In deze blik op de week aandacht voor het werven van talent, de tegenlicht-uitzending over de toekomst van mobiliteit, updates van de Giga's en nog veel meer.... Talent zoeken Tesla maakt geen reclame zoals traditionele autobedrijven dat doen. Tesla sponsort ook geen grote autosportevents of raceteams. Als ze uitingen doen, zoals AI-day or Battery-day dan ligt de focus op het werven van nieuw talent. Laten zien waartoe je instaat bent en jonge talenten aan je binden met uitdagende ambities, top infrastructuur, toegang tot middelen en het mogen werken met de toppers in je vakgebied. Toch is het niet helemaal waar dat ze niet sponsoren. Tesla levert namelijk aan bepaalde teams die deelnemen aan het SAE Formule kampioenschap gratis batterypacks (vormfactor 18650). De SAE Formule zijn studenten raceteams. Het scouten van talent is het primaire doel, zoals bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld: Hetzelfde zien we deze week op de Computer Vision and Pattern Recognition Conference (CVPR) in New Orleans. Het autopilotteam onder leiding van Ashok Elluswamy bezoekt deze conference. Tesla neemt de Cybertruck mee. Dan weet je zeker dat iedereen naar je stand komt! En net als de SAE trekt het ook de aandacht van sociaal media, dus ook miljoenen andere Tesla-enthousiastelingen over de hele wereld kijken mee! Giga Berlijn en Texas Ook al is de productie in zowel Berlijn als Texas begonnen, de bouwwerkzaamheden zijn nog lang niet klaar. Wekelijks zijn er drone-fly-overs te bekijken. Opvallend is natuurlijk dat alles wat in Texas in één gebouw geïntegreerd is, in Berlijn uit meerdere gebouwen bestaat. Giga Texas is strak en futuristisch ogend gebouwd, waar Giga Berlijn met z’n brandtrappen (met de graffitikunst) juist weer een totaal andere uitstraling heeft. In Berlijn is een apart gebouw met de installaties voor de centrale voorziening van koeling, warmte, energie, water, e.d. Een separaat gebouw waar de aandrijflijnen gemaakt worden en een apart gebouw voor de batterijproductie. Dat laatste gebouw nadert zijn voltooiing en aan de binnenkant is men begonnen met de afbouw en de installatie van de eerste delen van de productielijnen. De verwachting is dat hier voor het einde van het jaar de 4680-productie op gang komt. Wat opvalt in Berlijn is dat ze veel voorzieningen (moeten) treffen voor het hergebruik van (regen)water. Het zijn zowel in Berlijn als in Texas enorm grote percelen en overal is men bezig met grondverzet, groenvoorziening, bouwen, wegeninfra, e.d. Blijft indrukwekkend en zeker ook het tempo waarmee zaken gerealiseerd worden. In Texas zit de fundering al in de grond en verschijnen de eerste palen voor het gebouw waar uiteindelijk de kathode-productie gaat plaatsvinden. Ruwe grondstoffen aanleveren en auto’s afleveren! Giga Shanghai De uitbreidingen bij Giga Shanghai zijn ook nagenoeg afgerond. In de eerste weken van juli is er een productie-onderbreking om de capaciteitsuitbreiding in gebruik te nemen. Waarschijnlijk ligt de hele fabriek 3-4 dagen stil en daarna itererend de Model Y en Model 3 productielijn een weeek. Giga Shanghai zou daarna een capaciteit hebben van 22.000 auto’s per week! Dus goed voor zo’n 1 miljoen auto’s per jaar uit één fabriek. Daarnaast wordt een verdere uitbreiding gepland in de buurt van de huidige Giga voor nog eens 500.000 auto’s. Amerikaanse auto-industrie Op deze plaats al eerder gesproken over het feit dat de Biden-administratie Tesla negeert. Ford en GM zijn de Amerikaanse iconen en Biden prijst GM de hemel in als bedrijf dat weg wijst als het gaat over BEV! Het moet pijnlijk zijn voor Biden om te zien dat in de Cars.com top 6, de vier Tesla-SEXY-cars te vinden zijn, met de Model Y op de eerste plaats. Deze lijst laat zien welke modellen het meest “Amerikaans” zijn. Dus worden de auto’s in de VS gemaakt worden, hoeveel van de gebruikte onderdelen komen uit de VS en hoeveel Amerikaanse banen levert het op. De Tesla’s welke in Amerika op de weg verschijnen worden 100% in Amerika gemaakt. Het industrie gemiddelde is 52%. Ford en GM zijn niet in de top 10 te vinden. De iconische Ford F-150 op plaats 21. En de Ford Mach-E staat niet eens in de lijst, deze wordt namelijk in Mexico gemaakt! Andere interieur opties Tesla levert op de 3/Y twee en op de S/X drie kleuropties voor het vegan leer. Geen opties om biesjes met een stiksel in een contrasterende kleur te kiezen. Daar komt nu verandering in. Niet dat er af fabriek meer opties komen, maar via het tuningbedrijf Unplugged Performance kan het interieur van een Model S voorzien worden van een andere kleur interieur. De echtgenote van Tesla-ontwerper Franz von Holzhausen is erbij betrokken. Goedkoop is het niet. Zo’n $30.000 is de vraagprijs. Er zijn natuurlijk ook in Europa gespecialiseerde bedrijven die met liefde je Tesla voorzien van andere stoelbekleding voor die prijs! Interviews Musk Deze week het derde deel van het interview van Tesla Owners Silicon Valley met Elon Musk. En ook in deze aflevering weer interessante uitspraken en perspectieven van Elon. Zeker voor degene die twijfelen over FSD, check het interview (deel 3) bij circa 41 minuten. Elon werd ook door Bloomberg’s John Micklethwai geïnterviewd op het Qatar Economic Forum. Hij praat over de twitterdeal, deelt zijn mening over de economische situatie, zijn politieke voorkeur, de toekomst van crypto en nog veel meer. Cybertruck en logistieke uitdagingen. Het design van Cybertruck is vastgezet en de voorbereidingen voor de productie zijn begonnen. Een productiestart wordt mid 2023 verwacht. Eerder heeft ook geen zin, want ze hebben nog steeds grote logistieke uitdagingen en chiptekorten door COVID. Eerder beginnen met de Cybertruck is minder Powerwalls of SEXY. Bovendien verloopt het opschalen van de 4680 batterijproductie iets minder snel dan gedacht. Ze gaan in Texas daarom ook Model Y’s maken met de 2170 batterijen in een non-structural pack. De productie-apparatuur heeft een tijdje vastgestaan in de haven van Shanghai. Inmiddels zijn en geruchten dat de eerste Model Y’s met 2170 van de band komen in Texas. De tooling is dus inmiddels aangekomen en geïnstalleerd. UNECE Afgelopen dagen heeft WP.29, een van de werkgroepen onder UNECE, zijn 187th bijeenkomst gehad. In Geneve zijn verschillende onderwerpen besproken. Waaronder onderwerpen welke te maken hebben met autonoom rijden. Om een beeld te krijgen waar dit allemaal over gaat kan je hier de documenten bekijken waaraan gewerkt wordt. Ik zou heel graag met iemand in contact komen die (eventueel beroepsmatig) het reilen en zeilen van de UNECE WP29 en GRVA inhoudelijk volgt en dit met ons, in gewone mensentaal, zou willen delen. Op weg naar level 4/5 natuurlijk interessant om te volgen. Misschien is er iemand die wil uitleggen hoe het besluitvormingsproces er binnen UNECE uit ziet in relatie tot nationale besluitvorming. Laat me weten als iemand tips heeft en/of zelf informatie wilt delen via teslamagazine. Uiteraard doet Steven Peeters op zijn YouTube-kanaal goed werk. Maar het is opvallend dat er relatief weinig over bericht wordt. Eind september staat de 13e sessie gepland van de GRVA, de werkgroep welke gaat over Automated/Autonomous and Connected Vehicles. Er staat nog geen agenda online. Binnenkort laden vlak bij de grens met België Deze week even gaat kijken bij de Dwaze herder in Gronsveld. De SuC’s zijn geïnstalleerd. Ze zijn de laatste hand aan het leggen aan de parkeerplaats. Eind volgende week is hij waarschijnlijk beschikbaar voor de eerste laadsessies. Dat kan je dan hier natuurlijk lezen. Ga je in de zomervakantie (met de kids) in je Tesla of andere BEV naar het zuiden dan is dit een hele interessante locatie om te laden. Uiteraard de nieuwste V3 en de eerste dan wel de laatste mogelijkheid om in Nederland te laden na of voor de grensovergang met België. Daarnaast is er voor de kids van alles te beleven en kan je een heerlijk hapje eten of wat drinken. Het laden zal waarschijnlijk wel te snel gaan! Wat wel jammer is dat alle Stalls hetzelfde gepositioneerd zijn. Juist voor een locatie als deze (vakantieverkeer) zou jee een paar Stalls verwachten waar je kan laden met de caravan aangekoppeld. En nu alle SuC open zijn voor Non-Tesla’s misschien ook een paar waar je niet achteruit hoeft in te parkeren. Tesla heeft zich moeten aanpassen aan de CCS-stekker, de andere merken moeten zich gaan aanpassen aan de positie van de laadpoort lijkt mij. VPRO-Tegenlicht over de mobiliteit van morgen Tegenlicht had afgelopen week een interessante aflevering over de mobiliteit van morgen. Het gaat van fietsen in de steden, via de transitie van ICE naar BEV en level 3 autonoom rijden, naar de onhaalbaarheid van de hyperloop, het elektrisch vliegen en CO2 uit de lucht vangen om bijvoorbeeld tot kunstmatige kerosine te komen. In 50 minuten geven twee hoogleraren van de TU/e hun visie op de toekomst. Een mooi overzicht van wat mogelijk op ons afkomt! De aflevering is hier te vinden. Uiteraard genoeg stof om over na te praten. De wetenschappers en beleidsmakers zijn het natuurlijk niet met elkaar eens. Dat blijkt ook wel uit de discussies aan tafeel bij de Meet Up! Juist dit maakt het zo interessant om de ontwikkelingen bij Tesla en de plannen van Musk te volgen. Hieronder mijn reactie op de aflevering van tegenlicht! Mijn reactie op de aflevering “mobiliteit van morgen”.
Als je Elon Musk en zijn bedrijven een beetje volgt moet je soms toch een beetje tenenkrommend hebben zitten kijken. Over nagenoeg alle items welke aan bod komen heeft Elon zich wel eens uitgesproken en aangegeven hoe hij de toekomst ziet. Hij heeft, met zijn bedrijven als Tesla, Spacex en The Boring Company, een hele dikke vinger in de pap als het gaat over het ontwikkelen van de technologie voor de mobilieit van morgen. Een vinger welke gedreven wordt door een visie en passie (“met hoeveel jaar heeft Tesla de transitie kunnen versnellen”), voorzien is van de absolute top aan talenten werkend in een conglomeraat van startups. Aan geld geen gebrek en de focus ligt volledig op schaalbaarheid en hiermee economische haalbaarheid. Misschien zijn dit wel juist de elementen welke meer bepalend zijn voor onze toekomst! Dat maakt dat het uiteraard juist goed is dat deze complexe onderwerpen vanuit verschillende perspectieven bekeken en bediscussieerd worden. Alleen Tesla opereert natuurlijk grotendeels achter gesloten deuren. Patenten komen vaak pas jaren later naar boven. De focus ligt niet op wetenschappelijke publicaties, het delen van kennis en het in het openbaar bediscussiëren van inzichten. Tesla is overigens wel transparant in hun plan en aanpak (zie Master I, II en binnenkort III) en laat regelmatig zien waar ze staan en wat hun uitdagingen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van AI en batterij-technologie. Maar voor wetenschappers geldt dit niet. Leuk, maar we geloven het pas als we het zien én begrijpen cq. zelf kunnen reproduceren. In de aflevering zitten beelden van 4680 batterij-productie van Tesla en vervolgens gaat het over solid-state batterijen en de beloftes van bedrijven als Quantumscape. Jammer, want de 4680 is voor de komende 10-15 jaar de industrienorm, alleen al door de enorm grote aantallen welke Tesla zelf gaat produceren en gaat afnemen bij de grote spelers als Panasonic, LG, CATL, e.d. Dit heeft door de economy of scale een ongekend effect op de prijs per kW. Dit maakt dat de auto-industrie richting de vormfactor 4680 gedwongen wordt, gewoonweg omdat dit verre weg de goedkoopste optie voor ze is. Alleen al hierdoor kunnen veel andere technologieën de prullenbak in. Het argument voor die andere technologie is immers (grotendeels) komen te vervallen door de 4680 en daarom businesswise niet meer haalbaar ten opzichte van de prijs/specificaties van de 4680. Zoals bijvoorbeeld waterstof voor mobiliteit. Dus ook een solid state batterij zal niet alleen betere batterij-karakteristieken moeten hebben, maar nog eens een kostprijs welke de concurrentie met de 4680 aan kan. Uiteraard gaat het in de aflevering over BEV en autonoom rijden. Een mooi punt dat ze maken is dat je niet de wegen (de infra) slim moet maken, maar de voertuigen die gebruik maken van die infra. Misschien is dat precies wat Elon beoogt met de tunnels. Hiermee wordt het aanleggen van een hyperloop minder duur is en hierdoor misschien wel economisch haalbaar. We gaan het in de tweede helft van het jaar zien wat The Boring Company gaat presenteren met de demo van hun Hyperloop. Beide heren geloven niet, of twijfelen, of autonoom rijden in de stad wenselijk is danwel haalbaar gaat zijn. Autonoom rijden op de snelweg zien ze wel zitten! Elon deelt deze mening natuurlijk niet. Maar Elon en zijn team hebben andere resources en informatie dan wie dan ook. Wat ik altijd jammer vind is dat alleen al feit dat bedrijven als onder meer Tesla, Amazon, Google en Apple miljarden uitgeven aan autonoom rijden en het trackrecord van Elon met Tesla en Spacex (het onmogelijke waar maken) dat er nooit uitgegaan wordt van een scenario waarin autonoom rijden in de stad er wel over 2 jaar is! Ook al heb je niet op een in de wetenschap gebruikelijk manier toegang tot de data. Er staan veel high stakes op het spel: het aantal verkeersslachtoffers gaat fors dalen! En dan praten we nog niet over de economische voordelen en allerlei nieuwe mobiliteitstoepassingen. Zelfs als het Nederlandse bedrijf Carbyon aan bod komt met hun technologie om CO2 uit de lucht te halen, valt de naam van Elon niet. Dit bedrijf krijgt geld van Elon (XPRIZE) om hun concept een stap verder te krijgen. Keywoord is ook hier: schaalbaarheid! Misschien gaan ze wel winnen en opent zich een weg om hun technologie inderdaad op grote schaal te gaan toepassen.
0 Opmerkingen
In deze blik op week aandacht voor de prijsverhogingen, The boring company mag beginnen in Las Vegas, de Semi weer eens gespot, EVS35, Giga Berlijn maakt 1000 auto's per week en nog veel meer… Berlijn viert feest Het personeel van Giga Berlijn vierde een feestje. De productie zit nu op 1.000 per week en gaat nu snel stijgen. Ze nemen tussen de 500 en 600 nieuwe mensen per maand aan en werken inmiddels in twee shifts. Tegen het einde van jaar moeten ze op drie shift zitten. Op Twitter publiceert “TroyTeslike” regelmatig zijn inschatting van de productie in de Giga’s. Onderstaand overzicht laat een vergelijking zien tussen Giga Shanghai en Giga Berlijn in de eerste 3 maanden. Börn Nyland heeft een range test uitgevoerd met een MIG Model Y Performance een kwam tot 510 km op één lading. Prijzen van sommige Tesla’s weer ophoog Tesla heeft wederom prijsverhogingen doorgevoerd. De hoogte verschilt per model en per land. Eerder hoorde we van Zack Kirkhorn (de financiële topman) dat de prijsverhogingen hoofdzakelijk het gevolg zijn van twee variabelen: op moment van bestellen inschatting van de hoogte van grondstofprijzen op het moment van productie (nu soms al 12 maanden later) en het terugdringen van de vraag en hiermee de levertijden acceptabel houden. De grondstofprijzen zijn over het algemeen weer aan het dalen. Dus waarschijnlijk zit Tesla in een luxepositie en kunnen ze door de prijsverhogingen de vraag beter controleren en sturen. Alleen de prijzen van de LR en P versies zijn verhoogd. Ze verleiden kopers om te kiezen voor de standaard range versies. Hierin zitten minder batterijen. Tesla kan dus met dezelfde hoeveel batterijen meer SR-versies dan LR/P bouwen! De prijsstrategie staat in schril contrast met de situatie bij Ford. Ford liet weten dat ze geen geld meer verdienen aan de Mach-E door het huidige prijspeil van de grondstoffen. Gaan ze de prijs verhogen, neemt de vraag af. Heeft natuurlijk alles te maken met de manier waarop in het verleden geanticipeerd is op de toekomstige vraag naar grondstoffen voor de batterijproductie. De eerste meters Een maand geleden hebben we kunnen zien hoe de jongens van het YouTube kanaal “The Real Life Guys” een Model 3 voorzien hebben van rupsbanden. Nu zijn ze klaar om de eerste meter te rijden. Indrukwekkende auto, maar er is nog werk aan de winkel! ESG-ratings Zware kost, maar zeer interessant om iets te begrijpen van wat er aan de hand is met de ESG ratings! Niet voor niets dat Elon zegt "I am increaslingly convinced that corporate ESG is the Devil Incarnate"! TSLA Belegd vermogen Het aandeel TSLA staat zeer regelmatig op de eerste plaats in de maandlijsten van de meest verhandelde aandelen in Nederland via een platform als “Degiro”. Ook deze week schommelde het aandeel weer behoorlijk. Ik hoorde in de AEX-podcast van BNR nieuwsradio dat het door particulieren belegd vermogen in het aandeel TSLA in Nederland ongeveer 1 miljard euro is! Met de huidige prijs kan het interessant zijn om in te stappen zoals een van Tesla's groot aandeelhouders, Ron Barron liet weten FSD V11 Musk twitterde deze week dat hij zelf de Alpha built heeft en nog niet tevreden is over FSD op de snelweg. We moeten dus nog even wachten op Versie 11, waarin highway, citystreets en summon samen komen. Waarschijnlijk in de zomer. Uiteraard voor nu alleen in de VS. Ook RHD versie van FSD is in ontwikkeling. Deze zou waarschijnlijk later dit jaar verschijnen. Goed nieuws voor de UK, Japan, e.d. ofschoon natuurlijk niet duidelijk is (voor mij) of de RHD-gestuurde landen FSD Beta gaan toestaan. Op Twitter wordt Elon bijna dagelijks gevraagd naar de voortang van een FSD-Beta release in Europa én China. Met het zien van de beelden in de VS worden we steeds ongeduldiger. Nu in de VS FSD-Beta verder uitgebreid wordt lees je ook in de VS reacties van mensen die ook jaren hebben moeten wachten. Ze zijn verrast over de werking van het systeem, zelfs op auto’s van 4 of 5 jaar oud. Van de een op de andere dag heb je een auto met totaal andere functionaliteiten. Heb je weliswaar 4 jaar geleden voor betaald en nu pas gekregen, maar toch! Nu we het toch over aankopen van software hebben, in sommige markten, waaronder de VS, komt de optie zoals we deze hier hebben met Enhanced Autopilot of FSD op vraag van klanten weer terug. Tweede deel interview met Elon Er zaten weer een aantal interessante historische feiten in dit tweede deel van het interview. Ook was Elon openhartig over de kwaliteit van de UI van de huidige software. Hij is er niet tevreden over en is zich bewust van het ongenoegen hierover. Ook de huidige browser kreeg er ook flink van langs. Zelfs over het systeem op de achterbank van de Model S/X is hij niet tevreden. Waarom moet je voorin het geluid horen van de YouTube filmpjes welke op de achterbank bekeken worden? Kortom, er zullen zeker veranderingen komen. Alleen de focus ligt nu op FSD Beta. Een ander interessant onderwerp dat Musk aanstipte was dat hij verwacht dat Rivian en Lucid op faillissement gaan als er niet per direct ingegrepen wordt qua kostenreductie en efficiency verhoging. Alleen Tesla en Ford blijven volgens hem als VS-automerken over! Superchargers en Servicecenters Dat Tesla werk maakt van het uitbreiden en het openstellen van het Supercharger netwerk is te merken aan de frequentie waarmee dit onderwerp aandacht krijgt in de “blik op de week”. Het aantal landen waar (enkele) SuC ook opengesteld gaan worden voor niet-Tesla’s is weer verder uitgebreid met onder meer Duitsland, Denemarken en Finland en omvat nu 13 landen. Het zou mij niets verbazen als voor het einde van het jaar het wereldwijde netwerk SuC opengesteld is. Kan ook prima met het tempo waarmee de uitbreidingen plaatsvinden. Was het initiële plan van Tesla om 12 chargers te realiseren in Gronsveld, is het in de 14 maanden wachttijd op de aansluiting van Enexis al verdubbeld. En ook nog eens alleen maar V3 laders! Hetzelfde zien we aan de kant van de service. Ook het aantal service centers neemt verder toe. Elon heeft het verbeteren van de beleving van de service, onder meer door het reduceren van de wachttijden, op zijn vizier. Businesswise is het ook nu pas rendabel. De vloot aan Tesla’s buiten garantie wordt immers steeds groter. En zelfs bij Tesla’s gaat er wel eens wat stuk. Je wilt het liefst binnen een dag geholpen worden als er iets stuk is. Zowel voor SuC als voor Servicecenters geeft Elon aan dat hij ze niet ziet als een melkkoe, maar dat met een gezonde marge geëxploiteerd moeten worden. Dit staat haaks op het businessmodel van traditionele automerken. Hun verdienmodel is onderhoud en met name onderdelen! Over melkoe gesproken. Ik kwam een grappig filmpje tegen op instragram. Ga je naar een event en moet je in weiland parkeren, zorg dan wel dat je de auto op tijd gaat ophalen. Anders kan je wel eens raar staan opkijken als je de sentry-beeld gaat bekijken! Non-Tesla SuC Tesla-adri maakt onderstaande schermafbeelding van het scherm met de instellingen en opties voor Non-Tesla’s. Het eerste wat opvalt aan deze afbeelding is het aantal V3 Stalls in Ulm: 38 stuks! Ook de prijs per kWh is hoger dan voor Tesla’s: € 0,77 per kWh. Ook de Idle fee per minuut is duidelijk: € 1,00! Je kan als Non-Tesla eigenaar kiezen voor een abonnement (€ 12,99 per maand), dan krijg je volgens mij hetzelfde tarief als Tesla rijders. Op deze locatie € 0,58 per kWh. Of alleen het eenmalig gebruik tegen het hogere tarief. Simpel en transparant. Creditcard koppelen, stekker insteken, stall-kiezen en laden! EVS35 Afgelopen week was in Oslo het International Electric Vehicle Symposium (EVS). In onderstaande video een kleine impressie. We volgen met Teslamagazine.nl natuurlijk Tesla op de voet. Maar alles wat met EV te maken heeft is booming business en er meer dan allen Tesla. Indrukwekkend om te zien hoeveel kleine en grote spelers er zijn en welke producten ze bedenken. Met de verticale integratie heeft Tesla natuurlijk alles in eigen huis op het gebied van EV voor wat betreft de grote lijn en hun visie. In de segmenten waar het economisch rendabel kan hebben ze modellen en maken ze ongekende volumes. Qua laadinfra hebben ze voor nu een optimum tussen laadsnelheid, kostprijs per stall en een wereldwijde beschikbaarheid. Ze zitten op koers voor autonoom rijden! Het volgende grote segment dat er aan komt is het wereld van vrachttransport. Tesla Semi Het is al een tijdje stil rondom de Tesla Semi. Deze week werd hij echter weer eens in het openbaar gespot. Het wachten is op moment waarop er voldoende 4680 batterijen beschikbaar zijn. De geluiden zijn dat de productiecapaciteit steeds verder toeneemt, maar dat de snelheid waarmee de 4680 batterij geproduceerd kan worden nog wat achterblijft bij de verwachtingen. Waarschijnlijk de reden waarom ze in Austin ook een productielijn aan het maken zijn voor de Model Y met de 2170 batterij (non-structural), net als in Berlijn. Tesla moet ook de productlijnen voor de Semi in Austin nog afbouwen en testen. Dus uiteindelijk komen deze twee ontwikkelingen bij elkaar en gaan we ook zien dat de transportsector op z’n kop gaat. Misschien 1-2 jaar later dan initieel gepland, maar het gaat gebeuren! Auke Hoekstra (TU/e) had op eerdergenoemde EVS35 een interessante presentatie over de eTruck. De titel van presentatie was “From diesel truck to eTruck: faster then you think”. In deze tweet neemt hij de slides door. Interessant om te bekijken. Kort samengevat: als de Semi eenmaal beschikbaar is, is het een no-brainer voor transportbedrijven. Onderstaand plaatje zegt alles! The Boring Company gaat los!
De politiek in Las Vegas heeft nagenoeg unaniem groen licht gegeven aan The Boring Company om de Las Vegas Loop volledig te gaan realiseren. De hotels aan de Strip, het vliegveld, het stadion en het conventioncenter worden met elkaar verbonden. Het hele project zou ongeveer 2 jaar gaan duren. Een klein deel is al gerealiseerd, zoals bij het conventioncenter en de verbinding naar het World Ressort. Het wordt een belangrijk project. Een echte showcase, zowel qua bouwtijd als proof of concept (POC) voor de effectiviteit voor de toepassing in een stadscentrum. Point to point. Van het vliegveld direct naar bijvoorbeeld The Venetian, en niet eerst nog stoppen op alle tussenliggende stations! Maar het is ook een POC voor de boortechnologie zelf. Prufrock, de tunnel boor machine, is nog steeds in het ontwikkeling om uiteindelijk een optimum te bereiken tussen kosten en snelheid. Las Vegas zal waarschijnlijk ook plaats zijn waar we in 2024 de functionaliteit van een robotaxi optimaal tot zijn recht gaan zien komen. Zowel bovengronds tussen het reguliere verkeer als in de tunnels. En als het 2026 is het nog steeds een ontwikkeling welke razendsnel op ons af komt! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |