In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor banden onder een BEV, de 4680 batterij productie, een kijkje achter de schermen bij de software engineers, enkele tips voor nieuwe Tesla-rijders, een korte terugblik op 2022 en nog veel meer… Banden voor een BEV Regelmatig zie ik vragen voorbij komen over welke (winter)banden geschikt zijn voor een BEV of voor een specifiek Tesla model. Meer informatie over banden voor je Tesla is hier te vinden. YouTube-kanaal Engineering Explained maakte een zeer informatieve video over de technologie achter banden specifiek voor een BEV. Interessant om eens te bekijken. Tips voor nieuw Tesla-rijders Er zijn de afgelopen weken weer veel nieuwe Tesla eigenaren bijgekomen. Steeds meer mensen kopen een Tesla privé. Weet dat veel te ontdekken is aan je nieuwe auto. De handleiding doornemen doet wonderen, maar niet alles staat er in. Vuistregel: als iets onlogisch overkomt, dan kan je er bijna zeker van zijn dat er een alternatieve bediening mogelijk is of dat een instelling niet goed staat! Enkele voorbeelden: Het dashboardkastje openen is ook mogelijk door een spraakcommando te geven. Ruiterwissers aan is kort drukken op het knopje op de linker bedieningshendel als de auto-stand niet goed werkt (tip: ruit schoonmaken doet wonderen). Groot licht gaat automatisch aan en uit. Hoort bij Tesla Vision en kan je door de linker hendel naar voren te duwen uitzetten (per rit). De dode hoek camerabeelden kan je aan- en uitzetten en de plaats op het scherm van de beelden kan je veranderen. Ook op icoontjes in het linker deel van het scherm kan je vaak klikken om uitleg te krijgen of om snel een instelling te veranderen. Heb je een Tesla ontvangen zonder de Ultra Sonic Parkeersensoren dan moet je nog heel even wachten op de release van de software die de functie van de sensoren overneemt. Aan het gebruik van (Enhanced)Autopilot of FSD moet vooral je zelf de tijd geven om er aan te wennen en op enig moment herken je situaties waar je extra alert moet zijn om niet verrast te worden door een vermindering van snelheid. Weet dat de Europese regelgeving behoorlijk wat beperkingen oplegt. Hij neemt geen rotondes, scherpe bochten op een hogere snelheid, e.d. Het is een rijder ondersteund systeem (ADAS). Zet in het begin de volgafstand een paar standjes hoger. Dan heb je wat meer comfort bij afremmend verkeer. Qua verbruik: we zitten in de winter. Het verbruik is nu anders dan in de zomer. Niet alleen koude temperaturen, maar ook tegenwind, regen, e.d. heeft impact op het feitelijke verbruik. Weet dat je in een auto zit die extreem efficiënt is en er alles aan doet om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Je moet de auto ook de tijd geven data te verzamelen om de rijbereikvoorspellingen zo accuraat mogelijk te krijgen. Gebruik de energiemonitor om een beeld te krijgen van de energieconsumptie tijdens rijden en parkeren. Vergeet ook niet als je naar een SuC-locatie gaat, dat via de navigatie te doen. Dan wordt de batterij voorverwarmd. Heb je 10.000 kilometers laden gekregen, dan zie je die (zodra Tesla de administratie heeft bijgewerkt) in de app bij je profiel onder loot-box. Over laden gesproken: wat mij altijd opvalt bij V2 laders is dat er regelmatig toch een auto direct naast je komt staan terwijl er plaats genoeg is. Een V2 lader (die met de 2 kabels!) deelt de capaciteit tussen 2 stalls (A en B). Als er vrije stalls zijn, laat dan of de A of de B stall vrij! Dan gaat het laden een stuk sneller. Bij de V3 laders (één kabel) wordt de capaciteit niet gedeeld en kan je prima direct naast elkaar staan! Andy Slye maakte een informatieve video voor nieuwe eigenaren van de Model 3/Y. Zit bomvol informatie! 4680 productie De productie van de vanuit vele perspectieven revolutionaire zelf ontwikkelde batterij van Tesla, de 4680, komt langzaam tot bloei. Al tijdens de onthulling in 2020 gaf Elon aan dat ze nog flink wat iteratieslagen nodig hadden om tot massaproductie te komen. Als ze dat eenmaal lukt, dan hebben ze een product in handen dat de transitie naar duurzame energie nog eer gaat versnellen. De kosten voor energie opslag kunnen dan snel gaan dalen en dan komt de $25.000 Tesla in zicht. De Semi en de Cybertruck krijgen dan een batterijpakket met een hoge capaciteit zonder een forse gewichtstoename. Deze week postte Tesla een bericht dat ze nu in 7 dagen genoeg 4680 batterijen produceren voor meer dan 1.000 auto’s. Dan is nog niet heel veel, maar de productiesnelheid (en capaciteit) neemt in rap tempo toe. YouTuber The Limiting Factor maakte een video over de uitdagingen bij de 4680 batterij. Ook Cleanerwatt maakte een video en deelt zijn mening.
Kijkje achter de schermen Op het YouTube kanaal van Tesla is een filmpje verschenen dat verschillende software-engineers aan het woord laat over hun bijdrage aan de holiday-update. Nederlandse reviews De afgelopen weken natuurlijk veel aandacht gehad voor de herlancering van de Model S en de Model X op de Nederlandse markt. De eerste Nederlandse reviews verschijnen inmiddels ook. Het is natuurlijk leuk om steeds de Plaid versie te zien, maar de long range is natuurlijk ook een zeer snelle auto, met een fanatisch rijbereik en circa € 30k goedkoper. Benieuwd wanneer we van deze uitvoering een NL-review te zien krijgen.
Noorwegen 100.000 Dat Noorwegen de rest van de wereld de weg wijst in de transitie van ICE naar BEV is alom bekend. Regelmatig sneuvelen er records. Recent dat de Model Y nu de best verkochte auto is in enig jaar en hier de VW Kever na 50 jaar van de troon stoot. Nu heeft Tesla meer dan 100.000 auto’s verkocht in Noorwegen. En dat getal loopt snel op! Terugblik Het jaar zit er bijna op. Tijd om even terug te kijken. Tesla geeft in onderstaand bericht enkele hoogtepunten van het jaar 2022 weer. De in mijn blog gepresenteerde verwachtingen voor 2022 zijn grotendeels uitgekomen en staan ook in bovenstaande lijstje van Tesla. Maar natuurlijk zijn er ook items welke (nog) niet zijn gerealiseerd. In mijn verwachtingen voor 2023, welke de volgende week gaat verschijnen, kom ik hier uitgebreider op terug. Wat we bijvoorbeeld nog niet gezien hebben is de upgrade van de 4G naar de 5G module voor de mobiele dataverbinding. Ik had verwacht dat de bedieningshendels achter het stuur in de Model 3 en Model Y zouden gaan verdwijnen en dat active noise cancelling uit de S/X ook een weg zou vinden naar de 3/Y. Een actueel prototype van de Roadster hebben we helaas niet gezien. Het is zelfs radiostilte geweest rondom de Roadster. Ook een aankondiging of prototype van de kleine Tesla is in 2022 niet gepresenteerd. Zelfs wat een zekerheid leek voor 2022, is uitgesteld tot midden 2023. Namelijk de productiestart van de Cybertruck. Er zijn forse stappen gezet met FSD (in de VS), zeker aangezien ze grote delen van de software opnieuw hebben moeten schrijven. De single-stack versie van FSD-beta heeft helaas 2022 niet gehaald. Hierdoor hebben we voor Europa geen extra functionaliteiten vanuit de single-stack FSD Beta gezien, zoals de bird-eyes view als alternatief voor de Ultra Sonic Sensors. Tesla Energy producten voor consumenten (de solar en powerwall) zijn in 2022 niet geïntroduceerd in Europa. Voor Nederland met de salderingsmogelijkheid ook nog niet zo interessant, maar Tesla Energy gaat een grote rol spelen in onze energietransitie. Q4 productie- en leveringscijfers Maandag 2 januari zal Tesla de Q4 productie- en leveringscijfers bekend maken. Dan weten we ook de getallen over heel 2022. WallStreet gaat uit van 417.000 verkochte Tesla's en hiermee realiseert Tesla een jaarlijkse groei van net iets meer dan 40%. Dat is minder dan de target van 50%, maar natuurlijk extreem goede cijfers gelet op de situatie in de wereld in 2022. Elon en Zach (de financiële topman) hebben het over een gemiddelde groei van 50%. Het ene jaar iets meer en het andere minder. Later in de maand volgen de financiële resultaten. Nummer 52
Dit is de laatste blik op de week van 2022. Ik heb met veel plezier wekelijks het in mijn ogen belangrijkste Tesla nieuws proberen samen te vatten en te duiden. Het is verbazingwekkend hoeveel nieuws er wekelijks te melden is en hoeveel YouTube-kanalen en andere social media er zijn rondom het merk Tesla. En dan laat ik de persoon Elon Musk en zijn andere bedrijven nagenoeg buiten beschouwing. Ik denk dat er geen ander automerk is dat zo gedetailleerd gevolgd wordt. Op ieder aspect zijn er enthousiastelingen die zich gespecialiseerd hebben. Een aantal verdienen er zelfs een goed belegde boterham mee. Of het nu gaat over het maken van drone-beelden boven de Giga’s, de batterij-technologie, de productie- en verkoopspeculaties, het aandeel TSLA, de FSD-ontwikkeling, de taxidiensten met FSD, Tesla’s productietechnologie, de software-updates, enz. enz. Er is een hechte (online) Tesla-community. Ook in Nederland. Het is voor mij een hobby om dagelijks het Tesla-nieuws te volgen en hier duiding aan te geven. Dit doe ik wekelijks in een blik op de week en regelmatig met een blog over één specifiek onderwerp. De blog over “Tesla-Energy: een kostbaar misverstand over thuisbatterijen” is de populairste. De “blik op de week” wordt steeds beter gevonden door Tesla-enthousiastelingen. Inmiddels zo’n 2.000 lezers per week. Naast het wekelijks nieuws en de blogs is op Teslamagazine.nl alles te vinden wat je moet weten als je overweegt om een Tesla te kopen of als je een Tesla bezit. Vooral de pagina over “welke tesla modellen zijn er” en de specifieke pagina over de Model Y zijn populair. Ook de pagina over “alles over rijbereik en laden” wordt flink bezocht. Tips en suggesties zijn altijd welkom via dit formulier. Bedankt voor het bezoeken van de website in 2022. Ik wens iedereen een mooie jaarwisseling, een goede gezondheid en veel veilige Tesla-kilometers in 2023!
6 Comments
Ron
31/12/2022 18:12:45
Bedankt dit jaar weer met je perfecte weekblogs, erg goed en informatief. Ga zo door en heb een geweldig goed 2023
Reply
WIll Winnubst
1/1/2023 11:41:00
Dank voor de nieuwsbrief.
Reply
Edward
2/1/2023 08:49:46
Ha Will,
Reply
Johan D
5/1/2023 12:09:18
Beste, zoals vroeger gemeld bestelde ik in november 2021 eigenlijk een Duitse model Y, kleur blauw, 5-zitter, Long Range, zwarte zetels, standaard velgen, batterij 4680. Ik weiger iedere keer mijn voorgestelde wagen, omdat die niet voldoet (b.v. Chinese productie Shanghai, geen 4680 batterij...), maar ik heb bericht gekregen dat december 2022 de laatste keer was dat ik kon weigeren. Dus de volgende wagen (februari 2023?) moet ik de voorgestelde wagen aannemen, of ik ben mijn bestelling kwijt..
Reply
Michel
6/1/2023 08:14:33
Hoi Johan
Reply
Johan D
13/1/2023 16:30:20
Michel, Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |