Samenvatting van het nieuws van deze week: - door COVID19 gaat veel anders dan anders. Dat moet misschien ook de Zweed Peter Fritzson gedacht hebben toen hij bij wijze van experiment een dakkoffer achterstevoren monteerde op zijn Model 3. En wat bleek, de reductie van de range door het dakkoffer was 3,6%, in tegenstelling tot een reductie van ongeveer 16% bij een correcte montage. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig is de box andersom te monteren. Want er is natuurlijk meer dan aerodynamica. Denk aan veiligheid, geluid, e.d. Dus niet doen! Benieuwd of Thule met een box komt speciaal voor de Model 3 en Y! - Was bij de Model 3 de zogenaamde "Superbottle" een noviteit om met één systeem het interieur en het batterijpakket te verwarmen of te koelen, is dat in de Model Y een warmtepomp. Door gebruikmaking van de omgevingstemperatuur wordt warmte of koude gecreëerd. Is een stuk energiezuiniger. Deze warmtepomp zal ook zijn weg naar de Model 3 wel gaan vinden. Ofschoon het onder de frunk van de Model Y en een stuk "opgeruimder" uitziet dan in de Model 3. Hier is een filmpje over de warmtepomp in de Model Y.
- De Model Y heeft de plaats waar de radar zit, achter de voorbumper, voorzien van verwarming. Hierdoor zal er geen sneeuw voor gaat zitten tijdens winterse omstandigheden. Elon twitterde over dit onderwerp dat dit inderdaad het geval is, maar dat op termijn FSD volledig op "vision" draait en dat radar niet nodig is. Alleen een extra. - In een vergelijking tussen de Model 3 en de Model Y viel op dat de 2 camera's in de b-stijlen bij de Model Y iets meer afgedekt worden door het donker gedeelte van het glas. Hierdoor dus minder last van een verblindende zon van de zijkant. - Tesla heeft een nieuwe optie aan het afleveringsproces toegevoegd, "touchlesss delivery". Via de app en een code kan je de sleutelkaarten uit een soort kast halen. Met de sleutelkaarten ga je naar de auto en kan je weg rijden. Je regelt dus al het papierwerk van te voren. Zal me niets verbazen als dit proces op termijn de standaard gaat worden. Klik hier voor het filmpje van een voorbeeld uit België. Ik hoor mensen wel eens klagen over de manier van afleveren door Tesla, meestal in combinatie met "en dat voor zo'n dure auto". Juist door deze manier van afleveren (en natuurlijk vele andere aspecten) is een Tesla in verhouding goedkoper dan andere EV's met eenzelfde technologie. En vaak niet zo'n klein beetje goedkoper! Kijk hier maar eens naar de vergelijking tussen de Model Y en de i-pace. - De werkzaamheden voor Giga Berlijn gaan gewoon door. Het ziet er niet naar uit dat Elon aanwezig gaat zijn als de eerste paal de grond in gaat. Het is ook nog niet helemaal duidelijk of de bouw de komende dagen ook daadwerkelijk van de start gaat. Het bouwrijp maken van de grond en de aanleg van de infrastructuur is nagenoeg afgerond. Op dit kanaal zijn regelmatige dronebeelden te bekijken. - Giga Shanghai voert de productie op (3.000 model 3 per week) en ook de uitbreiding met productiehallen voor de Model Y en de batterij-productie zijn in volle gang. Giga Fremont en Giga New York liggen stil. Giga Nevada draait op halve kracht aangezien de Panasonic medewerkers er niet zijn. Met het beleid dat Trump voert zal het niet lang meer duren voordat de fabrieken weer open mogen: de economie moet weer draaien. De afgelopen dagen steeg het aandeel TSLA weer. - Elon heeft zijn woord gehouden en in de VS enkele ziekenhuizen geholpen door het leveren van 250k mondmaskers en het inkopen van 1.500 beademingsapparaten in de China. Daarnaast gaan ze samen met Medtronic in de VS nieuwe beademingsapparaten bouwen. - In de Tesla-app is het nu mogelijk om te zien of er upgrades voor de auto beschikbaar zijn. Denk aan het kopen van volledig zelfrijdende besturing of verwarming op de achterbank. Op termijn zullen er meer opties bijkomen, zoals connectivity en entertainment. - Deze week doken weer eens foto's op van de Tesla Semi. Ze stonden op een trailer en kwamen terug van zo te zien een intensieve wintertest. De eerste exemplaren van de Semi gaan dit jaar aan klanten geleverd worden. Ik vermoed dat deze eerste leveringen nog onderdeel uitmaken van het uitgebreide testprogramma. Het zullen waarschijnlijk handgebouwde exemplaren zijn. Het is nog niet bekend gemaakt waar de productie van de Semi gaat plaatsvinden. De Semi gaat qua operationele kosten en zeker als straks autonoom rijden toegestaan is, de transportsector op zijn kop zetten.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |