In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor een overname door Tesla, gluren bij de Cybertruck productie, AI ontwikkelingen, een handig koelkastje en nog veel meer.. Patent laadklep Cybertruck Uit een patentaanvraag blijkt dat de Cybertruck wel een uitgerust kan worden met een elektronisch te openen en te sluiten laadklep. Die zou dan op afstand te openen en te sluiten zijn. Benieuwd hoe in de finale versie van de laadklep ook een ramp verwerkt om bijvoorbeeld met de Cyberquad te kunnen oprijden. Cybertruck productie De afgelopen weken is er wekelijks wel iets te melden over de aanstaande marktintroductie van de Cybertruck. Er duiken steeds meer beelden op van Cybertrucks die aan het testen zijn. Niet alleen in de VS, en dan met name rondom Fremont, maar ook in Nieuw Zeeland voor wintertesten. Lange tijd zijn de ramen van de productiehal waar de Cybertruck gemaakt wordt afgepakt geweest. Maar nu kunnen de drone-piloten weer naar binnen gluren met hun drones. We zien onder andere twee 9.000 ton Giga Press staan. Ook lekte er een korte videoclip uit waarop goed te zien is dat de productielijnen hun voltooiing naderen. Onderstaand een foto. Koelkastje voor Tesla’s Op Kickstarter, een website waar door middel van crowdfunding geld wordt opgehaald om een product-idee om te kunnen zetten naar daadwerkelijke productie, een leuke Tesla-gimmick. Namelijk een koelkast welke precies op maat gemaakt is voor in de laadbak van de Model 3, Y of X. Kijk hier voor meer informatie. Let op, het is geen webshop, lees de voorwaarden van Kickstarter! Zoals Elon altijd zegt: “een prototype is gemakkelijk, massaproductie is moeilijk”. Overname Hadden we het verleden week over de (in middels bevestigde) overname van Iterno (van Abetterrouteplanner) door Rivian, deze week de geluiden van een overname door Tesla. Tesla International BV (gevestigd in Amsterdam) zou Wiferion willen overnemen. Een Duits bedrijf gespecialiseerd in technieken voor industrieel draadloos opladen. Draadloos opladen is voor de korte termijn natuurlijk interessant voor met name Optimus (de Tesla robot). Maar de lange termijn natuurlijk ook voor robotaxi’s. De kans is groot dat het waarschijnlijk om patenten gaat. Mogelijk vergelijkbaar met de situatie waarbij Tesla Maxwell heeft overgenomen vanwege patenten noodzakelijk voor het revolutionair productieproces van de 4680. Ofschoon Tesla officieel geen draadloos oplaadsysteem heeft aangekondigd hebben we tijdens Investor Day een afbeelding gezien waarop een Model S draadloos wordt opgeladen. Dus dat Tesla werkt aan draadloos opladen is geen geheim. Intern zou dit project bekend staan als 'Project Garfield'. Tesla AI Dat Tesla geen gras laat groeien over de AI aspiraties is geen geheim. Dat volgen we natuurlijk al jaren met de FSD ontwikkelingen. Maar ook met projecten als DOJO (super AI-computer) en wat meer recent met Optimus. Elon geeft altijd aan dat een van de belangrijkste factoren om succesvol te zijn is de mate waarin je in staat bent om talent aan te trekken en vast te houden. Dat nemen ze meer dan serieus bij Tesla. Veel van de uitingen van Tesla (zoals Battery Day, AI-day, e.d.) zijn dan ook gericht op het aantrekken van talent. Zo staan ze deze week op de beurs Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR) in Vancouver. En sinds deze week is er een nieuw Twitter-account “Tesla AI”. Als ondertitel staat “Developing & deploying autonomy at scale in vehicles, robots & more”. Interessant om te volgen en primair gericht om talent te inspireren. Mochten termen als DOJO, FSD Chip en dergelijke je nog niet veel zeggen, op deze Nederlandstalige pagina is veel informatie te vinden over Tesla AI en Robotica. DOJO online? Het Tesla AI account op Twitter werd in gebruik genomen met een aantal tweets. Eén tweet trok bijzonder veel aandacht: het bericht met onderstaande grafiek waarin Tesla laten zien dat DOJO operationeel is hoe snel deze in-huis ontwikkelde speciale computer voor AI training in rekenkracht gaat toenemen. Ze zetten dit af tegen het aantal units van de A100 GPU’s van Nvidea. De grafiek laat zien dat ze verwachten dat de AI-rekenkracht van DOJO volgend jaar oktober overeenkomt met 100 exa-flop. Om een beetje gevoel te krijgen waar dit over gaat maar eens een chat opgestart met GPT. De rekenkracht van een computersysteem wordt vaak gemeten in FLOPs (floating point operations per second). Een exaFLOP is 1 quintillion (een 1 met 18 nullen) FLOPs. De NVIDIA A100 GPU is in staat om meer dan 300 teraFLOPs (een 1 met 12 nullen) aan rekenkracht te leveren voor bepaalde soorten berekeningen, met name bij gebruik van speciale functies zoals Tensor Cores, die specifiek zijn ontworpen voor AI-berekeningen. Als je dus 300.000 A100 GPU's hebt, en je kunt ze allemaal volledig en efficiënt benutten, dan kun je in theorie een piekprestatie bereiken in de orde van 100 exaFLOPs. Dit is echter een sterk ideale veronderstelling - in de praktijk kan het werkelijke rendement veel lager zijn vanwege een aantal factoren, waaronder de moeilijkheid om taken zo te verdelen dat alle GPU's op maximale capaciteit worden gebruikt en het overhead van de communicatie tussen GPU's. Let op, dit zou een ongelooflijk krachtig systeem zijn, mogelijk het krachtigste dat ooit is gebouwd, en het zou aanzienlijke uitdagingen op het gebied van koeling en stroomvoorziening met zich meebrengen. Ik heb nog wat doorgevraagd over DOJO. De chat is hier te volgen. Smart summon Tesla's Smart Summon-functie krijgt binnenkort een upgrade, met de komende introductie van Actually Smart Summon (ASS). ASS zal de manier waarop Tesla-eigenaren met hun voertuigen omgaan drastisch veranderen, waarbij zowel gemak als veiligheid worden verhoogd. Door gebruik te maken van GPS-coördinaten, kan je Tesla zichzelf naar jouw locatie rijden, waardoor late nachtwandelingen naar verre parkeerplaatsen uiteindelijk verleden tijd zijn. Er is speculatie dat de verbeterde Smart Summon ook de Park Seek-functie zou kunnen bevatten. Voorheen bekend als Reverse Summon. Met Park Seek is je Tesla in staat om de inzittenden af te zetten en zichzelf te parkeren. Pikes Peak Voor degene die blik op de week al jaren lezen is Pikes Peak International Hill Climb geen onbekende. Een hill-climb wedstrijd waar de firma Unpluged Performance aan meedoet met een getunede Tesla Model S Plaid. Uitgerust met enorme spoilers.
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor het bezoek van Elon Musk aan Europa, het Supercharger netwerk, vertraging van de Semi productie, nieuwe beelden van de Cybertruck en meer... Supercharging Tesla deelde deze week twee filmpjes over haar Supercharger infrastructuur en tripplanner. Niet zo verwonderlijk na het nieuws van de afgelopen weken waarbij Ford en GM met het adopteren van de Tesla laadplug (NACS) zich aansluiten dit netwerk. Ook waren er berichten dat andere merken overwegen zich aan te sluiten bij de nieuwe laadstandaard voor Noord America. In het filmpje zien we kort een paar screenshots van de achterkant van Tesla’s Superchargernetwerk. Ze laten natuurlijk niet veel zien, maar wat we zien geeft wel aan dat ze echt ongelooflijk veel detailinformatie hebben over nagenoeg alles wat maar zou willen weten van iedere laadsessie en locatie. In Europa zijn inmiddels 1.000 Supercharger locaties. Ongekend als je onderstaande video bekijkt van het event in september 2012 waarmee de eerste 4 locaties met Superchargers in gebruik zijn genomen. Tesla bouwt al 11 jaar aan het netwerk. Niet zo verwonderlijk dat het verstandig is om je hierbij aan te sluiten. Dat loop je niet zomaar in en kost natuurlijk ongelooflijk veel geld. Cybertruck Deze week doken er een weer beelden op van de Cybertruck in het openbaar. Dit keer Cybertrucks met een wrap in een camouflage kleur. Ziet er wel heel erg stoer uit. Laat ook wel zien dat we de Cybertruck straks in heel veel verschillende kleuren en patronen gaan zien. Door zijn vorm waarschijnlijk relatief eenvoudig te wrappen. Meer informatie over de Cybertruck is op deze aparte pagina te vinden. Met de Cybertruck voorzien van een camouflage wrap neemt Tesla natuurlijk een loopje met andere merken die met een dergelijk wrap de vorm van de auto nog proberen te verhullen. Klik op onderstaande foto voor bewegende beelden van een Cybertruck die een drive-in verlaat. Er wordt op social media gespeculeerd over de mogelijkheden van een wrap vanaf fabriek. Alles kan natuurlijk, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. Er zijn genoeg bedrijven wereldwijd gespecialiseerd in het wrappen van auto’s. En er zullen ongetwijfeld nieuwe bedrijven ontstaan die zich specialiseren op de Cybertruck. Niet alle qua wraps, maar ook met allerlei accessoires. De laadbak is voorzien van vele bevestigingspunten welke vele toepassingen mogelijk gaan maken. Model Y in het blauw Al eerder het bericht over het signaleren van blauwe uitvoeringen van de Model Y gemaakt in Giga Berlijn. Het blijkt nu definitief te gaan om Deep Blue Metallic. Dit is dezelfde kleur blauw als ook in Giga Shanghai en in de VS gebruikt wordt. Vooralsnog dus geen nieuwe kleur blauw in de lijn van Quicksilver en Midnight Cherry Red. Semi loopt vertraging op De stap naar massaproductie van de Semi wordt met nog eens circa een jaar vertraagd. Hoofdzakelijk door keuzes welke men gemaakt heeft in de verdeling van de beschikbare batterijen. Met het bekend worden van alle details van het Inflaction Reduction Act (BEV en batterijsubsidies) probeert Tesla natuurlijk de subsidie-inkomsten te maximaliseren. Eerder al het besluit om de batterijproductie in Berlijn voorlopig anders te prioriteren. Nu dus geen prioriteit voor de massaproductie van de Semi. Zal ook ongetwijfeld te maken hebben met de start van de bouwactiviteiten in Giga Nevada en enkele problemen met de eerste generatie Semi’s die nu in min of meer met hand gebouw worden. Samen met Pepsico is Tesla de plooien aan het gladstrijken om straks de Semi bij een massaproductie ook een ongekend succes te maken. De extreem lage kosten per kilometer moeten straks echt het verschil gaan maken om transportbedrijven te laten overstappen naar de Tesla Semi. Hier maakt de tijd dat de Semi niet gebruikt kan worden door onderhoud ook een belangrijk onderdeel van uit! Vanuit economisch perspectief heeft Tesla ook de tijd. Concurrentie op massaproductie niveau is immers niet. Vanuit het perspectief van hun missie, hadden ze graag al heel wat jaren de Semi op de markt gehad! Rivian volgt Polestar met ABRP De navigatie-app ABRP (a better route planner) schijnt nu ook in de Rivian zijn opwachting te gaan maken. Eerder maakte ook al Polestar gebruik van deze software. ABRP werkt vergelijkbaar met de Tripplanner van Tesla. Hij geeft precies aan waar je onderweg moet laden en met het hoeveel procent rijbereik je aankomt. ABRP neemt in zijn berekeningen ook veel variabelen mee. Ze bieden zelfs de optie om gebruik te maken van de Tesla-api waarbij realtime data van je Tesla naar ABRP gaat. Qua instellingen heeft ABRP net wat meer opties dan de Tripplanner van Tesla. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je een caravan gaat trekken of dat je met meerdere personen in de auto zit. Klik hier om naar de webversie van ABRP te gaan. Elon in Europa We zagen deze week foto’s voorbij komen van Elon Musk op verschillende plaatsen in Europa. Eerst in Italië. Rome om precies te zijn. En later in Frankrijk. Hij heeft verschillende politici gesproken over de bekende onderwerpen als social media/twitter, AI, de energietransitie en de ruimtevaart. Een tweede gesprek met Macron op korte termijn gaat natuurlijk over een aanstaand besluit over de locatie van de volgende Giga of Mega factory. Frankrijk zal deze graag willen binnen halen. Want net als de Duitse auto-industrie zal naar verwachting ook de Franse auto-industrie flinke klappen gaan krijgen tijdens de transitie naar BEV en het robotaxi-tijdperk. Elon is niet alleen populair bij policiti en staatshoofden, maar ook bij de gewone publiek. Hij krijgt langzaam de status van een rockstar. 10 miljoen 4680 batterijen
Tesla liet weten dat ze hun 10.000.000ste batterij in het formaat 4680 in Giga Texas geproduceerd hebben. Is dat nu veel of niet? Om het in perspectief te plaatsen moeten we natuurlijk weten over welke periode dit gaat en hoeveel batterijen nodig zijn voor 1 voertuig. Beide variabelen weten we niet precies. Grofweg zou het gaan over een periode van 6 maanden en over 800 batterijen per voertuig. Dan praten we over circa 480 voertuigen per week. Dus nog lang niet op het niveau waar ze naar toe willen. Maar natuurlijk goed om te horen dat ze ook in Giga Texas de 4680 produceren en dat ze progressie maken. Het proces van opschalen van de productie van 4680-batterijen gaat minder snel dan met gedacht gehad, maar zal op enig moment een versnelling krijgen en dan gaan we de 4680 in steeds meer voertuigen zien. Zeker in de Cybertruck en de Semi. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |