Deze week aandacht voor de "media-ophef" over de veiligheid, een range-toename voor de M3LR, het zenuwstelsel van Tesla en nog veel meer... Service Tesla's gaan in China als warme broodjes over de toonbank. Net als in de VS en later in Europa, heeft Tesla in China ook wat last van groeistuipen. Met name de omvang van de service-infrastructuur blijft achter bij de groei. Dat het allemaal wel goed komt, hebben we natuurlijk in de VS en Europa gezien. Maar het kan wel even duren. Om het proces te versnellen heeft Tesla in China een apart team samengesteld dat klachten van Tesla-kopers sneller moet analyseren en oplossen. Aanleiding was het protest van een koper welke behoorlijk amok maakte op de Tesla-stand tijdens de Shanghai Motorshow. Bij de Tesla van haar vader zouden de remmen niet gewerkt hebben. Natuurlijk kreeg deze actie veel media-aandacht. Blijkt achteraf dat de remmen prima gefunctioneerd hebben, maar dat de eigenaar veel te hard gereden had! Hieronder de beelden van de situatie. Wel mooie reclame voor de stevigheid van het panoramadak! De dagen er na was het extra druk op de Tesla-stand. Door de verticale integratie en Warp Drive (zie hieronder) heeft Tesla een hele korte lijn tussen de uitgevoerde service in de praktijk en de productie in fabriek. Klachten en reparaties zijn direct terug te leiden tot het productie- of logistieke proces. Daar vinden dan maatregelen plaats om herhaling te voorkomen. Zelfs in de VS is de kwaliteit van de productie fors beter geworden. In China is de kwaliteit van de productie vanaf de start al hoog. Dit verwacht ik van de kwaliteit van Berlijn ook. Ondanks dat ze in Duitsland onder een vergrootglas komen te liggen. Veiligheid Tesla presenteert ieder kwartaal cijfers over de betrokkenheid van Telsa's bij ongevallen. De veiligheidsvoorzieningen in alle Tesla’s zorgen voor indrukwekkende cijfers. Uit Tesla’s eigen cijfers blijkt dat ze bij fors minder ongevallen betrokken zijn. Tot wel 10x minder kans om een ongeval te krijgen. Zeker op de snelweg. Lees hier het hele rapport. Natuurlijk zijn niet alle cijfers zomaar met elkaar te vergelijken. Maar wat mogelijk nog belangrijker is, is dat het deze cijfers ieder kwartaal beter worden. Zeker als FSD op de snelweg volledig zijn eigen gang mag gaan en ook buiten de snelweg gebruikt gaat worden. In mijn optiek is het heel frustrerend dat juist in de media aandacht is voor de negatieve uitzonderingen, die achteraf meestal niets te maken hebben met de technologie, maar met het gedrag van de bestuurder. Zoals deze week in de media het bericht dat in Texas twee mensen om leven zijn gekomen in een Tesla. Er zou niemand achter het stuur hebben gezeten. Dat was natuurlijk “kaasje” om headlines te creëren waarop geklikt wordt. Uiteraard blijkt achteraf dat de betreffende Tesla helemaal geen FSD had. En dat er waarschijnlijk allemaal vreemde zaken uitgehaald zijn om de beveiligingen in het systeem te omzeilen. Maar dat wordt natuurlijk niet meer gecorrigeerd in de berichtgeving. EDR uitlezen Als een Tesla bij een ongeval betrokken is, is het mogelijk dat Tesla (of een derde partij) een uitgebreide analyse maakt van allerlei data welke vastgelegd zijn ten tijde van het ongeluk. Het werkt als een soort black-box en kan dienen om te achterhalen wat er nu feitelijk gebeurt is. Tot nu toe kon alleen Tesla of een gespecialiseerd bedrijf de EDR (Event Data Recorder) uitlezen. Daar komt verandering in. Je kan eventueel zelf een EDR-kit kopen om de data uit te lezen. Het is wel een dure grap en zal mogelijk alleen al hierdoor voorbehouden blijven aan gespecialiseerde bedrijven. Of gaan schade-experts van verzekeraars ze ook gebruiken? Tesla heeft voorbeelden gegeven van een rapport dat aan de hand van de EDR gemaakt kan worden. Hier een voorbeeld van een Model 3-rapport of een hier een voorbeeld van een Model S. XPrize Elon heeft $100 miljoen beschikbaar gesteld voor de XPrize. Een competitie welke 4 jaar gaat duren en moet gaan leiden tot een oplossing voor het CO2 probleem. In onderstaand interview geeft Elon interessante inkijkjes in zijn bedrijven en zijn aanpak. De moeite waard om te bekijken. In een artikel op scientias.nl geeft Dr. Vermaas van de TU Delft een mooi overzicht van wat nu eigelijk het probleem is en wat oplossingsrichtingen zijn. Ik ben benieuwd of deze wedstrijd de komende 4 jaar tot revolutionaire oplossingen gaat leiden. Ritje door NL Afgelopen week weer eens sinds lange tijd wat meer kilometers gemaakt in mijn Tesla Model 3 SR+. In totaal iets meer dan 1.000 km gereden. Hoofdzakelijk op de snelweg en nagenoeg volledig op FSD. Wat is dit toch heerlijk relaxed rijden. Misschien op al die kilometers 5x het systeem overruled. Bijna altijd door asociaal gedrag van andere weggebruikers. Wat zou het fantastisch zijn als FSD op de snelweg qua regelgeving snel meer ruimte krijgt. Die time-outs bij het inhalen mogen er van mij wel af. Richtingaanwijzer uit en laat de auto zelf maar bepalen wanneer inhalen veilig kan. Ook de g-krachten bij een scherpere bocht mag wel aangepast worden. Sommige bochten op de snelweg kunnen best met 100 km/u gemaakt worden. Op provinciale wegen moet je goed opletten dat bij een scherpere bocht je niet deels op de andere weghelft terecht komt! Snel de regelgeving aanpassen wat mij betreft dus! Voor het eerst ook geladen bij een V3 charger (SuC Akersloot). En voor het eerst 170 kW gezien: 1249 km/u range. Natuurlijk was dit maar van korte duur. Ook 3x bij een V2 charger geladen. Gemiddeld in 20 minuten van 20% naar 80%. Net genoeg tijd voor een sanitaire stop en een kop koffie. Heerlijk relaxed rijden met zo'n SuC-netwerk en FSD. Het enige dat ik mis is dat je way-points in de navigatie kunt zetten. Dus van A naar B via C. En dan zien waar en wanneer je het beste kunt laden (tijdens het stuk van A naar C of het stuk van C naar B). Het zou helemaal fijn zijn als je direct kunt zien of op C of B een laadpunt is en als je aangeeft dat je hier gebruik van gaat maken, aangezien dat impact heeft op het laden onderweg. Way-point navigatie zit er aan te komen. Onderstaand een screenshot van een eerste testversie, met dank aan hacker @greentheonly Wachtend op een veerboot heerlijk een Netflix-serie gekeken. Alleen een hachelijk moment toen we de boot mochten gaan oprijden. Bij het verlaten van Netflix en het overschakelen naar drive-mode bleef het systeem "hangen". Waarschijnlijk door mijn ongeduld. Toen de 2 resetknoppen ingedrukt. Duurde erg lang. Dus nog maar eens gereset. Als je iedereen ziet oprijden en jij blijft als enige staan, duurt 30 seconden opstarten best lang kan ik je zeggen. Uiteindelijk met wat geduld is het natuurlijk toch goed gekomen en hebben ik de boot niet gemist. Waarschijnlijk wel een aantal ICE-rijders niet kunnen overtuigen om over te stappen op EV! Sorry. Stuurwiel met verwarming In de recent uitgeleverde 2021 Model 3 en straks ook in de MIG Model Y, zit als het goed is het vernieuwde stuurwiel met stuurverwarming. Deze optie maakt onderdeel uit van het premium interieur. Dus niet bij het gedeeltelijk premium interieur van de SR+ uitvoering. Hier wordt het een optie welke via de software is bij te kopen. Hetzelfde dus als de verwarming op de achterbank. Volgens de geruchten zal binnenkort de aankoopbutton verschijnen in de app. Centraal zenuwstelsel Op deze plaats al vaker aandacht gehad voor DOJO, de in aanbouw zijnde supercomputer van Tesla. Zeker met de aangekondigde AI-dag staat Tesla’s supercomputer vol in de belangstelling. Tesla AI zou zo maar eens de derde grote productlijn kunnen worden. Tesla staat bekend om hun verticale integratie. Dat dit heel ver gaat wordt steeds duidelijker. Dus niet alleen productie en verkoop in een hand, maar ook service, schadeherstel, verzekering, laadinfrastructuur, e.d. Ook aan de productiekant is bekend dat Tesla steeds meer in huis ontwerpt en/of produceert. Denk aan de stoelen, het Tesla-glass, FSD-chip, HVAC, e.d. Duidelijk werd deze week dat Tesla een nieuw team heeft samengesteld dat een focus heeft op de materialen. Tesla maakt materialen welke simpelweg nog niet bestonden, zoals het speciale Tesla-staal voor de castings. In onderstaande vlog geeft Steven van Solving The Money Problem duiding aan een presentatie van Sandy Munro over de samenstelling van de materialen! Maar de verticale integratie zit niet alleen in de producten. Als je DOJO het brein van Tesla noemt, dan kan je Warp Drive het centraal zenuwstel noemen. Warp Drive (“Warp”) is het door Tesla zelf ontworpen Enterprise Resource Planning systeem. Dus geen SAP of ORACLE of andere ERP-systeem van een leverancier. Elon had al snel door dat informatie snel en simpel door de verschillende onderdelen van de organisatie moet gaan. Jay Vijaya is lang verantwoordelijk geweest voor het omzetten van Elon’s visie naar een werkend systeem. In onderstaande video zijn verhaal. Meer range voor de 2021 LR Model 3 De WLTP range van de Model 3 LR AWD is aangepast van 580 km naar 614 km. Sinds Telsa spreekt van SR(+) en LR en niet meer over de omvang van het batterypack, is het lastig te achterhalen waar een rangetoename vandaan komt. Hardware en/of software? We weten natuurlijk dat er verschillende chemische samenstellingen voor de batterijen gebruikt worden en in omloop zijn. Denk aan de LFP-batterij in de MIC Model 3. Ook zijn er verschillende formaten in omloop: de 4680, de 2170 en de 18650. In de Model 3 zit qua formaat de 2170 batterij, maar de chemische samenstelling is niet altijd duidelijk. De Model Y uit Berlijn krijgt straks de 4680 batterij. Daarnaast weten we dat Tesla regelmatig via de software aanpassingen doet op basis van data uit de auto’s. Of het nu gaat over het aanpassingen van de laadsnelheid afhankelijk van de omstandigheden, de omvang van de reserve als er 0% in het display staat, beperken van de degradatie (verlengen levensduur), verbeteren van de rijprestaties, e.d. Kortom: door de mogelijkheid van over-the-air software updates kan Tesla de capaciteit en presentaties achteraf aanpassen, uiteraard binnen de grenzen van de aanwezige hardware. We weten allemaal dat WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) iets anders is dan de werkelijke range in de dagelijkse praktijk. Degene die al wat langer een Tesla (of andere EV) rijden weten inmiddels dat weersomstandigheden (temperatuur en wind) een enorme impact heeft. Het verschil tussen rijden in de winter en de zomer is groot. Ook 100 of 130 km/u op de snelweg is dag en nacht verschil. Een toename van de WLTP heeft altijd wel enige impact op je eigen verbruikscijfers. 2021 Model 3 SR+ Range Test Bjorn Nyland heeft weer eens een Model 3 aan een range-test onderworpen. Onderstaand het videoverslag. Zoals te verwachten is de 2021 Model 3 SR+ een ongelooflijke energiezuinige auto. Met een relatief kleine batterij en hierdoor een lager voertuiggewicht, toch veel range. En voor een relatief lage prijs. En natuurlijk alle andere “extra’s” van een Tesla, zoals SuC-netwerk, Autopilot/FSD, over-the-air updates, superzuinige HVAC door o.a. de warmtepomp, enz. Nieuwe deurpanelen De eerste Model 3's uit Fremont hebben nu ook de nieuwe deurpanelen. Ziet er netjes uit. De knop om de deur te openen is nu voorzien van een tekst en een icoontje. Grote kans dat de auto's voor Nederland die eind Q2 aangeleverd worden ook deze nieuwe deurpanelen hebben. Als tijdens het bestellen de deurpanelen al afgebeeld waren in de configurator weet je het zeker dat je ze krijgt. Ook in het witte interieur. Hieronder een paar foto's.
1 Comment
In deze blik op de week natuurlijk wederom aandacht voor FSD, Tesla verzekering, Cybertruck en Musk bezoeken Giga Texas, Prufrock en natuurlijk veel meer. Acceleratie EV’s en zeker Tesla’s staan bekend om hun snelle acceleratie. Op de website motormatchup kan jezelf verschillende modellen virtueel tegen elkaar laten sprinten. Klik op onderstaand plaatje om een onbeladen Tesla Semi tegen een 2021 Model 3 Standard Range te zien sprinten! Wie gaat winnen? Voeg een 3e "tegenstander" naar keuze toe! Grappig. Over Tesla Semi gesproken. De specs zullen nog beter zijn dan aangekondigd bij de lancering eind 2017. Zo wordt het lange wachten beloond met nog meer range en waarschijnlijk snel te laden (meer dan 1 MW). Dit blijkt uit een email welke reserveringhouders van een Semi hebben ontvangen. Tesla verzekering Een twittergebruiker met de naam Tristan heeft onlangs een lijst met telemetriegegevens geplaatst, die volgens hem door Tesla bijgehouden wordt.
In het verlengde van Tesla Insurance is Tesla in de VS begonnen met een eigen schade- en herstelservice. Het duurt nu vaak ontzettend lang vooraleer de schade aan een Tesla gerepareerd is. Vaak hoofdzakelijk door het ontbreken van reserve-onderdelen. Maar ik denk ook dat het te maken heeft de steeds meer noodzakelijke specialistische kennis en de gewenste verticale integratie. Of we ook in Europa snel een Tesla schadeherstelservice gaan zien is niet bekend. Maar vaak zien we dat zaken in de VS worden uitgeprobeerd en later dan naar Europa komen. Misschien is het wel een optie om voor Nederland/België alle schadeherstel in Tilburg te gaan doen, Staan immers nog wat loodsen leeg! AI-dag Na Autonomy Day en Battery Day krijgen we ook een AI-day. Waarschijnlijk eind juli. Kan natuurlijk zomaar wat later zijn, maar dat er nu ook een datum op geplakt wordt door Elon lijkt het voor de hand te liggen dat deze AI-day er daadwerkelijk gaat komen. Het is natuurlijk speculeren over wat de inhoud precies gaat zijn. Natuurlijk heeft het te maken met het op vision-gebaseerd systeem voor FSD. Ook DOJO, de supercomputer zal een rol spelen. Het zou zo maar eens kunnen dat naast Tesla Automotive, Tesla Energy, Tesla AI een nieuwe, zeer lucratieve bedrijfstak gaat worden. AI en machine learning gaat de komende jaren een enorme vlucht nemen in heel veel bedrijfstaken. Wil je meer informatie hierover, kijk dan het korte filmpje van Simplilearn hieronder. Niet alleen voor de waarde van het aandeel TSLA is het toch wel fijn om te weten dat een bedrijf als Tesla een speler is. Ook omdat Elon wel heel kritisch is en constant wijst op de gevaren. In onderstaand interview praat Musk hierover. Moet je echt gezien hebben! Zijn bedrijf Neuralink is een soort "verzekering voor de mensheid". Het moet op lange termijn gaan zorgen voor de optie dat mensen en AI kunnen samensmelten. Op weg hier naar toe zal het hopelijk veel mensen met een bepaalde aandoeningen kunnen helpen. Op deze website van Peter Joosten een mooie analyse van hoe Neuralink geduid kan worden en hoe wetenschappers hier naar kijken. Het commentaar op Musk vanuit de wetenschap is altijd hetzelfde: wat hij doet is niets nieuws, hij is ook niet de eerste (wij doen ons lab vergelijkbare dingen) en het is gebruikelijk dat je onderzoeksresultaten deelt zodat het door andere herhaalt kan worden cq. op kunnen voortbouwen. Natuurlijk hebben ze hier helemaal gelijk in. Alleen typerend voor Musk is dat al zijn bedrijven uitermate goed zijn om experimenten uit het lab, met heel veel geld, top engineers en lef tot ongekende voortgang te brengen en verder te verbeteren! Focus ligt op "building the machine that makes the machine". Het uiteindelijk product is dan een resultante van de kwaliteit en efficiency van het ontwikkel- en bouwproces. Iets wat wetenschappers of spin-offs bedrijfjes van die wetenschappers, maar zelden lukt. Alleen al omdat de middelen ontbreken.
Prufrock Verleden week al het bericht over de Las Vegas Loop. Nu deze Proof of Concept klaar is werd het tijd voor een nieuwe website van The Boring Company.
Prufrock graaft zichzelf een weg naar beneden, dus geen bouwput meer nodig! Kortom: een leuke site om eens rond te neuzen. Gaan we nog heel veel van horen verwacht ik zo! Zodra de auto's autonoom mogen rijden (dus zonder chauffeur) verwacht ik dat de Model 3's vervangen worden door Tesla pods (de model 2 zonder stuur?)! FSD release datum De release-datum van FSD-beta V9 komt langzaam dichterbij. Op de social media wordt 20th april, of wel 4/20 genoemd. Dat is het bedrag ($420) waarvoor Elon Tesla van de beurs had willen halen en hij later door de SEC op vingers voor werd getikt. De release gaat in ieder geval in twee stappen. Eerst een release onder de selecte groep FSD-beta testers. Zou mooi zijn als dit inderdaad op 20 april gaat gebeuren. Als het meezit in mei of juni dan de brede release door middel van de al vaker besproken FSD-download button. Iedereen met een FSD-aanschaf in de VS kan dan opteren om de beta-versie te gaan gebruiken. Elon heeft via twitter later weten dat het verschijnen van de FSD-download button ook de datum is waarop de FSD-abonnementsvorm geïntroduceerd wordt. Een mooi alternatief voor het gebruik van FSD per gebruik of een bepaalde duur. Ook liet Elon weten dat er beweging zit in hoe Europa om wil gaan met FSD. Hij verwacht dat er in zomer meer duidelijkheid komt over een pad naar het gebruik van autonome functies. We houden het in de gaten! Vernieuwde Model S/X Het is nog steeds niet duidelijk wanneer de vernieuwde Model S/X aan klanten uitgeleverd gaat worden. Mijn vermoeden is dat de release van de Model S alles te maken heeft met FSD Beta V9 en software versie 11. Ik denk dat de Model S/X deze nieuwste softwareversie nodig heeft om goed te functioneren. Denk aan de AI om de juiste versnelling te kiezen of de aansturing van de schermen. Een andere reden kan zijn dat nog niet alle componenten aanwezig zijn. Mogelijk dat op 26 april, als de aandeelhouders worden bijgepraat over de financiële resultaten van het eerste kwartaal 2021, we meer horen over de eerste leveringsdatum van de Model S/X. Voor het eerste is de vernieuwde Model X gesignaleerd. In onderstaande video is hij samen te zien met een Semi! Easter-egg Tesla staat erom bekend om verschillende zogenaamde Easter-eggs verstopt te hebben in de software. “Open Butthole” werd deze week ontdekt. Het opent de laadklep. Hij schijnt ook in het Duits te werken met “Open Ashloch”! In het Nederlands klinkt het allemaal wat minder, maar ook “Open Anus” werkt! Via deze link ga je naar een website met een lijst met Tesla-Easter-eggs! Cybertruck in Texas De bouwvakkers die hard aan het werk zijn om Giga Texas uit de grond te stampen werden deze week aangenaam verrast. Elon Musk bezocht de bouwplaats in een Cybertruck. De plaats waar hij vanaf eind 2021/begin 2022 in massa gebouwd gaat worden. De versie waar Elon mee verscheen is nog steeds het prototype zoals al vaker gesignaleerd. Hij spraak de werkers nog even toe. Er was geen media bij, we moeten het doen met foto’s en video's gemaakt door medewerkers. Nog geen clip op YouTube kunnen vinden met de toespraak van Elon. Ik hoop dat Elon doorrijdt naar Boca Chica. Daar gaat de volgende week het volgende prototype van Starship de lucht in. Foto’s met Cybertruck en Starship bij elkaar zouden wel erg cool zijn! ANWB
De ANWB heeft een VW ID4 in haar vloot opgenomen. Trots werd deze week in een persbericht een zelfontwikkelde mobiele oplader gepresenteerd op een aanhangwagen, natuurlijk achter de ID4. Deze moet gestrande EV’s binnen 10 minuten voldoende range geven om tot een lader te geraken. In principe natuurlijk prima dat de ANWB met de tijd mee gaat. En zal zeker handig zijn voor echte noodgevallen. Ik vraag me alleen af hoe vaak dit nu gaat voorkomen met een steeds meer in omvang toenemende laadinfrastructuur en steeds meer EV’s met meer capaciteit en slimmere software welke de range in de gaten houden. Maar goed, als je alle signaleren en hulpmiddelen negeert, kan je inderdaad zonder komen te staan en is het handig dat je altijd de ANWB kunt bellen! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |