TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

150% meer range per $

25/11/2019

0 Reacties

 
Foto
Samenvatting van het nieuws van deze week:
- Over de onthulling van de Cybertruck hoeven we het niet meer te hebben (zie blog). Alle details zijn tot achter de komma aan bod geweest. Meer dan 250.000 reserveringen zegt genoeg denk ik. Ik las een analyse van ARK-invest dat dit aantal zal oplopen tot circa 400.000. Ook interessant om te lezen is dat de Cybertruck juist populair is in de VS-staten waar de Model 3 minder populair is (zie hieronder). Maar de reserveringen komen van over de hele wereld. Ik heb heel wat berichten langs zien komen van Nederlanders die een reservering geplaatst hebben. Ik was er eentje van! ​
Foto
- Elon heeft getweet dat qua nieuwe modellen het voorlopig stil zal zijn. Ofschoon hij wel aangaf niet uit te sluiten in de toekomst een compactere versie uit te brengen van de Cybertruck (na 2022). Er zijn natuurlijk wel nog bijzondere technologische onthullingen te verwachten. Voor zover nu bekend zal de "Investors Battery-day" begin 2020 zo'n moment zijn. 
​- De geruchten worden steeds sterker dat de Model Y al in Q1 geleverd gaat worden. Hiermee kan het traditioneel zwakkere 1e kwartaal van 2o20 opgevangen worden en komt de internationale levering ook eerder dan verwacht.  ​
- De uitrol van de volgende firmware update is begonnen (39.40.1). De afgelopen week nog een update gehad met bugfixes. In de nieuwste update zit ondermeer de 170 kWh laadpiek voor de SR+ en "deep rain" wat het functioneren van de ruitenwissers verder moet verbeteren.
-  Het is een beetje stil rondom de data-pakketten: standaard en premium connectiviteit. Met de uitrol van V10 hebben ook de SR+ kopers premium connectiviteit, dus met webbrowser en streaming media. Maar geen satellietkaarten. Ik verwacht (of hoop) dat er 2 opties komen: 1. de optie voor het kopen (of verlengen) van het abonnement op premium connectiviteit. Moet sowieso voor de LR kopers, want na 1 jaar stop de premium connectiviteit. En nu de SR+ kopers er een tijdje aan hebben mogen "ruiken" zou het me verbazen als ook de SR+ kopers de optie op het behouden van premium connectiviteit niet aangeboden krijgen. 2. de optie voor SR+ kopers om hun interieur softwarematig te upgraden met satelliet navigatie, verwarming op de achterband en interieur verlichting in de voetenbak.
- Bij Gigafactory 3 wordt flink doorgebouwd. De 2e hal is in aanbouw en ook een volgend stuk grond is geëgaliseerd. In de tweede helft van 2020 loopt ook de Model Y in Shanghai van de band.  
- Op reddit zag ik een overzicht van de progressie van Tesla in 10 jaar tijd, door de Model S Performance van 2012 te vergelijken met de specificaties van de Cybertruck Tri Motor 2022 (zie hieronder). De prijs (24%), range (89%) en laadsnelheid (108%) verbetering zijn indrukwekkend. 
Foto
- Business inside kwam met het bericht dat Tesla een patent heeft ingediend op een batterij met een levensduur van 1 miljoen mile. In combinatie met de stainless-steel opbouw zoal de Cybertruck en de over-the-air-software-updates, koop je een auto voor het leven! Dan gaan investeringen en de kosten per kilometer ook weer in een ander daglicht plaatsen! Zeker in het robottaxi tijdperk! Een reden te meer om een reservering te plaatsen op de Cybertruck.   
- En terug van weggeweest: de flametrower wordt een optie bij de Cybertruck! 
0 Reacties

28.000!

21/11/2019

0 Reacties

 
Foto
Samenvatting van het nieuws van deze week:
- Morgenvroeg (onze tijd) de CYBRTRK onthulling. Heel benieuwd! Live om 05.oo uur via het Youtube kanaal van Tesla. 
- Het graven van de tunnel in Las Vegas door The Boring Company is begonnen. Hier de link naar de webcam. Erg benieuwd naar het ontwerp van eerste Pods voor dergelijke vervoersystemen! Op het onderstel van een Model X? Hoe gaat de geleiding? Is er een softwarematige oplossing door middel van FSD zoals in deze demo?  
- Er komen zeker nog 4 schepen richting Europa tot het einde van het jaar. Gaan we over de 28.000 Model 3 registraties in 2019 heen?  Maar misschien vertrekken er nog deze komende week. Europa wordt goed voorzien nu de Shanghai fabriek ook begint te produceren.
- Het lijkt dat sommige nieuwe Model 3's zijn uitgerust met een werkend PWS (Pedestrian Warning System). Mijn Model 3 (levering eind juni) heeft wel de speaker (tenminste bij het voorwiel aan de passagierskant zitten gaatjes in de vloer), maar nog niet het geluid. Er is trouwens een hack om het geluid uit te zetten. 
- In de laatste firmware-update zat een forse toename van het vermogen. Inmiddels zijn er metingen gedaan van de performance verbeteringen. Met name de SR+ maakt een mega-stap: van 5,6 naar 5,2 naar de 100 km/u! Zie onderstaand plaatje voor meer meetresultaten. Overigens geeft Tesla op de eigen website nog steeds 5,6 sec op als sprintsnelheid naar de 100 km/h.  
Foto
Nader bekeken:​
De presentaties van nieuw EV's vliegen ons om de oren. Mooi om te zien dat alle zichzelf respecterende autobouwers in beweging komen. Jammer dat de autojournalisten het steeds maar hebben over een "Tesla-killer". De reuzen komen achter Tesla aan! Het is juist alleen maar goed dat er steeds meer EV's komen. Heb je wat te kiezen en de transitie naar schone mobiliteit gaat sneller. Ik heb maar één groot bezwaar: tjonge tjonge, wat worden er gouden bergen beloofd in de reclames of persberichten: wat een range, wat een laadsnelheid, wat een prijs..... Kijk je wat beter, dan is het net andersom. De efficiency is maar matig, dus alleen een acceptabele range mogelijk met onnodig grote en zware batterijen. De laadsnelheid is puur theoretisch en zal in de praktijk nooit gehaald worden. Dus ook die beloofde korte laadtijden niet. En de prijs is een absolute vanaf prijs voor de instapper die nooit iemand zal kopen. Kijk eens voor de lol op Porsche.com en stel eens een Taycan samen. Natuurlijk kan je veel uitgebreider personaliseren dan bij een Tesla. Maar de prijzen die ze er voor vragen! En wat helemaal triest is... als je vergeet een vinkje te zetten bij "on-board DC lader 150 kW" voor € 440 kan je snelladen vergeten. Dan is het maximaal tot 50 kW laden! Voor een mobiele lader betaal je € 1.145. Klagen mensen bij de SR+ dat er geen matten in liggen. Hihi! 

SuC suggestie
Het jaar 2019 wordt voor Tesla een absoluut top jaar. In Nederland in 2019 misschien wel meer dan 28.000 nieuwe Model 3 op de weg. Je merkt het succes natuurlijk aan het aantal Tesla's op de weg. Maar ook aan het aantal Tesla's bij de Superchargers (Suc). En dan moet de Model Y nog komen. Op sommige tijdstippen is het erg druk en gaat het laden trager. Laatst zat ik denken dat het best interessant zou zijn als Tesla een verschil gaat maken bij de chargers tussen snel maximaal tot 25 kWh laden (maximaal 10 minuten) of dat je "vol" wilt laden. De "korte-stop-laders" die op doorreis zijn, zouden ook zo moeten staan als een bij traditioneel tankstation (dus niet achteruit insteken). Zeker op erg drukke plaatsen zou je met 2 of 4 van de supersnelle laadplekken de druk er af kunnen halen. Zeker met een gegarandeerde piek van 170-250 kWh als je onder de 50% zit. Softwarematig kan je dit snelladen natuurlijk reguleren. Batterij optimaal voorbereiden is er al. Een hoge Idle-fee als je niet binnen 2 minuten na einde laden weg bent helpt dat je in de auto blijft tijdens het super snelladen en direct de Stall verlaat. Misschien nog een robotarmpje er bij.. dan hoef je niet eens uit te stappen! 
MEER INFORMATIE OVER HET bestellen VAN EEN MODEL 3
0 Reacties

Personality

15/11/2019

0 Reacties

 
Foto
Samenvatting van het nieuws van deze week:
  • Grootste nieuws natuurlijk de bevestiging dat Gigafactory 4 in Duitsland komt, in de regio Berlijn. GF: dus ook inclusief batterijproductie en aandrijflijn. De Model Y krijgt de primeur. Het schijnt dat het realiseren binnen 18 maanden een harde eis was! Shanghai heeft laten zien dat het kan. Dus medio 2021 de eerste Europese Tesla's?
  • Er komt ook een Engineering & Design Center in Berlijn. 
  • Update 2019.36.1.2 is nu massaal aan het uitrollen en ook het trucje om de download binnen te halen als dit niet automatisch verschijnt, kreeg veel thumbs-up op de social media!  Hou de "Advanced-button" in het software-menu ingedrukt, of druk hem snel een paar keer achter elkaar in totdat het download-icoon verschijnt. 
  • De Glovis Sirius is woensdag met 5.000 Tesla's aan boord vertrokken richting Zeebrugge. Schijnt een breder schip te zijn dan de anders (normaal circa 3500 Tesla's aan boord). Er gaan nog heel wat mensen blij worden voor de jaarwisseling! 
  • In een interview met Lex Fridman (AI-podcast) sprak Elon over dat de Tesla's langzaam een soort "personality" krijgen. Je voelt dat de auto op de AP niet simpel meer tussen 2 lijnen blijft, maar dat "hij" kijkt, interpreteert en anticipeert. Soms nog wat twijfelt. Ik vind het steeds weer bizar dat na zo'n update de auto anders aanvoelt. Zo dicht op de innovatie. Fantastisch.  
  • GF3 Shanghai heeft groen licht gekregen voor de start van de massa-productie. De eerste review van een Model 3 Made in China verschijnen online. De eerste uitleveringen zijn gepland. Ze waren immers al met produceren begonnen voor de officiële goedkeuring voor verkoop. Grappig dat de merk-aanduiding verplicht in het Chinees is!
  • Het blijft natuurlijk ongekend om in 11 maanden van een kaal stuk grond tot een productie en uitlevering! 
  • De maximum snelheid overdag terug naar 100 km/u. De schatkist zal flink gespekt worden met al die snelheidsovertredingen. Als ze dit geld nu gaan steken in de transitie naar EV, bijvoorbeeld in oplaadpunten en subsidies, financieren we met de korte termijn maatregel de lange termijn oplossing! 
  • VW neemt de transitie naar EV serieus. Wat mooi om te zien hoe de topman van VW tijdens het gala in Berlijn Tesla/Elon bedankte voor de innovatie en voor het op sleeptouw nemen van de sector. Er zullen een paar CEO's in de zaal gezeten die gekeken hebben als een boer met kiespijn. Daimler kondigde deze week aan dat ze flink in het personeelsbestand moeten gaan snijden. Gelukkig wel het nieuws deze week dat VDL de BMW X1 blijft produceren. Belangrijk voor de werkgelegenheid in Limburg. Hopelijk gaat VDL ook met een van de klanten de transitie naar EV maken. Of worden ze de sterfhuislocatie voor een aantal merken om daar de laatste ICE te maken terwijl ze in hun eigen fabrieken de EV's produceren? ​
  • Nu in firmware 36.2 in de auto's met HW3 de pylonnen op de weg weergeeft, barst de discussie los of je nu wel of niet HW3 hebt. Zijn het de SR+ modellen die nog met HW2.5 geleverd worden? Het blijft een beetje onduidelijk. Voor de autopilot-functies heb je geen HW3 nodig. En heb je FSD gekocht, krijg je een retrofit zodra de nieuwe FSD-computer het verschil maakt.  Dus eigenlijk maakt het helemaal niet uit wat nu er in je auto zit! We moeten alleen geduld hebben.
  • Firmware 2019.40.1 zit er aan te komen. In de releasenotes nu wel de upgrade voor de SR+ rijders naar 170 kW, verbetering van de ruiterwissers en verbeteringen aan de (automatic) lane-change.  
  • Uitnodigingen voor het Cybertruck-event in LA op 21-11 zijn verzonden. Het begint om 20.00 uur (bij ons dus 22/11 om 05.00 am). Het woord "Cybrtrck" schijnt overal vastgelegd te zijn. De onthulling is deels ook buiten. We gaan dus zeker een demo zien van de capaciteiten van Cybrtrck! Onderstaand het beeldmerk!
Foto
Nader bekeken
Foto
Foto
Andrej Karpathy is bij Tesla in de lead als het gaat over AI en Computer Vision. In een recent praatje liet hij beelden zien van hoe de camera's van Tesla de omgeving in kaart brengen (in een birdeye view). Zonder lidar-radar is dit dus ook mogelijk! Maar wat misschien wel het meest indrukwekkendste uit zijn presentatie is dat Tesla het hele proces vanaf de beelden van iedere individuele camera, het trainen van de neurale netwerken en weer terug naar de auto bijna volledig geautomatiseerd heeft. Moeilijk te bevatten, maar de manier waarop hij het toelicht straalt wat mij betreft wel vertrouwen uit. En bevestigt misschien ook wel wat Elon altijd zegt: "we kunnen ons niet voorstellen hoe snel deze netwerken kunnen leren". Inmiddels 750.000 Tesla's op de weg met alle camera's aan en (al dan niet is Shadow) data verzamelen.  Er is meer dan 3,2 miljard kilometer gereden! 
0 Reacties

Vangelis zal klinken!

6/11/2019

1 Reactie

 
Foto
De Tesla-nieuwtjes van deze week:
  • 21 november is de Cybertruck onthulling in LA (in de buurt van SpaceX). Elon post de openingsscène van Blade Runner (film uit 1982!) .... LA, november 2019..... Vangelis zal klinken en vuur zal spugen als de Cybertruck komt oprijden! 
  • Tweetraps identificatie (2FA) zit er aan te komen om je Tesla-account beter te beschermen. 
  • ​De Model S Plaid gaat in 7.13 rond op de Nordschleife. Alweer fors sneller dan de vorige keer. Elon geeft aan dat ze terug komen!
  • Als de Model S en X Plaid in Q3 2020 op de markt komt, zal deze een groter accupakket krijgen (120kw?). Steeds als de concurrentie denkt in de buurt te komen, gaat Tesla een volgende stap maken. Vaak via een over-the-air  aanpassing in de software, maar soms ook met nieuwe hardware.  
  • De Model Y is met nieuwe velgen gesignaleerd (zie foto hierboven). Nou ja, nieuw. De velgen die op de Model 3 zaten in 2016 bij de onthulling van het model. Zullen dan toch eindelijk leverbaar worden op de 3 en de Y?
  • Bloomberg heeft deze week deel 3 gepresenteerd van hun enquete onder 5.000 model 3 rijders. Dit keer ligt de focus op de Autopilot en de FSD-suite. Klik hier voor de resultaten van het onderzoek.
  • Niet alleen de leveringen van nieuwe auto's kent een kwartaal push, ook het uitbreiden van het Supercharger netwerk lijkt richting einde van het jaar een boost te krijgen. Kijk op deze kaart waar nieuwe SUC in aanbouw zijn!
  • Wist je dat Tesla zijn eigen software heeft voor al hun interne processen en het runnen van de productie-faciliteiten. Op en top verticale integratie. Ik hoorde deze week in een podcast dat Tesla nu ook in de software heeft ingebouwd dat storingen/klachten van klanten direct tot aan het team gaat dat tijdens de productie verantwoordelijk is voor dat deel en dus direct kan anticiperen.
  • De uitrol van firmware 2019.36.2 is begonnen. Maar op Teslafi is te zien dat dit nog maar mondjes maat is! De eerste berichten gaan dat 170 kW laden voor de SR+ uit de release notes zijn!
  • In de tesla-shop is een schaalmodel 1:18 van de New Roadster te bestellen. 

Stikstof
Wat een gedoe in de media over de "stikstofcrisis". Wat mij het meeste stoort is de enorme kortzichtigheid van onze politiek. Voor de lange termijn is het gewoon goed dat we al onze mobiliteit elektrisch gaan doen. Auto, bus, vrachtauto, scooter, trein.... alles elektrisch. Heb je daar waar verplaatst wordt al geen uitstoot meer! Ik zou zeggen, volg het Duitse voorbeeld qua subsidieregels en ga de EV transforamtie versnellen. Dat we er daarmee alleen  nog niet zijn, is ook duidelijk. We moeten natuurlijk ook (op een wereldschaal) de manier waarop we energie opwekken verduurzamen. Dat kan op termijn niet meer door het verbranden van fosiele brandstoffen. Er zijn veel goede alternatieven. Moeten het alleen gaan doen! Dan hebben we op de plaats waar we opwekken ook de boel schoon. Als we dan ook nog een beetje slim nadenken over hoe we mobiliteit in zo'n klein en dichtbevolkt land in goede banen gaan leiden, dan bewegen we de goede kant op. Autonoom rijden is dan één van de oplossingen (maar niet de enige). Stimuleer dus de transitie naar autonoom rijden. Zodra we de transitie krijgen naar Mobility-as-a-service, omdat het bizar veel goedkoper is dan eigen bezit, kunnen op termijn veel meer mensen gebruik maken van dezelfde voortuigen. Zijn er minder files doordat er in ieder geval geen ongelukken meer gebeuren door menselijk falen en kan je de reistijd nuttig besteden. Laat energie opwekken en opslaan, elektrische auto's  en FSD nu net de 3 kernproducten zijn van Tesla! 
1 Reactie

Twee vliegen in één klap!

5/11/2019

0 Reacties

 
Verleden week heeft Elon 1.000.000 bomen gekocht na een oproep van MrBeast, een YouTuber. Ik kwam een ander leuk initiatief tegen in de vorm van een accessoire voor in de Model 3 waarbij bij iedere aankoop een boom wordt gepland!

En recent heb ik mijn auto uitgeleend voor een fotoshoot ter promotie van kledingmerk dat ook bomen plant ter compensatie van CO2 uitstoot tijdens de productie. Voor de duidelijkheid: ik heb geen belangen bij Scent Wedge of Viridi, maar de combinatie van een stukje innovatie en het goede doel vond ik het wel aardig om te delen!

Natuurlijk...

De Tesla Model 3 heeft geen traditionele ventilatieroosters. Maar een innovatief systeem om een zeer precies af te  stellen luchtstroom te creëren. Was je gewend om in je ventilatierooster een geurverstuiver te drukken, dan gaat dan nu niet meer. Precies in dit gat springt Scent Wedge. Maar ze doen dit ook met een missie: We want you to breathe nature while driving the most awesome car in the world. We also believe that giving back to nature is not an option, so for every kit purchased we plant a tree. Dus voor iedere verkochte set aan geurverstuivers planten ze een boom via onetreeplanted.org. 

​Ik heb ze gemaild met de vraag of wij als Nederlanders, (mede)koploper in Europa qua EV-kopers, Tesla rijders en laadpalen infra, een korting kunnen krijgen. Want echt goedkoop is het niet! Als je tijdens het koopproces de discountcode "kopen" invoert, krijgt je 10% korting. Ze versturen internationaal zonder verzendkosten. Je kan ook korting krijgen als je inschrijft op de nieuwsbrief of als je een maandabonnement neemt. 
Foto

Fotoshoot!

Recent heb ik mijn auto "uitgeleend" voor een foto-shoot voor een nieuw kleding merk: Viridi! Een initiatief van een paar jonge gasten hier uit de buurt. Ook bij hun product staat de natuur centraal! Klik hier of op de onderstaande foto om naar hun website te gaan! Mooie en verantwoorde jassen voor bij een "groene auto". 
Foto
0 Reacties

Uitrol vertraagd

5/11/2019

0 Reacties

 
Ik heb het idee dat de uitrol van 2019.32.16.1 trager gaat dan anders. Tenminste ik zie op de fora minder posts over het ontvangen van de update en ook in Teslafi gaat de uitrol niet erg hard. Op Reddit wat berichten gezien dat er een bug in zit en daarom is mogelijk de verdere uitrol stilgelegd. Maar ze zijn ook nog steeds bezig met de uitrol van 32.12 (versie 10). Geduld is een schone zaak! Dat geldt ook van iedereen die aan het wachten is op de levering van de Model 3 voor het einde van het jaar. Kijk hier voor wat meer info over het afleveringsproces. Voor de Model 3 zal dat grotendeels via Amsterdam verlopen. Zal een gekkenhuis worden zo rond de feestdagen vermoed ik!
0 Reacties

Aftellen tot de onthulling!

3/11/2019

0 Reacties

 
Het is eindelijk november! Eindelijk, omdat Elon heeft aangekondigd dat dan mogelijk het doek afgaat van de Pick-Up! Er wordt natuurlijk volop gespeculeerd over deze auto. Knap dat er nog helemaal niets is uitgelekt. We moeten het doen met een teaser-foto van een detail van de auto en de speculaties, woordgrappen en hints van Elon:
  • "Cybertruck" noemt hij hem. 
  • Was de cybertruck te zien op een foto tijdens een SpaceX starship event?
  • Uitspraak tijdens Q3 earnings: "Misschien wel het beste product dat we ooit gemaakt hebben!" 
  • "Niet iedereen gaat hem mooi vinden". Twee weken geleden nog een tweet van Elon dat alle getoonde renders van hoe de pick-up er mogelijk uit kan zien, niet in de buurt komen van de werkelijkheid. Het is eerder een gepantserd personenvoertuig uit de toekomst!
  • 911-prestaties qua snelheid en out-performing de Ford F150 qua functionaliteiten
  • vanaf prijs onder $ 50.000
  • Mogelijke naam: Model B (van Blade Runner)
  • Uiteraard 4 wielaandrijving, range van 800 km (top versie) en een zeer forse trekcapaciteit
  • Alle functionaliteiten om er echt mee te werken (elektrische gereedschappen aansluiten, laadruimte, e.d.)

In de VS is de Ford F150 een enorm verkoopkanon. Toch verwacht ik niet dat Tesla een verkoopkanon wil maken van de pick-up truck. Dat past immers niet in het lange termijn businessmodel: mobility as-a-service. Ik denk Elon met de Cybertruck wil laten zien dat EV's ook imposant kunnen zijn, veel gewicht kunnen trekken, echte werkpaarden zijn, redelijk geprijsd, e.d. Meer een showcase voor de EV in het algemeen en de professionele markt (Semi) in het bijzonder. Feitelijk hetzelfde doel als de New Roadster voor de personenauto's. Laten zien dat EV's superieur zijn in alle aspecten van het autorijden. Het worden m.i. beide door hun uniciteit echte cult-auto's. 
Foto
​

De focus in termen van volume ligt voor Tesla op de Model 3, Y en de Semi. Dit moeten de 3 voertuigen worden die autonoom rijdend onze mobiliteit- en transportbehoefte snel en goedkoop gaan invullen (as a service). De Model S en X worden de mid-volume modellen en behouden de huidige productie-omvang. Ze hebben de weg vrijgemaakt voor de massa-productie-modellen. Nu worden ze, zeker na een paar hardware updates, gepositioneerd als de snellere en luxere varianten van de 3 en Y. Maar ook de modellen die andere autobouwers in het luxe segment als benchmark (zullen moeten) gebruiken. Natuurlijk hebben de S en X ook de FSD features en kunnen ze straks in het robottaxi-netwerk. De Roadster en Pick-up-truck hebben ook de FSD-suite, maar zullen niet bedoeld zijn voor het taxi-netwerk. 

Ik verwacht dat de Cybertruck en de Semi op dezelfde locatie gemaakt gaan worden. De locatie is nog niet bekend, maar Fremont lijkt onwaarschijnlijk. Gigafactory 1 (Nevada) zou kunnen, maar hier wordt nog niet gebouwd aan een productiehal. De Semi zal naar verwachting eind 2020 in kleine aantallen beschikbaar komen voor de eerste grote klanten. Vanaf 2021 gaat de productie omhoog en zal uiteindelijk (in vrachtwagen termen) een massa-product worden. Mogelijk dat daarna pas de Pick-up aan de buurt is (2022). 

De op Tesla-gerichte-(social)media zijn volop aan het speculeren over de Cybertruck en dit zal nog wat verder opgevoerd worden op weg naar het moment van de onthulling. Het kan natuurlijk twee kanten op.... Een WOW en het creëeren van verlangen (zoals de Roadster) of een MWAH.... en hiermee weggezet worden als een niche met potentiële  cult-status. Maar dat het weer de gevestigde orde op de grondvesten laat schudden is m.i. nu wel al duidelijk: het wordt een EV met ongelooflijke prestaties!
0 Reacties

    Archieven

    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2022
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires