In deze blik op de week aandacht voor de mogelijk nieuwe kleuren van de Model Y uit Berlijn, $TSLA, de verrassing van Hertz, een nieuwe rubriek over de FSD-beta ervaringen in de VS, nieuwe mogelijkheden met een gen3 wall connector en nog veel meer.. Dutch Tesla FSD-Beta tester in the USRegelmatig in de Blik op de week aandacht voor de vorderingen van FSD Beta in de VS. Vanaf nu zal Vincent Thalma ons regelmatig op deze plek bijpraten over de vorderingen en zijn ervaringen met ons delen. Hij heeft een eigen YouTube-kanaal. Met een abonnement hierop mis je geen video. Hieronder een voorbeeld van zo'n video en een voorstelrondje. Voorstellen Ik ben Vincent Halma en woon in Charlotte, North Carolina in de VS. Als Tesla fan van het eerste uur ben ik erg blij dat ik sinds vorige week de FSD Beta 10.3 geactiveerd heb gekregen op onze Model X (100D, 2018). Ik rijd 95% autonoom in het dagelijkse verkeer en wil graag deze ervaring met jullie delen. Wekelijks zal ik een video update maken met de laatste ervaringen. In 2010 was ik op zoek naar toepassingen van lithium ion batterijen en kwam Tesla tegen. Na een kort ritje met Rogier Krooymans in de beroemde oranje roadster was ik verkocht. Onze Roadster heeft honderden mensen hun eerste elektrische auto ervaring gegeven en ik hoop dat ze nu allemaal elektrisch rijden (Don’t be a Gashole). 10 jaar geleden kreeg je nog een publiek laadpunt met je elektrische auto en kwam de burgemeester deze persoonlijk openen. Gelukkig was er ruimte voor een paar flessen wijn want er waren geen betere betaalmiddelen als je onderweg bij iemand moest laden. Ik was vorige maand in Nederland en vind het fantastisch om te zien hoe alles zich heeft ontwikkeld. Inmiddels zijn wij 7 elektrische auto's verder en hebben nu een Model X met FSD en een Model Y met Autopilot. Ik zal proberen de verschillen te laten zien tussen de Amerikaanse versie van Autopilot en FSD Beta. Daarnaast kun je een beeld krijgen wat de verschillen zijn tussen de features in Nederland en de VS (Boombox, Summit, etc) Ik zal proberen typisch Nederlandse verkeerssituaties te vinden (rotondes, fietsers, regen en hufters) zodat jullie de ontwikkeling van de Beta kunnen volgen. De eerste videos zijn “quick and dirty”, ik beloof verbetering. Graag hoor ik jullie vragen over de FSD Beta 10.3 of Tesla in de VS in het algemeen. Plaats je vragen onder deze blog. Groeten, Vincent Hertz opent deurenBegin van de week het bericht dat autoverhuurder Hertz een initiële order van 100.000 Tesla’s geplaatst heeft. Later werd duidelijk, ook door en tweet van Elon, dat Hertz geen korting heeft gekregen! De businesscase is ook zonder korting zeer aantrekkelijk Hertz heeft een wereldwijde vloot van 500.000 auto’s. Waarschijnlijk is het niet hun laatste Tesla order. In april 2019 zei Musk “Any other car than a Tesla in 3 years will be like “owning a horse””. Wat hij hiermee wil zeggen is dat als je nu een auto koopt zonder de hardware voor autonoom rijden, je een transportmiddel hebt gekocht met maar zeer beperkte mogelijkheden. Een paard is natuurlijk fantastisch voor recreatie of sport, maar niet meer als dagelijks transportmiddel. Hertz opent hiermee hun route naar worden van een belangrijke speler in de nieuwe mobiliteit. Later in de week werd duidelijk dat Hertz ook met Uber een samenwerking is aangegaan. Uber-chauffeurs kunnen dan bij Hertz per week een auto huren voor $ 330 en hiermee geld gaan verdienen zonder eerst zelf te hoeven investeren in de aanschaf van een Tesla. Een Tesla als Uber inzetten is natuurlijk aantrekkelijk. Het zou om 50.000 Tesla’s gaan bestemd voor Uber-diensten. Verhuur Maar ook voor het verhuren zijn Tesla’s interessant. Ze kunnen gebruik maken van een subliem supercharger-netwerk, het zijn extreem veilige BEV’s en leveren buitengewone prestaties. Bovendien heeft Hertz dan een groen wagenpark met lage onderhoudskosten, minimale afschrijving, op maat te verzekeren met de Safety Score en nog veel meer opties voor de toekomst. Ze hebben een Amerikaanse Football-legende (Tom Brady) aangetrokken als uithangbord. Voor Tesla gratis reclame. Tesla profiel meenemen Elon liet weten dat het binnenkort mogelijk wordt om je persoonlijk Tesla-profiel met instellingen voor de stoel, audio, verwarming, ed. mee te nemen naar een andere Tesla. Dus als je straks bij Hertz huurt krijg je toegang via de gebruikelijke Tesla app en stap je bijna in je eigen Tesla! Een alternatief voor het vliegtuig of trein Naast het verhuren openen zich door het autonoom rijden nog extra deuren voor Hertz en Tesla. Stel dat in 2022 FSD in de VS op de highway uit de Beta-fase gaat. Dan wordt het huren van een Tesla voor langere ritten een serieuze concurrent van een trein- of vliegverbinding. Zelf nog even toezicht houden tot je op de snelweg bent en dan kan je een filmpje gaan kijken, werken of slapen in een eigen omgeving. En vooral van deur tot deur reizen! Gaat veel sneller zijn dan met een trein of vliegtuig. Voor Tesla extra inkomsten. Want het FSD abonnement voor een dag of week doet de huurder zelf via het scherm in auto. Een volgende stap is dan het inzetten in een robotaxi-netwerk. Uber zonder de chauffeur. Ook al duurt dat nog 5 jaar! Briljante zet van Hertz dat vanuit een faillissement midden van het jaar zo opstaat en met een oud Ford-CEO aan het roer deze beslissingen neemt! Gaan anderen volgen? Voor mij is het zo duidelijk als het maar kan dat alle lease- en verhuurbedrijven wereldwijd niet anders kunnen dan ook dezelfde beslissing gaan nemen. Leasemaatschappij Mister Green heeft deze stap al gezet. Beter bij Elon in de wachtrij en in 2023 of 2024 kunnen beginnen dan de boot missen! Er zijn geen alternatieven die zo massaal schaalbaar zijn de komende jaren en al helemaal niet als je ook het (deels) autonoom rijden wilt meenemen in het businessmodel. Hertz Zweden liet weten geen onderdeel te zijn van deze deal en serieus kijkt naar de Polestar. Een prima EV, met veel vergelijkbare voordelen dan Tesla, maar ja, in de woorden van Elon, je koopt wel een paard! Aandeel TSLA Tesla heeft geen vraag probleem, maar een productieprobleem! Hoe krijgen ze al die orders zo snel mogelijk bij de klanten. Kan Berlijn en Austin nog sneller tot massa-productie komen dan Shanghai? Een deal met CATL voor leveren 45GWh aan LFP batterijen schijnt rond te zijn. Allen die deal is al goed voor voor 800.000 auto's! Met al deze berichten schoot het aandeel TSLA omhoog en doorbrak de $ 1.000 grens en sloot vrijdag op $ 1.114 met een nieuw record. Elon nu met een ruime voorsprong de rijkste mens op aarde. Live sentry beelden bekijken In de releasenotes van software update 2021.36.8 is het live kunnen bekijken van de Sentry-beelden via de app opgenomen. Enige voorwaarden is dat je beschikt over premium connectivity. De uitrol is inmiddels begonnen. Tenminste in de VS. Ik ben benieuwd of er voor Europa beperkingen gaan gelden i.v.m. de privacy. Nieuwe kleuren In de broncode van de Tesla-app zijn 3 nieuwe kleuren opgedoken. Deze vondst wordt natuurlijk gelinkt aan de Model Y uit Berlijn en waarschijnlijk ook uit Texas. Het zijn varianten op de bestaande kleuren rood, blauw en grijs met de namen Deep Crimson Multicoat, Abyss Blue Multicoat en Mercury Silver Multicoat. Al eerder werd duidelijk dat in Berlijn een hypermoderne lakstraat komt. Tijdens het recent gehouden Giga Fest werd nog eens benadrukt dat deze lakstraat hele mooie diepe en meerlaagse kleuren kan spuiten (multicoat). Nog heel even geduld. Onderstaande renders van Thomas Pisz geven een indruk van hoe de nieuwe kleuren mogelijk gaan uitzien. Uitstel Berlijn De bureaucratie viert hoogtij tegenwoordig. Zo ook in Brandenburg. Tussen het aankondigen van een online bezwaartermijn van 3 weken en het daadwerkelijk begin hoort 1 week te zitten. Bij de onlangs afgesloten bezwaartermijn was deze week niet in acht genomen. Niet dat dan de bezwaartermijn met 1 week verlengd wordt? Nee, alles moet opnieuw. Aankondigen, week wachten en weer 3 weken. Regels zijn regels! Het wordt krap, maar een finale instemming is nog steeds mogelijk in 2021. Wel heeft Tesla een ontheffing gekregen voor flink wat casting met de Giga press en ze mogen 250 carrosserieën spuiten en assembleren. Display De Model 3 en Model Y krijgen bij reviews vaker het commentaar dat de snelheid niet afgelezen kan worden op een instrumentenpaneel achter het stuur. Er zijn inmiddels verschillende oplossingen te verkrijgen. Feitelijk voor een probleem dat in mijn ogen niet bestaat. Een display zoals in de refresh model S/X in combinatie met de Yoke is van een totaal andere orde. Zeker als je FSD-Beta renders ziet op het display! Mocht je behoefte hebben aan rij-informatie achter het stuur dan is onderstaand product misschien iets voor je. Klik op de afbeelding voor een demo-filmpje. Model Y Performance MIC In januari van dit jaar zag de Model Y Long Range het licht in Shanghai. Later in het jaar volgde de standaard range versie. En nu zijn beelden opgedoken dat ook de Performance versie met 21 inch Uberturine wielen klaar is voor levering aan consumenten. Dit komt overeen met levertermijn in de configurator. De snelheid waarmee Shanghai tot massa-productie komt is indrukwekkend. Waarschijnlijk gaan we dit in 2022 ook zien in Berlijn en Texas. Of dezelfde volgorde van model-varianten wordt aangehouden is nog niet duidelijk. Maar het zou goed kunnen. Zeker de Model Y Standaard Range zal in financiële zin en interessant aanbod zijn, Prijzen van de Model Y varianten uit Germany zijn nog niet bekend. Verrassingen Model X refresh Bij de Model X zijn onderhuids meer aanpassingen doorgevoerd dan initieel werd gedacht. Niet alleen een refresh van het interieur, maar ook serieuze gewichtsbesparingen en ook voor Long Range andere motoren. In onderstaande video interieur beelden van de vernieuwde Model X. Gen 3 Wall connector openbaar?
In de VS schijnt het binnenkort mogelijk te worden om een geïnstalleerde Wall Connector toe te voegen aan een het chargernetwerk. Hiermee worden deze dan ook in de navigatie zichtbaar. Het moet wel een connector zijn van de 3e generatie (met wifi). Met deze actie kan het netwerk aan destination chargers snel worden uitgebreid. Handig als je ergens op bezoek bent en je in de straat kunt laden. Uiteraard tegen onderlinge financiële verrekening. Door deze verrekening wordt het zeker ook voor het midden- en klein bedrijf interessant om wall connectors te plaatsen. Of dit ook op korte termijn in Europa mogelijk gaan zijn is niet duidelijk. Maar wel weer een mooie ontwikkeling.
0 Opmerkingen
In deze blik op week aandacht voor het Endowment effect, een nieuwe prototype van de Cybertruck, alweer prijsverhogingen in de VS, FSD visualisatie komt niet, de LFP batterij nu ook in de andere modellen en in de VS, het goede 3e kwartaal en nog veel meer. Endowment effect Deze week op social media veel ophef over het voornemen prof. Cummings te benoemen als senior advisor for Safety bij NHTSA. Ze is geen voorstander van de aanpak van Tesla om te autonoom rijden te komen. Dat is natuurlijk geen probleem als je dat met geronde redenen doet en zonder andere belangen. Maar vloggers en bloggers in de VS hadden snel blootgelegd dat ze een fors financieel belang heeft bij een Zweeds bedrijf dat Lidar-raders maakt. Die hebben er baat bij dat Tesla Vision (dus zonder Lidar) geen succes wordt! Ook haar negatieve tweets over Tesla en Elon in de afgelopen jaren werden er nog eens allemaal bij gehaald. Ook Elon mengde zich in de discussie en wees op haar negatieve bias jegens Tesla. Toen ze ook nog eens zelf haar oude twitter berichten verwijderde en later haar hele account was helemaal het hek van de dam! Dit voorval legt een bijzonder fenomeen bloot. Het wordt Endowment effect genoemd en wordt in dit artikel uitgebreid toegelicht. Feitelijk komt het erop neer dat nu Tesla zo snel FSD Beta aan het uitrollen is er steeds meer mensen komen die de voordelen gaan zien, het zelf ervaren en meemaken dat er ongelukken voorkomen worden. Mogelijk hebben ze ook belangen met TSLA in de aandelenportefeuille. Als er nu een toezichthouder komt die ze dit wil afnemen omdat het niet veilig genoeg zou zijn om op deze manier FSD-beta uit te rollen en zeker als die redenen ook nog manipulatief zijn (bijvoorbeeld om Ford te beschermen), ontstaat er een enorm collectief protest. Gestoeld op een collectief gevoel dat iets afgenomen wordt, wat je misschien conform de letter van de wet niet eens had mogen hebben! President Biden heeft zich onder de Tesla fans al niet populair gemaakt door Tesla volledig te negeren als Amerikaanse EV-bouwer. Een negatief bericht over Tesla (vaak onterecht) wordt direct door de Tesla-community geattaqueerd. Politici die zich negatief uitlaten over Tesla, SpaceX en/of Elon krijgen de volle lading, zeker als ze dit met oneigenlijke feiten en argumenten doen. Tesla/SpaceX krijgt steeds meer de status van alles waar Amerika voor staat! Innovatief, de wereld de weg wijzen en voorlopen op China! Het endowment-effect wordt steeds duidelijker en hier mee politici iets waar ze rekening mee moeten houden. Vehicle Dynamics Team Verleden week het filmpje over het Tesla Safety Team, deze heeft Tesla een filmpje uitgebracht over het Tesla Vehicle Dynamics Team. Goed dat Tesla op deze manier laat zien hoe ze werken aan het verder ontwikkelen van de veiligheid en rijdynamiek. Leuk om even kijken. Crash Data Het is het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) als eerste instituut gelukt om de gecodeerde rijgegevens die het automerk Tesla opslaat in haar auto’s, uit te lezen, te vertalen én te publiceren. De publicatie zelf is hier te vinden en op de website van het forensisch instituut het hele artikel. Dit soort onderzoeken en berichtgeving maakt duidelijk dat er een transitie aan de gang is. Data maakt transparant wat heeft geleid tot een ongeval. En ingeval van Tesla ook steeds meer welk soort ingrijpen van de systemen heeft een ongeval juist voorkomen. Real time analyse van het rijgedrag (zoals de Safety Score) maakt het mogelijk bijvoorbeeld de FSD beta uitrol te doseren of om de hoogte van de verzekeringspremie te bepalen. LFP batterijen Tesla gaat meer inzetten op het gebruik van LFP-batterijen. Niet alleen voor opslag, maar ook steeds meer in de auto’s. Ook straks in het 4680 formaat. Ze hebben de nadelen van LFP onder controle. Het grootste nadeel is de prestatie onder koude omstandigheden. Dit wordt opgelost met het op temperatuur houden van het batterypack. Met de warmtepomp kan dit redelijk efficiënt. Een ander nadeel, het hogere gewicht wordt grotendeels oplost door het batterypack tot dragend onderdeel te maken en zo gewicht te besparen. Ze kunnen nu optimaal gebruik maken van de voordelen van LFP: goedkoper en minder schaarste grondstoffen. In onderstaande video wordt zeer gedetailleerd ingegaan op de verschillen tussen LFP en NCA. Prijsverhogingen Alweer heeft Tesla prijsverhogingen doorgevoerd. De instapversie van de zowel de Model 3 als de Model Y zijn in de VS met $ 2.000 verhoogd. De Model S en Model X zijn met $ 5.000 verhoogd. De vraag naar Tesla’s in de VS is enorm. Leveringen van de Model 3/Y staat voor augustus/september volgend jaar. In Nederland zijn de prijzen niet verhoogd en wordt een nu bestelde Model 3 of Model Y (LR) in december van dit jaar nog geleverd (met nog 12% bijtelling). Naast de transitie van de EV naar ICE komt nu ook het besef dat je als een EV van 40.000 dollar of meer koopt het wel auto moet zijn met FSD-mogelijkheden zodat je (als privé-koper) in de toekomst deze optie beschikbaar hebt. FSD Visualisatie Een tweet van Elon waar hij aangaf dat de FSD visualisatie mogelijk eerder naar Europa komt dan de FSD beta uitrol is nu toch weer afgezwakt. Waarschijnlijk moeten we wachten op de FSD release in Europa. Nu hoeft dat geen slecht nieuws te zijn als de FSD uitrol in Europa in 2022 gaat gebeuren, inclusief alle beperkingen door wet- en regelgeving. Ook de release van de Single Stack versie (summon, city-streets en highway) in één built is wat vertraagd en wordt nu door Elon aan Versie 11 van de FSD Beta gekoppeld. De beelden uit de VS over FSD 10.2 zijn best indrukwekkend. Mooi om de progressie te zien. Kijken wat FSD 10.3 gaat brengen. Inmiddels hebben 150.000 gebruikers op de FSD-beta verzoekknop gedrukt. Ook werd duidelijk dat Tesla bezitters met AP 2.0 (2016/2017) een hardware upgrade nodig hebben van de FSD-computer en de camera’s. Dit zit in de prijs bij een FSD aanschaf. Met de introductie van Safety Score is het duidelijk welke criteria er zijn om toegelaten te worden tot FSD Beta (in de VS). Inmiddels is ook duidelijk geworden wat de criteria zijn om weer uit beta-programma gezet te worden. Zie onderstaande afbeelding van de mail aan gebruikers welke een waarschuwing ontvangen en de FSD-beta dreigen te verliezen. Cybertruck Er zijn beelden opgedoken van een nieuw prototype van de Cybertruck. Inmiddels is ook de Tesla bevestigd dat ze inderdaad nieuwe prototypes gebouwd hebben. Aan buitenkant zijn ze te erkennen aan de zij-spiegels, het ontbreken van deurhendels en bij bochten het meedraaien van de achterwielen. De Cybertruck productie-lijn wordt ingericht in Texas en is na de ramping-up van de Model Y lijn aan de beurt. Eind 2022 is de timeline. Super derde kwartaal Wat een kwartaalcijfers! Naar verwachting zal ik dit ieder kwartaal kunnen schrijven. De productiecapaciteit neemt immers toe. Een mijlpaal is dat ze nu met Fremont en Shanghai samen een productiecapaciteit hebben bereikt van 1.000.000 Tesla’s per jaar. Zoals bekend komt hier in 2022 Berlijn en Texas bij. Over 12 maanden zal de productiecapaciteit de 2.000.000 naderen. Een marge van 30%. Dit zal naar verwachting richting de 40% gaan, nu met Berlijn en Texas de next-gen fabrieken met de castings en de nieuwe batterijen (LFP en 4680) hun productie gaan beginnen. De beurs reageerde goed op de ijzersterke cijfers en sloot op een all-time-high van 910 dollar. Tesla app De Tesla app is recent vernieuwd en krijgt steeds meer functionaliteit. Binnenkort zijn de Sentry beelden via de app te bekijken. Nu het ook langzaam kouder wordt buiten ontstaat de behoefte om op afstand het interieur alvast op te warmen. Heel handig. Alleen nu miste ik in de nieuwe lay-out van het climat control scherm de mogelijkheid om de ontdooistand aan te zetten. Maar die is er wel! Je moet het onderste deel van het scherm omhoog swipen en dan komt er een venster omhoog met hierin de “auto ontdooien” stand. En voor modellen van met een hepa-filter ook de “bioweapon-defense mode”. The Boring Company Er is groen licht gegeven aan het uitbreidingen van de Las Vegas Loop. De grote hotel en attracties gaan aangesloten worden. Het gaat om 46 kilometer aan tunnels en 51 stations. Wanneer gestart wordt en wanneer het opgeleverd moet gaat worden is nog niet bekend. Het stukje van de Loop bij het Convention Centre zit nog steeds in de test-fase. Weliswaar voor publiek toegankelijk maar de auto’s rijden nog niet volledig autonoom. Model X leveringen Natuurlijk veel later dan gepland, maar dan toch eerder dan gedacht, is de eerste refresh Model X Long Range (6 zits) aan klanten geleverd. In december volgt als het goed is de Plaid versie. Zou mooi zijn als de productie van de Model S en Model X in zowel de long range als de performance versie vanaf 2022 weer richting de maximale productiecapaciteit kan gaan. Benieuwd wanneer we de eerste leveringen in Europa gaan zien! Musk in VW conferentie Elon Musk was een speciale gast tijdens een VW-conferentie met het top-management. Hij sprak via video de managers toe en benadrukte dat er echt een andere managementstijl nodig is om succesvol te zijn. Met een focus op een lean organisatiestructuur, leiderschap en logistiek. 30 Roadsters verloren gegaan
Bij een brand bij een gerenommeerde Tesla Roadster garage in de VS, Gruber Motors, zijn 30 van deze toch wel schaarse exemplaren verloren gegaan. Erg pijnlijk voor de eigenaren. Waarschijnlijk wel goed verzekerd, maar een vervanger ga niet snel krijgen. De prijzen van een original Roadster nemen toe, zeker nu het aantal wereldwijde beschikbare exemplaren kleiner wordt. Met de komst van de New Roadster zal de populariteit van het origineel waarschijnlijk verder toenemen. Net als bij andere klassiekers, zoals een Porsche 911, moet je wel een goed gevulde beurs hebben. Bijvoorbeeld om de batterypack te vervangen. Over 911 gesproken, van de Porsche Taycan (de EV van Porsche) zijn er dit jaar meer afgeleverd dan de iconische 911. Hoeveel signalen heeft de markt nog nodig? |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |