In deze blik op de week aandacht voor een varende Cybertruck, wederom interview met Elon Musk, feitjes uit het Tesla Impact Report 2022 en nog veel meer... Impact Report 2022 Jaarlijks maakt Tesla een Impact report. Deze is hier te vinden en (hier de samenvatting). Over het algemeen geen onbekende zaken, maar altijd wel de moeite waard om eens door te bladeren. Het zijn veel bladzijden, maar ook rijkelijk geïllustreerd. Het bevat veel interessante feitjes. Het laat onder meer de progressie zien in het besparen van CO2 uitstoot door de Teslavloot, de veiligheid van de auto’s, de uptime van het SuC netwerk, de maar 12% degradatie van Model S/X batterij na 200.000 miles, e.d. Inmiddels heeft Tesla 32.400 kW aan zonnepanelen op de daken van haar fabrieken liggen, een 50% groei. Als je regelmatig de dronebeelden bekijkt zie je dat ze in Giga Berlijn nog maar net begonnen zijn met leggen en dat in Giga Texas het dak nog niet helemaal vol ligt, maar het woord “TESLA” wel te lezen is. Yoke nu € 250 extra Verleden week al het bericht dat het ronde stuurwiel voor de Model S/X de standaard is geworden. Nu moet € 250 extra worden betaald voor de Yoke. Model Y MIC naar Canada? Nu Giga Berlijn begint op te schalen en binnenkort waarschijnlijk ook de Model Y RWD gaat produceren ontstaan er voor de Giga Shanghai productie andere opties. Een van die opties is de export naar Canada. Het gerucht gaat dat nog dit kwartaal twee boten richting Canada gaan met zo’n 9.000 RWD’s aan boord. De Fremont en Texas productie is dan grotendeels voor de eigen Amerikaanse markt. Er is nog niets bevestigd. Maar dit geeft wel aan dat Tesla heel wat opties heeft om de toenemende output uit hun opschalende fabrieken daar naar toe te brengen waar ze maximaal kunnen profiteren van de lokale marktomstandigheden, bijvoorbeeld de EV-subsidies. Test VPP in Duitsland De Powerwall van Tesla is niet alleen voor de particulier interessant die de Powerwall thuis heeft hangen, maar ook voor een netbeheerder. Een groot aantal Powerwalls bij elkaar kunnen niet alleen een microgrid vormen om onderling de opslagen energie te verdelen, maar vormen ook een virtuele powerplant (VVP). Bij energiepieken of andere netbalanceringsvragen wordt de opslagen energie uit de duizenden Powerwalls gebruikt. In Duitsland heeft een grote speler in de Duitse energiemarkt een pilot met dit systeem succesvol afgerond. Meer informatie hierover is hier te vinden. Goed dat we ook op het Europese vaste land dergelijk testen zien. Nu moet Tesla alleen nog Powerwalls in Europa gaan produceren en Tesla Electric introduceren om microgrids en VPP’s te vormen. Een tijd geleden schreef ik de blog “Tesla Energy, een kostbaar misverstand over thuisbatterijen” over dit onderwerp. Superchargernetwerk In Duitsland heeft Tesla samen met Fastned een rechtszaak aangespannen tegen Tank & Rest. Dit bedrijf is eigenaar van circa 95% van de rustplaatsen langs de Duitse autobahnen. Feitelijk een monopolist en dat laten ze zien door derden geen toegang te geven tot hun locaties voor het realiseren van snellaadstations. Zeker Fastned is vaak te vinden bij een benzinestation op de snelweg. De zaak diende deze week. De uitspraak zal altijd leiden tot een hoger beroep. Gaat dus nog wel even duren. En dat is volgens mij het precies het plan. Zo lang mogelijk de brandstof infrastructuur superieur houden en de markt afromen tot het onvermijdelijke punt dat de vraag naar snellaadpunten de boventoon voert. In China is Tesla nog steeds volop aan het uitbreiden met het aantal Supercharger locaties. Toch is nu ook in China de test begonnen met het openstellen van het netwerk aan niet-Tesla’s. Het SuC-netwerk is toch echt een troefkaart van Tesla. Niet alleen om nu met subsidies het netwerk verder te kunnen uitbouwen, maar ook om niet-Tesla-rijders in de Tesla-app te krijgen. Het hart van het Tesla-ecosysteem. Tesla-ecosysteem Ik ben een nieuwe uitgebreide blog aan het schrijven over het Tesla-ecosysteem. Ik verwacht deze de komende week online te zetten. Abonneer je op het twitterkanaal van Teslamagazine om het bericht van het publiceren van deze blog in je nieuwsfeed te krijgen. Effecten prijsverlagingen Het zal niemand ontgaan zijn dat Tesla de afgelopen maanden de prijzen van zijn auto’s verlaagd heeft. In combinatie met EV-subsidies is een veel landen nu een prijspeil bereikt dat beneden een gemiddelde aankoopprijs voor nieuwe auto’s is of lager is dan populaire modellen. Zo ligt in Duitsland de gemiddelde prijs welke wordt neergelegd voor een nieuwe auto op € 42.790. Er zijn inmiddels Tesla’s te koop die bij aanschaf al beneden dit bedrag liggen. Dan hebben we het nog niet over de total cost off ownership. Het is nu wel aangetoond dat deze bij BEV fors lager is dan bij een ICE. Twitteraar SwayerMerritt maakte onderstaand filmpje om een Model Y AWD te vergelijken met een aantal populaire merken op de Amerikaanse markt. Interview Elon Musk Elon geeft de laatste tijd weer wat meer interviews. Recent met Tucker (ex-Fox!) en nu met Bill Maher van HBO. Over het algemeen komt er geen nieuwe informatie uit dergelijke interviews. Voor degene die hem niet zo volgen toch altijd wel een moment om hem zelf over onderwerpen te horen praten. Veel onderwerp klinken uit de mond van Musk zelf toch allemaal wat genuanceerd dan de main-stream-media over het algemeen over hem naar buiten brengen. Software-update niet voor Nederlands In de recente software-update 2023.12 stond in de releasenotes dat er gekozen kan worden voor een groter lettertype. Helaas wordt deze mogelijkheid met een instelling op de Nederlandse taal nog niet geboden. Zal binnenkort dan wel volgen. Noodstop systeem aangepast Het stond niet in de releasenotes van update 2023.12, maar in de handleiding is de formulering voor de AEB (Automatic Emergency Braking) aangepast naar "de impact van voor- en achterwaartse botsingen te verminderen met beperkte functionaliteit tijdens het achteruitrijden". Dus nu ook achterwaarts! Ook is de snelheid waarop het systeem nog werkt iets verhoogd. Er zijn ook updates met betrekking tot wanneer het AEB-systeem niet geactiveerd zal worden, bijvoorbeeld wanneer het stuurwiel scherp wordt gedraaid. Varende Cybertruck Verrassend was het dat Elon aankondigde dat de Cybertruck een stuk moet kunnen varen. Dit impliceert dat de Cybertruck niet alleen moet kunnen blijven drijven, maar natuurlijk ook waterdicht moet zijn en zich moet kunnen verplaatsen in het water. Of die claim van Elon bewaarheid zou kunnen worden, wordt in onderstaande video onder de loupe genomen.
0 Comments
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de financiële cijfers, FSD Feature complete, een update van de app met tripplanning, de Cybertruck Alpha productie en nog veel meer.... Q1 Earnings De Wall Street analisten hebben met spanning uitgekeken naar de financiële resultaten van Tesla over Q1. Met name om te zien wat de financiële impact is van de doorgevoerde prijsdalingen eerder in het jaar. Kort samengevat: Tesla is op nagenoeg alle aspecten toonaangevend in de BEV-automotive industrie. De doorgevoerde prijsverlagingen zijn zichtbaar in de financiële cijfer, zeker als ze vergeleken worden met een jaar geleden. Maar de resultaten zijn in vergelijking met andere OEM's fantastisch. In het eerste kwartaal van dit jaar was de Model Y de best verkochte auto in Europa en de VS (behalve pick-ups). De strategie van Tesla is echter om zoveel mogelijk auto's op de weg te krijgen door de verkoopprijs te verlagen, zodat een Tesla voor meer mensen toegankelijk wordt. Op die manier kan de productie verder opgevoerd worden en kunnen de kosten verlaagd worden door schaalvoordelen. Meer auto's op de weg betekent ook een groter potentieel voor het verkopen van Full Self-Driving (FSD), Tesla-verzekeringen, de app-store en andere diensten in de toekomst. Hoewel Wall Street reageerde met een koersdaling van 10%, is het belangrijk om het vizier op de lange termijn te hebben. De aanhoudende kortingsactie op TSLA kan hierbij helpen. Hoe Ark-Invest de TSLA ontwikkeling ziet voor de komende 5 jaar is hier te lezen. Rob Mauer van de Tesla Daily geeft in onderstaande video een heel duidelijke reflectie op de Earningscall! Elon en Zach Parodie Op YouTube en Twitter worden we overspoeld met Tesla-analisten die over bijna alle aspecten van Tesla praten. Ze zoeken elkaar op en vormen zo de Tesla-community. Tijdens events, zoals earnings calls, verzorgen ze vaak samen een programma. Zo ook tijdens de laatste earnings call. Wat wel grappig was, is dat Matt Smith in de onderstaande video een parodie deed op de echte vragen die tijdens de Q&A aan Elon Musk en Zach Kirkhorn gesteld werden. Voorafgaand aan de echte call! Hij deed niet alleen de stemmen goed na, maar de antwoorden leken ook nog eens op die van de echte personen. Grappig! Ritplanning in de Tesla app Deze week was er opnieuw een update van de Tesla-app, nu op versie 4.20.69 (leuke nummers!). In deze update zit de langverwachte mogelijkheid om in de app de route te plannen en direct naar de auto te sturen. De ritplanning laat eventuele laadstops onderweg zien. In eerste instantie wordt de berekening gemaakt op basis van de actuele hoeveelheid energie in de batterij, maar dit percentage kan ook handmatig worden aangepast. Hopelijk wordt de functionaliteit in de toekomst verder uitgebreid, bijvoorbeeld als er een trailer/caravan achter de auto wordt gebruikt of als de ritplannen in de app, net als de navigatie in de auto, rekening houdt met actuele (weers)omstandigheden onderweg. Regeneratief remmen Tesla heeft regeneratief remmen geïntroduceerd in haar voertuigen om het bereik te vergroten door de kinetische energie die gegenereerd wordt tijdens het remmen op te slaan voor later gebruik, en om bepaalde onderdelen van het voertuig langer mee te laten gaan, zoals bijvoorbeeld de remblokken. Het kan de levensduur van deze remonderdelen met meer dan 50 procent verlengen. Bij de introductie van deze functie had Tesla twee opties: laag en normaal, maar in nieuwere voertuigen was alleen de normale instelling beschikbaar omdat deze efficiënter was en bijdroeg aan een groter bereik en minder slijtage aan remonderdelen door minder gebruik. Nu lijkt het erop dat Tesla van plan is om de "Lage" regeneratieve remoptie opnieuw te introduceren. Cybertruck productie Deze week werd door Elon bevestigd dat in Q3 van dit jaar het delivery-event van de Cybertruck gaat plaatsvinden. Van de Alpha-productie werden onderstaande foto’s gedeeld. Duidelijk te zien dat dit in een tentstructuur plaatsvindt, waarschijnlijk in Fremont. Op de onderstaande foto is goed te zien dat de luchtvering van de Cybertruck een flinke jongen gaat zijn. Er werd ook een foto getoond van de opbouw van de productielijn in Texas. Hier moet de massaproductie eind 2023 gaan beginnen. Sinds Tesla de Cybertruck in 2019 presenteerde, zijn er meer dan 1,5 miljoen reserveringen gemaakt. Er is veel gezegd over hoeveel van die reserveringen uiteindelijk zullen worden omgezet in daadwerkelijke aankopen wanneer de tijd daar is. Volgens de laatste enquête van Recurrent Auto zijn de meeste Cybertruck-reserveringshouders van plan om door te gaan met hun aankoop. De enquête van vond plaats in maart 2023 en vroeg aan reserveringshouders van verschillende elektrische pick-uptrucks of ze nog steeds van plan waren om het voertuig dat ze hadden gereserveerd te kopen. Volgens de enquêteresultaten is 75 procent van de Cybertruck-reserveringshouders van plan om het voertuig te kopen wanneer het beschikbaar wordt. Dat zijn dan forse aantallen! Hopelijk wordt ook snel bekend wanneer Europa aan de beurt is! Een bericht van Tesla Owners club Nederland Tesla Owners Club NL plant een meet-up op zaterdag 13 mei 2023 om de nieuwe Supercharger V4 in Harderwijk uit te testen. We komen ter plaatse met een Model S Plaid of Model X Plaid en er komen ook 2 Tesla Rangers langs. Ook lijkt het ons leuk om met zoveel mogelijk Tesla's simultaan een lichtshow te doen en is er ruimte om wat te netwerken. FSD in 2023! Elon moest zelf wel een beetje lachen toen hij zei dat FSD eind 2023 de status "feature complete" zou bereiken. Sinds 2014 doet hij jaarlijks dergelijke uitspraken over autopilot en later FSD. Ondanks dat de progressie de laatste jaren zichtbaar is en de autopilotfuncties al jaren prima functioneren, zijn de beloftes met betrekking tot FSD tot nu toe nog niet waargemaakt. Zou het nu anders zijn? "Feature complete" betekent dat FSD in technische zin geen toezicht of ingrijpen van een bestuurder meer nodig heeft. Sterker nog, het is zelfs beter als de bestuurder niet meer kan ingrijpen. Het FSD gebruik is mogelijk wel beperkt tot bepaalde typen wegen en/of (weer)situaties. Tesla zou dan de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor het voertuig overnemen tijdens de periode dat FSD actief is. Hiervoor is natuurlijk ook een wettelijk kader nodig. Zolang de wetgever geen toestemming geeft, kan het FSD-tijdperk nog niet beginnen, maar kan Tesla's FSD wel "feature complete" zijn. Hoe komt Elon tot dergelijke uitspraken? Elon is ervan overtuigd dat ze hard op weg zijn om het autonomieprobleem op te lossen. Onderweg is hij echter regelmatig gestuit op onverwachte obstakels, zoals lidar (Mobileye) en radar. Ook ontbraken er softwarematig essentiële elementen, zoals het gebruik van LLM (Large Language Models) om door complexe verkeerssituaties te manoeuvreren, het ontwikkelen van een Occupancy netwerk voor situaties waar labeling tekortschiet, autolabeling via neurale netwerken en 360 graden video input omzetten naar een vector space! Met de toename van de Tesla-vloot en het aantal FSD-gebruikers stijgt het aantal gereden kilometers op FSD enorm. Dit zorgt voor een rijkere trainingsdataset en een nog steilere leercurve. Bij Tesla zullen ze achter de schermen de getallen zien veranderen en berekenen wanneer ze een bepaalde mijlpaal bereiken. Het bereiken van 6 miljard miles wordt als een magische grens gezien. Een moment waarop voldoende data verzameld zou moeten zijn. Deze mijlpaal gaat zeker niet in 2023 gehaald worden. Mogelijk eind 2024. Een FSD-miles teller is hier te vinden! Elon voert gewoon de druk op het team verder op. Tesla gelooft met alles wat ze doen in de toekomst met FSD. Zo veel mogelijk auto’s de weg op en op een dag gaat de knop om! 7 uur FSD zonder interventie Whole Mars Catalog heeft de route van San Francisco naar Los Angeles volledig op FSD gereden. Een rit van 400 miles, met 1 laadstop. In totaal zeven uur op FSD zonder één interventie. FSD maak op termijn zo'n lange rit wel heel aantrekkelijk. Een prima alternatief voor een binnenlandse vlucht of treinreis. Van deur tot deur en onderweg in je eigen "prive-cabine" een dutje, een filmpje en/of een goed gesprek. Tesla zal zeker FSD gaan aanbieden in een vorm dat je ook voor één zo'n rit de FSD functionaliteiten in je Tesla kunt gebruiken voor het geval je geen FSD abonnement cq. licentie hebt. Hoeveel zou je over hebben voor een FSD-ritje Utrecht- Parijs? Yoke-stuur optie
De refresh Model S/X werd standaard met het Yoke stuur geleverd. Na toch wel wat commentaar is het in Nederlandse/Belgische versie van de Tesla-configurator mogelijk om te kiezen tussen de Yoke of een rond stuurwiel. Is de auto al geleverd met een Yoke en wil je toch een rond stuur, dan is dat tegen betaling ook mogelijk. In de VS is nu het ronde stuur de standaard en kost de Yoke $ 250 extra. Samen met deze wijziging werd in de VS ook de prijs iets verhoogd na een periode van prijsdalingen. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |