laatste update: 30 oktober 2024
Tesla transformeert naar een AI & Robotica bedrijf, waarbij de Cybercab de robot op wielen is. Tesla gaat de Cybercab bouwen op het nieuwe derde generatie platform volgens de unboxed bouwmethode. De Cybercab gaat naar de bestaande modellen een belangrijke rol spelen het robotaxi-netwerk. Als het goed is moet hij voor 2026 op de weg verschijnen. Maar er is meer... veel meer! Alles over de Cybercab en het robotaxi-netwerk is op deze pagina te vinden.
Tijdspad
In 2025 begint Tesla met opbouw van het robotaxi-netwerk door het aanbieden van bemande (supervised) en onbemande diensten (unsupervised). In eerste instantie met de reeds bestaande modellen en in 2026 zal de volume productiestart zijn van de Cybercab: een speciaal voor robotaxi-diensten ontwikkelde tweezitter met veel bagageruimte.
Taxidiensten
Het is belangrijk om te beseffen dat het robotaxi-netwerk en de Cybercab bij de start niet per se met elkaar verbonden zijn. Tesla zal in 2025 beginnen met het uitrollen van het robotaxi-netwerk. Dit zal aanvankelijk een service zijn waarbij Tesla’s met chauffeur (vaak de eigenaar) taxi-ritten uitvoeren, vergelijkbaar met wat Uber en Lyft nu doen. Tesla zou ervoor kunnen kiezen om deze ritten uit te voeren met FSD Supervised, waarbij er wel een toezichthoudende bestuurder aanwezig is, maar de auto zelf van A naar B rijdt.
In sommige steden in de VS waar dit is of wordt toegestaan (bijv. Phoenix, Austin en San Francisco), kan Tesla ook onbemande taxi-ritten uitvoeren. Dit gebeurt dan met de huidige generatie Tesla’s die door Tesla zelf of door Tesla-eigenaren tegen betaling worden toegevoegd aan de vloot. Deze dienstverlening lijkt dan op die van Waymo en vereist FSD Unsupervised. Deze vorm van robotaxidiensten wordt ook al in 2025 verwacht in geselecteerde gebieden.
In beide vormen van dienstverlening kan Tesla prijzen hanteren waar Uber, Lyft of Waymo niet aan kunnen tippen. Er valt immers op z’n minst één kosten toevoegende schakel uit de keten weg en de voertuigen die worden ingezet zijn extreem voordelig in gebruik. Zodra de Cybercab onbemande taxi-ritten gaat uitvoeren, kan de prijs nog verder dalen en zal Tesla een groot deel van de markt claimen. Uber kan niet meedoen met onbemande taxi-ritten (er is voorlopig geen andere aanbieder), en Waymo kan niet opschalen vanwege de benodigde technologie (HD-kaarten) en dure hardware.
Timing cruciaal
Het bepalen van de start van de Cybercab-productie is een complex besluit dat een nauwkeurige timing vereist van verschillende factoren. Giga Texas zal de eerste productielocatie zijn; deze locatie is beschikbaar en biedt voldoende ruimte. Zodra de productie-apparatuur is besteld en de opbouw begint (met een investering van miljarden), is het essentieel om snel met de productie te starten. Voor massaproductie van de Cybercab is er uiteraard een afzetmarkt nodig. Dit vereist toelating van FSD Unsupervised op nationaal niveau en niet slechts in enkele steden. Bij de productiestart kan worden volstaan met goedkeuring in enkele steden, maar om de productie verder op te schalen naar jaarlijks 2 miljoen exemplaren, is een bredere uitrol noodzakelijk.
Wettelijke kaders
De wettelijke kaders voor FSD Unsupervised worden opgesteld binnen UNECE-verband door Working Party 29 en de werkgroep Automated/Autonomous and Connected Vehicles. In 2025 zal de regelgeving voor DCAS (FSD Supervised) beschikbaar zijn, en in 2026 voor ADS (FSD Unsupervised). In de VS is FSD Supervised al toegestaan, maar voor ADS (FSD Unsupervised) sluit de VS aan bij de UNECE-lidstaten.
Tesla kan om die reden niet precies aangeven wanneer de Cybercab-productie start en de eerste modellen op de weg verschijnen. Elon Musk heeft 2026 als doeljaar genoemd voor massaproductie!
Het is belangrijk om te beseffen dat het robotaxi-netwerk en de Cybercab bij de start niet per se met elkaar verbonden zijn. Tesla zal in 2025 beginnen met het uitrollen van het robotaxi-netwerk. Dit zal aanvankelijk een service zijn waarbij Tesla’s met chauffeur (vaak de eigenaar) taxi-ritten uitvoeren, vergelijkbaar met wat Uber en Lyft nu doen. Tesla zou ervoor kunnen kiezen om deze ritten uit te voeren met FSD Supervised, waarbij er wel een toezichthoudende bestuurder aanwezig is, maar de auto zelf van A naar B rijdt.
In sommige steden in de VS waar dit is of wordt toegestaan (bijv. Phoenix, Austin en San Francisco), kan Tesla ook onbemande taxi-ritten uitvoeren. Dit gebeurt dan met de huidige generatie Tesla’s die door Tesla zelf of door Tesla-eigenaren tegen betaling worden toegevoegd aan de vloot. Deze dienstverlening lijkt dan op die van Waymo en vereist FSD Unsupervised. Deze vorm van robotaxidiensten wordt ook al in 2025 verwacht in geselecteerde gebieden.
In beide vormen van dienstverlening kan Tesla prijzen hanteren waar Uber, Lyft of Waymo niet aan kunnen tippen. Er valt immers op z’n minst één kosten toevoegende schakel uit de keten weg en de voertuigen die worden ingezet zijn extreem voordelig in gebruik. Zodra de Cybercab onbemande taxi-ritten gaat uitvoeren, kan de prijs nog verder dalen en zal Tesla een groot deel van de markt claimen. Uber kan niet meedoen met onbemande taxi-ritten (er is voorlopig geen andere aanbieder), en Waymo kan niet opschalen vanwege de benodigde technologie (HD-kaarten) en dure hardware.
Timing cruciaal
Het bepalen van de start van de Cybercab-productie is een complex besluit dat een nauwkeurige timing vereist van verschillende factoren. Giga Texas zal de eerste productielocatie zijn; deze locatie is beschikbaar en biedt voldoende ruimte. Zodra de productie-apparatuur is besteld en de opbouw begint (met een investering van miljarden), is het essentieel om snel met de productie te starten. Voor massaproductie van de Cybercab is er uiteraard een afzetmarkt nodig. Dit vereist toelating van FSD Unsupervised op nationaal niveau en niet slechts in enkele steden. Bij de productiestart kan worden volstaan met goedkeuring in enkele steden, maar om de productie verder op te schalen naar jaarlijks 2 miljoen exemplaren, is een bredere uitrol noodzakelijk.
Wettelijke kaders
De wettelijke kaders voor FSD Unsupervised worden opgesteld binnen UNECE-verband door Working Party 29 en de werkgroep Automated/Autonomous and Connected Vehicles. In 2025 zal de regelgeving voor DCAS (FSD Supervised) beschikbaar zijn, en in 2026 voor ADS (FSD Unsupervised). In de VS is FSD Supervised al toegestaan, maar voor ADS (FSD Unsupervised) sluit de VS aan bij de UNECE-lidstaten.
Tesla kan om die reden niet precies aangeven wanneer de Cybercab-productie start en de eerste modellen op de weg verschijnen. Elon Musk heeft 2026 als doeljaar genoemd voor massaproductie!
Het ontwerp
Op 10 oktober 2024 onthulde Tesla tijdens het 'We, Robot'-evenement de Cybercab, hun eerste volledig autonoom rijdende voertuig. Dit model heeft geen stuur of pedalen en is volledig ontworpen voor gebruik binnen een Robotaxi-netwerk. Het vergt enige gewenning om een auto niet langer op de traditionele manier te beoordelen, maar door de lens van autonomie en gedeeld vervoer. Waar het bij conventionele auto's vaak gaat om stijl en indruk, draait het hier om het uitstralen van vertrouwen en veiligheid. Elementen zoals zijspiegels, binnenspiegels en een achterruit ontbreken.
Functionaliteit en gebruiksgemak staan centraal in het ontwerp van de Cybercab. Het voertuig is geoptimaliseerd voor eenvoudig in- en uitstappen en voorkomt dat passagiers spullen achterlaten, met een interieur zonder opbergvakken of dashboardkastje. Wel is er een ruime en gemakkelijk toegankelijke bagageruimte, afgescheiden van het passagierscompartiment, voor het meenemen van bagage.
Functionaliteit en gebruiksgemak staan centraal in het ontwerp van de Cybercab. Het voertuig is geoptimaliseerd voor eenvoudig in- en uitstappen en voorkomt dat passagiers spullen achterlaten, met een interieur zonder opbergvakken of dashboardkastje. Wel is er een ruime en gemakkelijk toegankelijke bagageruimte, afgescheiden van het passagierscompartiment, voor het meenemen van bagage.
De Cybercab lijkt het resultaat van een kruising tussen een Model 3 en een Cybertruck. Het silhouet oogt vertrouwd, maar de vleugeldeuren zijn nieuw voor Tesla en verschillen van de Falcon-wingdeuren van de Model X. Ook het interieurontwerp voelt bekend aan, met het grote centrale scherm dat zo kenmerkend is voor Tesla-voertuigen. De Cybercab heeft een scherm van 20,5 inch.
Details over de grootte van het batterijpakket of de efficiëntie zijn nog niet vrijgegeven. Voor de gebruiker van de Cybercab is dit waarschijnlijk niet relevant, maar voor de exploitant des te meer. Tesla kiest duidelijk voor inductieladen: geen stekker meer, maar simpelweg parkeren boven een “plaat” om op te laden. Dit is zowel handig als efficiënt. Dat het inductieladen met 22 kWh wat minder snel gaat, is een bewuste keuze zodat de AI-5 chip tegelijkertijd gebruikt kan worden voor inference computing (zie verderop).
Details over de grootte van het batterijpakket of de efficiëntie zijn nog niet vrijgegeven. Voor de gebruiker van de Cybercab is dit waarschijnlijk niet relevant, maar voor de exploitant des te meer. Tesla kiest duidelijk voor inductieladen: geen stekker meer, maar simpelweg parkeren boven een “plaat” om op te laden. Dit is zowel handig als efficiënt. Dat het inductieladen met 22 kWh wat minder snel gaat, is een bewuste keuze zodat de AI-5 chip tegelijkertijd gebruikt kan worden voor inference computing (zie verderop).
Robotaxi wireless charging
— Tesla (@Tesla) October 18, 2024
No hands required pic.twitter.com/XL746DkGhb
Tesla FSD Unsupervised
De Cybercab is ontworpen voor volledig autonoom rijden en is uitgerust met dezelfde camera's als andere Tesla's, aangevuld met een extra camera in de voorbumper, zoals bij de Cybertruck. Wat vooral opvalt, is de nieuwe AI-chipset. Hoewel HW3 en HW4 al voldoende zijn voor FSD Unsupervised, krijgt de Cybercab de nieuwste HW5, ook wel AI5 genoemd. Mogelijk worden de camera's tegen die tijd ook voorzien van een nog hogere resolutie voor optimale beeldkwaliteit en nauwkeurigheid.
De Cybercab is ontworpen voor volledig autonoom rijden en is uitgerust met dezelfde camera's als andere Tesla's, aangevuld met een extra camera in de voorbumper, zoals bij de Cybertruck. Wat vooral opvalt, is de nieuwe AI-chipset. Hoewel HW3 en HW4 al voldoende zijn voor FSD Unsupervised, krijgt de Cybercab de nieuwste HW5, ook wel AI5 genoemd. Mogelijk worden de camera's tegen die tijd ook voorzien van een nog hogere resolutie voor optimale beeldkwaliteit en nauwkeurigheid.
Eén uitvoering?
Het is aannemelijk dat Tesla op termijn verschillende uitvoeringen van de Cybercab zal ontwikkelen, afgestemd op de specifieke doeleinden waarvoor ze worden ingezet. Zo zullen er mogelijk varianten komen die volledig zijn ontworpen voor goederenvervoer, evenals versies die zijn geoptimaliseerd om meerdere passagiers voor korte ritten te vervoeren of zelfs om staanplaatsen te bieden. Dit zou bijvoorbeeld ideaal zijn voor toepassingen in de tunnels van The Boring Company. Tesla presenteerde een futuristisch ontwerp van een Robovan, speciaal ontworpen om meerdere personen te vervoeren, wat een voorbode kan zijn van dit soort toepassingen.
Het is aannemelijk dat Tesla op termijn verschillende uitvoeringen van de Cybercab zal ontwikkelen, afgestemd op de specifieke doeleinden waarvoor ze worden ingezet. Zo zullen er mogelijk varianten komen die volledig zijn ontworpen voor goederenvervoer, evenals versies die zijn geoptimaliseerd om meerdere passagiers voor korte ritten te vervoeren of zelfs om staanplaatsen te bieden. Dit zou bijvoorbeeld ideaal zijn voor toepassingen in de tunnels van The Boring Company. Tesla presenteerde een futuristisch ontwerp van een Robovan, speciaal ontworpen om meerdere personen te vervoeren, wat een voorbode kan zijn van dit soort toepassingen.
Elon Musk unveiled the Robovan at Tesla's We, Robot event saying “the future should look like the future." Musk said the Robovan can carry up to 20 people and also transport goods, and that it will solve for high density. pic.twitter.com/ltI0kmS97R
— TechCrunch (@TechCrunch) October 11, 2024
Revolutionaire bouwmethode
Tijdens Investor Day 2023 gaf Tesla een kijkje in de productiemethode voor hun nieuwe compacte model (Cybercab), waarbij ze afstappen van de traditionele productielijn en kiezen voor een modulaire aanpak, ook wel "unboxing" genoemd. Door modulair te bouwen (zie illustratie hieronder) kunnen zowel meer productiemedewerkers als Tesla Bots (Optimus) werken aan afzonderlijke modules, die vervolgens volledig afgemonteerd en vastgeklikt worden aan de andere modules. De inzet van Optimus in dit proces zorgt voor lagere kosten en hogere kwaliteit. Het belooft interessant te worden om te zien hoe mens en machine in deze opzet gaan samenwerken. Deze aanpak maakt productieschalen mogelijk die ongekend hoog zijn!
Tijdens Investor Day 2023 gaf Tesla een kijkje in de productiemethode voor hun nieuwe compacte model (Cybercab), waarbij ze afstappen van de traditionele productielijn en kiezen voor een modulaire aanpak, ook wel "unboxing" genoemd. Door modulair te bouwen (zie illustratie hieronder) kunnen zowel meer productiemedewerkers als Tesla Bots (Optimus) werken aan afzonderlijke modules, die vervolgens volledig afgemonteerd en vastgeklikt worden aan de andere modules. De inzet van Optimus in dit proces zorgt voor lagere kosten en hogere kwaliteit. Het belooft interessant te worden om te zien hoe mens en machine in deze opzet gaan samenwerken. Deze aanpak maakt productieschalen mogelijk die ongekend hoog zijn!
Tot en met de productie van de Cybertruck heeft Tesla waardevolle ervaring opgedaan met innovatieve productietechnieken, zoals de enorme gietstukken (giga-castings) voor de voor- en achterkant en het structurele batterijpakket. Dit batterijpakket, dat is opgebouwd uit de door Tesla zelf ontwikkelde 4680-cellen, vormt een kernonderdeel van deze nieuwe aanpak. Daarnaast draagt de overstap naar een volledige 48-volt architectuur voor interne ethernet-achtige bedrading bij aan een lichter, goedkoper en minder storingsgevoelig voertuig. Of de Cybercab ook van roestvrij staal zal zijn, blijft onduidelijk, maar na het We, Robot-evenement lijkt dat minder waarschijnlijk. Alles is erop gericht om de productiekosten te halveren ten opzichte van de huidige Model 3 of Model Y. Dat kan alleen worden bereikt door massaproductie, waarbij elk onderdeel is geoptimaliseerd voor lage kosten, efficiëntie en duurzaamheid.
