In deze blik op week aandacht voor de nieuwe Model Y uit Austin, FSD Beta zonder GPS, nieuwe Cybertruck interieurfoto’s opgedoken, de 3-1 stock-split, een SuC op een toplocatie nabij Maastricht en nog veel meer…. FSD Beta Bijna iedere week is er wel iets nieuws te melden over de voortgang van FSD Beta. Voor Europa natuurlijk belangrijk om het proces met de UNECE te volgen. Elon liet via Twitter weten dat ze bijna zo ver zijn om de Europese regelmakers (een commissie van de UNECE) een kijkje in de keuken te geven. Met data laten zien waar ze feitelijk staan en wat er nodig is om ook in Europa de route naar level 4/5 te gaan bewandelen. Dit jaar FSD Beta in Europa zou fantastisch zijn! In de VS gebruikt Tesla de Safetyscore om zich ervan te vergewissen dat alleen mensen die zich bewust zijn van hun rijgedrag en het belang begrijpen om bij gebruik van FSD Beta extreem alert te zijn. Inmiddels is FSD Beta zo ver dat ze nu ook lagere Safetyscores toelaten en ze over de 100.000 gebruikers zitten. En het blijft een keuze! Als je de beta-versie niet wilt, hoef je het niet te doen! Een andere FSD-update van afgelopen week is dat Elon verwacht dat ze over enkele maanden FSD kunnen laten werken zonder GPS signaal en map-data. Dat is natuurlijk belangrijk op plaatsen waar GPS en/of landkaartdata niet voorhanden is. Denk aan parkeerplaatsen of parkeergarages. Maar mogelijk ook aan toepassingen in landen waar het wegennetwerk niet adequaat in kaart gebracht is. YouTuber Chuck Cook laat al maanden beelden zien van een complexe onbeschermde afslag naar links. Hij filmt vanuit de auto en met een drone. Tesla gebruikt deze locatie ook zelf om de netwerken te trainen. Het is dan ook een complexe verkeerssituatie en natuurlijk mooi om juist op zo'n plek de ontwikkelingen te volgen. Elon liet verleden week zelfs weten dat hij verwacht dat in versie 10.13 het verwerken van juiste deze situatie een stuk beter zou moet gaan. Model Y Berlijn Er komen naast zwarte Model Y’s nu ook steeds meer witte performance versies uit de fabriek in Grünheide. Alleen wel nog allemaal met een zwarte interieur bekleding. De batterijfabriek is ook bijna volledig water- en winddicht. Ziet er veelbelovend uit voor de tweede helft van het jaar! Nieuwe markten voor MIC Model Y De Model Y productie van Giga Shanghai hoeft straks niet meer naar Europa! Deze week is Tesla in vier nieuwe markten begonnen met de verkoop van de Model Y. In Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en Singapore in de Model Y nu te bestellen. Het gaat om Model Y’s uit Giga Shanghai in de versies RWD (standaard range) en Performance. Nu bestellen is pas laat in Q3 of Q4 rijden. Cybertruck interieur Eindelijk zijn er ook foto’s opgedoken van het interieur van de Cybertruck. Het dashboard lijkt nu op dat van de vernieuwde Model S/X, met een groot landscape scherm en een kleiner scherm voor het Yoke-stuur. Ziet er nog erg prototype-achtig uit. In het stuur ontbreekt de airbag. De Cybertruck moet een 6-zitter worden. De middenconsole kan omgebouwd worden tot een 3e voorstoel. De stoelen hebben ook een witte bies. Gaan we dit straks ook in andere modellen terugzien? Het interieur ziet er nu wel heel anders uit dan in het eerste prototype. Hieronder een foto van het oude en het nieuwe interieur. Ik heb een aparte pagina gemaakt over alles wat we weten over de Cybertruck, inclusief nog meer interieurfoto's. De Cybertruck pagina is hier te vinden. 35.000ste Supercharger Tesla heeft het grootste laadnetwerk ter wereld. De 35.000ste werd deze week in gebruik genomen bij het Dongxhihu Tesla Center in Wuhan, China. Langzaam wordt overal ter wereld deze infrastructuur beschikbaar gesteld aan ook niet-Tesla rijders. Tesla mag mogelijk wel nog iets aan voorlichting gaan doen. Bijvoorbeeld een QR-code op een laadzuil welke verwijst naar een instructievideo. Ik heb de laatste weken toch al meerdere keren een niet-Tesla rijder moeten uitleggen dat ze eerst de Tesla-app moeten downloaden en een creditcard moeten koppelen. Toch bijzonder dat mensen zonder enige voorbereiding gewoon naar zo’n charger rijden en wapperen met een creditkaart of druppel! Supercharger locatie in Maastricht Er komt een nieuwe Supercharger locatie nabij Maastricht. De grootste van de Benelux met 25 laadplekken. Natuurlijk V3 en op een toplocatie! Zeker voor iedereen die zijn vakantierit van en naar Zuid-Europa maakt via de grensovergang nabij Maastricht. Je kan net voordat je de grens overgaat (of net weer op Nederlandse bodem bent) niet alleen de batterij van de Tesla, maar ook die van jezelf en eventuele kinderen weer volladen. Want deze SuC komt bij restaurant “Dwaze Herder”. Je kan er lekker eten en de kinderen kunnen zich amuseren in de (binnen)speeltuin en de kinderboerderij. Of met z’n allen een klimtocht maken naar de top van de uitkijktoren. Feitelijk ligt de SuC in Gronsveld. Ook een mooie omgeving om even een wandeling door de natuur te maken. Het is bijna jammer dat het V3 laders zijn… je hebt te weinig tijd voor alles wat deze plek te bieden heeft. De bouwwerkzaamheden zijn begonnen! Zie foto's hieronder (bron: Dwaze Herder). De komende weken de bestrating en de doelstelling is begin juli te openen. Komt mooi uit zo voor vlak voor de vakantie! Er komt ook nog een SuC in Heerlen. Deze is dan interessant als je via deze grensovergang Nederland weer in of uit gaat. Voor mij nog niet duidelijk waar deze precies gaat komen. Limburg krijgt ook nog een SuC bij Nederweert en een servicecenter in Roermond. Met al een SuC in Urmond en Horst-Sevenum zijn alle doorgaande verbindingen goed afgedekt met SuC! Tesla Energy Regelmatig zien we het tweede prototype van de Cybertruck opduiken. Afgelopen week verscheen de Cybertruck bij de officiële opening van de Moss Landing BESS (battery energy storage system). Volgens PG&E beschikt deze BESS over 256 Megapacks die de capaciteit hebben om tot 730 megawattuur (MWh) aan energie op te slaan en te verzenden naar het elektriciteitsnet met een maximumsnelheid van 182,5 MW gedurende maximaal vier uur tijdens perioden van grote vraag, genoeg om 225.000 huizen in Monterey County van stroom te voorzien. Met het steeds meer beschikbaar komen van batterijen gaan ook steeds meer zicht krijgen op de ware potentie van de Tesla Energy-producten. Zeker interessant voor de aandeelhouders. Maar ook om te volgen wanneer in België/Nederland er meer Tesla Energy producten geïnstalleerd gaan worden. Veel mensen hebben belangstelling voor een Powerwall en volgens mij schreeuwt het Nederlandse energienetwerk om megapacks voor de lokale opslag van energie opwekt in de zon- en windparken. Model Y AWD uit Giga Texas Eindelijk is er dan nu een Model Y AWD uit Austin in handen van een particuliere koper. Na het Cyberrodeo-event werden er immers alleen versies geleverd aan Tesla-medewerkers. Het betreft een Model Y met de gloednieuwe 4680 batterij in een structural batterypack. De chemische samenstelling is zoals verwacht lithium-ijzer-fosfaat (LFP). Voor een standaard range tegenwoordig ook de logische keuze. Wat wel bijzonder is, is dat het een vierwiel aangedreven auto is (Dual motor). Tot nu toe was een standaard range alleen achterwiel aangedreven (RWD). De EPA-range is 279 mile (449 km). De bouwkwaliteit is prima, blijkt uit onderstaande video. Dat het wel goed zit met aandrijfefficiency is duidelijk. Maar hoe zit het met de laadsnelheid hij een supercharger. De eigenaar is met 9% restcapaciteit in de batterij gaan snelladen bij een V3 supercharger (250 kW). Direct na de start van het laadproces piekte de snelheid naar 206 kW. Na een paar seconden begint de snelheid te dalen tot ongeveer 80 kW bij 50%. Deze snelheid wordt ongeveer vastgehouden tot 80%. Daarna zakt de snelheid verder terug tot 40 kW bij 90%. In principe zijn dit al best mooie waarden. Maar Tesla is voorzichtig en zal eerst meer data willen verzamelen van gebruikers alvorens men dan langzaam met via over-the-air-updates de laadsnelheden gaat verhogen. Meer informatie in onderstaande video. Er wordt ook nog druk gespeculeerd over de batterijcapaciteit van de Model Y AWD. Op het scherm is 50D te lezen. Dat is feitelijk een aanduiding zoals we deze vroegen zagen bij de Model S/X. Dan zou het gaan om een 50 kWh accu met een Dual Motor. Als dat zo is, dan wordt er een fors rijbereik gehaald uit deze batterij. Maar dat lijkt onwaarschijnlijk. Een andere speculatie is dat het 69 kWh pakket is en dat deze softwarematig nog geknepen wordt. Mogelijk later softwarematig te un-locken. Dan zou een EPA-range van 385 mile tot mogelijkheden behoren (<600 km). Zeg het maar! Zodra hij officieel in de Tesla- configurator verschijnt weten we meer! Nieuwe batterij-leverancier Dat Tesla niet alleen zelf batterijen maakt, maar ook inkoopt bij CATL, LG Chem, Samsung en Panasonic was bekend. Nu is uitgelekt dat ze binnenkort ook batterijen gaan afnemen van BYD. In China een grote speler, Tesla trekt alle registers open om maximaal in te kopen en voor de eigen batterijproductie ook de grondstof aanvoer te borgen. TSLA en de 3-1 stock-split Het aandeel TSLA blijft meebewegen met de ontwikkelingen in de markt. Veelal om factoren welke zelfs niets met Tesla te maken hebben. Zolang Elon Musk zijn aankoop van Twitter nog niet rond heeft blijft ook dit impact hebben op het aandeel TSLA. De fundamentals worden alleen maar beter. Zoals verwacht is in de stukken ter voorbereiding op de aandeelhoudersvergadering van 4 augustus een 3-1 stock splitsing aangekondigd. Als de aandeelhouders instemmen zien we waarschijnlijk een effectuering in de tweede helft van augustus. Bij de vorige stock-split maakte het aandeel een enorme spurt! De huidige “uitverkoopprijs” zal wel eens snel gedaan kunnen zijn. Kwartaal Push We zitten alweer in de laatste weken van het tweede kwartaal. Er zijn een viertal boten onderweg van Shanghai naar Europa. Sterker nog, de eerst is al uitgeladen. Elon liet in een interne meeting met het personeel weten dat hij een drukke eindspurt verwacht van dit kwartaal. Ze proberen zoveel mogelijk goed te maken van de shutdown van Giga Shanghai door COVID-maatregelen. In tegenstelling tot alle andere merken telt bij Tesla pas een verkoop voor de boekhouding als de auto in handen is van de consument. Normaal verkoopt de producent de auto aan de importeur. En deze verkoopt weer aan de dealer. En dan pas aan de consument. Er staat vaak voor weken aan voorraad voordat aan de consument geleverd wordt, maar voor de cijfers van de producent is de auto al verkocht en in de boeken bijgeschreven. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Tesla in Q2 een verkooprecord gaat halen. Maar toch verwacht ik dat een buitengewoon goed kwartaal wordt. Vooral een kwartaal waarin de juni productie laat ziet wat we het komend half jaar kunnen verwachten. Batterijproductie Er is een nieuw filmpje opgedoken van de 4680-batterijproductie in Giga Texas. Blijft toch altijd indrukwekkend om te zien.
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor een blik op de ontwikkelingen bij de UNECE door Steven Peeters, een Model S Plaid live gespot (maar niet in NL), ramen gaan automatisch sluiten bij regen, van "onmogelijk" tot "te laat" en nog veel meer.... Toelichting op ontwikkelingen UNECE Zoals verleden week al aangekondigd geeft Steven Peeters in onderstaande video een uitleg over mogelijke wijzigingen met betrekking tot definities en regelgeving van UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) ten aanzien van autonoom rijden. Het zijn nog allemaal concepten, het is afwachten wat uiteindelijk de richtlijn wordt. Alles tot level 2 wordt ADAS genoemd. Zoals al vaker geduid zijn deze Advanced Driving Assistance Systems ondersteunende systemen tot en met level 2 (SAE). Nu schijnen ze te werken aan een uitwerking van wat ADS genoemd wordt, Automatic Driving Systems. Hierin beschrijven ze vanuit een level 2 situatie hoe ze ruimte willen maken voor level 3 toepassingen onder strikt toezicht van de bestuurder. Dat zou dan moeten gaan werken zoals FSD Beta werkt in de VS. De bestuurder moet ten alle tijden kunnen overnemen (level 2), maar de auto mag wel veel meer zelfstandig uitvoeren. Hoe dit vorm krijgt, per wanneer en de rol van Tesla hierin is, is nu niet duidelijk. Het beweegt, maar verwacht geen wonderen in 2022! Onderstaande vlog van Steven geeft meer duiding. Ramen sluiten bij regen Het blijft mooi om de te zien dat als een Tesla-rijder een functionaliteit bedenkt op basis van de aanwezige sensoren en dit via Twitter aan Elon voorlegt, dat dan regelmatig het bericht komt dat dit kan! Nu is het wachten op het moment dat het in een software-update terug te vinden is. Het gaat in dit geval over het sluiten van de ramen als er regen waargenomen wordt. Ik zal de voorzet zelf maar inkoppen… zorg dan ook dat de ruitenwissers werken! Tesla heeft geen regensensor maar herkent via de camera’s op basis van waargenomen regendruppels de intensiteit van de regenbui en past hierop de snelheid van de ruitenwissers op aan. Werkt over het algemeen prima, maar nog niet perfect. Topgebruikers Supercharger Hoeveel verschillende Superchargerlocaties heb jij al bezocht? Zelf kom ik er niet zo heel vaak. Maar er zijn natuurlijk Tesla rijders die heel wat kilometers maken. Zo extreem als in de VS zal het waarschijnlijk in Europa niet zijn. De recordhouder in de VS (“PlusEV”) heeft namelijk in 6 jaar tijd op 1.639 verschillende supercharger-locaties geladen. De nummer twee op de lijst staat op net iets meer dan 1.500 locaties. Er wordt een hele lijst van bijgehouden. Deze is hier te vinden. Ofschoon er ook namen van buiten de VS op de staan, lijkt het me geen accurate lijst voor buiten de VS. Model S Plaid gespot Afgelopen week was ik in New York. Tesla’s domineren in NY niet het straatbeeld, maar er rijden er wel veel rond! Vooral de Model Y. Zoals op de foto hieronder in de wijk Brooklyn. Moderne EV’s, maar een belabberde infrastructuur. Geen laadpalen in het straatbeeld gezien. Naast de Yellow Caps rijden er ook blauwe Model Y's als Taxi rond via het ride-sharing platform Revels. Als je een Uber bestelt, is de kans groot dat een Tesla komt voorrijden.. Uiteraard van de gelegenheid gebruikt gemaakt een Model S Plaid te bewonderen in een Tesla Store. In dezelfde wijk ligt ook een Lucid-store. Mooi auto, maar die Plaid met zo’n Yoke-stuur. is toch echt een gave auto. En wat een geluidsinstallatie! Ook in "wild" een plaid gezien. Kom je over een jaar in New York zie je misschien een Cybertruck rijden op 5th Avenue of Time Square! Dat gaat heel wat aandacht trekken! Zonder reclame op de billboards! Batterij-productie Om aan de vraag naar auto's en energie-producten te kunnen voldoen heeft Tesla veel batterijen nodig. Heel veel batterijen. Niet alleen de eigen productie, maar ook die van toeleveranciers. Zeker van de 4680 kan Tesla er niet genoeg geleverd krijgen. Panasonic gaat in Japan beginnen met de proefproductie als voorbereiding op een opschaling naar massa-productie begin 2023. YouTube-kanaal "The limiting Factor" maakt altijd interessante video's. Zijn laatste is ook weer de moeite waard om te kijken. AI-Day#2 uitgesteld De aangekondigde tweede AI-dag is 6 weken verschoven tot 30 september. Ze willen dan een prototype van Optimus, de Tesla Bot, laten zien. Het past wel een beetje bij wat Elon zei in het interview met Everyday Austronaut “From impossible to too late”! Elon doelde erop dat ze bij zijn bedrijven dingen doen die tot voor kort onmogelijk gehouden werden en als deze voor onmogelijk gehouden producten iets later gepresenteerd worden het dan krijgen ze het stempel “te laat”. IDRA 9000-ton gigapress is voor Cybertruck IDRA kondigde vol trots hun grootste Gigapress tot nu aan. Ze zijn hem aan het opbouwen en geven de komende 2 weken demonstraties voor genodigden. Elon bevestigde deze week op Twitter dat Tesla deze giga press gaat gebruiken voor de body van de Cybertruck. Niet duidelijk hij de underbody bedoelde. Thuiswerken en 10% minder overhead
Weer veel discussie deze week op social media over tweets van Elon. Eerst over de gelekte email over het stoppen van het thuiswerkbeleid ivm COVID. Hoe meer senior management, hoe meer je op kantoor moet zijn. Minimaal 40 uur. Zou voor 1 op de 10 reden zijn om Tesla te verlaten. Daarbovenop het bericht dat Tesla na een jaar of twee van enorme personele groei 10% van het personeel willen afschudden. Niet het primair productie-personeel, maar meer in de overige ondersteunende functies. Overhead afschudden om de organisatie lean te houden. Dit werd in de media gekoppeld aan het bericht van Elon dat hij geen groot vertrouwen heeft in de Amerikaanse economie voor de komende periode. Niet vreemd dat het aandeel na een stijging eerder in de week wederom moest inleveren. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |