Samenvatting van het nieuws van deze week: - door COVID19 gaat veel anders dan anders. Dat moet misschien ook de Zweed Peter Fritzson gedacht hebben toen hij bij wijze van experiment een dakkoffer achterstevoren monteerde op zijn Model 3. En wat bleek, de reductie van de range door het dakkoffer was 3,6%, in tegenstelling tot een reductie van ongeveer 16% bij een correcte montage. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig is de box andersom te monteren. Want er is natuurlijk meer dan aerodynamica. Denk aan veiligheid, geluid, e.d. Dus niet doen! Benieuwd of Thule met een box komt speciaal voor de Model 3 en Y! - Was bij de Model 3 de zogenaamde "Superbottle" een noviteit om met één systeem het interieur en het batterijpakket te verwarmen of te koelen, is dat in de Model Y een warmtepomp. Door gebruikmaking van de omgevingstemperatuur wordt warmte of koude gecreëerd. Is een stuk energiezuiniger. Deze warmtepomp zal ook zijn weg naar de Model 3 wel gaan vinden. Ofschoon het onder de frunk van de Model Y en een stuk "opgeruimder" uitziet dan in de Model 3. Hier is een filmpje over de warmtepomp in de Model Y.
- De Model Y heeft de plaats waar de radar zit, achter de voorbumper, voorzien van verwarming. Hierdoor zal er geen sneeuw voor gaat zitten tijdens winterse omstandigheden. Elon twitterde over dit onderwerp dat dit inderdaad het geval is, maar dat op termijn FSD volledig op "vision" draait en dat radar niet nodig is. Alleen een extra. - In een vergelijking tussen de Model 3 en de Model Y viel op dat de 2 camera's in de b-stijlen bij de Model Y iets meer afgedekt worden door het donker gedeelte van het glas. Hierdoor dus minder last van een verblindende zon van de zijkant. - Tesla heeft een nieuwe optie aan het afleveringsproces toegevoegd, "touchlesss delivery". Via de app en een code kan je de sleutelkaarten uit een soort kast halen. Met de sleutelkaarten ga je naar de auto en kan je weg rijden. Je regelt dus al het papierwerk van te voren. Zal me niets verbazen als dit proces op termijn de standaard gaat worden. Klik hier voor het filmpje van een voorbeeld uit België. Ik hoor mensen wel eens klagen over de manier van afleveren door Tesla, meestal in combinatie met "en dat voor zo'n dure auto". Juist door deze manier van afleveren (en natuurlijk vele andere aspecten) is een Tesla in verhouding goedkoper dan andere EV's met eenzelfde technologie. En vaak niet zo'n klein beetje goedkoper! Kijk hier maar eens naar de vergelijking tussen de Model Y en de i-pace. - De werkzaamheden voor Giga Berlijn gaan gewoon door. Het ziet er niet naar uit dat Elon aanwezig gaat zijn als de eerste paal de grond in gaat. Het is ook nog niet helemaal duidelijk of de bouw de komende dagen ook daadwerkelijk van de start gaat. Het bouwrijp maken van de grond en de aanleg van de infrastructuur is nagenoeg afgerond. Op dit kanaal zijn regelmatige dronebeelden te bekijken. - Giga Shanghai voert de productie op (3.000 model 3 per week) en ook de uitbreiding met productiehallen voor de Model Y en de batterij-productie zijn in volle gang. Giga Fremont en Giga New York liggen stil. Giga Nevada draait op halve kracht aangezien de Panasonic medewerkers er niet zijn. Met het beleid dat Trump voert zal het niet lang meer duren voordat de fabrieken weer open mogen: de economie moet weer draaien. De afgelopen dagen steeg het aandeel TSLA weer. - Elon heeft zijn woord gehouden en in de VS enkele ziekenhuizen geholpen door het leveren van 250k mondmaskers en het inkopen van 1.500 beademingsapparaten in de China. Daarnaast gaan ze samen met Medtronic in de VS nieuwe beademingsapparaten bouwen. - In de Tesla-app is het nu mogelijk om te zien of er upgrades voor de auto beschikbaar zijn. Denk aan het kopen van volledig zelfrijdende besturing of verwarming op de achterbank. Op termijn zullen er meer opties bijkomen, zoals connectivity en entertainment. - Deze week doken weer eens foto's op van de Tesla Semi. Ze stonden op een trailer en kwamen terug van zo te zien een intensieve wintertest. De eerste exemplaren van de Semi gaan dit jaar aan klanten geleverd worden. Ik vermoed dat deze eerste leveringen nog onderdeel uitmaken van het uitgebreide testprogramma. Het zullen waarschijnlijk handgebouwde exemplaren zijn. Het is nog niet bekend gemaakt waar de productie van de Semi gaat plaatsvinden. De Semi gaat qua operationele kosten en zeker als straks autonoom rijden toegestaan is, de transportsector op zijn kop zetten.
0 Comments
Pfff... wat een week hebben we achter de rug... en wat staat ons nog te wachten! Er wordt veel geschreven over COVID19 en de gevolgen hiervan. Het voelt een beetje vreemd om aandacht te hebben voor het Tesla-nieuws en de impact hiervan op de toekomst. Maar een mooi toekomstperspectief hebben, met uitdagende innovaties is ook belangrijk in ons bestaan. Het helpt ons om door moeilijke tijden heen te komen. Dus met respect voot alles wat er aan het gebeuren is, toch een samenvatting van het nieuws van deze week: - De einde Q1 delivery-push is anders dan de afgelopen kwartalen. Het was al aangekondigd, ook zonder COVID19, dat Q1 relatief zwaar zou worden. Toch zijn en worden en nog flink wat Model 3's afgeleverd de komende week. Het zou me niets verbazen als Tesla Model 3 weer op de eerste plaats staat in de verkooplijsten. - Na een beetje onduidelijkheid gaat Giga Fremont en Giga New York toch dicht. Gigi Nevada blijft produceren. Giga Shanghai is aan het produceren en er wordt ook flink gebouwd aan de uitbreiding van productiefaciliteiten voor onder meer de Model Y, batterijen en aandrijflijnen en mogelijk ook power- en megapacks. Het wordt interessant om te zien hoe de vraag naar Tesla's in China zich gaat ontwikkelen. De bouwactiviteiten in Berlijn zullen zeker ook on hold gaan. - De cashreserves van Tesla zijn gelukkig goed. En als er een bedrijf is dat in korte tijd enorme grote hoeveelheden auto's kan produceren en leveren is het Tesla wel. De ICE-autobouwers hadden het als zwaar voor de kiezen met de miljarden investeringen in de transitie naar EV en autonoom rijden. Nu krijgen ze deze klap er ook nog bij. Gaat ongetwijfeld zijn effect hebben. - De Tesla Battery Investors Day staat nog steeds op het programma voor april, maar dan via een live-stream en zonder investeerders in de zaal. Of de aangekondigde Tesla Day in Giga New York doorgang gaat vinden is zeer twijfelachtig, zeker nu met het sluiten van de fabriek. - In de fora deze week discussie over de werking van het HEPA filter in de Model X en S in relatie tot het corona-virus. De foto hierboven komt uit dit artikel. De Model 3/Y heeft deze filter niet. - Nu we de eerste reviews van de Model Y hebben kunnen bekijken en de vergelijkingen met de Model 3 gemaakt zijn, valt toch wel de grote maat van de Model Y op. Hoger en vooral vanaf de voorstoelen meer ruimte. Een mooie grote elektrische achterklep en een handige achterbank. Een groot panorama dak. Interieur en techniek zijn verder nagenoeg gelijk aan de Model Y. Een aantal nieuwe kleinere innovaties zullen ook wel een weg vinden naar de Model 3. - Een van die innovaties is de warmtepomp welke, zeker in de wintermaanden, er voor moet zorgen dat de batterij op temperatuur is. Scheelt weer in de range! Gaan we zeker ook in de Model 3 zien. - Er is nog geen teardown van de Model Y te zien. We moeten dus nog even wachten op wat er nu onderhuids anders is! De 12v batterij is volgens mij niet verdwenen en waarschijnlijk is de bekabeling nog niet revolutionair aangepast zoals uit eerdere patenten duidelijk werd. We gaan het zien als Sandy Munro de auto uit elkaar heeft gehaald. - Na de proefballon over de lokatie van de Giga-fabriek voor de bouw van de Cybertruck, zien we wel een aantal staten en steden welke zich opwerpen, maar er is nog geen keuze gemaakt door Elon! Zal door de recente ontwikkelingen mogelijk ook nog wat uitgesteld worden. - Met de uitbreiding van de visualisaties komt het daadwerkelijk stoppen bij een rood licht en een stopbord dichter bij. Moet je natuurlijk wel HW3 in de auto hebben en FSD gekocht. De retrofit voor FSD kopers met nog HW2.5 is in Nederland (en Europa) nog niet begonnen. Met de recente ontwikkelingen is het natuurlijk nog even afwachten of het inderdaad gaat beginnen. Misschien, nu de HW3 computers niet in de productie nodig zijn, wordt de uitrol van het retrofit programma in Europa versneld. De Service Centers zijn niet gesloten en ook de mobile service is in bedrijf. Door de software in de auto hoef je als eigenaar niet in de buurt te zijn om een monteur toegang te geven tot de auto. - De burgemeester van New York heeft de hulp van Elon Musk met zijn engineers en productiefaciliteiten ingeroepen om voldoende beademingsapparaten te maken. Zou fantastisch zijn als ze op heel korte tijd het probleem van de beademingsmachines kunnen oplossen. Wordt vervolgd. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |