Samenvatting van het nieuws van deze week: - Er zijn weer aantal Model Y's gespot op de testtrack van de Fremont-factory. De laatste fine-tunig. De eerste leveringen aan klanten in de VS zijn gepland vanaf 15 maart a.s.! De delivery-mails zijn verzonden. In eerste instantie leek het alleen te gaan over de Performance=versie. Maar nu hebben ook LR AWD bestellers een mail gekregen. Ramping up the production! Zowel zwart als wit interieur. De enige beperking is dat de 7-zits configuratie nog niet te leveren is. - Ik ben erg benieuwd naar de eerste reviews, de vergelijkingen met de Model 3/Model X en de teardown door Sandy Munro! - De Nederlandse configurator op Tesla.com geeft aan dat bestellingen die nu geplaatst worden in mei geleverd worden. Gelukkig zijn er wel af en toe nog modellen beschikbaar voor directe levering. Alleen dan moet je gewenste configuratie er wel tussen zitten. - De afgelopen dagen via de social media de wintersport-wisseldagen gevolgd. Mijn beeld is dat het wel mee viel met de drukte bij de SuC. Natuurlijk pikte de media weer een SuC er uit met 10 Tesla's in de wachttij. Maar dat was lang niet overal zo en al helemaal niet op alle tijdstippen. Veel Model 3 rijders die konden uitwijken naar Ionity-laders (met Mainau-laadpas) of een SuC eerder of later konden nemen. En natuurlijk mensen die er voor gekozen hebben een comfortabele overnachting te boeken (met laadfaciliteiten). Kortom: anders dan met de ICE, maar zeker goed te doen! En.... Tesla heeft weer heel veel data kunnen verzamelen en zal de infrastructuur steeds verder optimaliseren. Niet alleen met meer stalls en SuC's op strategische plaatsen, maar ook sneller laden met de V3-laders, batterij-optimalisatie en andere software-matige tweeks. - Giga Berlijn is weer een horde verder. Alle bomen zijn gerooid. Ik weet niet precies wanneer de "ground-braking-ceremony" gepland is. Nog niet alle vergunningen zijn binnen! Maar dat er tempo gemaakt wordt, is wel duidelijk. - Waar ook tempo gemaakt wordt is Giga Shanghai. Geruchten gaan dat de productie inmiddels op 12.000 voertuigen per maand zit. Ook de LR productie wordt in Shanghai opgestart. En de productiehal voor de Model Y is in aanbouw. - Door het Corona-virus zijn de leveringen in China in januari en waarschijnlijk ook februari, lager dan verwacht. De beurs reageert direct en het aandeel TSLA is fors gedaald de afgelopen week. Mogelijk dat in maart nog veel afleveringen kunnen plaatsvinden. Anders wordt Q2 een topmaand! Want de bestellingen komen gewoon binnen en de productie gaat door, alleen het afleveren laat even op zich wachten. Door het ontbreken van dealers, kan Tesla de verkoop nog niet niet in de boeken zetten. Dat gaat pas als de auto bij de koper is afgeleverd. Financieel resultaat in Q1 kan dus tegenvallen door de hoge voorraad van auto's. Zal door sommige media wel weer negatief opgepikt worden, beurs reageert, enz. enz. Maar Elon heeft al aangekondigd dat Q1 traditioneel een zware maand is. - De afgelopen week ook de berichten over de eerste cobaltvrije batterij welke in China door CATL gemaakt wordt voor Tesla. Meer krijgen we in april te horen tijdens de battery-investorsday. - In de VS is de HW3 retrofit in volle gang. Ook Canadese eigenaren krijgen een oproep voor de vervanging. Daarna zal Europa wel aan beurt zijn. Voor het einde van jaar afgerond zou mooi zijn! Moeilijk inschatten wat de omvang van de vervanging is in Nederland. Uiteraard moet je HW2 of HW2.5 hebben in je Model S, X of 3 en FSD gekocht. Gaat toch al snel over een paar duizend retrofits. En de Service Centers hebben het al zo druk! - Nu de Model Y een jaar na de onthulling van de band rolt, meteen de speculaties over de Cybertruck. Zal deze ook eerder komen? Ik denk het niet. Is een compleet nieuw model, te produceren in waarschijnlijk nog niet bestaande productiefaciliteiten en wachtend op de nieuwe battery-packs. Kan je niet wachten? Mattel (Hotwheels) gaat een 1:10 en 1:64 schaalmodel uitbrengen. Inclusief stickers om de gebroken ruiten na te maken! De 1:10 versie ($ 400) schijnt al uitverkocht te zijn. - De Model 3 is de UK CAR OF THE YEAR 2020 geworden! Verleden jaar was dat de I-pace. In een auto-minnend UK twee jaar achter elkaar een EV als winnaar! Dat zegt genoeg denk ik. - De Model 3 wordt steeds beter. Niet alleen via software-updates, maar ook met kleine hardware-matige verbeteringen. In onderstaand filmpje de grootste veranderingen.
0 Reacties
Samenvatting van het nieuws van de deze week:
- Deze en de komende week gaan veel Tesla-eigenaren voor het eerst met hun nieuwe bolide richting de sneeuw. Tesla doet er alles aan om deze rit zo aangenaam mogelijk te maken. Ten eerste met een geweldige auto. Ten tweede met uiterst comfortabele autopilot of FSD. En natuurlijk ten derde met hun laadinfrastructuur. Om dit laden in goede banen te leiden staat er in de weekenden bij de SuC in Urmond en Horst een Tesla-medewerker om je een plekje aan te wijzen naast iemand die bijna klaar is met laden. Het viel afgelopen weekend overigens wel mee met de drukte. - Naast de Tesla Superchargers zijn nu ook chargers van derden toegevoegd aan de navigatie in de auto. Dus mocht je range-axienty krijgen, kan je altijd kijken of een alternatief is voor de SuC. - Om je gerust te stellen over je rit naar de sneeuw: deze week een mooi reisverslag gekregen van Nico. Hij heeft recent een rit van dik 1.000 km naar de Oostenrijkse sneeuw in een LR AWD gemaakt. Zijn ervaringen van de rit, de laadstops, verbruik, e.d. is netjes beschreven. Ga je de komende dagen naar de sneeuw, doe er je voordeel mee! Het verslag en enkele filmpjes zijn onderaan deze pagina te vinden. - Nu we het toch over vakanties hebben. Bij de firma "Dreamcase" zijn matrassen te bestellen voor in de Model 3. Benieuwd of iemand hier al ervaringen mee heeft? Een nachtje tijdens een festival lijkt me wel te doen, toch? - Voor eigenaren van een SR+ is de optie beschikbaar gekomen om verwarming op de achterbank bij te kopen. Deze upgrade kost € 300 en is te vinden via je account, onder upgrades. Voor alle duidelijkheid: de hardware heb je al, het is een kwestie van een software-update. Jammer dat ze er geen pakket van gemaakt hebben, met bijvoorbeeld ook de extra binnenverlichting en de uitstaande speakers die wel aanwezig zijn maar niet werken. NB de sub-woofer en de versterker zijn niet aanwezig in de SR+. Maar hoe dan ook, gaaf dat je achteraf met alleen een software-update je auto kan upgraden. - De komende weken moeten ook de connectiviteitsopties bekend worden. De LR kopers hebben immers maar 1 jaar premium connectiviteit bij de aanschaf van de auto gekregen. Binnenkort is de Model 3 een jaar in het land. Dan zou de premium connectiviteit moeten vervallen. De SR+ rijders hebben een paar maanden gratis premium connectiviteit gehad. Dat zal niet blijven duren. Ik verwacht de komende weken dus dat je keuze moet maken om premium connectiviteit te behouden en (maandelijks) gaat betalen voor deze upgrade. Zal ongeveer 10 euro per maand zijn. - De Model S en X krijgen ook een plus variant, namelijk de Long Range Plus. Deze versie krijgen dus nog meer range en andere velgen. De 400 miles grens komt in de buurt. Bizar hoe de S/X het afgelopen jaar, zonder meer batterijen aan boord, toch fors meer range heeft gekregen (16% resp. 19% meer range dan 12 maanden geleden)! - Tesmanian had deze week een bericht dat Tesla ServiceCenters aan het openen is (in de VS) gericht op slechts één model. Dus voor Model S/X of voor Model 3/Y apart. Kan me voorstellen dat dit ik te maken heeft met de onderdelenvoorraad en het gebruik van specifieke apparatuur. Benieuwd of we dit ook in Europa gaan krijgen. - Op deze pagina een aantal nieuwe foto's van de Model Y toegevoegd. Inclusief een mooie waar met duidelijke lijnen het verschil tussen de Y en 3 goed zichtbaar is. De Y is toch echt wel een forse auto! - Deze week ook weer een nieuwe software-release: 2020.4.10 binnen gekregen. Geen nieuwe releasenotes, dus alleen "maar" bugfixes. - De stemcommando's hebben ook weer een verbeterslag gehad. Er zijn er een paar bijgekomen en werken nu beter. Zie afbeelding hieronder met dank aan Rchrd Dmmrs en zijn post op Facebook. Samenvatting van het nieuws van deze week: - De eerste boot met Model 3's van 2020 is aangekomen in Zeebrugge en nummer 2 en 3 zijn onderweg. We zitten natuurlijk alweer halverwege het eerste kwartaal! De komende weken weer blije nieuwe eigenaren, - Elon heeft het in zijn tweets over een Tesla Company Day te organiseren in april. Wordt gehouden in Giga NewYork, de fabriek waar de zonnepanelen gemaakt worden. Mogelijk wil Elon laten zien dat de toch wat omstreden acquisitie van SolarCity destijds nu zijn vruchten begint af te werpen. Voor de aandeelhouders onder ons interessant te zien hoe deze kant van het bedrijf zich gaat ontwikkelen. Daarnaast is ook de "battery and drivetrain investorsday" voorzien in april en natuurlijk de Earningscall over Q1 2020. Drukke maand! - Even waren er de geruchten dat er Model 3 en Y met luchtvering zou komen. Onderdelen waren opgedoken in de onderdelencatalogus. Maar Elon heeft dit gerucht direct de kop in gedrukt. Luchtvering alleen in de S/X en de straks de Cybertruck. - In Giga Shanghai is de productie weer begonnen van de SR+. Gelet op de samenwerking met CATL voor de batterijproductie wordt verwacht dat ook het lokaal produceren van de LR AWD niet meer heel ver weg is. Natuurlijk goed nieuws voor Europa, want de Fremont-productie hoeft dan niet meer met China gedeeld te worden. Giga Berlijn wacht nog op de "groundbreaking-ceremony". - De Tesla Semi gaat eind dit jaar in een beperkte oplage aan de eerste klanten uitgeleverd worden. Er zijn deze week nieuwe prototypes gesignaleerd in Canada. De Semi gaat de transportsector op zijn kop zetten. Enerzijds door de veel lagere operationele kosten (1/5 goedkoper) en anderzijds door de potentie van Full Self Driving en platooning. In de waardebepaling van het aandeel TSLA is de Semi nog een ondergeschoven kindje. Mogelijk zien we in 2021 een eerste versie in Europa. Maar het zou zo maar ook 2022 kunnen worden. De productielokatie is nog niet bekend gemaakt. Ik sluit Giga Texas niet uit voor de Semi en de Cybertruck! - Hieronder een interessant filmpje met insights over de termijn van haalbaarheid van autonoom rijden uit de mond van Jim Keller. De twee hebben leuke discussie over Autonomy: "Progress disappoints in a short run and surprises in a long run", over 10 jaar weten we niet beter! Interviewer is Lex Fridman, hij heeft voor zijn podcast ook Elon al 2 keer geïnterviewd. Samenvatting van het nieuws van deze week:
* Na de presentatie van de Q4 2019 (financiële) cijfers heeft het aandeel TSLA weer enorme sprongen gemaakt. Na de explosie van dinsdag, nu weer wat afgekoeld. Maar nog steeds een ongekende groei de afgelopen maanden. Om een idee te geven van de absurde groei van het aandeel het afgelopen half jaar: als ik voor het bedrag dat ik 24 juni 2019 heb overgemaakt voor mijn Model 3 SR+ met FSD aandelen had gekocht tegen de koers van toen en donderdag 6 febr 2020 weer had verkocht, had ik nu een Model 3 Performance en een Model S Performance kunnen bestellen! Beide met FSD! Maar ja, als.... * De eerste V3 SuC in Nederland (en na het verlaten van het VK uit de EU) in Europa is in aanbouw! In Uden komen 24 stalls! Tesla gaat vaart maken met de uitbreiding en de upgrading van de SuC. De grootste SuC V3 in Europa, met 40 stalls, wordt binnenkort gebouwd in Duitsland (net achter Dusseldorf bij de kruising van de 3 en de 46). * Met de laatste firmware-update zijn de puntjes op de o van Spötify verdwenen! Eigenlijk wel jammer... * Elon heeft bevestigd dat de zijcamera's gebruikt kunnen gaan worden bij het beeld op het scherm tijdens het achteruitrijden. Gaan we dus de komende periode een keer terugzien in een software-update. Eerder is al gevraagd en bevestigd dat de waarnemingen van de camera's gaan leiden tot een waarschuwing als je de deur wilt openen terwijl er bijv. een fietser aan komt. * TeslaTheater.com heet voortaan abettertheater.com. Voor de browers in de auto, full-screen! * SpaceX en Tesla staan 1 en 2 op de lijst van "the most attractive employers in the US". Toch moet Elon alles uit de kast halen om naast engineers ook AI-software programmeurs binnen te halen. Maar dat gaat niet via dure recruiters... maar door te reageren op een tweet van Elon, aantonen dat je een uitnodiging verdient (geen diploma of phd) en dan over 4 weken bij Musk aan de keukentafel je meten met de top of pop! Trainen met de winnaar van de championsleage en maak je indruk, dan ga je zelf in de wereldtop spelen. * CATL gaat de batterijen maken voor Giga Shanghai. * Het lijkt er op dat Tesla een Gigafactory gaat bouwen in Texas. Handig voor de stainless-steelproductie. SpaceX gaat zijn Starships namelijk ook in Texas bouwen. Maar ook technisch personeel (engineers) zijn in Texas meer beschikbaar. En het is natuurlijk de Staat van de pick-ups. Om juist daar de Cybertruck te bouwen is wel heel erg slim. Ook hier weer: een tweet van Elon om de mening te pijlen in plaats van een duur marktonderzoek! * Het corona-virus houdt Giga Shanghai wat langer dicht na de sluiting ivm het Chinese nieuwjaar. Waarschijnlijk wordt op 10 februari a.s. de productie weer hervat! * In het 2e deel van het "The Third Row" interview sprak Elon meer over het heden en de toekomst. Interessant om te horen dat ze het fundament onder FSD opnieuw hebben geprogrammeerd. De weg is nu vrij (als de hardware/DOJO klaar is) om over te stappen van beeld-voor-beeld-verwerken en naar video-verwerking van alle 8 de camera's tegelijkertijd in full HD. Dit gaat door de 3D-rendering leiden tot real-time gegenereerde micro-maps in bird-view. Deze micromaps worden gedeeld in de fleet... dus overal waar ooit een Tesla heeft gereden wordt omgezet naar een 3d map met alle details van die omgeving. Feature complete wordt in 2020 verwacht. Meer over FSD is hier te vinden. * Ik lees op de verschillende fora steeds berichten van relatief nieuwe Model 3 eigenaren over de tegenvallende range en/of de lage laadsnelheden. Range is natuurlijk een lastige. Als je had gedacht met een EPA-range van 400 km ook 400 km snelweg te kunnen rijden, tja.... Toch iets beter moeten inlezen. Range is afhankelijk van zoveel variabelen, waarbij de twee belangrijkste wel zijn de stand van de rechtervoet en de batterij-temperatuur. Vergeet niet dat het nu relatief koud is buiten, zeker vroeg in de ochtend. En rij je veel op de snelweg (nu nog 130 km/u) dan gaat het hard met de range. Rij maar eens een stuk onder de 110 km/u op de snelweg en hij wordt een heel stuk zuiniger. Tegenvallende laadsnelheden komt ook regelmatig voorbij. Ook dit is relatief. Heeft alles te maken met hoeveel procent batterij je het laadproces start, de temperatuur van de accu en of je een Stall moet delen. Navigeer je naar een SuC (zeker een half uur van te voren aangeven) en is de batterij goed opgewarmd bij aankomst en kom je met +/- 15% aan, dan gaat het bijna altijd snel (>100 kWh). Een koude accu en ook nog half vol, gaat nooit snel. Maar wat is snel? En moet je vol? |
Archieven
Mei 2022
Categorieën |