In deze blik op de week aandacht voor de tijdlijn van optimus, de earningscall, software-tips, de eerste FSD 12.5 reacties en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Tijdlijn Optimus
Elon bevestigde dat hij verwacht dat Optimus in 2025 in een laag volume geproduceerd gaat worden voor eigen gebruik en mogelijk in 2026 met een opschaling van de productie en verkoop aan andere bedrijven. Elon plaatste de opmerking onder een post op X, waar iemand het had over een AGI-tijdlijn en humanoïde robots in 2029. Optimus wordt nu al ingezet en zal in 2025 in grotere aantallen bij Tesla productietaken gaan uitvoeren waar nu mensen voor op de loonlijst staan. De productierijpe versie, generatie 3, wordt voor het einde van het jaar verwacht. In mijn optiek het ChatGPT moment voor robots!
Opmerkelijke uitrol FSD 12.5
Tesla heeft versie 12.5 van FSD (Full Self-Driving) Supervised uitgerold in de VS. Deze nieuwe versie heeft vijf keer zoveel parameters als de vorige versie, wat betekent dat het AI-model nu vijf keer meer variabelen gebruikt om beslissingen te nemen. Dit stelt het model in staat om de complexiteit van het rijden op een meer genuanceerde manier te begrijpen, vergelijkbaar met hoe mensen dat doen. De voortdurende verbetering van FSD richt zich niet alleen op veiligheid en het aanpakken van uitzonderlijke situaties (edge cases), maar vooral ook op het verhogen van het rijcomfort. De eerste reacties op versie 12.5 zijn zeer positief, waarbij vooral het verbeterde comfort opvalt. Hierdoor wordt de rijervaring voor gebruikers aanzienlijk verbeterd, wat bevestigt dat de focus op het verfijnen van het comfort zijn vruchten afwerpt. De eerste gebruikers na Tesla’s eigen medewerkers zijn een select groepje Tesla-fans, vaak met een YouTube-kanaal. Een van hen is Dirty Tesla (vanwege de mudroads in zijn woonplaats) en hieronder volgt een impressie van FSD 12!
Nog niet alle nieuwe functionaliteiten zijn al beschikbaar, zoals de single stack van snelweg en stad! Bij een volgende punt-release voegen ze deze functionaliteiten toe. Opmerkelijk is dat ze dit keer kiezen voor alleen de Model Y waarvan de auto is voorzien van hardware 4. Auto’s met HW3 en andere modellen volgen later in het releaseschema. Hierbij zit dan ook de Cybertruck.
FSD Supervised Europa
De UNECE WP29 heeft in de eerste helft van dit jaar een set regels aangenomen die beschrijven waaraan DCAS-systemen (Driver-Control Assistance Systems) moeten voldoen. Kijk hier voor alles over FSD en de UNECE. FSD, hoe geavanceerd ook, is in deze fase qua regelgeving een Level 2-systeem. De rijder is verantwoordelijk en de leverancier moet aantonen dat er systemen in zitten die de bestuurder bij de les houden. Met de hands- en eyes-on vereisten in de huidige FSD-versies voldoet Tesla hieraan. Ook het vooraf tonen van tekst en grafische weergaven van wat het systeem gaat doen, lijkt te voldoen aan de regelgeving. Elon heeft nu aangegeven dat ze met versie 12.5 of 12.6 de autoriteiten van de UNECE-landen gaat vragen hun systeem toe te laten in de UNECE-lidstaten, waaronder Europa. Dat zou het mogelijk moeten maken dat we voor het einde van het jaar hier ook met FSD Supervised kennismaken en eindelijk het 5 jaar oude systeem dat we nu hebben, achter ons kunnen laten!
Earningscall Q2
Tesla rapporteerde een sterk tweede kwartaal met verbeteringen in alle belangrijke prestatie-indicatoren. De totale omzet bereikte een recordhoogte van $25.5 miljard. De brutowinst bedroeg $4.6 miljard, wat bijdroeg aan een significante opname van vaste kosten. De totale brutomarge steeg van 17.4% naar 18.0%, en de operationele marge verbeterde van 5.5% naar 6.3%. De winst per aandeel (EPS) kwam uit op $0.52 na eenmalige herstructureringskosten en $0.66 voor, wat een groei van respectievelijk 15% en 46% kwartaal-op-kwartaal betekent. Die herstructureringskosten waren eenmalig en gaan vanaf de komende kwartalen alleen maar geld opleveren! Tesla genereerde een positieve vrije kasstroom van $1.3 miljard, ondanks kapitaalinvesteringen van $2.3 miljard, waarvan $0.6 miljard werd besteed aan AI-infrastructuur. De kasreserves bereikten een recordhoogte van $30.7 miljard. Tesla's "Total Implied Vehicle Sales" (TVS) bereikte een record van 533,449 eenheden. Tesla blijft zich richten op kostenverlaging en efficiëntieverbetering en daarnaast ook fors investeren in toekomstige projecten zoals AI-training en nieuwe producten.
Tijdlijn nieuwe modellen
In de eerste helft van 2025 gaat Tesla nieuwe modellen presenteren. Algemeen aangenomen wordt dat het in ieder geval gaat over de refresh van de Model Y (Project Juniper) en een kleinere variant van de Y (driedeurs?). Eind 2025 wordt de Semi in massaproductie verwacht en vooralsnog alleen voor de Noord-Amerikaanse markt.
Robotaxi-event
Het robotaxi-event is verplaatst van 8-8 naar 10-10! Elon legt een bijna onmogelijk druk op de teams om te ontwikkelen. Met twee maanden meer tijd is er net wat meer lucht om ook wijzigingen op het allerlaatste moment nog mee te nemen. Verwacht wordt dat de cybercab eind 2025 in productie gaat. In het tweede deel van het vierluik had ik het over een mogelijke samenwerking tussen Tesla en X.ai, het AI-bedrijf van Musk dat afgelopen week zijn eerste trainingscluster in gebruik nam in Memphis met 50.000 Nvidia-chips. Op X vroeg Musk aan zijn volgers of Tesla 5 miljard moest investeren in X.ai. Bijna 1 miljoen stemmen werden uitgebracht, waarvan 68% voor was. Het is natuurlijk aan de Board of Directors om de beslissing te nemen, maar een samenwerking tussen Tesla en X.ai lijkt steeds concreter te worden. Op 10 oktober horen we meer. Hieronder een manier om naar de samenwerking te kijken.
Summer-update De afgelopen afleveringen van Blik op de Week is de aanstaande Summerupdate al aan de orde geweest. Tesla publiceerde op X nu de volledige release notes. Ze zijn hier te vinden
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor software updates, Cybertruck verkoopt goed, Giga Berlijn kan de koffiekopjes niet aanslepen, vooruitblik op de kwartaalcijfers, veel Model 3’s te koop, en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Tesla blijft slapen
In de recente update van de Tesla-app is opgenomen dat de auto niet meer “gewekt” wordt bij het openen van de app. Je Tesla valt een tijdje na het uitstappen in “slaap”, mits er geen apps op de achtergrond draaien die dit verhinderen. Bij het openen van de app werd tot nu toe standaard de auto uit de slaapstand gehaald. Nu dus niet meer. Pas als je een actie uitvoert die om een reactie van de auto vraagt, wordt de auto wakker gemaakt om te kunnen reageren.
Summer-update
We hebben het al gehad over de aanstaande zomerupdate (2024.26). Er zitten weer veel nieuwe functionaliteiten in. Twee grotere zijn dat er een nieuw menu-item is bijgekomen, namelijk het laadmenu. Dit menu biedt opties om het tijdstip van laden flexibel te plannen. De andere grote verandering is de lay-out van het ventilatiemenu. Hieronder een afbeelding van de oude en nieuwe lay-out. In Blik op de Week #26 staat meer over deze aanstaande update waarvan de eerste uitrol is gerapporteerd. Andere leuke features, waar nu ook schermafbeeldingen van zijn, is de weergave van informatie over het weer!
Deel II van het vierluik
In het eerste deel van het vierluik hebben we stilgestaan bij het belang van de nieuwe AI-5 chip, als opvolger van de huidige hardware 4. In dit nieuwe deel staat het ontwerp centraal. Hoe gaat de Cybercab eruitzien en wat is het belang van de unboxed productiemethode? Klik op onderstaande banner.
Cybertruck
Tesla heeft een nieuwe video vrijgegeven waarin de offroad capaciteiten van de Cybertruck worden gedemonstreerd. Het blijft toch altijd indrukwekkend om te zien.
Tesla Owners Club Austria heeft een Cybertruck geïmporteerd. Uiteraard kan hij rijden in Europa, maar er zijn toch wel de nodige beperkingen.
De Cybertruck verkoopt natuurlijk goed in de VS. Er was immers een enorme backlog aan orders en men produceert nu alleen nog de duurdere Foundation Series. De verkoopaantallen zijn hoger dan die van Rivian en de Ford F150 Lightning gecombineerd. Dat belooft wat voor als de goedkopere uitvoeringen beschikbaar komen. Ook verschijnen er steeds meer accessoires, zoals onderstaande stoeltjes.
Giga Berlijn
Een opmerkelijk bericht vanuit Berlijn: sinds de opening twee jaar geleden zijn er 65.000 nieuwe koffiemokken besteld. Blijkbaar zijn ze populair onder het personeel en worden ze massaal meegenomen! Een ander bericht uit Berlijn is dat Tesla de bomenkap op de bouwlocatie ruimschoots compenseert met nieuwe aanplant. Twee keer zoveel bomen als gekapt zijn worden er nieuw gepland. Als er gekapt wordt, staat het in de krant en hangen demonstranten in de bomen. Als er geplant wordt, hoor je niets in de media en reizen de milieuactivisten niet massaal af om te helpen bij het planten! Zo werkt dat nu eenmaal.
Kwartaalcijfers
Volgende week is de presentatie van de kwartaalcijfers met een toelichting door onder andere Elon Musk. Uiteraard zijn er weer vragen van aandeelhouders. Hopelijk horen we een nieuwe datum voor het Robotaxi-event, dat op 8-8 niet doorgaat. Ik ben erg benieuwd naar de financiële resultaten van de Energy-tak. Voor de rest is het “gewoon” geduld hebben tot de onthulling van de Cybercab, de derde generatie van Optimus, de vernieuwde versie van de Model Y en de nieuwe modellen op de huidige productielijnen. Mijn verwachting is dat ik ze in de juiste volgorde heb gezet en dat ze allemaal binnen 12 maanden gepresenteerd zullen worden en mogelijk zelfs al te koop of ingezet door Tesla!
AI-training supercomputers bouwen
Deze week doken foto's op van Elon Musk waarop te zien is dat hij op de werkvloer meewerkt om te begrijpen wat er allemaal nodig is om de AI-supertrainingscomputers daadwerkelijk te bouwen. Zowel in Texas als in Memphis wordt hard gebouwd. Tijd is de enige vijand. Dus goed begrijpen hoe het werkt is de enige manier om te zien en voelen hoe je kunt versnellen door inefficiënties eruit te halen. Het logo op het T-shirt dat Elon draagt, is van het spel “Half-Life”, een first-person shooter game. In Half-Life kruipen de spelers in de rol van Dr. Gordon Freeman, een wetenschapper die zich uit een ondergronds laboratorium moet zien te vechten nadat een teleport-experiment volledig uit de hand is gelopen.
Gratis kleuroptie
Koop je in de VS een Model 3 Performance met FSD, dan betaal je geen meerprijs voor een andere kleur dan wit. Dit is een leuke manier om mensen te verleiden om extra's aan te vinken. Deze actie geldt vooralsnog alleen in de VS. Tesla gebruikt dit soort kleine kortingsacties om de vraag bij te sturen om hiermee de productie en de logistieke keten constant te houden. Soms is het 0% rente, korting op de witte bekleding, extra korting op een voorraadmodel, kleuropties gratis en dergelijke. Dus altijd goed in de configurator kijken. Soms heb je geluk en soms heb je pech.
Model 3 tweedehands
Ik las een bericht over een 2019 Model 3 Standard Range Plus met een kilometerstand van een kwart miljoen kilometer. Helaas was er geen uitgebreid overzicht van de onderhoudshistorie. Over het algemeen zijn bij alle Tesla’s uit die periode de draagarmen voor (onder garantie) vervangen. Veelal blijft het daarbij, behalve natuurlijk banden, ruitenwissers, interieurfilter, 12V batterij en ruitensproeiervloeistof. Uitzonderingen zijn er altijd, maar over het algemeen valt het, ook bij de eerste Model 3’s, wel mee qua recalls en vervangingen onder garantie. Dat was bij de eerste Model S en Model X wel anders. Over een vervanging van de hoogspanningsbatterij bij een Model 3 hoor ik bijna nooit iets en al helemaal niet buiten garantie. Een Model 3 van 2019 met 200.000 km of meer op de teller staat te koop vanaf ongeveer €17.000. Inmiddels is het aanbod meer dan 500 stuks en dat zal naar het einde van het jaar alleen maar toenemen. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Voorlopig nog geen of minder wegenbelasting en lage kosten per kilometer. En natuurlijk veel rijplezier, veilig en door de software-updates nog alles actueel en ook nog steeds nieuwe functionaliteiten.
Met prijzen onder de €20.000 begint elektrisch rijden toch voor steeds meer mensen binnen handbereik te komen. Er is veel keuze qua specificaties die bij aanschaf om een (forse) meerprijs vroegen: dual motor/long range, de kleur (zwart was in 2019 de gratis kleur), 19-inch velgen, trekhaak, wit interieur, EAP of FSD. Meestal is er nog garantie op de aandrijflijn (160.000/180.000 km of 8 jaar).
Koop je nu een Tesla met de FSD-optie, dan kan je hier wel eens enorm van gaan profiteren qua toenemende functionaliteiten de komende jaren. Let wel goed op. Als je particulier koopt, controleer dan of op het moment van overdracht de FSD er nog op zit. Koopt de vorige eigenaar een nieuwe Tesla en laat hij de FSD overschrijven, dan ben je de optie kwijt!Of je een SR of LR moet nemen is natuurlijk (ook tweedehands) volledig afhankelijk van hoe je de auto gaat gebruiken. Meer informatie over rijbereik en laden is hier te vinden
Buiten de VS nog geen FSD
Net als wij in Europa zitten ze in Australië ook verlegen om FSD Supervised. Buiten Noord-Amerika wachten Tesla-eigenaren, vooral degenen die FSD hebben aangeschaft, op de uitrol van FSD 12! We zijn helaas, net als Australië en andere lidstaten van de UNECE afhankelijk van de regelgeving. Meer over dit hele proces en de status is hier te vinden. Er is zelfs een liedje gemaakt om de aandacht van Elon te trekken:
Droog productieproces
In 2020 presenteerde Tesla tijdens Battery Day hun strategie om de kosten van batterijen met meer dan 50% te verlagen en de energiedichtheid sterk te verbeteren met de 4680 batterij. Dit alles met als doel uiteindelijk de $25.000 auto mogelijk te maken. Hoewel ze duidelijk waren over de obstakels die nog overwonnen moesten worden, heeft het langer geduurd dan vooraf ingeschat. Dit zou mogelijk de reden kunnen zijn voor het ontslag van Drew Baglino eerder dit jaar als Senior Vice President van Powertrain and Energy Engineering. Ik kom steeds meer berichten tegen van verschillende bronnen die erop duiden dat Tesla de droge productietechnologie nu volledig aan het toepassen is. De productie van anodes verliep al eerder succesvol, maar er was nog onzekerheid over de cathodes. Volgens een nieuw rapport heeft Tesla nu een ontwerp en proces ontwikkeld waarmee ze cathodes massaal kunnen produceren met hun droge productiemethode. Het rapport bevestigt dat Tesla van plan is om tegen het einde van het jaar volledig droge elektroden te gebruiken in hun 4680-batterijen. Deze doorbraak kan leiden tot aanzienlijk lagere productiekosten. Meer informatie in onderstaande video. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |