In deze blik op de week het tweede deel van een KITT-transformatie, de uitbreidingen van de Giga's, de teardown van de Model S Plaid en nog veel meer.... Buurman Giga Shanghai CATL is begonnen met het bouwen van een fabriek voor batterij productie. Niet geheel toevallig naast Giga Shanghai. Er is geen informatie over de productiecapaciteit, maar wel dat er een investering van $ 440 miljoen mee gemoeid is. Wederom een aanwijzing dat Tesla ervoor zorgt dat de toenemende behoefte aan batterijen parallel loopt aan de toenemende productie van auto’s en energieproducten. Giga Shanghai Ook Tesla gaat verder uitbreiden in Shanghai. Ze zijn al druk bezig met het uitbreiden van de huidige Giga. Maar deze week het nog niet door Tesla zelf bevestigde bericht dat ze in Shanghai een tweede Giga gaan bouwen. De bouw zou in april van start gaan. Hiermee kan de productiecapaciteit van Shanghai naar 2 miljoen voertuigen gaan. Welke modellen in Giga Shanghai 2? Het duurt natuurlijk nog even voordat Giga Shanghai kan doorgroeien naar 2 miljoen auto’s. Dit jaar wordt een productie van circa 1 miljoen Model 3 en Model Y verwacht. Het is de vraag voor welke modellen de uitbreiding van de productiecapaciteit beschikbaar komt. Het zou mij niets verbazen als ze vanaf midden 2023 de Cybertruck en Semi ook in Shanghai gaan produceren om China, Europa en andere delen van de wereld te voorzien. Eerst maar een zien of daadwerkelijk in april begonnen wordt met bouwen. Elon liet al optekenen dat hij zeer tevreden is over team Tesla China: snel, goede kwaliteit en geen gedoe. Met dat laatste zal hij wel naar Giga Berlijn verwijzen. Giga Berlijn Nog steeds is er geen finale vergunning afgegeven om de massaproductie in Grünheide te starten. Maar inmiddels zijn er meer dan 1.000 Model Y’s gebouwd. Op onderstaande foto's van Tobias Lindh staan ze netjes opgesteld en te wachten op het groen licht dat ze verkocht mogen worden. Deze week de geruchten dat Tesla verdere uitbreidingen voor Giga Berlijn even in de ijskast heeft gezet. Voor Duitsland het risico dat ze de voorkeur gaan geven aan een andere productielocatie in Europa voor het bouwen van andere modellen. Waarschijnlijk een politiek spel om de druk wat op te voeren. Bij een volgende uitbreiding willen ze natuurlijk niet nogmaals geconfronteerd worden met behoorlijk vertragende bureaucratie. Elon zou midden februari naar Berlijn komen. Dit trip is niet doorgegaan. Het (vermeend) te kort aan (grond)water voor een toekomstige uitbreiding blijft wel een probleem. Ik heb geen verstand van (grond)water, maar als je al eens in de omgeving van Berlijn geweest bent dan is het daar groener dan groen en is er volgens mij geen enkele Europese hoofdstad met zoveel meren! Maar goed, zal wel ergens anders aan liggen. Bruinkoolwinning misschien? Munro niet altijd blij Regelmatig op deze plaats een positief over Sandy Munro en de teardown van een Tesla product. Zoals verder op in deze blik op de week over de Model S motor. Ze zijn de Model S Plaid tot de laatste schroef aan het demonteren. Deze week kwamen onder meer de deuren aan bod. Sandy laat een vergelijking met de Model Y zien. Waar bij de Model Y een eenvoudige en snelle assemblage centraal heeft gestaan, zie je dat ze bij de Model S hier geen verbeteringen hebben doorgevoerd ten opzichte van 2012. Een erg arbeidsintensief proces, met veel losse onderdelen en ook nog redelijk foutgevoelig. Meer informatie in onderstand video-verslag. Scherm Model S Verrassend items bij de teardown van het dashboard is dat het centrale scherm wel degelijk ontworpen is om te kunnen kantelen. Toen de eerste pre-productie modellen in het wild rond reden zijn hier ook foto’s van gemaakt. Het was verrassend dat, toen de auto in productie ging, het scherm dit niet meer kon. Nu blijkt dat zowel het ontwerp als de mechaniek gemaakt zijn om te bewegen, alleen de 2 motoren om het scherm te laten bewegen ontbreken. Het is niet bekend waarom ze er niet voor gekozen hebben het scherm wel manueel te kunnen verstellen. Mogelijk dat ze deze optie later (als de chiptekorten opgelost zijn?) alsnog gaan toevoegen. Teardown Model S Plaid motoren De teardown waar iedereen op zat te wachten, was natuurlijk de nieuwe met carbon versterkte motoren van de Plaid. Onderstaande video van deze teardown. Dat de motoren van de Plaid bijzonder zijn blijkt natuurlijk uit de prestaties te ze leveren. In die zin stelt de teardown niet teleur. Ze vatten het samen met Extravaganza! Steven zou Steven niet zijn als hij de bevindingen van Munro niet zou gebruiken om wederom te benadrukken wat Tesla allemaal aan het doen is heel bijzonder is! Nieuwe lampen voor de Model S De afgelopen week heeft de productie van de Model S even stilgelegen om in de productie enkele veranderingen door te voeren. Aan de achterkant zijn subtiele wijzingen doorgevoerd met andere achterlichten. Aan de voorzijde worden nu de nieuwe matrix led-lampen geplaatst. Voor de Noord-Amerikaanse markt hebben ze nu ook in de Model S en de Model X de radar verwijderd. Vanaf nu gaan alle modellen autopilot volledig laten werken op Tesla Vision. FSD naar Canada De uitrol van FSD Beta in Canada is begonnen. Elon liet weten dat ze een fase met zo’n 60 eigen FSD-Beta testers nu langzaam gaat uitbreiden Tesla-rijders. De uitbreiding is ook in de Canada gebaseerd op de Safety Score. Op twitter ook een bericht van Elon dat waarin hij FSD Beta 11.0 voorziet van een blinkende ster! De uitrol van de single stack versie is blijkbaar nabij. Benieuwd of dit inderdaad zo’n grote stap vooruit is. Misschien het volgend weekend. Tesla Verzekeringen In de Q4 Earningscall werd door de financiële man bij Tesla, Zachary Kirkhorn, aangegeven dat ze eind 2022 verwachten ook in andere dan Amerikaanse markten actief te zijn met Tesla Insurance. In 2021 werd al een vergunning aangevraagd voor de Europese markt en vestigde zich het hoofdkantoor (Tesla Insurance Limited) in Malta. Nu is in een Duits handelsregister de registratie van een Duitse dochter opgedoken met een vestiging in Grünheide. Mogelijk dat direct met de verkoopstart van de Model Y uit Berlijn ook de verkoop van de verzekeringen gaat beginnen. Zoals al eerder bericht, de premie wordt volledig en alleen berekend aan de hand van het feitelijk rijgedrag en niet op basis van bijvoorbeeld leeftijd of regio waar je woont. Acceleration boost krijgt mogelijk trackmode Op twitter werd aan Elon de vraag gesteld of het mogelijk is dat kopers van een “acceleration boost” op hun Long Range-versie ook Trackmode kunnen krijgen. Elon bevestigde met OK! Dat brengt de LR met update en de Performance nog dichter bij elkaar. Wanneer deze software-update beschikbaar komt is nog onduidelijk. Met Trackmode zijn er meer instellingen te maken door de bestuurder, zoals de mate van regeneratief remmen, de balans (meer power naar de voor of de achterkant), e.d. Uiteraard zover de aanwezige hardware bepaalde zaken mogelijk maakt. Tot nu toe was Trackmode voorbehouden aan de performance uitvoering. Jaarlijkse betaling Premium Connectiviteit Op 23 december 2021 vroeg Zack (@BLKDL3) op twitter aan Elon Musk waarom je premium connectiviteit niet als jaarplan kunt kopen? En dat uiteraard iets gekoper dan per maand. Elon reageerde 2 maanden geleden met “Good Idea” en nu is de functionaliteit beschikbaar, vooralsnog alleen in de VS. De korting is $20. Even afwachten wanneer we dit ook in Europa krijgen. Keuze tussen Yoke en rond stuur Het ziet er nu toch naar uit dat er een keuze gemaakt kan worden tussen een Yoke-stuur of een rond stuur op de Model S en X. Aanvankelijk was dit ook de bedoeling, maar tot nu toe zijn er alleen versies met een Yoke geleverd. Voor een relatief laag volume als de Model S/X zou een dergelijke keuzeoptie voor de productiecapaciteit cq. logistiek toch geen probleem moeten zijn. KITT conversie Een tijd geleden hebben we de de eerste fase van de ombouw van een Model 3 naar KITT kunnen zien. Veel leuke reacties gelezen op deze conversie. Nu is de maker verdergegaan met het aanpassen van zijn zwarte Model 3. Ook dit is weer een grappig filmpje geworden. Hij is echter nog niet klaar! In de deel 3 zal de buitenkant aangepakt worden. Zijn doel is uiteindelijk met zijn Model 3 in KITT-uitmonstering een aantal iconisch scenes opnieuw te filmen. Grappig om te volgen. Maar hieronder eerst deel 2!
0 Comments
In deze blik op de week aandacht voor het openstellen van alle Superchargers in Nederland, een mockup van een Tesla-app store, het zeker stellen van grondstoffen, software-updates en nog veel meer... Mini Giga is klaar Tesla heeft in 2016 het Duitse Grohmann Automation in Prüm (D) overgenomen. Deze machinebouwer speelt een belangrijke rol in de snelheid waarmee Tesla de automobielindustrie op zijn kop zet. Voor de overname werkte Grohmann voor meerdere fabrikanten. Nu maakt het de machines voor de Tesla fabrieken en dus ook de apparatuur voor de 4680 batterij productie. Dat ook Tesla Automation (voorheen Grohmann) moet meegroeien met de ambities hebben we verleden jaar gezien. Met een dezelfde bouwwijze en razendsnel werd een nieuwe productiefaciliteit uit de grond gestampt. Nu deze “mini-Giga” klaar is en aan het produceren is, zijn er een grote hoeveelheid houten kratten waargenomen. Klaar voor transport. Waarschijnlijk vol met (batterij) productieapparatuur voor Giga Berlijn. 4680 productie Er is een document uitgelekt met een inkijkje in de productiecapaciteit van de 4680-batterijen in Kato Road Fremont. Het gaat om 14 productielijnen. Ze zitten blijkbaar op een Yield van 92% gemiddeld. Dat wil zeggen dat nog maar slechts 8% van de geproduceerde batterijen niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Eén lijn scoort bijzonder laag, maar dat schijnt de productielijn voor het trainen van het Texas-personeel te zijn! Onderstaande afbeelding geeft een inkijkje, zonder echt goed te weten hoeveel exemplaren ze nu kunnen produceren. Op Twitter het bericht dat Tesla in januari gevierd heeft dat ze de eerste 1.000.000 batterijen geproduceerd hebben van de 4680. Waarschijnlijk goed voor ongeveer 1.100 auto's. Toch weer een stukje van de puzzel welke tijdens battery-day in 2020 gepresenteerd is. Zeer hoopgevend dat de 4680 productie nu op stoom komt in Fremont en in Texas. Dit sluit aan bij de eerdere berichten van Tesla dat ze vanaf nu geen problemen meer verwachten met de batterijcapaciteit. Deze groeit vanaf nu mee met de stijgende productie van auto’s en energieproducten. 4680 batterij uitgelekt Niet alleen productiecijfers maar ook een 4680-batterij zelf is uitgelekt. Gali van het YouTube-kanaal Hyerchange heeft er één in handen. In onderstaande vlog praat hij het George Giesige van The Limiting Factor uitgebreid over de technologie en wat ze verwachten dat deze batterij allemaal te weeg gaat brengen. Het gaat niet lang meer duren of de geheimen worden door middel van een teardown en met "reverse engeneering" blootgelegd. Superchargers in NL opengesteld De pilot met het openstellen van een paar Superchargers voor andere merken dan Tesla is in Nederland nu uitgebreid naar alle locaties. De discussie of dit gaat leiden tot wachttijden of dat dit wel of niet een slimme zet, is laait weer op. Eén ding is zeker, aan de infrastructuur met zoveel locaties, het groot aantal laadpalen per locatie en met de V3 chargers ook nog eens hoge laadsnelheden, maakt dat het een interessante optie gaat worden voor niet Tesla-rijders. Eerder dit jaar al het bericht dat er in 2022 bijna 20 SUC-locaties bijkomen in Nederland. Nieuwe locaties zijn altijd de V3 laders. Wel uitdagingen voor sommige EV's. De laadpoort zit immers niet altijd op dezelfde plaats bij alle BEV's. Bjön Nyland maakte er een vlog over. Een "dikke Porsche" kan bijvoorbeeld niet bij alle SuC's laden zonder andere laadpunten te blokkeren. Elektrische kofferbakopener De Model 3 heeft sinds de 2021 refresh een automatische kofferbakopener. Er zijn natuurlijk al lang een after-market producten te koop om deze optie toe te voegen aan Model 3's van voor 2021. De prijs is ongeveer € 700. In China wordt een retrofit van de originele Tesla Powertrunk voor de Model 3 aangeboden voor circa $ 620. De verwachting is dat deze optie ook naar de VS en Europa komt. Grondstoffen Het is al vaker in een “Blik op de week” aan de orde geweest. Als je veel BEV’s en batterij-opslagsystemen wil verkopen, heb je ontzettend veel batterijen nodig. Tesla heeft zijn rekenwerk goed gedaan er weet wat er nodig is aan grondstoffen om ook daadwerkelijk ook veel batterijen te produceren. Om de aanvoer van voldoende grondstoffen zeker te stellen duiken er regelmatig berichten op over contracten tussen grondstofproducenten en Tesla. Met een bedrijf uit Zuid Korea (Solus Advanced Materials) werd een deal gesloten voor het aanleveren van koperfolie en met een Australische mijn voor het leveren van lithium. Musk in opspraak Dat Elon Musk totaal anders redeneert dan de meeste mensen op deze aardbol is wel duidelijk. Dat brengt veel goeds, maar soms ook tweets die niet echt passen bij een CEO van dergelijke grote invloedrijke bedrijven en met 65 miljoen twitter-volgers. Deze week had hij ook weer een controversiële tweet die hij later verwijderde. Lex Fridman had een podcast met Tim Urban van de blog Wait but Why waarin ze onder meer praten over Elon Musk (vanaf 45 min) en de manier over hoe Musk redeneert. Op basis van dit interview maakte Steve van Solving the Money Problem. de onderstaande video. Ook werd duidelijk dat Musk in november verleden jaar zo’n 5,7 miljard dollar (in aandelen) geschonken heeft aan een goed doel. Welke goed doel is (nog) niet bekend. Voorbeeld Tesla-App Store Verleden week al aandacht voor de Tesla appstore. Toen een voorbeeld van een app. Nu heeft dezelfde maker op Twitter een mockup laten zien van hoe zo’n app-store er uit zou kunnen zien. Gaat toch wel handig worden, vooral met de getoonde functionaliteiten. Kik op de afbeelding hieronder om naar Twitter te gaan. App update Wederom heeft de Tesla app en update gehad. In versie 4.6.0 worden de notificaties uitgebreid met de optie om direct te reageren. Zoals het stoppen van het laden of de verwarming uitzetten na pre-heating. In de code van app zijn aanwijzingen gevonden dat binnenkort ook de bandenspanning in de app getoond gaat worden. Ook zijn aanwijzingen gevonden dat het afsluiten van een jaarabonnement op premium connectiviteit goedkoper wordt dan het nu maandelijks te betalen abonnement. Elon liet eerder al als reactie op een vraag hiertoe weten dat hij dit een goed idee vond. FSD Beta De volgende versie van FSD Beta (10,10.2) wordt uitgerold in de VS. Nog steeds geen single-stack,. Dus op de snelweg nog de "oude" versie. Hieronder de eerste beelden. Elon liet weten dat hij nog steeds verwacht dat FSD Beta nog in februari in Canada uitgerold wordt. Het schijnt dat Tesla's test-engineers nu reverse-summon in de praktijk aan het testen zijn. Dat wil dus zeggen dat de auto zelf een vrij parkeervak zoekt. Erg benieuwd om dit in de praktijk te zien. Voorlopig niet in Nederland. FSD Uber Een andere gerucht is dat Tesla enkele Uber-chauffeurs voorzien heeft van een Tesla met om elementen van het toekomstig Robotaxi-netwerk uit te testen. Het zijn slechts geruchten en ook maar één bron. Zeer onwaarschijnlijk, maar toch! FSD FUD CNBC toonde een rapportage over FSD Beta in de VS. Het was een negatief en heel eenzijdig verslag. Uiteraard is het goed de ontwikkelingen op weg naar autonoom rijden kritisch te volgen, maar dit was wel erg ongenuanceerd. Temeer dat het aantal verkeersslachtoffers wereldwijd toeneemt en duidelijk is dat zolang mensen zelf auto's besturen dit aantal niet snel naar beneden zal gaan! Terecht dat door de Tesla-community op YouTube vele vlogs verschenen die het verhaal van CBNC onderuit halen.
Tesla Veiligheid Regelmatig brengt Tesla China informatieve video's. Een paar weken geleden part 1 over de actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Deze week verscheen part 2. Net als Giga Berlijn krijgt ook Giga Texas een Giga Fest. Deze is gepland op 7 april a.s. Zal een mooi feest worden daar! Giga Texas komt te leven Natuurlijk regelmatig in blik op de week aandacht voor de bouw en vorderingen in Austin. De modernste autofabriek ter wereld komt langzaam tot leven. Ik denk dat veel OEM's er heel wat voor over hebben om daar in de keuken te mogen kijken. De eerste Model Y met structural-batterypack met 4680 batterijen en de single-piece-castings komen van de band. Op de foto hieronder staan er een aantal! Wachten is op de definitieve vergunning en dan gaat de productie toch echt beginnen. Giga Fest
Net als Giga Berlijn krijgt ook Giga Texas een Giga Fest. Deze is gepland op 7 april a.s. Zal een mooi feest worden daar! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |