TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Andersom

26/3/2020

0 Reacties

 
Foto
Samenvatting van het nieuws van deze week:
- door COVID19 gaat veel anders dan anders. Dat moet misschien ook de Zweed Peter Fritzson gedacht hebben toen hij bij wijze van experiment een dakkoffer achterstevoren monteerde op zijn Model 3. En wat bleek, de reductie van de range door het dakkoffer was 3,6%, in tegenstelling tot een reductie van ongeveer 16% bij een correcte montage.  Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig is de box andersom te monteren. Want er is natuurlijk meer dan aerodynamica. Denk aan veiligheid, geluid, e.d. Dus niet doen! Benieuwd of Thule met een box komt speciaal voor de Model 3 en Y!
Foto
- Was bij de Model 3 de zogenaamde "Superbottle" een noviteit om met één systeem het interieur en het batterijpakket te verwarmen of te koelen, is dat in de Model Y een warmtepomp. Door gebruikmaking van de omgevingstemperatuur wordt warmte of koude gecreëerd. Is een stuk energiezuiniger. Deze warmtepomp zal ook zijn weg naar de Model 3 wel gaan vinden. Ofschoon het onder de frunk van de Model Y en een stuk "opgeruimder" uitziet dan in de Model 3. Hier is een filmpje over de warmtepomp in de Model Y.
- De Model Y heeft de plaats waar de radar zit, achter de voorbumper, voorzien van verwarming. Hierdoor zal er geen sneeuw voor gaat zitten tijdens winterse omstandigheden. Elon twitterde over dit onderwerp dat dit inderdaad het geval is, maar dat op termijn FSD volledig op "vision" draait en dat radar niet nodig is. Alleen een extra. 
- In een vergelijking tussen de Model 3 en de Model Y viel op dat de 2 camera's in de b-stijlen bij de Model Y iets meer afgedekt worden door het donker gedeelte van het glas. Hierdoor dus minder last van een verblindende zon van de zijkant. 
- Tesla heeft een nieuwe optie aan het afleveringsproces toegevoegd, "touchlesss delivery". Via de app en een code kan je de sleutelkaarten uit een soort kast halen. Met de sleutelkaarten ga je naar de auto en kan je weg rijden. Je regelt dus al het papierwerk van te voren. Zal me niets verbazen als dit proces op termijn de standaard gaat worden. Klik hier voor het filmpje van een voorbeeld uit België. Ik hoor mensen wel eens klagen over de manier van afleveren door Tesla, meestal in combinatie met "en dat voor zo'n dure auto". Juist door deze manier van afleveren (en natuurlijk vele andere aspecten) is een Tesla in verhouding goedkoper dan andere EV's met eenzelfde technologie. En vaak niet zo'n klein beetje goedkoper!  Kijk hier maar eens naar de vergelijking tussen de Model Y en de i-pace. 
​​- De werkzaamheden voor Giga Berlijn gaan gewoon door. Het ziet er niet naar uit dat Elon aanwezig gaat zijn als de eerste paal de grond in gaat. Het is ook nog niet helemaal duidelijk of de bouw de komende dagen ook daadwerkelijk van de start gaat. Het bouwrijp maken van de grond en de aanleg van de infrastructuur is nagenoeg afgerond. Op dit kanaal zijn regelmatige dronebeelden te bekijken.
- Giga Shanghai voert de productie op (3.000 model 3 per week) en ook de uitbreiding met productiehallen voor de Model Y en de batterij-productie zijn in volle gang. Giga Fremont en Giga New York liggen stil. Giga Nevada draait op halve kracht aangezien de Panasonic medewerkers er niet zijn. Met het beleid dat Trump voert zal het niet lang meer duren voordat de fabrieken weer open mogen: de economie moet weer draaien. De afgelopen dagen steeg het aandeel TSLA weer. 
 - Elon heeft zijn woord gehouden en in de VS enkele ziekenhuizen geholpen door het leveren van 250k mondmaskers en het inkopen van 1.500 beademingsapparaten in de China. Daarnaast gaan ze samen met Medtronic in de VS nieuwe beademingsapparaten bouwen.
- In de Tesla-app is het nu mogelijk om te zien of er upgrades voor de auto beschikbaar zijn. Denk aan het kopen van volledig zelfrijdende besturing of verwarming op de achterbank. Op termijn zullen er meer opties bijkomen, zoals connectivity en entertainment. 
- Deze week doken weer eens foto's op van de Tesla Semi. Ze stonden op een trailer en kwamen terug van zo te zien een intensieve wintertest. De eerste exemplaren van de Semi gaan dit jaar aan klanten geleverd worden. Ik vermoed dat deze eerste leveringen nog onderdeel uitmaken van het uitgebreide testprogramma. Het zullen waarschijnlijk handgebouwde exemplaren zijn. Het is nog niet bekend gemaakt waar de productie van de Semi gaat plaatsvinden. De Semi gaat qua operationele kosten en zeker als straks autonoom rijden toegestaan is, de transportsector op zijn kop zetten.  
0 Reacties

Toekomstperspectief!

19/3/2020

0 Reacties

 
Foto
Pfff... wat een week hebben we achter de rug... en wat staat ons nog te wachten! Er wordt veel geschreven over COVID19 en de gevolgen hiervan. Het voelt een beetje vreemd om aandacht te hebben voor het Tesla-nieuws en de impact hiervan op de toekomst. Maar een mooi toekomstperspectief hebben, met uitdagende innovaties is ook belangrijk in ons bestaan. Het helpt ons om door moeilijke tijden heen te komen. Dus met respect voot alles wat er aan het gebeuren is, toch een samenvatting van het nieuws van deze week:
- De einde Q1 delivery-push is anders dan de afgelopen kwartalen. Het was al aangekondigd, ook zonder COVID19, dat Q1 relatief zwaar zou worden. Toch zijn en worden en nog flink wat Model 3's afgeleverd de komende week. Het zou me niets verbazen als Tesla Model 3 weer op de eerste plaats staat in de verkooplijsten. 
- Na een beetje onduidelijkheid gaat Giga Fremont en Giga New York toch dicht. Gigi Nevada blijft produceren. Giga Shanghai is aan het produceren en er wordt ook flink gebouwd aan de uitbreiding van productiefaciliteiten voor onder meer de Model Y, batterijen en aandrijflijnen en mogelijk ook power- en megapacks. Het wordt interessant om te zien hoe de vraag naar Tesla's in China zich gaat ontwikkelen. De bouwactiviteiten in Berlijn zullen zeker ook on hold gaan.  
- De cashreserves van Tesla zijn gelukkig goed. En als er een bedrijf is dat in korte tijd enorme grote hoeveelheden auto's kan produceren en leveren is het Tesla wel. De ICE-autobouwers hadden het als zwaar voor de kiezen met de miljarden investeringen in de transitie naar EV en autonoom rijden. Nu krijgen ze deze klap er ook nog bij. Gaat ongetwijfeld zijn effect hebben.    
- De Tesla Battery Investors Day staat nog steeds op het programma voor april, maar dan via een live-stream en zonder investeerders in de zaal. Of de aangekondigde Tesla Day in Giga New York doorgang gaat vinden is zeer twijfelachtig, zeker nu met het sluiten van de fabriek. 
- In de fora deze week discussie over de werking van het HEPA filter in de Model X en S in relatie tot het corona-virus. De foto hierboven komt uit dit artikel. De Model 3/Y heeft deze filter niet. 
- Nu we de eerste reviews van de Model Y hebben kunnen bekijken en de vergelijkingen met de Model 3 gemaakt zijn, valt toch wel de grote maat van de Model Y op. Hoger en vooral vanaf de voorstoelen meer ruimte. Een mooie grote elektrische achterklep en een handige achterbank. Een groot panorama dak. Interieur en techniek zijn verder nagenoeg gelijk aan de Model Y. Een aantal nieuwe kleinere innovaties zullen ook wel een weg vinden naar de Model 3.
- Een van die innovaties is de warmtepomp welke, zeker in de wintermaanden, er voor moet zorgen dat de batterij op temperatuur is. Scheelt weer in de range! Gaan we zeker ook in de Model 3 zien.
- Er is nog geen teardown van de Model Y te zien. We moeten dus nog even wachten op wat er nu onderhuids anders is! De 12v batterij is volgens mij niet verdwenen en waarschijnlijk is de bekabeling nog niet revolutionair aangepast zoals uit eerdere patenten duidelijk werd. We gaan het zien als Sandy Munro de auto uit elkaar heeft gehaald.  
- Na de proefballon over de lokatie van de Giga-fabriek voor de bouw van de Cybertruck, zien we wel een aantal staten en steden welke zich opwerpen, maar er is nog geen keuze gemaakt door Elon! Zal door de recente ontwikkelingen mogelijk ook nog wat uitgesteld worden.
- Met de uitbreiding van de visualisaties komt het daadwerkelijk stoppen bij een rood licht en een stopbord dichter bij. Moet je natuurlijk wel HW3 in de auto hebben en FSD gekocht. De retrofit voor FSD kopers met nog HW2.5 is in Nederland (en Europa) nog niet begonnen. Met de recente ontwikkelingen is het natuurlijk nog even afwachten of het inderdaad gaat beginnen. Misschien, nu de HW3 computers niet in de productie nodig zijn, wordt de uitrol van het retrofit programma in Europa versneld. De Service Centers zijn niet gesloten en ook de mobile service is in bedrijf. Door de software in de auto hoef je als eigenaar niet in de buurt te zijn om een monteur toegang te geven tot de auto. 
​- De burgemeester van New York heeft de hulp van Elon Musk met zijn engineers en productiefaciliteiten ingeroepen om voldoende beademingsapparaten te maken. Zou fantastisch zijn als ze op heel korte tijd het probleem van de beademingsmachines kunnen oplossen. Wordt vervolgd. ​
Foto
 

0 Reacties

De Model Y is er!

14/3/2020

0 Reacties

 
Precies 1 jaar min 1 dag na de onthulling van de Model Y hebben de eerste leveringen aan consumenten plaatsgevonden. Natuurlijk waren er al wat foto's en filmpjes opgedoken, maar nu er in wat meer rust gekeken kan worden, komen er toch nog wel aardige details naar boven.

Als we kijken naar afmetingen (buitenmaten) dan is de Model Y 5,6 cm langer, 7,1 cm breder en 18 centimeter hoger. Ook is er 2,8 cm meer grondspeling. Dit alles komt bijna allemaal te goede aan de ruimte achterin. Iets meer beenruimte achter, maar vooral meer hoofdruimte (4,3 cm). Komt natuurlijk ook door het grote panorama-dak. De kofferruimte profiteert het meest van de grotere maten: hogere laadvloer, automatische achterklep, achterbank zijn feitelijk 3 delen, die onafhankelijk van elkaar kunnen worden neergeklapt. De ontgrendeling gaat d.m.v. 2 knopje in de kofferbak.

Wat aan het interieur opvalt is dat (in het premium interieur) de draadloze oplader voor de telefoon nu standaard is. Ziet er hetzelfde uit als een aftermarket set (gewoon kabeltjes in de USB). Over USB gesproken, de twee USB-poorten achter en 1 voor zijn nu van het type USB-C. Voor zit ook nog een USB 2.0. In de portieren voor zit een andere speaker. Ik verwacht dat op enig moment de Model 3 dezelfde wijzigingen krijgt om hiermee de onderdelen-logistiek eenvoudig te houden.

De frunk lijkt iets dieper te zijn. Maar wat hier het meeste opvalt is dat de sealing er totaal anders uit ziet. Bij de Model 3 heb ik hier wel eens klachten over gelezen, in de zin van dat er water kan komen in de frunk. Ik heb er geen last van, maar met de oplossing in de Y (die ook wel naar de 3 zal komen) zijn deze problemen opgelost.  

De Model Y is nog niet met trekhaak te leveren. Zal zeker nog wel komen. Kwam bij de Model 3 ook pas later beschikbaar. Ook de 7 zits configuratie is nog niet te bestellen. 
Foto
De performance versie heeft 21 inch Uberturbine-wielen. Ziet er natuurlijk dik uit, maar je levert wel heel fors in op range! 

Klik hier voor de owner-manual van de Model Y

Ben Sullins van Teslanomics was er als de kippen bij en heeft een eerste korte review gemaakt!
0 Reacties

Dat is nog eens een boost!

13/3/2020

0 Reacties

 
Foto
Samenvatting van het nieuws van deze week:
- Dat de beurzen en hiermee ook het aandeel TSLA fors onderuit zouden gaan, was te verwachten. Helaas worden er vooraf geen vlaggetjes geplaatst wanneer de koers op zijn hoogst of laagste stand staat. Als lange termijn belegger is er natuurlijk niet zo veel aan de hand. Geduld hebben. 
​- De 1.000.000ste geproduceerde Tesla is een feit. Niet geheel toevallig een Model Y. Een overzicht van alle modellen is hier te vinden. Met Giga Shanghai en volgend jaar ook Giga Berlijn gaat de 2.000.000-ste niet heel erg lang op zich laten wachten.
- Elon is via Twitter de boel aan het opwarmen om de productie-locatie van de Cybertruck (en Model Y) te gaan bepalen. In het midden van de VS. Texas werd al vaker genoemd. Tesla wil een productielocatie hebben meer in de richting van de Oost kust. 
​- In China is een alcoholisch drankje opgedoken onder naam Tesla Motors! Dat is nog eens een boost! 
- Komend weekend zullen we dan eindelijk de eerste Model Y reviews online kunnen vinden. Vrijdag staan de eerste leveringen gepland. 
- Software update 2020.8.1 wordt massaal uitgerold. Ik heb hem sinds midden van de week. Ik weet niet of het toeval is, maar ik heb deze week al twee keer een phantom brake gehad op de snelweg. Dat was al weer hele tijd geleden. Hij stuurt wel strakker door bochten op de snelweg. De Time-out bij inhaalacties is er nog steeds. Ik zag in de Teslafi-stats dat 2020.8.1.1 wordt uitgerold. Hiermee worden misschien een paar foutjes opgelost. 
- Voor de Cybertruck-fans onder ons, hier een linkje naar een gave, home-made commercial. 
0 Reacties

Beter goed gejat dan...

5/3/2020

0 Reacties

 
Foto
Samenvatting van het nieuws van deze week:
- 
Op de foto hierboven de binnenkant van de Koenigsegg Gemera. Wat direct opvalt is dat het infotainmetscherm wel erg veel lijkt die van de Model 3. Niet zo verwonderlijk. De auto waarin Christian von Koenigsegg zich dagelijks verplaatst is immers een Tesla Model 3! Beter goed gejat dan slecht bedacht!
- Bij de performance-versie krijgt de software instelling "Trackmodus" een flinke gratis update. Voor V2-versie van deze software is een nieuw scherm ontworpen, waar je in één opslag de vitale parameters kan overzien, zoals de temperatuur van de batterij, remschijven, e.d. Ook is er een G-force meter. Maar het is nu ook mogelijk de regeneratie-kracht, stabiliteitscontrole en de verdeling van de power over voor en achter gedetailleerd in te stellen. Na een rondje blazen is er een aparte stand om de boel weer snel af te koelen. Er is zelfs een uitbreiding van de hardware (performance upgrade package) met ondermeer nieuwe velgen met speciale Michelins voor circuit gebruik, andere remblokken en remvloeistof. Deze hardware upgrade gaat circa € 5.000 kosten. Met deze hard- en softwarematige upgrade is de Model 3 Performance ook op het circuit heer en meester over ICE's racers als de BMW M3, e.d. Meer informatie is in dit filmpje te vinden. 
- We hebben natuurlijk al heel wat Cybertruck hobby-projecten voorbij zien komen. Deze is wel erg gaaf. Heeft ook een Tri-motor en een flink koppel... trekt de F150 er ook uit!
- Jeda maakt al een tijdje een USB Hub ($ 79) met een "verborgen compartiment" voor de dashcam-opname (SSD/USB). Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, dan is er nu ook een goedkoper alternatief beschikbaar van Tapes ($ 25). Er zijn toch wel een paar praktische verschillen. In dit filmpje wordt het toegelicht.
- De "ground-braking-ceremony" van Giga Berlijn gaat waarschijnlijk in de 2e helft van maart plaatsvinden. Was in China de periode tussen aankondiging van Giga Shanghai en de groundbraking 6 maanden, lijkt dit nu in Berlijn net geen 5 maanden te worden. De Minister of Economics Jörg Steinbach vraagt via Twitter of Elon erbij aanwezig is. En natuurlijk reageert Elon met "Definitely". Grappig dat zelfs op "dit niveau" openlijk via Twitter gecommuniceerd wordt! Nu maar hopen dat in maart 2021 (binnen 12 maanden) de eerste klant-versie van de Model Y van de band rolt.  
- In Giga Berlijn wordt begonnen met de productiefaciliteit voor de Model Y en dan pas de Model 3. Ik verwacht niet dat Europa moet wachten op output van Giga Berlijn om de eerste Europese leveringen van de Model Y te zien. Maar of we in 2020 de Model Y in Europa gaan zien is natuurlijk wel speculeren. Ik verwacht echter dat de LR AWD en Performance versies vanuit Giga Fremont ook Europa gaan aandoen en dat Giga Berlijn de Standard Range Plus versie gaat produceren. Vergelijkbaar met de Giga Shanghai: in eerste instantie de duurdere uitvoeringen van de Model 3 vanuit de VS en de lokale productie met SR+.  Giga Shanghai is eind dit jaar al klaar met de productiefaciliteit voor de Model Y. 
- Op vraag waarom we de laatste tijd wat verstoken blijven van updates geeft Elon aan dat er veel capaciteit is ingezet om een deel van de software voor autopilot te herontwerpen. Dit proces is bijna afgerond en in combinatie met HW3 gaat het hele systeem binnenkort enorme stappen maken. Met name in de visualisatie door het 3D labeling op video-level met alle 8 de camera's tegelijkertijd. De opnames worden live omgezet naar een micro-map, welke gedeeld wordt met andere Tesla's (zie tweet hieronder). 
- In dit filmpje is de ontwikkeling van autopilot in de periode 2015-2020 mooi te zien!
- De eerstvolgende update wordt de 2020.8 welke een dezer dagen verwacht wordt. Nog niet met een grote FSD upgrade, maar weer kleine verbeteren, o.a. bluetooth verbetering, 3rd party chargers in andere landen, nieuwe visualisaties voor Europa, e.d. 
Foto
0 Reacties

    Archieven

    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2022
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires