Laatste update: 17 november 2024
Er zijn vrij weinig geruchten over een concrete start van de productie van de Model 3 in Berlijn. De Model 3 voor Europa komt nu uit Giga Shanghai. De bouw- en materiaalkwaliteit ligt op een hoog niveau. Alles over deze Model 3 is op deze pagina te vinden. Mocht het tot een productiestart komen in Giga Berlijn kan je dat vinden in wekelijkse "blik op de week"!
Vernieuwde Model 3
De vernieuwde Model 3 (vanaf oktober 2023) zet opnieuw de standaard voor een BEV (Battery Electric Vehicle). De mix rijbereik, uitrusting, comfort en de prijs is onnavolgbaar. Dan praten we nog niet over alle hardware aan boord voor toekomstig autonoom rijden (AI4) en de toegang tot de Tesla laadinfrastructuur (Superchargers). Hij is te verkrijgen in een Rear Wheel Drive (RWD), een Long Range (LR) in RWD of AWD en een Performance uitvoering.
Aan de buitenkant zijn voor- en achterbumper aangepast, worden er nieuwe lichtarmaturen met matrix-led gemonteerd en is de Cw-waarde verder gedaald. De grote veranderingen zitten in het interieur. Er is weer een volgende stap gezet qua beleving. Mooiere en vooral zachte materialen, geventileerde stoelen, ledstrip-verlichting, nog betere geluidsinstallatie (zeker bij de AWD-versies), scherm achter (klimaat en entertainment), stiller door nog betere (glas)isolatie, nieuwe veiligheidsvoorzieningen, enz. De bedieningshendels voor onder meer de richtingaanwijzing en de ultra Sonic parkeersensoren zijn verdwenen. Tesla Vision staat centraal!
Het meest interessant aan de vernieuwde Model 3 is de prijs in relatie tot de technische specificaties en de rijke uitrusting. Dat is echt niet alleen qua interieur uitrusting, maar ook de vanwege de standaard aanwezige warmtepomp, de 22kw boordlader voor AC laden, 170/250kw DC laden, elektrisch bedienbare kofferbak, (matrix) led-verlichting, crashveiligheidsvoorzieningen, e.d.
De RWD (achterwielaandrijving) kost circa € 40.990 (incl afleveringskosten) en heeft een rijbereik van 554 km op de 18 inch Photon velgen. Een eventuele SEPP subsidie gaat hier nog vanaf (zie de configurator). Weet dat bij de SEPP subsidie de afleveringskosten niet mee tellen, dus er is vaak wel ruimte voor een extra kleur, andere velg en/of trekhaak.
De Long Range (achterwielaandrijving) kost € 45.990 en heeft op de 18 inch Photon wielen een rijbereik van 702 km!. Hiermee gaat de LR het langer volhouden op de snelweg dan de gemiddelde blaas. En als je toch moet stoppen voor een sanitaire stop kan je in de 15 minuten prima met maximaal 250 kW even bijladen! De beide RWD-versies missen een subwoofer en enkele speakers ten opzichte van de AWD-versies.
De AWD van de Long Range is te verkrijgen voor € 50.990 en heeft een rijbereik van 678 km. De LR AWD is sneller naar de 100 km/u, heeft meer koppel en een uitgebreidere geluidsinstallatie. Voor het eerst heeft de Performance uitvoering niet alleen meer power, maar is hij nu ook voorzien van een andere voor- en achterbumper dan de andere Model 3-uitvoeringen. De achterspoiler en de rode remklauwen zijn ook onderscheidend. Adaptieve vering en een aangepast onderstel voor snaar strak stuurwerk! Met Trackmode is via de software de auto volledig op maat af te stellen. Qua interieur heeft de Performance andere stoelen en carbon accenten. Qua prestaties is hij nog eens 1,3 seconden sneller naar de 100 km/u dan de LR AWD, namelijk in 3,1 seconde! Meer dan 460 pk performance. De topsnelheid is 261 km/u. Rijbereik van 528 km WLPT. Voor € 58.490 mag een witte uitvoering meegenomen worden.
De vernieuwde Model 3 (vanaf oktober 2023) zet opnieuw de standaard voor een BEV (Battery Electric Vehicle). De mix rijbereik, uitrusting, comfort en de prijs is onnavolgbaar. Dan praten we nog niet over alle hardware aan boord voor toekomstig autonoom rijden (AI4) en de toegang tot de Tesla laadinfrastructuur (Superchargers). Hij is te verkrijgen in een Rear Wheel Drive (RWD), een Long Range (LR) in RWD of AWD en een Performance uitvoering.
Aan de buitenkant zijn voor- en achterbumper aangepast, worden er nieuwe lichtarmaturen met matrix-led gemonteerd en is de Cw-waarde verder gedaald. De grote veranderingen zitten in het interieur. Er is weer een volgende stap gezet qua beleving. Mooiere en vooral zachte materialen, geventileerde stoelen, ledstrip-verlichting, nog betere geluidsinstallatie (zeker bij de AWD-versies), scherm achter (klimaat en entertainment), stiller door nog betere (glas)isolatie, nieuwe veiligheidsvoorzieningen, enz. De bedieningshendels voor onder meer de richtingaanwijzing en de ultra Sonic parkeersensoren zijn verdwenen. Tesla Vision staat centraal!
Het meest interessant aan de vernieuwde Model 3 is de prijs in relatie tot de technische specificaties en de rijke uitrusting. Dat is echt niet alleen qua interieur uitrusting, maar ook de vanwege de standaard aanwezige warmtepomp, de 22kw boordlader voor AC laden, 170/250kw DC laden, elektrisch bedienbare kofferbak, (matrix) led-verlichting, crashveiligheidsvoorzieningen, e.d.
De RWD (achterwielaandrijving) kost circa € 40.990 (incl afleveringskosten) en heeft een rijbereik van 554 km op de 18 inch Photon velgen. Een eventuele SEPP subsidie gaat hier nog vanaf (zie de configurator). Weet dat bij de SEPP subsidie de afleveringskosten niet mee tellen, dus er is vaak wel ruimte voor een extra kleur, andere velg en/of trekhaak.
De Long Range (achterwielaandrijving) kost € 45.990 en heeft op de 18 inch Photon wielen een rijbereik van 702 km!. Hiermee gaat de LR het langer volhouden op de snelweg dan de gemiddelde blaas. En als je toch moet stoppen voor een sanitaire stop kan je in de 15 minuten prima met maximaal 250 kW even bijladen! De beide RWD-versies missen een subwoofer en enkele speakers ten opzichte van de AWD-versies.
De AWD van de Long Range is te verkrijgen voor € 50.990 en heeft een rijbereik van 678 km. De LR AWD is sneller naar de 100 km/u, heeft meer koppel en een uitgebreidere geluidsinstallatie. Voor het eerst heeft de Performance uitvoering niet alleen meer power, maar is hij nu ook voorzien van een andere voor- en achterbumper dan de andere Model 3-uitvoeringen. De achterspoiler en de rode remklauwen zijn ook onderscheidend. Adaptieve vering en een aangepast onderstel voor snaar strak stuurwerk! Met Trackmode is via de software de auto volledig op maat af te stellen. Qua interieur heeft de Performance andere stoelen en carbon accenten. Qua prestaties is hij nog eens 1,3 seconden sneller naar de 100 km/u dan de LR AWD, namelijk in 3,1 seconde! Meer dan 460 pk performance. De topsnelheid is 261 km/u. Rijbereik van 528 km WLPT. Voor € 58.490 mag een witte uitvoering meegenomen worden.
Welke uitvoering moet ik kiezen?
Dat is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. En vooral persoonlijk! In mijn optiek is het meest belangrijk dat je helder hebt hoe je feitelijk de auto gaat gebruiken. Hoe ziet qua kilometers je woon/werk verkeer er uit, vrije tijd gebruik, rij je vaker lange stukken op de snelweg, hoe vaak gaat de caravan mee, enz? Neem hierbij ook jou laadmogelijkheden mee! Kan je thuis of op het werk laden? Ben je afhankelijk van een openbare laadpaal in de wijk? Ken goed je eigen feitelijk gebruik!
Zet dat af tegen het beschikbaar rijbereik van de uitvoering die je voor ogen hebt bij winterse omstandigheden, hogere snelheden op de snelweg en/of zwaardere belasting. Pak hiertoe 70% van de WLTP. Bij een RDW met een WLTLP van 554 km is dit 388 km. Pak daar 80% van omdat je dagelijks ergens tussen de 10%-90% of 20%-100% beweegt. Je rijdt niet helemaal leeg en bent ook vaak niet 100% vol. Dus grofweg 310 km reëel beschikbaar rijbereik onder slechte omstandigheden voor de RDW. Je weet dan of en hoe vaak je hier overheen gaat en dus moet laden. Vraag je reëel af of het onderweg moeten bijladen (laadsessie van 20-25 min bij een snellader) in die situaties dan een probleem is! Kan je (dagelijks) thuis en/of je bestemming laden? Op basis van deze afwegingen kan je een onderbouwde afweging maken tussen RWD of Long Range (RWD/AWD). Een LR geeft je circa 100 tot 150 km meer rijbereik. Meer over laden en rijbereik is hier te vinden.
Een tweede aspect is natuurlijk het (lease)budget en wat is "het" je waard. "Het" kan zijn het extra rijbereik, de betere prestaties qua acceleratie/koppel, de geluidsinstallatie, sneller kunnen laden (250 kW ipv 170 kW), vierwielaandrijving, e.d.? De rijke uitrusting is in alle uitvoeringen hetzelfde, dat scheelt! De geluidinstallatie in de AWD kent echter meer speakers en subwoofers. Meer over de geluidsinstallatie is hier te vinden. Bij een zwart interieur heeft de RWD een grijze stof in de deurpanelen. Dezelfde stof als gebruikt in het dashboard. Bij de LR zijn de deurpanelen van grijs alcantara. Bij een witinterieur is dit een wit paneel, in de RWD en de LR hetzelfde.
Dat is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. En vooral persoonlijk! In mijn optiek is het meest belangrijk dat je helder hebt hoe je feitelijk de auto gaat gebruiken. Hoe ziet qua kilometers je woon/werk verkeer er uit, vrije tijd gebruik, rij je vaker lange stukken op de snelweg, hoe vaak gaat de caravan mee, enz? Neem hierbij ook jou laadmogelijkheden mee! Kan je thuis of op het werk laden? Ben je afhankelijk van een openbare laadpaal in de wijk? Ken goed je eigen feitelijk gebruik!
Zet dat af tegen het beschikbaar rijbereik van de uitvoering die je voor ogen hebt bij winterse omstandigheden, hogere snelheden op de snelweg en/of zwaardere belasting. Pak hiertoe 70% van de WLTP. Bij een RDW met een WLTLP van 554 km is dit 388 km. Pak daar 80% van omdat je dagelijks ergens tussen de 10%-90% of 20%-100% beweegt. Je rijdt niet helemaal leeg en bent ook vaak niet 100% vol. Dus grofweg 310 km reëel beschikbaar rijbereik onder slechte omstandigheden voor de RDW. Je weet dan of en hoe vaak je hier overheen gaat en dus moet laden. Vraag je reëel af of het onderweg moeten bijladen (laadsessie van 20-25 min bij een snellader) in die situaties dan een probleem is! Kan je (dagelijks) thuis en/of je bestemming laden? Op basis van deze afwegingen kan je een onderbouwde afweging maken tussen RWD of Long Range (RWD/AWD). Een LR geeft je circa 100 tot 150 km meer rijbereik. Meer over laden en rijbereik is hier te vinden.
Een tweede aspect is natuurlijk het (lease)budget en wat is "het" je waard. "Het" kan zijn het extra rijbereik, de betere prestaties qua acceleratie/koppel, de geluidsinstallatie, sneller kunnen laden (250 kW ipv 170 kW), vierwielaandrijving, e.d.? De rijke uitrusting is in alle uitvoeringen hetzelfde, dat scheelt! De geluidinstallatie in de AWD kent echter meer speakers en subwoofers. Meer over de geluidsinstallatie is hier te vinden. Bij een zwart interieur heeft de RWD een grijze stof in de deurpanelen. Dezelfde stof als gebruikt in het dashboard. Bij de LR zijn de deurpanelen van grijs alcantara. Bij een witinterieur is dit een wit paneel, in de RWD en de LR hetzelfde.
RWD meestal de beste keuze
Weet dat over het algemeen voor het merendeel van de kopers het rijbereik van de RWD ruim voldoende is gelet op het gemiddeld autogebruik in Nederland en België. De RWD heeft een LFP batterij die prima tot 100% geladen kan worden. De beschikbaarheid van laadinfrastructuur (thuis, openbaar, snelladers) is in veel gevallen ook geen reden om te moeten kiezen voor een Long Range. Een groot verschil tussen RWD en Long Range is niet zozeer de circa 100 km meer rijbereik. Ofschoon dat in sommige situaties best doorslaggevend kan zijn. Het echte verschil tussen RWD en Long Range (naast de 70-100 km meer rijbereik) wordt gemaakt met de beschikbare trekkracht (koppel), de betere tractie door AWD en de veel snellere acceleratie. Heb je dat nodig? Meestal niet. Is dat leuk? Vaak wel! De Long Range is zowel qua aanschafprijs als specificaties een mooi compromis tussen de RWD en de toekomstige Performance. Maar een LR/Performance is wel een heel stuk duurder dan een RWD.
Weet dat over het algemeen voor het merendeel van de kopers het rijbereik van de RWD ruim voldoende is gelet op het gemiddeld autogebruik in Nederland en België. De RWD heeft een LFP batterij die prima tot 100% geladen kan worden. De beschikbaarheid van laadinfrastructuur (thuis, openbaar, snelladers) is in veel gevallen ook geen reden om te moeten kiezen voor een Long Range. Een groot verschil tussen RWD en Long Range is niet zozeer de circa 100 km meer rijbereik. Ofschoon dat in sommige situaties best doorslaggevend kan zijn. Het echte verschil tussen RWD en Long Range (naast de 70-100 km meer rijbereik) wordt gemaakt met de beschikbare trekkracht (koppel), de betere tractie door AWD en de veel snellere acceleratie. Heb je dat nodig? Meestal niet. Is dat leuk? Vaak wel! De Long Range is zowel qua aanschafprijs als specificaties een mooi compromis tussen de RWD en de toekomstige Performance. Maar een LR/Performance is wel een heel stuk duurder dan een RWD.
|
|
Tesla Vision centraal: geen bedieningshendels en USS meer!
In de meeste reviews van de Model 3 (en ook wel de Model S/X) komt het ontbreken van de bedieningshendels naar voren. Met name de hendel voor de richtingsaanwijzers. Dan zijn nu twee knopjes aan het stuur geworden. Dat is vooral een kwestie van wennen en mogelijk alleen op rotondes die driekwart genomen moeten worden wat onhandig. Je hoort hoofdzakelijk autojournalisten hierover vallen en niet de eigenaren die al een tijdje met zo'n bedieningshendelloze Tesla onderweg zijn. En wil je nu perse toch hendels, er komen binnenkort mogelijk aftermarket exemplaren.
Ook voor het inschakelen van de ruitenwissers en het inschakelen van de rijrichting zijn er geen bedieningshendels meer, maar gaat het inschakelen in principe automatisch. Soms moet je overruilen en is een fysiek knopje (op het stuur) of virtueel knopje op het scherm. Wat ook regelmatig terugkomt is het ontbreken van de parkeersensoren (Ultra Sonic Sensoren), het niet goed functioneren van de automatische ruitenwissers of het functioneren van de adaptieve cruisecontrol (o.a. phantom brakes). Weet dat mede hierdoor radar voor afstandsmetingen (cruisecontrol) inmiddels ook uit de auto is verdwenen en Tesla volledig kiest voor een benadering die ze Tesla Vision noemen.
Tesla Vision is de technologie die ongekende functionaliteiten moet gaan brengen, uiteindelijk tot en met autonoom rijden. Nog niet alles werkt nu perfect, maar dit op camerabeelden gebaseerd systeem gaat uiteindelijk nagenoeg foutloos werken, beter dan met sensoren en/of radar. Met de over-the-air software updates (gratis en circa om de twee weken) worden de systemen steeds beter. Goed om op de hoogte te zijn van het bestaan van deze revolutionaire technologie, de ontwikkeling ervan en vooral te begrijpen waarom Tesla deze keuzes maakt. Meer informatie te vinden door op het onderstaand plaatje te klikken. Wil je dit "gedoe" allemaal niet, dan moet je gewoonweg niet bij Tesla zijn.
In de meeste reviews van de Model 3 (en ook wel de Model S/X) komt het ontbreken van de bedieningshendels naar voren. Met name de hendel voor de richtingsaanwijzers. Dan zijn nu twee knopjes aan het stuur geworden. Dat is vooral een kwestie van wennen en mogelijk alleen op rotondes die driekwart genomen moeten worden wat onhandig. Je hoort hoofdzakelijk autojournalisten hierover vallen en niet de eigenaren die al een tijdje met zo'n bedieningshendelloze Tesla onderweg zijn. En wil je nu perse toch hendels, er komen binnenkort mogelijk aftermarket exemplaren.
Ook voor het inschakelen van de ruitenwissers en het inschakelen van de rijrichting zijn er geen bedieningshendels meer, maar gaat het inschakelen in principe automatisch. Soms moet je overruilen en is een fysiek knopje (op het stuur) of virtueel knopje op het scherm. Wat ook regelmatig terugkomt is het ontbreken van de parkeersensoren (Ultra Sonic Sensoren), het niet goed functioneren van de automatische ruitenwissers of het functioneren van de adaptieve cruisecontrol (o.a. phantom brakes). Weet dat mede hierdoor radar voor afstandsmetingen (cruisecontrol) inmiddels ook uit de auto is verdwenen en Tesla volledig kiest voor een benadering die ze Tesla Vision noemen.
Tesla Vision is de technologie die ongekende functionaliteiten moet gaan brengen, uiteindelijk tot en met autonoom rijden. Nog niet alles werkt nu perfect, maar dit op camerabeelden gebaseerd systeem gaat uiteindelijk nagenoeg foutloos werken, beter dan met sensoren en/of radar. Met de over-the-air software updates (gratis en circa om de twee weken) worden de systemen steeds beter. Goed om op de hoogte te zijn van het bestaan van deze revolutionaire technologie, de ontwikkeling ervan en vooral te begrijpen waarom Tesla deze keuzes maakt. Meer informatie te vinden door op het onderstaand plaatje te klikken. Wil je dit "gedoe" allemaal niet, dan moet je gewoonweg niet bij Tesla zijn.
Model 3 2019-2023
De Model 3 is vanaf 2019 in Nederland te verkrijgen. In de VS al vanaf 2017. Uiteindelijk in drie varianten SR+, LR en performance. De SR+ is op enig moment RWD gaan heten. Van LR is ook een tijd een stealth versie te koop geweest. Later is deze vervangen door een Long Range en via een software-update aan te schaffen acceleratieboost. De LR is in principe een dual motor, maar er zijn ook (zakelijk) LR-uitvoeringen met alleen achterwiel aandrijving uitgeleverd. De eerste Model 3's kwamen uit Fremont in de VS. Begin 2020 zijn de eerste uit Giga Shanghai geleverd. Tesla voert constant hard- en software updates uit. Maar eind 2020/begin 2021 is er een grote refresh geweest. Enkele interieuraanpassingen (oa. het glossy-black maakte plaats voor een matte kleur), het verdwijnen van de chrome raamomlijstingen, e.d. Ook werd een warmtepomp toen standaard. In september 2023 is een tweede grote refesh doorgevoerd. Kijk de op aparte pagina over tweedehands Tesla's voor meer informatie.