Twee diensten
De Cybercab is ontwikkeld om twee hoofddiensten te leveren: (a) Robotaxi-diensten en (b) een AI-trainingsservice, waarvan de laatste een langetermijnvisie betreft. Om deze AI-training effectief te maken, moeten er eerst tientallen miljoenen Cybercabs op de weg rijden. De Robotaxi-diensten starten echter al in 2025! Deze diensten beginnen met de huidige Tesla-modellen en een toezichthoudende bestuurder (FSD Supervised). In sommige Amerikaanse steden zal in 2025 ook zonder bestuurder worden gereden, dus met FSD Unsupervised. De eerste variant is vergelijkbaar met Lyft en Uber, terwijl de tweede meer lijkt op Waymo.
a. robotaxi-diensten
De Tesla-app zal gebruikt worden om een Cybercab te bestellen. Op de onderstaande schermafbeelding zien we van links naar rechts de verschillende stappen. Vergelijkbaar met Uber kun je zien hoe lang het duurt voordat de Cybercab arriveert. Op het tweede scherm zie je de geschatte aankomsttijd, waarbij de bestemming automatisch uit je agenda is overgenomen. Je kunt aangeven met hoeveel personen je reist en de gewenste temperatuur instellen. Tijdens de rit biedt de app tripinformatie en bediening voor entertainment, zodat je zelf de muziek en andere functies kunt aanpassen. Tesla test deze functionaliteiten nu al onder het eigen personeel in de Bay-Area.
De Tesla-app zal gebruikt worden om een Cybercab te bestellen. Op de onderstaande schermafbeelding zien we van links naar rechts de verschillende stappen. Vergelijkbaar met Uber kun je zien hoe lang het duurt voordat de Cybercab arriveert. Op het tweede scherm zie je de geschatte aankomsttijd, waarbij de bestemming automatisch uit je agenda is overgenomen. Je kunt aangeven met hoeveel personen je reist en de gewenste temperatuur instellen. Tijdens de rit biedt de app tripinformatie en bediening voor entertainment, zodat je zelf de muziek en andere functies kunt aanpassen. Tesla test deze functionaliteiten nu al onder het eigen personeel in de Bay-Area.
De Cybercab wordt ontworpen voor volledig autonome inzet met steeds wisselende gebruikers. Het voertuig zal voornamelijk worden ingezet in stedelijke gebieden, waar het optimaal functioneert als autonoom vervoermiddel. Dit maakt de Cybercab ideaal voor woon-werkverkeer en andere korte ritten in drukke verkeersomgevingen. Het ontwerp is gericht op dagelijks vele korte ritjes van maximaal 15 minuten, met een verwachte activiteitsduur van ongeveer 50 uur per week. De capaciteit is primair bedoeld voor één of twee personen, met voldoende ruimte voor boodschappen en koffers.
b. verhuren trainingscapaciteit
Een revolutionair aspect van de Cybercab is het potentieel voor distributed computing power. Elon Musk ziet een toekomst waarin de FSD-hardware, nodig voor autonoom rijden, ook kan worden ingezet voor AI-trainingsdoeleinden wanneer de Cybercabs niet in gebruik zijn. Dit zou niet alleen de rekenkracht enorm uitbreiden, maar ook de energie-uitdagingen omzeilen die gepaard gaan met grootschalige datacenters.
De kern van deze innovatie ligt in de hardware voor het inferencing proces. Hierbij wordt een machine learning-model, in dit geval voor Full Self-Driving (FSD), toegepast. Dit model is ontwikkeld door AI-trainingscomputers zoals DOJO, getraind op enorme datasets, en wordt real-time gebruikt om te navigeren en beslissingen te nemen op basis van nieuwe data, zoals camerabeelden. Dit alles gebeurt op de gespecialiseerde hardware in de auto (de toekomstige AI-5), die is geoptimaliseerd om deze taken snel en met een laag energieverbruik uit te voeren, zonder afhankelijk te zijn van externe dataverbindingen. Maar wanneer de Cybercab niet actief is in taxi-ritten, kan diezelfde hardware ingezet worden voor AI-training binnen een gedistribueerd computernetwerk.
Dit plan lijkt zelfs ook Tesla’s in privébezit te omvatten, waarbij eigenaren hun auto's beschikbaar kunnen stellen voor soortgelijke taken. Tesla zou eigenaren compenseren voor het gebruik van hun rekenkracht. Hiermee ontwerpt Tesla niet alleen auto's die functioneel en kostenefficiënt zijn, maar ook een platform vormen voor bredere technologische toepassingen. Het is een visie op Tesla als Robots & AI-bedrijf!
Een revolutionair aspect van de Cybercab is het potentieel voor distributed computing power. Elon Musk ziet een toekomst waarin de FSD-hardware, nodig voor autonoom rijden, ook kan worden ingezet voor AI-trainingsdoeleinden wanneer de Cybercabs niet in gebruik zijn. Dit zou niet alleen de rekenkracht enorm uitbreiden, maar ook de energie-uitdagingen omzeilen die gepaard gaan met grootschalige datacenters.
De kern van deze innovatie ligt in de hardware voor het inferencing proces. Hierbij wordt een machine learning-model, in dit geval voor Full Self-Driving (FSD), toegepast. Dit model is ontwikkeld door AI-trainingscomputers zoals DOJO, getraind op enorme datasets, en wordt real-time gebruikt om te navigeren en beslissingen te nemen op basis van nieuwe data, zoals camerabeelden. Dit alles gebeurt op de gespecialiseerde hardware in de auto (de toekomstige AI-5), die is geoptimaliseerd om deze taken snel en met een laag energieverbruik uit te voeren, zonder afhankelijk te zijn van externe dataverbindingen. Maar wanneer de Cybercab niet actief is in taxi-ritten, kan diezelfde hardware ingezet worden voor AI-training binnen een gedistribueerd computernetwerk.
Dit plan lijkt zelfs ook Tesla’s in privébezit te omvatten, waarbij eigenaren hun auto's beschikbaar kunnen stellen voor soortgelijke taken. Tesla zou eigenaren compenseren voor het gebruik van hun rekenkracht. Hiermee ontwerpt Tesla niet alleen auto's die functioneel en kostenefficiënt zijn, maar ook een platform vormen voor bredere technologische toepassingen. Het is een visie op Tesla als Robots & AI-bedrijf!
Grok integratie
De integratie van Grok in Tesla's, waaronder de Cybercab, markeert een belangrijke stap in Elon Musk's visie om zijn technologieën samen te brengen in één samenhangend ecosysteem. Grok, ontwikkeld door X.ai, is een geavanceerde AI-chatbot, vergelijkbaar met ChatGPT van OpenAI, maar met onderscheidende kenmerken. Grok maakt gebruik van een uitgebreide trainingsdataset, real-time data via het X-netwerk en een open-source algoritme gericht op waarheidsvinding, wat het tot een krachtig en veelzijdig hulpmiddel maakt.
Grok’s vermogen om alle talen te begrijpen en te spreken en zijn rol als interface tussen mens en machine zijn van cruciaal belang. Gebruikers kunnen op een natuurlijke en informele manier met Grok communiceren, maar ook opdrachten geven die verder gaan dan de basisfunctionaliteiten van de auto, zoals e-commerce-taken uitvoeren, eten bestellen, vluchten boeken, enzovoort. Grok is niet te vergelijken met Siri, Google Assistant of de huidige voice-commando’s; denk eerder aan hoe Michael Knight in de jaren '80 met KITT communiceerde in "Knight Rider".
De integratie van Grok in Tesla's voertuigen biedt een nieuwe dimensie in de interactie tussen gebruikers en hun auto's. Daarnaast zal Grok een rol spelen in andere projecten van Musk, zoals Optimus, de humanoïde robot van Tesla, en is het nu al beschikbaar in de X-app in de VS voor premium gebruikers (niet te verwarren met Groq).
In de Cybercabs zal Grok de gebruikerservaring en efficiëntie van deze autonome taxi’s waarschijnlijk verbeteren. Met de plannen om Cybercabs te integreren in infrastructuurprojecten zoals de tunnels van The Boring Company, beginnend met de Las Vegas Loop, neemt Musk’s visie voor een geïntegreerd transport- en communicatienetwerk steeds concreter vorm aan. Dit netwerk zou niet alleen het vervoer efficiënter maken, maar ook de communicatie tussen mens en machine revolutionair veranderen door Grok's interactieve mogelijkheden.
De integratie van Grok in Tesla's, waaronder de Cybercab, markeert een belangrijke stap in Elon Musk's visie om zijn technologieën samen te brengen in één samenhangend ecosysteem. Grok, ontwikkeld door X.ai, is een geavanceerde AI-chatbot, vergelijkbaar met ChatGPT van OpenAI, maar met onderscheidende kenmerken. Grok maakt gebruik van een uitgebreide trainingsdataset, real-time data via het X-netwerk en een open-source algoritme gericht op waarheidsvinding, wat het tot een krachtig en veelzijdig hulpmiddel maakt.
Grok’s vermogen om alle talen te begrijpen en te spreken en zijn rol als interface tussen mens en machine zijn van cruciaal belang. Gebruikers kunnen op een natuurlijke en informele manier met Grok communiceren, maar ook opdrachten geven die verder gaan dan de basisfunctionaliteiten van de auto, zoals e-commerce-taken uitvoeren, eten bestellen, vluchten boeken, enzovoort. Grok is niet te vergelijken met Siri, Google Assistant of de huidige voice-commando’s; denk eerder aan hoe Michael Knight in de jaren '80 met KITT communiceerde in "Knight Rider".
De integratie van Grok in Tesla's voertuigen biedt een nieuwe dimensie in de interactie tussen gebruikers en hun auto's. Daarnaast zal Grok een rol spelen in andere projecten van Musk, zoals Optimus, de humanoïde robot van Tesla, en is het nu al beschikbaar in de X-app in de VS voor premium gebruikers (niet te verwarren met Groq).
In de Cybercabs zal Grok de gebruikerservaring en efficiëntie van deze autonome taxi’s waarschijnlijk verbeteren. Met de plannen om Cybercabs te integreren in infrastructuurprojecten zoals de tunnels van The Boring Company, beginnend met de Las Vegas Loop, neemt Musk’s visie voor een geïntegreerd transport- en communicatienetwerk steeds concreter vorm aan. Dit netwerk zou niet alleen het vervoer efficiënter maken, maar ook de communicatie tussen mens en machine revolutionair veranderen door Grok's interactieve mogelijkheden.
Giga Berlijn gaat ook op het 3e generatie platform bouwen
Tesla is in Giga Texas gestart met de voorbereidingen voor de bouw van de revolutionaire productietechnologie voor de Cybercab. Hier werken auto-ontwerp en engineering nauw samen, zodat al vanaf de ontwerpfase rekening wordt gehouden met de uiteindelijke massaproductie. Tesla noemt dit proces "The machine that builds the machine," met als doel de productie zo efficiënt mogelijk te maken en de kosten per kilometer voor de Cybercab zo laag mogelijk te houden.
Zodra Tesla in Texas heeft uitgedacht hoe ze de modulaire productieaanpak, die ze "unboxing" noemen, optimaal kunnen uitvoeren, kan dit concept worden gekopieerd naar Giga Mexico (nog te bouwen) en Giga Berlijn. Het ligt ook voor de hand om de productie uit te breiden naar Giga Shanghai. Geruchten wijzen erop dat in 2025 mogelijk ook India zal worden aangekondigd als toekomstige productielocatie.
Tesla is in Giga Texas gestart met de voorbereidingen voor de bouw van de revolutionaire productietechnologie voor de Cybercab. Hier werken auto-ontwerp en engineering nauw samen, zodat al vanaf de ontwerpfase rekening wordt gehouden met de uiteindelijke massaproductie. Tesla noemt dit proces "The machine that builds the machine," met als doel de productie zo efficiënt mogelijk te maken en de kosten per kilometer voor de Cybercab zo laag mogelijk te houden.
Zodra Tesla in Texas heeft uitgedacht hoe ze de modulaire productieaanpak, die ze "unboxing" noemen, optimaal kunnen uitvoeren, kan dit concept worden gekopieerd naar Giga Mexico (nog te bouwen) en Giga Berlijn. Het ligt ook voor de hand om de productie uit te breiden naar Giga Shanghai. Geruchten wijzen erop dat in 2025 mogelijk ook India zal worden aangekondigd als toekomstige productielocatie.