In deze blik op de week aandacht voor de Model Y (in Europa), de plek waar de Cybertruck gebouwd gaat worden begint vorm te krijgen, de vernieuwde Tesla-app, nieuws over batterijen, hoe zit het met castings na een ongeval, de aanstaande FSD update versie 10 en nog veel meer… Cybertruck Giga Texas begint steeds meer vorm te krijgen (zie ook hieronder). Aan de buitenkant van het gebouw verschijnt waarschijnlijk een groot silhouet van de Cybertruck. De marktintroductie (in de VS) is verschoven naar 2022 en niet zoals eerder aangenomen mogelijk al eind 2021. Er zijn wel geruchten dat de eerste prototypen in Fremont gebouw gaan worden. Er worden immers fors wat nieuwe technieken toegepast in het productieproces, zoals het exoskeleton. Het kan natuurlijk niet anders dat de hiervoor noodzakelijke machines al ontwikkeld zijn en dat deze (gaan) proefdraaien. Het wachten is op de massaproductie van de 4680 batterij. Giga Shanghai Volgens (nog) niet bevestigde bronnen produceerde Giga Shanghai voor het eerst meer Model Y’s (1.000) dan Model 3’s (800) op een dag. Als Elon gelijk krijgt, zet deze trend zich door en zal de vraag naar de Model Y de vraag naar de Model 3 ver gaan overstijgen. Zeker nu ook de Model Y Standard Range (RWD) in China te bestellen is. Er zijn ook geruchten dat er een versie aan zit te komen met een nog grotere range dan de huidige AWD Long Range versie. De RHD Model Y rolt ook in Shanghai van de band en tijdens de markt-introductie in Hongkong vielen een paar kleine verschillen op. Een andere finish in het opbergvak in de deuren en een klein led-lampje. Ik hoor mensen vaak klagen over het snel beschadigen van de velgen. De RHD Model Y in dit filmpje staat op Michelin Pilot Sport EV banden, speciaal voor EV's dus en met een velgrandbescherming. Tesla is niet zo scheutig met beelden van het productieproces. Begrijpelijk, gelet op de toegepaste innovaties en mate van automatisering. Als er al beelden komen, dan zijn deze vanuit Giga Shanghai. Wel officieel door Tesla vrijgegeven beelden. Onderstaand een zeer interessante inkijk binnenin Giga Shanghai. CATL LFP voor de VS In de VS zijn de leveringsdata voor nieuwe bestellingen van sommige versies van de Model Y en 3 al verschoven naar 2022. In de VS komt nu ook de optie om de Model 3 SR+ met een LFP batterij te bestellen. Dit zijn in Fremont gebouwde auto’s met een CATL LFP-accupakket uit China. De range is iets minder dan de Li-ion batterij, maar de LFP kan wel dagelijks tot 100% opgeladen worden. Bovendien zijn er geluiden dat er nu toch een standaard range versie van de Model Y in de VS uitgebracht gaat worden en in Q4 geleverd gaat worden. Het zou gaan om een in Fremont te bouwen SR versie met ook de CATL LFP batterijen uit China. Het zit er dus dik in dat op termijn ook in Europa een SR versie van de Model Y beschikbaar gaan komen. Model Y in NL De eerste kopers hebben deze week hun Model Y in ontvangst kunnen nemen. Veel foto’s op social media gezien van het aflevermoment in Tilburg. Ik lees overwegend positieve verhalen over de aflevering. Je kan binnen 2 minuten weg zijn, maar voor een uitgebreide uitleg is er ook tijd als dat gewenst is. Op de weg (op trailers) al verschillende keren de Model Y gezien. In veel Europese landen is de invasie van de Model Y begonnen. Zoals bekend gaat het voor nu om de versie gemaakt in Shanghai. De levertijden in Nederland voor de MY LR en de M3 SR+ staat nog op september. De Model 3 LR op december. Allen de MY Performance (uit Berlijn) staat op begin 2022. Hoe reparabel zijn de castings? Tesla gaat steeds meer Giga-castings gebruiken in haar modellen. Maar hoe zit het met herstellen van een auto met zo'n casting na een ongeval? Het YouTube-kanaal "The Limiting Factor" maakte er een mooie afleveringen over. Batterijen Tesla is continu bezig om de vormfactor (3 formaten) en de verschillende chemische samenstelling van de batterijen aan te passen naar de toepassing en de positionering van het betreffende model in de markt. Feitelijk zou je als consument helemaal niet bezig moeten zijn met de vormfactor of chemische samenstelling van de batterij. Dat is eigenlijk alleen interessant voor Tesla zelf. Want ze willen tegen zo laag mogelijke kosten het rijbereik en de prestaties leveren afgestemd op de gekozen uitvoering. Laadsnelheid en het aantal laadcycli is bij alle Tesla's van nu dik in orde. En de software (zie item over BMS hieronder) zorgt voor een optimale werking. Als consument is het in mijn optiek veel belangrijker om heel goed te begrijpen hoe het daadwerkelijk gebruik van de auto er uit gaat ziet. Bijvoorbeeld kan je thuis gaan laden en hoe vaak rij je meer op een dag dat je onderweg moet bijladen. Op basis van dit beeld over gebruik en goede informatie over verbruik kan je het juiste model en de uitvoering kiezen. Alles over range en laden is hier te vinden of click op onderstaand plaatje! De Model Y uit Giga Texas en Giga Berlijn gaan bijna zeker bij de productiestart de 2170 batterijen krijgen. Als ze midden 2022 ook de 4680 batterijen kunnen gaan inzetten, dan zit Tesla in een luxepositie. Ze kunnen dan verder gaan optimaliseren en de prijzen per kWh verder naar beneden brengen. Met een minimale verdubbeling van de productie-aantallen in 2022 en de introductie van de Cybertruck en Semi kunnen ze alle batterijen natuurlijk goed gebruiken. En dan hebben we het nog niet over de schreeuw om batterijen vanuit de Tesla Energy hoek! Gali van het YouTube Channel “Hyperchange” licht in onderstaand filmpje toe dat Tesla met het opschalen van de productie van de 4680 batterij op zo’n 70-80% effectiviteit zit. Mogelijk is er een beter woord voor, maar waar het op neer komt is dat nog zo’n 20-30% van batterijen niet aan de kwaliteitseisen voldoet en dus verloren gaat. Bij andere batterij-productielijnen is dit zo’n 5%. De kosten van deze afgekeurde batterijen moeten in verhouding staat tot totale productiekosten. Blijkbaar ligt een optimum bij 90-95%. Ze zijn er bijna en dat past prima bij het tijdspad om voor medio 2022 de eerste 4680 batterijen te monteren in auto’s voor klanten. Giga Texas De vorderingen van de bouw is op verschillende YouTube kanalen goed te volgen. Zoals bijvoorbeeld via onderstaande kanalen.
De infrastructuur rondom Giga Texas krijgt vorm en nagenoeg alle gebouwen van fase 1 zijn qua ruwbouw in de afrondende fase. De eerste delen van het gebouw zijn ook qua afwerking en inrichting klaar en de machines en robots zijn geïnstalleerd. Sterker nog, volgens de geruchten komen de eerste pre-productie versies van de Model Y al van de band in Texas. Op weg naar een beperkte productie in Q4. Vernieuwde app De nieuwe Tesla-app voor de smartphone is uit. De GUI is opgefrist, maar het gaat vooral om een aantal nieuwe functionaliteiten. Vooral voor mensen met meerdere Tesla-producten is het een enorme vooruitgang. Zowel als er meerdere Tesla’s zijn, als ook Tesla Energy producten. De app wordt steeds meer de centrale plaats waar abonnementen en producten aangeschaft kunnen worden. FSD Dit weekend geen nieuwe release van de Beta 9.3 versie van de FSD software. Elon liet via twitter weten dat hij niet zo te spreken is over 9.2. Hij blijft de druk bij het hele AI- en softwareteam er vol ophouden om ongelooflijk snelle stappen te blijven zetten. Het volgend weekend zou de stap naar Beta Versie 10 gemaakt worden. Dan gaan we waarschijnlijk voor het eerst de nieuwe software zien en een nieuwe rebuild van het neurale netwerk met Highway en City Streets geïntegreerd in één stack. Zoals al eerder aangegeven, zijn het allemaal stappen op weg naar een vloot-brede FSD beta-release in de VS en hopelijk tegen het einde van 2021 ook in Europa. Tijdlijnen verschuiven en ons ongeduld groeit! Sandy Munro Regelmatig komt in de "blik op de week" een filmpje van Sandy Munro voorbij. Meestal gaat het dan over zijn analyse van een onderdeel van een BEV. Dit keer had hij wel een heel bijzonder emotioneel filmpje. Hij haalt fors uit de naar de Amerikaanse regering. Los van de manier waarop en de toon, ben ik wel van mening dat hij een punt heeft. Met name het punt dat gaat over het afremmen van de ontwikkeling naar minder (dodelijk) slachtoffers in het verkeer. Autopilot van Tesla gaat meer betekenen qua verkeersveiligheid dan de invoering van de veiligheidsgordel, airbags en alle andere veiligheidsmaatregelen bij elkaar! Hoe eerder deze systemen uitgerold worden, hoe beter. Daarmee moet je geen politiek bedrijven en de innovatie remmen om bedrijven als Ford en GM tijd te geven. Sandy geeft terecht aan de competitie voor Tesla niet van de bestaande autobouwers komt, maar van tech bedrijven uit China. Blog In het eerste deel van mijn nieuwe blog heb ik het over de veranderingen in de mobiliteit. De transitie van ICE naar BEV gaat grotendeels met andere bedrijven dan de transitie van zelf naar autonoom rijden of de transitie van eigen bezit naar betalen per kilometer. De toekomst van mobiliteit is autonoom rijden in BEV’s welke afgerekend worden per gereden kilometer. Het mogelijk beschermen van bestaande autofabrikanten door Tesla "af te remmen" gaat alleen over de transitie naar BEV. Terwijl voor autonoom rijden en betalen per kilometer met name techbedrijven de toekomst tekenen. Battery Management System Steven Peeters heeft een interessante video gemaakt over het kalibreren van het Battery Management System (BMS). Regelmatig kom je verhalen tegen dat mensen zich zorgen maken over de degradatie van de batterij in hun Tesla. Hij geeft opeens minder kilometers aan dan voorheen. Vaak wordt de tip gegeven om de aanduiding van het rijbereik op procenten te zetten en je vooral niet druk te maken. Toch is het goed om iets meer te weten over het BMS in je Tesla en hoe je het eventueel kan kalibreren. Model S Plaid crashed Tesla is met een Model S Plaid op de Nürburgring om het ronderecord voor EV's scherper te stellen. Helaas ging het niet helemaal goed. Op een niet al te snel stuk van het circuit ging de auto van de baan de bandenstapels in. De beschadigingen lijken mee te vallen. Of ze op korte termijn weer verder kunnen is afwachten. Wat niet crashed is de prestatie van de Plaid! Zelfs met een batterij met nog maar 20%.
2 Comments
In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor AI-dag, de onderzoeken naar autopilot, de nieuwe release van FSD beta 9.2, unieke beelden van de drie boten vol met Tesla's in Zeebrugge, ontwikkelingen rondom Tesla India en nog veel meer… Tesla India Er zijn al lang geruchten over de verkoop van en uiteindelijk ook het lokaal produceren van Tesla’s in India. Recent nog geluiden over het standpunt van de Indiaanse regering om niets te doen aan de importheffingen. Tesla zou hiertoe een verzoek hebben ingediend. Deze week foto’s van gecamoufleerde Model Y’s die iets hoger de op wielen staan en die volop aan het testen zijn op de Indiase wegen. Mogelijk zelfs al toelatingskeuringen. Als ik alle geruchten lees is mijn verwachting dat Tesla volop aan het onderhandelen is over toetreding tot de markt. Niet alleen verkoop en productie, maar ook voor grondstoffen voor (lokale) batterijproductie. Zowel de overheid als Tesla wil dit natuurlijk graag, maar ze moeten zich beiden natuurlijk wel kunnen vinden in de voorwaarden. In 2022 de eerste in Shanghai geproduceerde Tesla’s in India op de weg en de aankondiging van de bouw van een Giga? Een nieuwe Giga operationeel in 2023 of 2024 past helemaal in het plaatje van 50% jaarlijkse groei van de productie. Die groei is natuurlijk goed voor het aandeel TSLA, maar ook voor het verder laten dalen van de kosten van de batterijen. NHTSA De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (HTSA) gaat 11 ongelukken onderzoeken tussen een first-responder (politie, brandweer, e.d.) en een Tesla waarvan de autopilot geactiveerd was. Ze gaan onderzoeken of de autopilot functionaliteit een rol speelt bij deze ongelukken. De uitkomst kan je nu al uittekenen. De bestuurder was niet aan het opletten! Het zal nog wel een jaar duren voordat de uitslag er is. Toch genereerde het veel media-aandacht en daalde de TSLA koers. Twee senatoren grepen hun kans en gebruikte deze aandacht om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. Ze zijn van mening dat termen “autopilot” en “full self driving” misleidend zijn en hebben om een onderzoek gevraagd. Vakbonden, Ford en GM ook weer blij! Doug DeMuro Op YouTube heeft Doug DeMuro een kanaal met 4,5 miljoen volgers. Hij maakt reviews van vooral super-auto’s en voorziet ze uiteindelijk van een "Doug-scorce". Uiteraard was nu de Model S Plaid aan de beurt. Hij geeft ze scores voor weekend-gebruik en dagelijkse gebruik op verschillende items. Uiteindelijk komt er een totaal score uit. De Model S scoort 73 punten en staat hiermee op een tweede plaats, 1 punt achter de nummer 1 een McLaren F1. Op zijn website is meer informatie te vinden. Alleen de tabel is nog niet bijgewerkt. Onderstaand zijn review op YouTube. Drie boten Een uniek fotomoment in Zeebrugge. Er lagen drie boten vol met Tesla’s aan de kade. De Glovis Suprem en Helios Ray met zowel Model 3’s als Model Y’s uit Shanghai en de Hoegh Osla met alleen Model 3’s. De Europese markt wordt rijkelijk voorzien. Het wordt tijd dat Giga Berlijn voor wat betreft de Model Y het stokje van Shanghai gaat overnemen. De bezwaartermijn tegen het openen van Giga Berlijn is gesloten. De komende weken zal duidelijk worden of Tesla in oktober mag beginnen met produceren. De komende week gaan de eerste leveringen van de MIC Model Y in NL plaatsvinden. We hebben op social media al heel wat foto's en indrukken van de bezoeken aan de Tesla stores voorbij zien komen. Benieuwd naar de eerste ervaringen van de kersverse eigenaren. V2 en V3 chargers Zelf deze week een retourtje Hamburg gereden (1.000 km) en op de snelweg een paar keer een trailer vol met Model 3 en enkele Model Y’s tegengekomen. Een van de laadstops was in Hilden (D) met de combinatie Superchargers van Tesla en Fastned-chargers. Een prima locatie en vooral een slim concept. Aan weerszijde onder de zonnepanelen de laadpalen en in het midden een leuke shop voor bijvoorbeeld een lekkere koffie met gebak. Een mooi voorbeeld van hoe de laadinfra zich verder kan ontwikkelen. Sowieso slim om parkeerplaatsen te overdekken en de daken vol te leggen met zonnepanelen. De auto’s er onder staan in de schaduw en zijn bij een hagelbui beschermd. En de opgewekte energie kan zo de batterijen in! Wat me opviel tijdens een paar stops in Duitsland is dat er zowel V2 als V3 laders op dezelfde locatie staan. Ik zag toch veel Model 3’s laden bij de V2, terwijl de V3’s vrij waren. In Hilden staat een bord met het advies/verzoek om de V2 te gebruiken voor de Model S en X en de V3 voor de Model 3 en Y. Een V3 lader is sneller en je hoeft de capaciteit niet te delen met de Stall naast je. De V2 is prima voor de S/X zonder CCS adapter. Sowieso is de V2 prima voor alle Tesla’s als je toch wat langer wilt blijven staan om bijvoorbeeld te eten. Je krijgt een bericht op de app als het laden bijna klaar is. Er kan sprake zijn van een Idle-fee als je blijft staan bij een laadplaal terwijl het laden al klaar is en/of een bepaalde tijd verstreken is. Vijf Tesla Mythes Debunked Andy Slye maakt al meer dan 5 jaar vlogs over Tesla en EV's. In onderstaande vlog debunked hij vijf hardnekkige mythes over Telsa. Altijd leuk om even te kijken. Tijdens ieder verjaardagsfeestje of bedrijfsborrel komen immers wel een paar van deze mythes voorbij! Tesla AI Dag We hadden natuurlijk al Tesla Cars en Tesla Energy. En nu is duidelijk geworden dat Tesla AI ook niet onderschat moet worden. Mocht je de live-stream nog niet gezien hebben, hieronder staat hij. Ze waren te laat, dus de eerste 38 minuten even skippen. Of je moet de muziek lekker vinden natuurlijk! Mooi om te zien dat Elon de ruimte gaf aan de engineers bij Tesla die de leiding hebben over bepaalde onderdelen binnen het Tesla AI team. Je ziet dat ze trots zijn op hun werk en de dingen die ze bereiken. Maar ook de uitdagingen waar ze nog voor staan en de passie waarmee ze vertellen hoe ze deze problemen gaan aanpakken. Die mannen en vrouwen werken 24/7 aan hun levenswerk! Het hoofddoel van AI-dag was het aantrekken van nieuw talent. Ik denk dat Tesla een propositie heeft voor het aantrekken van talent waar bijna niemand aan tippen. Tesla heeft zo’n sterke visie & missie welke leidt tot een ongekende drive en bovendien hebben ze natuurlijk een zeer inspirerend leider. Wat helpt is dat er geen gebrek aan geld is, zolang de investering welke nodig is maar de tijd tot het realiseren van het doel verkort! Het mooiste voorbeeld dat ze gaven om te illustreren dat alles in het teken staat van het oplossen van het real world AI probleem (computer vision) is dat ze een team van 1.000 (!) mensen hebben geformeerd om handmatig objecten in beelden te labelen. Nu ze dat labelen ook grotendeels geautomatiseerd hebben ligt de focus op de samenwerking tussen het handmatig en het automatisch labelen. Een ander mooi voorbeeld van een aspect dat belangrijk is voor autonoom rijden is de planning en controle. Het vooruit plannen en constant controleren van een uit te voeren manoeuvre. En dan niet alleen van de Tesla maar van alle weggebruikers. Tegelijkertijd! Hieronder de uitleg bij het wisselen van een rijstrook. Wat hebben we nu gezien? Voor een leek als ik is het natuurlijk moeilijk te duiden wat Tesla allemaal heeft laten zien tijdens AI dag. De Tesla-fans zijn razend enthousiast. Alle vloggers en bloggers komen woorden te kort. Indrukwekkende hardware met zelf ontwikkelde chips en een supercomputer. Ontzettend slimme architectuur en oplossingen in de neurale netwerken en de software. Bijna niet te bevatten waar ze het allemaal over hebben. Maar als ze uitleggen waarom het nodig is en ze laten het zien hoe het in praktijk moet gaan werken, dan is het wel te volgen. Kritische noot Mensen die Tesla niet van heel dichtbij volgen en sommige experts cq. wetenschappers zijn meer kritisch. Kan Tesla wel leveren wat ze zeggen? Experts/wetenschappers geloven een aantal zaken (nog) niet, want ze hebben het niet werkend gezien. Tesla laat, ook om commerciële redenen, niet het achterste van de tong zien. Maar als het allemaal lukt wat ze zeggen is het zeker indrukwekkend. Hier een voorbeeld meer kritisch review. Elon maakt niet alles waar in het tijdsframe welke hij het publiek heeft voorgehouden. Sceptici hebben het dan over dat Tesla Solar niet goed van de grond komt, dat FSD al eerder klaar zou zijn, maar er nog steeds niet is, dat autopilot in de auto's nu onderzocht wordt door de NHTSA. De wat populaire media komen dan altijd weer met de joint tijdens de Joe Rogan Podcast, de naam van zijn kind en de toon van sommige tweets. Ik ben van mening dat je Elon niet moet onderschatten. Hij zwemt met mijn alles wat hij doet vol tegen de stroom in. Het is eigenlijk juist indrukwekkend wat hij allemaal gerealiseerd krijgt, ondanks de tegenstroom. Vraag maar aan NASA. De gevestigde orde bij NASA was destijds tegen commercialisatie van de ruimtevaart. Nu Spacex mensen naar het international space-station kan brengen voor een fractie van de kosten uit het verleden, stromen de NASA contracten binnen. En dan moet Starship nog gaan komen! Alles wat Musk nu doet met Tesla AI, Starship en Neuralink lijkt wel SCI-FI realiteit maken. Dat is misschien ook wel wat mensen afschrikt. Dingen doen die altijd voor onmogelijk gehouden zijn. Elon en zijn bedrijven zijn misschien niet de wetenschappers of de initiële uitvinders, maar hij is wel degene die het vanuit het lab opgeschaald krijgt naar massaproductie en dus schaalbaar en betaalbaar. Maar terug naar AI-dag. Onderstaande de reactie van Lex Fridman op AI-dag. Misschien zegt dat wel het meest. Hij zal zeker de komende weken een aantal gasten in zijn podcast hebben die verdere duiding geven. Voor mij is het nog duidelijker geworden dat Tesla de eerste en voorlopig ook de enige gaat zijn die autonoom rijden via Vision mogelijk gaat maken. “Gewoon” in een omgeving en op een manier waarop wij als mensen nu zelf ook een auto besturen. Er is buiten de hard- en software in de auto niets anders nodig. Geen 5G, slimme wegen of andere zaken! En dat ze al bezig zijn met andere toepassingen voor hun AI-oplossing dan FSD, geeft alleen maar aan dat het geen kwestie is van of, maar alleen nog wanneer autonoom rijden een feit is. Volgens Elon eind 2021! Maar als het 2022 wordt is dat ook prima, toch? De klapper! En dat brengt ons bij de klapper van AI-dag. De aankondiging van de Tesla Bot! Wat moet je hier nu van vinden? Als je kijkt naar het doel van AI-dag, dan is een inspirerende toekomst waaraan je mag meewerken natuurlijk fantastisch. Ik denk het voor menig jong talent het ultieme is. Ga er maar vanuit als Elon zegt dat ze volgend jaar een prototype hebben dat deze er nu al is. Ze kunnen niet op zo’n level al specs geven, als ze niet al veel verder zijn dan alleen het idee! Van prototype naar een commercieel product is weer een ander verhaal. Het is maar de vraag om dat het doel is voor de komende 5 jaar. We kennen natuurlijk allemaal de beelden van de dansende robots van Boston Dynamics. Onderstaand hun meest recente video. Indrukwekkend qua motoriek, maar geen Brains zoals met Tesla AI! Boston Dynamics is trouwens in handen van Hyundai! In het onderstaande interview van Dave Lee met James Douma wordt een mooie parallel gemaakt tussen de Boston Dynamics aanpak en de Tesla aanpak. Boston Dynamic lijkt op Waymo. De nadruk ligt zwaar op de hardware om de tekortkomingen van de software (AI) te compenseren. Tesla kiest voor een aanpak via de software (AI) en kan hierdoor toe met beperkte hardware. Opgelucht Ik ben ook wel opgelucht dat juist Tesla met een dergelijk Bot komt. Elon heeft al heel vaak aangegeven dat AI heel gevaarlijk kan zijn. Hij pleit voor een toezichthouder. AI in een auto is toch nog meer abstract dan AI in een Bot. Ik denk dat de wereld (politici) wakker schrikt als in 2022 een robot met Tesla AI echt tot leven lijkt te komen. Elon grapte erover dat het een vriendelijk robot is, dat deed hij niet voor niets. Blog
Er staat een nieuwe blog online. In deze blog staat de positie van Tesla in de mobiliteitstransitie centraal en waarom het in mijn optiek slim is om hiervan bewust zijn! Ten eerste omdat het veel leuker is om te genieten van de reis van de transitie(s) in plaats van boos worden over een uitkomst welke met of zonder die boosheid toch gaat gebeuren! Ten tweede omdat ik denk dat het je in financiële zin geen windeieren zal leggen als je gelooft in het perspectief en actief durft te participeren! Voor mij is het zo duidelijk als het maar kan dat je bij de mobiliteitstransitie feitelijk niet om Tesla heen kan. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |