In deze blik op de week aandacht voor de (refresh) Model S en X, de veiligheid van Tesla’s, autonoom rijden (door tunnels), Giga's in India en meer… Refresh Model 3 onder vergrootglas Sandy Munro is begonnen aan de derde Tesla die hij vakkundig uit elkaar gaat halen. Hij krijgt een soort cultstatus in de Tesla-community: dé auto-industriekenner geeft zijn mening over de manier waarop, in dit geval een Model 3, wordt gebouwd. Hij is zeker niet altijd positief. Maar de Tesla-engineers weten hem altijd te verrassen met enorm slimme, vaak kostenbesparende oplossingen. Benieuwd om de verschillen te zien tussen de Model 3 die hij in 2018 uit elkaar haalde, versus de 2021 versie. De voortgang is hier te volgen. Of klik op onderstaande afbeelding voor het YouTube-kanaal. Maar het wordt pas echt gaaf als hij na de zomer de Model Y uit Berlijn in handen krijgt. Model S/X Tegen de verwachting in, is er nog niets bekend over een refresh van de Model S en X. De speculaties nemen natuurlijk wel toe. Zeker nu alle voorraad modellen zo langzaam op beginnen te raken. Als ze er zo geheimzinnig over doen, kan het bijna niet anders dat er echt wel iets substantieels gaat veranderen, waarschijnlijk hoofdzakelijk onderhuids en in het interieur. Ander Model S/X nieuws is dat in de VS de Model X tussen 2016 en 2018 en de Model S tussen 2012 en 2018 teruggeroepen gaat worden om de MCU te vervangen. Het gaat om circa 158.000 auto’s. Tesla was, ook in Nederland, al begonnen om onder garantie deze MCU unit te vervangen bij een defect. Maar nu moet in de VS dus alles gewoon vervangen worden, defect of niet. 5-star veiligheid Deze week zijn beelden vrijgegeven van de crashtests van de Model Y en de bijbehorende eindscores. Net als de andere Tesla’s scoort ook de Model Y 5 sterren in alle categorieën. Zowel de actieve als de passieve veiligheidssystemen zorgen voor deze ongekend hoge veiligheid. Zo jammer dat in autoreviews veiligheid niet op nummer 1 staat. Zeker in vergelijking tussen een ICE en EV. Meer over de veiligheid van Tesla’s is hier te lezen. Niet alleen in testsituaties, maar ook in de dagelijkse praktijk is het duidelijk dat Tesla’s gewoon beduidend minder betrokken zijn bij ongelukken. Tot wel 7x minder blijkt uit het Q4 rapport van Tesla. Er zijn natuurlijk allerlei kanttekeningen te plaatsen bij deze publicatie. Kern is dat het steeds duidelijker wordt dat de evolutie van rij-ondersteunende systemen naar full self driving gaat zorgen voor een exponentiële afname van het aantal ongelukken en hiermee dus ook het aantal (dodelijke) slachtoffers. In mijn optiek komt er een punt in de nabije toekomst dat het alleen al hierom politiek gezien niet maar haalbaar is om full self driving te negeren. Autonoom rijden The Boring Company is de laatste puntjes op de i aan het zetten in Las Vegas om de eerste tunnels bij het Convention Centre in gebruik te nemen. Op deze webcam beelden is/was te zien hoe witte Model 3’s de tunnels in- en uitrijden. De auto’s rijden autonoom, maar de eerste maanden zal er een “toezichthouder/bestuurder” in ieder voertuig zitten. De moderne variant van de liftboy zullen we maar zeggen. Tegen de tijd dat de eerste uitbreidingen van het tunnelcomplex een feit zijn, zal de liftboy ook wel overbodig verklaard worden. Las Vegas gaat de hotels op The Strip, het stadion en het vliegveld met elkaar verbonden. Het is een mooie proof of concept voor zowel The Boring Company als voor autonoom rijdende Tesla's. Het duurt niet langmeer of prufrock, de zelf ontwikkelde tunnelboormachine, wordt ook in serie geproduceerd en zien we op verschillende plaatsen in de VS en China de projecten beginnen. India Er gingen al geruime tijd geruchten over de plannen van Tesla voor het bouwen van een Giga in India. Wat er precies gaat gebeuren is nog niet bekend, maar het werd wel duidelijk dat Tesla de nodige vergunningen om zich te kunnen vestigen gekregen heeft. Het zal niet lang meer duren voordat we hier meer over horen. India is zowel voor batterij productie (grondstoffen) als voor Tesla Energy (top 3 in de wereld m.b.t. energieconsumptie) als voor autoproductie (autonome kleine Tesla?) een grote markt met een enorm potentieel. Updates We hebben nog geen 2021 software-update gehad dit jaar. Wel nog bugfixes op eerdere versies. In de VS is ook Beta 10 van de FSD suite nog niet uitgebracht. Het kan niet lang meer duren voordat het 2e deel van de Holiday-update (v11) uitgerold gaat worden en hiermee ook de GUI voor FSD Beta 10 verder aangepast wordt. Ik zag wel op Reddit dat het aantal FSD Beta-testers verder is uitgebreid. TSLA Na de stormachtige eerste week van TSLA kwam in de 2e week een einde aan een reeks van 11 dagen groene cijfers. Wat wel opvallend was, is dat veel analisten hun bull en bear scenario’s in positieve zin bijstellen. Het wordt ze steeds meer duidelijk dat de groei van Tesla en de populariteit in China verder gaat doorzetten. Het is nu uitkijken naar het financieel resultaat over Q4 en hiermee het hele jaar 2020. Na beurssluiting op woensdag 27 januari a.s. worden de cijfers gepresenteerd en zal Elon later op de dag een toelichting geven en vragen beantwoorden. En natuurlijk een forecast voor 2021. Zullen ze een productie target van meer dan 1 miljoen auto’s durven af te geven? Ik verwacht 850.000. Dat is ongeveer de huidige productie in Fremont en Shanghai met een Model Y productie die nog niet volledig op stoom is. De aantallen welke dit jaar uit Berlijn en Texas gaan komen is natuurlijk nog heel onzeker. Model 3 uit Shanghai In Shanghai staan weer duizenden Model 3’s te wachten op verscheping. Indrukwekkende drone beelden overigens. Er zijn ook rechts gestuurde versies gesignaleerd. Die werden tot voor kort alleen in Fremont gemaakt. Ze gaan dus blijkbaar Australië, Japan, Nieuw Zeeland en mogelijk ook Engeland vanuit China voorzien van auto’s. Verwarmd stuurwiel
Dit zal hopelijk dat laatste keer zijn dat ik speculatief ben over een verwarmbaar stuur in de Model Y en refresh Model 3. Voor Shanghai was deze al bevestigd in de Model Y MIC. Maar nu dook er een foto op van een Model Y uit Fremont met een speciale versie van de software (versie 2020.39.110) en dus een verwarmd stuur. Het ziet er toch echt naar uit dat alle modellen met het nieuwe stuur ook stuurverwarming heeft welke via een software update beschikbaar komt.
0 Comments
In deze blik op de week aandacht voor de raketstart van Tesla in de eerste week van het nieuwe jaar. De verkoop van de Made in China Model Y is zeer voortvarend begonnen. Het aandeel TSLA is weer vertrokken, de 7-zitter en SR van de Y is te bestellen, de geruchten over de kleine tesla en meer..... Model Y Standard Range Nu de batterijen nog beter worden en goedkoper, is in de VS de Model Y Standard Range te bestellen voor $ 42.000 met een EPA-rang van circa 392 km. De SR heeft alleen achterwiel aandrijving en wordt geleverd met een premium interieur! Dus niet zoals in de SR/SR+ bij de Model 3 met een gedeeltelijk premium interieur. De Model Y is er in de VS in een AWD LR en AWD Performance en een RWD SR. Ook de 7-zits variant is nu te bestellen, met een levering eind januari. Dan gaan we zien hoeveel de ruimte voor 7 personen werkelijk is. De prijzen in de VS en in China beloven veel goeds voor de prijzen van de Model Y uit Berlijn! MIC Model Y De Made in China Model Y is uit! Interieur in de stijl van de refresh van de Model 3. Alleen de deurpanelen hebben nu ook de houtinleg. Smaken verschillen. Naar mijn idee ziet het er goed uit! Het verwarmde stuur in de MIC Model Y is bevestigd. De kans is groot dat dit ook het geval is in de refresh Model 3. Ook is de MIC Model Y nu uitgerust met een HEPA-filter en via de software een in te schakelen biowapen-defense mode. Het schijnt dat er meer dan 100.000 bestellingen geplaatst zijn op eerste dag in China! Uit de configurator is af te lezen dat een bestelling nu pas in Q2 geleverd wordt. De prijs was verrassend een heel stuk lager dan vooraf gecommuniceerd is! De jaarproductie zal snel uitverkocht zijn! De Chinezen willen Tesla en in Nederland willen we de goedkope Chinezen! De Kleine Tesla Bij Giga Shanghai zijn de bouwactiviteiten weer fors toegenomen. Kijk hier voor de drone-beelden. Er lijkt gebouwd te worden aan een nieuwe productiehal voor batterijen én de kleine Tesla. In mijn "21 verwachtingen voor 2021" schreef ik al dat ik verwacht dat we 2021 een ontwerp gaan zien en dat in 2022 China de eerste gaat zijn met deze kleine Tesla (de $25 Tesla). Geruchten gaan dat deze gebaseerd is op de Model 3. Ik verwacht inderdaad ook dat ze het onderstel van de Model 3 gebruiken met de single-piece-casting en de 4680 batterij als onderdeel van de constructie, maar wel met een carrosseriebouw gebaseerd op het exoskeleton ontwerp van Cybertruck. Ik geloof niet dat het model er uit gaat zien als in onderstaande render, maar we gaan het zien in de loop van 2021! Rijden in de winter In deze tijd van het jaar is er op sociaal media altijd volop aandacht voor de vaak tegenvallende range in de winter. Heeft in mijn optiek te maken met 3 dingen. Ten eerste omdat het voor velen de eerste winter is in een EV en zeker bij Tesla worden veel auto’s in de laatste weken van het jaar uitgeleverd. Ook je ICE verbruikt in de winter meer, alleen hier was je niet zo bewust mee bezig. En ten tweede: accu’s houden niet van koude, daar moet je rekening mee houden. De software bouwt reserves in, rekent dus anders. Je bent geen kW kwijt. Maar dat je minder ver komt, zeker als de batterij niet echt warm wordt, is wel een feit. En ten derde: luxe kost ook energie. Wil je een warme auto ‘s morgens bij het instappen, dan kost dat energie. Wil je dat de auto ’s nachts de omgeving in de gaten houdt, kost energie. Enz. enz. Kijk hier voor mijn ervaringen met verbruik. Op LinkedIn een artikel van Hans Noordsij over EV's en koude. Bjørn Nyland maakt regelmatig leuke filmpjes over zijn ervaringen met een Tesla M3 in extreem koude omstandigheden. Superchargers Dit jaar verdubbeld (wereldwijd gezien) het aantal Tesla’s op de weg. Om deze groei op te vangen wordt het aantal (V3) Superchargers fors uitgebreid. Duitsland krijgt er heel veel SuC's bij. Op deze kaart is te zien waar de nieuwe chargers (ongeveer) gaan komen. In Nederland komen 16 nieuwe SuC's. Goed om te zien dat Tesla blijft investeren in een laadinfrastructuur. Zal ook wel moeten. Als we binnen een paar jaar de robotaxi’s gaan zien, moeten die natuurlijk ergens ’s nachts kunnen staan en laden. Maar ook als het niet zo’n vaart loopt, is een uitgebreid netwerk en lage tarieven natuurlijk een unique sellingpoint. Zelfs als ze andere merken gaan toelaten met andere tarieven. TSLA Het aandeel schoot in de eerste handelsweek van het jaar naar record hoogte. Er zijn natuurlijk veel variabelen, maar wat helpt is dat analisten nu toch wel echt hun bear/bull scenario moeten aanpassen op basis van de productiecijfers en de lange termijn verwachtingen. Zeker nu in de VS, maar ook elders in de wereld, steeds meer ingezet wordt op duurzame energie en werk maken van de transitie naar EV. Dit speelt Tesla natuurlijk enorm in de kaart. Misschien nog wel meer in de Energy-tak als in de autobranche. Het aandeel gaat nog wel 2 tot 3 keer over de kop volgens Palihapitiy in onderstaande clip. Elon Musk de rijkste man op aarde Met de koersstijging van deze week is Elon nu de rijkste mens op aarde. Hij zal dit waarschijnlijk heel lang blijven en mogelijk ook de eerste worden met een triljoen! Misschien wel goed om te weten dat tranche 3 van zijn compensatie bij Tesla nu is ingevuld. Er zijn nog 9 tranches te gaan! Onderstaand legt Rob Maurer zijn beloningsmodel bij Tesla uit. Dat het aandeel nog lang niet aan zijn top zit en zeker geen luchtbel is, mag nu langzaam wel duidelijk worden! Wat wel mooi is aan Elon is dat hij de ene helft van zijn vermogen gebruikt om het leven op aarde te verbeteren met duurzame energie en de andere helft om de mensheid multiplanetary te maken en een lonkend perspectief biedt! Boombox
Iedereen zal inmiddels deel 1 van Holiday-software update binnen hebben. Elon twitterde dat het helaas niet gelukt is alles op tijd af te hebben. Dus ergens de komende weken komt deel 2 en is dit waarschijnlijk de upgrade naar de V11 software met ondermeer de nieuwe GUI voor FSD (beta). De boombox was een prominent onderdeel van deel 1! Helaas in Europa (nog) niet toegestaan. En hierdoor is het ook niet mogelijk om eventueel een PWS-speaker te laten plaatsen bij een servicecentrum mocht je Tesla wel de voorzieningen hebben, maar nog niet de speaker zelf. Afwachten hoe zich dit gaat ontwikkelen. Is natuurlijk grappig allemaal zo'n boombox, maar niet essentieel. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |