Origineel gepubliceerd op 7 augustus. Onderstaand een geactualiseerde versie.
De historie herhaalt zich, maar we gaan vooruit!
Ik moet wel lachen over de toon van de media-aandacht over het elektrisch rijden (EV). Je kan er niet mee op vakantie(Telegraaf 13 juni 2019), Asfalt slijt harder door elektrische auto(AD 28 juli 2019), Elektrische auto vervuilt(Telegraaf, 1 nov 2018), enzovoort, enzovoort. In het tijdschrift Quest las ik een citaat uit een krant uit 1908 (De Maasbode): “De veiligheid der buitenwegen berust thans voor het grootste gedeelte in handen der heeren automobilisten, waarvan velen het er blijkbaar op gemunt hebben op sommige gedeelten een waar schrikbewind uit te oefenen. Een sirenegeluid of wat getoeter meldt zijn aantocht en wee u, zoo ge u niet bergt. Honden, kippen overrijdende, daarvoor kan hij niet uitwijken, dan er maar overheen, weg is hij gauw genoeg, zijn nummer opnemen is meestal onmogelijk door de wolken stof die hij opjaagt. Zo is hij een schrik voor iedereen: wandelaar, fietser en koetsier.’
Mobiele telefoon
Lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt nu met de komst van EV’s. Ook de overeenkomsten met de introductie van de mobiele telefoon zijn groot! In 1998 maakte documentairemaker Frans Bromet een filmpje waarin mensen vertellen totaal geen behoefte te hebben aan een mobiele telefoon. Het filmpje kreeg een cultstatus. Als je hem niet kent, moet je zeker even onderstaand filmpje kijken.
Mobiele telefoon
Lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt nu met de komst van EV’s. Ook de overeenkomsten met de introductie van de mobiele telefoon zijn groot! In 1998 maakte documentairemaker Frans Bromet een filmpje waarin mensen vertellen totaal geen behoefte te hebben aan een mobiele telefoon. Het filmpje kreeg een cultstatus. Als je hem niet kent, moet je zeker even onderstaand filmpje kijken.
Verdedigen
Ik weet niet welke gesprekken jullie hebben over je Tesla, maar ik moet heel vaak “verdedigen” waarom ik een Model 3 heb gekocht. Meestal heb ik hier geen behoefte aan, maar soms laat ik me wel verleiden. De meesten hebben totaal geen idee wat er aan het veranderen is. Ze horen wel dat het slecht gaat op de beurs met Tesla of dat de overheid de bijtelling voor het EV-rijden gaat veranderen . En “Ik geloof meer in waterstof!” is ook een vaak gehoord statement of “Je moet nog wachten met elektrische rijden, de batterijen worden nog beter!”.
Ik weet niet welke gesprekken jullie hebben over je Tesla, maar ik moet heel vaak “verdedigen” waarom ik een Model 3 heb gekocht. Meestal heb ik hier geen behoefte aan, maar soms laat ik me wel verleiden. De meesten hebben totaal geen idee wat er aan het veranderen is. Ze horen wel dat het slecht gaat op de beurs met Tesla of dat de overheid de bijtelling voor het EV-rijden gaat veranderen . En “Ik geloof meer in waterstof!” is ook een vaak gehoord statement of “Je moet nog wachten met elektrische rijden, de batterijen worden nog beter!”.
De toekomst van autorijden is elektrisch én autonoom. Eigenlijk gaat het alleen maar over de stap naar autonoom rijden! Het efficiënt maken gaat nu eenmaal gemakkelijker in een EV dan in een ICE (auto met een internal-combustion-engine). Bovendien is een EV gewoon beter voor het milieu.
Het milieu
Over het milieu-aspect worden we continu overladen met artikelen die beredeneren dat de stroom die gebruikt wordt om elektrisch te rijden niet zo schoon is vanwege de op kolen- of gasgestookte energiecentrales. Of omdat de batterijen die gebruikt worden niet goed gerecycled kunnen worden! Natuurlijk kan je hier geweldige onderzoeken naar doen en over (details) publiceren, maar mijn gezond boerenverstand zegt als we de plaatsen waar we stroom opwekken duurzaam krijgen, dan gaan we met elektrische aandrijving van onze mobiliteit (trein, bus en (vracht)auto) echt wel het verschil maken. EV voor alles op wielen, de schepen op waterstof, met EV-tunnels boren voor de Hyperloops die de vliegbewegingen gaan reduceren en uiteindelijk ook EV-vliegen. Ook het recyclen van de batterijen gaat “vanzelf” goedkomen. We gaan ze echt niet dumpen op de Aziatische sloopstranden. Net zoals het recyclen van ICE-auto’s nu prima georganiseerd is met al dat chemische afval, gaat dit ook gebeuren met accu’s. Ze zitten immers vol waardevolle metalen! En ja, ook de Kobalt mijnen in Congo hebben we binnenkort niet meer nodig! De hele accu-keten vanaf de grondstoffen tot en met het recyclen wordt uiteindelijk cradle-to-cradle. Als maatschappij hebben we een grote verantwoordelijkheid voor onze aarde en ons nageslacht. J.B. Straubel, een van de mede-oprichters van Tesla, maakt werk van het recyclen.
Het milieu
Over het milieu-aspect worden we continu overladen met artikelen die beredeneren dat de stroom die gebruikt wordt om elektrisch te rijden niet zo schoon is vanwege de op kolen- of gasgestookte energiecentrales. Of omdat de batterijen die gebruikt worden niet goed gerecycled kunnen worden! Natuurlijk kan je hier geweldige onderzoeken naar doen en over (details) publiceren, maar mijn gezond boerenverstand zegt als we de plaatsen waar we stroom opwekken duurzaam krijgen, dan gaan we met elektrische aandrijving van onze mobiliteit (trein, bus en (vracht)auto) echt wel het verschil maken. EV voor alles op wielen, de schepen op waterstof, met EV-tunnels boren voor de Hyperloops die de vliegbewegingen gaan reduceren en uiteindelijk ook EV-vliegen. Ook het recyclen van de batterijen gaat “vanzelf” goedkomen. We gaan ze echt niet dumpen op de Aziatische sloopstranden. Net zoals het recyclen van ICE-auto’s nu prima georganiseerd is met al dat chemische afval, gaat dit ook gebeuren met accu’s. Ze zitten immers vol waardevolle metalen! En ja, ook de Kobalt mijnen in Congo hebben we binnenkort niet meer nodig! De hele accu-keten vanaf de grondstoffen tot en met het recyclen wordt uiteindelijk cradle-to-cradle. Als maatschappij hebben we een grote verantwoordelijkheid voor onze aarde en ons nageslacht. J.B. Straubel, een van de mede-oprichters van Tesla, maakt werk van het recyclen.
Lage kosten
Wat mij betreft praten we over elektrisch rijden niet alleen omdat het schoner is en veel comfort geeft, maar vooral omdat het vele malen goedkoper is dan ICE. En dan heb ik het niet alleen over de kosten van een kW versus de brandstofprijs. Er zijn zoveel partijen betrokken bij het kopen en kunnen rijden met een ICE, die allemaal een marge willen hebben. We betalen onze mobiliteit wel erg duur. Ik heb eens wat zitten rekenen. Maar je bespaart duizenden euro’s met een Model 3.
De kunst bij EV is om met zo min mogelijk kW-batterijen zo ver mogelijk kunnen rijden. Meer batterijen, is meer gewicht en meer kosten. Het aankopen en afleveren zo efficiënt mogelijk maken. Onderhoudskosten en afschrijving minimaliseren. De kosten per kilometer moeten zo laag mogelijk. Want als het gaat over autonoom rijden, dan gaat het over het veranderen van onze mobiliteit. Van bezit naar gebruik. Om deze omslag te maken moet de prijs per kilometer mobiliteit fors omlaag. En als de chauffeur er ook nog uit kan, dan is het verreweg het goedkoopste transportmiddel (buiten lopen of fietsen).
Ik hoor mensen alweer roepen: “Ja maar EV’s betalen geen wegenbelasting en geen accijnzen op de brandstof”. Je betaalt als EV rijder wel degelijk belasting. Zowel bij de aanschaf als de belasting over de afgenomen kW’s. Per kilometer draagt een EV zelfs evenveel bij als een diesel (klik hier voor artikel).
Wat mij betreft praten we over elektrisch rijden niet alleen omdat het schoner is en veel comfort geeft, maar vooral omdat het vele malen goedkoper is dan ICE. En dan heb ik het niet alleen over de kosten van een kW versus de brandstofprijs. Er zijn zoveel partijen betrokken bij het kopen en kunnen rijden met een ICE, die allemaal een marge willen hebben. We betalen onze mobiliteit wel erg duur. Ik heb eens wat zitten rekenen. Maar je bespaart duizenden euro’s met een Model 3.
De kunst bij EV is om met zo min mogelijk kW-batterijen zo ver mogelijk kunnen rijden. Meer batterijen, is meer gewicht en meer kosten. Het aankopen en afleveren zo efficiënt mogelijk maken. Onderhoudskosten en afschrijving minimaliseren. De kosten per kilometer moeten zo laag mogelijk. Want als het gaat over autonoom rijden, dan gaat het over het veranderen van onze mobiliteit. Van bezit naar gebruik. Om deze omslag te maken moet de prijs per kilometer mobiliteit fors omlaag. En als de chauffeur er ook nog uit kan, dan is het verreweg het goedkoopste transportmiddel (buiten lopen of fietsen).
Ik hoor mensen alweer roepen: “Ja maar EV’s betalen geen wegenbelasting en geen accijnzen op de brandstof”. Je betaalt als EV rijder wel degelijk belasting. Zowel bij de aanschaf als de belasting over de afgenomen kW’s. Per kilometer draagt een EV zelfs evenveel bij als een diesel (klik hier voor artikel).
Als we praten over EV én autonoom rijden heeft de overheid een groot deel van de belastingcenten ook niet meer nodig. Door het EV rijden wordt het milieu minder belast, dus hoeft er ook minder gecompenseerd te worden, minder milieumaatregelen tegen het fijnstof, enzovoort. Maar gaan we ook nog autonoom rijden, dan kan de overheid miljarden besparen. Er ontstaan veel minder files, er is minder asfalt nodig. En als door het autonoom rijden de mobiliteit gaat toenemen, kunnen we een driedimensionale infrastructuur bouwen. Zie het animatie hierover over een conceptualisering hiervan.
Als iedereen autonoom rijdt, gebeuren er nagenoeg geen ongelukken meer. De helft van die gele Rijkswaterstaat mannen kunnen naar huis! Er hoeft niet meer geflitst te worden! Levert minder op voor de schatkist, maar we hoeven ook geen kosten meer te maken voor de handhaving. Politie-agenten kunnen anders ingezet worden omdat ze voor handhaving in het verkeer niet meer nodig zijn. Alle dagelijks vervoer met busjes en taxi’s naar scholen, ziekenhuizen, e.d. kan straks een stuk goedkoper. Kortom, het gaat allemaal op zijn kop!
Ik ben van mening dat er veel meer gesproken moet worden over hoe EV én autonoom rijden onze samenleving gaat veranderen. Dus ook autojournalisten moet veel meer naar deze aspecten kijken. Welke auto’s dragen hier echt goed aan bij. Maar misschien is autojournalist ook wel een uitstervend ras door de komst van autonoom rijden. Want het gaat straks over de in-car-entertainment. Of over welke software is in staat het slimste aan te sluiten bij de mobiliteitswens met een efficiënte route, gepersonaliseerde entertainment onderweg, een garandeerde time-of-arrival en dergelijke.
Het gaat gebeuren, dat is een feit. Alleen kwestie van tijd! Den Haag en vooral Europa moet wakker worden. De VS en China lacht om Europa. Ze noemen ons het “oude continent”. De ICE onder de bevolkingsgroepen! De geruchten gaan dat op Europees niveau in het voorjaar van 2020 het autonoom rijden in de file op de snelweg toegestaan wordt. Dus niet meer om de circa 20 seconden het verzoek om het stuur vast te pakken. Dat zou een mooie eerste stap zijn. De overheid zet de deur op een kier en dan is het aan de auto-industrie om te laten zien dat het ook kan als je 120 km/u rijdt en later ook van de snelweg af, de steden in, om uiteindelijk uit te komen bij de situatie dat er niemand meer in de auto hoeft te zitten. Ook in de binnenstad van Groningen of Amsterdam met al die fietsers! Ik hoor mensen alweer roepen “Ja, maar in Amerika heb je geen fietsers! Tesla kan dat niet!”. Geloof me, het gaat gebeuren! Maar mogelijk moeten de fietsers zich wel een beetje gaan aanpassen!
EV én autonoom rijden. Hoe eerder hoe beter is mijn stelling! Niet voor iedereen direct beter. Gedane investeringen gaan verloren of hebben een kortere terugverdientijd. Businessmodellen sneuvelen omdat ze geen of onvoldoende waarde meer toevoegen. De Raad voor de verkeersveiligheid heeft eind 2019 een rapport uitgebracht met aanbevelingen over de periode waarin de systemen steeds beter worden en de bestuurder denkt dat hij niet meer hoeft op te letten, maar dit feitelijk wel nog geacht wordt te doen. Zaak dat. de periode tot volledig autonoom rijden snel gaat. Elon Musk heeft een duidelijk pad voor ogen. De transitie van paard naar wagen heeft wat lang geduurd (25 jaar!). Hoe lang zal autonoom rijden en zelf rijden naast elkaar gaan? Een ding is zeker. Er moet wel fors geïnvesteerd gaan worden in ons elektriciteitsnetwerk en laadfaciliteiten. Maar de stroomgiganten gaan in de toekomst meer stroom verkopen, dus die kunnen prima mee investeren!
Ik ben van mening dat er veel meer gesproken moet worden over hoe EV én autonoom rijden onze samenleving gaat veranderen. Dus ook autojournalisten moet veel meer naar deze aspecten kijken. Welke auto’s dragen hier echt goed aan bij. Maar misschien is autojournalist ook wel een uitstervend ras door de komst van autonoom rijden. Want het gaat straks over de in-car-entertainment. Of over welke software is in staat het slimste aan te sluiten bij de mobiliteitswens met een efficiënte route, gepersonaliseerde entertainment onderweg, een garandeerde time-of-arrival en dergelijke.
Het gaat gebeuren, dat is een feit. Alleen kwestie van tijd! Den Haag en vooral Europa moet wakker worden. De VS en China lacht om Europa. Ze noemen ons het “oude continent”. De ICE onder de bevolkingsgroepen! De geruchten gaan dat op Europees niveau in het voorjaar van 2020 het autonoom rijden in de file op de snelweg toegestaan wordt. Dus niet meer om de circa 20 seconden het verzoek om het stuur vast te pakken. Dat zou een mooie eerste stap zijn. De overheid zet de deur op een kier en dan is het aan de auto-industrie om te laten zien dat het ook kan als je 120 km/u rijdt en later ook van de snelweg af, de steden in, om uiteindelijk uit te komen bij de situatie dat er niemand meer in de auto hoeft te zitten. Ook in de binnenstad van Groningen of Amsterdam met al die fietsers! Ik hoor mensen alweer roepen “Ja, maar in Amerika heb je geen fietsers! Tesla kan dat niet!”. Geloof me, het gaat gebeuren! Maar mogelijk moeten de fietsers zich wel een beetje gaan aanpassen!
EV én autonoom rijden. Hoe eerder hoe beter is mijn stelling! Niet voor iedereen direct beter. Gedane investeringen gaan verloren of hebben een kortere terugverdientijd. Businessmodellen sneuvelen omdat ze geen of onvoldoende waarde meer toevoegen. De Raad voor de verkeersveiligheid heeft eind 2019 een rapport uitgebracht met aanbevelingen over de periode waarin de systemen steeds beter worden en de bestuurder denkt dat hij niet meer hoeft op te letten, maar dit feitelijk wel nog geacht wordt te doen. Zaak dat. de periode tot volledig autonoom rijden snel gaat. Elon Musk heeft een duidelijk pad voor ogen. De transitie van paard naar wagen heeft wat lang geduurd (25 jaar!). Hoe lang zal autonoom rijden en zelf rijden naast elkaar gaan? Een ding is zeker. Er moet wel fors geïnvesteerd gaan worden in ons elektriciteitsnetwerk en laadfaciliteiten. Maar de stroomgiganten gaan in de toekomst meer stroom verkopen, dus die kunnen prima mee investeren!
Er zullen heel wat banen gaan verdwijnen in bijna alles dat met ICE en hieraan gerelateerd is. Maar er komen ook veel nieuwe banen voor terug. We hebben een infrastructuur nodig met laadpalen. Er ontstaat nieuwe business rondom het laden en wachten. Entertainment in de auto’s en andere services voor onderweg. Ook de man achter de balie in de videotheek of platenwinkel van vroeger heeft nu een ander baan! Bovendien hebben we in veel beroepen een schaarste. In de zorg, onderwijs en de maakinstructie om er maar een paar te noemen. We moeten in beweging komen. Hoe sneller we kunnen anticiperen op de kansen van de toekomst, hoe meer profijt we als samenleving ervan hebben. Ook voor mensen waarvoor mobiliteit nu al of steeds moeilijker bereikbaar of onbetaalbaar is. Bovendien is het altijd beter om te innoveren en te bewegen, dan de toekomst proberen belachelijk te maken, te klagen en te vertragen. Laten we met een kritische blik naar de toekomst kijken en de vooruitgang stimuleren! Ook al doet dit soms (even) op een paar plekken pijn.