In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de nieuwe software versie 11, een tijdlijn voor FSD buiten de VS, een wintertest in Zwitserland, nieuws over de Model Y uit Berlijn en nog veel meer in deze extra lange blik op de week voor onder de kerstboom! Fijne feestdagen! Autopilot/FSD in Europa Op een vraag van WholeMars op Twitter wanneer in Europa verbeteringen te verwachten zijn op het gebied van FSD kwam ook een antwoord van Elon. Dit bericht is in lijn met eerdere uitlatingen van Elon. Dat in Europa ook uitvoerig getest wordt met FSD-functionaliteiten is bekend. En dat achter de schermen Tesla volop in gesprek is met overheden, is ook duidelijk. Alleen is het speculeren over hoe succesvol deze gesprekken zijn en hoe de roadmap er voor Europa er precies uit gaat ziet. Maar dat in 2022 ook buiten de VS autopilot en FSD nog flinke stappen gaat zetten is duidelijk. Hopelijk zien we inderdaad rond maart 2022 de eerste duidelijke stappen! Dat wil overigens niet zeggen dat in Europa of in China eenzelfde route gelopen wordt als nu in de VS met de periodieke FSD Beta-releases en op basis van de safetyscore het stapsgewijs uitbreiden van aantal gebruikers. Gevoeligheid Sentry mode Sentry mode is een functionaliteit welke toegevoegd is naar aanleiding van een aantal inbraken in Tesla’s in 2018/2019. Sentry is een heel mooi voorbeeld van hoe hardware (camera’s en sensors) en de data van die hardware gecombineerd worden en leiden tot nieuwe functionaliteiten. De camera’s zitten er natuurlijk primair voor autopilot-functies. Maar door slimme andere combinaties worden stapje voor stapje verbeterslagen doorgevoerd. Iedereen die Sentry aan heeft staan wordt wel eens verrast met heel veel meldingen. Op de vraag aan Elon of er een optie kan komen om de gevoeligheid van de Sentry in te stellen kwam een bevestigend antwoord. Deze website is handig voor het volgen van mogelijke toekomstige features. Holiday Software Een jaar later dan gepland is de overstap naar software V11 eindelijk een feit. We zagen die nieuwe GUI al in de refresh Model S. Nu is die met update 2021.44.25 beschikbaar voor alle modellen. Ik denk dat de stap naar softwareversie V11 voor Tesla een belangrijke mijlpaal is. Elon heeft al vaker later weten dat ze de software grotendeels opnieuw hebben moeten ontwikkelen omdat ze qua FSD ontwikkeling met radar op het verkeerde spoor zaten. Met V11 komt een einde aan deze omzetting en zit nu de hele vloot weer op dezelfde softwareversie, inclusief de FSD Beta-uitrol. Mijn verwachting is dat we nu grotere stappen voorwaarts gaan zien op alle fronten. De radar zal snel in alle auto’s (met camera’s) plaats gaan maken voor Tesla Vision. Autoshift gaan we naar verwachting ook snel op de andere modellen zien. De route naar FSD gaat in een versnelling komen, ook buiten de VS. Aan de buitenkant zien we nu vooral een andere GUI en een paar interessante functionele wijzigingen. De grootste functionele wijziging is dat bij een rijbaanwissel nu de blinde hoek getoond kan worden (even aanzetten in het menu). Ook de pas toegevoegde waypoints zijn nu gemakkelijker te wijzigen. Ik verwacht (of hoop) dat dit zich gaat ontwikkelen tot de mogelijkheid om routes op te slaan en te delen met anderen. Ook zijn er nieuwe spellen toegevoegd en kan nu ook de Model S, 3 en Y een lichtshow opvoeren. Heb je al een Tesla met de nieuwe matrix LED koplampen, dan worden het woord “Tesla” geprojecteerd! De lichtshow is overigens zelf te programmeren en te delen met anderen. Het team binnen Tesla dat hiermee bezig is plaatste het onderstaande bericht op Reddit. Uiteraard om ook weer talent te rekruteren. Meer documentatie over het zelf aanpassen van de lichtshow is hier te vinden (github). Live view Sentry Ook live-sentry view is toegevoegd. Eerder al in de VS, nu ook in Europa. Zowel in de app als op het scherm in de auto moet je deze functionaliteit (onder beveiliging) inschakelen. Om data te verzenden vanuit de auto heb je wel het premium connectiviteit abonnement nodig. Dit betaal je nu maandelijks. Op twitter vroeg iemand aan Elon of dit niet per jaar kon en dan met een korting. Dat vond hij een goed idee. Mogelijk zien we het snel terug. GUI is even wennen Een nieuwe grafisch user interface is altijd even wennen. De eerste indruk is wat mij betreft goed en het voelt intuïtief aan. Met name dat je zelf kan bepalen welke iconen direct te benaderen zijn is wel heel erg fijn. Ik blijf het een onvoorstelbare meerwaarde vinden van het Tesla-bezit dat je ook meerdere jaren na de initiële aanschaf constant functionaliteiten erbij krijgt. Dat zijn we natuurlijk gewend van software op de smartphone of Mac. Maar verder zijn er niet heel veel producten welke in dit tempo updates krijgen. En zeker niet dusdanig updates zonder dat je bijna gedwongen wordt nieuwe hardware te kopen omdat bepaalde softwarefeatures voorbehouden zijn aan de nieuwste hardware. Hieronder een video met een aantal handige tips! 1 miljoen dollar belasting per dag. Elon Musk is aandelen aan het verkopen om hiermee middelen te hebben om zijn aandelenopties uit 2012 te kunnen verzilveren. Hij gaat ongeveer 10% van zijn aandelen TSLA verkopen. Mensen die de koers volgen hebben dit wel gemerkt. De waarde was de afgelopen weken gezakt van circa $ 1.200 tot net onder $ 900. Voor velen een mooi moment om in te stappen of om bij te kopen. Nu het hele proces van verkoop grotendeels afgerond is, begint de koers zich weer te herstellen. De fundamentals van Tesla worden immers alleen maar sterker. Musk heeft na zijn verkoop van ongeveer 13 miljoen aandelen voldoende middelen om de aandelenoptie goed voor 17 miljoen aandelen uit te voeren en heeft daarna een grotere aandelenportefeuille dan ervoor. Maar hij moet wel belasting gaan betalen over de inkomsten uit de verkoop. Het hele proces van verkopen, aankopen en belastingbetaling, is een stuk complexer dan hier staat. Rob Maurer van Tesla Daily heeft er meerdere vlogs/podcasts over gemaakt. Onderstaand is ook van zijn hand. Maar een leuk feit is wel dat Elon meer dan 1 miljoen dollar PER DAG belasting gaat betalen voor iedere dag dat hij sinds zijn vertrek uit Zuid-Afrika (1992) in de VS is. Hij tikt in 2021 in één keer een aanslag af van 11 MILJARD dollar. Wintertest Model 3 Ofschoon we nog geen sneeuw hebben gehad, en de wintersport met alle reisbeperkingen ook niet zo vanzelfsprekend is, onderstaand toch een leuke wintertest met een Model 3 in Zwitserland. En ook nog in een Model 3 met een opvallende wrap! Real world test Model 3 SR+ Als je tijd genoeg hebt, kan je natuurlijk altijd je Model 3 van 100% terugrijden naar 5%, de hele route filmen en op het eind laten zien hoeveel kilometer je hebt kunnen rijden en wat dan het gemiddeld verbruik is. Model Y uit Berlijn De eerste 250 Model Y’s zijn gemaakt in Berlijn. Het zijn auto’s welke voor verschillende testdoeleinden gebruikt worden, denk aan crashtests, klimaattesten, e.d. Een definitieve toestemming voor de productiestart is er nog niet. Deze wordt nu begin januari verwacht. Bij Tesla zullen ze gek worden van de vertragingen door de bureaucratie. Volgens de geruchten gaat als eerst de Model Y Performance in productie. Naar verwachting met het 2170 batterijpakket. Zoals al vaker gezegd, voor de consument maakt de vormfactor van de batterij niet veel uit. Met name de chemische samenstelling is bepalend voor de specificaties. De vorm gaat meer over de kosten per kWh en dus met name voor de fabrikant interessant. Volgens de laatste berichten komt de Performance in eerste instantie alleen in het wit en het zwart. Daarna komen de drie (nieuwe) multi-coat kleuren: Abyss Blue (blauw), Deep Crimpson (rood) en Mercury Silver (grijs). De lakstraat in Berlijn schijnt in 8 lagen te spuiten versus de 5/6 lagen nu. Of het moment van opschalen naar meer kleuren ook gaat betekenen dat ook de Long Range AWD versie uitgebracht gaat worden is niet bekend. Voorlopig zal er in Europa wel een mix zijn van MIC en MIG versies van de Model Y om aan de vraag te voldoen. Zodra de productie in Berlijn (MIG) op niveau is voor wat betreft de Performance en Long Range AWD verwacht ik dat uit de China (MIC) de RWD-versie naar Europa komt (standaard range). Deze week kwam het nieuws dat Tesla met Hyundai Glovis een eenjarige deal gesloten heeft voor het transporteren van auto's richting Europa. Gelet op de waarde van het contract ($422m) zou het om circa 250 tot 300.000 auto's kunnen gaan. Marktsegment Model Y Zodra het Model Y gamma (met de 3 versies) beschikbaar is zal naar verwachting de wachttijd fors gaan oplopen. Ditzelfde beeld zien we nu al in de VS. De Model Y is echt een topauto qua bouwkwaliteit, uitrusting en EV-efficiency. Hij voldoet aan specificaties welke een heel groot deel van de markt stelt aan een auto. Dit Mid-SUV marktsegment is ongekend groot. En uit onderzoek blijkt dat de huidige BEV-kopers meer geld uitgeven aan een BEV dan ze aan een ICE zouden doen! Zeker de Model Y RWD zal een nieuwe doelgroep voor dit marktsegment gaan aanspreken. Deels te verklaren door de veel langere “total costs of ownership”. Door de software-updates en de toekomstige FSD-functionaliteiten blijft het een auto welke waarschijnlijk heel lang in het bezit blijft. Hij is en blijft immers futureproof. 4680 batterij productie Wanneer de 4680 batterij in Berlijn beschikbaar komt is nog afwachten. Het lijkt erop dat in Giga Texas de productie van de 4680 niet lang meer op zich laat wachten. Misschien zelfs in Q1 2022 al in gebruik. Als dit zo is, dat kan het in Berlijn ook snel gaan, gerekend vanaf het moment dat echt kunnen gaan opbouwen. Dan zou in de 2e helft van 2022 ook in Berlijn de 4680 productie op gang moeten komen. Interview Musk Elon heeft de afgelopen weken meerdere interviews gegeven. Deels natuurlijk vanwege het uitroepen door Time en Financial Times tot Person of the Year. In "The Babylon Bee"-podcast praat hij open over zijn inkomen en belasting en andere interessante onderwerpen. FSD 10.8
Met V11 is er ook een nieuwe versie van de FSD beta is uitgebracht. De volgende week zullen we kijken naar de verbeteringen in deze versie (10.8) en misschien ook weer de ervaringen horen van The Dutch FSD Beta tester in de VS.
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor een bandenslijtage indicator, active noise canseling, cost control in Shanghai, de dodelijkste weg in de VS, updates uit Shanghai en Texas en nog veel meer.... Waarschuwing bandenslijtage Een nieuwe functionaliteit in de software wordt het signaal dat de profieldiepte van een van de banden niet meer voldoende is. Het verschil kan je misschien visueel niet opmerken, maar naarmate de band meer profiel verliest, wordt hij qua rolomtrek kleiner. Wanneer dit gebeurt, begint de band sneller te draaien dan toen hij nieuw was. Wat Tesla waarschijnlijk doet, is meten hoe vaak het wiel draait en zodra het een bepaald punt bereikt, weet hij dat het profiel van de band minder wordt. En als de ene band sneller draait dan de andere, weet hij ook of het loopvlak ongelijkmatig slijt. App-update De laatste tijd krijgt de Tesla-app steeds meer functionaliteiten. Zo is nu te zien hoeveel kWh er bij een laadsessie is toegevoegd. Voor de eigenaren van een Tesla-insurance (vooralsnog alleen in de VS) wordt ook het melden van een claim nu afgehandeld via de app. In China wordt geëxperimenteerd met een systeem dat moet voorkomen dat een niet TESLA (of EV) een laadplaats kan bezetten (ICE-ing). Dit doen ze door een obstakel te plaatsen voor de stall waardoor je er niet kunt parkeren. Via de app kan een Tesla-eigenaar deze laten wegklappen en heb je weer toegang. Chiptekort Een aantal aanstaande Tesla-eigenaren in Nederland en België hebben bericht ontvangen dat hun binnenkort te leveren Model Y niet alle USB-poorten en de draadloze oplader aan boort heeft. Dit komt natuurlijk door het wereldwijde chiptekort. Het lukt Tesla deze schaarste te laten “landen” op functionaliteiten die je prima achter kunt herstellen na levering. Natuurlijk altijd beter dan niet kunnen leveren. Allemaal niet zoals je het graag wil, maar helaas even de realiteit door de gevolgen van de pandemie. Livestream over SAE Levels Steven Peeters organiseert een live-stream op YouTube om te praten over de SAE levels en de misleidende info waardoor het lijkt of Mercedes voorloopt op Tesla. Het is duidelijk dat Tesla voor een totaal andere aanpak kiest. Daarom is het goed te begrijpen hoe de classificatiesystemen werken en waar Tesla staat. Atoom niveau Wil je begrijpen hoe de batterij in je BEV werkt opgebouwd vanuit het atoom? D an moet je onderstaande video van The limited factor bekijken. Erg mooi gemaakt. Maar je moet wel goed blijven opletten... voor een leek (als ik) best complexe materie. Giga Shanghai Net als verleden week, nu ook deze week weer een indrukwekkend filmpje van het productieproces in Giga Shanghai, dit keer met de focus op “cost control”. Met de aanstaande opening van Giga Berlijn en Giga Texas heeft Tesla 3 hypermoderne en zeer kosteneffectieve productielocaties. Onderstaand dronebeelden van de in aanbouw zijnde Giga Texas laten zien dat ze mogelijk aan het "sandbaggen" zijn voor wat betreft de tijdlijn voor de 4680 batterij productie. Er staat al heel wat apparatuur opgesteld. Active Noise Canceling De refresh Model S/X hebben extra microfoontjes in de voorstoelen. Inclusief het zeer uitgebreide audiosysteem is alle hardware aanwezig om met Active Noise Canceling het omgevingsgeluid nog verder weg te filteren. Tesla gebruikt hiervoor het geluidsplatform “audio Weaver”. Meer informatie hierover is hier te vinden. In de laatste software update voor de Model S Refresh is deze functionaliteit live gegaan. Er is nog weinig bekend over de werking en de effectiviteit hiervan. Zal ook zeker technologie zijn welke nog flink wat verbeterslagen moet maken om het eindelijk als vanzelfsprekend te worden ervaren. Of we deze technologie ook in andere Tesla-modellen gaan terug zien is afwachten. Person of the Year Elon Musk stond deze week flink in de belangstelling. Door Time Magazine werd hij uitgeroepen als Person of the Year. Hij gaf een interview. Ook de Financial Times riep hem uit tot Person of the Year. Dit is een interview waar (nog) geen beelden van zijn, maar wel een uitgebreid artikel welke hier te vinden. Dave Lee maakte een vlog met de keypoints uit het artikel. Dat Elon een veel besproken persoon is, moge duidelijk zijn. Bizar om te zien hoe sommige politici proberen eigen gewin te halen over de rug van Elon. Sommigen maken het erg bond. Steven van Solving The Money Problem maakte er een vlog over. Inclusief de legendarisch clip van Trump over Musk “He does Rockets”! Dodelijkste weg in de VS Eerlijk is eerlijk. Ik had er nog nooit wat over gelezen. Maar het schijnt dat de bergpas met de bijnaam "The Tail of The Dragon" regelmatig slachtoffers maakt. Niet zo verwonderlijk met zo'n aanlokkelijke weg met uitdagende bochten. Motoren en sportauto's vliegen je om de oren. Op deze website is meer informatie te vinden. Of de Tesla met FSD moeite had met de bergpas is in onderstaand verslag te bekijken.. Maar natuurlijk is juist zo'n weg nu net leuk om zelf te rijden! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |