Laatste update: 17 november 2024
Met de Model 3 is er nu eindelijk een relatief jonge Tesla tweedehands te koop voor onder de € 20.000. Uiteraard staat er voor dat bedrag ook wel een Model S te koop, maar die is dan vaak wel 10 jaar oud en heeft meer dan 200.000 km op de teller. Niets mis mee, maar een Tesla Model 3 uit 2019, met nog geen 160.000 km op de klok, heeft zelfs nog garantie op de batterij en aandrijfunit! Ook de Model X is inmiddels voor rond de € 35.000 te koop. Zelfs een Model Y is al tweedehands te krijgen, al verschillen de prijzen nog maar nauwelijks van een nieuw exemplaar met aftrek van de SEPP subsidie.
Model 3
De Model 3 is vanaf 2019 in Nederland te verkrijgen. Uiteindelijk in drie varianten Standard Range Plus (SR+), Long Range en Performance. De SR+ is op enig moment RWD gaan heten. Het is dus een uitvoering met één motor op de achterwielen. Het accupakket is circa 55 kWh. De geluidsinstallatie is iets minder uitgebreid dan bij de Long Range versie. Die LR-versie heeft vierwielaandrijving. Dus ook een motor voor de voorwielen. Het accupakket is circa 76 kW. Van de Long Range is ook een tijd een stealth versie te koop geweest. Later is deze vervangen door een Long Range en via een software-update aan te schaffen acceleratieboost.
De LR is in principe een dual motor, maar er zijn ook (zakelijk) LR-uitvoeringen met alleen achterwiel aandrijving uitgeleverd. Deze hebben door het lagere gewicht en door de iets betere efficiency een extra groot rijbereik. De eerste Model 3's kwamen uit Fremont in de VS. Begin 2020 zijn de eerste uit Giga Shanghai geleverd. Tesla voert constant hard- en software updates uit. Iedere Tesla heeft een informatiescherm met voertuiginformatie. Hier kan je precies zien welke hardware er in de auto zit. Zoals de processor van de boordcomputer, aangeschafte software-uitbreidingen, e.d. Goed om hier naar te kijken.
Eind 2020/begin 2021 is er een grote refresh geweest. Enkele interieuraanpassingen (oa. de glossy-black middenconsole maakte plaats voor een matte kleur), het verdwijnen van de chrome raamomlijstingen, e.d. Ook werd een warmtepomp toen standaard. In september 2023 is een tweede grote refesh doorgevoerd. Hieronder worden de 3 generaties op rijbereik vergeleken.
De LR is in principe een dual motor, maar er zijn ook (zakelijk) LR-uitvoeringen met alleen achterwiel aandrijving uitgeleverd. Deze hebben door het lagere gewicht en door de iets betere efficiency een extra groot rijbereik. De eerste Model 3's kwamen uit Fremont in de VS. Begin 2020 zijn de eerste uit Giga Shanghai geleverd. Tesla voert constant hard- en software updates uit. Iedere Tesla heeft een informatiescherm met voertuiginformatie. Hier kan je precies zien welke hardware er in de auto zit. Zoals de processor van de boordcomputer, aangeschafte software-uitbreidingen, e.d. Goed om hier naar te kijken.
Eind 2020/begin 2021 is er een grote refresh geweest. Enkele interieuraanpassingen (oa. de glossy-black middenconsole maakte plaats voor een matte kleur), het verdwijnen van de chrome raamomlijstingen, e.d. Ook werd een warmtepomp toen standaard. In september 2023 is een tweede grote refesh doorgevoerd. Hieronder worden de 3 generaties op rijbereik vergeleken.
De Model 3 is inmiddels goed verkrijgbaar op de tweedehands automarkt. Er staan versies uit alle jaren te koop. Goed om te weten is dat Tesla niet met modeljaren werkt. In die zin dat alle updates niet worden opgespaard tot één release per jaar. Ze voeren door het jaar heen veranderingen door. Soms merk je hier als consument niets van. Maar soms ook wel. Dan zijn opeens de mistlampen verdwenen of de lendesteun instelling voor de bijrijder. Of zitten er geen ultra sonic parkeersensors meer op omdat de camera's deze functie overnemen. Weet dat 19 inch originele Tesla velgen, een trekhaak, een andere kleur dan wit (in 2019 was zwart de standaard kleur), een wit interieur en software-upgrades de nieuwprijs fors konden verhogen. Dat zie je ook (deels) terug in de tweedehands prijzen.
In de loop van 2019 is Tesla de boordcomputer voor Full Self Driving (HW2.5) gaan vervangen door HW3.0. Bij de aankoop van de FSD software is bij auto's met HW2.5 de hardware vervangen door HW3.0. Voor meer informatie over FSD zie de betreffende paragraaf hieronder. Check bij voertuigkenmerken welke hardware aan boord is en welke software-upgrades aangeschaft zijn.
Op deze pagina op de Tesla website is meer informatie te vinden hoe je een tweedehands Tesla aan je account kunt toevoegen en meer tips voor de kersverse nieuwe eigenaar.
Autoweek geeft hieronder een review van een tweedehands Model 3. Eigenlijk een probleemloze auto. Het enige dat vrijwel zeker een keer vervangen moet worden zijn de onderste draagarmen. Soms zijn die onder garantie al vervangen. Klinkt duur, maar meer als € 250 inclusief montage hoeft het niet te kosten voor twee nieuwe onderste draagarmen. Verder heeft de auto geen vaste onderhoudskosten. Soms wil een rubber lekken, waardoor de kofferbak nat wordt of zijn er andere relatief kleine ongemakken.
Degradatie van de batterij is bij een Model 3 vrijwel nooit een probleem. Sterker nog, een Model 3 krijgt 160.000/180.000 garantie op het batterijpakket en de aandrijfunit(s). In Tesla-app kan je zien welke garantie (nog) van toepassing is. In het (verborgen) servicemenu (zie hier het Tesla Service Portaal), kan je een diagnose van de batterij laten draaien. Duurt wel tot een dag, dus niet zo gemakkelijk voor de koop uit te voeren.
Degradatie van de batterij is bij een Model 3 vrijwel nooit een probleem. Sterker nog, een Model 3 krijgt 160.000/180.000 garantie op het batterijpakket en de aandrijfunit(s). In Tesla-app kan je zien welke garantie (nog) van toepassing is. In het (verborgen) servicemenu (zie hier het Tesla Service Portaal), kan je een diagnose van de batterij laten draaien. Duurt wel tot een dag, dus niet zo gemakkelijk voor de koop uit te voeren.
|
|
Model S en Model X
De Model S en de Model X zijn nu al iconische auto's. Markeren in onze autogeschiedenis een transitie naar volledig elektrische auto's.
De verkoop van de Model S in Nederland is in 2013 begonnen. De Model X is vanaf 2016 in de verkoop gegaan. In de loop der jaren zijn er verschillende varianten geweest. Waar we nu spreken van Long Range of Plaid werd in het verleden de accucapaciteit gebruikt als aanduiding van de variant, zoals de 60, 75, 85, 90 en 100. Staat er een D achter dan is er sprake van een dualmotor, dus vierwielaandrijving. Staat er een P voor, dan is het een performance variant, met dus extra veel (acceleratie)kracht. De "+" versie bood een aantal upgrades in termen van handling en prestaties. De P100D was tot de Plaid een van de snelst accelererende auto's op de markt. Alle ooit geproduceerde Model S en Model X komen uit Fremont (VS). De afbouw was, zeker dat aan de refresh in 2022 niet op het niveau van de Duitse merken. Niet slecht, maar ook niet top! Meer details van wijzigingen en modellen door de jaren heen is hier te vinden.
De verkoop van de Model S in Nederland is in 2013 begonnen. De Model X is vanaf 2016 in de verkoop gegaan. In de loop der jaren zijn er verschillende varianten geweest. Waar we nu spreken van Long Range of Plaid werd in het verleden de accucapaciteit gebruikt als aanduiding van de variant, zoals de 60, 75, 85, 90 en 100. Staat er een D achter dan is er sprake van een dualmotor, dus vierwielaandrijving. Staat er een P voor, dan is het een performance variant, met dus extra veel (acceleratie)kracht. De "+" versie bood een aantal upgrades in termen van handling en prestaties. De P100D was tot de Plaid een van de snelst accelererende auto's op de markt. Alle ooit geproduceerde Model S en Model X komen uit Fremont (VS). De afbouw was, zeker dat aan de refresh in 2022 niet op het niveau van de Duitse merken. Niet slecht, maar ook niet top! Meer details van wijzigingen en modellen door de jaren heen is hier te vinden.
Alle Tesla's krijgen tientallen software-updates door het jaar heen. Om bestaande functionaliteiten verder te verbeteren, fouten op te lossen en/of nieuwe functionaliteiten toe te voegen. Als nieuwe functionaliteiten afhankelijk zijn van bepaalde aanwezige hardware, is dat natuurlijk randvoorwaardelijk. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van een speaker aan de buitenzijde om de boombox te gebruiken.
In de beginjaren van de Model S/X, tot januari 2017, werd deze geleverd met gratis Supercharging. De voorwaarden qua overdraagbaarheid en dergelijke zijn nog wel eens veranderd. Goed navragen bij Tesla zelf (mbv VIN-nummer) of bij een tweedehands aankoop het gratis laden van toepassing blijft. Meer informatie is hier te vinden. Check ook of de Model S/X de CCS upgrade heeft gehad. Hierdoor kan bij alle snellaadstations geladen worden, inclusief de Tesla V3 en V4 laadzuilen.
In 2016 werd de Model S, met de komst van de Model X, van een nieuwe neus voorzien. Aan de onderhuidse technologie zijn constant verbeteringen doorgevoerd. In loop van de jaren is het infotainmentsysteem geüpdatet. Auto's die in maart 2018 of eerder gebouwd zijn, kwamen in aanmerking voor de aanschaf van een infotainment-upgrade. Deze upgrade biedt toegang tot enkele populaire functies, zoals videostreaming en een uitgebreide versie van Tesla Arcade en zorgt er daarnaast ook voor dat het touchscreen beter en sneller reageert. Check of de auto de betaalde upgrade gehad heeft.
In de Model S (en later ook X) zijn verschillende typen hardware voor Autopilot/FSD gemonteerd. Auto's vanaf midden 2017 hebben pas de HW2.5 en vanaf 2019 HW3.0. Meer informatie over de verschillende uitoveringen is hier hier te vinden
De Model S van de eerste generatie is zeker niet een probleemloze auto geweest. Qua aandrijflijn en dergelijke zit het over het algemeen wel goed of zijn er onder garantie vervangingen geweest. Maar er zijn ook best veel kleinere zaken die stuk kunnen gaan, zoals de uitklappende deurgrepen en de inklappende spiegels. Bij de Model X hebben de vleugeldeuren in het begin problemen gegeven. Dit is meestal onder garantie wel allemaal opgelost. Maar versleten deurrubbers en hierdoor lekkage komt zeker nog voor. Inmiddels zijn er diverse garages gespecialiseerd in het onderhoud aan Tesla's.
De Model X is natuurlijk een zeer ruime full-size SUV, in een 6 of 7 zitter-variant te verkrijgen. Het effect van het zware gewicht zie je terug in de slijtage van het onderstel, maar ook in de banden. Kortom, de Model S en Model X zijn begeerlijke auto's. Een goede inspectie (bijv. aankoopkeuring) en een sluitende historie, kan een hoop ellende voorkomen.
In 2016 werd de Model S, met de komst van de Model X, van een nieuwe neus voorzien. Aan de onderhuidse technologie zijn constant verbeteringen doorgevoerd. In loop van de jaren is het infotainmentsysteem geüpdatet. Auto's die in maart 2018 of eerder gebouwd zijn, kwamen in aanmerking voor de aanschaf van een infotainment-upgrade. Deze upgrade biedt toegang tot enkele populaire functies, zoals videostreaming en een uitgebreide versie van Tesla Arcade en zorgt er daarnaast ook voor dat het touchscreen beter en sneller reageert. Check of de auto de betaalde upgrade gehad heeft.
In de Model S (en later ook X) zijn verschillende typen hardware voor Autopilot/FSD gemonteerd. Auto's vanaf midden 2017 hebben pas de HW2.5 en vanaf 2019 HW3.0. Meer informatie over de verschillende uitoveringen is hier hier te vinden
De Model S van de eerste generatie is zeker niet een probleemloze auto geweest. Qua aandrijflijn en dergelijke zit het over het algemeen wel goed of zijn er onder garantie vervangingen geweest. Maar er zijn ook best veel kleinere zaken die stuk kunnen gaan, zoals de uitklappende deurgrepen en de inklappende spiegels. Bij de Model X hebben de vleugeldeuren in het begin problemen gegeven. Dit is meestal onder garantie wel allemaal opgelost. Maar versleten deurrubbers en hierdoor lekkage komt zeker nog voor. Inmiddels zijn er diverse garages gespecialiseerd in het onderhoud aan Tesla's.
De Model X is natuurlijk een zeer ruime full-size SUV, in een 6 of 7 zitter-variant te verkrijgen. Het effect van het zware gewicht zie je terug in de slijtage van het onderstel, maar ook in de banden. Kortom, de Model S en Model X zijn begeerlijke auto's. Een goede inspectie (bijv. aankoopkeuring) en een sluitende historie, kan een hoop ellende voorkomen.
|
|
Model Y
De Model Y is sinds 2021 leverbaar in Nederland. In eerste instantie werd de auto in Giga Shanghai gebouwd en naar Europa geëxporteerd. In 2022 is Giga Berlijn begonnen met produceren. In eerste instantie de Performance uitvoering. Later ook de Long Range en eind 2023 was de productie, ook de RWD, hoog genoeg om Europa te voorzien van de Model Y. Als je een VIN-nummer hebt kan je hier opzoeken waar hij geproduceerd is (XP7=Giga Berlijn/LWR=Giga Shanghai).
De nieuwprijs van een Model Y is de afgelopen jaren gedaald. Een nieuwe RWD in de standaard kleur wit kost met aftrek van subsidie net iets meer dan € 40.000. Dat maakt dat een tweedehands Model Y RWD hier niet heel ver vanaf zit. Ben je in de markt voor een Long Range of Performance dan is het prijsverschil tussen een nieuwe en een exemplaar van twee jaar oud wat groter.
De nieuwprijs van een Model Y is de afgelopen jaren gedaald. Een nieuwe RWD in de standaard kleur wit kost met aftrek van subsidie net iets meer dan € 40.000. Dat maakt dat een tweedehands Model Y RWD hier niet heel ver vanaf zit. Ben je in de markt voor een Long Range of Performance dan is het prijsverschil tussen een nieuwe en een exemplaar van twee jaar oud wat groter.
Waarde EAP/FSD optie
Tesla biedt al lange tijd de optie om (achteraf) de Enhanced Autopilot of Full Self Driving optie aan te schaffen. Dat zijn best prijzige opties voor een nu toch vaak nog beperkte functionaliteit. Zeker als je tweedehands gaat kopen kan het aanwezig zijn van de full self driving software een interessante optie zijn voor de toekomst. Waarschijnlijk betaal je er nu niets of niet veel extra voor. Maar zodra de regelgeving het toestaat (vanaf begin 2025) wordt het hebben we deze software-update steeds interessanter. Heeft de tweedehands Tesla al de EAP software, dan is de upgrade naar FSD een stuk minder prijzig. Het zou best wel eens kunnen zijn dat een Tesla met de FSD software in waarde gaat stijgen als de kosten voor de aanschaf van FSD ook gaan stijgen en de functionaliteiten toenemen. Meer over alles wat met FSD te maken heeft is op onderstaande pagina te vinden.
Batterijen
Tesla communiceert niet (meer) openlijk over de capaciteit van de hoogspanningsbatterij in zijn modellen. Simpelweg RWD of Long Range als aanduiding in combinatie met het WLTP bereik. Ook over het type batterij qua vormfactor en/of chemische samenstelling wordt niet openlijk gecommuniceerd. Bovendien werkt Tesla met verschillende toeleveranciers. Niet alle fabrieken hebben dezelfde leveranciers. En niet alle modellen gebruiken hetzelfde type batterijen.
Feitelijk voor ons als consument niet zo interessant. Anders dan dat de LFP batterij (in de RWD) iets andere eisen stelt aan het laadgedrag. Deze moet je 1x per week tot 100% opladen om degradatie zoveel mogelijk tegen te gaan. Bij de andere chemische samenstellingen liever niet tot 100% of alleen als je direct daarna aan je rit begint.
Wil je alles weten over de batterij in je (toekomstige) Tesla, zoek dan in onderstaande database.
Feitelijk voor ons als consument niet zo interessant. Anders dan dat de LFP batterij (in de RWD) iets andere eisen stelt aan het laadgedrag. Deze moet je 1x per week tot 100% opladen om degradatie zoveel mogelijk tegen te gaan. Bij de andere chemische samenstellingen liever niet tot 100% of alleen als je direct daarna aan je rit begint.
Wil je alles weten over de batterij in je (toekomstige) Tesla, zoek dan in onderstaande database.
Waar te koop?
Een nieuwe Tesla koop je direct bij Tesla. Dat kan ook gelden voor een tweedehands exemplaar. Tesla biedt occasions aan via hun website. Zeker van de Model S en Model 3 hebben ze een uitgebreid aanbod. Kijk goed naar de opties en eventueel aanvullende garanties bovenop de nog geldende garanties die bij de auto horen, zoals die op de batterij en/of aandrijfunits. In vergelijking tot een particuliere verkoop zijn ze bij Tesla vaak wat aan de hoge kant. Meer over het Tesla Pre-Owned programma is hier te vinden.
Een netjes verzorgde en bereden Tesla van een eerste eigenaar, eventueel nog met Tesla-garantie, kan ook best interessant zijn. In de Tesla-app is de service-historie te zien, loop dit eventueel samen vooraf door. Kijk wat onder garantie vervangen is! Controleer of de recalls uitgevoerd zijn (check hier met VIN). Kijk naar ook naar het life-time verbruik, de laadgeschiedenis, de laatste bandenwissel, e.d. De software geeft best veel informatie vrij.
Natuurlijk staan er ook Tesla's te koop bij garagebedrijven. Het is natuurlijk volledig aan jezelf waar je waarde aan hecht qua garanties, e.d. Koop je bij een garage om de garantie, kijk dan goed wat hieronder verstaan wordt. Eventueel aanvullend op de nog geldende Tesla garantie. Je koopt een volledig elektrische auto die geen periodiek onderhoud nodig heeft. Er zijn inmiddels ook garagebedrijven gespecialiseerd in Tesla's of die alleen BEV (Batterry Electric Vehikels) verkopen en onderhouden.
Een netjes verzorgde en bereden Tesla van een eerste eigenaar, eventueel nog met Tesla-garantie, kan ook best interessant zijn. In de Tesla-app is de service-historie te zien, loop dit eventueel samen vooraf door. Kijk wat onder garantie vervangen is! Controleer of de recalls uitgevoerd zijn (check hier met VIN). Kijk naar ook naar het life-time verbruik, de laadgeschiedenis, de laatste bandenwissel, e.d. De software geeft best veel informatie vrij.
Natuurlijk staan er ook Tesla's te koop bij garagebedrijven. Het is natuurlijk volledig aan jezelf waar je waarde aan hecht qua garanties, e.d. Koop je bij een garage om de garantie, kijk dan goed wat hieronder verstaan wordt. Eventueel aanvullend op de nog geldende Tesla garantie. Je koopt een volledig elektrische auto die geen periodiek onderhoud nodig heeft. Er zijn inmiddels ook garagebedrijven gespecialiseerd in Tesla's of die alleen BEV (Batterry Electric Vehikels) verkopen en onderhouden.
Private lease tweedehands Tesla's
In plaats van het zelf kopen van een tweedehands Tesla is het ook een optie om een gebruikt exemplaar privé te leasen, bijvoorbeeld bij MisterGreen. Ze hebben de grootste Nederlandse Tesla vloot en dus ook een mooi aanbod aan gebruikte Tesla's. Ontdek waarom een Tesla Model 3 uit 2019 in 2024 nog steeds concurrerend is met nieuwere varianten. Je geniet van een vast maandbedrag, zonder zorgen over onderhoud of verzekering.