In deze blik op de week de eerste beelden van de Las Vegas Loop met Tesla's, FSD nieuws, een interieur update, een Model 3 als politie-auto en nog veel meer... FSD Beta 9 Vers van de pers een bericht van Elon dat FSD Beta V9.0 bijna klaar is. De verwachtingen zijn hoog! Gaat dit de versie zijn welke de criticasters de mond gaat snoeren? Deze versie gaat naar circa 20.000 gebruikers in de VS. De verwachting is dat voor het einde van het jaar in de VS iedereen met FSD de volledige functionaliteiten krijgt. Ik ben ook wel benieuwd naar wat de impact is op de software en FSD-functionaliteiten welke we hier in Europa voorlopig krijgen. Elon blijft maar benadrukken dat systeem werkt zonder radar. Sterker nog, hij geeft aan dat uiteindelijk het radarsysteem uit de auto gaat. Puur vision: 8 camera's van een paar euro en een in eigen huis ontworpen FSD-computer! Tesla Politie-auto Helaas ging het om een 1 april grap binnen een korps uit Friesland. Maar wel een knap staaltje werk! Een Model 3 met de kenmerkende politie-bestickering ziet er best stoer uit. Ik denk ook dat menig agent graag in een Tesla zou willen patrouilleren. Interieur update We hebben natuurlijk bij de Made In China versies van de Model 3 en Y gezien dat de houtkleur of witte trim van het dashboard als het ware doorloopt in een trim in de deur. In de (Nederlandse) configurator is te zien dat ook de Fremont-versies deze aanpassing gaat krijgen. Nieuwe bestellingen hebben nu dus deze trim in de deur. Smaken verschillen, maar na alle kleine interieur updates ziet de auto er in mijn optiek kwalitatief hoogwaardiger uit Hiermee is alles qua design en opties weer gelijk tussen Shanghai en Fremont. En qua designtaal ook weer in lijn met de vernieuwde Model S en X. ![]() Retrofit HW3 De retrofit van HW3 is in Noorwegen en Nederland al uitgevoerd. Heb je een Model 3 met HW2.5 en koop je FSD, dan wordt de hardware kosteloos vervangen. Onze zuider- en oosterburen zitten nog met smart te wachten. Het lijkt erop dat ze in Duitsland gaan beginnen. Op twitter de eerste berichten van mensen die een uitnodiging ontvangen hebben. Dan moet het nu toch echt niet lang meer duren dat ook België en andere Europese landen aan de beurt gaan zijn. Na de aanstaande release van de V11 software zal het verschil tussen HW 2.5 en HW 3 groot zijn. Denk aan Birds-eye view bij FSD tijdens het parkeren. Het dan niet uitgevoerd hebben van de retrofit zal dan tot veel klachten leiden. Munro Life In Blik op de week was ik begonnen met verslag doen van de teardown van Sandy Munro’s 2021 Model 3. Ze zijn de teardown gestopt en hebben een roadtrip gemaak met die auto. Ze hebben onder meer een bezoek gebracht aan SpaceX in Boca Chica en daar Elon geïnterviewd. Vooralsnog zijn ze naar terugkomst niet begonnen met het demonteren van de Model 3. Wel zijn ze begonnen aan een ID4 van VW. Hieronder de eerste indrukken. Superchargers Er duiken steeds meer berichten op van uitbreidingen van het SuC netwerk. Vooral in de VS komen er steeds meer Superchargers bij met een enorme omvang. Zelfs tot 100 Stalls aan toe! Deze week ook beelden van een meer prefab versie. De Stalls met een trafo al afgemonteerd op een fundament van beton. De installatie gaat dan ook nog eens sneller! Met een bijna verdubbeling van het aantal Tesla’s is het ook nodig dat zowel de service-organisatie en de laadinfrastructuur blijft meegroeien. Zeker als de laadinfra ook opengesteld gaat (of moet) worden voor andere merken. Tunnel in Las Vegas We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk zijn er beelden van de tunnel van The Boring Company in Las Vegas. Het is een vervoerssysteem welke zodra het convention centre weer open is, in gebruik genomen wordt. In de onderstaande video wordt een toelichting gegeven op hoe het systeem werkt met een app. Je geeft aan waar je naar toe wilt en als je Tesla klaar staat gebruik je ook de app om de auto te openen. Het is een point-to-point systeem. Je wordt dus direct naar de eindbestemming gebracht, zonder te stoppen op tussenstations. Las Vegas heeft er een attractie bij! Ik had alleen verwacht dat ze een speciale Tesla-pod hadden ontwikkeld voor in de tunnels. Maar voor nu doen ze het met bestaande modellen, hoofdzakelijk de Model 3. In principe rijden de auto’s autonoom, maar in het begin zal er een toezichthouder achter het stuur zitten. Dat is natuurlijk een kwestie van tijd en misschien ook wel de reden waarom ze het nog niet doen met een autonome Tesla-pod. De uitbreiding van het tunnelnetwerk naar het vliegveld, de hotels op The Strip en andere locaties is al aangekondigd en het boren zal spoedig gaan beginnen. Het is voor TBC een mooie proof of concept. Er zullen heel wat burgemeester en overheden gaan kijken naar hoe het werkt. Het zal niet lang meer duren dat ook TBC op meerdere plekken in de VS gaat graven. Het is alleen niet duidelijk met welk tempo en hoeveel exemplaren van de zelf ontwikkelde boorinstallatie er al gebouwd zijn. Giga Berlijn In documenten waar Tesla zich uit over de trage vergunningsprocedures in Duitsland, staat juli 2021 als datum waarop Giga Berlijn in productie gaat. Dat ligt in de lijn met de speculaties. In Q3 gaan we dan de eerste versies in wild zien als testvoertuigen. Als inderdaad juli 2021 gehaald wordt, dan is het aannemelijk dat in oktober (Q4) de eerste leveringen aan consumenten gaan plaatsvinden. Qua opschaling van de productie zal dit vergelijkbaar zijn met de opschaling van de Model Y productie in Shanghai. Alles wat we tot nu toe weten over de Model Y Made in Germany is hier te vinden. Street View We kennen natuurlijk al lang Street View van Google. Je kan inmiddels door nagenoeg alle straten virtueel rondrijden. Het wordt voor allerlei doeleinden gebruikt. Deze week het bericht dat ook Apple voor haar Apple Maps in Nederland en België begonnen is met straten te fotograferen. Dat een derde partij op de achtergrond hetzelfde aan het doen is, is bij velen niet bekend. Sterker nog, Tesla maakt realtime video-opnamen van alle straten waar een Tesla door heen rijdt. Met een verdubbeling van het aantal Tesla's op de weg dit jaar en met nog veel meer de komende jaren, zou het over een paar jaar zomaar eens tot verrassende functionaliteiten kunnen gaan leiden.
Een gratis nevenproduct en super actueel. Videobeelden en allerlei andere gegevens (denk aan temperatuur, luchtdruk, neerslag, e.d.) kunnen door "de fleet" live verzameld worden en via diensten aangeboden worden. Bijvoorbeeld waar is onderhoud nodig aan wegen? Is het al aan het sneeuwen Lermoos? Ook de marketeers krijgen nieuwe mogelijkheden. Welke kleur kleding is populair in New York? Kortom, Tesla bouwt niet alleen voor de autonome functies aan een database, maar aan een dataset welke in de toekomst tot nieuwe diensten kan leiden.
1 Opmerking
In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de productiecijfers over Q1 2021, de vorderingen van de Giga’s, steeds meer Tesla's als taxi, Tesla-reviews en nog veel meer. Productiecijfers Deze week publiceerde Tesla de productiecijfers over het eerste kwartaal van 2021. Ze waren buiten verwachting hoog. Rekening werd gehouden met 170.000 stuks, maar dat werden er 180.000. Het aantal aan klanten afgeleverde exemplaren lag zelfs nog iets hoger, aangezien ze een aantal in 2020 geproduceerde auto's hebben verkocht. Waaronder nog 2.000 Model S/X. Volgens de gepubliceerde getallen zijn er in 2021 nog geen van deze modellen geproduceerd. Alles wat we gezien hebben rondom Fremont zijn dus pre-productie modellen. Er zijn tot nu toe alleen Model 3 en Model Y gebouwd in Fremont en Shanghai. Op beide locaties wordt de Model Y productie verder opgeschroefd. De productie van de vernieuwde Model S/X komt in Q2 op gang. De vraag is groot! Q1 2021 werd dus het beste kwartaal ooit. Dat belooft dus wat voor de rest van 2021. Zouden ze 1.000.000 auto’s kunnen gaan produceren? Als we mee gaan nemen dat de in aanbouw zijnde Giga’s naar verwachting ook dit jaar nog gaan bijdragen aan de productie, lijkt dat geen absurd aantal. Er wordt natuurlijk druk gespeculeerd over wat de komende week het effect op de beurs gaat zijn. Zou mij niets verbazen als het aandeel TSLA de komende dagen weer terug gaat naar de koers van begin dit jaar. Giga’s Regelmatig in “blik op de week” aandacht voor de vorderingen van de Giga’s in aanbouw. Giga Berlijn nadert zijn voltooiing van fase 1. De gebouwen zijn ver klaar. Jammer dat we niet kunnen zien wat er binnenin allemaal gebeurt. Want ze zijn al weken bezig met de inrichting. Van de Giga Press zijn er meerdere geïnstalleerd. Buiten staan al een aantal body’s van de Model Y onder afdekzeilen. Machines en robots worden afgesteld. Kantoorpersoneel zit al in de nieuwe gebouwen. Het is natuurlijk ook een geweldige logistieke operatie om alles op het juiste moment aangeleverd te krijgen. De Model Y uit Berlijn gaat de eerste Tesla zijn met een voor- én achterkant uit één stuk geperst. De losse batterijen worden in een structuur geplaatst welke hiermee onderdeel uitmaakt van het dragend deel van de auto. Dus niet meer de losse batterijen in een module, meerdere modules in een pack en een pack in de sandwich-bodemstructuur van de auto. De onderkant en hiermee het dragend deel van de Model Y bestaat feitelijk uit 3 delen. Dat geeft enorme stijfheid en veiligheid, een hoge kwaliteit in de afbouw en natuurlijk lage productiekosten. Het is de eerste keer dat Tesla dit principe gaat toepassen. Altijd nog afwachten of dit tot vertraging gaat leiden bij het inregelen van de productie. Er is geen twijfel dat in Q4 sprake gaat zijn van al een serieuze productie. In Q2/Q3 gaan we pre-productie zien, met mogelijk eind Q3 de eerste leveringen aan Tesla-personeel. De 4680-batterij voor de Model Y komen nog uit Fremont. In de loop van 2022 gaat er sprake zijn van batterijproductie in Berlijn. Ook Giga Texas krijgt vorm. Mooi om te zien dat ze beginnen met die bouwdelen waar intern het meeste werk verzet moet worden. De eerste lading robots staat al binnen. De lakstraat is aanbouw. Ook de eerste Giga Press wordt geïnstalleerd. We kunnen nog een derde bouwlocatie gaan toevoegen. Fase 1 in China is operationeel en de laatste gebouwen van deze fase zijn in aanbouw. Giga Shanghai gaat beginnen aan een mega uitbreiding. Een enorm stuk grond, qua omvang zeker niet kleiner dan de huidige faciliteiten, wordt bouwrijp gemaakt In de tweede helft van het jaar zijn ze hier zeker aan het bouwen. Gelet op de omvang gaat het in fase 2 om productiecapaciteit voor meer modellen. Zoals al eerder aangegeven, verwacht ik dat China de primeur gaat krijgen voor de kleine Tesla. Ik verwacht een model-onthulling in 2021 om midden 2022 te kunnen beginnen met produceren. Tezamen met de lokale batterijproductie. Mogelijk dat in China ook de Semi gebouwd gaat worden. Maar hier heb ik nog nergens iets over gelezen. Ook een lokaal geproduceerde Model S voor de Chinese markt sluit ik niet helemaal uit! Software-update Er is een nieuwe release van de software gesignaleerd. 2021.4.12. Het betreft een update zonder nieuwe functionaliteiten. Alleen bugfixes. Het wachten is op de release welke, zeker voor FSD kopers, nieuwe functionaliteiten gaat brengen. Yellow Cap In New York, maar ook in andere plaatsen, worden steeds meer Tesla’s ingezet als Taxi. Ik denk dat het heel slim is om als je nu moet investeren in het vernieuwen cq. verduurzamen van het wagenpark, dat je dat met Tesla doet. Dan zit je zeker voor de korte termijn goed. Qua efficiency en snellaadinfra is er gewoonweg niets beters te koop én mocht de komende jaren de transitie gaan plaatsvinden naar robotaxi’s, dan heb je de hardware al in huis voor de toekomst! Zou mij niets verbazen als je in de grote steden deze verduurzaming versneld ziet gaan gebeuren. En meteen een voorschot nemend op de toekomst. Nationale Laadonderzoek 2021 Met het Nationale Laadonderzoek brengt de VER jaarlijks in kaart hoe elektrische rijders (slim) laden, hoe zij dit ervaren en wat beter kan. Met deze informatie kunnen ze elektrische rijders nog beter ondersteunen. Dit keer gaan ze vooral op zoek naar regionale verschillen: waar moeten ze echt nog actie ondernemen? Ze zijn ook nieuwsgierig naar hoe jij thuis laadt, met welke snelheid en met welke bijzonderheden. En ze willen weten wat EV-rijders doen om schoner en groener te kunnen laden. Als je vorige keer hebt meegedaan, doe het dan vooral nu ook weer, want dan kunnen ze op nationale en regionale schaal zien hoe zaken in het afgelopen (corona)jaar zijn verbeterd (of verslechtert). Dit onderzoek is een initiatief van de VER, Elaad (kennis- en informatiecentrum op het gebied van smart charging) en RVO en wordt uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen. Hier is de link naar de enquête. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten. Opstarten productie Elon liet weten dat ze dit jaar gaan beginnen met de productie van de Semi. Ze gaan 5 exemplaren per week bouwen in Nevada. Volgend jaar gaan ze in Texas de productie verder verhogen. Maar dat kan pas als ze ook de schaarste aan 4680 batterijen hebben opgelost. De geruchten gaan dat in Fremont binnenkort de eerste pre-productie van de Cybertruck het levenslicht gaan zien. Niet voor de verkoop. Ze schijnen een pilot-productie lijn gebouwd te hebben. De verwachting is eind dit jaar, maar eerder begin 2021 de productie van de Cybertruck vanuit Giga Texas op gang komt. Reviews Eindelijk lijkt het alsof de autojournalisten Tesla objectiever gaan bekijken. De afgelopen jaren leek het of ze Tesla als bedreiging zagen voor de ICE en werd alles onder een vergrootglas gelegd. Vaak resulterend in een negatieve ondertoon. Nu steeds meer automerken met hun (eerste) EV’s komen en het onomkeerbaar is dat EV de toekomst is, moeten ze toch wel toegeven dat die Tesla’s echt wel goede auto’s zijn. De nieuwe EV's van gerenommeerde automerken leggen het nog steeds af, zeker qua efficiency en software. Nu ook de bouwkwaliteit van Tesla echt goed is, kunnen ze er niet meer om heen. Wat me opvalt is dat ze het bijna nooit hebben over de full self driving opties. Ik weet dat het allemaal nog bewezen moet worden. Maar als je nu toch meer dan 50.000 euro privé gaat uitgeven aan een EV, dan moet je toch weten dat je met Tesla een auto koopt met een zeer reële kans dat hij in de loop van tijd functionaliteiten krijgt welke andere merken echt voorlopig niet gaan hebben. En al helemaal niet in een auto welke je al gekocht hebt! Ook het Supercharger netwerk wordt maar zelden echt in het juiste perspectief gezet. Maar goed, het eerste begin is er. Als de Model Y uit Berlijn met uitmuntende kwaliteit op de markt gezet wordt, tegen een scherpe prijs, dan zullen ze niet aan te slepen zijn. Zeker in combinatie met de state-of-arte batterij-technologie, unieke bouwwijze (top veiligheid), FSD- en software-opties, FSD-mogelijkheden en het supercharger netwerk. Hier onder enkele reviews van de 2021 Model 3 van de afgelopen week |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |