Laatste update: 12 november 2023
Er zijn vrij weinig geruchten over een concrete start van de productie van de Model 3 in Berlijn. De Model 3 voor Europa komt nu uit Giga Shanghai. Alles over de Model 3 is op deze pagina te vinden. Zodra er meer informatie is over een productie in Berlijn kan je dat vinden in wekelijkse "blik op de week"!
Model 3 2023
De vernieuwde Model 3 (vanaf oktober 2023) zet opnieuw de standaard voor een BEV (Battery Electric Vehicle). De mix rijbereik, uitrusting en prijs is onnavolgbaar. Dan praten we nog niet over alle hardware aan boord voor toekomstig autonoom rijden en de toegang tot de Tesla laadinfrastructuur (Superchargers). Hij is te verkrijgen in een RWD en LR uitvoering. Een Performance of misschien wel Ludricous of Plaid volgt later. Aan de buitenkant zijn voor- en achterbumper aangepast, worden er nieuwe lichtarmaturen gemonteerd en is de Cw-waarde verder gedaald. De grote veranderingen zitten in het interieur. Er is weer een volgende stap gezet qua beleving. Mooiere materialen, geventileerde stoelen, led-verlichting, stuur zonder bedieningshendels, nog betere geluidinstallatie, schermpje achter, stiller door nog betere (glas)isolatie, enz.
Het meest interessant aan de vernieuwde Model 3 is de prijs in relatie tot de technische specificaties en de rijke uitrusting. Dat is echt niet alleen qua interieur, maar ook de vanwege de standaard aanwezige warmtepomp, de 22kw boordlader voor AC laden, 170/250kw DC laden, elektrisch bedienbare kofferbak, led-verlichting, e.d.
De RWD kost circa € 43.000 en heeft een rijbereik van 554 km op de 18 inch velgen. De LR kost € 51.000 en heeft op de 18 inch wielen een rijbereik van 678 km. Hiermee gaat de LR het langer volhouden op de snelweg dan de gemiddelde blaas. En als je toch moet stoppen voor een sanitaire stop kan je in de 15 minuten prima met 250 kW even bijladen! De LR is 1,7 sec sneller naar de 100 km/u, heeft meer trekkracht en onder meer een uitgebreidere geluidsinstallatie. Zowel de RWD als de LR zijn beide een aanbod waar de concurrentie geen antwoord op heeft, anders dan op emotie!
De vernieuwde Model 3 (vanaf oktober 2023) zet opnieuw de standaard voor een BEV (Battery Electric Vehicle). De mix rijbereik, uitrusting en prijs is onnavolgbaar. Dan praten we nog niet over alle hardware aan boord voor toekomstig autonoom rijden en de toegang tot de Tesla laadinfrastructuur (Superchargers). Hij is te verkrijgen in een RWD en LR uitvoering. Een Performance of misschien wel Ludricous of Plaid volgt later. Aan de buitenkant zijn voor- en achterbumper aangepast, worden er nieuwe lichtarmaturen gemonteerd en is de Cw-waarde verder gedaald. De grote veranderingen zitten in het interieur. Er is weer een volgende stap gezet qua beleving. Mooiere materialen, geventileerde stoelen, led-verlichting, stuur zonder bedieningshendels, nog betere geluidinstallatie, schermpje achter, stiller door nog betere (glas)isolatie, enz.
Het meest interessant aan de vernieuwde Model 3 is de prijs in relatie tot de technische specificaties en de rijke uitrusting. Dat is echt niet alleen qua interieur, maar ook de vanwege de standaard aanwezige warmtepomp, de 22kw boordlader voor AC laden, 170/250kw DC laden, elektrisch bedienbare kofferbak, led-verlichting, e.d.
De RWD kost circa € 43.000 en heeft een rijbereik van 554 km op de 18 inch velgen. De LR kost € 51.000 en heeft op de 18 inch wielen een rijbereik van 678 km. Hiermee gaat de LR het langer volhouden op de snelweg dan de gemiddelde blaas. En als je toch moet stoppen voor een sanitaire stop kan je in de 15 minuten prima met 250 kW even bijladen! De LR is 1,7 sec sneller naar de 100 km/u, heeft meer trekkracht en onder meer een uitgebreidere geluidsinstallatie. Zowel de RWD als de LR zijn beide een aanbod waar de concurrentie geen antwoord op heeft, anders dan op emotie!
Welke uitvoering moet ik kiezen?
Dat is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. En vooral persoonlijk! In mijn optiek is het meest belangrijk dat je helder hebt hoe je feitelijk de auto gaat gebruiken. Hoe ziet qua kilometers je woon/werk verkeer er uit, vrije tijd gebruik, rij je vaker lange stukken op de snelweg? Neem hierbij ook jou laadmogelijkheden mee! Kan je thuis of op het werk laden? Ben je afhankelijk van een openbare laadpaal in de wijk? Ken goed je eigen gewenst gebruik!
Zet dat af tegen het beschikbaar rijbereik van de uitvoering die je voor ogen hebt, ook bij winterse omstandigheden (pak 70% van de WLTP), Je weet dan of en hoe vaak je met een "normaal gebruik" over dit rijbereik heen gaat. Vraag je reëel af of het moeten bijladen (laadsessie van 20-25 min bij een snellader) in die situaties dan een probleem is! Op basis van deze afwegingen kan een onderbouwde afweging maken tussen RWD of Long Range. Weet dat in de RWD een LFP batterij zit. Die moet je het liefst eerdere week een keer tot 100% opladen. Dat kan het beste niet bij een snellader. Meer over laden en rijbereik is hier te vinden.
Een tweede aspect is natuurlijk het (lease)budget en wat is het je waard. "Het" kan zijn het extra rijbereik, de betere prestaties qua acceleratie/koppel, een hogere topsnelheid, de geluidsinstallatie, sneller kunnen laden, vierwielaandrijving, e.d.? De rijke uitrusting is in alle uitvoeringen nagenoeg hetzelfde, dat scheelt! De geluidinstallatie in de LR kent meer speakers en subwoofers. Mogelijk zijn er nog een paar kleine verschillen tussen de RWD/LR. Alle vijf de exterieur kleuren, wit of zwart interieur en/of trekhaak kunnen gekozen worden bij alle twee de varianten. Voor RWD/LR is er de nieuwe 19 inch nova-velg beschikbaar.
Een derde aspect is of je een deel van je budget nu al wilt inzetten voor de aanschaf van volledig zelfrijdende besturing (FSD). Dit kost op alle uitvoeringen nu € 7.500 extra. Mogelijk in de nabije toekomst (veel) meer. Over de afwegingen welke hierbij kunnen horen heb ik een aparte paginagemaakt.
Dat is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. En vooral persoonlijk! In mijn optiek is het meest belangrijk dat je helder hebt hoe je feitelijk de auto gaat gebruiken. Hoe ziet qua kilometers je woon/werk verkeer er uit, vrije tijd gebruik, rij je vaker lange stukken op de snelweg? Neem hierbij ook jou laadmogelijkheden mee! Kan je thuis of op het werk laden? Ben je afhankelijk van een openbare laadpaal in de wijk? Ken goed je eigen gewenst gebruik!
Zet dat af tegen het beschikbaar rijbereik van de uitvoering die je voor ogen hebt, ook bij winterse omstandigheden (pak 70% van de WLTP), Je weet dan of en hoe vaak je met een "normaal gebruik" over dit rijbereik heen gaat. Vraag je reëel af of het moeten bijladen (laadsessie van 20-25 min bij een snellader) in die situaties dan een probleem is! Op basis van deze afwegingen kan een onderbouwde afweging maken tussen RWD of Long Range. Weet dat in de RWD een LFP batterij zit. Die moet je het liefst eerdere week een keer tot 100% opladen. Dat kan het beste niet bij een snellader. Meer over laden en rijbereik is hier te vinden.
Een tweede aspect is natuurlijk het (lease)budget en wat is het je waard. "Het" kan zijn het extra rijbereik, de betere prestaties qua acceleratie/koppel, een hogere topsnelheid, de geluidsinstallatie, sneller kunnen laden, vierwielaandrijving, e.d.? De rijke uitrusting is in alle uitvoeringen nagenoeg hetzelfde, dat scheelt! De geluidinstallatie in de LR kent meer speakers en subwoofers. Mogelijk zijn er nog een paar kleine verschillen tussen de RWD/LR. Alle vijf de exterieur kleuren, wit of zwart interieur en/of trekhaak kunnen gekozen worden bij alle twee de varianten. Voor RWD/LR is er de nieuwe 19 inch nova-velg beschikbaar.
Een derde aspect is of je een deel van je budget nu al wilt inzetten voor de aanschaf van volledig zelfrijdende besturing (FSD). Dit kost op alle uitvoeringen nu € 7.500 extra. Mogelijk in de nabije toekomst (veel) meer. Over de afwegingen welke hierbij kunnen horen heb ik een aparte paginagemaakt.
Model 3 of Model Y?
Ofschoon beide modellen veel technologie delen zijn het twee totaal verschillende auto's. Er is een aparte pagina over de verschillen tussen de Model 3 en de Model Y. Mocht je twijfelen, neem dan hier even een kijkje.
Ofschoon beide modellen veel technologie delen zijn het twee totaal verschillende auto's. Er is een aparte pagina over de verschillen tussen de Model 3 en de Model Y. Mocht je twijfelen, neem dan hier even een kijkje.
Model 3 geschiedenis
De Model 3 is vanaf 2019 in Nederland te verkrijgen. In de VS al vanaf 2017. Uiteindelijk in drie varianten SR+, LR en performance. De SR+ is op enig moment RWD gaan heten. Van LR is ook een tijd een stealth versie te koop geweest. Later is deze vervangen door een Long Range en via een software-update een acceleratieboost. De LR is in principe een dual motor, maar er zijn ook LR met alleen achterwiel aandrijving. De eerste Model 3's kwamen uit Fremont in de VS. Begin 2020 zijn de eerste uit Giga Shanghai geleverd. Tesla voert constant hard- en software update uit. Maar eind 2020/begin 2021 is er een grote refresh geweest. Enkele interieuraanpassingen, het verdwijnen van de chrome raamomlijstingen, e.d. Ook werd een warmtepomp standaard. In september 2023 is een twee grote refesh doorgevoerd. Hieronder worden de 3 generaties op rijbereik vergeleken.
De Model 3 is vanaf 2019 in Nederland te verkrijgen. In de VS al vanaf 2017. Uiteindelijk in drie varianten SR+, LR en performance. De SR+ is op enig moment RWD gaan heten. Van LR is ook een tijd een stealth versie te koop geweest. Later is deze vervangen door een Long Range en via een software-update een acceleratieboost. De LR is in principe een dual motor, maar er zijn ook LR met alleen achterwiel aandrijving. De eerste Model 3's kwamen uit Fremont in de VS. Begin 2020 zijn de eerste uit Giga Shanghai geleverd. Tesla voert constant hard- en software update uit. Maar eind 2020/begin 2021 is er een grote refresh geweest. Enkele interieuraanpassingen, het verdwijnen van de chrome raamomlijstingen, e.d. Ook werd een warmtepomp standaard. In september 2023 is een twee grote refesh doorgevoerd. Hieronder worden de 3 generaties op rijbereik vergeleken.