Samenvatting van het nieuws van deze week: - Er zijn weer aantal Model Y's gespot op de testtrack van de Fremont-factory. De laatste fine-tunig. De eerste leveringen aan klanten in de VS zijn gepland vanaf 15 maart a.s.! De delivery-mails zijn verzonden. In eerste instantie leek het alleen te gaan over de Performance=versie. Maar nu hebben ook LR AWD bestellers een mail gekregen. Ramping up the production! Zowel zwart als wit interieur. De enige beperking is dat de 7-zits configuratie nog niet te leveren is. - Ik ben erg benieuwd naar de eerste reviews, de vergelijkingen met de Model 3/Model X en de teardown door Sandy Munro! - De Nederlandse configurator op Tesla.com geeft aan dat bestellingen die nu geplaatst worden in mei geleverd worden. Gelukkig zijn er wel af en toe nog modellen beschikbaar voor directe levering. Alleen dan moet je gewenste configuratie er wel tussen zitten. - De afgelopen dagen via de social media de wintersport-wisseldagen gevolgd. Mijn beeld is dat het wel mee viel met de drukte bij de SuC. Natuurlijk pikte de media weer een SuC er uit met 10 Tesla's in de wachttij. Maar dat was lang niet overal zo en al helemaal niet op alle tijdstippen. Veel Model 3 rijders die konden uitwijken naar Ionity-laders (met Mainau-laadpas) of een SuC eerder of later konden nemen. En natuurlijk mensen die er voor gekozen hebben een comfortabele overnachting te boeken (met laadfaciliteiten). Kortom: anders dan met de ICE, maar zeker goed te doen! En.... Tesla heeft weer heel veel data kunnen verzamelen en zal de infrastructuur steeds verder optimaliseren. Niet alleen met meer stalls en SuC's op strategische plaatsen, maar ook sneller laden met de V3-laders, batterij-optimalisatie en andere software-matige tweeks. - Giga Berlijn is weer een horde verder. Alle bomen zijn gerooid. Ik weet niet precies wanneer de "ground-braking-ceremony" gepland is. Nog niet alle vergunningen zijn binnen! Maar dat er tempo gemaakt wordt, is wel duidelijk. - Waar ook tempo gemaakt wordt is Giga Shanghai. Geruchten gaan dat de productie inmiddels op 12.000 voertuigen per maand zit. Ook de LR productie wordt in Shanghai opgestart. En de productiehal voor de Model Y is in aanbouw. - Door het Corona-virus zijn de leveringen in China in januari en waarschijnlijk ook februari, lager dan verwacht. De beurs reageert direct en het aandeel TSLA is fors gedaald de afgelopen week. Mogelijk dat in maart nog veel afleveringen kunnen plaatsvinden. Anders wordt Q2 een topmaand! Want de bestellingen komen gewoon binnen en de productie gaat door, alleen het afleveren laat even op zich wachten. Door het ontbreken van dealers, kan Tesla de verkoop nog niet niet in de boeken zetten. Dat gaat pas als de auto bij de koper is afgeleverd. Financieel resultaat in Q1 kan dus tegenvallen door de hoge voorraad van auto's. Zal door sommige media wel weer negatief opgepikt worden, beurs reageert, enz. enz. Maar Elon heeft al aangekondigd dat Q1 traditioneel een zware maand is. - De afgelopen week ook de berichten over de eerste cobaltvrije batterij welke in China door CATL gemaakt wordt voor Tesla. Meer krijgen we in april te horen tijdens de battery-investorsday. - In de VS is de HW3 retrofit in volle gang. Ook Canadese eigenaren krijgen een oproep voor de vervanging. Daarna zal Europa wel aan beurt zijn. Voor het einde van jaar afgerond zou mooi zijn! Moeilijk inschatten wat de omvang van de vervanging is in Nederland. Uiteraard moet je HW2 of HW2.5 hebben in je Model S, X of 3 en FSD gekocht. Gaat toch al snel over een paar duizend retrofits. En de Service Centers hebben het al zo druk! - Nu de Model Y een jaar na de onthulling van de band rolt, meteen de speculaties over de Cybertruck. Zal deze ook eerder komen? Ik denk het niet. Is een compleet nieuw model, te produceren in waarschijnlijk nog niet bestaande productiefaciliteiten en wachtend op de nieuwe battery-packs. Kan je niet wachten? Mattel (Hotwheels) gaat een 1:10 en 1:64 schaalmodel uitbrengen. Inclusief stickers om de gebroken ruiten na te maken! De 1:10 versie ($ 400) schijnt al uitverkocht te zijn. - De Model 3 is de UK CAR OF THE YEAR 2020 geworden! Verleden jaar was dat de I-pace. In een auto-minnend UK twee jaar achter elkaar een EV als winnaar! Dat zegt genoeg denk ik. - De Model 3 wordt steeds beter. Niet alleen via software-updates, maar ook met kleine hardware-matige verbeteringen. In onderstaand filmpje de grootste veranderingen.
0 Opmerkingen
Samenvatting van het nieuws van de deze week:
- Deze en de komende week gaan veel Tesla-eigenaren voor het eerst met hun nieuwe bolide richting de sneeuw. Tesla doet er alles aan om deze rit zo aangenaam mogelijk te maken. Ten eerste met een geweldige auto. Ten tweede met uiterst comfortabele autopilot of FSD. En natuurlijk ten derde met hun laadinfrastructuur. Om dit laden in goede banen te leiden staat er in de weekenden bij de SuC in Urmond en Horst een Tesla-medewerker om je een plekje aan te wijzen naast iemand die bijna klaar is met laden. Het viel afgelopen weekend overigens wel mee met de drukte. - Naast de Tesla Superchargers zijn nu ook chargers van derden toegevoegd aan de navigatie in de auto. Dus mocht je range-axienty krijgen, kan je altijd kijken of een alternatief is voor de SuC. - Om je gerust te stellen over je rit naar de sneeuw: deze week een mooi reisverslag gekregen van Nico. Hij heeft recent een rit van dik 1.000 km naar de Oostenrijkse sneeuw in een LR AWD gemaakt. Zijn ervaringen van de rit, de laadstops, verbruik, e.d. is netjes beschreven. Ga je de komende dagen naar de sneeuw, doe er je voordeel mee! Het verslag en enkele filmpjes zijn onderaan deze pagina te vinden. - Nu we het toch over vakanties hebben. Bij de firma "Dreamcase" zijn matrassen te bestellen voor in de Model 3. Benieuwd of iemand hier al ervaringen mee heeft? Een nachtje tijdens een festival lijkt me wel te doen, toch? - Voor eigenaren van een SR+ is de optie beschikbaar gekomen om verwarming op de achterbank bij te kopen. Deze upgrade kost € 300 en is te vinden via je account, onder upgrades. Voor alle duidelijkheid: de hardware heb je al, het is een kwestie van een software-update. Jammer dat ze er geen pakket van gemaakt hebben, met bijvoorbeeld ook de extra binnenverlichting en de uitstaande speakers die wel aanwezig zijn maar niet werken. NB de sub-woofer en de versterker zijn niet aanwezig in de SR+. Maar hoe dan ook, gaaf dat je achteraf met alleen een software-update je auto kan upgraden. - De komende weken moeten ook de connectiviteitsopties bekend worden. De LR kopers hebben immers maar 1 jaar premium connectiviteit bij de aanschaf van de auto gekregen. Binnenkort is de Model 3 een jaar in het land. Dan zou de premium connectiviteit moeten vervallen. De SR+ rijders hebben een paar maanden gratis premium connectiviteit gehad. Dat zal niet blijven duren. Ik verwacht de komende weken dus dat je keuze moet maken om premium connectiviteit te behouden en (maandelijks) gaat betalen voor deze upgrade. Zal ongeveer 10 euro per maand zijn. - De Model S en X krijgen ook een plus variant, namelijk de Long Range Plus. Deze versie krijgen dus nog meer range en andere velgen. De 400 miles grens komt in de buurt. Bizar hoe de S/X het afgelopen jaar, zonder meer batterijen aan boord, toch fors meer range heeft gekregen (16% resp. 19% meer range dan 12 maanden geleden)! - Tesmanian had deze week een bericht dat Tesla ServiceCenters aan het openen is (in de VS) gericht op slechts één model. Dus voor Model S/X of voor Model 3/Y apart. Kan me voorstellen dat dit ik te maken heeft met de onderdelenvoorraad en het gebruik van specifieke apparatuur. Benieuwd of we dit ook in Europa gaan krijgen. - Op deze pagina een aantal nieuwe foto's van de Model Y toegevoegd. Inclusief een mooie waar met duidelijke lijnen het verschil tussen de Y en 3 goed zichtbaar is. De Y is toch echt wel een forse auto! - Deze week ook weer een nieuwe software-release: 2020.4.10 binnen gekregen. Geen nieuwe releasenotes, dus alleen "maar" bugfixes. - De stemcommando's hebben ook weer een verbeterslag gehad. Er zijn er een paar bijgekomen en werken nu beter. Zie afbeelding hieronder met dank aan Rchrd Dmmrs en zijn post op Facebook. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |