In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor banden onder een BEV, de 4680 batterij productie, een kijkje achter de schermen bij de software engineers, enkele tips voor nieuwe Tesla-rijders, een korte terugblik op 2022 en nog veel meer… Banden voor een BEV Regelmatig zie ik vragen voorbij komen over welke (winter)banden geschikt zijn voor een BEV of voor een specifiek Tesla model. Meer informatie over banden voor je Tesla is hier te vinden. YouTube-kanaal Engineering Explained maakte een zeer informatieve video over de technologie achter banden specifiek voor een BEV. Interessant om eens te bekijken. Tips voor nieuw Tesla-rijders Er zijn de afgelopen weken weer veel nieuwe Tesla eigenaren bijgekomen. Steeds meer mensen kopen een Tesla privé. Weet dat veel te ontdekken is aan je nieuwe auto. De handleiding doornemen doet wonderen, maar niet alles staat er in. Vuistregel: als iets onlogisch overkomt, dan kan je er bijna zeker van zijn dat er een alternatieve bediening mogelijk is of dat een instelling niet goed staat! Enkele voorbeelden: Het dashboardkastje openen is ook mogelijk door een spraakcommando te geven. Ruiterwissers aan is kort drukken op het knopje op de linker bedieningshendel als de auto-stand niet goed werkt (tip: ruit schoonmaken doet wonderen). Groot licht gaat automatisch aan en uit. Hoort bij Tesla Vision en kan je door de linker hendel naar voren te duwen uitzetten (per rit). De dode hoek camerabeelden kan je aan- en uitzetten en de plaats op het scherm van de beelden kan je veranderen. Ook op icoontjes in het linker deel van het scherm kan je vaak klikken om uitleg te krijgen of om snel een instelling te veranderen. Heb je een Tesla ontvangen zonder de Ultra Sonic Parkeersensoren dan moet je nog heel even wachten op de release van de software die de functie van de sensoren overneemt. Aan het gebruik van (Enhanced)Autopilot of FSD moet vooral je zelf de tijd geven om er aan te wennen en op enig moment herken je situaties waar je extra alert moet zijn om niet verrast te worden door een vermindering van snelheid. Weet dat de Europese regelgeving behoorlijk wat beperkingen oplegt. Hij neemt geen rotondes, scherpe bochten op een hogere snelheid, e.d. Het is een rijder ondersteund systeem (ADAS). Zet in het begin de volgafstand een paar standjes hoger. Dan heb je wat meer comfort bij afremmend verkeer. Qua verbruik: we zitten in de winter. Het verbruik is nu anders dan in de zomer. Niet alleen koude temperaturen, maar ook tegenwind, regen, e.d. heeft impact op het feitelijke verbruik. Weet dat je in een auto zit die extreem efficiënt is en er alles aan doet om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Je moet de auto ook de tijd geven data te verzamelen om de rijbereikvoorspellingen zo accuraat mogelijk te krijgen. Gebruik de energiemonitor om een beeld te krijgen van de energieconsumptie tijdens rijden en parkeren. Vergeet ook niet als je naar een SuC-locatie gaat, dat via de navigatie te doen. Dan wordt de batterij voorverwarmd. Heb je 10.000 kilometers laden gekregen, dan zie je die (zodra Tesla de administratie heeft bijgewerkt) in de app bij je profiel onder loot-box. Over laden gesproken: wat mij altijd opvalt bij V2 laders is dat er regelmatig toch een auto direct naast je komt staan terwijl er plaats genoeg is. Een V2 lader (die met de 2 kabels!) deelt de capaciteit tussen 2 stalls (A en B). Als er vrije stalls zijn, laat dan of de A of de B stall vrij! Dan gaat het laden een stuk sneller. Bij de V3 laders (één kabel) wordt de capaciteit niet gedeeld en kan je prima direct naast elkaar staan! Andy Slye maakte een informatieve video voor nieuwe eigenaren van de Model 3/Y. Zit bomvol informatie! 4680 productie De productie van de vanuit vele perspectieven revolutionaire zelf ontwikkelde batterij van Tesla, de 4680, komt langzaam tot bloei. Al tijdens de onthulling in 2020 gaf Elon aan dat ze nog flink wat iteratieslagen nodig hadden om tot massaproductie te komen. Als ze dat eenmaal lukt, dan hebben ze een product in handen dat de transitie naar duurzame energie nog eer gaat versnellen. De kosten voor energie opslag kunnen dan snel gaan dalen en dan komt de $25.000 Tesla in zicht. De Semi en de Cybertruck krijgen dan een batterijpakket met een hoge capaciteit zonder een forse gewichtstoename. Deze week postte Tesla een bericht dat ze nu in 7 dagen genoeg 4680 batterijen produceren voor meer dan 1.000 auto’s. Dan is nog niet heel veel, maar de productiesnelheid (en capaciteit) neemt in rap tempo toe. YouTuber The Limiting Factor maakte een video over de uitdagingen bij de 4680 batterij. Ook Cleanerwatt maakte een video en deelt zijn mening.
Kijkje achter de schermen Op het YouTube kanaal van Tesla is een filmpje verschenen dat verschillende software-engineers aan het woord laat over hun bijdrage aan de holiday-update. Nederlandse reviews De afgelopen weken natuurlijk veel aandacht gehad voor de herlancering van de Model S en de Model X op de Nederlandse markt. De eerste Nederlandse reviews verschijnen inmiddels ook. Het is natuurlijk leuk om steeds de Plaid versie te zien, maar de long range is natuurlijk ook een zeer snelle auto, met een fanatisch rijbereik en circa € 30k goedkoper. Benieuwd wanneer we van deze uitvoering een NL-review te zien krijgen.
Noorwegen 100.000 Dat Noorwegen de rest van de wereld de weg wijst in de transitie van ICE naar BEV is alom bekend. Regelmatig sneuvelen er records. Recent dat de Model Y nu de best verkochte auto is in enig jaar en hier de VW Kever na 50 jaar van de troon stoot. Nu heeft Tesla meer dan 100.000 auto’s verkocht in Noorwegen. En dat getal loopt snel op! Terugblik Het jaar zit er bijna op. Tijd om even terug te kijken. Tesla geeft in onderstaand bericht enkele hoogtepunten van het jaar 2022 weer. De in mijn blog gepresenteerde verwachtingen voor 2022 zijn grotendeels uitgekomen en staan ook in bovenstaande lijstje van Tesla. Maar natuurlijk zijn er ook items welke (nog) niet zijn gerealiseerd. In mijn verwachtingen voor 2023, welke de volgende week gaat verschijnen, kom ik hier uitgebreider op terug. Wat we bijvoorbeeld nog niet gezien hebben is de upgrade van de 4G naar de 5G module voor de mobiele dataverbinding. Ik had verwacht dat de bedieningshendels achter het stuur in de Model 3 en Model Y zouden gaan verdwijnen en dat active noise cancelling uit de S/X ook een weg zou vinden naar de 3/Y. Een actueel prototype van de Roadster hebben we helaas niet gezien. Het is zelfs radiostilte geweest rondom de Roadster. Ook een aankondiging of prototype van de kleine Tesla is in 2022 niet gepresenteerd. Zelfs wat een zekerheid leek voor 2022, is uitgesteld tot midden 2023. Namelijk de productiestart van de Cybertruck. Er zijn forse stappen gezet met FSD (in de VS), zeker aangezien ze grote delen van de software opnieuw hebben moeten schrijven. De single-stack versie van FSD-beta heeft helaas 2022 niet gehaald. Hierdoor hebben we voor Europa geen extra functionaliteiten vanuit de single-stack FSD Beta gezien, zoals de bird-eyes view als alternatief voor de Ultra Sonic Sensors. Tesla Energy producten voor consumenten (de solar en powerwall) zijn in 2022 niet geïntroduceerd in Europa. Voor Nederland met de salderingsmogelijkheid ook nog niet zo interessant, maar Tesla Energy gaat een grote rol spelen in onze energietransitie. Q4 productie- en leveringscijfers Maandag 2 januari zal Tesla de Q4 productie- en leveringscijfers bekend maken. Dan weten we ook de getallen over heel 2022. WallStreet gaat uit van 417.000 verkochte Tesla's en hiermee realiseert Tesla een jaarlijkse groei van net iets meer dan 40%. Dat is minder dan de target van 50%, maar natuurlijk extreem goede cijfers gelet op de situatie in de wereld in 2022. Elon en Zach (de financiële topman) hebben het over een gemiddelde groei van 50%. Het ene jaar iets meer en het andere minder. Later in de maand volgen de financiële resultaten. Nummer 52
Dit is de laatste blik op de week van 2022. Ik heb met veel plezier wekelijks het in mijn ogen belangrijkste Tesla nieuws proberen samen te vatten en te duiden. Het is verbazingwekkend hoeveel nieuws er wekelijks te melden is en hoeveel YouTube-kanalen en andere social media er zijn rondom het merk Tesla. En dan laat ik de persoon Elon Musk en zijn andere bedrijven nagenoeg buiten beschouwing. Ik denk dat er geen ander automerk is dat zo gedetailleerd gevolgd wordt. Op ieder aspect zijn er enthousiastelingen die zich gespecialiseerd hebben. Een aantal verdienen er zelfs een goed belegde boterham mee. Of het nu gaat over het maken van drone-beelden boven de Giga’s, de batterij-technologie, de productie- en verkoopspeculaties, het aandeel TSLA, de FSD-ontwikkeling, de taxidiensten met FSD, Tesla’s productietechnologie, de software-updates, enz. enz. Er is een hechte (online) Tesla-community. Ook in Nederland. Het is voor mij een hobby om dagelijks het Tesla-nieuws te volgen en hier duiding aan te geven. Dit doe ik wekelijks in een blik op de week en regelmatig met een blog over één specifiek onderwerp. De blog over “Tesla-Energy: een kostbaar misverstand over thuisbatterijen” is de populairste. De “blik op de week” wordt steeds beter gevonden door Tesla-enthousiastelingen. Inmiddels zo’n 2.000 lezers per week. Naast het wekelijks nieuws en de blogs is op Teslamagazine.nl alles te vinden wat je moet weten als je overweegt om een Tesla te kopen of als je een Tesla bezit. Vooral de pagina over “welke tesla modellen zijn er” en de specifieke pagina over de Model Y zijn populair. Ook de pagina over “alles over rijbereik en laden” wordt flink bezocht. Tips en suggesties zijn altijd welkom via dit formulier. Bedankt voor het bezoeken van de website in 2022. Ik wens iedereen een mooie jaarwisseling, een goede gezondheid en veel veilige Tesla-kilometers in 2023!
6 Comments
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor FSD beta in Europa, een gesneuveld Kevel-record, Elon geeft uitleg en nog veel meer… FSD Beta testen in Europa Volgens geruchten is Tesla al meer dan een jaar aan het testen met FSD Beta in Europa. De geruchten zijn gebaseerd op een bericht van Teslascope. Die hebben bronnen dat ze in de UK testen met de single stack versie van de FSD. Bevestiging is onderstaande foto. Een rechts gestuurde auto en nog net de FSD visualisatie te zien. Nu is het natuurlijk niet vreemd dat Tesla hun FSD systeem ook buiten Noord-Amerika aan het testen is. Ze hebben data nodig voor het trainen van de neurale netwerken. Dat kan alleen maar door videobeelden vanuit de auto’s in de simulator te zetten en scenario’s te creëren waarvan de output dan gebruikt wordt voor het voeden van de neurale netwerken. Of door natuurlijk in de echte wereld rond te rijden en dan data te verzamelen. In beide gevallen gaat het nog om een basisset aan data omdat de omvang erg beperkt is. Maar deze stappen zijn nodig om toestemming te krijgen voor een bredere uitrol. We hebben natuurlijk het afgelopen jaar regelmatig vacatures voorbij zien komen waarin gezocht wordt naar testers cq.ADAS-engineers. Laten we hopen dat we begin 2023 toch echt meer beweging zien in Europa. De verwachting is dat versie 11 van FSD (zie hieronder) ook voor de "standaard" autopilot verbeteringen gaat brengen. Kever record gesneuveld Noorwegen laat aan de wereld zien hoe snel een transitie naar nagenoeg alleen nog BEV-verkopen kan gaan. Lijstaanvoerder is natuurlijk Tesla. En dit jaar sneuvelde een leuk record. De Model Y is de best verkochte auto in Noorwegen en verdringt hiermee het record van de VW Kever uit de recordboeken. VW verkocht in 1969 16.701 Kevers! De Model Y zit met nog een week te gaan boven de 17.000 exemplaren. Wintertest Verleden week de eerste koude nachten gehad. Voor nieuwe BEV-rijders de eerste ervaringen met een verminderd rijbereik. Weet dat Tesla met de warmtepomp en zijn jarenlange ervaringen een zo optimale balans probeert te krijgen tussen verbruik en het beschermen van de accu om de levensduur te garanderen. Soms is dus minder snel laden mogelijk, regeneratie bij remmen tijdelijk niet beschikbaar, of is het verbruik hoger. Kijk eens naar de energiemonitor in de auto om te zien wat bijvoorbeeld het effect van het verwarmen is op het verbruik. Winters omstandigheden heeft ook met andere wegcondities te maken. Zowel de RWD als AWD modellen presteren bijzonder goed. Er is nagenoeg geen wielspin. Tesla test zijn modellen uiteraard continue om verder te innoveren. Tesla publiceerde onderstaande video van een wintertest. Stemmen op Superchargerlocatie Een paar maanden geleden is Tesla begonnen met aan Teslarijders te vragen waar een SuC-locatie zou moeten komen. De uitslag van de herfst-ronde is bekend. Duitsland met 3 locaties! De tellers staan weer op nul nu kan gestemd worden voor de winter-ronde. Je kan hier stemmen op potentiële SuC-locaties of je kan er zelf een toevoegen! De laatste twee boten van het jaar Dit weekend worden de laatste twee boten van het jaar vol met Tesla’s verwacht aan te meren in Zeebrugge (B). Eén komt uit Shanghai met Model 3 en Model Y en de ander uit de VS met de Model S en de Model X. Het wordt een hectische laatste week om nog ze veel mogelijk auto’s op kenteken te krijgen en af te leveren. Krijg je de komende week voor het eerst een Tesla? Welkom bij de community. Lees vooral de gebruikershandleiding door en kijk op YouTube of hier naar tips en tricks! Er is best veel te ontdekken. Realiseer ook dat sommige zaken enige gewenning vragen. Denk aan het Yoke-stuur in de Model S/X of het rijden met autopilot of FSD. In ieder geval veel plezier en veel veilige kilometers! Productiecijfers Over productie- en verkoopcijfers van de Tesla auto’s worden we doodgegooid. Grofweg 50% groei is de target voor de komende jaren. Soms iets er onder, soms er boven. De ene maand iets meer, de andere maand minder. Navigeren door alle macro-economische veranderingen. Door de verticale integratie heeft Tesla maximale grip op vraag en aanbod en heel wat knopjes waar ze aan kunnen draaien om een optimum te creëren (zie hieronder de samenvatting van het recente interview met Elon). Tesla’s intern ERP-systeem, WARP, hebben ze zelf gebouwd. Dat loopt van de configuratiedata tot en met ieder stapje in het productie-proces, inkoop, logistiek, facturering, HR, onderhoudsproces, enz! Dus ook hun interne bedrijfsprocessen zijn verticaal geïntegreerd. Helaas is er maar heel weinig bekend over WARP. Productie Megapack uitverkocht De productiecijfers van de powerwalls en megapacks zijn minder goed te volgen. Er zijn hier ook niet zo’n duidelijke groei-targets. Feitelijk zegt Elon dan er een oneindige vraag is naar energie-opslag en uiteindelijk zal Tesla Energy en Tesla Cars qua bijdragen aan het resultaat ongeveer gelijk worden. De beperkende factor is dat ze niet sneller dan nu Giga’s kunnen bouwen voor de productie van auto’s en energieproducten. Zeker nu de productie en de beschikbaarheid van batterijen niet echt meer beperkend is. De productiecapaciteit van de powerwalls en megapacks is voor 2023 al verkocht. De komende kwartalen gaan we de financiële resultaten en de enorme groei van Tesla Energy ook in de cijfers terug zien. Elon live in gesprek Zeker sinds de Twitter acquisitie is veel ruis rondom Tesla. Het aandeel TSLA daalde in 2022 60%! Het lijkt wel of ieder gerucht waarheid is en dat Elon de weg kwijt is. De roep om van Elon zelf te horen wat hij aan doen is met Twitter en zijn bemoeienis met Tesla en SpaceX in deze tijden werd eindelijk beantwoordt. Elon had als een aantal keren over de ontwikkeling bij Twitter deelgenomen aan een Twitter Space. Afgelopen week was hij een uur in gesprek op een Twitter-Space met de Tesla-community en kwamen zeer interessante onderwerpen aan bod. Zeker de moeite waard om zelf terug te luisteren. Hieronder enkele hoogtepunten samengevat: Productie blijft groeien Elon maakt zich niet druk over de vraag naar Tesla’s. Ook in 2023 gaat de productie met circa 50% groeien en zullen ze in bestaande en nieuwe markten meer dan 2 miljoen auto’s gaan verkopen. Zelfs als ze hierdoor (in sommige markten) de prijzen moeten laten zakken en genoegen nemen met een lagere of zelfs geen marge. Tesla is de enige autofabrikant die door zijn technologie ook later nog via software-updates omzet kan maken. En laat die omzet bij software nu bijna volledig doorwerken tot onder aan de streep. Tesla gelooft er heilig in dat ze 2023 door de verkoop van FSD-software hun netto-bedrijfsresultaat ook kunnen laten groeien. Zoveel mogelijk auto's op de weg Voor de lange termijn is het beter veel Tesla’s op de weg te hebben. Dus vol door blijven produceren, groeien en eventueel met een lagere marge verkopen. De strategie is zoveel mogelijk auto’s op de weg zien te krijgen, marktaandeel pakken en het potentieel aan toekomstige robo-taxi’s (en/of FSD kopers) te maximaliseren. Het blijven doorgroeien in productie verlaagt bovendien de productiekosten. Ook voor toeleveranciers is Tesla dan een interessante partij. Ze garanderen de afname van hun producten voor grote aantallen en langere tijd. De verwachting is dat Tesla zeer binnenkort hun nieuwe productielocatie bekend gaat maken. De kans is groot dat dit Mexico gaat worden. Waardevolste bedrijf binnen 5 jaar Elon is er van overtuigd dat Tesla binnen 5 jaar het meest waardevolle bedrijf ter wereld is. Dan praten we over een TSLA-koers van circa $ 620. Eerder heeft hij al eens gezegd dat hij verwacht dat Tesla de waarde van Aramco en Apple gecombineerd gaat overstijgen. Hij maakt zich totaal niet druk over de huidige koers van het aandeel. Hij verwijt dat grotendeels aan de macro-economische omstandigheden en het rentebeleid van de FED. Lithium verfijning In de plaats Corpus Christi in de Staat Texas gaat Tesla een fabriek bouwen voor lithium verfijning aangezien hier de grootste bottleneck zit. Lithium is bijna overal op de aarde te vinden en ook het delven is geen groot probleem. Alleen het verfijnen tot een bruikbare grondstof voor de batterijproductie is problematisch. Elon verwacht dat ze binnen 2 jaar de eerste productie van enige omvang kunnen gaan maken. Naast Giga Texas bouwen ze momenteel een kathodefabriek voor de productie van nikkel batterijen. Recessie jaar Elon verwacht dat 2023 economisch gezien een zwaar jaar wordt. Het is nog afwachten hoe deze recessie zich gaat verhouden tot de recessie in 2008/2009 als reactie op de bankencrisis. Tesla is goed gepositioneerd. Heeft geen schulden en hebben een behoorlijk goed gevulde bankrekening. Menig OEM zal in de problemen gaan komen. En nog maar niet te spreken over de start-ups! Op zoek naar CEO Elon heeft geen belangrijke vergadering bij Tesla of SpaceX gemist te afgelopen weken. Zijn teams doen het uitstekend. Hij hoopt zelf een CEO te vinden die (zo gek is) om de dagelijkse leiding te nemen bij Twitter. Elon komt dan in dezelfde rol als hij heeft bij SpaceX en Tesla: het aansturen van de innovatie en technologie-ontwikkeling! FSD Beta V11 Elon verwacht nog steeds voor het einde van het jaar de single stack versie van FSD Beta breder uit te rollen. Intern zitten ze op versie 11.2. Ze hebben wederom delen van architectuur opnieuw moeten schrijven. Het implementeren vraagt dan gewoon tijd door de noodzakelijk dataverzameling en de training van de neurale netwerken. Ik wens iedereen fijne kerstdagen!
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |