatieplatform en in de unboxed productiemethode, alleen autonoom rijdende voertuigen te gaan produceren. Zonder stuur! Hierdoor kunnen ze het prototype nu ook eerder tonen en de productie pas later in 2025 opstarten. Er is immers geen risico meer op een Osborn-effect op de goedkopere modellen, omdat de Cybercab niet aan particulieren verkocht gaat worden. Indien er versies met en zonder stuur zouden komen, was dat gevaar er natuurlijk wel. Er wordt druk gespeculeerd over het ontwerp van de Cybercab. Het gaat zeker (op termijn) over meerdere varianten. Op deze pagina staan verschillende ontwerpen/renders van hoe zo'n Cybercab er mogelijk uit zou kunnen gaan zien. Het is allemaal speculatie! Maar het gaat niet alleen over het voertuig, maar ook over distributed computing power, Grok en een ecosysteem voor mobiliteit.
Laatste nieuws
- 11/07/24: Het Robotaxi-event vind niet op 8 augustus plaats, maar 2 maanden later, op 10 oktober a.s.
- 20/05/24: De video tbv aandeelhoudersvergadering onthult een paar nieuwe beelden van de Cybercab.
- 23/04/24: Tijdens Earningscall Q1 werd wat altijd Robotaxi werd genoemd, nu Cybercab genoemd.
- 05/04/24: Op 8 augustus 2024 gaat Tesla de Cybercab aan het publiek presenteren!
- 06/12/23 In een interview met Sandy Munro wordt door Elon bevestigd dat de eerste Cybercab in Giga Austin geproduceerd gaat worden.
- 17/09/23 In de Elon Musk's biografie staat een foto genomen tijdens het creatieve proces om te komen tot een design voor de compact Tesla.
- 01/03/23 Tijdens Investor Day 2023 presenteert Tesla hoe ze het next-generatie voertuig via een revolutionair unboxed bouwproces gaan produceren
Het ontwerp
Qua ontwerp is officieel niets bekend. Dat gaat op 8 augustus 2024 gebeuren. Compact en revolutionaire gebouwd (zie hieronder). Maar voor de rest is het allemaal speculatie. Op internet zijn natuurlijk vele afbeeldingen te vinden van hoe zo'n model er uit zou kunnen zien. Op deze pagina staan een aantal voorbeelden. De foto hieronder komt uit de recente biografie van Elon Musk, met Tesla's ontwerper Frans van Holzhausen bij een mock-up van een mogelijk prototype!
Qua ontwerp is officieel niets bekend. Dat gaat op 8 augustus 2024 gebeuren. Compact en revolutionaire gebouwd (zie hieronder). Maar voor de rest is het allemaal speculatie. Op internet zijn natuurlijk vele afbeeldingen te vinden van hoe zo'n model er uit zou kunnen zien. Op deze pagina staan een aantal voorbeelden. De foto hieronder komt uit de recente biografie van Elon Musk, met Tesla's ontwerper Frans van Holzhausen bij een mock-up van een mogelijk prototype!
De foto hieronder komt uit een promofilmpje van Tesla voor de aandeelhoudersvergadering van juni 2024. Het lijkt op een recentere mock-up. Op de wand erachter is de zitpositie afgebeeld. De tweede foto laat het interieur zien. Beide foto's maken duidelijk dat het om een tweezitsvoertuig gaat, zonder stuur!
Wat kunnen we verwachten?
De Cybercab wordt ontworpen voor volledig autonome inzet met telkens wisselende gebruikers. Het ligt voor de hand dat de auto voornamelijk in stedelijke gebieden zal worden gebruikt, waar hij volledig autonoom functioneert. Dit maakt hem ideaal voor woon-werkverkeer of andere korte ritten in drukke verkeerssituaties. De Cybercab zal dagelijks vele korte ritjes maken (maximaal 15 minuten) en ongeveer 50 uur per week actief zijn. De capaciteit is voornamelijk bedoeld voor één of twee personen, en er moet ook ruimte zijn voor boodschappen. Er is geen achterbank, wat bijdraagt aan een relatief lichte en efficiënte auto.
Een structureel batterijpakket van 35 kWh met 4680 batterijen zou voldoende moeten zijn voor 350 kilometer bereik. Dit wordt gecombineerd met gegoten componenten voor en achter. De auto zal mogelijk uitgerust zijn met een Starlink verbinding voor constante en stabiele internettoegang.
Aan boord geen overdreven luxe, maar wel comfortfuncties zoals temperatuur- en andere instellingen die via een app door de gebruiker voorafgaand aan de rit ingesteld kunnen worden. Het interieur heeft een minimalistisch ontwerp met veganistische leren stoelen die comfortabel en veilig zijn. De deuren, zoals bij de Cybertruck, hebben geen deurhendels. Een groot centraal display toont ritinformatie en gepersonaliseerd entertainment, en is naadloos verbonden met de Tesla-app. Fysieke knoppen ontbreken in de Cybercab en er is uiteraard geen stuur, hoewel de auto op afstand bestuurbaar is indien nodig.
De Cybercab is uitgerust met alle benodigde hardware voor volledig autonoom rijden en een speciaal voor deze taak ontworpen FSD-inference computer (nu HW4). Eind 2025 wordt hardware 5 verwacht en heet dan AI-5. De auto vereist geen onderhoud; de batterij en aandrijflijn zijn ontworpen voor meer dan 1.500.000 kilometer. De carrosseriepanelen zijn gemaakt van roestvrijstaal, wat ze ongevoelig maakt voor krassen en deuken. Dit alles resulteert in zeer lage kosten per kilometer. Het uiterlijk van de Cybercab zal zeer opvallend zijn door het volledig functionele ontwerp!
De Cybercab wordt ontworpen voor volledig autonome inzet met telkens wisselende gebruikers. Het ligt voor de hand dat de auto voornamelijk in stedelijke gebieden zal worden gebruikt, waar hij volledig autonoom functioneert. Dit maakt hem ideaal voor woon-werkverkeer of andere korte ritten in drukke verkeerssituaties. De Cybercab zal dagelijks vele korte ritjes maken (maximaal 15 minuten) en ongeveer 50 uur per week actief zijn. De capaciteit is voornamelijk bedoeld voor één of twee personen, en er moet ook ruimte zijn voor boodschappen. Er is geen achterbank, wat bijdraagt aan een relatief lichte en efficiënte auto.
Een structureel batterijpakket van 35 kWh met 4680 batterijen zou voldoende moeten zijn voor 350 kilometer bereik. Dit wordt gecombineerd met gegoten componenten voor en achter. De auto zal mogelijk uitgerust zijn met een Starlink verbinding voor constante en stabiele internettoegang.
Aan boord geen overdreven luxe, maar wel comfortfuncties zoals temperatuur- en andere instellingen die via een app door de gebruiker voorafgaand aan de rit ingesteld kunnen worden. Het interieur heeft een minimalistisch ontwerp met veganistische leren stoelen die comfortabel en veilig zijn. De deuren, zoals bij de Cybertruck, hebben geen deurhendels. Een groot centraal display toont ritinformatie en gepersonaliseerd entertainment, en is naadloos verbonden met de Tesla-app. Fysieke knoppen ontbreken in de Cybercab en er is uiteraard geen stuur, hoewel de auto op afstand bestuurbaar is indien nodig.
De Cybercab is uitgerust met alle benodigde hardware voor volledig autonoom rijden en een speciaal voor deze taak ontworpen FSD-inference computer (nu HW4). Eind 2025 wordt hardware 5 verwacht en heet dan AI-5. De auto vereist geen onderhoud; de batterij en aandrijflijn zijn ontworpen voor meer dan 1.500.000 kilometer. De carrosseriepanelen zijn gemaakt van roestvrijstaal, wat ze ongevoelig maakt voor krassen en deuken. Dit alles resulteert in zeer lage kosten per kilometer. Het uiterlijk van de Cybercab zal zeer opvallend zijn door het volledig functionele ontwerp!
De buitenkant is leuk, maar het gaat uiteindelijk om de brains!
Wanneer we denken aan auto's, of ze nu een stuur hebben of niet, neigen we vaak naar het beoordelen van hun uiterlijk. Ze moeten mooi, begeerlijk of sportief zijn. Bij de Cybercab echter, zijn deze esthetische overwegingen ondergeschikt gemaakt aan functionaliteit, kostenefficiëntie en vooral de technologische innovaties die de auto aanstuurt.
Inferencing proces
Een revolutionair aspect van de Cybercab is het potentieel van distributed computing power. Elon Musk ziet een toekomst voor zich waarin de FSD hardware, noodzakelijk voor autonoom rijden, ook gebruikt wordt voor AI-trainingsdoeleinden wanneer de Cybercabs niet in gebruik zijn. Dit zou niet alleen de rekenkracht enorm uitbreiden maar ook de energie-uitdagingen omzeilen die komen kijken bij grootschalige datacenters. Dankzij een stabiele en snelle verbinding via Starlink, kan dit rekenkrachtnetwerk effectief functioneren.
De kern van deze innovatie ligt in de hardware voor het inferencing proces. Dit is het toepassen van een machine learning model, in dit geval voor Full Self-Driving (FSD), dat door AI-trainingscomputers zoals DOJO is ontwikkeld. Het model, getraind met enorme datasets, wordt real-time ingezet om te navigeren en beslissingen te maken gebaseerd op nieuwe data, zoals de input van de camera's. Dit alles gebeurt op de gespecialiseerde hardware in de auto (straks heet dit AI-5), die geoptimaliseerd is om deze taken snel en met laag energieverbruik uit te voeren, onafhankelijk van externe dataverbindingen. Maar als de Cybercab niet ingezet wordt voor taxi-ritten kan diezelfde hardware natuurlijk ook gebruikt worden voor AI-training in distributed computerpower netwerk (zie Vierluik Robotaxi-event).
Het plan lijkt zelfs ook Tesla's in privébezit te omvatten, waarbij eigenaren hun auto's beschikbaar kunnen stellen voor vergelijkbare taken. Tesla zou de eigenaren dan compenseren voor het gebruik van hun auto's rekenkracht. Tesla ontwerpt auto's die alleen functioneel en kostenefficiënt zijn, maar ook als een platform voor bredere technologische toepassingen. Een Robots & AI bedrijf!
Wanneer we denken aan auto's, of ze nu een stuur hebben of niet, neigen we vaak naar het beoordelen van hun uiterlijk. Ze moeten mooi, begeerlijk of sportief zijn. Bij de Cybercab echter, zijn deze esthetische overwegingen ondergeschikt gemaakt aan functionaliteit, kostenefficiëntie en vooral de technologische innovaties die de auto aanstuurt.
Inferencing proces
Een revolutionair aspect van de Cybercab is het potentieel van distributed computing power. Elon Musk ziet een toekomst voor zich waarin de FSD hardware, noodzakelijk voor autonoom rijden, ook gebruikt wordt voor AI-trainingsdoeleinden wanneer de Cybercabs niet in gebruik zijn. Dit zou niet alleen de rekenkracht enorm uitbreiden maar ook de energie-uitdagingen omzeilen die komen kijken bij grootschalige datacenters. Dankzij een stabiele en snelle verbinding via Starlink, kan dit rekenkrachtnetwerk effectief functioneren.
De kern van deze innovatie ligt in de hardware voor het inferencing proces. Dit is het toepassen van een machine learning model, in dit geval voor Full Self-Driving (FSD), dat door AI-trainingscomputers zoals DOJO is ontwikkeld. Het model, getraind met enorme datasets, wordt real-time ingezet om te navigeren en beslissingen te maken gebaseerd op nieuwe data, zoals de input van de camera's. Dit alles gebeurt op de gespecialiseerde hardware in de auto (straks heet dit AI-5), die geoptimaliseerd is om deze taken snel en met laag energieverbruik uit te voeren, onafhankelijk van externe dataverbindingen. Maar als de Cybercab niet ingezet wordt voor taxi-ritten kan diezelfde hardware natuurlijk ook gebruikt worden voor AI-training in distributed computerpower netwerk (zie Vierluik Robotaxi-event).
Het plan lijkt zelfs ook Tesla's in privébezit te omvatten, waarbij eigenaren hun auto's beschikbaar kunnen stellen voor vergelijkbare taken. Tesla zou de eigenaren dan compenseren voor het gebruik van hun auto's rekenkracht. Tesla ontwerpt auto's die alleen functioneel en kostenefficiënt zijn, maar ook als een platform voor bredere technologische toepassingen. Een Robots & AI bedrijf!
Grok integratie
De integratie van Grok in Tesla's, waaronder de Cybercab, markeert een belangrijke stap in de visie van Elon Musk om zijn verschillende technologieën samen te brengen in een ecosysteem. Grok, ontwikkeld door X.ai, is een geavanceerde AI-chatbot die vergelijkbaar is met ChatGPT van OpenAI, maar met unieke kenmerken die het onderscheiden. Het gebruik van een gigantische trainingsset, real-time data via het netwerk van X en een waarheid zoekend algoritme dat open source is, maken dat Grok een krachtig en veelzijdig is.
Grok’s vermogen om alle talen te verstaan en te spreken en zijn rol als interface tussen mens en machine zijn cruciaal. Gebruikers zullen met Grok (gezellig) kunnen converseren. Maar ook opdrachten kunnen laten uitvoeren die verder gaan dan alleen de functionaliteiten in de auto. Denk aan het afhandelen van e-commerce taken als het bestellen van eten, boeken van een vlucht en dergelijke. Verwar Grok niet Siri, Google Assistant of de huidige voice-commando's. Zie het meer als hoe The Knightrider met KITT communiceerde in de jaren 80!
De integratie van Grok in Tesla’s voertuigen biedt een interessante uitbreiding van de interactie tussen gebruikers en hun auto's. Daarnaast zal Grok ook een rol spelen in andere projecten van Musk, zoals Optimus, de humanoïde robot van Tesla, en is (nu al in de VS) naadloos geïntegreerd in de app van X. Grok (let op, niet Groq) is via de X app in Europa nu nog niet beschikbaar.
De toepassing van Grok in Cybercabs zal waarschijnlijk de gebruikerservaring en de efficiëntie van deze autonoom rijdende taxi's verbeteren. Gezien de plannen om Cybercabs te integreren met infrastructuurprojecten zoals de tunnels van The Boring Company (beginnend in Las Vegas met de Las Vegas Loop) blijkt dat Musk's visie voor een geïntegreerd transport- en communicatienetwerk steeds meer vorm krijgt. Dit netwerk zou niet alleen het transport efficiënter maken, maar met Grok ook de communicatie tussen mens en machine revolutionair veranderen.
De integratie van Grok in Tesla's, waaronder de Cybercab, markeert een belangrijke stap in de visie van Elon Musk om zijn verschillende technologieën samen te brengen in een ecosysteem. Grok, ontwikkeld door X.ai, is een geavanceerde AI-chatbot die vergelijkbaar is met ChatGPT van OpenAI, maar met unieke kenmerken die het onderscheiden. Het gebruik van een gigantische trainingsset, real-time data via het netwerk van X en een waarheid zoekend algoritme dat open source is, maken dat Grok een krachtig en veelzijdig is.
Grok’s vermogen om alle talen te verstaan en te spreken en zijn rol als interface tussen mens en machine zijn cruciaal. Gebruikers zullen met Grok (gezellig) kunnen converseren. Maar ook opdrachten kunnen laten uitvoeren die verder gaan dan alleen de functionaliteiten in de auto. Denk aan het afhandelen van e-commerce taken als het bestellen van eten, boeken van een vlucht en dergelijke. Verwar Grok niet Siri, Google Assistant of de huidige voice-commando's. Zie het meer als hoe The Knightrider met KITT communiceerde in de jaren 80!
De integratie van Grok in Tesla’s voertuigen biedt een interessante uitbreiding van de interactie tussen gebruikers en hun auto's. Daarnaast zal Grok ook een rol spelen in andere projecten van Musk, zoals Optimus, de humanoïde robot van Tesla, en is (nu al in de VS) naadloos geïntegreerd in de app van X. Grok (let op, niet Groq) is via de X app in Europa nu nog niet beschikbaar.
De toepassing van Grok in Cybercabs zal waarschijnlijk de gebruikerservaring en de efficiëntie van deze autonoom rijdende taxi's verbeteren. Gezien de plannen om Cybercabs te integreren met infrastructuurprojecten zoals de tunnels van The Boring Company (beginnend in Las Vegas met de Las Vegas Loop) blijkt dat Musk's visie voor een geïntegreerd transport- en communicatienetwerk steeds meer vorm krijgt. Dit netwerk zou niet alleen het transport efficiënter maken, maar met Grok ook de communicatie tussen mens en machine revolutionair veranderen.
De software
De Tesla-app zal ook gebruikt gaan worden om een Cybercab op te roepen. Van links naar rechts zien we dat op onderstaande schermafbeelding. Vergelijkbaar met functionaliteiten bij Uber zie hoe lang het duurt voordat de Cybercab arriveert. Het tweede scherm laat zien hoe lang het nog duurt en is de bestemming uit de agenda gehaald. Je geeft aan met hoeveel man je wilt reizen en wat de gewenste temperatuur in het voertuig moet zijn. Tijdens de rit zie je de trip informatie en kan je de entertainment bedienen.
De Tesla-app zal ook gebruikt gaan worden om een Cybercab op te roepen. Van links naar rechts zien we dat op onderstaande schermafbeelding. Vergelijkbaar met functionaliteiten bij Uber zie hoe lang het duurt voordat de Cybercab arriveert. Het tweede scherm laat zien hoe lang het nog duurt en is de bestemming uit de agenda gehaald. Je geeft aan met hoeveel man je wilt reizen en wat de gewenste temperatuur in het voertuig moet zijn. Tijdens de rit zie je de trip informatie en kan je de entertainment bedienen.
Revolutionaire bouwmethode
Tijdens Investor Day 2023 liet Tesla zien hoe ze de compacte Tesla gaan bouwen. Niet meer op de traditionele productielijn, maar modulair. Het wordt "unboxing" genoemd. Door modulair te bouwen (zie illustratie hieronder) kunnen veel meer productiemedewerkers én Tesla Bots (Optimus) werken aan een module die vervolgens compleet afgemonteerd vastgeklikt wordt aan de andere modules. De inzet van Optimus in het productieproces draagt bij aan lage kosten en een hoge kwaliteit. Het wordt interessant om te zien hoe mens en machine gaan samenwerken. De volumes gaan naar ongekende hoogte!
Tijdens Investor Day 2023 liet Tesla zien hoe ze de compacte Tesla gaan bouwen. Niet meer op de traditionele productielijn, maar modulair. Het wordt "unboxing" genoemd. Door modulair te bouwen (zie illustratie hieronder) kunnen veel meer productiemedewerkers én Tesla Bots (Optimus) werken aan een module die vervolgens compleet afgemonteerd vastgeklikt wordt aan de andere modules. De inzet van Optimus in het productieproces draagt bij aan lage kosten en een hoge kwaliteit. Het wordt interessant om te zien hoe mens en machine gaan samenwerken. De volumes gaan naar ongekende hoogte!
Tot en met de Cybertruck productie heeft Tesla ervaring opgebouwd met nieuwe productietechnieken. Zoals de enorme gietstukken (giga-castings) van de voor- en achterkant en het structureel batterijpakket. Met name het batterijpakket bestaande uit de in huis ontwikkelde 4680 batterijen. Maar ook de switch naar een volledige 48 volt architectuur voor interne ethernet-achtige bedrading maakt de auto lichter, goedkoper en minder storingsgevoelig. Of de Cybercab ook van roestvrij staal gemaakt wordt, is afwachten. Maar ik verwacht van wel. Alles is gedaan om de productiekosten te halveren ten opzichte van de huidige Model 3 of Model Y. Dat kan je alleen realiseren als er echt in massa geproduceerd wordt en ieder onderdeel geoptimaliseerd is voor lage productiekosten, efficiency en duurzaamheid.
Who wants a Tesla Van? □□♂️ pic.twitter.com/wgdvQHCC6u
— Teslaconomics (@Teslaconomics) July 26, 2024
Eén uitvoering?
Ik verwacht dat Tesla niet één uitvoering gaat maken van een Cybercab. Het worden verschillende uitvoeringen passend bij het doel waarvoor ze ingezet gaan worden. Er komen ook versies die volledig gemaakt worden met het doel om alleen goederen te vervoeren. Of juist om meerdere mensen mee te nemen die er maar kort in zitten of zelfs blijven staan, bijvoorbeeld voor een toepassing in de tunnels van The Boring Company. Maar het grote volume aan Cybercabs komt van de uitvoering voor maximaal 2 personen met hun bagage/boodschappen.
Ik verwacht dat Tesla niet één uitvoering gaat maken van een Cybercab. Het worden verschillende uitvoeringen passend bij het doel waarvoor ze ingezet gaan worden. Er komen ook versies die volledig gemaakt worden met het doel om alleen goederen te vervoeren. Of juist om meerdere mensen mee te nemen die er maar kort in zitten of zelfs blijven staan, bijvoorbeeld voor een toepassing in de tunnels van The Boring Company. Maar het grote volume aan Cybercabs komt van de uitvoering voor maximaal 2 personen met hun bagage/boodschappen.
Giga Berlijn gaat ook op het 3e generatie platform bouwen
Tesla is in Giga Texas begonnen met de bouw van de revolutionaire productietechnologie (zie hieronder) voor de Cybercab. Auto design en engineering zitten hier dicht bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat vanaf het ontwerp van de auto rekening gehouden wordt met de uiteindelijke massaproductie. Tesla noemt dit "The machine that builds the machine". Alles moet zo efficiënt mogelijk om uiteindelijk tegen zo laag mogelijke kosten per kilometer ingezet te kunnen worden als Cybercab. Als ze in Texas hebben uitgedacht hoe ze dit qua productie in wat ze unboxed noemen voor elkaar krijgen, kunnen ze het kopiëren naar Giga Mexico en Giga Berlijn. Want dit zijn de twee productielocaties die nu officieel bekend zijn gemaakt. Uiteraard is het logisch om ook in Giga Shanghai te gaan produceren. De geruchten gaan dat in 2024 ook India aangekondigd wordt als toekomstige productielocatie.
Tesla is in Giga Texas begonnen met de bouw van de revolutionaire productietechnologie (zie hieronder) voor de Cybercab. Auto design en engineering zitten hier dicht bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat vanaf het ontwerp van de auto rekening gehouden wordt met de uiteindelijke massaproductie. Tesla noemt dit "The machine that builds the machine". Alles moet zo efficiënt mogelijk om uiteindelijk tegen zo laag mogelijke kosten per kilometer ingezet te kunnen worden als Cybercab. Als ze in Texas hebben uitgedacht hoe ze dit qua productie in wat ze unboxed noemen voor elkaar krijgen, kunnen ze het kopiëren naar Giga Mexico en Giga Berlijn. Want dit zijn de twee productielocaties die nu officieel bekend zijn gemaakt. Uiteraard is het logisch om ook in Giga Shanghai te gaan produceren. De geruchten gaan dat in 2024 ook India aangekondigd wordt als toekomstige productielocatie.