Samenvatting van het nieuws van deze week: - afgelopen woensdag helaas iets minder interessant dan vooraf gedacht. Geen Crew Dragon lancering en de Jay Leno Garage met Elon alleen nog maar in losse fragmenten te zien! Maar woensdag kreeg ik wel software-update 2020.16.2.1 binnen. Toch altijd een leuk cadeautje. Dit keer natuurlijk geen hele grote dingen, maar toybox ziet er nu wel goed uit! En de onderhuidse verbeteringen natuurlijk! - Deze week ontdekt dat de Tesla-app op mijn iPhone ook een widget heeft. Zal zeker niet nieuw zijn, maar ik had hem nog niet ontdekt. Super handig! Eén swipe en de airco kan ik op afstand aanzetten zonder de app te openen. - Even off-topic: deze week ook de Vanmoof S3 gekregen. Klik hier als je geen flauw idee hebt waar dit over gaat. De S2 was gaaf, maar met de S3 maakt het Nederlandse Vanmoof hopelijk een stap naar meer over-the-air-updates door de soft- en hardware integratie. De huidige instellingsmogelijkheden via de app zijn in ieder geval al goed. En door de boost-knop en 4 versnellingen accelereer je als een speer naar snelheden boven de 30 km/u. Je kan de 3 elektronische schakelmomenten zowel op als af via de software instellen. Ze beginnen de titel "Tesla onder e-bikes" waar te maken. Ook qua prijsstrategie. De nieuwe S3 in ruim € 1.000 goedkoper geworden dan zijn voorganger. - Ook Tesla heeft de prijzen verlaagd voor de Model X, Model S en Model 3. Model 3 is € 1.000 euro goedkoper geworden (per 1 juli a.s. wordt wel FSD € 1000 duurder). Free superharing is (wederom) verdwenen op de S en X. - De eerste review van een Model Y in echt koude winterse omstandigheden is beschikbaar gekomen. Toch weer paar kleine nieuwigheden. Een verwarmde laadpoort, een iets beweegbare deurhendel om een vastgevroren hendel los te krijgen en natuurlijk de warmtepomp. Die gaat op jaarbasis, zeker bij koude winters, toch wel een verschil maken. Dat de trajectioncontrol van Tesla onovertroffen is, laten een paar testen zien. - Heb je FSD gekocht en zit in de Model 3 de HW2.5 computer dan krijg je een upgrade naar HW3. Elon heeft altijd gezegd dat dit gaat gebeuren voordat HW3 echt nodig is voor full-self-driving. Dan doelt hij niet op de beperkte visualisatie, maar op het live gaan van vernieuwde software met de micro-maps, 3d-renders, e.d. Op deze pagina op de website van Tesla stond tot gisteren dat de Model 3 in Europa vanaf eind mei aan de beurt is. Vandaag is de status veranderd naar "scheduling".
0 Reacties
Samenvatting van het nieuws van deze week: - De podcast Tesla Daily van Rob Maurer is een heel interessante dagelijkse podcast. Deze week een aflevering met een analyse van de productie-verwachtingen voor 2020. Ongelooflijk hoe een buitenstaander door het combineren van meerdere bronnen toch altijd wel tot redelijk nauwkeurig berekende productie-aantallen komt. De target voor 2020 staat op 500.000+. Ondanks de COVID 19-pandemie ziet het er naar uit dat Tesla deze productie-verwachting relatief eenvoudig gaat halen. Het is wel de vraag hoe snel Tesla de geproduceerde auto's naar de consumenten krijgt. En natuurlijk hoe de vraag naar auto's en in het bijzonder naar EV's, zich gaat ontwikkelen in de komende 1,5 jaar! - De eerste Model Y (demo) is in Europa. Nextmove mocht hem testen. Kijk hier voor het verslag. Op de Made In Germany Model Y moeten we nog even wachten. - Ik mijn Model 3 SR+ nu 11 maanden. Deze week de 30.000 km grens overschreden. Ik heb de pagina over mijn verbruik bijgewerkt. Gemiddeld zit ik op 17,5 kWh per 100 km. Als ik kijk naar wat ik daadwerkelijk geladen heb (Teslafi), kom ik uit op 22,3 kWh per 100 km. Ongeveer een kwart meer voor Sentry, verwarming, e.d. Meer informatie over mijn verbruik is hier te vinden. - De officiële EPA-testcyclus van de Model S 100 D Raven ging niet helemaal goed (blijkbaar heeft er een deur een nacht opgestaan). Hierdoor haalde de Model S net geen 400 mile. Bjorn Nyland heeft een Raven-versie zelf getest en komt wel op de 400 miles/644 kilometer. Wauw! Hieronder het beeldverslag. - Woensdag aanstaande (27 mei) wordt voor velen een dag waar lang naar uitgekeken is. Sinds 2011 (spaceshuttle) is er geen bemande vlucht meer geweest vanaf Amerikaanse bodem. SpaceX zal bovenop een falcon 9 racket Crew Dragon lanceren met hierin de astronauten Hurley en Behnken. De 2 astronauten worden in een Model X naar het lanceerplatform gereden. Meer over de SPX-DM2 is hier te vinden. Feitelijk nog steeds een demonstratie missie . Om circa 22.30 uur Nederlandse tijd is de eerste poging. Natuurlijk live te zien op ondermeer SpaceX.com - Woensdag aanstaande (27 mei) is ook de langverwachte uitzending van Jay Leno's Garage met de Cybertruck. Er is deze week een nieuwe teaser verschenen. Het is toch een heel bijzondere auto. Blij dat ik mijn reservering gedaan heb. Als is het maar om de prijs voor de FSD software "vast te zetten". - Elon heeft aangekondigd dat de prijs van de FSD per 1 juli met $ 1.000 verhoogd gaat worden. Meteen laaien de discussies weer op over de zin en onzin van de huidige functionaliteit van de FSD. Ik heb € 5.400 betaald. Tegen de tijd dat ik mijn Model 3 inruil/verkoop voor de Cybertruck (2023?) is de prijs van FSD misschien wel verdubbeld. De waarde van de FSD software heeft wat mij betreft hoe dan ook een positief effect op de afschrijving van het geheel. Meer informatie over mijn motivatie om FSD te kopen is hier te vinden. - Deze week op verschillende fora en websites berichten over de Vehicel-to-grid (V2G) mogelijkheden van een Tesla. De batterij in de auto is dan verbonden met de energienetwerk thuis en levert energie vanuit de batterij als het "huis" hier om vraagt. Het is niet helemaal duidelijk of de huidige Tesla's dit bi-directioneel laden al ondersteunen. Dat het er ooit van gaat komen mag duidelijk zijn. De idee is dat er een Virtual Power Plants gaan ontstaan. Een erg goede uitleg over de ambities van Tesla op dit terrein is hier te vinden. Het is natuurlijk niet voor niets dat Tesla niet alleen auto's maakt! - Met het mooie weer van deze week doken ook weer foto's op van handgebouwde cabrio versies van de Model 3 en de Model S. Smaken verschillen, maar zeker met het dakje er op zijn het naar mijn mening geen mooie verschijningen. - De eerste signalen van een uitrol van software 2020.20 zijn gespot. Het zou een update zijn met een een nieuw spel (Bethesda's Fallout Shelter) en verbeteringen van Tesla Theater.
- Ik ben benieuwd om te horen of iemand met een Model 3 al daadwerkelijk een retrofit gehad heeft van de HW2.5 computer naar HW3? Volgens de info van Tesla zou vanaf mei 2020 de Model 3 aan de beurt zijn. Ik lees wel regelmatig over ingeplande service afspraken, maar deze worden tot nu toe door Tesla een paar dagen van de tevoren geannuleerd. Je krijgt een oproep is de mededeling. Samenvatting van het nieuws van deze week: - De in Shanghai geproduceerde Tesla Model 3 (MIC) heeft onderdelen van de Model Y. Dat 70% van de onderdelen van de Model 3 ook in de Model Y zitten heeft de teardown van Sandy Munro wel duidelijk gemaakt. Maar de vers geproduceerde Model 3's in Shanghai hebben nu ook de USB-C poorten en de wireless charger van de Model Y. Benieuwd wanneer ook de in Fremont geproduceerde Model 3's deze aanpassingen krijgen. - China gaat volgens de geruchten ook de eerste 1,6 miljoen km batterij produceren en binnen 12 maanden in de Model 3 en Model Y leveren. Tijdens batterij-dag (nog in mei?) zullen we hier meer van horen. Dan horen we waarschijnlijk ook hoe de batterij in de auto straks dienst gaat doen als opslag in een virtuele energiecentrale met Autobidder als software om vraag en aanbod van elektriciteit te managen. Heb je voldoende zonnepanelen op het dak, dan ben je klaar om als straks het salderen voorbij is, samen met je wijkgenoten in je eigen energie behoeften te gaan voorzien. - De her-opening van Fremont is voor Europese begrippen via een ongekend proces verlopen. Politici en zelfs Trump laten via twitter hun mening weten! Bizar. Maar goed, Fremont produceert weer! En het is nu wel duidelijk dat Tesla een nieuwe fabriek in Texas gaat realiseren. Officieel nog niet bevestigd, maar de tweets waren helder lijkt mij. - In de VS gaan de software releases van de FSD-suite verder. In 2020.16.2 worden nu lopende mensen voor de auto nu ook echt lopend weergegeven. Het staat nog allemaal in de kinderschoenen, maar de progressie is mooi om te zien. Als het geheel naar Europa komt, zal het een enorm grote stap vooruit zijn voor ons. - Via twitter ook weer aantal software-updates-verzoeken welke door Elon zijn beantwoord. Bijvoorbeeld de vraag om te kunnen zien hoeveel kilometer er op autopilot gereden is. Komt er aan was de reactie! Of het mogelijk is als je de richtingaanwijzer aan doet, dan het linker of rechter camera beeld op het scherm kan krijgen. Een vergelijkbare vraag is als eens gesteld om een waarschuwing te krijgen voor iets in de dode hoek. Zal er wel een keer van komen, maar volgens Elon moeilijker te realiseren dan het klinkt. Ook aan de oproep welke Elon zelf deed om ideeën te krijgen over een soort Pokemon Go voor de Tesla, werd flink gehoor gegeven. Benieuwd wanneer we hier in Tesla-Arcade iets van terug gaan zien. - Jay Leno heeft voor zijn show "Jay Leno Garage" een tijd geleden al opnames gemaakt van de Cybertruck. In een recente podcast van Spike's Car Radio vertelt hij over hoe hij samen met Elon in de Cybertruck heeft gereden. Zelfs in de The Boring Company test-tunnel in LA! Ook in de Tesla Semi heeft hij gereden. Deze trekt sneller op dan een 911! Hij is erg onder de indruk. Wanneer de aflevering met de Cybertruck van Jay Leno Garage wordt uitgezonden is nog niet bekend. De Spike's Car Radio-postcast is hier te beluisteren. - Unplugged Performance is een cartuner welke al eerder de Model S P100D onder handen heeft genomen (zie foto hier boven). In de recente Podcast met Joe Rogan gaf Elon aan het best een coole auto te vinden. De tuner heeft ook mooie voorbumpers voor de eerste generatie Model S met de cone. - De realisatie van Giga Berlijn ligt volgens locale bestuurders nog steeds op schema. De voorbereidingen van het terrein gaan verder. Ondermeer met het bouwen van vitale infra. Via de spoorlijn die aan het terrein ligt, wordt grind aangeleverd. Die spoorlijn van cruciaal belang worden om de distributie binnen Europa vorm te geven. Een uurtje of zeven met de trein tot aan de grens bij Venlo! Samenvatting van het nieuws van deze week: - Het lijkt er op dat de software-updates weer in een hogere frequentie komen. Niet alleen met een bugfix of onderhuidse verbetering, maar ook met nieuwe functionaliteiten. In versie 2020.16 zit de mogelijkheid om de USB drive voor Dashcam en Sentry in de auto te formatteren. Maar ook een nieuwe user-interface voor ToyBox en andere verbeteringen. - In de VS wordt stoplicht en stopbord herkenning uitgerold. Dat dit nog een beta versie is, blijkt wel het feit dat 's nachts behoorlijk wat data van deze auto's teruggaat naar Tesla. Ik zag in een forum onderstaand screenshot met 1,8 GB aan upload. Training the neuralnets! - In een tweet gaf Elon deze week aan dat video-conferencing zeker naar de auto's gaat komen in de toekomst. Is in deze covid-periode natuurlijk helemaal actueel. Zal nu alleen werken als je stilstaat, maar is voor straks natuurlijk wel een mooie optie tijdens het autonoom rijden op de snelweg bijvoorbeeld.
- Battery-day komt dichterbij. De 3e week van mei is een optie. Zal me niets verbazen als op deze dag tevens de productie-locatie van de Cybertruck bekend gemaakt wordt. In Texas? De speculaties over de locatie en wat battery-dag ons graag brengen nemen toe. Zou zo maar eens een keerpunt kunnen zijn in de evolutie van de ICE naar EV. Een levensduur van 1,6 miljoen kilometer! Een deel van batterij voor snel laden en ontladen en een deel voor meer range met hoge energiedichtheid, voor als het nodig is? We gaan het zien. - De laatste beelden van de bouwactiviteiten van Giga Shanghai laten een enorme progressie zien met de bouw van de productiehal voor de Model Y. De stalen constructie staat. Het installeren van de robots en andere productie-machines gaat parallel met het afbouwen van de hal met de wanden en het dak. Eind dit jaar moeten volgens plan de eerste exemplaren van de Model Y daar naar buiten rollen. - Vandaag was Elon wederom te gast bij The Joe Rogan Experience. In zijn vorige optreden bij Joe nam hij een trekje van een joint en die beelden gingen viraal. In de podcast deze keer geen opzienbarende dingen. In de bijna 2 uur durende podcast is veel gesproken over Neuralink en de impact hiervan op de toekomst van de mensheid. Maar ook COVID en de situatie in de VS. Weinig tot niets over SpaceX of The Boring Company. In de laatste 10 minuten toch nieuws over Tesla, met name over de prioritering: * De productie van Model Y in Fremont naar de maximale capaciteit (2020) * Giga Berlijn up-and-running krijgen met als eerste de Europese productie van de Model Y (2021) * Uitbreiding van Giga Shanghai (met de Model Y, maar ook met batterij-productie (2021) * De marktintroductie van de Tesla Semi (2021) * De bouw van de nieuwe gigafactory en de productiestart van de Cybertruck (2021/2022) De Roadster moeten we zien als toetje, op z'n vroegst 2022. Waarschijnlijk na de Cybertruck. Maar Musk gaf aan dat de Plaid Powertrain er wel eerder is (Model S). Maar er is ook een advanced batterypack nodig. Hier ging hij niet op in. Maar degene die wachten zullen niet teleurgesteld worden. De 1,9 sec is de basis versie! De spaceX technologie komt naar de roadster en gaat absurde acceleraties laten zien! Als dit een beetje de tijdspad wordt dan is de Roadster er pas op z'n vroegst in 2022! |
Archieven
Mei 2022
Categorieën |