TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Blik op de week (#16)

24/4/2021

1 Reactie

 
Deze week aandacht voor de "media-ophef" over de veiligheid, een range-toename voor de M3LR, het zenuwstelsel van Tesla en nog veel meer...
Service
Tesla's gaan in China als warme broodjes over de toonbank. Net als in de VS en later in Europa, heeft Tesla in China ook wat last van groeistuipen. Met name de omvang van de service-infrastructuur blijft achter bij de groei.
Foto
Dat het allemaal wel goed komt, hebben we natuurlijk in de VS en Europa gezien. Maar het kan wel even duren. Om het proces te versnellen heeft Tesla in China een apart team samengesteld dat klachten van Tesla-kopers sneller moet analyseren en oplossen. Aanleiding was het protest van een koper welke behoorlijk amok maakte op de Tesla-stand tijdens de Shanghai Motorshow. Bij de Tesla van haar vader zouden de remmen niet gewerkt hebben. Natuurlijk kreeg deze actie veel media-aandacht. Blijkt achteraf dat de remmen prima gefunctioneerd hebben, maar dat de eigenaar veel te hard gereden had! Hieronder de beelden van de situatie. Wel mooie reclame voor de stevigheid van het panoramadak! De dagen er na was het extra druk op de Tesla-stand.  
Door de verticale integratie en Warp Drive (zie hieronder) heeft Tesla een hele korte lijn tussen de uitgevoerde service in de praktijk en de productie in fabriek. Klachten en reparaties zijn direct terug te leiden tot het productie- of logistieke proces. Daar vinden dan maatregelen plaats om herhaling te voorkomen. Zelfs in de VS is de kwaliteit van de productie fors beter geworden. In China is de kwaliteit van de productie vanaf de start al hoog. Dit verwacht ik van de kwaliteit van Berlijn ook. Ondanks dat ze in Duitsland onder een vergrootglas komen te liggen. 
Veiligheid
Tesla presenteert ieder kwartaal cijfers over de betrokkenheid van Telsa's bij ongevallen. De veiligheidsvoorzieningen in alle Tesla’s zorgen voor indrukwekkende cijfers.  Uit Tesla’s eigen cijfers blijkt dat ze bij fors minder ongevallen betrokken zijn. Tot wel 10x minder kans om een ongeval te krijgen. Zeker op de snelweg. Lees hier het hele rapport. 

Natuurlijk zijn niet alle cijfers zomaar met elkaar te vergelijken. Maar wat mogelijk nog belangrijker is, is dat het deze cijfers ieder kwartaal beter worden. Zeker als FSD op de snelweg volledig zijn eigen gang mag gaan en ook buiten de snelweg gebruikt gaat worden. In mijn optiek is het heel frustrerend dat juist in de media aandacht is voor de negatieve uitzonderingen, die achteraf meestal niets te maken hebben met de technologie, maar met het gedrag van de bestuurder.  

Zoals deze week in de media het bericht dat in Texas twee mensen om leven zijn gekomen in een Tesla. Er zou niemand achter het stuur hebben gezeten. Dat was natuurlijk “kaasje” om headlines te creëren waarop geklikt wordt. Uiteraard blijkt achteraf dat de betreffende Tesla helemaal geen FSD had. En dat er waarschijnlijk allemaal vreemde zaken uitgehaald zijn om de beveiligingen in het systeem te omzeilen. Maar dat wordt natuurlijk niet meer gecorrigeerd in de berichtgeving.
EDR uitlezen
Als een Tesla bij een ongeval betrokken is, is het mogelijk dat Tesla (of een derde partij) een uitgebreide analyse maakt van allerlei data welke vastgelegd zijn ten tijde van het ongeluk. Het werkt als een soort black-box en kan dienen om te achterhalen wat er nu feitelijk gebeurt is. Tot nu toe kon alleen Tesla of een gespecialiseerd bedrijf de EDR (Event Data Recorder) uitlezen. Daar komt verandering in. Je kan eventueel zelf een EDR-kit kopen om de data uit te lezen. Het is wel een dure grap en zal mogelijk alleen al hierdoor voorbehouden blijven aan gespecialiseerde bedrijven. Of gaan schade-experts van verzekeraars ze ook gebruiken? Tesla heeft voorbeelden gegeven van een rapport dat aan de hand van de EDR gemaakt kan worden. Hier een voorbeeld van een Model 3-rapport of een hier een voorbeeld van een Model S.
XPrize
Elon heeft $100 miljoen beschikbaar gesteld voor de XPrize. Een competitie welke 4 jaar gaat duren en moet gaan leiden tot een oplossing voor het CO2 probleem. In onderstaand interview geeft Elon interessante inkijkjes in zijn bedrijven en zijn aanpak. De moeite waard om te bekijken. In een artikel op scientias.nl geeft Dr. Vermaas van de TU Delft een mooi overzicht van wat nu eigelijk het probleem is en wat oplossingsrichtingen zijn. Ik ben benieuwd of deze wedstrijd de komende 4 jaar tot revolutionaire oplossingen gaat leiden.        
Ritje door NL
Afgelopen week weer eens sinds lange tijd wat meer kilometers gemaakt in mijn Tesla Model 3 SR+. In totaal iets meer dan 1.000 km gereden. Hoofdzakelijk op de snelweg en nagenoeg volledig op FSD. Wat is dit toch heerlijk relaxed rijden. Misschien op al die kilometers 5x het systeem overruled. Bijna altijd door asociaal gedrag van andere weggebruikers. 

Wat zou het fantastisch zijn als FSD op de snelweg qua regelgeving snel meer ruimte krijgt. Die time-outs bij het inhalen mogen er van mij wel af. Richtingaanwijzer uit en laat de auto zelf maar bepalen wanneer inhalen veilig kan. Ook de g-krachten bij een scherpere bocht mag wel aangepast worden. Sommige bochten op de snelweg kunnen best met 100 km/u gemaakt worden. Op provinciale wegen moet je goed opletten dat bij een scherpere bocht je niet deels op de andere weghelft terecht komt! Snel de regelgeving aanpassen wat mij betreft dus!  

Voor het eerst ook geladen bij een V3 charger (SuC Akersloot). En voor het eerst 170 kW gezien: 1249 km/u range. Natuurlijk was dit maar van korte duur. Ook 3x bij een V2 charger geladen. Gemiddeld in 20 minuten van 20% naar 80%. Net genoeg tijd voor een sanitaire stop en een kop koffie. Heerlijk relaxed rijden met zo'n SuC-netwerk en FSD.

Het enige dat ik mis is dat je way-points in de navigatie kunt zetten. Dus van A naar B via C. En dan zien waar en wanneer je het beste kunt laden (tijdens het stuk van A naar C of het stuk van C naar B).  Het zou helemaal fijn zijn als je direct kunt zien of op C of B een laadpunt is en als je aangeeft dat je hier gebruik van gaat maken, aangezien dat impact heeft op het laden onderweg. Way-point navigatie zit er aan te komen. Onderstaand een screenshot van een eerste testversie, met dank aan hacker @greentheonly
Foto
Wachtend op een veerboot heerlijk een Netflix-serie gekeken. Alleen een hachelijk moment toen we de boot mochten gaan oprijden. Bij het verlaten van Netflix en het overschakelen naar drive-mode bleef het systeem "hangen". Waarschijnlijk door mijn ongeduld. Toen de 2 resetknoppen ingedrukt. Duurde erg lang. Dus nog maar eens gereset. Als je iedereen ziet oprijden en jij blijft als enige staan, duurt 30 seconden opstarten best lang kan ik je zeggen. Uiteindelijk met wat geduld is het natuurlijk toch goed gekomen en hebben ik de boot niet gemist. Waarschijnlijk wel een aantal ICE-rijders niet kunnen overtuigen om over te stappen op EV! Sorry. ​
Stuurwiel met verwarming
In de recent uitgeleverde 2021 Model 3 en straks ook in de MIG Model Y, zit als het goed is het vernieuwde stuurwiel met stuurverwarming. Deze optie maakt onderdeel uit van het premium interieur. Dus niet bij het gedeeltelijk premium interieur van de SR+ uitvoering. Hier wordt het een optie welke via de software is bij te kopen. Hetzelfde dus als de verwarming op de achterbank. Volgens de geruchten zal binnenkort de aankoopbutton verschijnen in de app. 
​Centraal zenuwstelsel
Op deze plaats al vaker aandacht gehad voor DOJO, de in aanbouw zijnde supercomputer van Tesla. Zeker met de aangekondigde AI-dag staat Tesla’s supercomputer vol in de belangstelling. Tesla AI zou zo maar eens de derde grote productlijn kunnen worden. 

Tesla staat bekend om hun verticale integratie. Dat dit heel ver gaat wordt steeds duidelijker. Dus niet alleen productie en verkoop in een hand, maar ook service, schadeherstel, verzekering, laadinfrastructuur, e.d. Ook aan de productiekant is bekend dat Tesla steeds meer in huis ontwerpt en/of produceert. Denk aan de stoelen, het Tesla-glass, FSD-chip, HVAC, e.d. Duidelijk werd deze week dat Tesla een nieuw team heeft samengesteld dat een focus heeft op de materialen. Tesla maakt materialen welke simpelweg nog niet bestonden, zoals het speciale Tesla-staal voor de castings. In onderstaande vlog geeft Steven van Solving The Money Problem duiding aan een presentatie van Sandy Munro over de samenstelling van de materialen!
Maar de verticale integratie zit niet alleen in de producten. Als je DOJO het brein van Tesla noemt, dan kan je Warp Drive het centraal zenuwstel noemen. Warp Drive (“Warp”) is het door Tesla zelf ontworpen Enterprise Resource Planning systeem. Dus geen SAP of ORACLE of andere ERP-systeem van een leverancier. Elon had al snel door dat informatie snel en simpel door de verschillende onderdelen van de organisatie moet gaan. Jay Vijaya is lang verantwoordelijk geweest voor het omzetten van Elon’s visie naar een werkend systeem. ​In onderstaande video zijn verhaal.
​Meer range voor de 2021 LR Model 3
De WLTP range van de Model 3 LR AWD is aangepast van 580 km naar 614 km. Sinds Telsa spreekt van SR(+) en LR en niet meer over de omvang van het batterypack, is het lastig te achterhalen waar een rangetoename vandaan komt. Hardware en/of software? We weten natuurlijk dat er verschillende chemische samenstellingen voor de batterijen gebruikt worden en in omloop zijn. Denk aan de LFP-batterij in de MIC Model 3. Ook zijn er verschillende formaten in omloop: de 4680, de 2170 en de 18650. In de Model 3 zit qua formaat de 2170 batterij, maar de chemische samenstelling is niet altijd duidelijk. De Model Y uit Berlijn krijgt straks de 4680 batterij. 
 
Daarnaast weten we dat Tesla regelmatig via de software aanpassingen doet op basis van data uit de auto’s. Of het nu gaat over het aanpassingen van de laadsnelheid afhankelijk van de omstandigheden, de omvang van de reserve als er 0% in het display staat, beperken van de degradatie (verlengen levensduur), verbeteren van de rijprestaties, e.d. Kortom: door de mogelijkheid van over-the-air software updates kan Tesla de capaciteit en presentaties achteraf aanpassen, uiteraard binnen de grenzen van de aanwezige hardware. 
 
We weten allemaal dat WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) iets anders is dan de werkelijke range in de dagelijkse praktijk. Degene die al wat langer een Tesla (of andere EV) rijden weten inmiddels dat weersomstandigheden (temperatuur en wind) een enorme impact heeft. Het verschil tussen rijden in de winter en de zomer is groot. Ook 100 of 130 km/u op de snelweg is dag en nacht verschil. Een toename van de WLTP heeft altijd wel enige impact op je eigen verbruikscijfers.
​2021 Model 3 SR+ Range Test 
Bjorn Nyland heeft weer eens een Model 3 aan een range-test onderworpen. Onderstaand het videoverslag. Zoals te verwachten is de 2021 Model 3 SR+ een ongelooflijke energiezuinige auto. Met een relatief kleine batterij en hierdoor een lager voertuiggewicht, toch veel range. En voor een relatief lage prijs. En natuurlijk alle andere “extra’s” van een Tesla, zoals SuC-netwerk, Autopilot/FSD, over-the-air updates, superzuinige HVAC door o.a. de warmtepomp, enz. 
Nieuwe deurpanelen
De eerste Model 3's uit Fremont hebben nu ook de nieuwe deurpanelen. Ziet er netjes uit. De knop om de deur te openen is nu voorzien van een tekst en een icoontje. Grote kans dat de  auto's voor Nederland die eind Q2 aangeleverd worden ook deze nieuwe deurpanelen hebben. Als tijdens het bestellen de deurpanelen al afgebeeld waren in de configurator weet je het zeker dat je ze krijgt. Ook in het witte interieur. Hieronder een paar foto's. 
1 Reactie

Blik op de week (#15)

16/4/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week natuurlijk wederom aandacht voor FSD, Tesla verzekering, Cybertruck en Musk bezoeken Giga Texas, Prufrock en natuurlijk veel meer. 

Acceleratie 
EV’s en zeker Tesla’s staan bekend om hun snelle acceleratie. Op de website motormatchup kan jezelf verschillende modellen virtueel tegen elkaar laten sprinten. Klik op onderstaand plaatje om een onbeladen Tesla Semi tegen een 2021 Model 3 Standard Range te zien sprinten! Wie gaat winnen? Voeg een 3e "tegenstander" naar keuze toe! Grappig. 

Over Tesla Semi gesproken. De specs zullen nog beter zijn dan aangekondigd bij de lancering eind 2017. Zo wordt het lange wachten beloond met nog meer range en waarschijnlijk snel te laden (meer dan 1 MW). Dit blijkt uit een email welke reserveringhouders van een Semi hebben ontvangen.   
Foto
Tesla verzekering
Een twittergebruiker met de naam Tristan heeft onlangs een lijst met telemetriegegevens geplaatst, die volgens hem door Tesla bijgehouden wordt.
Foto
Allemaal zaken die wat zeggen over de kans op een ongeluk, de oplettendheid van de bestuurder, e.d. Ik vond het wel een eye-opener, vooral “tijd doorgebracht binnen 1 of 3 seconde van de auto voor” of het “aantal waarschuwingen voor voorwaartse botsing” of “het aantal waarschuwingen bij verlaten rijstrook”, e.d. Tesla kan uit de enorme data-set profielen maken en ze ook vergelijken met de “fleet-mediaan”. Per land, Staat of andere geografische grens zijn waarschijnlijk verschillen te zien. Hetzelfde voor de weersomstandigheden, ed. Kortom: de gegevens kunnen worden gebruikt om diepgaande inzichten te verschaffen over het rijgedrag en het schaderisico. Dit kan zowel voordelig zijn (lagere tarieven), maar ook gevaarlijk (mogelijk hogere tarieven als je een zware rechtervoet hebt). In een FSD tijdperk wordt allemaal iets minder spannend, want de kans op het zelf veroorzaken van een ongeluk is dan klein.
In het verlengde van Tesla Insurance is Tesla in de VS begonnen met een eigen schade- en herstelservice. Het duurt nu vaak ontzettend lang vooraleer de schade aan een Tesla gerepareerd is. Vaak hoofdzakelijk door het ontbreken van reserve-onderdelen. Maar ik denk ook dat het te maken heeft de steeds meer noodzakelijke specialistische kennis en de gewenste verticale integratie. Of we ook in Europa snel een Tesla schadeherstelservice gaan zien is niet bekend. Maar vaak zien we dat zaken in de VS worden uitgeprobeerd en later dan naar Europa komen. Misschien is het wel een optie om voor Nederland/België alle schadeherstel in Tilburg te gaan doen, Staan immers nog wat loodsen leeg!
​AI-dag
Na Autonomy Day en Battery Day krijgen we ook een AI-day. Waarschijnlijk eind juli. Kan natuurlijk zomaar wat later zijn, maar dat er nu ook een datum op geplakt wordt door Elon lijkt het voor de hand te liggen dat deze AI-day er daadwerkelijk gaat komen. Het is natuurlijk speculeren over wat de inhoud precies gaat zijn. Natuurlijk heeft het te maken met het op vision-gebaseerd systeem voor FSD. Ook DOJO, de supercomputer zal een rol spelen.

​Het zou zo maar eens kunnen dat naast Tesla Automotive, Tesla Energy, Tesla AI een nieuwe, zeer lucratieve bedrijfstak gaat worden. AI en machine learning gaat de komende jaren een enorme vlucht nemen in heel veel bedrijfstaken. Wil je meer informatie hierover, kijk dan het korte filmpje van Simplilearn hieronder. Niet alleen voor de waarde van het aandeel TSLA is het toch wel fijn om te weten dat een bedrijf als Tesla een speler is. Ook omdat Elon wel heel kritisch is en constant wijst op de gevaren. In onderstaand interview praat Musk hierover. Moet je echt gezien hebben!

Zijn bedrijf Neuralink is een soort "verzekering voor de mensheid". Het moet op lange termijn gaan zorgen voor de optie dat mensen en AI kunnen samensmelten. Op weg hier naar toe zal het hopelijk veel mensen met een bepaalde aandoeningen kunnen helpen.

Op 
deze website van Peter Joosten een mooie analyse van hoe Neuralink geduid kan worden en hoe wetenschappers hier naar kijken. Het commentaar op Musk vanuit de wetenschap is altijd hetzelfde: wat hij doet is niets nieuws, hij is ook niet de eerste (wij doen ons lab vergelijkbare dingen) en het is gebruikelijk dat je onderzoeksresultaten deelt zodat het door andere herhaalt kan worden cq. op kunnen voortbouwen. Natuurlijk hebben ze hier helemaal gelijk in. Alleen typerend voor Musk is dat al zijn bedrijven uitermate goed zijn om experimenten uit het lab, met heel veel geld, top engineers en lef tot ongekende voortgang te brengen en verder te verbeteren! Focus ligt op "building the machine that makes the machine". Het uiteindelijk product is dan een resultante van de kwaliteit en efficiency van het ontwikkel- en bouwproces. Iets wat wetenschappers of spin-offs bedrijfjes van die wetenschappers, maar zelden lukt. Alleen al omdat de middelen ontbreken. 
Prufrock
Verleden week al het bericht over de Las Vegas Loop. Nu deze Proof of Concept klaar is werd het tijd voor een nieuwe website van The Boring Company.
De essentie van alles waar ze voor staan qua missie zit er helder en heel transparant in, namelijk het boren van tunnels goedkoper en sneller maken. Kijk maar eens bij "products". Hier staan de verschillende opties: Loop, transport, voetgangers, e.d. Er komt nog een calculator bij, dan weet je precies wat de prijs per mile is ($10M). Het boren gaat nu ongeveer met 1 mile per week, maar moet uiteindelijk naar 7 miles per week! Zelfs Elon’s humor komt nog even aan bod!
Foto
​Prufrock graaft zichzelf een weg naar beneden, dus geen bouwput meer nodig! Kortom: een leuke site om eens rond te neuzen. Gaan we nog heel veel van horen verwacht ik zo! Zodra de auto's autonoom mogen rijden (dus zonder chauffeur) verwacht ik dat de Model 3's vervangen worden door Tesla pods (de model 2 zonder stuur?)!
Foto
​FSD release datum
De release-datum van FSD-beta V9 komt langzaam dichterbij. Op de social media wordt 20th april, of wel 4/20 genoemd. Dat is het bedrag ($420) waarvoor Elon Tesla van de beurs had willen halen en hij later door de SEC op vingers voor werd getikt.

​De release gaat in ieder geval in twee stappen. Eerst een release onder de selecte groep FSD-beta testers. Zou mooi zijn als dit inderdaad op 20 april gaat gebeuren. Als het meezit in mei of juni dan de brede release door middel van de al vaker besproken FSD-download button. Iedereen met een FSD-aanschaf in de VS kan dan opteren om de beta-versie te gaan gebruiken. 
 
Elon heeft via twitter later weten dat het verschijnen van de FSD-download button ook de datum is waarop de FSD-abonnementsvorm geïntroduceerd wordt. Een mooi alternatief voor het gebruik van FSD per gebruik of een bepaalde duur. 
 
Ook liet Elon weten dat er beweging zit in hoe Europa om wil gaan met FSD. Hij verwacht dat er in zomer meer duidelijkheid komt over een pad naar het gebruik van autonome functies. We houden het in de gaten!
​Vernieuwde Model S/X
Het is nog steeds niet duidelijk wanneer de vernieuwde Model S/X aan klanten uitgeleverd gaat worden. Mijn vermoeden is dat de release van de Model S alles te maken heeft met FSD Beta V9 en software versie 11. Ik denk dat de Model S/X deze nieuwste softwareversie nodig heeft om goed te functioneren. Denk aan de AI om de juiste versnelling te kiezen of de aansturing van de schermen. Een andere reden kan zijn dat nog niet alle componenten aanwezig zijn. Mogelijk dat op 26 april, als de aandeelhouders worden bijgepraat over de financiële resultaten van het eerste kwartaal 2021, we meer horen over de eerste leveringsdatum van de Model S/X. Voor het eerste is de vernieuwde Model X gesignaleerd. In onderstaande video is hij samen te zien met een Semi!
Easter-egg
Tesla staat erom bekend om verschillende zogenaamde Easter-eggs verstopt te hebben in de software. “Open Butthole” werd deze week ontdekt. Het opent de laadklep. Hij schijnt ook in het Duits te werken met “Open Ashloch”! In het Nederlands klinkt het allemaal wat minder, maar ook “Open Anus” werkt! Via deze link ga je naar een website met een lijst met Tesla-Easter-eggs!
Cybertruck in Texas
De bouwvakkers die hard aan het werk zijn om Giga Texas uit de grond te stampen werden deze week aangenaam verrast. Elon Musk bezocht de bouwplaats in een Cybertruck. De plaats waar hij vanaf eind 2021/begin 2022 in massa gebouwd gaat worden. De versie waar Elon mee verscheen is nog steeds het prototype zoals al vaker gesignaleerd. Hij spraak de werkers nog even toe. Er was geen media bij, we moeten het doen met foto’s en video's gemaakt door medewerkers. Nog geen clip op YouTube kunnen vinden met de toespraak van Elon. 

Ik hoop dat Elon doorrijdt naar Boca Chica. Daar gaat de volgende week het volgende prototype van Starship de lucht in. Foto’s met Cybertruck en Starship bij elkaar zouden wel erg cool zijn!
ANWB
De ANWB heeft een VW ID4 in haar vloot opgenomen. Trots werd deze week in een persbericht een zelfontwikkelde mobiele oplader gepresenteerd op een aanhangwagen, natuurlijk achter de ID4. Deze moet gestrande EV’s binnen 10 minuten voldoende range geven om tot een lader te geraken. In principe natuurlijk prima dat de ANWB met de tijd mee gaat. En zal zeker handig zijn voor echte noodgevallen. Ik vraag me alleen af hoe vaak dit nu gaat voorkomen met een steeds meer in omvang toenemende laadinfrastructuur en steeds meer EV’s met meer capaciteit en slimmere software welke de range in de gaten houden. Maar goed, als je alle signaleren en hulpmiddelen negeert, kan je inderdaad zonder komen te staan en is het handig dat je altijd de ANWB kunt bellen!
0 Reacties

Blik op de week (#14)

9/4/2021

1 Reactie

 
In deze blik op de week de eerste beelden van de Las Vegas Loop met Tesla's, FSD nieuws, een interieur update, een Model 3 als politie-auto en nog veel meer... 
FSD Beta 9 
​Vers van de pers een bericht van Elon dat FSD Beta V9.0 bijna klaar is. De verwachtingen zijn hoog! Gaat dit de versie zijn welke de criticasters de mond gaat snoeren? Deze versie gaat naar circa 20.000 gebruikers in de VS. De verwachting is dat voor het einde van het jaar in de VS iedereen met FSD de volledige functionaliteiten krijgt. Ik ben ook wel benieuwd naar wat de impact is op de software en FSD-functionaliteiten welke we hier in Europa voorlopig krijgen. Elon blijft maar benadrukken dat systeem werkt zonder radar. Sterker nog, hij geeft aan dat uiteindelijk het radarsysteem uit de auto gaat. Puur vision: 8 camera's van een paar euro en een in eigen huis ontworpen FSD-computer! 
Foto
Tesla Politie-auto
Helaas ging het om een 1 april grap binnen een korps uit Friesland. Maar wel een knap staaltje werk! Een Model 3 met de kenmerkende politie-bestickering ziet er best stoer uit. Ik denk ook dat menig agent graag in een Tesla zou willen patrouilleren. 
Interieur update
We hebben natuurlijk bij de Made In China versies van de Model 3 en Y gezien dat de houtkleur of witte trim van het dashboard als het ware doorloopt in een trim in de  deur. In de (Nederlandse) configurator is te zien dat ook de Fremont-versies deze aanpassing gaat krijgen. Nieuwe bestellingen hebben nu dus deze trim in de deur. Smaken verschillen, maar na alle kleine interieur updates ziet de auto er in mijn optiek kwalitatief hoogwaardiger uit Hiermee is alles qua design en opties weer gelijk tussen Shanghai en Fremont. En qua designtaal ook weer in lijn met de vernieuwde Model S en X. ​
Foto
Retrofit HW3
De retrofit van HW3 is in Noorwegen en Nederland al uitgevoerd. Heb je een Model 3 met HW2.5 en koop je FSD, dan wordt de hardware kosteloos vervangen. Onze zuider- en oosterburen zitten nog met smart te wachten. Het lijkt erop dat ze in Duitsland gaan beginnen. Op twitter de eerste berichten van mensen die een uitnodiging ontvangen hebben. Dan moet het nu toch echt niet lang meer duren dat ook België en andere Europese landen aan de beurt gaan zijn. Na de aanstaande release van de V11 software zal het verschil tussen HW 2.5 en HW 3 groot zijn. Denk aan Birds-eye view bij FSD tijdens het parkeren. Het dan niet uitgevoerd hebben van de retrofit zal dan tot veel klachten leiden. 

Munro Life
In Blik op de week was ik begonnen met verslag doen van de teardown van Sandy Munro’s 2021 Model 3. Ze zijn de teardown gestopt en hebben een roadtrip gemaak met die auto. Ze hebben onder meer een bezoek gebracht aan SpaceX in Boca Chica en daar Elon geïnterviewd. Vooralsnog zijn ze naar terugkomst niet begonnen met het demonteren van de Model 3. Wel zijn ze begonnen aan een ID4 van VW.  Hieronder de eerste indrukken.

Superchargers
Er duiken steeds meer berichten op van uitbreidingen van het SuC netwerk. Vooral in de VS komen er steeds meer Superchargers bij met een enorme omvang. Zelfs tot 100 Stalls aan toe! Deze week ook beelden van een meer prefab versie. De Stalls met een trafo al afgemonteerd op een fundament van beton. De installatie gaat dan ook nog eens sneller! Met een bijna verdubbeling van het aantal Tesla’s is het ook nodig dat zowel de service-organisatie en de laadinfrastructuur blijft meegroeien. Zeker als de laadinfra ook opengesteld gaat (of moet) worden voor andere merken.
Tunnel in Las Vegas
We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk zijn er beelden van de tunnel van The Boring Company in Las Vegas. Het is een vervoerssysteem welke zodra het convention centre weer open is, in gebruik genomen wordt. In de onderstaande video wordt een toelichting gegeven op hoe het systeem werkt met een app. Je geeft aan waar je naar toe wilt en als je Tesla klaar staat gebruik je ook de app om de auto te openen. Het is een point-to-point systeem. Je wordt dus direct naar de eindbestemming gebracht, zonder te stoppen op tussenstations. 
 
Las Vegas heeft er een attractie bij! Ik had alleen verwacht dat ze een speciale Tesla-pod hadden ontwikkeld voor in de tunnels. Maar voor nu doen ze het met bestaande modellen, hoofdzakelijk de Model 3. In principe rijden de auto’s autonoom, maar in het begin zal er een toezichthouder achter het stuur zitten. Dat is natuurlijk een kwestie van tijd en misschien ook wel de reden waarom ze het nog niet doen met een autonome Tesla-pod.  
 
De uitbreiding van het tunnelnetwerk naar het vliegveld, de hotels op The Strip en andere locaties is al aangekondigd en het boren zal spoedig gaan beginnen. Het is voor TBC een mooie proof of concept. Er zullen heel wat burgemeester en overheden gaan kijken naar hoe het werkt. Het zal niet lang meer duren dat ook TBC op meerdere plekken in de VS gaat graven. Het is alleen niet duidelijk met welk tempo en hoeveel exemplaren van de zelf ontwikkelde boorinstallatie  er al gebouwd zijn.
Giga Berlijn
In documenten waar Tesla zich uit over de trage vergunningsprocedures in Duitsland, staat juli 2021 als datum waarop Giga Berlijn in productie gaat. Dat ligt in de lijn met de speculaties. In Q3 gaan we dan de eerste versies in wild zien als testvoertuigen. Als inderdaad juli 2021 gehaald wordt, dan is het aannemelijk dat in oktober (Q4) de eerste leveringen aan consumenten gaan plaatsvinden. Qua opschaling van de productie zal dit vergelijkbaar zijn met de opschaling van de Model Y productie in Shanghai. Alles wat we tot nu toe weten over de Model Y Made in Germany is hier te vinden.
 
 
Street View
We kennen natuurlijk al lang Street View van Google. Je kan inmiddels door nagenoeg alle straten virtueel rondrijden. Het wordt voor allerlei doeleinden gebruikt. Deze week het bericht dat ook Apple voor haar Apple Maps in Nederland en België begonnen is met straten te fotograferen. 
Foto
Dat een derde partij op de achtergrond hetzelfde aan het doen is, is bij velen niet bekend. Sterker nog, Tesla maakt realtime video-opnamen van alle straten waar een Tesla door heen rijdt. Met een verdubbeling van het aantal Tesla's op de weg dit jaar en met nog veel meer de komende jaren, zou het over een paar jaar zomaar eens tot verrassende functionaliteiten kunnen gaan leiden.
​
Een gratis nevenproduct en super actueel. Videobeelden en allerlei andere gegevens (denk aan temperatuur, luchtdruk, neerslag, e.d.) kunnen door "de fleet" live verzameld worden en via diensten aangeboden worden. Bijvoorbeeld waar is onderhoud nodig aan wegen? Is het al aan het sneeuwen   Lermoos? Ook de marketeers krijgen nieuwe mogelijkheden. Welke kleur kleding is populair in New York?  Kortom, Tesla bouwt niet alleen voor de autonome functies aan een database, maar aan een dataset welke in de toekomst tot nieuwe diensten kan leiden. 
1 Reactie

Blik op de week (#13)

3/4/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de productiecijfers over Q1 2021, de vorderingen van de Giga’s, steeds meer Tesla's als taxi, Tesla-reviews en nog veel meer.
 
Productiecijfers
Deze week publiceerde Tesla de productiecijfers over het eerste kwartaal van 2021. Ze waren buiten verwachting hoog. Rekening werd gehouden met 170.000 stuks, maar dat werden er 180.000. Het aantal aan klanten afgeleverde exemplaren lag zelfs nog iets hoger, aangezien ze een aantal in 2020 geproduceerde auto's hebben verkocht. Waaronder nog 2.000 Model S/X. Volgens de gepubliceerde getallen zijn er in 2021 nog geen van deze modellen geproduceerd. Alles wat we gezien hebben rondom Fremont zijn dus pre-productie modellen. Er zijn tot nu toe alleen Model 3 en Model Y gebouwd in Fremont en Shanghai. Op beide locaties wordt de Model Y productie verder opgeschroefd. De productie van de vernieuwde Model S/X komt in Q2 op gang. De vraag is groot!
 
Q1 2021 werd dus het beste kwartaal ooit. Dat belooft dus wat voor de rest van 2021. Zouden ze 1.000.000 auto’s kunnen gaan produceren? Als we mee gaan nemen dat de in aanbouw zijnde Giga’s naar verwachting ook dit jaar nog gaan bijdragen aan de productie, lijkt dat geen absurd aantal. Er wordt natuurlijk druk gespeculeerd over wat de komende week het effect op de beurs gaat zijn. Zou mij niets verbazen als het aandeel TSLA de komende dagen weer terug gaat naar de koers van begin dit jaar.
Foto
Giga’s
Regelmatig in “blik op de week” aandacht voor de vorderingen van de Giga’s in aanbouw. Giga Berlijn nadert zijn voltooiing van fase 1. De gebouwen zijn ver klaar. Jammer dat we niet kunnen zien wat er binnenin allemaal gebeurt. Want ze zijn al weken bezig met de inrichting. Van de Giga Press zijn er meerdere geïnstalleerd. Buiten staan al een aantal body’s van de Model Y onder afdekzeilen. Machines en robots worden afgesteld. Kantoorpersoneel zit al in de nieuwe gebouwen. Het is natuurlijk ook een geweldige logistieke operatie om alles op het juiste moment aangeleverd te krijgen. 
 
De Model Y uit Berlijn gaat de eerste Tesla zijn met een voor- én achterkant uit één stuk geperst. De losse batterijen worden in een structuur geplaatst welke hiermee onderdeel uitmaakt van het dragend deel van de auto. Dus niet meer de losse batterijen in een module, meerdere modules in een pack en een pack in de sandwich-bodemstructuur van de auto. De onderkant en hiermee het dragend deel van de Model Y bestaat feitelijk uit 3 delen. Dat geeft enorme stijfheid en veiligheid, een hoge kwaliteit in de afbouw en natuurlijk lage productiekosten. Het is de eerste keer dat Tesla dit principe gaat toepassen. Altijd nog afwachten of dit tot vertraging gaat leiden bij het inregelen van de productie. Er is geen twijfel dat in Q4 sprake gaat zijn van al een serieuze productie. In Q2/Q3 gaan we pre-productie zien, met mogelijk eind Q3 de eerste leveringen aan Tesla-personeel. De 4680-batterij voor de Model Y komen nog uit Fremont. In de loop van 2022 gaat er sprake zijn van batterijproductie in Berlijn.
​Ook Giga Texas krijgt vorm. Mooi om te zien dat ze beginnen met die bouwdelen waar intern het meeste werk verzet moet worden. De eerste lading robots staat al binnen. De lakstraat is aanbouw. Ook de eerste Giga Press wordt geïnstalleerd. 
We kunnen nog een derde bouwlocatie gaan toevoegen. Fase 1 in China is operationeel en de laatste gebouwen van deze fase zijn in aanbouw. Giga Shanghai gaat beginnen aan een mega uitbreiding. Een enorm stuk grond, qua omvang zeker niet kleiner dan de huidige faciliteiten, wordt bouwrijp gemaakt

​In de tweede helft van het jaar zijn ze hier zeker aan het bouwen. Gelet op de omvang gaat het in fase 2 om productiecapaciteit voor meer modellen. Zoals al eerder aangegeven, verwacht ik dat China de primeur gaat krijgen voor de kleine Tesla. Ik verwacht een model-onthulling in 2021 om midden 2022 te kunnen beginnen met produceren. Tezamen met de lokale batterijproductie. Mogelijk dat in China ook de Semi gebouwd gaat worden. Maar hier heb ik nog nergens iets over gelezen. Ook een lokaal geproduceerde Model S voor de Chinese markt sluit ik niet helemaal uit!
Software-update
Er is een nieuwe release van de software gesignaleerd. 2021.4.12. Het betreft een update zonder nieuwe functionaliteiten. Alleen bugfixes. Het wachten is op de release welke, zeker voor FSD kopers, nieuwe functionaliteiten gaat brengen.
​Yellow Cap
In New York, maar ook in andere plaatsen, worden steeds meer Tesla’s ingezet als Taxi. Ik denk dat het heel slim is om als je nu moet investeren in het vernieuwen cq. verduurzamen van het wagenpark, dat je dat met Tesla doet. Dan zit je zeker voor de korte termijn goed. Qua efficiency en snellaadinfra is er gewoonweg niets beters te koop én mocht de komende jaren de transitie gaan plaatsvinden naar robotaxi’s, dan heb je de hardware al in huis voor de toekomst! Zou mij niets verbazen als je in de grote steden deze verduurzaming versneld ziet gaan gebeuren. En meteen een voorschot nemend op de toekomst. 
Foto
Nationale Laadonderzoek 2021
Met het Nationale Laadonderzoek brengt de VER jaarlijks in kaart hoe elektrische rijders (slim) laden, hoe zij dit ervaren en wat beter kan. Met deze informatie kunnen ze elektrische rijders nog beter ondersteunen. Dit keer gaan ze vooral op zoek naar regionale verschillen: waar moeten ze echt nog actie ondernemen?

Ze zijn ook nieuwsgierig naar hoe jij thuis laadt, met welke snelheid en met welke bijzonderheden. En ze willen weten wat EV-rijders doen om schoner en groener te kunnen laden. Als je vorige keer hebt meegedaan, doe het dan vooral nu ook weer, want dan kunnen ze op nationale en regionale schaal zien hoe zaken in het afgelopen (corona)jaar zijn verbeterd (of verslechtert).

Dit onderzoek is een initiatief van de VER, Elaad (kennis- en informatiecentrum op het gebied van smart charging) en RVO en wordt uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen.

Hier is de link naar de enquête. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten.
Opstarten productie
Elon liet weten dat ze dit jaar gaan beginnen met de productie van de Semi. Ze gaan 5 exemplaren per week bouwen in Nevada. Volgend jaar gaan ze in Texas de productie verder verhogen. Maar dat kan pas als ze ook de schaarste aan 4680 batterijen hebben opgelost. 
 
De geruchten gaan dat in Fremont binnenkort de eerste pre-productie van de Cybertruck het levenslicht gaan zien. Niet voor de verkoop. Ze schijnen een pilot-productie lijn gebouwd te hebben. De verwachting is eind dit jaar, maar eerder begin 2021 de productie van de Cybertruck vanuit Giga Texas op gang komt. 
Reviews
Eindelijk lijkt het alsof de autojournalisten Tesla objectiever gaan bekijken. De afgelopen jaren leek het of ze Tesla als bedreiging zagen voor de ICE en werd alles onder een vergrootglas gelegd. Vaak resulterend in een negatieve ondertoon. Nu steeds meer automerken met hun (eerste) EV’s komen en het onomkeerbaar is dat EV de toekomst is, moeten ze toch wel toegeven dat die Tesla’s echt wel goede auto’s zijn. De nieuwe EV's van gerenommeerde automerken leggen het nog steeds af, zeker qua efficiency en software.  Nu ook de bouwkwaliteit van Tesla echt goed is, kunnen ze er niet meer om heen.

Wat me opvalt is dat ze het bijna nooit hebben over de full self driving opties. Ik weet dat het allemaal nog bewezen moet worden. Maar als je nu toch meer dan 50.000 euro privé gaat uitgeven aan een EV, dan moet je toch weten dat je met Tesla een auto koopt met een zeer reële kans dat hij in de loop van tijd functionaliteiten krijgt welke andere merken echt voorlopig niet gaan hebben. En al helemaal niet in een auto welke je al gekocht hebt! Ook het Supercharger netwerk wordt maar zelden echt in het juiste perspectief gezet. Maar goed, het eerste begin is er. 

Als de Model Y uit Berlijn met uitmuntende kwaliteit op de markt gezet wordt, tegen een scherpe prijs, dan zullen ze niet aan te slepen zijn. Zeker in combinatie met de state-of-arte batterij-technologie, unieke bouwwijze (top veiligheid), FSD- en software-opties, FSD-mogelijkheden en het supercharger netwerk. 
 
Hier onder enkele reviews van de 2021 Model 3 van de afgelopen week
0 Reacties

    Archieven

    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2022
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires