Samenvatting van het nieuws van deze week:
* Natuurlijk was dit de week van de Q4 2019 cijfers. Tesla heeft de verwachtingen van de Wall Street analisten overtroffen. Het aandeel schoot omhoog (op moment van schrijven 11%). Dat is natuurlijk zeer mooi, maar dit is nog maar het begin. Er zit nog veel in het vat, zeker als je kijkt naar het beloningsmodel voor Musk. Dan moet er nog flink wat groei komen! * De Model Y productie is begonnen en de eerste exemplaren gaan vanaf maart de weg naar klanten vinden. Elon laat zien dat hij ook voor kan lopen. Dus EMT (Elon Musk Time) is niet alleen meer veel later dan gepland, maar nu ook veel eerder dan gepland! * Later dan gepland is de "feature complete" van FSD, want eind 2019 is niet gehaald. Eind Q1 2020 dan? * De verwachte EPA-range voor de Model Y LR is toegenomen tot 507 km. Dat brengt de Y en de 3 (560km) dichter bij elkaar. Meer informatie over de Model Y is hier te vinden. * De battery-and-drivetrain-investersday kunnen we in April verwachten. Er wordt natuurlijk druk over gespeculeerd en Elon doet er schepje bovenop door te zeggen "Battery Day people. Wait until Battery Day. It's gonna blow your mind. It blows my mind, and I know it!". * Binnenkort kunnen we de Tesla Semi en de Cybertruck bewonderen in Jay Leno Garage. Er zijn filmpjes opgedoken van de opnamen. * De eerste firmware update van 2020 is aan het uitrollen. Niet veel (zichtbaar) nieuws zoals uit de release notes blijkt. Wel een schermpje met de specs van de auto: interieur, hardware-versie, motor(en), e.d. Dat is wel handig, gelet op de achteraf aanschaf mogelijkheden van software. * Gelukkig is er voor de Model S/X eigenaren (ik dacht tot midden 2018 gebouwd) een oplossing voor het uitvallen van de MCU1 module (zwart scherm). Blijkt een EMMC-chip in te zitten (een soort SSD maar dan op het moederbord) die simpelweg te vaak gegevens moet uitlezen en/of wegschrijven. Na circa 100.000 km is er zoveel data verzameld en verzonden naar Tesla (schrijven en uitlezen) dat de chip kapot gaat. Tesla vervangt het hele scherm (kost € 2.500/3.000). Maar nu is het ook mogelijk om de chip zelf te laten vervangen. Inclusief uitbouwen en vervangen chip € 550. * Elon heeft besloten dat de fabrieken voortaan Giga moeten heten, met de naam van de plaats er achter waar ze staan. Kijk onder aan deze pagina voor de complete lijst.
0 Reacties
Een samenvatting van het nieuws van de deze week: * Inmiddels staat er zoveel informatie op deze website, dat het tijd werd voor een zoekbalk. Op iedere pagina is een zoekbalk te vinden die je snel naar het gezochte onderwerp brengt. * Nieuwe EV's (na juli 2019) moeten uitgerust zijn met een Pedestrain warning system (PWS). Tesla moet hier natuurlijk ook gehoor aan geven. De speaker zit aan de passagierskant onder de voorbumper. Maar als die speaker er toch zit, kan je er ook leuke dingen mee doen. Binnenkort gaan we zien, en vooral horen, welke geluiden en stemmen er geproduceerd kunnen worden. Het zou overigens fantastisch zijn als Tesla een developer kit zou maken met API's van de verschillende camera's, sensoren, speakers, e.d zodat ontwikkelaars slimme, grappige en creatieve apps kunnen maken voor in de auto. Aan te schaffen via een Tesla-app-store. * Elon geeft regelmatig interviews aan Tesla-fan-podcasts. Natuurlijk een briljante marketingstrategie. Maar laat ook wel zien dat hij het gewoon gaaf vindt om te praten met fans over de producten, de innovaties en de toekomst van zijn bedrijven en zijn dromen. Heel low-profile en toegankelijk. Afgelopen week was hij bij Third Row Podcast en vertelde hij over de Maxwell aankoop. De Battery-investersday (ergens rond april 2020) belooft de genadeklap te gaan uitdelen aan de ICE-voertuigen. * Al eerder geschreven dat de geruchten almaar toenemen over de aanstaande start van de leveringen van de Model Y aan consumenten. Onderdeel van het referralprogramma is het weggeven van de Model Y Founders editions. Dit schijnt de performance versie te zijn. Het zou me niets verbazen als in de Earningscall van 29 januari a.s. een concrete datum wordt genoemd waarop deze uitleveringen gaan plaatsvinden. Het zou meer dan top zijn als in Q1 de levering van de Model Y in de VS op gang komt en daadwerkelijk in de zomer van 2020 de massaproductie (> 1.000 p/w) gerealiseerd wordt. Dan kan het zomaar zijn dat ook de Europese leveringen nog in 2020 gaan beginnen. * Ook al hebben dit jaar nog geen software-update gehad, maar sinds de lancering van de Model 3 zijn er meer dan 120 software-updates geweest. Er is een lijst beschikbaar waar alle updates worden bijgehouden. Maar er is ook een filmpje gemaakt waarin populaire Tesla-YouTubers (VS) al deze updates de revue laten passeren. Geeft maar weer eens aan hoe uniek deze over-the-air software-updates zijn! * Deze week in een persbericht de nieuwe prijsstrategie van Ionity. Voor de deelnemende automerken (oa. VW, Daimler) en laadpasprovider Maingau een redelijk goede prijs (circa 35 cent per kWh). Wel duurder dan de Tesla-superchargers. Maar voor de niet aangesloten automerken en providers een vrij hoog gastgebruiktarief van 79 cent per kWh. De traditionele media pikten natuurlijk die hoge bedragen op en meteen werd het EV rijden weer belachelijk gemaakt. Sommige media plaatsten er zelfs een foto van een Tesla Supercharger bij. Dit fenomeen blijft me verbazen. Ik schreef er verleden jaar een blog over: de geschiedenis herhaalt zich! * Mooi om te zien dat bij de GF4 bouwlocatie de voorstanders de straat op gingen om zo te laten zien dat de regio Tesla graag ziet komen. Goed voor de werkgelegenheid en de economie! * Het is een beetje stil rondom de Cybertruck. Maar onze Russische vrienden hebben weer zitten sleutelen aan hun Cybertruck Clone en de resultaten delen ze via hun YouTube-kanaal met bijna 3 miljoen abonnees.... * Over het origineel is de afgelopen maanden natuurlijk al veel gezegd en geschreven en is het nu wachten op de eerste pre-productie versies begin 2021. Een heel interessant aspect van de Cybertruck is de eenvoud waarmee hij geproduceerd kan worden en de impact welke dat heeft op de lage investeringen in productie-capaciteit. En de effecten hiervan op het bedrijfsresultaat. Aandeelhouders worden er blij van. Meer hierover in deze bijdrage. * Met de toenemende beurswaarde van Tesla is het nu ook Volkswagen (bijna) voorbij. Het valt nu echt niet meer te ontkennen voor de OEM's dat EV's de toekomst zijn. En dan niet alleen EV, maar ook autonoom-rijden en een volledige software-integratie. De hoogste baas van Volkswagen waarschuwde zijn management voor het Nokia-effect. Ze moeten daar fors aan de bak. En dan zijn er ook nog OEM's die niet vol durven in te zetten op de transitie! Van welk merk zullen we als eerste afscheid gaan nemen? * Als je nog even wilt lachen, hieronder de mening van Trump over Elon Musk.... * In VS-versie van de Tesla-shop is een nieuwe Wall Connector verschenen. Een licht aangepast design, andere materialen en nu met ingebouwde Wifi-connectiviteit! Klik hier voor meer details. Nog niet in de Europa verkrijgbaar. * Ook nieuw in de Tesla-shop (VS) is het onderstaande T-shirt de titel "Men's Cybertruck Bulletproof Tee" voor $ 45. Grappig. In dit filmpje wordt de unveiling of the Cybertruck vanuit een marketingstandpunt vergeleken met de unveiling van de eerste iPhone door Steve Jobs (2007). * De eerste uitbetaling aan Elon Musk komt in zich, nu de aandelen richting de 550 dollar gaan. Het zit best complex in elkaar. Tesla moet echt langdurige resultaten behalen en mijlpalen realiseren en dan nog heeft hij niet op korte termijn miljoenen in zijn pocket. In dit filmpje legt Rob Maurer van Tesla Daily uit hoe Elon's beloningspakket in elkaar zit. Wat volgens mij alleen maar aangeeft dat waar Tesla nu staat, echt pas het begin in.
* Er komen steeds meer aanwijzingen dat de lancering van de Model Y in de VS nadert. Ik verwacht een bijzondere earningscall eind januari 2020. Vooruitlopend hierop deze website nu ook voorzien van Model Y informatie. De foto oude homepage is een Model Y Performance. Toch een serieus gave bak! * Fiat/Chrysler heeft met Tesla een deal gesloten om hun CO2 uitstoot te compenseren. Het gaat om zo'n absurde bedragen ($1,8 miljard tot 2023), dat Tesla hiermee de bouw van GF4 Berlijn kan financieren. Gekker moet het toch niet worden. Gaan we groten delen van het Fiat/Chrysler concern over een paar jaar moeten missen op het auto-toneel? * In Nederland blijft de winter (vooralsnog) uit. In dit filmpje laat een Canadees zien hoe snel het binnen in de Model 3 van -34 naar 20 graden gaat. En dat je ook met -34 graden buitentemperatuur gewoon kunt wegrijden, Anders dan zijn iPhone, die door de koude uitvalt! In dit filmpje is een Model 3 te zien, volledig bedenkt met ijsregen. Iets wat in Nederland ook nog wel eens wil gebeuren. Na regen, gaat het 's nachts vriezen. Door de interieurverwarming aan te zetten en vooral geduld te hebben, lost het zich uiteindelijk prima op. * Dat ze er in China geen gras over laten groeien is inmiddels wel duidelijk. De inkt van de aankondiging van Elon dat ze een designstudie gaan openen is nog niet droog, of er wordt al geworven voor talent. Inclusief een eerste ontwerp van een compacte Tesla (zie headerfoto). Met de Model Y op komst nu ook zoveel mogelijk informatie over de Model Y op de website teslamodel3kopen.nl geplaatst. Binnenkort is dezelfde website ook via teslamodelykopen.nl bereikbaar. Zodra de definitieve marktintroductie er is, zullen er meer details naar buiten komen. Helemaal benieuwd naar de eerste reviews. Uiteraard proberen we de informatie zo actueel mogelijk te houden. Tips en suggesties zijn altijd welkom.
Een samenvatting van het nieuws van deze week:
* Op een vraag of de interieur-camera (boven de binnenspiegel) en de microfoon aan Sentry zou kunnen worden toegevoegd, kwam in het weekend een kort "OK" van Elon. Ook de vraag of de zijcamera's gebruikt kunnen worden om te checken als je wilt uitstappen of er geen fietser aan komt, kwam een "OK". Beide features gaan we de komende maanden ergens terug zien in een software-update. * Een volgend idee dat binnenkort wel tot bij Elon gaat komen is dat de auto pas je telefoongesprek via de speakers laat horen als je daadwerkelijk in je stoel zit en niet al als je de tas op de achterbank gooit! * Verleden week waren het Russen die de Cybertruck hadden nagebouwd, deze week dook een filmpje op van Chinese hobbyisten. Benieuwd wanneer iemand echt een Tesla als donor-auto gaat gebruiken! * Lex Fridman (MIT) heeft een model gemaakt waarin duidelijk wordt hoeveel gereden autopilot miles (geprognotiseerd) dit jaar data gaat opleveren voor het neurale netwerk van Tesla. Per 1-1-2020 wordt er 2,2 miljard mile aan data verzameld en tegen het einde van het jaar is dit volgens zijn model meer dan 4 miljard miles!!!! Dat Tesla niet de enige is die bezig is om via alleen vision tot autonoom rijden te komen laat dit filmpje van Mobileye zien. * Nu de eerste Tesla-rijders terug zijn van wintersport zien we ook de eerste reisverslagen. Klik hier voor een voorbeeld. Goed om te lezen dat de ervaringen overwegend positief zijn. Voldoende laadmogelijkheden, zowel bij de SuC als andere snelladers. Ook rijden in de koude geeft geen problemen. Alleen het feit dat je extra stops moet maken is anders dan gewend. * Sinds de 40.50 update zijn de spraakcommando's niet onbesproken. Ze werken nog niet optimaal en in vergelijking met de Engelse taal zullen er nog vele commando's volgen. Hier is een app te vinden die een overzicht geeft van de nu bekende spraakcommando's. * Dat Elon veel vliegt met z'n private jet moge duidelijk zijn. In dit filmpje zijn de vliegbewegingen van zijn Gulfstream Jet in 2018 te zien. De driehoek LA-San Francisco-Reno wordt wel erg vaak gevolgen. Tijd voor een hyperloop-verbinding! * Het dansje van Elon tijdens de officiële opening van GF3 is hilarisch maar ook legendarisch. Zal een mijlpaal worden in de historie van Tesla! Het aandeel Tesla vloog omhoog. Het leek wel of Elon met het dansje het ongelijk van de shortsellers vierde! GF3 gaat nu in massa de Model 3 produceren en later in het jaar de Model Y. Nu de komende kwartalen laten zijn dat de vraag naar Tesla's in China hoog is. De eerste tekenen zijn goed. Volgens dit bericht zijn op 1 dag al meer dan 1.000 auto's verkocht via de stores in Beijing. * De autoriteit consument en markt (ACM) wil dat er een einde komt aan de ondoorzichtigheid van de beprijzing bij de openbare laadpalen. Laten we hopen dat de beheerders van de laadpaalnetwerken, de CPO (Charge point Operators) en de MSP (Mobility Service Providers), de partijen die de laadpassen uitgeven, snel tot een set goede afspraken komen die het voor ons als consumenten helder maakt. Voor leaserijders mogelijk allemaal iets minder interessant, maar voor mensen die privé een EV-rijden belangrijk dat dit snel en goed geregeld wordt. Klik hier voor meer informatie. * Er is beweging op de locatie waar GF4 gebouwd gaat worden. Toch ben ik bang dat het een bureaucratische bende gaat worden. De grond is relatief goedkoop verkregen, maar wel zonder infra. Tesla moet hier zelf voor zorgen. Er komt nu een onderzoek naar de juistheid van de prijsstelling! Daarnaast is er een zeldzaam vleermuisje aangetroffen in het gebied waar de bomen gekapt moeten worden. Een milieupartij pleit voor wachten met verplaatsen tot na de winterperiode en de broedperiode. Het is natuurlijk heel goed en ook noodzakelijk dat er naar milieu-aspecten gekeken wordt en helemaal dat er geen mensenrechten geschonden worden. Maar als Europa staan we er toch mooi op als ze in China in 12 maanden up and running zijn en hier 12 maanden nodig zijn om door de procedures heen te komen. * Bijna dagelijkse verschijnt er wel een artikel in Belgische of Nederlandse kranten en tijdschriften over de ellende die EV's ons gaan bezorgen. "Een Tesla zorgt voor het uitbranden van een parkeergarage". Blijkt het later een oude diesel te zijn. Maar dat maakt niet uit, de nieuwswaarde is gegenereerd! We hebben er weer op geklikt! De huidige fase van EV-adoptie lijkt zoveel op de komst van de automobiel toen paarden nog het vervoermiddel waren of de mobiele telefoon toen we nog verknocht waren aan een vaste verbinding. Misschien kan iemand zich nog herinneren hoe in 1995 Bill Gates werd "uitgelachen" toen hij bij Letterman aan het praten was over de PC en het besturingssysteem (klik hier voor het filmpje). Het zou zomaar Elon Musk in 2020 kunnen zijn die praat over robottaxi's en mobility-as-a-service. Dat de geschiedenis zich aan het herhalen is heb ik een tijd terug beschreven in deze blog. Zit ook het filmpje in hoe mensen die op straat geïnterviewd worden de mobiele telefoon totaal overbodig vinden! Hilarisch! De foto in de header van deze post is gemaakt door Andre Kleinjan. Die van de vorige week trouwens ook! Dank Andre! Een samenvatting van het nieuws van de afgelopen week:
* Op 1-1-2020 om 01.00 uur de eerste update van het jaar kunnen installeren, wel nog met een 2019 nummer: 2019.40.50.7. Een aantal bugfixes. Spraakbesturing werkt in het Nederlands nog niet zoals in het Engels. Hier is nog veel ruimte voor verbetering. Op YouTube zijn verschillende filmpjes opgedoken van de nieuwe visualisaties met HW3.0. Dat belooft wat voor 2020 op weg naar "feature-complete". * Dat Tesla het goed zou doen over 2019 en zeker Q4 was te verwachten. Records zijn gesneuveld. Dat zal in 2020 niet anders zijn overigens. Het aantal Nederlandse afleveringen in december was absurd. Het aandeel TSLA reageerde goed op de verkoopaantallen. * In deze reddit-post van u/Balance wordt (in het Engels) de Nederlandse "bijtelling" uitgelegd. Dit maakt m.i. duidelijk dat er ook de komende jaren een run op de Model 3 en later de Model Y zal zijn. Een EV is en blijft zoveel goedkoper dan een ICE! En je krijgt waarschijnlijk meer auto binnen je leasebudget als je een Tesla neemt. * De MIC Model 3 (Made in China) krijgt een prijs van ¥299,050, net onder die van de concurrenten BWM 3 (¥313,900) en de Mercedes C300 ( ¥308,000). Van 7 januari beginnen de leveringen en gaat de productie naar 3.000 M3's per week. De Chinezen kunnen vanaf nu ook een Model Y pre-orderen. Waarschijnlijk begin 2021 ook "Made in China". * Deze week voor het eerst een Tesla Service Centrum bezocht. Via de app een afspraak gemaakt om de "HV Battery Breather" te laten verwisselen. Klik hier voor het service bulletin van Tesla voor een uitleg. Tijdens het Supercharges hoorde ik regelmatig een harde "klonk". Het geluid komt van een ventiel dat de druk regelt in het batterij-pakket. In principe niet zo heel storend, maar ik hoorde het laatst ook tijdens het rijden. De afspraak via de app was snel gemaakt en voor mij ligt SeC Hasselt (B) net iets dichterbij dan de SEC Eindhoven. En ik kon in België tijdens de kerstvakantie terecht. Het was redelijk rustig bij de SeC. De hele showroom was leeg, alle voorraad verkocht! Een uurtje moeten wachten. Ik kreeg keurig een melding via de app dat dat auto klaar was. Hij stond aan de lader toen ik hem weer in ontvangst nam. Prima geregeld allemaal! Gisteren stond ik bij de SuC in Urmond. Het "klonk" geluid is met de nieuwe breathers niet weg (er springt immers een ventiel open), maar het is wel minder hard. - Er duiken steeds meer filmpjes op van de Model Y in het wild. Op dit filmpje zijn ook weer andere velgen te zien. Foto's van de Model Y en Model 3 naast elkaar maakt toch wel duidelijk dat de Model Y een flinke hogere auto is. Lijkt meer op een Model X. Met steeds meer beeldmateriaal van Model Y's op de openbare weg, ziet er toch echt naar uit dat de massa-productie nadert. Zou Elon een datum noemen eind deze maand bij de presentatie van de Q4 en jaarcijfers? - Met het groeien van de bedrijven als Tesla en SpaceX reist de ster Elon Musk. Er zijn ontzettend veel filmpjes over hem te vinden op YouTube. Recent is deze uitgebracht. Geeft wel een goed en redelijk neutraal overzicht van de persoon Elon Musk en zijn achievements tot nu toe. * Hier een grappig filmpje van een Rus die de Cybertruck heeft nagemaakt. Een tijdje terug was deze al te zien op de Russische wegen! Creatief die Russen. Uiterlijk komt in buurt, maar de rest.... * De Model S is door verschillende autobladen uitgeroepen tot "Car of the Decade”. De Model S en later ook de Model 3 hebben in de periode 2010-2020 er voor gezorgd dat de transitie naar EV nu toch echt op gang is gekomen. Welke stempel zullen de Model Y, Cybertruck, Roadster en Semi op de komende 10 jaar drukken? Het kan bijna niet meer anders dan dat de verbrandingsmotor (ICE) de genade klap krijgt. De andere automobielbouwers moeten de komende jaren de kaarten op tafel leggen! Betere kaarten dan nu! De taart zal voor een groot deel wel met Tesla gedeeld moeten gaan worden. * Op Facebook veel verhalen te lezen van tripjes met de Model 3 naar de wintersport. Ik lees er veel goede verhalen over. Natuurlijk moet je vaker stoppen dat met een ICE, maar met de SuC's onderweg is het goed te doen. Relaxed zelfs. Met het toenemend aantal SuC zou dit ook niet echt een probleem worden. Tesla heeft de uitbreidingsplannen voor 2020 bekend gemaakt. Er komen in Nederland ook 5 of 6 SuC er bij. Over uitbreidingen van bestaande SuC en de plaatsingen van V3 SuC in Nederland is (nog) niets bekend gemaakt. |
Archieven
Mei 2022
Categorieën |