In deze blik op de week aandacht voor een varende Cybertruck, wederom interview met Elon Musk, feitjes uit het Tesla Impact Report 2022 en nog veel meer... Impact Report 2022 Jaarlijks maakt Tesla een Impact report. Deze is hier te vinden en (hier de samenvatting). Over het algemeen geen onbekende zaken, maar altijd wel de moeite waard om eens door te bladeren. Het zijn veel bladzijden, maar ook rijkelijk geïllustreerd. Het bevat veel interessante feitjes. Het laat onder meer de progressie zien in het besparen van CO2 uitstoot door de Teslavloot, de veiligheid van de auto’s, de uptime van het SuC netwerk, de maar 12% degradatie van Model S/X batterij na 200.000 miles, e.d. Inmiddels heeft Tesla 32.400 kW aan zonnepanelen op de daken van haar fabrieken liggen, een 50% groei. Als je regelmatig de dronebeelden bekijkt zie je dat ze in Giga Berlijn nog maar net begonnen zijn met leggen en dat in Giga Texas het dak nog niet helemaal vol ligt, maar het woord “TESLA” wel te lezen is. Yoke nu € 250 extra Verleden week al het bericht dat het ronde stuurwiel voor de Model S/X de standaard is geworden. Nu moet € 250 extra worden betaald voor de Yoke. Model Y MIC naar Canada? Nu Giga Berlijn begint op te schalen en binnenkort waarschijnlijk ook de Model Y RWD gaat produceren ontstaan er voor de Giga Shanghai productie andere opties. Een van die opties is de export naar Canada. Het gerucht gaat dat nog dit kwartaal twee boten richting Canada gaan met zo’n 9.000 RWD’s aan boord. De Fremont en Texas productie is dan grotendeels voor de eigen Amerikaanse markt. Er is nog niets bevestigd. Maar dit geeft wel aan dat Tesla heel wat opties heeft om de toenemende output uit hun opschalende fabrieken daar naar toe te brengen waar ze maximaal kunnen profiteren van de lokale marktomstandigheden, bijvoorbeeld de EV-subsidies. Test VPP in Duitsland De Powerwall van Tesla is niet alleen voor de particulier interessant die de Powerwall thuis heeft hangen, maar ook voor een netbeheerder. Een groot aantal Powerwalls bij elkaar kunnen niet alleen een microgrid vormen om onderling de opslagen energie te verdelen, maar vormen ook een virtuele powerplant (VVP). Bij energiepieken of andere netbalanceringsvragen wordt de opslagen energie uit de duizenden Powerwalls gebruikt. In Duitsland heeft een grote speler in de Duitse energiemarkt een pilot met dit systeem succesvol afgerond. Meer informatie hierover is hier te vinden. Goed dat we ook op het Europese vaste land dergelijk testen zien. Nu moet Tesla alleen nog Powerwalls in Europa gaan produceren en Tesla Electric introduceren om microgrids en VPP’s te vormen. Een tijd geleden schreef ik de blog “Tesla Energy, een kostbaar misverstand over thuisbatterijen” over dit onderwerp. Superchargernetwerk In Duitsland heeft Tesla samen met Fastned een rechtszaak aangespannen tegen Tank & Rest. Dit bedrijf is eigenaar van circa 95% van de rustplaatsen langs de Duitse autobahnen. Feitelijk een monopolist en dat laten ze zien door derden geen toegang te geven tot hun locaties voor het realiseren van snellaadstations. Zeker Fastned is vaak te vinden bij een benzinestation op de snelweg. De zaak diende deze week. De uitspraak zal altijd leiden tot een hoger beroep. Gaat dus nog wel even duren. En dat is volgens mij het precies het plan. Zo lang mogelijk de brandstof infrastructuur superieur houden en de markt afromen tot het onvermijdelijke punt dat de vraag naar snellaadpunten de boventoon voert. In China is Tesla nog steeds volop aan het uitbreiden met het aantal Supercharger locaties. Toch is nu ook in China de test begonnen met het openstellen van het netwerk aan niet-Tesla’s. Het SuC-netwerk is toch echt een troefkaart van Tesla. Niet alleen om nu met subsidies het netwerk verder te kunnen uitbouwen, maar ook om niet-Tesla-rijders in de Tesla-app te krijgen. Het hart van het Tesla-ecosysteem. Tesla-ecosysteem Ik ben een nieuwe uitgebreide blog aan het schrijven over het Tesla-ecosysteem. Ik verwacht deze de komende week online te zetten. Abonneer je op het twitterkanaal van Teslamagazine om het bericht van het publiceren van deze blog in je nieuwsfeed te krijgen. Effecten prijsverlagingen Het zal niemand ontgaan zijn dat Tesla de afgelopen maanden de prijzen van zijn auto’s verlaagd heeft. In combinatie met EV-subsidies is een veel landen nu een prijspeil bereikt dat beneden een gemiddelde aankoopprijs voor nieuwe auto’s is of lager is dan populaire modellen. Zo ligt in Duitsland de gemiddelde prijs welke wordt neergelegd voor een nieuwe auto op € 42.790. Er zijn inmiddels Tesla’s te koop die bij aanschaf al beneden dit bedrag liggen. Dan hebben we het nog niet over de total cost off ownership. Het is nu wel aangetoond dat deze bij BEV fors lager is dan bij een ICE. Twitteraar SwayerMerritt maakte onderstaand filmpje om een Model Y AWD te vergelijken met een aantal populaire merken op de Amerikaanse markt. Interview Elon Musk Elon geeft de laatste tijd weer wat meer interviews. Recent met Tucker (ex-Fox!) en nu met Bill Maher van HBO. Over het algemeen komt er geen nieuwe informatie uit dergelijke interviews. Voor degene die hem niet zo volgen toch altijd wel een moment om hem zelf over onderwerpen te horen praten. Veel onderwerp klinken uit de mond van Musk zelf toch allemaal wat genuanceerd dan de main-stream-media over het algemeen over hem naar buiten brengen. Software-update niet voor Nederlands In de recente software-update 2023.12 stond in de releasenotes dat er gekozen kan worden voor een groter lettertype. Helaas wordt deze mogelijkheid met een instelling op de Nederlandse taal nog niet geboden. Zal binnenkort dan wel volgen. Noodstop systeem aangepast Het stond niet in de releasenotes van update 2023.12, maar in de handleiding is de formulering voor de AEB (Automatic Emergency Braking) aangepast naar "de impact van voor- en achterwaartse botsingen te verminderen met beperkte functionaliteit tijdens het achteruitrijden". Dus nu ook achterwaarts! Ook is de snelheid waarop het systeem nog werkt iets verhoogd. Er zijn ook updates met betrekking tot wanneer het AEB-systeem niet geactiveerd zal worden, bijvoorbeeld wanneer het stuurwiel scherp wordt gedraaid. Varende Cybertruck Verrassend was het dat Elon aankondigde dat de Cybertruck een stuk moet kunnen varen. Dit impliceert dat de Cybertruck niet alleen moet kunnen blijven drijven, maar natuurlijk ook waterdicht moet zijn en zich moet kunnen verplaatsen in het water. Of die claim van Elon bewaarheid zou kunnen worden, wordt in onderstaande video onder de loupe genomen.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |