TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Blik op de week (#21)

29/5/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht voor het Tesla Vision, de cybertruck, beelden van de binnenkant van Giga Texas, het Model S event  en nog veel meer.
 
Transitie naar Tesla Vision
Telsa heeft via een blogpost laten weten hoe ze de transitie naar Tesla Vision gaan vormgeven en dus ook afscheid gaat nemen van radar. Tesla Vision is volledige gebaseerd op de 8 camera’s. Vanaf eind mei 2021 zullen de Model 3 en de Model Y voor de Noord-Amerikaanse markt niet meer uitgerust zijn met radar.
Foto
​In plaats daarvan zullen dit de eerste Tesla-voertuigen zijn die vertrouwen op camerabeelden en de neurale netwerken om Autopilot, Full-Self Driving en bepaalde actieve veiligheidsfuncties te laten werken. Gedurende een korte periode tijdens deze overgang kunnen auto's met Tesla Vision worden geleverd met een aantal functies die tijdelijk beperkt of inactief zijn, waaronder: Autosteer wordt beperkt tot een maximumsnelheid van 120 km / u en een langere minimum volgafstand. Smart Summon en Emergency Lane Departure Avoidance kunnen bij aflevering zijn uitgeschakeld. In de komende weken beginnen ze met het herstellen van deze functies via een reeks over-the-air software-updates. Alle andere beschikbare Autopilot en Full Self-Driving-functies zijn actief bij levering, afhankelijk van de orderconfiguratie. Alle nieuwe Model S en Model X, evenals alle voertuigen die zijn gebouwd voor markten buiten Noord-Amerika, blijven voorlopig uitgerust met radar en hebben radarondersteunde stuurautomaatfunctionaliteit totdat Tesla het juiste moment heeft bepaald om die voertuigen over te schakelen naar Tesla Vision. 
 
Gelet op het grote verkoopvolume van de Model 3 en Model Y kan er snel en veel data worden verzameld waardoor de transitie ook de voor de andere modellen en markten kan worden versneld. Er is bewust dus niet gekozen om te beginnen bij de vernieuwde Model S en X. Het volume van deze modellen is te laag voor de hoeveel data welke nodig is. 
 
Tesla is ervan overtuigd dat met Vision alleen de veiligheid met sprongen vooruitgaat. Bovendien zijn ze dan af van de momenten waarop de radar en de vision systemen het niet met elkaar eens zijn! Wij mensen doen ook alles op zicht, ook bij regenachtige weersomstandigheden. Radar haakt dan toch echt af. Het zal even duren voordat iedereen overtuigd is dat op Tesla Vision gebaseerde systemen niet alleen veel goedkoper zijn, maar ook nog eens veel beter. Maar ga er maar vanuit dat we de komende maanden “nieuwsberichten” gaan krijgen waar Tesla vision het ongenuanceerd zwaar voor de kiezen krijgt. 
​Tesla Vision en FSD V9 Beta
De release van Tesla Vision in combinatie met de uitrol van FSD V9 is weer twee weken uitgesteld, inclusief de mogelijkheid om FSD als (maandelijks) abonnement te nemen. Tesla zet alle resources in om Tesla Vision operationeel te krijgen. Nog even geduld.
 
De honger naar beelden van Software Versie 11 en FSD Beta Versie 9 is groot. De verwachting is dat we richting het Model S event van 10 juni a.s. (ook een week uitgesteld) toch wel echt de eerste beelden gaan zien. Allemaal een beetje later dan verwacht, maar de release is aanstaande. 
 
De geruchten gaan dat met FSD V9 de prijs voor FSD naar $ 14.000 gaat. Bij Tesla werken geen domme jongens. Ze zullen precies weten wat ze doen en waar ze naar op weg zijn. Als je dit bedrag blijft afzetten tegen de functionaliteit welke wij nu in Europa in de auto hebben is het een waanzin bedrag. Maar als je het afzet tegen een scenario dat het over een jaar bij een operationeel robotaxi-netwerk zorgt voor $ 20.000 omzet per jaar, dan is het weer een koopje.   
​Cybertruck
Dat de Cybertruck langzaam richting zijn productie gaat is goed te merken. Uiteraard aan de vorderingen van Giga Texas, maar ook aan de hoeveelheid geruchten en berichten. Volgens de geruchten (zie deze reservation tracker) zijn er nu meer dan 1 miljoen reserveringen gedaan. Uit een aantal patenten blijkt dat er nogal wat noviteiten in de cybertruck hun debuut maken in een Tesla. Greeploze deuren bijvoorbeeld. Of een cover voor de laadruimte met zonnepanelen, goed voor 15 miles aan range. Het scherm zou 21 inch zijn. Ook meer details over een aanhanger die draadloos verbonden is met de Cybertruck en bijv. camera-beelden doorgeeft. 
Foto
Op enkele screenshots van de toekomstige User Interface (UI) in de Cybertruck is een range van 610 mile te zien! Voor de tri-motor werd altijd wel gesproken over 500+, maar als dat 600+ gaat worden, dan zou dat fantastisch zijn. Bij een zware last blijft er nog flink wat range over! ​
Foto
​Giga Berlijn
De constructie-bouwer Goldberg is voor nu klaar in Grünheide. De eerste gebouwen zijn afgerond. Van een leeg stuk grond in 10 maanden naar het opleveren van een Giga. Uiteraard wordt er nog hard gewerkt aan de inrichting, met hopelijk een eerste productie in Q4 2021. Ze mogen nu ook op zondag werken. Via het officiële Tesla-twitter account is een oproep gedaan aan graffiti-kunstenaars om hun ontwerpen in te leveren. De betonnen wandpanelen gaan voorzien worden van deze kunst. Past natuurlijk helemaal bij Berlijn. 

Op de drone-beelden is te zien dat er begonnen is met de fundering voor nieuwe gebouwen. Waarschijnlijk de gebouwen voor de lokale batterij-productie. De machines die hierin komen te staan zijn al besteld volgens een tweet van Elon.
Dat niet iedereen blij is met de komst van Tesla in Berlijn blijkt uit het vernielen van een stroomkabel in de buurt van fabriek, leidend tot een brandstichting afgelopen dinsdag. Later volgende een verklaring van de vermoedelijke dader(s):
 
“On the night of May 25th to 26th, 2021, we cut the power supply for the construction site of the Tesla Giga factory in Grünheide near Berlin by setting fire to six high-voltage cables laid above ground to have. Tesla is neither green, ecological nor social. Our fire stands against the lie of the green automobile.”
 
Giga Texas
Ook de bouw van Giga Texas gaat als een trein. Deze week voor het eerste beelden van de binnenkant. Ook hier gaan de vorderingen snel. Zelfs als het gebouw nog niet water- en winddicht is, wordt er binnenin al afgemonteerd.
​Model S Event
Het model S Event is een week uitgesteld. Dus niet 3 maar nu 10 juni a.s. een live stream en de eerste leveringen aan klanten. Er komen nu toch wel een aantal ontwikkelingen bij elkaar die soms een beetje op elkaar wachten omdat ze samen tot nieuwe milestones moeten leiden. 

Recall
Tesla voert een vrijwillige terugroepactie uit, waarbij gecontroleerd wordt of de bouten waar de remklauw mee verankerd is nog aan de eisen voldoet. Het gaat om Model 3 en Model Y gebouwd tussen december 2018 en maart 2021. Hier is een VIN-checker te vinden om zelf te controleren of je binnenkort een uitnodiging zou kunnen ontvangen voor het plannen van een service afspraak. De controle kan trouwens ook mobiel uitgevoerd worden. 
In-cabin camera
Elon heeft altijd aangegeven dat hij niet veel energie gaat steken in systemen welke de bestuurder in de gaten moeten houden. In de route naar autonoom rijden voegt dat immers weinig toe. Maar de druk van buitenaf en de mogelijkheden voor andere toepassingen maken dat we toch binnenkort een incabin camera krijgen welke wel degelijk een monitor functie heeft voor de bestuurder. Of dit snel gaat betekenen dat het stuur om 10 sec. vasthouden niet meer hoeft, is twijfelachtig. Wel komen er patenten en geruchten dat Tesla Vision ook in de auto zijn werk gaat doen en bepaalde functie activeert als je er naar kijkt, bijvoorbeeld voor het afstellen van de buitenspiegels. De toekomst zal het uitwijzen. Overigens is te lezen dat de camerabeelden niet buiten de auto gaan, als je dit zo hebt aangegeven. 
Foto
0 Reacties

Blik op de week (#20)

21/5/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht voor Cyberland, het bezoek van Elon aan Berlijn, de Model S, Fastned en nog veel meer. ​
Cyberland
Na Ferrari-world wordt het ook tijd voor Cyberland. Met al die Tesla-fans over de hele wereld zou het zomaar eens een groot succes kunnen worden. Elon heeft als eens gezegd dat hij voor de toekomst overweegt een Rollercoaster te bouwen in Fremont. CleanTechnica had er een leuk artikel over.
Foto
Musk bezoekt Berlijn
Elon is wederom in Engeland geweest. Waarom hij de afgelopen maanden vaker in Engeland is, is niet duidelijk en ook niet met wie hij spreekt en waarover. De speculaties over een Gigafactory in het Verenigd Koninkrijk zijn er al langer. Ook Rusland is voor de toekomst een optie. Via Twitter reageerde een Russisch ministerie met een uitnodiging aan Elon. Dit naar aanleiding van een verhaal van Musk tijdens een online event met Russische studenten. Elon sprak over dat hij mogelijkheden ziet op de Russische markt. Natuurlijk eerst als land om Tesla's te gaan verkopen en een laadinfra te realiseren. Mogelijk later zelfs een Giga.

​Maar Musk vloog na Londen niet naar Moskou maar naar Berlijn en heeft daar een bezoek gebracht aan Giga Berlijn.  In een recente fly-over boven Giga Berlijn is te zien hoeveel terrein er klaar gemaakt wordt om nog bebouwd te gaan worden. Officieel was het een bezoek om met het team de voortgang en technische uitdagingen te bespreken. Uiteindelijk zijn er ook een paar politici geweest en heeft hij even tijd gemaakt om een aantal fans te spreken. ​​​
Ze liggen op koers om voor het einde van 2021 auto’s te mogen en kunnen produceren. Via een aantal twitterberichten liet Elon weten dat bouwkwaliteit van de next generation Model Y zeer hoog gaat zijn. Zal natuurlijk ook wel moeten als je als Amerikaanse firma in het hol van de leeuw auto’s gaat produceren en verkopen! 
Biden
De Amerikaanse president Biden heeft om zijn EV-stimuleringsplan te promoten zich uitvoerig door Ford laten bijstaan. Het leek wel een commercial. Uiteraard is het goed dat Biden de transitie naar EV hoog op de agenda heeft staan. Hij zet hierbij het creëren van werkgelegenheid centraal. Voor zijn achterban zijn de machtige vakbonden in de VS belangrijk. Dat de Mach-E in Mexico gemaakt wordt zullen we maar even vergeten! Als opmaat naar de presentatie van de Ford F150 lightning een paar dagen later heeft het PR-team van Ford goede zaken gedaan. Mooi om te zien dat Ford continu zijn rijke historie betrekt. Maar of die historie ze niet in de weg gaat staan, zal de toekomst moeten uitwijzen. Hieronder de F-150 presentatie.
De F150 versus de Cybertruck laat precies zien wat het verschil is tussen de legancy autobouwers en Tesla. De eerste 10 minuten van de presentatie gaan alleen maar over politiek, lobby en emoties. Traditionele autobouwers kunnen en durven geen revolutionaire stappen te zetten zoals Tesla. De F-150 in EV uitvoering heeft een traditioneel uiterlijk en gewoon prima specificaties. Alleen hebben ze een enorm, en dus duur, accupack nodig (120 kWh+) om deze specs te halen. Ongetwijfeld gaat hij goed verkocht worden. De Cybertruck zal zeker een deel van de huidige F150-kopers gaan trekken. Maar ik denk dat Tesla veel nieuw publiek in een pick-up gaat krijgen. Een meer directe concurrent voor de F150 is de Rivian. 
Refresh Model S
Eindelijk lijkt er een einde te komen aan het wachten op de eerste leveringen van de Model S. Op 3 juni a.s. zal het eerdere aangekondigde Model S-event gaan plaatsvinden. Er is nog veel te vertellen. Ongetwijfeld gaan we de prestaties op de dragstrip en Laguna Seca zien. De eerste leveringen volgen dan daarna. De orderportefeuille Model S Long Range en de Plaid-versie is goed gevuld.

In VS is de Plaid+ zelfs niet meer te bestellen voorlopig. Toch knap dat een Model als de S/X bijna 10 jaar na zijn eerste verschijnen toch weer zo populair is. Heeft ongetwijfeld met de enorme prestaties te maken in zowel snelheid en range en de toch relatief lage prijs bij deze specs.
Prijs Model 3/Y weer omhoog
In de VS is de prijs van de Model 3 en Model Y wederom met $500 verhoogd. Heeft volgens mij alles te maken met de aanstaande $ 7.000 EV-subsidie in de VS. Tesla wil natuurlijk ook in financiële zin een graantje meepikken. Niet alleen door meer auto's te verkopen, maar juist ook meer netto-opbrengst per auto. Ze kunnen nu al alles verkopen wat ze kunnen maken. Daar hebben ze die subsidie niet voor nodig. 
Roadster
Verleden week al aandacht voor de New Roadster in het Petersen Auto Museum in LA. Deze week natuurlijk de foto’s en video's. 
Een heel bijzondere foto is er een van het infobordje waarop te lezen staat dat de Roadster met SpaceX-package een 0-60 mph tijd krijgt van 1.1 seconde! De SpaceX-package zijn 2 cold-gas trusters die achter de omlaag klappende nummerplaat komt te zitten. Er is nog niets bekend over de prijs van dit pakket. Wel nog een tweet van Elon waarin hij aangaf dat de eindelijke productieversie nog mooier gaat zijn. Hopelijk zien we deze versie eind 2021 met een productiestart in 2022. ​
Foto
Foto
Fastned
Volgens Reuters heeft het in Nederland gevestigde bedrijf Fastned plannen aangekondigd om samen te werken met Tesla om laadstations te bouwen in Oxford, Engeland. Het zou gaan om 38 fastned-laadpalen en 26 Superchargers van Tesla. Een leuke samenwerking! Bouw er maar meer samen!

Voor de Chinese markt bouwt Telsa de Superchargers nu lokaal. Hier is een filmpje te zien van het productie-proces.
Giga Texas
Ofschoon Giga Texas qua eerste gebouw nog niet zover is als de in aanbouw zijnde Giga Berlijn wordt er wel al geproduceerd. De casting van de voorkant van de Model Y komen er nu al in grote aantallen uit. Natuurlijk om ondermeer de kwaliteit te testen. Het lijkt wel of ze een voorraad aan het opbouwen zijn om straks de pilotproductie te kunnen voorzien. 
Foto
Tesla Grohmann
Een bijzonder bedrijf dat Tesla Grohmann, of eigelijk nu Tesla Automation. Een strategisch slimme zet van Tesla om het uit 1963 stammende bedrijf in 2016  te kopen. Het is een machinebouwer met een lange historie in automobielindustrie en destijds werkend voor ondermeer VW, BMW en Mercedes. Na de overname alleen nog maar voor Tesla.
Dat de vraag naar machines toeneemt met de uitbreiding van het aantal Giga's, maar ook met de start van eigen batterijproductie, moge duidelijk zijn. Dat ze alleen voor Tesla machines maken is niet helemaal waar. Ze maken ook machines voor Curevac. Om precies te zijn, RNA "printers". Meer hierover in onderstaande vlog.
Ze zijn zelfs fors aan het uitbreiden daar in Prüm (D). De manier van bouwen lijkt veel op manier waarop Tesla ook zijn Giga's bouwt. In deze tweet  een filmpje met de bouwactiviteiten. 
Foto
0 Reacties

Blik op de week (#19)

14/5/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht voor het supercharger netwerk, de LFP batterij, FSD-nieuws, de Model S, Roadster, TSLA/bitcoins en nog veel meer.

​Roadster
De New Roadster zal, net als een paar maanden geleden de Cybertruck, ook tentoongesteld worden in het Petersen Museum in Los Angeles. Als referentie is er ook de original-Roadster te zien. 
Foto
Het zou fantastisch zijn als na dit event de Roadster en Cybertruck een tour door Europa en China gaan maken! Maar dat zal wel niet aan de orde zijn. De Cybertruck is na zijn New York avontuur weer gezien in Texas. Hij staat nu subtiel opgesteld in de in aanbouw zijnde Giga. Check onderstaande drone-beelden bij 7.19 min
Superchargers
Tesla heeft begin van het jaar in China een fabriek in gebruik genomen welke Superchargers produceert (10k stuks per jaar). En dat is maar goed ook. Want het netwerk van chargers moet in een rap tempo uitgebreid worden met de sterk toenemende Tesla-vloot. De 25.000ste supercharger (wereldwijd) is deze maand geplaatst.

Ook Nederland krijgt dit jaar nog nieuwe locaties. Ze zijn hier te vinden. In Hengelo ging deze week een gloednieuwe Supercharger locatie in gebruik. Hier staan natuurlijk de nieuwe V3 Chargers. Onder ideale omstandigheden gaan ze lekker snel (250kw). In Arlon (v/d Valk Luxemburg) worden nu ook deze snelle laders (bij)geplaatst. Voor velen een belangrijke stop op weg naar de zon! Een wel hele bijzondere locatie is het North Base-Camp van de Mount Everest. “The highest and steepest point where the Supercharger is installed is the Roof of the World Hotel in Tibet, Tingri, where the Everest base camp is located. This means that Tesla owners will now be able to travel to one of the most picturesque places in the world without worrying about charging” volgens Tesmanian. Meer informatie is hier te lezen.
Foto
LFP voor storage
Dat Tesla verschillende formaten batterijen gebruikt voor verschillende modellen en toepassingen is over het algemeen wel bekend. Maar ook de chemische samenstellingen verschillen. Panasonic maakt de Nikkel-Cobalt-Aluminum (NCA) batterij en LG Chem maakt bijvoorbeeld de Nikkel-Mangaan-Cobalt (NMC) batterij voor Tesla. Eind 2020 werd duidelijk dat de Model 3 SR+ uit Shanghai de cobaltvrije LFP (lithium iron phosphate) batterij heeft. In alle andere modellen gebruikt Tesla nu de op Nikkel gebaseerde lithium-ioncellen. Ze hebben een hogere energiedichtheid en leveren een groter bereik op dan cellen op ijzerbasis. Bij stationaire opslag is de energiedichtheid echter minder belangrijk. Dat is de reden waarom de overgrote meerderheid van de stationaire opslagfaciliteiten zoals de megapacks nu de op ijzer gebaseerde lithium-ioncellen met een ijzerfosfaatkathode zullen gaan krijgen. Voor deze LFP batterij hebben ze volgens een bericht van Reuters deze week EVE Energy als nieuwe producent toegevoegd aan de batterijleverancierslijst met CATL, LG, Panasonic en Samsung. Dus niet alleen door meer batterijen in te kopen of zelf te produceren (zie vorige blik op de week), maar ook de juiste toepassing bij het type batterij, lost Tesla stap voor stap het batterij probleem op. 

Wil je meer weten over alle aspecten van de batterij-technologie (van Tesla) dan is The Limiting Factor echt een YouTube-kanaal om eens te gaan bezoeken.
TSLA
Het aandeel TSLA leverde deze week dik 12% in. Voor velen een kans om bij te kopen of nu toch eindelijk in te stappen. Eén van de oorzaken was de onduidelijkheid over de productie, verkoop en export vanuit Giga Shanghai. Er werden ook relaties gelegd met de negatieve publiciteit tijdens Shanghai Motorshow en de onduidelijkheid over de relatie met de Chinese overheid. Allemaal FUD, maar de koers daalde wel. Persoonlijk vind ik het altijd een verademing om in auto op weg naar mijn werk naar Tesla Daily van Rob Maurer te luisteren, Hij geeft in mijn ogen toch altijd weer een hele heldere duiding aan alle geruchten. Zijn YouTube-kanaal of podcasts zijn een echte aanrader als je geïnteresseerd bent in de businesskant van Tesla.
FSD 
Elon heeft deze week weer getweet over de FSD uitrol. Tesla Vision nadert zijn voltooiing. Nu definitief besloten is dat radar geen onderdeel meer uitmaakt van FSD, hebben ze hiervoor de software moeten aanpassen. Dit vraagt ook weer extra validaties en kwaliteitscontroles. De verwachting is dat ergens de komende twee weken de early access FSD Beta-testers (circa 1.000) de nieuwe FSD versie 9 gaan krijgen met dus voor het eerst Tesla Vision operationeel En dan binnen een maand opschalen naar de grotere FSD Beta testgroep (10.000). Binnen 2 maanden zou de downloadknop beschikbaar komen voor iedereen met FSD aankoop die de beta-versie wilt uitproberen. In de zomer is mogelijk Europa aan de beurt. Zal wel wat later worden, maar wij gaan naar verwachting ook in 2021 nog Tesla Vision in de FSD-suite zien.

Op de hele route welke Tesla inmiddels aflegt op weg naar level 5 autonoom rijden (al een paar jaar), maken die weken of maanden niets uit. Maar dat ze dichtbij zijn, is duidelijk. Dat Elon soms wat optimistisch en de feitelijke uitrol wat later is, maakt in mijn optiek totaal niets uit. Een "lonkend perspectief" door de tweets van Elon en het van redelijk dichtbij volgen van de ontwikkelingen (in je eigen auto of via vloggers met de Beta's), heb ik liever dan bijvoorbeeld dit:


In 2005, Volkswagen already won the Grand Challenge in the USA – a race for automated vehicles over a distance of 220 kilometers – with the first-generation Touareg01. The prototype, named “Stanley”, had been developed by the Volkswagen Group’s Electronic Research Laboratory (ERL) in Palo Alto, California, and Stanford University. Since then, rapid progress has been made with the development of automated driving. All the studies of the future I.D. family shown to date – the I.D.02, I.D. BUZZ.02 I.D. CROZZ02 and I.D. VIZZION02 – can be driven in fully automated mode. Depending on the legal conditions, the first vehicles with a fully automated driving mode could be launched in the second half of the next decade.
Mister Green
Het lijkt een “gewone” leasemaatschappij, maar dan gespecialiseerd in groene auto’s. Dat was mogelijk initieel het idee in 2008, maar volgens mij hebben ze bij Mister Green slim gekeken naar het potentieel van FSD. Ze hebben hoofdzakelijk Tesla’s in de lease. De kosten van FSD vormen nu ongeveer 15% van de totale kosten van de hard- en software. En als over 2-3 jaar autonoom rijden een feit is, is de verhouding software/hardware misschien 50/50. Als je er in gelooft dat FSD snel duurder wordt, moet je er nu voor zorgen dat je hele leasevloot de FSD optie heeft.

Ze bieden lease-rijders daarom de mogelijkheid om tegen een relatief laag bedrag (30 euro per maand) gebruik te maken van FSD. En met het toenemen van de mogelijkheden stijgt de prijs per maand. Na de leaseperiode hebben ze zo al een vloot aan Tesla’s in eigen bezit met FSD, grotendeels gefinancierd door particulieren. Dezelfde benadering als Tesla zelf. De huidige FSD kopers financieren de ontwikkeling. In ruil voor nog beperkte functionaliteit in het begin, krijg je relatief goedkoop de straks veel duurdere FSD-suite. Zolang je tussentijds de auto niet verkoopt, is er natuurlijk niets aan de hand. Sterker nog, de FSD-suite kan je afschrijving gaan opvangen.  

Terug naar Mister Green. Ze hebben recent bij een consortium van banken (bron) 50 miljoen opgehaald om hun Tesla vloot verder uit te bouwen naar 15.000 stuks in 2025. Allemaal natuurlijk met de FSD optie. Mister Green zal hiermee mogelijk een van de eerste grote spelers worden in de Nederlandse Robotaxi-netwerk. Benieuwd wie gaat volgen. 
 
Op meer plaatsen zie je dat geanticipeerd wordt op een toekomst met FSD en robotaxi’s. Taxibedrijven in New York nemen de Model 3 en Model Y op in hun vloot. In mijn optiek heel slim om nu je bestaande taxi-vloot te vervangen door Tesla’s. Dan weet je zeker dat je goed zit voor nu en de toekomst. 
Model Y uit Austin
Zowel in Berlijn als in Austin wordt in een rap tempo gebouwd. Deze week de eerste proef-casting uit de Giga Press in Austin. Hieronder de drone-beelden.
​Natuurlijk nog geen productie, maar de eerste machines komen tot leven. Dat is misschien nog meer een mijlpaal dan het traditionele hoogste punt van de bouw. Wat binnen in de gebouwen in Berlijn aan het gebeuren is, is inmiddels volledig aan het oog onttrokken. Hier moeten we echt wachten totdat de eerste auto’s naar buiten komen. Dat zou geen 3 maanden meer moeten gaan duren. 
Model S
Een aantal reservatiehouders van de refresh Model S hebben een mail gekregen van Tesla. Niet met een concrete datum, maar wel dat ze bijna zo ver zijn. Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft het in mijn optiek te maken met de release van FSD Versie 9 en hieraan gekoppelde Software versie 11. Zou me niets verbazen als ze in refresh daadwerkelijk geen radar meer inbouwen.
 
Bij de eerste specs van de Model S stond dat het 17inch scherm in de Model S naar links of naar gedraaid kan worden. Onderstaande foto bevestigt dit. Bij de huidige beschrijving van specs is deze mogelijkheid weer weggehaald. De reden is (nog) duidelijk.
Foto
De Model S Plaid heeft onder het toeziend oog van Jay Leno's camera's volgens de geruchten de kwart mijl in een record voor productie-auto's afgelegd: 9,23 sec met een top van dik 244 km/u op het moment van het passeren van de streep! Het record lag bij de Bugatti Chiron van dik €3 mln. Een A1GP, zo'n formule-auto waar Jos Verstappen nog in geracet heeft, doet er 12 seconden over. Hier de beelden. Een F1 schijnt 8.8 seconden over de kwart mijl te doen. Hoe dan ook, bizar snel allemaal.

Op Laguna Seca is wederom een Model S Plaid gesignaleerd. Hier de bewegende beelden. Waarschijnlijk gaat het om de Plaid Plus versie. De gespotte versie heeft een verstelbare achtervleugel. Vergelijkbaar met de vleugel welke tot 2017 op de Model X zat. Ziet er niet uit dat deze voor alleen testdoeleinden erop is geschroefd. Tot de definitieve presentatie van de refresh Model S en X blijft het speculeren.
Foto
Foto
Bitcoin’s
Tesla heeft de optie om een nieuwe auto te kunnen afrekenen met Bitcoin’s voorlopig weer verwijderd van de site. Nadat Tesla bekend maakte dat ze voor 1,5 miljard aan Bitcoin’s had gekocht explodeerde de koers. In de Earningscall over Q1 gaf Tesla aan dat ze een paar procent weer verkocht hadden en met een winst van dik 200 miljoen. Het is niet duidelijk of Tesla nu nog meer Bitcoin's verkocht heeft. Elon liet weten dat hij nog steeds geloofd in een toekomst voor cryptomunten. De reden waarom de betaaloptie is verdwenen heeft te maken met enorme energie-consumptie van Bitcoin’s. Zolang de hiervoor noodzakelijke energie niet duurzaam wordt opgewekt is Tesla terughoudend. Steven van Solving The Money Problem heeft er onderstaande vlog over gemaakt.
0 Reacties

Blik op de week (#18)

8/5/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht voor een verbetering aan de ruitenwissers, meten van de luchtkwaliteit, veranderingen aan het referral programma en meer...
 
Ruitenwissers
Volgens de geruchten zou in update 2021.4.15.5 Deep Rain alle 8 de camera’s gebruiken om te bepalen of de (weers)omstandigheden het nodig maken de ruitenwissers in te schakelen. Denk aan sneeuw, mist, regen, natte weg, e.d. Ik hoop dat deze sensor ook voor het inschakelen van de verlichting rekening gaat houden met bijvoorbeeld mistige omstandigheden. De update heb ik inmiddels binnen, maar in de release-notes was er niets over te lezen. Mogelijk dat de nieuwe features wel als een beta live zijn, maar dat ze eerst verdere data verzamelen en het pas later opnemen in de releasenotes. Ik heb ook nog niet voldoende in de regen gereden om verschillen op te merken. De ruitenwissers werken overigens al een  stuk beter dan een jaar geleden, maar het kan natuurlijk nog beter. 
Foto
Luchtkwaliteitsensor
De refresh Model S/X krijgt een sensor welke de luchtkwaliteit meet in het interieur. Het schijnt met een soort luchtkwaliteitsindex te worden aangeduid. In combinatie met de HEPA-filter is hierdoor het interieur pollenvrij te houden. Handig voor mensen met hooikoorts bijvoorbeeld.  
Navigatie-update
Een nieuwe update voor de navigatie wordt uitgerold. Een aantal van ons hebben hem al binnen. Het gaat om EU-2021.8-1287. De navigatie-data wordt niet zo frequent geupdate als de firmware. De vorige update is al weer van 2019. Maar het is wel gratis! Bij mijn vorige auto, een MB, moest is hiervoor een paar honderd euro betalen. En het moest bij de dealer uitgevoerd worden.
Q2-verkopen
In de VS is de prijs van zowel de Model 3 als de Model Y weer $500 dollar toegenomen. Zoals Elon tijdens de Earningscall al aangaf zien ze de vraag naar EV’s en in het bijzonder Tesla’s enorm toenemen. Tesla verkoopt alles wat ze kunnen produceren. De Q2 productie is al verkocht. Elon heeft altijd al gezegd dat hij zich geen enkele zorgen maakt over de vraag naar Tesla's. Er zijn natuurlijk ook nu weer boten onderweg naar Europa. Een boot vanuit Shanghai op weg naar Zeebrugge maakte een tussenstop in Israel om daar 1.500 Tesla’s af te leveren. De overige auto's (zo'n 2.000) zijn voor  Europese landen.  
Refresh Model S/X 
Het is nog steeds stil over verdere details van de Model S/X refresh. Elon heeft aangegeven dat er veel meer te vertellen is over wat er allemaal nieuw is, dan tot nu toe naar buiten is gekomen. Op verschillende social media berichten over de nieuwe stoelen. Voorin hebben ze stoelventilatie. Dat was al eerder op de Model S/X te verkrijgen, maar in de refresh schijnen deze stoelen een nieuwe onderhuidse techniek te hebben.  
 
Waar ik het meest benieuwd naar ben is de luchtvering. Zou Tesla voor de Model S/X en straks de Cybertrucks iets nieuws ontwikkeld hebben? Of is de luchtvering hetzelfde als nu? Helaas is het afwachten tot het moment dat later deze maand de eerste modellen uitgeleverd gaan worden. Ook wel benieuwd of Tesla nog een refresh Model S/X event gaat organiseren.
Cybertruck
De Cybertruck is een aandachtstrekker van jewelste. Dit weekend is hij in New York te zien. Een paar weken geleden was bij de in aanbouw zijnde Gigafactory in Texas. Nu is New York aan de beurt. Elon is het weekend in de Big Apple omdat hij Saturday Late Night gaat presenteren. Presenteren ligt behoorlijk buiten zijn comfortzone en is ook zeker niet zijn sterkste punt. Hij zal er wel zijn redenen voor hebben om hier toch tijd aan te besteden. 
Referral Programma
Het Tesla Referral Programma gaat op de schop. Het programma is de laatste jaren natuurlijk vaker aangepast. Er zijn in het verleden zelfs 80 Roadsters weggegeven. De laatste jaren gaat het hoofdzakelijk nog over gratis supercharging-km. Leuk, maar dat gaat geen extra kopers meer opleveren. Toch kost het Tesla 32 miljoen dollar. 
 
Er schijnt een nieuw programma aan te komen dat geïnteresseerde Tesla-kopers die een proefrit willen maken, koppelt aan een Tesla-bezitter die hiervoor openstaan. Als dan de potentiële koper daadwerkelijk overgaat tot aanschaf, volgt een beloning. Onduidelijk is nog wat de beloning gaat zijn. Tesla maakt op deze manier slim gebruik van het feit dat dik 90% van de Tesla rijders enthousiast is en het kopen van Tesla aanbeveelt. Als het Tesla lukt om een betrouwbaar systeem op te zetten (privacy en veiligheid) is dit natuurlijk een hele slimme manier om dicht bij iemands woonplaats een proefrit te kunnen aanbieden. Zelfs in een versie en kleur waar ook concreet de belangstelling naar uit gaat.
Vergelijking Electronica Tesla, VW en Ford
Onderstaand een interessante aflevering van Sandy Munro. Dit keer een vergelijking van de architectuur van de electronica van een Model Y, ID4 en Mach-E. Inside EV's schreef er dit artikel over. Er zijn natuurlijk grote verschillen. Er is geen goed of fout! Opvallend is wel dat Tesla het totaal anders doet. 
0 Reacties

Blik op de week (#17)

1/5/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht voor de Earningscall met nieuws over alle modellen, de aanstaande FSD V9 uitrol, Tesla Energy, Tesla AI en nog veel meer.
 
Earningscall Q1
Eén ding heeft de Earningscall over Q1 van 2021 mij wel duidelijk gemaakt. Tesla is aan het “laden”. Er zit zoveel in de pijplijn qua producten en diensten. Centraal staat de 4680-batterij en Tesla AI. Bovendien zijn we nog niet halverwege het financiële compensatieplan van Elon Musk. 
Foto
Elon gaf aan dat ze hun strategische partners voor batterij-productie (LG, CATL en Panasonic) gevraagd hebben hun productie te verdubbelen. Ook zullen ze in 2022 in zowel Berlijn, Austin en Shanghai de 4680-batterij zelf gaan produceren. De apparatuur voor de productie is reeds besteld. De verdubbeling bij de leveranciers en de productie in de 3 nieuwe fabrieken komt bovenop wat Giga Nevada nu al produceert en output van de (pilot) batterijproductie in Fremont. In 2022 hebben ze voldoende batterijen om de productiekraan vol open te draaien. Mits natuurlijk ook de grondstoffen aanvoer voldoende snel kan meegroeien. Alle aangekondigde modellen, waarschijnlijk met uitzondering van de Roadster, zijn in 2022 in massaproductie. We zullen de modellen eens langslopen.
 
Model S/X
De refresh van de Model S gaat in mei aan de eerste klanten in de VS geleverd worden. In Q3 komt hier de Model X bij. Uiteindelijk verwacht Tesla dat de productie op circa 2.000 tot 2.500 per week komt te liggen. Dus weer terug naar een productie van circa 100.000 per jaar. Hetzelfde als de piek in 2018. Europa is pas in 2022 aan beurt. Waarschijnlijk de LR en de Plaid versie. De Plaid+ mogelijk pas einde 2022 in VS en in 2023 in Europa. Je moet even geduld hebben, maar dan krijg je ook wat! 
Foto
​Model 3
De Model 3 heeft net een refresh gehad en wordt in zowel Shanghai als in Fremont in grote aantallen geproduceerd en wereldwijd geëxporteerd. De Model 3 verkoopt wereldwijd meer dan de BMW-3 serie of de Mercedes E-klasse. Voor de Model 3 zal er dit jaar en mogelijk zelfs in 2022 niet veel meer veranderen qua in- en exterieur. Als er al wat gaat veranderen is dat ook de Model 3 productielijnen in Shanghai en Fremont omgebouwd worden om gebruik te gaan maken van de single-piece castings en het structural-batterypack. 
Foto
Model Y
Zowel Giga Fremont als Giga Shanghai is de productie van de Model Y verder aan het opvoeren. In 2022 komt hier de productie vanuit Berlijn en Austin bij. Dit is dan de Model Y versie met de single-piece castings en het structural-batterypack. Elon verwacht dat de Model Y de best verkopende auto wereldwijd gaat worden. Dus meer dan nr. 1 nu, de Toyota Corolla. Dan moet de Model Y alleen goed zijn voor meer dan 1 miljoen leveringen per jaar. Er stonden deze week heel wat Model 3 en Model Y klaar in Shanghai, te wachten op transport, maar 1,2 miljoen Model Y is erg veel! (foto hieronder: @bentv_sh/Twitter). 
Foto
MIG Model Y 
De Made In Germany Model Y gaat iets later komen dan oorspronkelijk verwacht. Het ziet er naar uit dat Tesla ervoor kiest om bij de noodzakelijke vergunning om de productie te mogen beginnen direct de toestemming voor de lokale 4680-batterij-productie gaat meenemen. Dan vangen ze 2 vliegen in één klap en kunnen ze in de tweede helft van 2021 meer tijd nemen om de revolutionaire productietechnieken te verfijnen. Want zowel de castings van de voor- en achterkant, de 4680-batterij in een structural batterypack en de lakstraat zijn allemaal nieuw! In Q4 2021 gaan we hopelijk wel een kleinschalige productie en levering zien. Onderstaand een recente video met dronebeelden van de voortgang in Berlijn. 
 
Tesla kan het zich veroorloven om de MIG Model Y nog wat later op de Europese markt te introduceren. Er is wel iets van concurrentie met SUV’s uit het Volkswagengroep, maar qua aantallen loopt het niet zo’n vaart. Ook al zou de vraag enorm zijn, ook de Volkswagengroep heeft dan het probleem dat ze niet genoeg batterijen hebben om aan die vraag te voldoen. Daarvoor moeten ze toch echt het pad van Tesla gaan volgen. En dat hebben ze echt niet snel gekopieerd. Bovendien maakt het ook niet uit als de ID4 of welk model dan ook op termijn wel massaal geproduceerd kan worden. Graag zelfs! De ID4 of de Model Y zijn samen concurrent van alle ICE SUV’s in het segment rond 50K en niet zozeer een onderlinge concurrent.
​Semi
De Semi gaan we zeker in 2021 op de weg zien. Tenminste, in de VS. Ik ben wel erg benieuwd naar de prestaties van deze truck tijdens het echte werk in het dagelijks gebruik. Over een Europese marktintroductie is nog niets bekend. Maar volgens mij hebben we het dan zeker over 2023. Ook in de VS zal pas als Austin gaat produceren de volumes echt fors omhoog gaan. Dat is niet voor medio 2022. 
 
Cybertruck
Ook de Cybertruck gaat pas in 2022 in massa geproduceerd worden. Eind 2021 gaan we zeker de eerste productiemodellen zien, maar echte volumes pas in 2022. Heeft ook te maken dat pas later in 2022 de 4680 batterijen lokaal in Austin geproduceerd gaan worden. Deze week doken beelden op van de DODGE RAM TRX op de testbaan in Fremont. Of ze vergelijkende testen aan het doen zijn? 
​Roadster
Over de Roadster is stil. In 2021 gaan we hier niets meer over horen verwacht ik. In 2022 zal wel het definitieve ontwerp gepresenteerd worden en dan eind 2022 misschien de eerste leveringen. De Model S Plaid+ en de Roadster delen veel van dezelfde aandrijflijn componenten. Beide gaan naar verwachting in Fremont gemaakt worden. 
 
Tesla Automotive
Als we zo alle modellen langsgelopen hebben is het duidelijk dat 2021 het jaar is waarin “geladen” wordt om in 2022 een enorme spurt te maken door alles wat officieel aangekondigd is in productie te hebben. Dat wil niet zeggen dat 2021 gaat tegenvallen. Op basis van geruchten van onder meer de toeleveranciers, gaat de productie in 2021 ergens tussen de 750k en 1 miljoen uitkomen. Een groei van 50% tot 100% ten opzichte van 2020.
Foto
Tesla AI Robotics
Een van de belangrijke “onthullingen” tijdens de earningscall was wel het perspectief dat Elon schetste van wat Tesla AI Robotics heet. Artificial Intelligence wordt dus naast Tesla Automotive en Tesla Energy een derde bedrijfstak en mogelijk wel de grootste. Een tak die niet alleen de autonome Pods mogelijk gaat maken (robots), maar nog tal van andere toepassingen gebaseerd op wat Tesla nu Tesla Vision noemt. 

Met camera’s als ogen worden de neurale netwerken gevoed. Volgens Elon heeft Tesla het AI-probleem opgelost. De neurale netwerken kunnen “begrijpen” wat de camera’s zien. Dat “begrijpen” kan doordat dat enorme hoeveelheden datasets voorzien worden van een label. Dat labelen gebeurde eerst door programmeurs. Maar wat Elon onder meer ook bedoelt met het oplossen van AI-probleem, is dat ze dat labelen grotendeels geautomatiseerd hebben. Mogelijk gemaakt door het zelf bouwen van een supercomputer en hiervoor software geschreven welke voorheen niet bestond. Elon gaf tijdens de earningscall aan dat ze een topclass team van AI- en softwareprogrammeurs hebben dat ze steeds verder uitbouwen. Wat Elon hier precies mee bedoelt en wat de toekomstplannen zijn zal hij tijdens de aangekondige AI-dag midden 2021 gaan toelichten. 
​Tesla Energy
Solar-roof gaat alleen nog maar in combinatie met een powerwall Plus geleverd worden. De spec-sheet van deze nieuwe Powerwall is hier te vinden. Steven van het YouTube Kanaal Solving The Money Problem noemt Tesla Energy de nieuwe trojanhorse van Tesla.  
De eerste Trojanhorse van Tesla was om in 2016 alle nieuwe Tesla te gaan voorzien van camera’s en sensors, ondanks dat het AI/software probleem nog lang niet opgelost was. Nu, 5 jaar later, wordt de waarde van de camera’s en de data die ze leveren steeds duidelijker. En als dan ook ergens de komende jaren over-the-air het robotaxi-netwerk live gaat, is het helemaal duidelijk hoe briljant die move in 2016 was!
 
Door vanaf nu alleen nog maar Tesla Solar (roof of panels) te verkopen samen met minimaal een powerwall (van de 2e generatie) wordt een tweede trojan-horse gecreëerd. De komende jaren functioneert het als een lokale opslag. Tesla kan heel veel data verzamelen om de AI van de Autobidder software verder te “voeden”. Zodra de densiteit in een bepaalde regio groot genoeg is en de vergunningen binnen zijn, vormen de honderden zo niet de duizenden solar/powerwall-systemen een virtuele powerplant. Je bent dan samen met anderen in de wijk/regio je eigen energie-leverancier. Hiermee neemt Tesla een flinke hap uit de energiemarkt. Tesla Solar met virtual powerplants wordt ook echt groot in de toekomst. De hardware (zonnepanelen en batterijen) is het probleem niet, dat gaan anderen ook maken, maar met de software loopt ook Tesla hier jaren voor! 
Telsa RV
De VS is natuurlijk een camperland. In de toekomst gaan we zeker een Tesla RV (recreational vehicle) kunnen kopen. Of Tesla brengt er zelf een uit als variant op de Tesla Van, of een derden gaat een camper ontwikkelen met een Tesla batterypack en aandrijflijn.
 
Ook van de Cybertruck is een RV te maken. De firma CyberLandr heeft wel een heel mooi ontwerp gemaakt. Hij moet circa $ 50.000 gaan kosten en voor $ 5.000 kon je een optie nemen. Hebben ze $50 miljoen mee opgehaald! Of het daadwerkelijk tot (massa)productie komt en of de uiteindelijke versie in de buurt gaat komen van het onderstaande ontwerp is natuurlijk de vraag.
FSD V9
We zitten natuurlijk al een tijdje te wachten op Versie 9 van FSD. Elon noemt dit de versie waarin alle neurale netwerken aan het werk zijn. Hij noemt het “mind blowing”. Het is al vaker uitgesteld. Voor sommigen al 3 jaar en is eerst zien en dan geloven. Nu wordt 2 weken genoemd als het moment waarop de (1,000) Early access-tester de V9 software krijgen. En een paar weken later de FSD-beta download button in de VS. Voor een (eerste) uitrol binnen Europa wordt nu de zomer genoemd. Zeker nu landen, zoals deze week het VK, aankondigde de weg voor autonoom rijden te gaan vrijmaken. 
Foto
0 Reacties

    Archieven

    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2022
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires