In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de eerste onthullingen over de Model S en X, de jaarcijfers en nog veel meer… Model S en X Aan het lang speculeren kwam eindelijk een einde! In de configurator op de tesla-website is de vernieuwde Model S en X te bestellen. Elon gaf aan dat er binnenkort nog een apart mini-event komt. Want wat zit er veel verpakt in deze onthulling voor de toekomst. Op het eerste oog lijkt er niet veel aangepast aan het exterieur. Qua lijn zeker niet, maar de voor- en achterbumper is anders. Ook het chrome is verdwenen. Het lijkt ook dat de “kont” wat dikker is. De luchtweerstand is verbeterd en de gewicht lager. Wat echt volledig anders is, is dat er nu een groot panorama-dak in zit! Dus geen schuifdak meer. Of de Model S/X nu ook een CCS poort hebben is op de foto’s niet goed te zien. Chargepoort lijkt hetzelfde. Maar wel is bevestigd dat 250 kWh laden mogelijk gaat zijn (V3-superchargers). Het lagere gewicht, de lagere luchtweerstand en de nieuwe chemische samenstelling van de 18650 batterij zou feitelijk tot meer range moeten leiden. Op het eerste oog is dit niet het geval. Maar zoals gezegd, er komt nog een mini-event. De onderhuidse veranderingen zijn nog wat onduidelijk. Voor de twee plaid versies natuurlijk de tri-motor configuratie. Het ziet er naar uit dat alleen de Plaid+ de nieuwe 4680 batterij krijgt. De koeling van het batterijpack lijkt ook anders. Meer hierover verwacht ik tijdens het genoemde event. Qua ophanging is er nog niet veel bekend. Opvallend is dat er niets genoemd wordt over een luchtvering in de configurator. Maar ga er maar vanuit dat er een adaptief veersysteem in zit. Of hebben ze zowel voor de 3/Y als voor S/X iets totaal nieuws ontwikkeld om adaptieve vering/demping mogelijk te maken? De veranderingen in het interieur zijn natuurlijk het meest verrassend en natuurlijk ook het meest verwacht. Het centrale 17” display is groter dan in de Model 3/Y en nu dus ook horizontaal geplaatst. Achter het stuur is nog een 2e display voor de bestuurder. Zal door velen op prijs gesteld worden. Ook de middenconsole met armsteun is aangepast, inclusief een dock voor het draadloos opladen van 2 telefoons. Het stuur is natuurlijk opvallend. Ten eerste de vorm. Een half stuur (Yoke). Maar er zijn ook al foto’s gesignaleerd met een normaal stuur. Mogelijk dat niet alle landen zo’n half stuur toegestaan is. Maar wat nog opvallender is, is het ontbreken van bedieningshendels achter het stuur. Deze zitten als touch sensors op het stuur. Het inschakelen van de rijrichting (PRND) gaat in principe via AI. De auto “weet” wat je zou willen. Klinkt gaaf. En zal zeker in veel situaties goed werken. Maar niet altijd, zoals de ruitenwissers. Gelukkig kan je kiezen voor een manuele instelling via het centrale display. We moeten wachten tot de eerste reviews om de precieze werking van deze noviteiten te zien. Om de auto binnen te komen gaat ook de Model S/X gebruik maken van de telefoon als sleutel. De keyfob zal mogelijk wel nog bijbesteld kunnen worden. Maar een keycard of je telefoon gaat het overnemen. En als je eenmaal binnen bent val je in het zicht van de cabin-camera. Deze ontbrak tot nu toe in de Model S en X. De functie van deze camera komt pas later (robotaxi). Verder krijgt de Model S/X ook de warmtepomp en een HVAC vergelijkbaar met de Model 3/Y. Wel met 3 zones. Alle stoelen zijn uiteraard verwarmbaar en de voorstoelen hebben ook een luchtventilatie. De ruitenwissers, ruitensproeiervloeistof, stuur, stoelen, vooruit en achteruit zijn allen elektrisch te verwarmen. De Model S/X zal ook wel een UBS-stick krijgen in het met een pincode te vergrendelen dashboardkastje. De fysieke knop voor het openen is uit het ontwerp verdwenen. De verwachting is dat we binnenkort via een software-update in de Tesla-app kunnen kijken naar de opgenomen Sentry-beelden. Achterin zit nog een 3e scherm. Zeker is dat je hier films op kunt kijken en natuurlijk gamen. Waarschijnlijk ook te gebruiken voor de klimaatinstellingen op de achterbank. Ik hoop wel dat het scherm weg te kantelen is voor “schoppende kinderschoentjes”. Voor het gamen is er een aparte gamecomputer aanwezig (10 terraflops) en kunnen de controllers draadloos aangesloten worden! De specs komen in de buurt van de nieuwe PS5! Uiteraard kan iedereen in de auto draadloos of via USB zijn mobiele telefoon opladen. Voorts zien we op het nieuwe 17” scherm enkele screenshots van de nieuwe GUI (waarschijnlijk de V11 softwareversie, zeg maar deel 2 van de holiday-update). De auto is uitgerust met een nieuw audiosysteem met 22 speakers en 960 watt. Bijzonder is dat er noice-canceling technologie wordt toegepast. Waarschijnlijk heeft ook de S/X nu dubbele zijruiten en zal het door een combinatie van isolatie en slimme technologie echt stil zijn in de auto. De eerste leveringen van de Plaid zijn in maart. De Plaid+ staat gepland voor het einde van 2021. Europa zal wel iets later aan de beurt zijn. Cybertruck Het design van de Cybertruck is definitief en ook de engineering is afgerond. Ik verwacht dat Elon zijn belofte nakomt en binnenkort een paar nieuwe foto’s zal teasen. De productie-faciliteit komt in Giga Texas. De verwachting is dat we in december de eerste exemplaren in het wild gaan zien, maar een start van de productie vanaf begin 2022. Tesla Semi Ofschoon nog steeds niet duidelijk is waar de Semi gebouwd gaat worden, is het wel duidelijk dat de productie dit jaar op gang komt. Uit de werving voor personeel valt op te maken dat ze bij Giga Nervada gaan beginnen met een eerste productie. De verwachting is echter dat Giga Texas de productielocatie wordt. Maar het zou me niets verbazen als ze ook de Semi op meerdere plaatsen gaat maken. De vraag zal enorm zijn! Er is nooit iets gelekt over het aantal pre-orders, maar ik schat in dat orderportefeuille niet gering zal zijn. Als ze waarmaken wat ze beloven over de Semi, zullen de grote transportbedrijven in de rij staan! Een game-changer! Tesla-Van Tussen neus en lippen door kwam nog een "bestelbus" (Van) ter sprake. Elon gaf aan dat een dergelijk voertuig op termijn zeker in het Tesla-portfolio komt. Mijn verwachting is dat hij hierbij niet doelt op een traditionele versie, maar op een versie van de Tesla-Pod in het robotaxi-netwerk voor het bezorgen van goederen binnen steden. Roadster Onder het geweld van de Model 3/Y, de vernieuwde Model S/X, de Semi en de Cybertruck sneeuwt de Roadster een beetje onder. Verleden jaar twijfelde Elon nog of de roadster voor de Cybertruck zou komen. Maar nu is het duidelijk dat de Roadster pas in 2022 gaat komen. Twee jaar vertraging. Er zullen niet veel mensen wakker van liggen. Want hoe langer het duurt, hoe beter hij wordt. Nu duidelijk is dat de Plaid+ onder de 1.9 sec naar de 60 miles gaat sprinten, moet je met de Roadster bijna kunnen tijdreizen!!! Dat worden specs waar iedereen stil van gaat worden. Model 3/Y De Model 3/Y uit Shanghai heeft een vanuit het dashboard doorlopend gekleurd paneel in de deuren. De vernieuwde Model S en X heeft dat ook. Lijkt voor de hand te liggen dat de Model 3/Y uit Fremont en straks uit Austin en Berlijn dit uiteindelijk ook gaat krijgen. Giga Fremont In onderstaande drone-beelden is te zien dat het bij Giga Fremont een drukte van jewelste is. Het ziet er zelfs een beetje chaotisch uit. Bijzonder om een Giga Press in werking te zien (vanaf 05.20 min). Ze staan buiten, onder een soort overkapping. Duidelijk is te zien hoe robots en de Giga press samenwerken. Onderstaand een afbeelding van een Model Y met zo’n in één keer gegoten en geperst onderdeel. Deze week gaf Tesla een aantal filmpjes vrij van het persen van de deurpanelen en de frunk. Het persen van de aluminium panelen zien we natuurlijk in alle autofabrieken, alleen misschien iets minder snel! Het verschil met de casting is dat hier gaat om een aluminium plaat welke in een mal en onder hoge druk zijn vorm krijgt, terwijl bij de single-piece-castings uit de Giga Press een vloeibare, door Tesla zelf ontwikkelde aluminiumsoort, onder hoge druk zijn vorm krijgt. Zonder een nabehandeling met koelen en/of verwarmen. De verwachting is dat ze uiteindelijk de hele auto op deze manier kunnen gieten/persen in één procesgang! Teardown 2021 Model 3 Sandy Munro Ik zal in iedere “Blik op de week” de highlights van zijn bevindingen van die week kort samenvatten. Blijft natuurlijk interessant om vooral ook zelf te kijken. E4: nadere inspectie van de frunk. Niet heel veel bijzonderheden anders dat de opening voor de aanzuiging van lucht voor het HVAC kleiner is geworden. E5: Sandy is teleurgesteld dat de 2021 Model 3 niet de single-piece-casting aan de achterkant heeft. Wel zijn er flinke verschillen t.o.v. de Model 3 uit 2018. Voor dit soort innovaties moet hij wachten tot de Model Y uit Berlijn. E6: gaat hoofdzakelijk over een paneel in de middenconsole. De evolutie tussen de verschillende versies wordt goed in kaart gebracht. In de laatste versie is de isolatie verdwenen omdat het geluidsprobleem dat met de isolatie opgelost moest worden niet meer bestaat. Deze week mocht Sandy meerijden met een van de Beta-testers. Onderstaand een beeldverslag hiervan en zijn eerste reactie. Niet dat dit nu een benchmark is, want hij weet veel van hoe je auto's bouwt, maar van de onderliggende technologie voor autonoom rijden heeft hij natuurlijk weinig verstand. Q4 Earnings De cijfers van Q4 en hiermee 2020 waren natuurlijk op alle gebieden fantastisch. Dat ze slimmigheden uithalen in de boekhouding en in december eenmalige kosten hebben geboekt waardoor de winst per aandeel wat tegenviel, mag de pret niet drukken. De oorlogskast in 20 miljard dollar!! Het aandeel TSLA heeft wel iets ingeleverd, maar niets opzienbarends. Gewoon een top jaar, ondanks de pandemie. Opvallend was de enorme groei van Tesla Energy Storage. Als dit zo doorgaat wordt het ook op Wall Street duidelijk wat de potentie van Tesla is en zeker niet als autoproducent. Ook Solar is eindelijk weer aan het groeien. Het meest opvallend was de Elon sprak over het in licentie verkopen van de FSD-suite en de supercomputer (DOJO). Als ze straks bijvoorbeeld de VW groep gaan voorzien van de nodige software om autonoom te kunnen rijden en hiermee deel kunnen gaan uitmaken van het robotaxi netwerk, moet er een koeling op koers! Een OEM die niet binnen nu er 3 jaar in staat is om zelf snel te kunnen opschalen met een FSD optie is gezien! Het is dan of met Tesla meedoen of langzaam de kaars zien uitgaan! Tesla gaat dus geld verdienen aan iedere auto die met hun software verkocht wordt én dan ook nog per gereden kilometer hun aandeel pakken! Hetzelfde kan aan de energiekant gaan spelen met de autobidder software. En dan hebben ze nog de supercomputer DOJO. Hierover krijgen we meer te horen tijdens de aangekondigde AI-investorsday. Verwachtingen 2021
En dan de productie verwachtingen voor 2021. Ze hebben hier feitelijk niet veel over gezegd. Anders dan een staatje met de beschikbare productie-capaciteit in 2021. Ze noemen alleen Fremont en Shanghai en kunnen dan net iets meer dan 1.000.000 auto’s produceren. We weten dat hier zeker de Model Y uit Berlijn en de Model Y uit Texas nog bij gaat komen. Natuurlijk zullen er ook productieweken verloren gaan voor onderhoud en zal in het begin de productie in Berlijn/Austin opgebouwd moet worden. Maar een 100% productiegroei zit er voor 2021 wel in! In één jaar van een Tesla vloot van 1 naar 2 miljoen voertuigen!
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor de prijsdalingen, het energieverbruik, de batterijproductie die nu echt op stoom komt, de ruimte van de 7-zitter en natuurlijk nog veel meer.... Model S/X In de VS is de prijs van de MCU1 naar MCU2 upgrade 40% goedkoper geworden! Zal daar zeker te maken hebben met recall (zie #2). Of dat gaat betekenen dat buiten de VS de prijs ook zo fors gaat zakken is nog niet bekend. Misschien handig als je een afspraak hebt staan, om hier naar te vragen. Het je problemen met de achteruitrijcamera na de upgrade van MCU1 naar MCU2, dan is onderstaande video van Steven Peeters mogelijk interessant voor je! Prijsdaling Tesla heeft in heel Europa de prijzen voor de Model 3 verlaagd. In Nederland zijn alle versies € 2.000 goedkoper geworden. Ik verwacht een heel scherpe prijs voor de MIG Model Y in Europa. Vergelijkbaar met de prijsstrategie in China. Om hier ruimte voor te maken, moest de prijs van de Model 3 wat zakken. Mogelijk gaat hij de komende periode nog wat verder zakken. Want qua prijs moet de Model 3 de goedkopere en qua prestaties de iets snellere versie worden van de twee! Ook een correctie op de dollarkoers kan een rol gespeeld hebben. Batterijproductie In mijn 21 verwachtingen voor 2021 schreef ik dat alles van Tesla tot nu toe gezien kan worden als “voorbereidende beschietingen”. De zogenaamde S-curve van exponentiële groei gaat nu echt als een raket omhoog. De Model Y uit Shanghai wordt inmiddels in massa geproduceerd en vanaf deze week geleverd aan klanten (waar ze geen gebrek aan hebben!). Giga Berlijn en Giga Texas schieten als paddenstoelen uit grond met nog dit jaar een productiestart van de Model Y uit beide fabrieken en misschien ook nog wel de eerste Cybertruck uit Austin. Maar het meest beangstigend voor de concurrentie is de on-site en eigen batterijproductie van de 4680 batterijen. Elon heeft het over 100 GWh/per jaar oplopend tot 200-250 GWh/per jaar voor Giga Berlijn. 100 GWh is goed voor circa 1,2 miljoen 80 kWh packs! Tesla riep deze week via twitter belangstellenden op om te solliciteren met onderstaand filmpje (met toepasselijke muziek!) als teaser. Het bouwen de fabriek en het aannemen van personeel is begonnen! Het lijkt erop dat met de lokale batterijproductie en de inkoop bij derden er geen beperking meer zijn op de aantallen te produceren (vracht)auto’s en energy producten. Wat een werkgelegenheid creëert Tesla in de omgeving van Berlijn en in Austin! Zal menig regio jaloers op zijn. Tesla Nederland Opvallend is de rol van Tesla Nederland, bijvoorbeeld bij de plannen in India. Ook Tesla heeft ontdekt dat Nederland voor grote bedrijven een financieel aantrekkelijk belastingklimaat kent. Je kan hier alles van vinden, maar wel slim dat als belastingontwijking in de wereld gemeengoed is, Nederland koploper is in het faciliteren hiervan. De schatkist vaart er wel bij. Charmanter is natuurlijk belasting afdragen in het land waar je infrastructuur staat en je profiteert van de arbeidsmarkt, het onderwijssysteem, de gezondheidszorg, de infrastructuur, e.d. van dat land, maar dat is een heel andere en vooral ook complexe discussie! Model Y 7 zitter Hoeveel ruimte heeft die 7-zitter van de Model Y nu echt? Uit onderstaande video wordt duidelijk dat die 3e rij toch wel interessant kan zijn voor verschillende toepassingen. Zeker niet alleen voor kleine kinderen. De man in de video is 6 ft (1,83m). Hij kan steeds achter zichzelf gaan zitten! En er is nog behoorlijk wat bagageruimte over. FSD aankoop Op twitter een tweet over het feit dat het vreemd is dat bij inruil van een Tesla met FSD, opeens FSD geen waarde heeft. Mij lijkt het meest voor de hand liggend dat als je een Tesla met FSD inruilt voor een andere Tesla je FSD kan meenemen. Eventueel het verschil bijbetalend tussen je eerder betaalde prijs en de actuele verkoopprijs. Tesla kan immers de ingeruilde Tesla opnieuw verkopen zonder FSD, waarbij de koper optioneel kan kiezen voor een FSD-aankoop. Verkoop je de Tesla aan een particulier of ruil je hem in voor een ander merk, verkoop je FSD mee! Een leasemaatschappij zal een Tesla met FSD graag zelf willen verkopen of t.z.t. inzetten als robotaxi! Software-update FSD Beta 10 is uit voor de testers in de VS. Leuk om te zien dat in sommige situaties waar de bestuurder eerder moest ingrijpen dit nu bijvoorbeeld is opgelost. Ook Elon stuurde een tweet de wereld in dat dit een goede release is! Ik kreeg deze week update 2020.48.35.5 binnen (releasenotes). De eerste 2021.xx.xx.x (jaar.week.build.versie) software-update is nog niet gesignaleerd. Musk in films Elon is geen snelle prater. Zijn presentaties moeten het hebben van de inhoud en niet van de vorm (gelukkig!). Hij heeft veel talenten, maar een acteur is hij zeker niet. Toch heeft hij in een aantal films/series een figurantenrol. Instelbaar veersysteem De geruchten rondom een instelbaar veersysteem voor de Model 3 en de Model Y gaan al heel lang rond. Elon heeft een keer getweet dat in deze modellen geen luchtvering komt. Mogelijk komt hij hierop terug of hebben ze een instelbaar veersysteem ontwikkeld dat op een andere manier werkt. De reden waarom er nu weer over gesproken is komt door hacker @Greentheonly. Hij heeft aanwijzingen gevonden in de digitale handleiding van de beide modellen. Eerder was ook in een Tesla-onderdelen catalogus een aanwijzing gevonden. Nu we het toch over geruchten hebben. Diezelfde hacker heeft ook deze week ontdekt dat de stuurverwarming toch een software-update is die separaat bijgekocht kan worden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in sommige uitvoeringen wel standaard is. Giga’s De snelheid waarmee de Giga’s worden gebouwd komt op deze plaats regelmatig terug. In mijn ogen is het fantastisch om te volgen. De drone-piloten schieten geweldige beelden. Op deze bijdrage wordt zelfs op verschillende plaatsen naar binnen gekeken. Ook binnenin wordt er flink vaart gemaakt. In de in aanbouw zijnde giga’s staan een aantal van die gigantische casting-machines. Deze week arriveerde al de eerste onderdelen hiervan in Austin. De beelden zijn hier te vinden. Teardown 2021 Model 3 Sandy Munro Verleden week het al kort gehad over de nieuwste “teardown” van Sandy Munro. Deze keer de refresh versie Model 3. Ik zal in iedere “Blik op de week” de highlights van zijn bevindingen van die week kort samenvatten. Blijft natuurlijk interessant om vooral ook zelf te kijken. Soms krijg ik wel de indruk dat de firma Munro begint te leven van het aantal YouTubes views! E1: uiterlijke inspectie. De kwaliteit van de lak is nu uitstekend. In Fremont hebben ze in 2020 een tweede (nieuwe) lakstraat in gebruik genomen. Er is een groot punt van kritiek en die gaat over panelgaps aan de bijrijderszijde. Zowel het voorportier als een deel bij de achterklep zit er niet helemaal recht in. Vreemd, want aan de bestuurderszijde is alles perfect. Nu is dit iets wat achteraf wel kan worden opgelost, maar het is toch een beetje slordig. Is iets wat bij alle merken in meer of mindere maten aan de orde is, alleen op Tesla staat het vergrootglas. Hoe dan ook, het moet wel gewoon beter. Eerder deze week het bericht dat Tesla geavanceerde camera-systemen wilt gaan inzetten voor dit soort kwaliteitscontroles. E2: de onderkant van de auto. Aandacht voor een paar slimme manieren om de panelen aan de onderkant vast te zetten. Op een aantal plekken worden panelen juist niet meer vastgezet met extra bout. Sandy doet een rekenvoorbeeld wat die op jaarbasis aan kosten scheelt. E3: het sluiten van de frunk vraagt om een beetje oefening. Heeft alles te maken met de wettelijke veiligheidsbepalingen hoe de “motorkap” vergrendeld dient te zijn. Dit in tegenstelling tot de achterklep. Tijdens een kort ritje is de conclusie dat hij aanvoelt als een BWM, maar dan sneller. Voor wat het waard is. Stroomverbruik Deze week een onderzoek van ADAC over het stroomverbruik van allerlei veel gebruikte energieverbruikers in de auto, in een vergelijk tussen een ICE en een EV! Was voor mij een eye-opener. Klik hier voor het ADAC artikel voor meer informatie. Regelmatig komen discussies voorbij over het kW verbruik van EV’s. Niet alleen het aantal kW voor het rijden, maar ook voor zaken als Sentry, stoelverwarming, pre-heating, e.d. In de auto (en in de folders) spreekt men alleen over het aantal watts per kilometer voor het rijden. Maar hier komt nog het laadverlies bij en het verbruik voor andere zaken dan rijden. Je komt dan vaak 20-25% hoger uit (voor mijn ervaringen met verbruik klik hier). En dan ga je pas realiseren dat al die kleine en grote energieverbruikers bij elkaar opgeteld best veel kan zijn. Dat het bij je ICE veel duurder was, is veelal niet bekend. ADAC rekende uit dat dit zo’n 6 euro is op een rit van 400 km bij een ICE en 1,25 euro bij een EV. Het is natuurlijk niet voor niets dat Tesla alles vanaf de grond af aan opnieuw ontwerpt. Zeker alles wat stroom verbruikt. Denk aan de warmtepomp voor de HVAC. Zelfs de energieconsumptie van de stuurbekrachtiging was te hoog en waardoor ze zelf een energiezuinige variant zijn gaan ontwikkelen. TSLA De Tesla-beleggers maken zich op voor de financiële cijfers over Q4 2020 (en dus het hele jaar) en de prognoses voor 2021. Woensdag 27 januari a.s. na beurs zullen de cijfers gepresenteerd worden en later die dag is een Q&A met o.a. Elon Musk. Sandbagging
Wat in mijn optiek bijzonder is, is dat in maart 2019 al aangekondigd werd dat er 7 zitter zou komen. Toen de Model Y in maart 2020 op de markt kwam werd het duidelijk dat er voor die 3e zitrij eigenlijk niet veel plaats was. Het zou zeer waarschijnlijk “backward-facing” zitrij worden. Nu blijkt dus dat Tesla vanaf het ontwerp al wist dat ze naar single-piece-casting zouden gaan van de achterkant en dat er dus weldegelijk ruimte komt voor een 3e rij! Dit is in mijn optiek een bevestiging dat Tesla in hun engineering en de consequenties hiervan voor het productieproces, zeker 2-3 jaar vooruitlopen op wat we nu op de markt zien. Dat ze voor Model Y en Model 3 de voor- en kant uit één stuk maken is bekend. Deze week een tweet van Elon dat ze letterlijk proberen een hele auto’s op deze manier te gaan maken. Vergelijkbaar met de manier waarop speelgoed-auto’s gemaakt worden. Meestal als Elon zoiets tweet zijn ze zal veel verder dan bij doet vermoeden. Die kleine Tesla wordt een heel bijzondere auto, met specificaties, verkoopprijzen en marges waar iedereen van gaat stilvallen! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |