Samenvatting van het nieuws van deze week:
* Natuurlijk was dit de week van de Q4 2019 cijfers. Tesla heeft de verwachtingen van de Wall Street analisten overtroffen. Het aandeel schoot omhoog (op moment van schrijven 11%). Dat is natuurlijk zeer mooi, maar dit is nog maar het begin. Er zit nog veel in het vat, zeker als je kijkt naar het beloningsmodel voor Musk. Dan moet er nog flink wat groei komen! * De Model Y productie is begonnen en de eerste exemplaren gaan vanaf maart de weg naar klanten vinden. Elon laat zien dat hij ook voor kan lopen. Dus EMT (Elon Musk Time) is niet alleen meer veel later dan gepland, maar nu ook veel eerder dan gepland! * Later dan gepland is de "feature complete" van FSD, want eind 2019 is niet gehaald. Eind Q1 2020 dan? * De verwachte EPA-range voor de Model Y LR is toegenomen tot 507 km. Dat brengt de Y en de 3 (560km) dichter bij elkaar. Meer informatie over de Model Y is hier te vinden. * De battery-and-drivetrain-investersday kunnen we in April verwachten. Er wordt natuurlijk druk over gespeculeerd en Elon doet er schepje bovenop door te zeggen "Battery Day people. Wait until Battery Day. It's gonna blow your mind. It blows my mind, and I know it!". * Binnenkort kunnen we de Tesla Semi en de Cybertruck bewonderen in Jay Leno Garage. Er zijn filmpjes opgedoken van de opnamen. * De eerste firmware update van 2020 is aan het uitrollen. Niet veel (zichtbaar) nieuws zoals uit de release notes blijkt. Wel een schermpje met de specs van de auto: interieur, hardware-versie, motor(en), e.d. Dat is wel handig, gelet op de achteraf aanschaf mogelijkheden van software. * Gelukkig is er voor de Model S/X eigenaren (ik dacht tot midden 2018 gebouwd) een oplossing voor het uitvallen van de MCU1 module (zwart scherm). Blijkt een EMMC-chip in te zitten (een soort SSD maar dan op het moederbord) die simpelweg te vaak gegevens moet uitlezen en/of wegschrijven. Na circa 100.000 km is er zoveel data verzameld en verzonden naar Tesla (schrijven en uitlezen) dat de chip kapot gaat. Tesla vervangt het hele scherm (kost € 2.500/3.000). Maar nu is het ook mogelijk om de chip zelf te laten vervangen. Inclusief uitbouwen en vervangen chip € 550. * Elon heeft besloten dat de fabrieken voortaan Giga moeten heten, met de naam van de plaats er achter waar ze staan. Kijk onder aan deze pagina voor de complete lijst.
0 Opmerkingen
Een samenvatting van het nieuws van de deze week: * Inmiddels staat er zoveel informatie op deze website, dat het tijd werd voor een zoekbalk. Op iedere pagina is een zoekbalk te vinden die je snel naar het gezochte onderwerp brengt. * Nieuwe EV's (na juli 2019) moeten uitgerust zijn met een Pedestrain warning system (PWS). Tesla moet hier natuurlijk ook gehoor aan geven. De speaker zit aan de passagierskant onder de voorbumper. Maar als die speaker er toch zit, kan je er ook leuke dingen mee doen. Binnenkort gaan we zien, en vooral horen, welke geluiden en stemmen er geproduceerd kunnen worden. Het zou overigens fantastisch zijn als Tesla een developer kit zou maken met API's van de verschillende camera's, sensoren, speakers, e.d zodat ontwikkelaars slimme, grappige en creatieve apps kunnen maken voor in de auto. Aan te schaffen via een Tesla-app-store. * Elon geeft regelmatig interviews aan Tesla-fan-podcasts. Natuurlijk een briljante marketingstrategie. Maar laat ook wel zien dat hij het gewoon gaaf vindt om te praten met fans over de producten, de innovaties en de toekomst van zijn bedrijven en zijn dromen. Heel low-profile en toegankelijk. Afgelopen week was hij bij Third Row Podcast en vertelde hij over de Maxwell aankoop. De Battery-investersday (ergens rond april 2020) belooft de genadeklap te gaan uitdelen aan de ICE-voertuigen. * Al eerder geschreven dat de geruchten almaar toenemen over de aanstaande start van de leveringen van de Model Y aan consumenten. Onderdeel van het referralprogramma is het weggeven van de Model Y Founders editions. Dit schijnt de performance versie te zijn. Het zou me niets verbazen als in de Earningscall van 29 januari a.s. een concrete datum wordt genoemd waarop deze uitleveringen gaan plaatsvinden. Het zou meer dan top zijn als in Q1 de levering van de Model Y in de VS op gang komt en daadwerkelijk in de zomer van 2020 de massaproductie (> 1.000 p/w) gerealiseerd wordt. Dan kan het zomaar zijn dat ook de Europese leveringen nog in 2020 gaan beginnen. * Ook al hebben dit jaar nog geen software-update gehad, maar sinds de lancering van de Model 3 zijn er meer dan 120 software-updates geweest. Er is een lijst beschikbaar waar alle updates worden bijgehouden. Maar er is ook een filmpje gemaakt waarin populaire Tesla-YouTubers (VS) al deze updates de revue laten passeren. Geeft maar weer eens aan hoe uniek deze over-the-air software-updates zijn! * Deze week in een persbericht de nieuwe prijsstrategie van Ionity. Voor de deelnemende automerken (oa. VW, Daimler) en laadpasprovider Maingau een redelijk goede prijs (circa 35 cent per kWh). Wel duurder dan de Tesla-superchargers. Maar voor de niet aangesloten automerken en providers een vrij hoog gastgebruiktarief van 79 cent per kWh. De traditionele media pikten natuurlijk die hoge bedragen op en meteen werd het EV rijden weer belachelijk gemaakt. Sommige media plaatsten er zelfs een foto van een Tesla Supercharger bij. Dit fenomeen blijft me verbazen. Ik schreef er verleden jaar een blog over: de geschiedenis herhaalt zich! * Mooi om te zien dat bij de GF4 bouwlocatie de voorstanders de straat op gingen om zo te laten zien dat de regio Tesla graag ziet komen. Goed voor de werkgelegenheid en de economie! * Het is een beetje stil rondom de Cybertruck. Maar onze Russische vrienden hebben weer zitten sleutelen aan hun Cybertruck Clone en de resultaten delen ze via hun YouTube-kanaal met bijna 3 miljoen abonnees.... * Over het origineel is de afgelopen maanden natuurlijk al veel gezegd en geschreven en is het nu wachten op de eerste pre-productie versies begin 2021. Een heel interessant aspect van de Cybertruck is de eenvoud waarmee hij geproduceerd kan worden en de impact welke dat heeft op de lage investeringen in productie-capaciteit. En de effecten hiervan op het bedrijfsresultaat. Aandeelhouders worden er blij van. Meer hierover in deze bijdrage. * Met de toenemende beurswaarde van Tesla is het nu ook Volkswagen (bijna) voorbij. Het valt nu echt niet meer te ontkennen voor de OEM's dat EV's de toekomst zijn. En dan niet alleen EV, maar ook autonoom-rijden en een volledige software-integratie. De hoogste baas van Volkswagen waarschuwde zijn management voor het Nokia-effect. Ze moeten daar fors aan de bak. En dan zijn er ook nog OEM's die niet vol durven in te zetten op de transitie! Van welk merk zullen we als eerste afscheid gaan nemen? * Als je nog even wilt lachen, hieronder de mening van Trump over Elon Musk.... |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |